<= Index
<= Zpět
(?)
www.astrolozka.cz (link)
Obsah
Předchozí
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
Další
-
Pražský zodiak
1791 otázku odeslal(a) Axmannová v Pátek 24.Října 2003 01:05:00
http://www.astrolozka.cz
Na stránkách je k dispozici nově, kromě souřadnic našich porodnic, také Pražský zodiak, resp. možnost získat polohu zadaného místa v Pražském zodiaku.
K porodnicím: našli jsme asi 97 procent všech současných. Budu ráda, když mi pošlete adresu porodnice, kterou v seznamu nenajdete, včetně zaniklých – doplníme to. Prosím, nevymýšlejte si, musím to všechno ověřovat. Dík. LA
link na zodiak
http://www.astrolozka.cz/pz/pz.htm
-
Re: Pražský zodiak
1 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 24.Října 2003 01:42:38
nějak jsem ten seznam porodnic nenašel, Pavel T.
-
Re: Pražský zodiak
2 odpověď odeslal(a) Axmannová v Pátek 24.Října 2003 08:45:57
Seznam porodnic je na stránkách vedle každého zadávání souřadnic u výpočtů sestav. lj
-
Re: Pražský zodiak
3 odpověď odeslal(a) jitka vondr. v Pátek 24.Října 2003 09:07:42
Lubo, diky, je to dost dobry... neco takovyho tu opravdu chybelo
-
Re: Pražský zodiak
4 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 24.Října 2003 09:38:19
na první pohled chybí Rooseweltova Praha 6, Štvanice Praha 7, zdar!
-
Re: Pražský zodiak
5 odpověď odeslal(a) Axmannová v Pátek 24.Října 2003 09:45:15
Ano Pavle, to jsou porodnice, které už byly zrušeny, přidáme je. V seznamu jsou zatím ty, kde se rodí děti dneska, v době, kdy není až takový problém zapsat přesný čas prvního nádechu - tam právě má podle mého názoru zpřesnění místa narození největší význam. lj
-
Re: Pražský zodiak
6 odpověď odeslal(a) línej Joe v Pátek 24.Října 2003 12:19:05
Ad porodnice: já bych přidal ještě nemocnici v Motole, na Karlově náměstí a nemocnici na Františku. Nevím ale, zda to jsou přímo porodnice, nebo specializované nemocnice pro rodičky s nějakou zdr.poruchou. Taky si vzpomínám, že byla porodnice dokonce i na Štvanici.
-
Re: Pražský zodiak
7 odpověď odeslal(a) AM v Pátek 24.Října 2003 15:38:44
Já jsem zase šťastně zapomněla,zda se má žádat o data v porodnici či zda už jen na matričních úřadech.Jsem líná hledat to v otázkách,bude někdo tak hodný a napoví mi?
A kde žádat,jestliže jsem narozen dejme tomu na té (dnes už neexistující)Štvanici?
-
Re: Pražský zodiak
8 odpověď odeslal(a) Radek v Pátek 24.Října 2003 16:02:07
O data a další údaje se stále žádá v porodnicích. U zrušených bych doporučoval příslušný místní (okresní) archiv. I když při skartacích dokumentů bují v našich končinách značná libovůle.
-
Re: Pražský zodiak
9 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pátek 24.Října 2003 16:56:15
I já jsem ze Štvanice.
O.
-
Re: Pražský zodiak
10 odpověď odeslal(a) AM v Pátek 24.Října 2003 18:01:35
No,byla to hezká porodnice, místo jste si vybral zodpovědně.Kdy jí vlastně zrušili?
-
Re: Pražský zodiak
11 odpověď odeslal(a) AM v Pátek 24.Října 2003 18:03:15
Pane Radek, děkuji za informaci.
-
Re: Pražský zodiak
12 odpověď odeslal(a) Axmannová v Pátek 24.Října 2003 21:05:42
Štvanici i Rooseveltovu jsme už přidali, Motol tam byl, Karlák je - U Apolináře, na Františku zatím nevím, že by se rodilo. Hezký večer. LA
-
Re: Pražský zodiak
13 odpověď odeslal(a) jitka vondr v Pátek 24.Října 2003 22:56:35
jo, Lubo, u Apolinare se take rodilo, vim, ze se tam jednomu znamemu narodilo dite..
