- 6 - dávají příležitost vynést stejně nepříznivý soud nad přiro- zenými předměty předpovídání. Ani toto není zasloužené; s filozofií je to stejné - nemusíme ji zrušit jen proto, že mezi těmi, kteří si na ni dělají nároky, jsou evidentní pod- vodníci1. Nicméně je jasné, že i když někdo přistupuje k as- trologii tak důkladně, jak jen je to možné, může se často mýlit, ne z již uvedených důvodů, ale kvůli samotné podstatě věci a kvůli vlastní slabosti ve srovnání s velikostí této profese. Obecně totiž kromě skutečnosti, že každá věda, kte- rá se zabývá kvalitou svého předmětu zkoumání, a zvláště pak ta, která je složena z mnoha nepravděpodobných prvků, staví na dohadech a nemůže uvádět absolutní tvrzení, je dále prav- dou, že pradávné konfigurace planet2, na jejichž základě přiřazujeme dnešním podobným aspektům účinky, které svého času pozorovali předkové, mohou být víceméně podobné novodo- bým aspektům a také těm, které nastanou v dlouhých nestej- ných intervalech, protože přesný návrat všech nebeských tě- les a Země do stejných poloh3 buď vůbec nenastane, anebo a- lespoň ne v době, kterou obsáhne zkušenost člověka, ledaže by někdo měl špatné zkušenosti se svou schopností chápat a znát nepochopitelné; z tohoto důvodu jsou někdy předpovědi mylné v důsledku rozdílnosti příkladů, na nichž jsou založe- ny. Pokud jde o výzkum atmosferických jevů, mohla by to být jediná potíž, protože kromě pohybu nebeských těles žádnou další příčinu nebereme v úvahu. Avšak při zkoumání, která se týkají nativit a jednotlivých povah obecně, vidíme, že exis- tují souvislosti nemalé důležitosti a nikoli bezvýznamné po- vahy, které jsou jednou z příčin vzniku zvláštních vlastnos- tí u těch, kteří se narodili. Odlišnosti v semenu mají totiž velmi velký vliv na zvláštní rysy rodu, protože jestliže o- kolí a horizont jsou totožné, snaží se každé semeno prosadit svůj tvar, např. člověk, kůň atd., a nemalé odchylky vnáší místo narození. Jestliže je totiž semeno obecně stejné, např. lidské, a stav okolí také, odlišují se narození lidé tělem i duchem4 podle rozdílností zemí. Navíc všechny zmíněné pod- 1 O podvodnících ve filozofii srov. Platón, Republic 487D, a následující diskusi. 2 Podle různých starověkých autorů se tvrdilo, že chaldej- ská pozorování zahrnovala období od 470 000 do 720 000 let; Boll-Bezold-Gundel, str. 25, 99. 3 Stoikové tvrdí, že když se planety dostanou do bodu o stejné zeměpisné délce a šířce, jakou měly při vzniku ves- míru, dochází v pevných časových periodách k požárům a niče- ní věcí a že se vesmír znovu vrací do stejných podmínek a že stejně tak, jako se hvězdy pohybují opět stejným zpušobem, opakuje se přesně všechno, co se stalo v minulé periodě. Ří- kají, že Sokrates a Platón budou znovu existovat a stejně tak každý člověk s týmiž přáteli a krajany; přihodí se jim stejné věci, budou mít stejné štěstí a budou zacházet se stejnými věcmi. 4 První tři kapitoly Knihy II se zabývají astrologickou etnologií a v 10. kapitole 4. knihy Ptolemaios ukazuje, že u všech nativit mají tak obecné skutečnosti jako národnost a věk převahu nad podrobnějšími detaily.