- 3 - K N I H A 1 1. Úvod Dva z prostředků astronomické předpovědi, ó Syre, jsou nej- důležitější a nejplatnější. První1 v pořadí i podle účinnos- ti je ten, s jehož pomocí chápeme aspekty pohybů Slunce, Mě- síce a hvězd ve vztahu vzájemném a ve vztahu k Zemi, jak se čas od času vyskytují; druhý je ten, kterým pomocí přiroze- ného charakteru těchto aspektů samotných zkoumáme změny, které tyto vyvolávají ve svém okolí. První z nich, který má svou vlastní vědu, vhodnou dokonce i když nedosahuje tako- vých výsledků jako v kombinaci s druhou, jsme vyložili jak nejlépe jsme mohli v samostatném pojednání2 metodou demon- strace. Nyní filozoficky popíšeme druhou, méně soběstačnou metodu, aby ten, jehož cílem je pravda, nikdy nemohl srovná- vat její představy s jistotou první, neměnné vědy, protože jí připisuje slabost a nepředvídatelnost hmotných kvalit na- lézaných v jednotlivých věcech3, a aby ani nikdy neupustil od těchto výzkumů jak je v mezích možností, když je tak zřejmé, že většina událostí obecné povahy má příčiny skryty v nebesích. Ale poněvadž všechno, čeho je těžké dosáhnout, může snadno napadnout4 převážná většina lidí, a v případě dvou zmíněných disciplín by bezdůvodná tvrzení proti první z nich mohl učinit jen slepec, zatímco pro druhou je vhodná půda - poněvadž obtížnost jejích částí způsobila, že si my- slí, že je úplně nepochopitelná, nebo obtížnost uniknutí to- mu, co je známo5, snížila dokonce použitelnost jejího před- mětu -, prověříme v krátkosti možnost a užitečnost takového předpovídání, ještě než nabídneme podrobné instrukce o tomto předmětu. Nejprve k jeho možnosti. 1 Charakteristický pro astronomii. 2 Almagest. 3 Ptolemaios aristotelovským způsobem srovnává neměnnost nebeských těles a jejich pravidelných pohybů, které lze po- znat a předpovědět pomocí astronomie, se stálými a nepředví- datelnými změnami hmotných předmětů v sublunární oblasti. 4 K argumentům proti astrologii viz Bouché-Leclercq, str. 570 a dále. Akademická škola, kterou vedl Carneades, vyvola- la ve starověku proti astrologii nejvážnější útok. Odpovědi, které uvádí Ptolemaios v následujících dvou kapitolách, jsou podle Bolla (Studien, str. 131 a dále) vesměs převzaty od stoika Posidonia, který bránil předpovídání. 5 Proclus volně tlumočí "obtížnost uchovat v paměti to, co jsme se naučili", ale odkaz se vztahuje zřejmě k předmětu probíranému v I.3.