-
Re: Pražský zodiak
14 odpověď odeslal(a) Axmannová v Pátek 24.Října 2003 23:05:18
U Apolináře se děti rodí stále, proto je v seznamu. LA
-
Re: Pražský zodiak
15 odpověď odeslal(a) línej Joe v Pátek 24.Října 2003 23:59:34
Mám kamarádku, která se narodila na Františku. Ale jak jsem uvedl, je to spíš nemocnice, než porodnice a je možné, že tam její maminka původně ležela ještě s něčím jiným.
-
Re: Pražský zodiak
16 odpověď odeslal(a) Axmannová v Sobotu 25.Října 2003 00:26:21
Přidáme nemocnici Na Františku.
Mám prosbu: další informace k porodnicím mi posílejte prosím na e-mail Axmannova@astrolozka.cz. Děkuji a přeju dobrou noc. LA
-
Re: Pražský zodiak
17 odpověď odeslal(a) Martina Lukášková v Sobotu 25.Října 2003 01:17:13
Je to páráda :-))
-
Re: Pražský zodiak
18 odpověď odeslal(a) radmila v Sobotu 25.Října 2003 08:46:57
je to výborné!!!!! Už nemusím provádět složité pohyby s kulatým úhloměrem a dlouhým pravítkem, nalepená na nástěnné mapě! (i když... má to nadále pro mě své kouzlo, stejně jako rukou kreslené horoskopy). Chtělo by to ještě (pro větší pohodlí) řádeček, kam by se dal zadat název ulice, aby se malé okénko nastavilo rovnou někam do příslušné oblasti, neb do Bohnic či na Jižňák aby se jeden uklikal:) Díky!!!! R.
-
Re: Pražský zodiak
19 odpověď odeslal(a) Axmannová v Sobotu 25.Října 2003 09:20:42
Dík moc za chválu.
Mysleli jsme si, ze "nalistuj další ulice" stačí jako informace pro zadání. Ozvalo se mi ale víc lidí, že se můžou uklikat, takže jsem do "aktuálně" napsala širší návod.
Přeju krásný den a zajímavou"cestu po Praze". lj
-
Re: Pražský zodiak
20 odpověď odeslal(a) J.Čepová v Sobotu 25.Října 2003 13:59:38
To byl prima nápad, Ljubo. Zkusila jsem Sabiánské symboly i na určitá místa, která jsou
v souvislosti s mými důležitými změnami. (Dokonce jsem se i trefila přesně na stupně - porovnala jsem si to s "Radčinou mapkou"). Je to fakt dobré.
Zdraví Jarka
-
Re: Pražský zodiak
21 odpověď odeslal(a) radmila v Neděli 26.Října 2003 00:07:03
hurá pochopila jsem vyhledávání ulic! Hurá!
-
Re: Pražský zodiak
22 odpověď odeslal(a) Světla Bílková v Neděli 26.Října 2003 12:54:07
Paní Axmanová gratuluji!
-
Re: Pražský zodiak
23 odpověď odeslal(a) david v Úterý 28.Října 2003 22:46:10
je to vynikající Ljubo, moc to chybělo. Díky D.
-
Re: Pražský zodiak
24 odpověď odeslal(a) cyllarus ve Čtvrtek 30.Října 2003 13:24:49
Jaký je původ onoho Pražského zodiaku? Podle mne to je všechno jedna velká bublina. Ani jedno místo v Praze mi nesedí. Jak Sabiánama, tak vztahem k radixu nebo direkcím. To zas asi někdo neměl roupama co dělat...
-
Re: Pražský zodiak
25 odpověď odeslal(a) Axmannová ve Čtvrtek 30.Října 2003 14:41:16
...onoho Přažského zodiaku původ? Četl jste návod? Uvádím tam knihu RNDr. Milana Špůrka Praga mysterioza - počtěte si, měla by být snad i v knihovnách, pak suďte. Hezký den. LA
-
Re: Pražský zodiak
26 odpověď odeslal(a) cyllarus ve Čtvrtek 30.Října 2003 17:38:16
Početl jsem si. Ale pořád v tom nějak nejsem. Co by se stalo, kdyby byl základní vztahový bod třeba na Vyšehradě? Připadá mi to to samé jako u teorie věků - jaký vezmeme referenční bod, takové budou výsledky. Tož já budu radši zkoumat něco, co mi bude sedět lépe. Nevím, čím by měl být výjimečný sv.kříž a sv.Vít. A proč nenasměrovat úplným počátkem zvěrokruhu, proč nějakého Raka? Nevím, je to na mne až moc překonstruované...
