- 67 -
jich kvality v tomto případě musíme opět vypozorovat z tvaru
znamení, ve kterých jsou škodlivé planety, které oddělují
světla nebo úhly. Když ani v tomto případě není žádná uži-
tečná planeta svědkem některého zmíněného místa, jsou potom-
ci úplně neschopni myslet a jsou v pravém slova smyslu bez-
významní; svědčí-li však Jupiter nebo Venuše, bude typ zrůdy
uctívaný a příjemný na pohled, jako to obvykle bývá v přípa-
dě hermafroditů nebo tzv. harpokratiaků1 apod. Kdyby svědčil
Merkur spolu s předchozím, vznikají při tomto rozmístění
proroci, kteří si takto vydělávají; je-li však sám, způsobu-
je Merkur, že se rodí bezzubí, hluší a němí, ačkoli jinak
chytří a šikovní.
9. O dětech, které nejsou vychovány
Protože výklad o dětech, které nejsou vychovány2,
zatím v diskusi o záležitostech, které se týkají samotného
narození, chybí, je dobré si uvědomit, že tato procedura je
v jednom ohledu spojena s pátráním, které se týká délky ži-
vota, protože daná otázka je v obou případech stejného dru-
hu; v jiném ohledu jsou však odlišné, protože existuje urči-
tý rozdíl ve skutečném významu tohoto pátrání. Otázka délky
života totiž bere v úvahu ty, kteří obecně žijí delší dobu,
tj. ne méně než jeden sluneční oběh, což je rok; avšak
za delší časově úseky lze považovat také kratší periody, mě-
síce, dny a hodiny. Zkoumání dětí, které nejsou odchovány,
se však vztahuje na ty, které vůbec nedosáhnou takto defino-
vaného "času", ale zemřou o něco dříve nadbytkem zlých vli-
vů. Z tohoto důvodu je výzkum první otázky komplexnější; ale
toto je jednodušší. Je to totiž právě ten případ, že když
jedno ze světel je úhlové3 a jedna ze škodlivých planet je
s ním v konjunkci nebo v opozici jak ve stupních, tak
se stejnou vzdáleností4 a přitom žádná z užitečných planet
nemá žádný aspekt, a když vládce světel5 je v místech škod-
livých planet, nebude narozené dítě odchováno, ale dojde okam-
1 Hluchoněmí.
2 Buď proto, že nepřežijí, nebo že jsou odloženy. Ptole-
maios se zabývá oběma skupinami v téže kapitole, stejně jako
Firmicus Maternus, VII.2 (De expositis et non nutritis). Cu-
mont, L'Égypte des astrologues, str. 186, poznamenává, že
zatímco u starých Egypťanů bylo zvykem vychovat všechny na-
rozené děti, Řekové zavedli praktiku odkládání nechtěných
dětí.
3 Tj. v jednom z úhlů - vychází, zapadá nebo kulminuje.
4 Doslova "s rovností nohy". Anonymní komentátor tento vý-
raz nevysvětluje. Podle Cardana (str. 264-265) to znamená,
že tato dvě tělesa jsou přesně v opozici nejen z hlediska
zeměpisné délky ("ve stupních"), ale také podle zeměpisné
šířky (když je např. Měsíc na 10° Skopce a 3° severní šířky
a Saturn nebo Mars na 10° Vah a 3° jižní šířky).
5 Planeta, která vládne znamení, ve kterém se nacházejí
světla.