<= Index
<= Zpět
(?)
www.astrolozka.cz (link)
Obsah
Předchozí
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Další
-
Symbolický jazyk Astrologie
1012 otázku odeslal(a) Jiří Nitsche v Neděli 10.Března 2002 12:38:12
Přicházím se svou troškou do mlýna k
problematice symbolického jazyka Astrologie.
Celá matematika je vlastně symbolickou řečí a
troufám si tvrdit, že právě proto tak krásně funguje.
Je dost těžké představit si rozvoj matematiky bez onoho postupného zestručňování zápisu poznaných zákonitostí v podobě symbolů.
Stejným způsobem se postupuje i ve fyzice, která na matematice, řeči symbolů, staví.
Krásným příkladem je třeba zápis vztahu dráhy, rychlosti a zrychlení u rovnoměrně zrychleného pohybu -
a = v' = s''
- v této rovnici, v tomto symbolickém zápisu,
je skryt naprosto přesný výpočet například dráhy hozeného kamene, jedoucího vlaku, brzdícího auta, padajícího závaží atd., podmínkou je znalost významu jednotlivých symbolů.
Protože jsem přesvědčen, že Astrologie je věda, ba dokonce královna věd, nevidím důvod, proč by se symboly nemohla zacházet obdobným způsobem.
Přeju krásný den
Jiří Nitsche
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
1 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 10.Března 2002 13:35:11
To je celkem trefně řečeno a odpovídá to i Rudhyarově tezi, že astrologie je algebra života, která má vést k alchymii osobnosti.
Úkolem astrologa tedy je sestavit rovnici svého života, nebo jiného jedince, nebo kolektivu jedinců, zohlednit při jejím sesatvování co nejvíce z dostupných konstant a proměnných na tom, jehož se ta rovnice týká pak je buď ji použít, nebo ne, případně ji dál doplnit.
Delší dobu tvrdím, že astrologie funguje proto, že astrologové studují cykly, tedy změny v celcích. Základní lidskou zkušeností je změna a tou nejzákladnější změnou je cyklické střídání světla a tmy, dne a noci. Den představuje hemicyklus, část cyklu, která umožňuje jiné aktivity a stav vědomí než noční hemicyklus. A tyto aktivity se různí v diachronně a synchronně. Víme například, že se obědvá v poledne, za vrcholu světlé půle denního hemicyklu, čili v období nástupu kvarticyklu. Bylo to ale vždy tak? Samozřejmě ne. Například v Anglii a Italii je dodnes hlavním jídlem večeře. Stejně tak to měli a mají zemědělci, sice v poledne něco na poli shltli, ale pořádně jedli až večer doma. Jiný způsob života vyžadoval jiný rytmus jídla. Ten posun hlavního jídla byl pravděpodobně u nás způsoen kolektivním způsobem života společnosti za komunismu. Tedy důležitá věc se nedělal v soukromí v rodině, ale v pracovním kolektivu. A to pomíjím, že se jedlo, pokud bylo co.
Stejně noční aktivity a noční stav vědomí. pokud se nesvítilo umělým světlem, vypadal noční život dost jednoduše, pojedlo se pokecalo a šlo se na kutě spát případně souložit a pak spát. Dnes je to samozřejmě jinak.
Symbolismus je tedy založen na kolektivní zkušenosti s ruznými fázemi cyklů a tyto zkušenosti jsou proměnlivé. V případě jídla vidíme i jeho symbolický obsah. Ortodoxní židé mají problémy s okolím, protože se nemohou s cizinci společně najíst, neboť narozdíl od nich mají jiné stravovací zvyklosti (rituály - a hele uý jsme u symbolismu zase) a tak se při jidle nemohou s ostatními domluvit a dát věci dopořádku. Pracovní obědy nejsou vymožeností kapitalismu, byla to vždy základní lidská potřeba, která má své praktické denotace, ale i symbolické konotace.
Viz natolik rituální a tedy symbolickou činnost jako je křesťanská mše- večeře páně. Zajisté vypaala tato večeře jinak když ji poprvé vystrojil rabbi Ješua a jinak, když ji dnes slouží namístov latině v národním jazyce a několikrát denně kněz ať už katolický, evagelický, či pravoslavný. samozřejmě, tenkrát byl rabbi Ješua přítomen astačilo mu rozlámat placku a rozlít víno (vztah principů jednoty, různosti a zvartu), dnes působí skrze symboly, kterým dal impulz. Používám tento příklad proto, že ač ateista, rabbiho Ješuy si vážím jako skvělého existenciálního filosofal, který zvolil dharmu (princip zvratu), pravdivost svého bytí místo karmy - setrvačnosti tehdejší společnosti.
Ale vraťme se k jídlu a jeho symbolické důležitosti a funkčnosti. Každý z nás se živí sám za sebe nejen jídlem, hmotným, ale i jídlem duševním (někdo přidá duchovním), stejně tak se živí i kolektiv. Pokud zasednu k jídlu sám, omezuji své živiny takovým způsobem, že to připomíná ipsaci. Pokud zasedám k jídlu s jinými lidmi, živím se, pokud nejsem kanibal) i jejich myšlenkami, musím je pozřít, přežvýkat, spolknout, asimilovat, nějak se s nimi vyrovnat, ti druzí dělají to co já. No a co to má společného s astrologií? Třeba to, že jedinec (Slunce) a kolektiv (Luna) mají mezi sebou vztah, kteráý je nazván lunačním, od novu přes úplněk k dalšímu novu. Většinou vše probíhá běžným způsobem, nastanou však výjimky, známé jako zatmění (Slunce nebo Luny) Např. při zatmění Slunce překrývá Luna Slunce, v očích starých národů ho požírá a místa, kde k tomu může dojít jsou proto nazvána dračí hlava a dračí ocas a tato místa tvoří celek: ekliptiku (proto se ekliptika tak jmenuje neboť jak každý návštěvník této stránky ví, eklips je zatmění. další konotace např, ve vztahu k znamením zvěrokruhu už si každý může udělat sám. Pro nás je důležoté, že určitý stav vztahu mezi světlem a tmou na obloze byl spojen sociálně a kulturně s určitým jevem na zemi. dalo by se říci, že astrologie je zvláštním druhem totemismu. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
2 odpověď odeslal(a) LA v Neděli 10.Března 2002 14:18:39
"Písmena malé i velké abecedy mají větší či menší míru přesnosti informace. Ta písmena, která obsahují větší počet charakteristických komponent, jsou relativně samostatnější. Vysoká nadbytečnost informace umožňuje značnou deformaci písmen a tím i vznik písma individualizovaného." (L.Axmann, písmoznalec)
a to je jenom o písmenech…
lj
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
3 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Neděli 10.Března 2002 15:34:51
Pro p. J. Nitsche :
Výtečná otázka.