-
Re: Pražský zodiak
27 odpověď odeslal(a) Axmannová ve Čtvrtek 30.Října 2003 17:52:08
Zkoumat něco, co Vás nepřitahuje, co Vás neoslovilo - jen byste ztrácel čas. PZ není ani povinný, ani módní. Dobrý večer. LA
-
Re: Pražský zodiak
28 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 30.Října 2003 20:35:44
Jenže, Praha byla Karlem IV. podle tohoto plánu přestavěna s tím, že střed byl přesunut do podstavce sochy sv. Václava, která stávala před Staroměstskou mosteckou věží. A mimochodem nejedná se o kapli sv. Kříže, ale o kapli nalezení sv. Kříže, což je dost velký rozdíl. Turnovský
-
Re: Pražský zodiak
29 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Čtvrtek 30.Října 2003 21:03:47
To Cyllarus:
"Co by se stalo, kdyby byl základní vztahový bod třeba na Vyšehradě?" Skepticismus bývá užitečný, leč ptáte-li se takto - co Vám brání, abyste ten vztahový bod na ten Vyšehrad položil a vyzkoušel ho? Počítejte ovšem s mnoha lety mravenčí práce!
Pokud jste Pragu Mysteriosu četl, tak asi víte, že magický střed Prahy v rotundě sv.Kříže nebyl někým vybrán jen tak od stolu, a že projektování měst (a tedy i Prahy) na kříž os cardo - decumanus taky není jen tak nějaká z prstu vycucaná konstrukce. A "...proč nějakého Raka?" Protože slunovratová osa Rak - Kozoroh je právě osou cardo. Že na těchto základech vybudovaná sakrální geometrie Prahy skutečně precizně funguje, to myslím si Milan Špůrek prokázal více než pádně. Pokud jste tedy Pragu Mysteriosu skutečně četl, tak zřejmě nepříliš důkladně, když se takhle ptáte. Přečtěte si ji znovu a lépe. Stojí to za to!
Petr Trnka
-
Re: Pražský zodiak
30 odpověď odeslal(a) Ondřej Ivanek v Neděli 2.Listopadu 2003 17:22:43
Pozdě ale přece...se připojuji k této zajímavé diskuzi. Praha má ve srovnání s jinými velkými historickými městy řadu specifik. K jednomu z nich patří, že zmíněné cardo, slunovratová osa města se prakticky kryje s jedním z hlavních geologických zlomů, procházejících pod Prahou. A dále - rotunda Nalezení Sv. Kříže, tedy střed pražského zodiaku leží na KŘÍŽENÍ tohoto zlomu s dalším z hlavních zlomů pod územím Prahy. Koho to opravdu zajímá, může se podívat na geologickou mapu Prahy a okolí, tam to najde.
Ondřej
precese
-
Transsolární x solární horoskop
315 otázku odeslal(a) Michaela Lee v Pondělí 5.Června 2000 17:39:49
Jaký je přesně rozdíl mezi transsolárním a solárním horoskopem a v čem se liší jejich interpretace.
Preferovat nějaký nebo ne?
-
Re: Transsolární x solární horoskop
1 odpověď odeslal(a) Ljuba Axmannová v Pondělí 5.Června 2000 18:54:00
Transolární revoluce vychází z nativity stejně jako solární, oproti které je počítaná pro natální polohu Slunce opravenou o precesi (tj. posun, zpětný pohyb, průsečíku Ekliptiky a Světového rovníku, tedy Jarního bodu asi o 1 obloukovou minutu za rok).Oprava spočívá v přičtení precese. S přibývajícími lety se tento původně zanedbatelný rozdíl zvětšuje, takže se Slunce často ocitá na dalším stupni Zvěrokruhu (v případě posledního stupně znamení může tedy během života přejít do dalšího a platí pro něj nový Sabiánský symbol. Předepsané polohy Slunce dosahuje v jiném, stále pozdějším čase, což ovlivňuje na prvním místě osy horoskopu, časem i polohu Luny. Medium Coeli Solárních revolucí se pohybuje retrográdním směrem, svoji polohu –10stupňů (asi) opakuje po čtyřech letech, Natální poloha MC se opakuje po čtyřiceti letech. U transolárních revolucí dochází k témuž posunu, ale direktním směrem, z toho myslím také vyplývá rozdíl v interpretaci.
