- 3 -
K N I H A 1
1. Úvod
Dva z prostředků astronomické předpovědi, ó Syre, jsou nej-
důležitější a nejplatnější. První1 v pořadí i podle účinnos-
ti je ten, s jehož pomocí chápeme aspekty pohybů Slunce, Mě-
síce a hvězd ve vztahu vzájemném a ve vztahu k Zemi, jak se
čas od času vyskytují; druhý je ten, kterým pomocí přiroze-
ného charakteru těchto aspektů samotných zkoumáme změny,
které tyto vyvolávají ve svém okolí. První z nich, který má
svou vlastní vědu, vhodnou dokonce i když nedosahuje tako-
vých výsledků jako v kombinaci s druhou, jsme vyložili jak
nejlépe jsme mohli v samostatném pojednání2 metodou demon-
strace. Nyní filozoficky popíšeme druhou, méně soběstačnou
metodu, aby ten, jehož cílem je pravda, nikdy nemohl srovná-
vat její představy s jistotou první, neměnné vědy, protože
jí připisuje slabost a nepředvídatelnost hmotných kvalit na-
lézaných v jednotlivých věcech3, a aby ani nikdy neupustil
od těchto výzkumů jak je v mezích možností, když je tak
zřejmé, že většina událostí obecné povahy má příčiny skryty
v nebesích. Ale poněvadž všechno, čeho je těžké dosáhnout,
může snadno napadnout4 převážná většina lidí, a v případě
dvou zmíněných disciplín by bezdůvodná tvrzení proti první
z nich mohl učinit jen slepec, zatímco pro druhou je vhodná
půda - poněvadž obtížnost jejích částí způsobila, že si my-
slí, že je úplně nepochopitelná, nebo obtížnost uniknutí to-
mu, co je známo5, snížila dokonce použitelnost jejího před-
mětu -, prověříme v krátkosti možnost a užitečnost takového
předpovídání, ještě než nabídneme podrobné instrukce o tomto
předmětu. Nejprve k jeho možnosti.
1 Charakteristický pro astronomii.
2 Almagest.
3 Ptolemaios aristotelovským způsobem srovnává neměnnost
nebeských těles a jejich pravidelných pohybů, které lze po-
znat a předpovědět pomocí astronomie, se stálými a nepředví-
datelnými změnami hmotných předmětů v sublunární oblasti.
4 K argumentům proti astrologii viz Bouché-Leclercq, str.
570 a dále. Akademická škola, kterou vedl Carneades, vyvola-
la ve starověku proti astrologii nejvážnější útok. Odpovědi,
které uvádí Ptolemaios v následujících dvou kapitolách, jsou
podle Bolla (Studien, str. 131 a dále) vesměs převzaty
od stoika Posidonia, který bránil předpovídání.
5 Proclus volně tlumočí "obtížnost uchovat v paměti to, co
jsme se naučili", ale odkaz se vztahuje zřejmě k předmětu
probíranému v I.3.