- 4 - 2. O tom, že vědomosti jsou prostřednictvím astronomie dosa- žitelné, a jak dalece Jen z několika málo úvah by mělo být každému jasné, že určitá síla, která vyzařuje z neproměnné éterické látky1, se rozptyluje a prostupuje celým prostorem kolem Země a je nositelkou změny, protože základní sublunární živly, oheň a vzduch, se vytvářejí a mění prostřednictvím pohybů éteru a naopak vytvářejí a mění všechno ostatní, včetně země, vody, rostlin a zvířat. Proto Slunce2 se svým okolím vždy nějakým způsobem ovlivňuje všechno na Zemi, nejen prostřednictvím změn, které doprovázejí roční období a způsobují rození zví- řat, růst rostlin, plynutí řek a změny v těle, ale svým den- ním oběhem také poskytuje teplo, vlhkost, sucho a chlad v pravidelném řádu a v souladu se svou polohou vzhledem k zenitu. Také Měsíc, jako Zemi nejbližší nebeské těleso, poskytuje své záření3 nejhojněji světským věcem, protože většina z nich, ať jsou živé či neživé, je s ním v souladu a mění se podle něho - řeky zvyšují a snižují svůj stav po- dle jeho svitu, moře mění příliv s jeho východem a západem a rostliny a zvířata buď celé nebo jejich části rostou a vad- nou spolu s Měsícem. Dále, průchody stálic a planet oblohou často předznamenávají horko, vítr a sníh a podobně působí na světské věci. Pak také jejich vzájemné aspekty4, jejichž vlivy se setkávají a promíchávají, přinášejí mnoho kompliko- vaných změn. Ačkoliv totiž v celkovém uspořádání kvality převládá moc Slunce, ostatní nebeská tělesa k ní v jednotli- vých detailech přispívají nebo ji zeslabují. Měsíc výrazněji a spojitěji, např. když je v novu, ve čtvrti nebo v úplňku, a hvězdy ve větších intervalech a méně zřetelněji při svých objeveních, zákrytech a přiblíženích5. Kdybychom se na tyto souvislosti dívali takto, vyplývalo by z nich, že nemusí být určitým způsobem ovlivňovány pohybem těchto nebeských těles pouze již existující věci, ale podobně musí být formováno a řízeno klíčení semen a jejich schopnost dávat plody v nále- žité kvalitě podle nebes. Skutečně, nejpozornější rolníci a pastevci6 usuzují podle větrů, které převládají v době o- plodnění a zasetí semene, na kvalitu výsledku; a obecně vi- 1 Éter neboli pátý živel stojí proti obvyklým čtyřem; to je Aristotelova (peripatetická) doktrína. 2 Boll, Studien, str.133 a dále, vypočítává paralely k té- to pasáži, které se týkají Slunce a Měsíce, u Cicera, Fila Judajského, Cleomeda a Manilia a popisuje jejich podobnost s vlivem Posidonia. 3 Původní výraz má další význam "separace", což je astro- logický pojem; viz. kap. 24 a má poznámka k P. Mich. 149, ed. iii, 33. 4 Vzájemné polohy na obloze. K pojmenování aspektů, které rozeznává Ptolemaios, srov. pozn. k I. 13 (str. 20). 5 "Hvězdami" Ptolemaios v této kapitole myslí spíše plane- ty než stálice. 6 Cicero, De divinatione, i. 112: Multa medici, multa gu- bernatores, agricolae etiam multa praesentiunt.