Zdravím Vás Ljuba Axmannová
-
Re: Transsolární x solární horoskop
2 odpověď odeslal(a) Martin Šmíd v Úterý 6.Června 2000 02:26:26
Pokud se nemýlím (viz hodina zadání dotazu), tak precese je způsobena rotací galaxie. Takže "obyčejná" revoluce se vztahuje k "prázdnému" prostoru, zatímco trans- ke stálicím v galaxii. Jak to interpreovat, nevím.
-
Re: Transsolární x solární horoskop
3 odpověď odeslal(a) Ljuba Axmannová v Úterý 6.Června 2000 08:59:35
Newton vysvětlil precesi přitažlivostí Měsíce a Slunce na zploštělou zeměkouli. Vlivem zploštění je na rovníku jistý přebytek hmoty ve srovnání s koulí vepsanou zemskému tělesu. Na tento přebytek působí Měsíc a Slunce tak jakoby se snažily postaviti zemskou osu kolmo k rovině zemské dráhy. Země se však otáčí a podle fysikálních zákonů se skládá působení přitažlivosti obou těles s rotací tak, že zemská osa uhýbá opisujíc plášť kužele. Podobně se chová i stáčející se vlček na podlaze; když jej chceme sklonit, uhne se a jeho osa počne opisovat plášť kužele.
(Astronomie-učebnice pro 10.třídu sovětských středních škol, r. vyd.1954)
Martine,
vidím to tak, že bych asi měla mlčet, protože z kursu základů astronomie jsem utekla, nevydržela. Ale s tím prázdným prostorem se mi to moc líbí a potvrzuje mi, že možnosti vývoje ukazuje spíš Transsolár (a další trans-horoskopy), který „jde s dobou“, na rozdíl od Soláru, kde postupně až do mrtě mohu vybírat, co bylo dáno okamžikem zrození, nic míň, nic víc, jeho aktualizace potenciálu není aktualizací, ale nastavováním stárnoucí tváře zrcadlu, které může ukázat právě jen tu stárnoucí tvář.
No… tak. Zdravím Vás. Ljuba
-
A přece se točí
9 odpověď odeslal(a) Martin Šmíd v Neděli 11.Června 2000 20:22:53
Zeptal jsem se jednoho znameho astronoma...
On Tue, 6 Jun 2000, Martin Smid wrote:
> Ahoj Pavle, snad si na mne jeste pamatujes. Obracim se na Tebe s otazkou, zda je staceni zemske osy (s periodou 26000 let) dusledkem gravitace Mesice, nebu je jen zdanlive a osa "stoji na miste", jen Galaxie se otaci.
> Dekuju za odpoved.
> Martin
>
>
Martine,
otaci se skutecne Zeme a to vlivem Mesice 90% a Slunce 10 %.
Pavel
-
Výpisky z četby - Čas v systému znaků
337 otázku odeslal(a) Pavel Turnovský v Pátek 23.Června 2000 09:09:14
Roman Jakobson
Čas v systému znaků
in Dialogy, Praha 1993, str. 68
Nejpodstatněji a i nejinspirativněji snad položil otázku vztahu jazyka a času vynikající americký myslitel Charles sanders Peirce (1839-1914). ve svém systému tří znakových typů peirce na jendé straně charakterizoval index a ikonu, které jsou oba postaveny na faktickémn spojení mezi označujícím a označovaným. index poukazuje od označujícího k označovanému na základě faktické blízkosti (věcné souvislosti, soumeznosti) obou, zatímco ikona poukazuje od označujícího k označovanému na základě faktické podobnosti mezi oběma. Na druhé straně třetí typ znaků, symbol na rozdíl od prvních dvou typů je postaven nikoli na faktickém, nýbrž na zavedeném, dohodnutém, konvenčním spojení mezi označujícím a označovaným. V protikladu jak k indexu, tak k ikoně, symbol podle Peircova učení není vůbec předmět, ale pouze rámcový zákon (occurences). V souladu s peircovým systémem pojmů a termínů jsou jazykové znaky v podstatě symboly, které v sobě obsahují zároveň i prvky indexu a ikony.