Jelikož se k tématu hodí, vyjímečně zde umístím citát - v tomto případě RNDr. E. Páleše :
-Začátek citátu-
V astrologii se uplatňuje vertikální myšlení, které je úplně jiné než horizontální myšlení.
Na horizontálním myšlení jsou založeny všechny pozemské vědy, a při něm každý matematický symbol zastupuje jeden určitý fyzický jev, a z těchto elementárních významů se aditivně kombinuje jako z dílů něco "víc",něco "složitější".
V nebeské vědě ( v astrologii ) jednodušší je "víc", a složitější vzniká ubíráním ! Astrologické symboly jsou na začátku >jednoduché a všeobsáhlé<, a jejich kombinací potom nevzniká "více", ale "méně": jejich význam se zužuje a začíná nabývat konkrétní podobu až v kontextu ostatních symbolů podle jejich vzájemného postavení.
Astrologie je skutečně "královna věd", i když při současné okleštěné definici věd se mezi vědy nevejde. Ale v budoucnosti, až věda znovu zahrne mezi objekty svého zájmu i jemnější úrovně, Astrologie znovu zazáří mezi vědami s korunou na hlavě.
-Konec citátu-
Za sebe bych jenom doplnil, že by stálo za to zkoumat, zda astrologie není spíše "královským uměním", neboť předmětem jejího zájmu je v prvé řadě "subjektivní" duševní svět ( který ovšem rovněž podléhá zcela exaktním zákonům - jako vše ve stvoření ).
L.M.
L.M.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
4 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Neděli 10.Března 2002 15:52:05
Pro p. Lj. A.:
Moje pochybnost zní, zda cena individuality spočívá v síle jednoduchosti / či v množství kudrlinek, zda v prostotě / či předvádění se....
L.M.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
5 odpověď odeslal(a) LA v Neděli 10.Března 2002 16:42:55
Pro p. Mrázka - Cena? Cesta...
LA
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
6 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Neděli 10.Března 2002 19:37:46
Pro Lj.A.:
Cena.
Pomineme-li otázku ( předpokládejme přechodného )zatížení vinami - vývojovými dluhy minulosti ( a duch s duší zatíženou vinou jistě nemůže být považován za rovnocenného vůči duchu svobodně působícímu ve stvoření ), - pak se různé duchovní individuality liší mírou přisvojeného duchovního vědění.
L.M.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
7 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Neděli 10.Března 2002 20:05:14
Pro p. Nitsche :
Nikdo astrologii ani astrologům přece neupírá možnost a nutnost při výkladu horoskopu pracovat se symbolikou.
Horší ale je, pokud se vtlouká lidem do hlavy, že neexistují ( a ani existovat nemohou ) kauzální vztahy mezi planetami ( k nimž přináleží přísl. jemně-hrubohmotné planetární sféry ) / a ekvivalentním jemnějším obalem člověka ( duší ).
Někteří, jinak výteční astrologové, jsou v tom hotoví přeborníci.
Kauzalita existuje uvnitř celého stvoření. Nic se neděje bez příčiny.
L.M.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
8 odpověď odeslal(a) LA v Neděli 10.Března 2002 21:01:35
Pane Mrázku, nemůžu se s Vámi přít, jsem teprve na cestě. Mějte dobrý večer. Ljuba Axmannová
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
9 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 11.Března 2002 01:24:56
pro pana Mrázka and company:
Nikdy nikdo z nás humanistických a k transpersonální aststrologii směřujících astrologů nepopíral, že na biologické úrovni existují vlivy pokud ne planet, pak jistě Slunce a Luny. Tak si to konečně koukejte nejen přečíst, ale i zapsat za UŠI. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
10 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 11.Března 2002 01:31:02
Samozřejmě, existují horizontální vztahy a vztahy vertikální. Proti tomu nikdo nic nemá. jenže z našeho humanistického nebo k transpersonalitě směřujícího pojetí astrologie existují navíc vztahy HOLARCHICKÉ. Ing. Páleš je sice sympatická mánička, ale sem se pře sty anděly nedostal, ale je docela možné, že říkal něco jiného a že nebyl pochopen. Už je mi o té holarchii stydno mluvit, kdo si té holarchie z vás duchovně založených všiml? Melete pořád tu vašu spirituelní odrhovačku, a proto neposloucháte co říkají ostatní. Hrubě jste mne zklamal pane Mrázku, takové pindy bych čekal od jiných a teď to čtu od Vás, tak jde jste, kde jste se zasekl? Ne kde jsme my, kde jste vy?. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
11 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 11.Března 2002 01:43:56
Promiňte mi ta ostrá slovíčka, ale se džbánem se nedá chodit aniž by se ucho utrhlo. Někdy mám pocit, že nejste schopni porozumět našemu jazyku, i když se snažíme sebevíc. Prostě jste impregnováni určitým jazykem a určitým způsobem myšlení a kdo se nevyjadřuje ve vašich intencích jako by byl idiot, tak je vám nesrozumitelný. Opravdu už nevím jak polopaticky vám to vysvětlit, snad násadou? Zdá se že čtete, ale rozhodně nemám pocit že byste rozuměli, natož chápali. A to opravdu, pane Mrázku, děláme co MúŽEME, naštěstí ne co MUSÍME, je to jak u blbečků na dvorečku, fakt. Omlouvám se, schytal jste to za ostatní, je mi líto, ale snad to vy pochopíte, o těch ostatních už jsem dávno ztratil jakoukoli špetku iluze, že by pochopili něco jiného, než co jim bylo vtloukáno do hlavy, jejich reakce "nerozumím, nechápu, je to příliš složité, je v tom moc cizích slov atd atp" mně rozhodně zas až tak velkou radost nedělají. Vypovídá to intelektuální úrovni českých astrologů vesměs a v tom jedeme všichni, za pár desítek let nás budou naši následovníci pokládat za stejnou pakáž a to si opravdu VYPROŠUJI. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
12 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 11.Března 2002 08:47:47
Tak jak to tedy je? Popírá humanistický astrolog vliv planet a hvězd na člověka a na přírodu? Má humanistický astrolog za to, že astrologie je studuje vliv planet a hvězd na člověka a na přírodu?
