- 67 - jich kvality v tomto případě musíme opět vypozorovat z tvaru znamení, ve kterých jsou škodlivé planety, které oddělují světla nebo úhly. Když ani v tomto případě není žádná uži- tečná planeta svědkem některého zmíněného místa, jsou potom- ci úplně neschopni myslet a jsou v pravém slova smyslu bez- významní; svědčí-li však Jupiter nebo Venuše, bude typ zrůdy uctívaný a příjemný na pohled, jako to obvykle bývá v přípa- dě hermafroditů nebo tzv. harpokratiaků1 apod. Kdyby svědčil Merkur spolu s předchozím, vznikají při tomto rozmístění proroci, kteří si takto vydělávají; je-li však sám, způsobu- je Merkur, že se rodí bezzubí, hluší a němí, ačkoli jinak chytří a šikovní. 9. O dětech, které nejsou vychovány Protože výklad o dětech, které nejsou vychovány2, zatím v diskusi o záležitostech, které se týkají samotného narození, chybí, je dobré si uvědomit, že tato procedura je v jednom ohledu spojena s pátráním, které se týká délky ži- vota, protože daná otázka je v obou případech stejného dru- hu; v jiném ohledu jsou však odlišné, protože existuje urči- tý rozdíl ve skutečném významu tohoto pátrání. Otázka délky života totiž bere v úvahu ty, kteří obecně žijí delší dobu, tj. ne méně než jeden sluneční oběh, což je rok; avšak za delší časově úseky lze považovat také kratší periody, mě- síce, dny a hodiny. Zkoumání dětí, které nejsou odchovány, se však vztahuje na ty, které vůbec nedosáhnou takto defino- vaného "času", ale zemřou o něco dříve nadbytkem zlých vli- vů. Z tohoto důvodu je výzkum první otázky komplexnější; ale toto je jednodušší. Je to totiž právě ten případ, že když jedno ze světel je úhlové3 a jedna ze škodlivých planet je s ním v konjunkci nebo v opozici jak ve stupních, tak se stejnou vzdáleností4 a přitom žádná z užitečných planet nemá žádný aspekt, a když vládce světel5 je v místech škod- livých planet, nebude narozené dítě odchováno, ale dojde okam- 1 Hluchoněmí. 2 Buď proto, že nepřežijí, nebo že jsou odloženy. Ptole- maios se zabývá oběma skupinami v téže kapitole, stejně jako Firmicus Maternus, VII.2 (De expositis et non nutritis). Cu- mont, L'Égypte des astrologues, str. 186, poznamenává, že zatímco u starých Egypťanů bylo zvykem vychovat všechny na- rozené děti, Řekové zavedli praktiku odkládání nechtěných dětí. 3 Tj. v jednom z úhlů - vychází, zapadá nebo kulminuje. 4 Doslova "s rovností nohy". Anonymní komentátor tento vý- raz nevysvětluje. Podle Cardana (str. 264-265) to znamená, že tato dvě tělesa jsou přesně v opozici nejen z hlediska zeměpisné délky ("ve stupních"), ale také podle zeměpisné šířky (když je např. Měsíc na 10° Skopce a 3° severní šířky a Saturn nebo Mars na 10° Vah a 3° jižní šířky). 5 Planeta, která vládne znamení, ve kterém se nacházejí světla.