Zvláště pozoruhodný je Peirceův názor na všechny tři kategorie znaků z hlediska jejich vztahu k problematice času. Ve studii zvané My chef d´oeuvre (Mé mistrovské dílo), hodnotí ikonu jako dovršený odraz již uskutečněné minulé zkušenosti, zatímco index je spojen s prožívanou zkušeností v současnosti. V základě symbolu, který je vždycky obdařen obecným významem, spočívá obecný zákon: „Všechno skutečně obecné se vztahuje k neurčené budoucnosti. Minulost – to je fakt, který se již uskutečnil, zatímco obecný zákon nemůže být v úplnosti završen. jeho potencialita a modus jeho existence je existovat v budoucnosti.“
Hodnota symbolu, mezi jiným i symbolu jazykového, spočívá v tom, že nám „poskytuje možnost předpovídat budoucnost.“ nerozlučné spojení slova s budoucím časem – to je jedna z nejgeniálnějších tezí amerického myslitele. Je jasné, že rámcový zákon je pouze předpokladem všemožných budoucích replik, a že invariant slovesného znaku, jeho obecný význam nabývá v kontextu každé repliky svého nového zvláštního významu. Kontext je proměnlivý, a v každém novém kontextu zvláštní význam slova se ustavičně obnovuje. V tom spočívá tvůrčí síla slovesného znaku. Tvůrčí síla znaku mu otevírá cestu k neurčené budoucnosti, tj. anticipuje, předpovídá budoucnost. V těchto krátkých tezíchspočívá podstata vědy o tvůrčí síle jazyka vůbec a básnického jazyka obzvlášť.
-
Re: Výpisky z četby - Čas v systému znaků
1 odpověď odeslal(a) Martin Šmíd v Pátek 23.Června 2000 14:06:03
P/avle, mohl byste prosím uvést příklad ikony a indexu (rozdíl mezi nimi mi nejní jasný)
-
Re: Výpisky z četby - Čas v systému znaků
2 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 23.Června 2000 23:43:56
Roman Jakobson interpretoval Peirceovo základní dělení znaků takto:
1. Ikona působí především věcnou podobností mezi svým označujícím a označovaným, např. mezi zobrazením zvířete a zvířetem zobrazeným: první platí pro druhé „prostě proto, že se mu podobá“.
2. Index (příznak) působí především věcnou spojitostí mezi svým označujícím a označeným; např. kouř je indicií ohně…
3. Symbol působí především ustavenou, naučenou spojitostí mezi označujícím a označeným. toto spojení „záleží ve faktu, že vytváří pravidlo“ a nezávisí na přítomnosti nebo nepřítomnosti nějaké podobnosti nebo spojitosti. interpret symbolu, ať už je kdokoliv, musí znát závazně toto konvenční pravidlo.
Roman Jakobson, k výzkumu podstaty jazyka, in: Slovesné umění a umělecké slovo, Praha 1969, s. 35
citováno z Květoslava Chvatíka Strukturální estetika, Praha 1994, s. 57
-
Re: Výpisky z četby - Čas v systému znaků
3 odpověď odeslal(a) Martin Šmíd v Neděli 25.Června 2000 22:14:29
Takže interpretace horoskopu, jakožto symbolu pro zrozence, je pouze dohoda astrologů? Pak bych mohl vypracovat od stolu jinou interpretaci, třeba bych každou planetu přiřadil nějakému orgánu a pak prorokoval nemoci (třeba ne podle kvadratur, ale podle kvintilů). Podle výše zmiňované definice symbolu by pak byla moje a dosavadní astrologie stejnou platnost (prostě bych se naučil jiné interpretaci). To je divné...