Každý, kdo ví něco o slapových jevech (příliv a odliv) nemůže popírat, že přímý vliv Slunce a Měsíce na přírodu i na člověka existuje, u dalších prvků jako jsou planety nebo hvězdy už tento vliv nevysledujeme tak snadno, můžeme ale předpokládat, že tomu tak je. Humanistický astrolog však říká, že tyto vlivy se projevují na biologické rovině. Astrologie humanistická sleduje stále se nměnící, cyklické vztahy světla a tmy na této úrovni a všímá si jak se nad touto rovinou (na rovinách společensko-kulturní, individuální a transpersonální) buduje symbolický systém. A je to tento symbolický systém, co astrologie humanistická studuje. V předchozích odstatvcích jsem na vztahu světla, tmy a jídla ukázal, jak vzniká tento symbolismu, jak je funkční. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
13 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Pondělí 11.Března 2002 09:07:14
Milá paní Ljubo,
já jsem samozřejmě také pouze na cestě, a zdaleka nevím všechno. To ostatně neví nikdo z lidí.
Jde o to, že to nejdůležitější je vždy to nejjednodušší (princip Slunce), a že toto stvoření, ve kterém obýváme a jehož jsme součástí, je postaveno na tak křišťálově jasných principech, že prostým citem negramotného pastýře nebo sedláka se člověk dostane mnohdy dále, než nepředstavitelně namáhavým studiem krkolomných konstrukcí přeintelektualizovaného filozofa.
Problémem je jistě fakt, že používáme trochu jiný slovník, - a zde jsem ve výhodě, protože ten váš alespoň trochu ovládám ( rok jsem studoval HaTA ), - zatímco já jsem asi obtížněji srozumitelný, žel.
L.M.
P.S.: Člověk nese za to co hlásá a tvrdí ( a desetinásobnou - pokud veřejně ) plnou zodpovědnost před Stvořitelem. To jenom aby jste si nemyslela, že se tady tak z nudy předvádím.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
14 odpověď odeslal(a) O.Pružina v Pondělí 11.Března 2002 09:19:34
Promiňte mi, prosím, trochu humoru, který vnesu do jinak vážné otázky, ale nějak mi to připomenulo scénu, kde Werich s Burianem vařili lívance... a kuchař /Černý/ ze šatlavy na ně volal: "..., jo bez soli to nebude nikdy ono..."
A tak je sice hezké, že vliv kosmických těles na člověka obecně uznáváte, ale ona vámi zmíněná tzv. "problematičnost objasnění" je ve skutečnosti nikdy nepřekonatelnou překážkou, pokud se do "kotle" nepřidá "sůl", neboli vědění o zářeních na vysokých frekvencích. A to ne nějak imaginárně, ale přímo konkrétně. Jinak to nikdy nebude ono.
To je však kámen úrazu materialistického pohledu na svět, a tak vždy budou zbývat jen různé konstrukce /i když je materialismus široký pojem, s mnoha formami/ mezi astrology, a naprosté odmítání z oficiální strany universitních učenců.
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
15 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 11.Března 2002 09:26:57
Jelikož nemáme žádné hodnověrné astrologické důkazy o vlivu planet a hvězd na člověka a na přírodu (zkoumání výše popsaných vlivů Slunce a Luny jsou doménou přírodních věd ne astrologie) zaštiťují se někteří astrologové kvalitou času. Problém spočívá v tom, že neznáme podstatu času a měříme ho odjakživa prostředky, které ukazují jen jeho kvantitu. Pokud se astrologové odvolávají ve věci kvality času na čínskou astrologii, pak by si měli uvědomit že tato kvalita času je spojena s místem a také s člověkem, který se v tom místě nalézá. Každý dobře víme, že jev, který nazýváme na severní polokouli letním slunovratem je na jižní polokouli slunovratem zimním a tedy poledne toho dne na severu a na jihu musí být spojeno s jinou kvalitou času neboť na severu začná léto a na jihu zima, i když cykly čínské astrologie odpočítávané vzhledem k místní půlnoci budou mít na stejném poledníku jak na severu tak na jihu stejný průběh. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
16 odpověď odeslal(a) O.Pružina v Pondělí 11.Března 2002 09:54:32
To je jistě správná úvaha, ale žel zase /pro celkové osvětlení/ pouze jako empirická konstrukce.
