- 7 - mínky, chování a zvyky mají vliv na způsob prožití života. Kromě toho, že každou z těchto věcí zkoumáme současně s pří- činami, které jsou odvozeny z okolí, ačkoliv připouštíme, že okolí má největší vliv (protože okolí je jednou z příčin to- ho, že věci jsou takové, jaké jsou, zatímco obráceně tyto věci na okolí žádný vliv nemají), mohou všechny způsobit hodně obtíží těm, kteří věří, že v takových případech lze všechno pochopit z pohybu samotných nebeských těles, dokonce i ty věci, které nejsou zcela v jejich pravomoci. Poněvadž toto je právě ten případ, nebylo by vhodné zanechat všech předpovědí tohoto druhu proto, že mohou být někdy chybné, protože nezmenšujeme umění kormidelníka kvůli jeho chybám; ale stejně tak když jsou nároky velké a také když jsou božského původu, měli bychom uvítat to, co je mož- né a považovat to za postačující. Dále bychom neměli tápavě a podle lidského zvyku od tohoto umění žádat všechno, ale spíš ocenit jeho půvab, dokonce i v případech, kdy nemohlo poskytnout úplnou odpověď; a stejně jako nenajdeme chybu u lékařů při vyšetření osoby, když mluví jak o samotné nemo- ci, tak o idiosynkracii, tak ani v tomto případě bychom ne- měli mít námitky proti astrologům, kteří jako základ použí- vají národnost, zemi a výchovu nebo některou jinou již exis- tující náhodnou kvalitu. 3. Že jsou také užitečné Poněkud krátce jsme ukázali, jak lze předpovídat po- mocí astrologie a že nelze jít dále, než jak to určuje dění v okolí, a co z toho vyplývá pro člověka, tzn. že se předpo- vídání týká původních vrozených schopností a činností duše a těla, jejich případných nemocí, jejich delšího nebo kratšího bytí a kromě toho všech vnějších okolností, které mají řídí- cí a přirozenou souvislost s vrozenými dary přírody, např. majetek a sňatek v případě těla a čest a vznešenost v přípa- dě duše, a konečně toho, co se stává jen občas1. Krátce by- chom se měli zmínit o zbývající, užitečné2 části našeho pro- jektu, ale nejprve stanovíme, jak a z jakého hlediska budeme chápat význam slova užitečný. Přihlížíme-li totiž ke kvali- tám duše, co by mohlo být prospěšnější blahobytu, radosti a obecně spokojenosti než tento druh předpovědi, která nám dá- vá úplný obraz věcí lidských a božských? A jde-li o kvality těla, mohli bychom pomocí takových vědomostí lépe než jakko- li jinak pochopit, co je vhodné a prospěšné pro schopnosti každé povahy. Ale jestliže tyto nepomáhají k získání bohat- ství, slávy a podobně, budeme moci říci totéž o celé filozo- fii, protože dosahem svých vlastních sil neposkytuje žádnou 1 Povšimněte si, že v této větě Ptolemaios naráží na něko- lik předmětů z kapitol v knihách III a IV. 2 Podle Cicera, De divinatione, ii. 105, napsal Dicarchus knihu, ve které dokazuje, že předpovídání nemá žádný užitek; Plútarchos stál na opačné straně v eseji, která se dochovala jen částečně.