-
Re: Výpisky z četby - Čas v systému znaků
4 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 25.Června 2000 23:25:52
No, Martine, tak úplně voluntaristicky a libovolně to nejde, musí tam být určitá konsensualita, novou interpretaci můžete zavést, ale nemůže být úplně na vodě. Navíc jsou toto názory lingvistů a semiotiků, ne astrologů, uvádím je pro inspiraci. Zdraví Turnovský
-
Re: Výpisky z četby - Čas v systému znaků
5 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 26.Června 2000 20:31:26
Myslím, že si málo všímáme toho, že až do Rudhyara byly významy symbolů považovány za arbitrární. Ještě Jung v předmluvě k Traktátu o zlatém květu tak mluví a mnozí další tak mluvili a mluví. Rudhyar upozornil na podstatný rys symbolu, na jeho "přirozený" význam, na význam, který je v té které společnosti hluboce zakořeněný, takže nelze ani zjistit, zda byla, nebo nebyla na počátku domluva - arbitráž o významu onoho symbolu. Souhlasil bych s Chomským, ýe je tu jakási universální gramatika - pozor neplést s universální etymologií okkultistů, a navíc bych řekl, že analogická je i schopnost práce se symboly, a ta je geneticky předávaná. Koncepty reinkarnační nejsou ve své podstatě ničím jiným (pozor! to byla redukce jako prase) než poetickým obrazem genetických informací. Zdraví Turnovský
-
Re: Výpisky z četby - Čas v systému znaků
6 odpověď odeslal(a) Martin Šmíd v Pondělí 26.Června 2000 21:05:10
Pavle, já jsem Junga četl jen málo, ale mám za to, že symboly pokládal za vyjádřejní archetytů, takže by arbitrární nebyly. Kdosi mi kdysi říkal, že Jungovy názory před klinickou smrtí se dost liší od názorů po, takže ten šum mohl vzniknout tímto způsobem.
Když si vezmu naše symboly (tj. planety), tak ty mi až arbitrární nepřipadají - jsou zcela objektivně vidět (na tom se shodnou všichni kromě slepců a solipsistů) a mají mezi sebou jasné vztahy. Teologie má taky symboly (Jšžíše, Boha a tak) a jasné vztahy (biblické příběhy). Fyzika má matematické symboly a rovnice. Zastánci všech se opírají o evidenci (zkušenost). Když jsem to takhle napsal, napadá mě, že je dost velká drzost říct o jednom, že je pravda a o ostatním, že je pavěda - vlastně by tenhle odstavec patřil k diskusi o sysifovcích.
Jedinej malej problém je, že se výše zmíněné krásné symbolické roviny nějak těžko vztahují k "ošklivému" dění na světě. Teologie to vysvětluje tím, že sme "propadli světu", fyzika zas tím, že "ještě není vše objeveno". A co astrologie? Jako jediná možnost mně napadá říct "Vidíme jenom velké planety, jako fyzici vidí jen všezahrnující zákony. Ve sl. soustavě je ale spousta různého prachu, asteroidů a měsíců, které nejenže většinou nezahrnujeme, ale pohyb některých se nedá ani předpovídat. A tím se nám do astrologie vpližuje módní CHAOS!
P.S. Ještě vám pro pobavení popíšu dnešní sen (zdál se mi v čase sextilu Slunce na Saturna). Spal jsem ve své posteli, když tu mne vzbudí hlas Pavla Turnovského, který přišel do mého pokoje (kde byli přítomní i jiné matfyzáci) v půl sedmé ráno dělat kurs astrologie s tím, že ho tím pověřila fakulta, protože jakási cizí fakulta, kam jsme měli jet na stáž, tím podmiňovala naše přijetí.
:-)))))
-
Re: Výpisky z četby - Čas v systému znaků
7 odpověď odeslal(a) Martin Fridrich ve Středu 28.Června 2000 21:48:25
Chtel jsem se zeptat ne-pantaty Turnovskeho, zda by mohl povedet neco vic o Jungove pristupu v Tajemstvi zlateho kvetu, popripade i cast ocitovat. A co ma vlastne presneji znamenat ten i zde jiz parkrat nahryznuty tah proti najezdum psychologu na astrologii. Odchazel jsem ze studii s tim, ze Junga si koupim v knihkupectvi, kdyz to malinko prezenu. Taky T.Halik na svych prednaskach zminil, ze Junga dlouho naprosto nekriticky prijimal, ale v posledni dobe ze se to udajne zmenilo. Vice ovsem nevyslovil.