Co si myslí o astrologii oficiálně představitelé universit je konec konců jedno /nezapomeňme, co paseky naděli mnozí nezodpovědní pseudo-astrologové, či příznivci sami/, protože dokud bude na půdě universit vládnout materialismus /a to vpodstatě v engelsovské formě/, nic se nemůže změnit. Napřed se musí vyměnit myšlení lidí obecně. Astrologická veřejnost má šanci právě proto, že má před sebou tuto otázku: tak jakým způsobem to funguje konkrétně?
Otázka tak nezůstává pouze v rovině astrologie, ale stojí nad. Přivádí člověka ke hledání smyslu života, a k poznávání mnoharozměrného prostředí kolem sebe, a jeho zákonů.
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
17 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Pondělí 11.Března 2002 10:10:00
Pro p. Turnovského ad odp.9 :
Nikdy jsem netvrdil, že HaTA astrologové popírají vlivy Slunce a Měsíce směrem k Zemi na biologické úrovni ( vlivy Slunce a Měsíce skrze gravitační či elektromagnetické pole ).
Nevím, jak nasloucháte Vy mně, ale mluvil jsem o vztazích mezi jemně-hrubohmotnými tělesy planet a jemně hrubohmotnými planetárními sférami / a jemně-hrubohmotným tělem člověka ( jeho duševním životem ).
Tyto ( kauzální) vztahy jsou nezpochybnitelné,
reálně existující. Můžete mi odpovědět na otázku, jak vysvětlíte tuto situaci : někdo vyšle dejme tomu nenávistnou myšlenku na jiného člověka - a ten v důsledku toho pocítí změnu nálady k horšímu ?
Jak vysvětlíte působení magie ?
Vztah příčina / následek mezi dvěma od sebe v prostoru vzdálenými lidmi zde evidentně je, čili zde musí být i skutečná kauzální funkce.
Máte právo zajisté říci, že HaTA se zkoumáním vztahů tohoto typu nezabývá, ale nikoliv že neexistují.
Pro p. Turnovského ad odp. 10 :
Pro informaci - citát RNDr. Páleše byl určen jako příspěvek k dotazu, jenž vznesl pan J.Nitsche.
Jistěže je možné zavést i vztahy mezi duchovní sférou a čímkoli jiným. Anebo vztahy holarchické.
To jsem někde popřel ?
Jenom bych doplnil, že duch má nejen pasívní formu projevu ( smysl pro Pravdu, Krásu, Dobro, Ctnost ), ale i aktivní ( něco jako cítivé chtění, touhu po Ctnosti - prosím nezaměňovat s žádostivostí ). To jenom pro úplnost ( pak bychom zde opět mohli mluvit o nějaké kauzalitě vyššího řádu, to je ale dnes zcela neobvyklé - a tak Vás nechci dráždit....).
Pro p. Turnovského ad odp.11 :
Já se na Vás nezlobím. Naopak, těším se z mnohého, co se zde pod Vaším vedením povedlo, a co je velkým zaslíbením pro budoucnost.
S tím jazykem je to fakt problém....
Zkrátka a prostě mi tíživě leží na srdci skutečnost, že jakkoliv úžasné vědění o zákonitosti jemné hrubohmotnosti, - které se Rudhyar snažil extrapolovat ( jenom zčásti úspěšně ) do duchovní oblasti - nemůže stačit.
S poněkud omluvnou intonací a v úctě :
L.M.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
18 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Pondělí 11.Března 2002 13:49:14
Můj názor :
Kombinace >holarchie + materialismus< je pro dnešní dobu sotva vhodná, vezmeme - li v potaz stav lidstva ( jak jej vystihl trefně pan Trnka ve svém citátu - viz níže ), a jeho tendenci k setrvačnosti.
"A všude vůkol, kamkoliv oko lidské dohlédne, je nasráno až do výše ramen dospělého muže".
S prominutím.
Přirozený instinkt sebezáchovy je u lidí masově zdevastován, a kontakt s duchovním světem mizivý.
Lze se spoléhat za takových okolností na konstruktivitu vztahu mezi otráveným celkem a statisticky průměrným jedincem (ze "šedé zóny") ?
Snad, snad čistě po hmotné stránce, v Americe a v Západní Evropě.
( My žijeme v Evropě střední ).
To jenom k zamyšlení.....
L.M.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
19 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 11.Března 2002 20:46:21
Na mé straně je samozřejmě problém v tom, že nedokážu nabízet jednoduchá řešení jednoduchým jazykem.
Na straně vaší (pan Mrázek and Co.) je problém v tom, že řadu postojů a konceptů, které se nekryjí s váším konceptem charakterizujete jako materialistické. Další je v tom že se zaklínáte duchovnem a kdo nemá hubu plnou pánaboha je neduchovní, přízemní, materilaista, apod. Jak se to vůbec můžete opovážit říct. Vždyť každý z nás má svoji duchovnost: babička modlící se v kapličce k dědečkovi na obláčku, Einstein balancující na pokraji představitelna, a i ten Turn of sky má nějaký duchovní dimenze, že je nesdílíme neznamená že nejsou Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
20 odpověď odeslal(a) O.Pružina v Úterý 12.Března 2002 08:57:47
Pro p.Turnovského:
Problém, jako často, bude také asi i v přiřazení slov k pojmům. Dnes se často rozcházejí. Jedním z nich je i pojem "duchovno". Ovšem popisovat tyto děje jinak, jako např. "mimozemské", zase může vyvolat obraz "létajících talířů. Je to problém. Zkrátka jde o to, že materialisty jsou nazýváni lidé, kteří neuvažují ve svém světovém názoru existenci jiných, jemnějších úrovní, které mají permanentní interakci a souvislost s vesmírem fyzikálně pozorovatelným.
Proč, ale říkáte, že ti, kteří je uznávají, se jimi zaklínají? Asi to dělají obecně někteří "duchovní", ale na tomto fóru ani p.Mrázek, ani já, se "nezaklínáme". Já mluvím z přesvědčení, ke kterému jsem došel dlouhodobým bezohledným zvažováním a zkoumáním, a své myšlenky se snažím opírat o logiku, a ta je přece nad prostorem a časem.
