- 66 -
se světly, ale spíše úhel nadhlavníku, plodí matky s takový-
mi geniturami obecně dvojčata nebo ještě více dětí; zejména
mají vícenásobný porod tří chlapců při genituře Králů1, když
Saturn, Jupiter a Mars jsou v dvojtělesných znameních a mají
nějaký aspekt k uvedeným místům, a tří děvčat při genituře
Grácií, když jsou takto uspořádány Venuše a Měsíc s ženským
Merkurem, dvou chlapců a jedné dívky při genituře Dioscuri-
ho, když jsou takto uspořádány Saturn, Jupiter a Venuše, a
dvou dívek a chlapce při genituře Demetera a Kore2, když
jsou takto Venuše, Měsíc a Mars. V těchto případech se ob-
vykle stává, že děti nejsou zcela donošeny a narodí se s ur-
čitými tělesnými znaky, a opět vládnoucí místa mohou přiná-
šet určité neobvyklé a překvapující znaky díky božskému pro-
jevu takovýchto jevů.
8. O zrůdách
Předmět zrůd není tomuto zkoumání cizí; v takovýchto
případech jsou především světla co nejdále od horoskopu nebo
s ním nemají žádnou příbuznost a úhly3 jsou odděleny škodli-
vými planetami. Kdykoli pak pozorujeme takové rozmístění,
které se často vyskytuje u neurozených a nešťastných horo-
skopů, i když to nejsou genitury zrůd, měli bychom se hned
podívat na poslední předchozí nov nebo úplněk, jeho vládce a
vládce světel při narození. Nemají-li totiž místa narození,
Měsíce a horoskopu, všechna nebo jejich většina, žádnou pří-
buznost s místem předchozí syzygie, musíme předpokládat, že
dítě bude parchant. Jsou-li za těchto podmínek světla
ve čtyřnohém nebo zvířecím znamení4 a dvě škodlivé planety
jsou vycentrované, nebude dítě dokonce ani patřit k lidské
rase, avšak jestliže žádná užitečná planeta není svědkem
světel, ale škodlivé ano, bude úplně barbarské, zvíře s di-
vokou a zlou povahou; je-li však svědkem Jupiter nebo Venu-
še, bude to jeden z uctívaných druhů, např. pes, kočka5 apod;
je-li svědkem Merkur, bude to zvíře užitečné člověku, např.
pták, vepř, hovězí dobytek, koza apod. Jsou-li světla
ve znamení lidského tvaru, avšak ostatní planety jsou roz-
místěny stejným způsobem, bude narozený tvor lidské rasy ne-
bo bude řazen mezi lidi, avšak mezi zrůdy a parchanty, a je-
1 Bouché-Leclercq, str. 398, pozn. 3, po zmínce o různých
interpretacích této části říká: "Šlechtic Anaktores, kterého
zplodili Dioscuri, Cabiri a Curetes, nevím, na kterou skupi-
nu naráží a snad to dost dobře on sám neví." Cardanus pozna-
menává, že Ptolemaios si všímá tří dětí jako nejvyššího poč-
tu, který lze najednou porodit, aby přežily.
2 Rukopis N a Camerarius zde dodávají "a Dionýsa", ale ji-
né rukopisy souhlasí s vynecháním tohoto výrazu.
3 Cardanus a Whalley říkají, že se tím myslí ascendent a
nadhlavník.
4 Srov. I.12. Jedinými lidskými znameními jsou Panna, Blí-
ženci, Střelec a Vodnář.
5 Pozdější rukopisy přidávají "nebo lidoop".