- 58 -
 
 
 
jemu věnovat svou pozornost,  protože má také velký význam a
za tím prvním zůstává pozadu pouze v tom ohledu,  že  pomocí
prvního lze mít předběžné znalosti také o událostech,  které
předcházejí narození.  Kdybychom  totiž  měli  jeden  nazvat
"zdrojem" a ten druhý "počátkem", je jeho význam v čase sku-
tečně druhotný, avšak jeho možnosti jsou stejné nebo dokonce
lepší a měli bychom ten první nazvat  vhodně  stvořením lid-
ského sémě a ten druhý stvořením člověka. Dítě a jeho těles-
ná schránka totiž při narození získávají hodně dalších rysů,
které předtím, když bylo v děloze, nemělo,  včetně takových,
které patří k samotné lidské povaze;  a i když se zdá, že o-
kolí v době narození nepřispívá k jeho kvalitě,  působí při-
nejmenším to,  že  dítě vstupuje do světla za příslušného u-
spořádání nebes, protože příroda,  jakmile je dítě perfektně
zformované,  dává  impuls  k jeho  narození při konfiguraci,
která je podobná té,  která  v první řadě ovládala formování
dítěte1.  Podle toho lze docela dobře věřit, že poloha hvězd
v době narození je významná pro věci tohoto druhu,  avšak ne
z toho důvodu, že je příčinná v plném smyslu, ale proto,  že
je nezbytná a že má  od přírody  potenciálně  velmi podobnou
příčinnou sílu.
        Protože naším současným cílem  je  pojednat  o tomto
rozdělení navíc systematicky  na  základě  diskuse  zavedené
na počátku tohoto přehledu a  o možnosti  předpovědi  tohoto
druhu,  nebudeme uvádět starověkou metodu předpovědi,  která
dává v souvislost všechny  nebo  většinu  hvězd,  protože je
různorodá a téměř nekonečná,  pokud  bychom ji chtěli přesně
popsat.  Mimoto  závisí  mnohem  více na zvláštních pokusech
těch, kteří bádají přímo v přírodě, než těch,  kteří dovedou
teoretizovat na základě tradice;  a dále ji zamítneme proto,
že je obtížné ji používat a řídit se jí. Ty procedury, s je-
jichž pomocí praktickou metodou chápeme všechny druhy věcí a
aktivní vlivy hvězd, zvláštní i obecné, pokud možno krátce a
důsledně v souladu s přirozenými dohady uvedeme.  Naším úvo-
dem bude výčet míst na obloze, na která se budeme odvolávat,
když budeme teoreticky  uvažovat  o zvláštních lidských udá-
lostech, druh příznaků, na které se musíme zaměřit,  než po-
stoupíme dál; k němu přidáme obecnou diskusi o aktivních si-
lách nebeských těles,  které  získávají  příbuznost s těmito
místy tak, že je ovládají - stejně jako při vystřelení šípu;
ale předpovězený výsledek, který je vytvořen kombinací mnoha
prvků použitých na vlastní tvar, necháme, jako obratnému lu-
čištníku, k výpočtu tomu,  kdo provádí výzkum.  Nejprve tedy
pohovoříme ve správném pořadí o obecných záležitostech, kte-
ré uvažujeme prostřednictvím  doby narození,  kterou  bereme
za počáteční bod,  protože to poskytuje,  jak jsme si řekli,
vysvětlení všech přírodních událostí, avšak chce-li si někdo
přidělávat další starosti,  pomohou  ze stejných důvodů také
vlastnosti, které spadají do doby početí, ke zjištění typic-
kých kvalit, které se týkají přímo té kombinace.
 
  1 Předpoklad,  který Ptolemaios nepovažuje za nutné demon-
strovat.  Tvrzení,  že znamení,  ve kterém se nacházel Měsíc
při početí, by mělo být v nativitě v ascendentu, se připisu-
je "Nechepsovi a Petosirovi";  Boll-Bezold-Gundel, str. 154;
srov. Bouché-Leclercq, str. 376, 379.
Předchozí strana Obsah Další strana

Do češtiny přeložil RNDr. Miroslav Jurčeka.