Neberu nikomu víru, ale konec konců, tam kde světový názor nevidí >přímou energetickou interaktivní vazbu< mezi člověkem a kosmem, tam jde jen o víru, nikoli o popis reality. Ale každá obecná víra je vždy slepá /nezaměňujme s "důvěrou" v Boha, což je Víra/, a její vývoj by měl přece směřovat ku přesvědčení z vědění, které se opírá o logiku. Je třeba použít také metodu dedukční /sir A.C.Doyle/, která prokáže, že i věci námi neuvažované mohou být jediné možné.
Čili naše slova vám nechtějí brát vaši víru, ale přinášet podnět k přemýšlení. Pamatujme ovšem, že tam, kde oblast zájmu balancuje na hranici mezi hrubohmotným a jemnohmotným světem, je třeba také zapojit i cit vnitřního hlasu, neboť přední mozek tomu, co přesahuje frekvenci jeho podstaty, samostatně z principu nerozumí.
Možná bude lepší, když si můj světový názor představíte /místo slova duchovno/ jako přesvědčení o dokonalém působení přírodních zákonů v mnohadimenzonálním Universu, jehož námi pozorovatelný vesmír je jen malá část. O zdroji energie, která samozřejmě vše musí udržovat v chodu teď nemluvím. Ale bez něho bychom museli vidět všude ve vesmíru entropii, a vidíme ji?
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
21 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 12.Března 2002 09:38:27
Vyjděme z toho, že vesmír je nehotový. jak pro ateistu (vesmír je nehotový, nejsme příliš vzdáleni od jeho počátku) tak pro antiateisu (svoření stále probíhá) je to představa, na níž by se mohli shodnout a pak i otázka a řešení problému entropie může být a jistě je jen dočasná a přechodná. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
22 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 12.Března 2002 09:49:55
ještě k tomu zásvtí nebo předsvětí. Z hlediska holismu je tím ultimativním (lépe všeobsahujícím) celkem ten celek, který bude zahrnovat i zo zásvětí a v případě antiateistické verze i jeho stvořilte.
Nedávno jsem někde čatl, že se ve vědeckých kruzích začínají vynořovat nové představy o entropii, myslím, že šlo o jakési přelévání enregie. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
23 odpověď odeslal(a) O.Pružina v Úterý 12.Března 2002 10:06:19
Vesmír ve vývoji je jistě správná představa, neboť všude kolem sebe /ve hmotě/ pozorujeme princip vývoje. Ale i každý vývoj má také svůj konec. Vidíme-li též všude v přírodě i princip koloběhu, není důvod předpokládat, že tomu tak nebude i ve vesmíru. Vždyť malé pouze kopíruje velké, dle stejných zákonů.
A tak i celý vesmír musíme předpokládat jako koloběh tvoření a zániků, přičemž pouze tento koloběh je věčný. Ne však hmota uvnitř. Černé díry zde hrají úlohu "mlýnů", které postupně promelou hmotu na to nejjemnější, a na druhém konci zase jako "velký třesk" z bílé díry, začnou formovat nový vesmír.
Čas vzniku a zániku je dán obrovskými koloběhy, jehož námi pozorovatelné cykly jsou méně než vesmírné mikrosekundy. Současná astrofyzika pozoruje pouze malý výsek času existence vesmíru, a vzhledem k neznalosti celku Universa, vyvozuje pouze omezené závěry.
Můžeme-li ovšem přijmout vesmír v nekonečném koloběhu začátků a konců, pak otázka entropie zůstává tam, kde jsem naznačil - prostě ve vesmíru NENÍ!
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
24 odpověď odeslal(a) O.Pružina v Úterý 12.Března 2002 10:09:28
Prosím, vaší odpovědi ohledně zásvětí /předsvětí?/, nerozumím.
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
25 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 12.Března 2002 10:45:53
Tím zásvětím nebo předsvětím myslím představy metafyzické, tedy i toho stvořitele stojícícho mimo stvoření nebo bytujícího ve věčnosti. PT
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
26 odpověď odeslal(a) O.Pružina v Úterý 12.Března 2002 11:35:34
Holistický pohled může zahrnovat jen Universum, mimo Stvořitele, neboť člověk je pouze produktem Universa, a nic mimo nemůže tedy chápat. Může pouze vidět působení zákonů v Universu, a logicky usoudit, že ony nejsou jeho produktem, stejně jako nemůže být software produktem hardwaru. Zákony /program/ musely tak vzniknout dříve než Universum. Nemohou být ani produktem vývoje, neboť i vývoj principiálně je program. Bez naprogramování není ani vývoje.
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
27 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 12.Března 2002 12:24:53
Holistický pohled může zahrnout do ultimativního celku nejen vesmír a jeho stvořitele, pokud je to antiateistický holismus.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
28 odpověď odeslal(a) O.Pružina v Úterý 12.Března 2002 12:50:16
Antiateistický je tedy prostě teistický.(?)
Můj výklad zpočíval ve tvrzení, že i pojem "celostní" může zahrnout pouze to, co je ve stvoření, neboť naše chápání zůstává pouze v jeho hranicích.
Ale stále nevím, co jste chtěl říci. Vidím-li já Universum /stvoření/ celostně /pomineme tedy diskusi výše/, pak uznávám i energetické souvislosti mezi úrovněmi. Jako nezměříte přímo myšlenku /tím nemyslím elektroimpulsy mozku/, tak nezměříte ani frekvence jiných záření, a tím i interakce člověka a "hvězd". Vidí to někteří jasnovidi, a to je pouze jediný "přístroj", kterým se dá tato souvislost vidět. Ale jde o to, že existuje. Není to přímé působení na hrubohmotnou podstatu /např.tělo/, ale na duši /jemnohmotné tělo/ a její stejnorodé okolí. To pak vykonává tlak na hrubší tělo, či okolí.
