- 58 -
jemu věnovat svou pozornost, protože má také velký význam a
za tím prvním zůstává pozadu pouze v tom ohledu, že pomocí
prvního lze mít předběžné znalosti také o událostech, které
předcházejí narození. Kdybychom totiž měli jeden nazvat
"zdrojem" a ten druhý "počátkem", je jeho význam v čase sku-
tečně druhotný, avšak jeho možnosti jsou stejné nebo dokonce
lepší a měli bychom ten první nazvat vhodně stvořením lid-
ského sémě a ten druhý stvořením člověka. Dítě a jeho těles-
ná schránka totiž při narození získávají hodně dalších rysů,
které předtím, když bylo v děloze, nemělo, včetně takových,
které patří k samotné lidské povaze; a i když se zdá, že o-
kolí v době narození nepřispívá k jeho kvalitě, působí při-
nejmenším to, že dítě vstupuje do světla za příslušného u-
spořádání nebes, protože příroda, jakmile je dítě perfektně
zformované, dává impuls k jeho narození při konfiguraci,
která je podobná té, která v první řadě ovládala formování
dítěte1. Podle toho lze docela dobře věřit, že poloha hvězd
v době narození je významná pro věci tohoto druhu, avšak ne
z toho důvodu, že je příčinná v plném smyslu, ale proto, že
je nezbytná a že má od přírody potenciálně velmi podobnou
příčinnou sílu.
Protože naším současným cílem je pojednat o tomto
rozdělení navíc systematicky na základě diskuse zavedené
na počátku tohoto přehledu a o možnosti předpovědi tohoto
druhu, nebudeme uvádět starověkou metodu předpovědi, která
dává v souvislost všechny nebo většinu hvězd, protože je
různorodá a téměř nekonečná, pokud bychom ji chtěli přesně
popsat. Mimoto závisí mnohem více na zvláštních pokusech
těch, kteří bádají přímo v přírodě, než těch, kteří dovedou
teoretizovat na základě tradice; a dále ji zamítneme proto,
že je obtížné ji používat a řídit se jí. Ty procedury, s je-
jichž pomocí praktickou metodou chápeme všechny druhy věcí a
aktivní vlivy hvězd, zvláštní i obecné, pokud možno krátce a
důsledně v souladu s přirozenými dohady uvedeme. Naším úvo-
dem bude výčet míst na obloze, na která se budeme odvolávat,
když budeme teoreticky uvažovat o zvláštních lidských udá-
lostech, druh příznaků, na které se musíme zaměřit, než po-
stoupíme dál; k němu přidáme obecnou diskusi o aktivních si-
lách nebeských těles, které získávají příbuznost s těmito
místy tak, že je ovládají - stejně jako při vystřelení šípu;
ale předpovězený výsledek, který je vytvořen kombinací mnoha
prvků použitých na vlastní tvar, necháme, jako obratnému lu-
čištníku, k výpočtu tomu, kdo provádí výzkum. Nejprve tedy
pohovoříme ve správném pořadí o obecných záležitostech, kte-
ré uvažujeme prostřednictvím doby narození, kterou bereme
za počáteční bod, protože to poskytuje, jak jsme si řekli,
vysvětlení všech přírodních událostí, avšak chce-li si někdo
přidělávat další starosti, pomohou ze stejných důvodů také
vlastnosti, které spadají do doby početí, ke zjištění typic-
kých kvalit, které se týkají přímo té kombinace.
1 Předpoklad, který Ptolemaios nepovažuje za nutné demon-
strovat. Tvrzení, že znamení, ve kterém se nacházel Měsíc
při početí, by mělo být v nativitě v ascendentu, se připisu-
je "Nechepsovi a Petosirovi"; Boll-Bezold-Gundel, str. 154;
srov. Bouché-Leclercq, str. 376, 379.