-
Re: Výpisky z četby - Čas v systému znaků
8 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 28.Června 2000 23:47:19
C. G. JUNG píše v tajemství zlatého květu, český překlad Praha 1997, str. 16 a 17:
„Příkladem synchronicity největšího formátu by byla astrologie, kdyby disponovala spolehlivě ověřitelnými výsledky. Existují však přinejmenším některé dostatečně věrohodné a rozsáhlými statistikami podepřené skutečnosti, které dovolují, aby se téma astrologie jevilo hodné filosofického zkoumání. (Psychologickým oceněním si může astrologie být beze všeho jista, poněvadž představuje souhrn všech psychologických poznatků starověku.) vskutku existující možnost dostatečně rekonstruovat charakter člověka z jeho horoskopu narození dokazuje relativní platnost astrologie. Tento horoskop však vůbec nespočívá na skutečném astronomickém postavení planet, nýbrž na čistě arbitrárním časovém systému, poněvadž následkem precese se jarní bod dávno přesunul z 0° Skopce. Pokud tedy skutečně existují správné astrologické diagnózy, pak nespočívají na účincích planet, nýbrž na námi předpokládaných vlastnostech času. To jinými slovy znamená, že vše, co se v daném okmažiku narodí nebo vznikne, má vlastnosti tohoto okamžiku.“
C. G. Junga si vážím jako velkého kulturního hrdiny, i když nemohu pominout jeho
a/ politickou naivitu či neprozřetelnost ve vztahu k nacismu
b/ nepochpení moderního umění – to statně sdílel se Sikmundem Freudem, stejně jako s z poslední doby koryfeji transpersonální psychologie, kteří se dokáží nechat vyfotografovat před duchovními stejně jako estetickými kýči Zdeňka Hajného,
c/ platonské přesvědční o tom, že lidskou psychiku lze rozložit do několika málo škatulek – archetypů
d/ obsáhlé komentování čínského traktátu bez znalosti praxe (např. tchaj ti čchuanu), při čemž šance tu ž byla. Podle mého učitele Zhu Tiancai, jednoho ze čtyř buddhových bojovníků 19. generace rodiny Čchen, kde tchai ti čchuan vznikl, odešli mistři rodiny Jang učit mimo Čínu už počatkem 20. století, o čemž svědčí např. posisimus živlových cvičení Petra Kohouta-Lasenica, který některé z forem opakuje nebo napodobuje.
K uvedenému odstavci připomínám:
1/ Nevím jak rozsáhlými statistikami se mohla astrologie ve 20. letech chlubit, proti Gauquelinovi od 50. let to spíš bude fraška, ale to je jedno, astrologie na statistice nestojí.
2/ Psychologické poznatky starověku mi nejsou v roce 2000 mnoho platné. I když připouštím že možná ve světě, který zanikl za 2. světové války určitou platnost mít mohly – (klasické vzdělání německo-rakouského světa a opěvání řecko-římské civilizace).
3/ Horoskop nespočívá na čistě arbitrárním časovém systému. Pokud by tomu tak bylo, měl by pravdu stalinista-mccarthyovec Grygar, když řekl, že je jedno, že se nějaké znamení zvěrokruhu nazývá Beran, že bychom se klidně klidně mohli sejiít a rozhodnout se, že se bude jmenovat Autobus. Jungovi měl někdo vysvětlit, že se astrologie euroamerická nepracuje se souhvězdími, ale se znameními
4/ poslední dvě větay považuji za protiřečlivé:
Pokud tedy skutečně existují správné astrologické diagnózy, pak nespočívají na účincích planet, nýbrž na námi PŘEDPOKLÁDANÝCH VLASTNOSTECH času.
odporuje podle mého soudu
To jinými slovy znamená, že vše, co se v daném okmažiku narodí nebo vznikne, má VLASTNOSTI tohoto okamžiku.
Kdyby tam bylo napsáno: že
vše, co se v daném okmažiku narodí nebo vznikne, má PŘEDPOKLÁDANÉ VLASTNOSTI tohoto okamžiku,
nebo
Pokud tedy skutečně existují správné astrologické diagnózy, pak nespočívají na účincích planet, nýbrž na VLASTNOSTECH času.
pak bych to bral, i když jsem toho názoru, že čas žádné vlastnosti sám o sobě nemá, že jsme to my, kteří času na určitém místě kvalitu dávíme. Nicméně, Cornelius, Hyde a Webster v Astrologii pro začátečníky, (mimochodem jedna z nejlepších knih o astrologii, kterou znám), český překlad Brno 1996, na straně 158 píší, že později Jung od své formulace „Cokoli se v tomto časovém okamžiku zrodí nebo je vykonáno, nese jeho vlastnosti.“ dezertoval.