Vše musí jít postupně po menších krocích, aby byla možná návaznost. Jinak to nejde. Na rádiu pro DV také nechytnete VKV.
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
29 odpověď odeslal(a) radmila v Úterý 12.Března 2002 13:13:45
Prosím zpět k začátku otázky! Co je znak? Co je symbol? A co je totem? Každý za sebe, prosím, necitujte nikoho. Děkuji.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
30 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 12.Března 2002 14:07:20
Antiateistický se má k teistickému asi jako hunduismus k brahmanismu. PT
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
31 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 12.Března 2002 14:42:27
Totemismus 1/ představuje klasifikační systém, který využívá předmětů (obvykle zvířat a rostlin) (v našem případě nebeských těles k identifikaci lidských bytostí 2/ přořazuje skupinám vzniklým na základě vztahů příbuzenství termíny, kterýmise jinak označují přírodní předměty (zvířata rostliny apod.) Lévi-Strauss dokazuje, že má-li totemismus fungovat jako zvláštní klasifikační systém, musí plnit obě úlohy. Na rozdíl od dalších klasifikačních systémů, které jsou duchovního rázu (jako mýtus) nebo praktického rázu (jako obřad), je totemismus vždy spjat s každodenním životem, protože je vázán a prezentován kažodenně na každém jedinci a na každé skupině a jako takový je nutně dědičný. Zdeněk Justoň str. 121 Sociální a kulturní antropologie, Praha 1993. Až na dědičnost totemické příslušnosti astrologie svým systémem souvztažností definici totemismu vyhovuje. Proto jsem řekl, že je a. jakýmsi druhem totemismu. PT
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
32 odpověď odeslal(a) radmila v Úterý 12.Března 2002 18:15:09
mně se "totem" líbí. Chtěla jsem jenom, aby se diskutující vyjádřili, co je pro ně osobně znak, co je pro ně osobně symbol, popřípadě totem. Abychom se dostali k začátku otázky. Nemyslím si, že rovnice je symbol. Rozhodně není symbolem její grafický záznam. Když tak ten vlak a padající šutr pod tím. Ale ještě to nemám jasné.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
33 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Úterý 12.Března 2002 20:40:43
Filosoficky nevzdělán :
Já chápu symbol jako obecně jakýkoliv útvar, u něhož se snažíme dopátrat smyslu či významu.
( Tedy i rovnice by mohla zajisté být -mimo jiné- symbolem ).
L.M.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
34 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Úterý 12.Března 2002 20:57:33
Existuje řada věcí, jež mají evokovat niterné prožití určité symboliky, tedy kupříkladu :
Mýty, znakové symboly, zástavy, prapory a vlajky, hymny, rituály ( speciálně náboženské, sváteční, kulturní, vojenské,.... ) a pod..
L.M.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
35 odpověď odeslal(a) Anonymous v Úterý 12.Března 2002 21:06:27
Nejvíc se mi libí, že někdo, kdo popírá základní principy astrologie bere peníze za její výuku .... to je opravdu silný žaludek. Werich říkal ... každej jsme ňákej ....
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
36 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 12.Března 2002 23:11:21
Když si uvědomím, že lidé jsou řazeni k 12 tetomickým "zvířatům" zvěrokruhu podle data narození v roce, pak je to určitá obdoba dědičnosti, takže astrologie JE druh totemismu. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
37 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 13.Března 2002 00:32:09
Znak je smyslovou realitou, jež se vztahuje k jiné realitě, kterou má vyvolávat. (Jan Mukařovský: Umění jako sémiologický fakt)
Základním typem znaku není nám symbol zastupující transcendentno, nýbrž jazykový znak, slovo, které maetriální skutečnost netoliko zastupuje, ale činně k ní ukazuje, vykonávajíc vliv na její pochopení a na jednání vůči ní. (Jan Mukařovský: K pojmosloví československé teorie umění)
obojí in Mojmír Grygar: Terminologický slovník českého strukturalismu, Brno 1999
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
38 odpověď odeslal(a) Oldřich Pružina ve Středu 13.Března 2002 08:47:36
Pro P.T.:
Není to sice k věci, ale prosím malou poznámku, k poznámce výše.
Kdysi kdesi jsem v kterési učebnici četl, že hinduismem se rozumí soudobá již směs vícera indických náboženství. Kdežto brahmánismus je staré čisté učení - ve škole v Samarkandu studoval i Sidhárta.
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
39 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 13.Března 2002 10:03:12
Hinduismus je stručně řečeno brahmanismus přetavený v boji s islámem. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
40 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 13.Března 2002 10:21:42
14. kapitola Kořenů astrologie Cyrila Fagana Pojmenování zvířetníkových znamení ukazuje výstižně, jak vzniká původní (v tomto případě egyptský) astrologický symbolismus z nutnosti určit přesně příchod nilských záplav. Tedy žádné přímé působení hvězd a planet, ale synchronnost - nechci přímo říct synchronicita. Signálem byl červencový úplněk, přesněji řečeno úplňková Luna zapadající v souhvězdí, které bylo později nazváno Vodnářem, čili Slunce vycházející v souhvězdí Lva (to samozřejmě díky přítomnosti Slunce nemohlo být vidět. Podobně tomu mohlo a nejspíš bylo i v dalšímbudování astrologického symbolismu. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
41 odpověď odeslal(a) O.Pružina ve Středu 13.Března 2002 11:00:58
Ale pak by stačilo omezit astrologii pouze na prvky Slunce a Luny. Poloha Země na dráze kolem Slunce /astrologicky poloha Slunce/ spouští roční doby. Luna zase menší cykly. Vliv polohy /vzdálenosti a úhlu dopadu paprsků/ Sl. a Lu. na hmotné na Zemi nikdo nepopírá. Ale je to pro astrologii vše? Ekliptiku můžeme sice symbolicky rozdělit na 12 dílů, a každému přidělit určité vlastnosti roku, ale na Zemi přece nejsou všude 4 rozdílné roční doby.
