- 4 -
 
 
 
2. O tom, že vědomosti jsou prostřednictvím astronomie dosa-
   žitelné, a jak dalece
 
        Jen z několika málo úvah by mělo být každému  jasné,
že určitá síla, která vyzařuje z neproměnné éterické látky1,
se rozptyluje a prostupuje celým prostorem kolem Země  a  je
nositelkou změny,  protože základní sublunární živly, oheň a
vzduch,  se vytvářejí a mění  prostřednictvím pohybů éteru a
naopak vytvářejí a mění všechno ostatní,  včetně země, vody,
rostlin a zvířat.  Proto Slunce2 se svým okolím vždy nějakým
způsobem ovlivňuje  všechno na Zemi,  nejen  prostřednictvím
změn, které doprovázejí roční období a způsobují rození zví-
řat, růst rostlin, plynutí řek a změny v těle, ale svým den-
ním oběhem také poskytuje  teplo,  vlhkost,  sucho  a  chlad
v pravidelném řádu  a v souladu  se  svou  polohou  vzhledem
k zenitu.  Také Měsíc,  jako  Zemi nejbližší nebeské těleso,
poskytuje své záření3  nejhojněji  světským  věcem,  protože
většina z nich, ať jsou živé či neživé, je s ním v souladu a
mění se podle něho  -  řeky zvyšují a snižují svůj  stav po-
dle jeho svitu, moře mění příliv s jeho východem a západem a
rostliny a zvířata buď celé nebo jejich části rostou  a vad-
nou spolu s Měsícem.  Dále, průchody stálic a planet oblohou
často předznamenávají  horko,  vítr  a sníh a podobně působí
na světské věci.  Pak také jejich vzájemné aspekty4, jejichž
vlivy se setkávají a promíchávají, přinášejí mnoho kompliko-
vaných změn.  Ačkoliv  totiž  v  celkovém uspořádání kvality
převládá moc Slunce, ostatní nebeská tělesa k ní v jednotli-
vých detailech přispívají nebo ji zeslabují. Měsíc výrazněji
a spojitěji,  např. když je v novu, ve čtvrti nebo v úplňku,
a hvězdy ve větších intervalech a méně zřetelněji  při svých
objeveních, zákrytech a přiblíženích5.  Kdybychom se na tyto
souvislosti dívali takto, vyplývalo by z nich, že nemusí být
určitým způsobem ovlivňovány pohybem těchto  nebeských těles
pouze již existující věci,  ale podobně musí být formováno a
řízeno klíčení semen a jejich schopnost dávat plody  v nále-
žité kvalitě podle nebes.  Skutečně, nejpozornější rolníci a
pastevci6 usuzují podle větrů,  které  převládají  v době o-
plodnění a zasetí semene, na kvalitu výsledku;  a obecně vi-
 
 
 
  1 Éter neboli pátý živel stojí proti obvyklým  čtyřem;  to
je Aristotelova (peripatetická) doktrína.
  2 Boll, Studien, str.133 a dále, vypočítává paralely k té-
to pasáži,  které se týkají Slunce a Měsíce,  u Cicera, Fila
Judajského,  Cleomeda a Manilia  a popisuje jejich podobnost
s vlivem Posidonia.
  3 Původní výraz má další význam "separace",  což je astro-
logický pojem;  viz.  kap. 24  a má poznámka k P. Mich. 149,
ed. iii, 33.
  4 Vzájemné polohy na obloze.  K pojmenování aspektů, které
rozeznává Ptolemaios, srov. pozn. k I. 13 (str. 20).
  5 "Hvězdami" Ptolemaios v této kapitole myslí spíše plane-
ty než stálice.
  6 Cicero, De divinatione, i. 112:  Multa medici, multa gu-
bernatores, agricolae etiam multa praesentiunt.
Předchozí strana Obsah Další strana

Do češtiny přeložil RNDr. Miroslav Jurčeka.