- 66 -
 
 
 
se světly, ale spíše úhel nadhlavníku, plodí matky s takový-
mi geniturami obecně dvojčata nebo ještě více dětí;  zejména
mají vícenásobný porod tří chlapců při genituře Králů1, když
Saturn, Jupiter a Mars jsou v dvojtělesných znameních a mají
nějaký aspekt k uvedeným místům,  a  tří děvčat při genituře
Grácií,  když jsou takto uspořádány Venuše a Měsíc s ženským
Merkurem,  dvou chlapců a jedné dívky při genituře Dioscuri-
ho,  když jsou takto uspořádány Saturn, Jupiter a Venuše,  a
dvou dívek a chlapce při genituře  Demetera  a  Kore2,  když
jsou takto Venuše,  Měsíc a Mars.  V těchto případech se ob-
vykle stává, že děti nejsou zcela donošeny a narodí se s ur-
čitými tělesnými znaky,  a opět vládnoucí místa mohou přiná-
šet určité neobvyklé a překvapující znaky díky božskému pro-
jevu takovýchto jevů.
 
 
8. O zrůdách
 
        Předmět zrůd není tomuto zkoumání cizí; v takovýchto
případech jsou především světla co nejdále od horoskopu nebo
s ním nemají žádnou příbuznost a úhly3 jsou odděleny škodli-
vými planetami.  Kdykoli  pak  pozorujeme takové rozmístění,
které se často  vyskytuje u neurozených  a nešťastných horo-
skopů,  i když to nejsou genitury zrůd,  měli bychom se hned
podívat na poslední předchozí nov nebo úplněk, jeho vládce a
vládce světel při narození.  Nemají-li totiž místa narození,
Měsíce a horoskopu, všechna nebo jejich většina, žádnou pří-
buznost s místem předchozí syzygie, musíme předpokládat,  že
dítě  bude  parchant.  Jsou-li  za  těchto  podmínek  světla
ve čtyřnohém nebo zvířecím znamení4 a  dvě  škodlivé planety
jsou vycentrované,  nebude  dítě dokonce ani patřit k lidské
rase,  avšak  jestliže  žádná  užitečná planeta není svědkem
světel, ale škodlivé ano, bude úplně barbarské,  zvíře s di-
vokou a zlou povahou;  je-li však svědkem Jupiter nebo Venu-
še, bude to jeden z uctívaných druhů, např. pes, kočka5 apod;
je-li svědkem Merkur, bude to zvíře užitečné člověku,  např.
pták,  vepř,  hovězí  dobytek,  koza  apod.  Jsou-li  světla
ve znamení lidského tvaru,  avšak  ostatní planety jsou roz-
místěny stejným způsobem, bude narozený tvor lidské rasy ne-
bo bude řazen mezi lidi, avšak mezi zrůdy a parchanty, a je-
 
 
 
  1 Bouché-Leclercq, str. 398, pozn. 3,  po zmínce o různých
interpretacích této části říká: "Šlechtic Anaktores, kterého
zplodili Dioscuri, Cabiri a Curetes, nevím, na kterou skupi-
nu naráží a snad to dost dobře on sám neví." Cardanus pozna-
menává, že Ptolemaios si všímá tří dětí jako nejvyššího poč-
tu, který lze najednou porodit, aby přežily.
  2 Rukopis N a Camerarius zde dodávají "a Dionýsa", ale ji-
né rukopisy souhlasí s vynecháním tohoto výrazu.
  3 Cardanus a Whalley říkají,  že se  tím myslí ascendent a
nadhlavník.
  4 Srov. I.12. Jedinými lidskými znameními jsou Panna, Blí-
ženci, Střelec a Vodnář.
  5 Pozdější rukopisy přidávají "nebo lidoop".
Předchozí strana Obsah Další strana

Do češtiny přeložil RNDr. Miroslav Jurčeka.