Osobně nemohu věřit pouhému rozdělení. Naopak staré národy přece věděly o "zásvětním" působení jednotlivých částí zodiaku. Tedy nejen tělesa, ale i úseky /směry kolem Země/ mají své energetické vyzařování nesoucí informace.
Samozřejmě, že ale záleží na světovém názoru. Kdo nechce vidět ve vesmíru působení frekvencí vyšších než hrubohmotně měřitelných /vidět interakci na jemných úrovních/, pak musí zůstat u empirického dělení, jako např. universitní medicína u akupunktury.
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
42 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 13.Března 2002 11:32:20
No já jsem přesvědčen o tom, že nejprve bylo srovnání dějů na obloze s děním na zemi a v lidech, vytvoření souvztažností, symbolizace jako výsledek kolektivního prožívání zkušeností a nakonec zbožštění těchto jevů. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
43 odpověď odeslal(a) Jiří Nitsche ve Středu 13.Března 2002 13:17:26
Pane Pružino, píšete -
Kdo nechce vidět ve vesmíru působení frekvencí vyšších než hrubohmotně měřitelných /vidět interakci na jemných úrovních/, pak musí zůstat u empirického dělení, jako např. universitní medicína u akupunktury.
Můžete, prosím, zmíněnou záležitost akupunktury hlouběji rozvést ? Děkuji.
Jiří Nitsche
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
44 odpověď odeslal(a) O.Pružina ve Středu 13.Března 2002 13:58:43
Pro J.N.:
Určitá část universitně vzdělaných lékařů akupunkturu používá, a tudíž využívá systém, o kterém sice ví, že funguje, ale neví jak a proč. Na rozdíl od svých východních kolegů, kteří vědí o jemné energii /které říkají čchi, prána, orgon.../, a celostní anatomii člověka. Vnímají jej např.jako slupky cibule - vrstvy různé hustoty /frekvence/, z nichž poslední je pozemské tělo. Tělo nejbližší jemnější hustoty /tzv.astrální/ má své energetické orgány /čakry/, a energetické dráhy /meridiány/, kterými se energie rozvádí. Na jejich určitých pozicích jsou tzv. akupunkturní /nebo akupresurní/ body, jejichž stimulací se energie reguluje.
To vše západní lékaři nevědí, ale vidí pouze účinky. A stejné je to i s astrologií.
O.P.
Pro P.T.:
Věcně, bez jakéhokoli osobního ... ale to je přece myšlenkový postup pana /soudruha/ Friedricha Engelse...,
který dal tomuto světovému názoru punc "klasiky materialismu". Podílem práce na polidštění opice to začíná...
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
45 odpověď odeslal(a) Jiří Nitsche ve Středu 13.Března 2002 14:51:55
Zúčastnil jsem se v loňském roce semináře, který se zabýval novými trendy v akupunktuře a pojmy, které uvádíte - jako čchi, prána, vícedimenzionální tělo, čakry, meridiány apod. - tam byly běžným pracovním slovníkem lékařů, kterých se tam sjelo dobře ke stovce.
Někteří z nich, kteří studovali akupunkturu přímo ve východních zemích, jako například pan doktor Růžička, si s východními lékaři, co se znalosti systému týká, nezadají.
Přeju krásný den
Jiří Nitsche
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
46 odpověď odeslal(a) O.Pružina ve Středu 13.Března 2002 15:02:14
To je jistě dobře. Já to myslel obecně, že existují takoví, kteří to i provozují, a neznají princip. Vždyť 100 je zatím hrstka, i když díky za to.
Ale podobné je to také v homeopatii, a našli bychom více dalších analogií...
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
47 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 13.Března 2002 17:23:41
Jmény Generála nebo Mouřenína mne nelze zastrašit, věděli to co tehdy poznat mohli. Z hlediské filosofie, kterou se snažím budovat jsou pojmy materialismu, spiritualismus, teismus, ateismus, antiateismus apod. vpodstatě vyprázděné.turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
48 odpověď odeslal(a) O.Pružina ve Středu 13.Března 2002 20:47:33
Pro P.T.:
Budiž, vždyť jsem psal, že nejde o osobní, tak jaképak strašení. Jen jsem naznačil analogie.
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
49 odpověď odeslal(a) O.Pružina ve Středu 13.Března 2002 20:58:18
Pro P.T.
Rád bych se zeptal: souzní váš světový názor /na astrologii/ tedy např. s prací R.Drösslera - KDYŽ HVĚZDY byly ještě BOHY ? Jistě jí znáte.
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
50 odpověď odeslal(a) Hanonym Symbolík ve Středu 13.Března 2002 21:34:23
Otázka: Kolik surrealistů je potřeba k zašroubování žárovky v koupelně? Odpověď: Dva. Jeden drží žirafu a druhý naplní vanu pestře zbarveným nářadím.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
51 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 13.Března 2002 22:07:36
Pokud se mne pane Pružino ptáte, zda můj světonázor souzní s výše zmíněnou knihou, pak vidím, že jsme tu diskutovali zcela zbytečně a promarněný čas jsme mohli všichni strávit mnohem užitečněji. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
52 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 13.Března 2002 22:35:50
K předešlé Radmilině otázce jen krátce:
Vedle ze Saussura vycházejícího pojetí znaku Pražského lingvistického kroužku existuje ještě pojetí vycházející z Američana Ch. S. Peirce, jehož si cenil Roman Jakobson, a který znaky dělí zhruba na
"1. Ikona, která působí především věcnou podobností mezi svým označujícím a označovaným, např,. mezi zobrazením zvířete a mezi zvířetem zobrazeným: první platí pro druhé , prostě proto, že se mu podobá.
