- 6 -
 
 
 
dávají příležitost vynést stejně nepříznivý  soud nad přiro-
zenými předměty  předpovídání.  Ani  toto  není  zasloužené;
s filozofií je to stejné - nemusíme ji zrušit jen proto,  že
mezi těmi, kteří si na ni dělají nároky, jsou evidentní pod-
vodníci1. Nicméně je jasné, že i když někdo přistupuje k as-
trologii tak  důkladně,  jak jen je to možné,  může se často
mýlit, ne z již uvedených důvodů, ale kvůli samotné podstatě
věci a kvůli vlastní slabosti  ve  srovnání s velikostí této
profese. Obecně totiž kromě skutečnosti, že každá věda, kte-
rá se zabývá kvalitou svého předmětu zkoumání, a zvláště pak
ta, která je složena z mnoha nepravděpodobných prvků,  staví
na dohadech a nemůže uvádět absolutní tvrzení, je dále prav-
dou, že pradávné konfigurace  planet2,  na  jejichž  základě
přiřazujeme dnešním podobným aspektům  účinky,  které  svého
času pozorovali předkové, mohou být víceméně podobné novodo-
bým aspektům a také těm,  které  nastanou v dlouhých nestej-
ných intervalech,  protože přesný návrat všech nebeských tě-
les a Země do stejných poloh3 buď vůbec nenastane,  anebo a-
lespoň ne v době,  kterou obsáhne zkušenost člověka,  ledaže
by někdo měl špatné zkušenosti se svou  schopností  chápat a
znát nepochopitelné;  z tohoto  důvodu jsou někdy předpovědi
mylné v důsledku rozdílnosti příkladů, na nichž jsou založe-
ny.  Pokud jde o výzkum atmosferických jevů, mohla by to být
jediná potíž,  protože  kromě  pohybu nebeských těles žádnou
další příčinu nebereme v úvahu. Avšak při zkoumání, která se
týkají nativit a jednotlivých povah obecně, vidíme, že exis-
tují souvislosti nemalé důležitosti a nikoli bezvýznamné po-
vahy, které jsou jednou z příčin vzniku zvláštních vlastnos-
tí u těch, kteří se narodili. Odlišnosti v semenu mají totiž
velmi velký vliv na zvláštní rysy rodu,  protože jestliže o-
kolí a horizont jsou totožné, snaží se každé semeno prosadit
svůj tvar,  např. člověk, kůň atd.,  a nemalé odchylky vnáší
místo narození. Jestliže je totiž semeno obecně stejné, např.
lidské, a stav okolí také, odlišují se narození lidé tělem i
duchem4 podle rozdílností zemí.  Navíc  všechny zmíněné pod-
 
 
  1 O podvodnících ve filozofii srov. Platón, Republic 487D,
a následující diskusi.
  2 Podle různých starověkých autorů se tvrdilo, že chaldej-
ská pozorování zahrnovala období  od 470 000 do 720 000 let;
Boll-Bezold-Gundel, str. 25, 99.
  3 Stoikové tvrdí,  že  když  se  planety  dostanou do bodu
o stejné zeměpisné délce a šířce, jakou měly při vzniku ves-
míru, dochází v pevných časových periodách k požárům a niče-
ní věcí a že se vesmír znovu vrací do stejných podmínek a že
stejně tak,  jako  se hvězdy pohybují opět stejným zpušobem,
opakuje se přesně všechno, co se stalo v minulé periodě. Ří-
kají,  že  Sokrates  a Platón budou znovu existovat a stejně
tak každý člověk s týmiž přáteli a krajany;  přihodí  se jim
stejné věci,  budou  mít  stejné  štěstí a budou zacházet se
stejnými věcmi.
  4 První tři kapitoly Knihy II  se  zabývají  astrologickou
etnologií a v 10. kapitole  4. knihy Ptolemaios ukazuje,  že
u všech nativit mají tak obecné skutečnosti jako národnost a
věk převahu nad podrobnějšími detaily.
Předchozí strana Obsah Další strana

Do češtiny přeložil RNDr. Miroslav Jurčeka.