Otázky kolem astrologizujících psychologů a psychologizujících astrologů:
Proti nájezdu psychologů do na astrologii nic nemám a vítám ho, pokud
a/ psychologové nebudou podceňovat astrologické řemeslo
b/ přinesou sebou zodpovědnost vůči klientovi a kontrolní mechanismy jako např,. supervisní skupiny, které astrologové ke své škodě nemají
na druhé straně nebudu považovat vztah astrologů k moderní psychologii za koketérii, pokud
a/ astrologové nebudou podceňovat astrologické a psychologické řemeslo
b/ vybudují si kontrolní mechanismy, jako např, supervisní skupiny
c/ nebudou svými klienty manipulovat a budou jim opravdu a ze všech sil pomáhat
Výpady některých tradičních astrologů (Baudyš jn., Stříbný, Bohuslav e tutti quanti) vůči moderní psychologii (stejně jako filosofii), považuji za známku jejich intelektuální lenosti.
Jistě jsem na spoustu otázek zapomněl, ale to je prozatím všechno, zdraví Turnovský
-
Re: Výpisky z četby - Čas v systému znaků
9 odpověď odeslal(a) Hanonym Symbolík ve Čtvrtek 29.Června 2000 01:28:04
http://www.kdejsme.cz
Dlouho a předlouho jsme přemýšleli, jak by Velký Sym-Bolík a (H)ano-nym mohli vstoupili do této debaty. Zkonzultovali jsme našeho přítele Malého Alenáše a shodli jsme se n-a tom, že co se týče velkých slov zde na-lézajících se = sym-bolí-smus si musíte vážení doplnit sami! Co se týče pana Rudhyar(a) = Rud(h)ý (Ý)Jár(a) = záleží na tom, jak to kdo vezme do rukou a co-si z toho kdo u-dělá, nakonec jako se vším ostatním. Na druhé straně: co se týče Jun-ga = dojungovali jsme, co si budeme povídat. A zpráva všem těm/nám, kterým trčely nad Prahou symboly tak "skvostné" a tak rozměrné… a né a né se poučit, že socha@symbol a její výklad je nutně nejen předpokládán, ale i ovlivňován naší nati-vitou a vším tím, co s tím sou-visí, v neposlední řadě tedy tím, z čeho vylézáme = tu-díž bychom se měli především vy-var(-)ovat budování pomníků a památníků dalších…… a sou-středit se na věci pod-statnější................................ Hyn-ku, Vi-lhéme, Lud-milo, kde jste, ptají se skoro s dvouměsíčním zpož-děním Hano-nym a Sym-bolík?
A po-koj Vám všem pře-jí taktéž
Hanonym & Symbolík
-
Re: Výpisky z četby - Čas v systému znaků
10 odpověď odeslal(a) radmila ve Čtvrtek 29.Června 2000 11:30:16
Vracím se na začátek. Neznám originál, jak se přišlo na „rámcový zákon“=“occurrence“? Protože nazvat symbol occurrencí mně nepřijde špatné, kdežto rámcový zákon je nějaký divný, sám o sobě by taky šel, ale to spojení? Možná se Jakobson při interpretaci symbolu ustřelil trochu, symbol se svou podstatou jakékoliv definici udatně brání, k jeho podstatě se lze dobrat occurrencí, máme-li kliku…
Hanonyme a Sym-bolí-ku, to je řeč na jiné hřiště, i když je to třeba stejnej sport: né všechny sochy jsou symbolické, ó kolik jsme již viděli nad Prahou ikon (podobnost mezi zobrazením zvířete a zvířetem zobrazeným, první platí pro druhé „prostě proto, že se mu podobá“), ale jsou i takové!!! A nejen gotické, i když hlavně ony. Jinak máte recht. Hynek, Vilhém a Ludmila vzkazují, že se momentálně nacházejí na 10. stupni Vah pražského zodiaku, chi cerca trova, trojnožka prozradí levý břeh řeky. PáPá! R