2. Index (příznak) působí především věcnou spojitostí mezi svým označujícím a označovaným, například kouř je indicií ohně...
3. Symbol působí především ustavenou, naučenou spojitostí mezi označujícím a označovaným. Toto spojení "záleží především ve faktu, že vytváří pravidlo" a nezávisí na přítomnosti nějaké podobnosti nebo spojitosti. Interpret symbolu, ať je to kdokoliv, musí znát závazně toto konvenční pravidlo." Roman Jakobson např. "K výzkumu podstaty jazyka" in Slovesné umění a umělecké slovo, Praha 1969, in Květoslav Chvatík Strukturální estetika, Brno 2001.
Romana Jakobsona jsme v této souvislosti citovali na tomto foru už jednou a v onom textu byla navíc zmíněna i pozoruhodná souvislot ikonu (neboť Peirce používal v jednotném čísle tvar ikon) s minulostí, indexu s přítomností a symbolu s budoucností.
Mně osobně se nezdá nutná arbitrárnost a závazná znalost onoho konvenčního pravidla pro interpreta, neboť jsem zažil na semináři Evy Kreuzbruckové jak astrologické symboly působí i na lidi, kteří o významu těchto symbolů mají poněkud chatrné nebo vůbec žádné znalosti. Proto je mi bližší Rudhyarovo pojetí, v němž žádá, abychom nechali symboly působit samy o sobě.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
53 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 13.Března 2002 23:05:20
Nesnáze astrologů jsou typické pro všechny aktivity, které se snaží "přeložit" produkty obrazného myšlení do myšlní pojmového. Je to problematika interpretační nebo hermeneutická.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
54 odpověď odeslal(a) O.Pružina ve Čtvrtek 14.Března 2002 06:34:56
Nic přece ve zlém, ani v osobním, p.Turnovský. Jen mi vaše odpověď >č.42< připomenula výše zmíněnou knihu. Chtěl bych si >věcně< trochu ujasnit naší astrologickou scénu, proto ty otázky. Nic nemusí být zbytečné.
O.P.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
55 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek ve Čtvrtek 14.Března 2002 07:42:10
Pro p. Nitsche :
Ještě malou vsuvku k akupunktuře.
Většina současných lékařů, jež se zabývají akupunkturou, pracuje s ní toliko účelově, v lineárním smyslu : Např.: "pacient má depresi, tak tedy návod říká, vezmi zlatou jehlu a nabodni bod OS 6 po směru dráhy". Provedeno, přináší to určité výsledky (ale je to dosti povrchní postup).
Mnohem méně je těch, kterým byly zjeveny v rámci studia akupunktury zákonitosti cyklického rázu, kteří tedy používají akupunkturu v celostním pojetí - dle "teorie pěti elementů".
No a jako vzácného šafránu je akupunkturistů, kteří dokáží porozumět, že ony "meridiány a pod." nejsou jenom "abstraktní pojmy", anebo "obrazné pohádky", které umožňují s akupunkturou efektivněji pracovat, - ale že se jedná o reálně existující orgány středně hrubohmotného těla člověka. Kteří dokáží své vědění o akupunktuře zasadit do uceleného >vědění o člověku a vesmíru<.
L.M.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
56 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek ve Čtvrtek 14.Března 2002 07:56:00
Pro p. Turnovského :
Jedna stará moudrost praví : "Čemu se člověk posmívá ( či co přezíravě přehlíží ), o to si vlastní vaz zláme".
Vezměme příklad : Tak dlouho se jeden člověk posmíval existenci bohů ( i tomu nejvyššímu Bohu ), - až si přitom pozapoměl všimnout, že si sám zbožštil jednoho filosofa, který za to >ani náhodou< nestojí.
A ještě jiná stará ( překonaná ) moudrost : Co -tvá duše - vyhodí dveřma, vrátí se ti - nevědomě -oknem.
L.M.
PS: Jistěže je ty staré moudrosti a pravdy nutné >znovuobjevit< na nové, jiné úrovni.... To je přece samozřejmé.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
57 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 15.Března 2002 01:11:44
Rudhyar v roce 1975 vybízí k přechodu od metafyzických formulací k formulacím transfyzickým
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
58 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Pátek 15.Března 2002 15:15:35
Nuže dobrá, způsob vedení lidí se změnil - oproti dávným dobám. To co bylo dříve prožíváno jako něco vně - bohové, nyní působí (u přiměřeně duchovně zralých lidí) skrze jejich nitro.
Stále ovšem nechápu, proč by duchovní skutečnosti měly být terčem posměchu.
L.M.
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
59 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 19.Března 2002 10:55:22
Duchovní skutečnosti nejsou terčem posměchu, bráníme se jen tomu spojovat duchovní skutečnosti výhradně s náboženskými případně paranáboženskými, idealistickými, metafyzickými koncepty. Podle mého pohledu jsou duchovní skutečnosti založené na SELF tedy "instinktu" jednat a myslet jako organický celek, jako JEDNO, když už by použití slova JÁ vedlo někoho k mylnému názoru, že se jedná o projev egoismu. Turnovský
-
Re: Symbolický jazyk Astrologie
60 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 19.Března 2002 11:25:01
Upoziorňuji na pozoruhodnou souvislost projevů totemismu s astrologií. Totemismus není omezen jen na Ameriku a Austrálii. Lévi Strauss uvádí v Myšlení přírodních národů str. 170 1. české vydání 1970:
"U Mundů z téže oblasdti (Bengálsko) má 340 zaznamenaných exogamních klanů povětšině živočišné a rostlinné totemy, jejichž požívání je zakázáno. Zde se však už vyskytují i totemy odlišné povahy: úplněk, měsíční svit, duha, určitý měsíc roku, určitý den týdne" Turnovský