- 6 -
dávají příležitost vynést stejně nepříznivý soud nad přiro-
zenými předměty předpovídání. Ani toto není zasloužené;
s filozofií je to stejné - nemusíme ji zrušit jen proto, že
mezi těmi, kteří si na ni dělají nároky, jsou evidentní pod-
vodníci1. Nicméně je jasné, že i když někdo přistupuje k as-
trologii tak důkladně, jak jen je to možné, může se často
mýlit, ne z již uvedených důvodů, ale kvůli samotné podstatě
věci a kvůli vlastní slabosti ve srovnání s velikostí této
profese. Obecně totiž kromě skutečnosti, že každá věda, kte-
rá se zabývá kvalitou svého předmětu zkoumání, a zvláště pak
ta, která je složena z mnoha nepravděpodobných prvků, staví
na dohadech a nemůže uvádět absolutní tvrzení, je dále prav-
dou, že pradávné konfigurace planet2, na jejichž základě
přiřazujeme dnešním podobným aspektům účinky, které svého
času pozorovali předkové, mohou být víceméně podobné novodo-
bým aspektům a také těm, které nastanou v dlouhých nestej-
ných intervalech, protože přesný návrat všech nebeských tě-
les a Země do stejných poloh3 buď vůbec nenastane, anebo a-
lespoň ne v době, kterou obsáhne zkušenost člověka, ledaže
by někdo měl špatné zkušenosti se svou schopností chápat a
znát nepochopitelné; z tohoto důvodu jsou někdy předpovědi
mylné v důsledku rozdílnosti příkladů, na nichž jsou založe-
ny. Pokud jde o výzkum atmosferických jevů, mohla by to být
jediná potíž, protože kromě pohybu nebeských těles žádnou
další příčinu nebereme v úvahu. Avšak při zkoumání, která se
týkají nativit a jednotlivých povah obecně, vidíme, že exis-
tují souvislosti nemalé důležitosti a nikoli bezvýznamné po-
vahy, které jsou jednou z příčin vzniku zvláštních vlastnos-
tí u těch, kteří se narodili. Odlišnosti v semenu mají totiž
velmi velký vliv na zvláštní rysy rodu, protože jestliže o-
kolí a horizont jsou totožné, snaží se každé semeno prosadit
svůj tvar, např. člověk, kůň atd., a nemalé odchylky vnáší
místo narození. Jestliže je totiž semeno obecně stejné, např.
lidské, a stav okolí také, odlišují se narození lidé tělem i
duchem4 podle rozdílností zemí. Navíc všechny zmíněné pod-
1 O podvodnících ve filozofii srov. Platón, Republic 487D,
a následující diskusi.
2 Podle různých starověkých autorů se tvrdilo, že chaldej-
ská pozorování zahrnovala období od 470 000 do 720 000 let;
Boll-Bezold-Gundel, str. 25, 99.
3 Stoikové tvrdí, že když se planety dostanou do bodu
o stejné zeměpisné délce a šířce, jakou měly při vzniku ves-
míru, dochází v pevných časových periodách k požárům a niče-
ní věcí a že se vesmír znovu vrací do stejných podmínek a že
stejně tak, jako se hvězdy pohybují opět stejným zpušobem,
opakuje se přesně všechno, co se stalo v minulé periodě. Ří-
kají, že Sokrates a Platón budou znovu existovat a stejně
tak každý člověk s týmiž přáteli a krajany; přihodí se jim
stejné věci, budou mít stejné štěstí a budou zacházet se
stejnými věcmi.
4 První tři kapitoly Knihy II se zabývají astrologickou
etnologií a v 10. kapitole 4. knihy Ptolemaios ukazuje, že
u všech nativit mají tak obecné skutečnosti jako národnost a
věk převahu nad podrobnějšími detaily.