- 66 - se světly, ale spíše úhel nadhlavníku, plodí matky s takový- mi geniturami obecně dvojčata nebo ještě více dětí; zejména mají vícenásobný porod tří chlapců při genituře Králů1, když Saturn, Jupiter a Mars jsou v dvojtělesných znameních a mají nějaký aspekt k uvedeným místům, a tří děvčat při genituře Grácií, když jsou takto uspořádány Venuše a Měsíc s ženským Merkurem, dvou chlapců a jedné dívky při genituře Dioscuri- ho, když jsou takto uspořádány Saturn, Jupiter a Venuše, a dvou dívek a chlapce při genituře Demetera a Kore2, když jsou takto Venuše, Měsíc a Mars. V těchto případech se ob- vykle stává, že děti nejsou zcela donošeny a narodí se s ur- čitými tělesnými znaky, a opět vládnoucí místa mohou přiná- šet určité neobvyklé a překvapující znaky díky božskému pro- jevu takovýchto jevů. 8. O zrůdách Předmět zrůd není tomuto zkoumání cizí; v takovýchto případech jsou především světla co nejdále od horoskopu nebo s ním nemají žádnou příbuznost a úhly3 jsou odděleny škodli- vými planetami. Kdykoli pak pozorujeme takové rozmístění, které se často vyskytuje u neurozených a nešťastných horo- skopů, i když to nejsou genitury zrůd, měli bychom se hned podívat na poslední předchozí nov nebo úplněk, jeho vládce a vládce světel při narození. Nemají-li totiž místa narození, Měsíce a horoskopu, všechna nebo jejich většina, žádnou pří- buznost s místem předchozí syzygie, musíme předpokládat, že dítě bude parchant. Jsou-li za těchto podmínek světla ve čtyřnohém nebo zvířecím znamení4 a dvě škodlivé planety jsou vycentrované, nebude dítě dokonce ani patřit k lidské rase, avšak jestliže žádná užitečná planeta není svědkem světel, ale škodlivé ano, bude úplně barbarské, zvíře s di- vokou a zlou povahou; je-li však svědkem Jupiter nebo Venu- še, bude to jeden z uctívaných druhů, např. pes, kočka5 apod; je-li svědkem Merkur, bude to zvíře užitečné člověku, např. pták, vepř, hovězí dobytek, koza apod. Jsou-li světla ve znamení lidského tvaru, avšak ostatní planety jsou roz- místěny stejným způsobem, bude narozený tvor lidské rasy ne- bo bude řazen mezi lidi, avšak mezi zrůdy a parchanty, a je- 1 Bouché-Leclercq, str. 398, pozn. 3, po zmínce o různých interpretacích této části říká: "Šlechtic Anaktores, kterého zplodili Dioscuri, Cabiri a Curetes, nevím, na kterou skupi- nu naráží a snad to dost dobře on sám neví." Cardanus pozna- menává, že Ptolemaios si všímá tří dětí jako nejvyššího poč- tu, který lze najednou porodit, aby přežily. 2 Rukopis N a Camerarius zde dodávají "a Dionýsa", ale ji- né rukopisy souhlasí s vynecháním tohoto výrazu. 3 Cardanus a Whalley říkají, že se tím myslí ascendent a nadhlavník. 4 Srov. I.12. Jedinými lidskými znameními jsou Panna, Blí- ženci, Střelec a Vodnář. 5 Pozdější rukopisy přidávají "nebo lidoop".