- 58 - jemu věnovat svou pozornost, protože má také velký význam a za tím prvním zůstává pozadu pouze v tom ohledu, že pomocí prvního lze mít předběžné znalosti také o událostech, které předcházejí narození. Kdybychom totiž měli jeden nazvat "zdrojem" a ten druhý "počátkem", je jeho význam v čase sku- tečně druhotný, avšak jeho možnosti jsou stejné nebo dokonce lepší a měli bychom ten první nazvat vhodně stvořením lid- ského sémě a ten druhý stvořením člověka. Dítě a jeho těles- ná schránka totiž při narození získávají hodně dalších rysů, které předtím, když bylo v děloze, nemělo, včetně takových, které patří k samotné lidské povaze; a i když se zdá, že o- kolí v době narození nepřispívá k jeho kvalitě, působí při- nejmenším to, že dítě vstupuje do světla za příslušného u- spořádání nebes, protože příroda, jakmile je dítě perfektně zformované, dává impuls k jeho narození při konfiguraci, která je podobná té, která v první řadě ovládala formování dítěte1. Podle toho lze docela dobře věřit, že poloha hvězd v době narození je významná pro věci tohoto druhu, avšak ne z toho důvodu, že je příčinná v plném smyslu, ale proto, že je nezbytná a že má od přírody potenciálně velmi podobnou příčinnou sílu. Protože naším současným cílem je pojednat o tomto rozdělení navíc systematicky na základě diskuse zavedené na počátku tohoto přehledu a o možnosti předpovědi tohoto druhu, nebudeme uvádět starověkou metodu předpovědi, která dává v souvislost všechny nebo většinu hvězd, protože je různorodá a téměř nekonečná, pokud bychom ji chtěli přesně popsat. Mimoto závisí mnohem více na zvláštních pokusech těch, kteří bádají přímo v přírodě, než těch, kteří dovedou teoretizovat na základě tradice; a dále ji zamítneme proto, že je obtížné ji používat a řídit se jí. Ty procedury, s je- jichž pomocí praktickou metodou chápeme všechny druhy věcí a aktivní vlivy hvězd, zvláštní i obecné, pokud možno krátce a důsledně v souladu s přirozenými dohady uvedeme. Naším úvo- dem bude výčet míst na obloze, na která se budeme odvolávat, když budeme teoreticky uvažovat o zvláštních lidských udá- lostech, druh příznaků, na které se musíme zaměřit, než po- stoupíme dál; k němu přidáme obecnou diskusi o aktivních si- lách nebeských těles, které získávají příbuznost s těmito místy tak, že je ovládají - stejně jako při vystřelení šípu; ale předpovězený výsledek, který je vytvořen kombinací mnoha prvků použitých na vlastní tvar, necháme, jako obratnému lu- čištníku, k výpočtu tomu, kdo provádí výzkum. Nejprve tedy pohovoříme ve správném pořadí o obecných záležitostech, kte- ré uvažujeme prostřednictvím doby narození, kterou bereme za počáteční bod, protože to poskytuje, jak jsme si řekli, vysvětlení všech přírodních událostí, avšak chce-li si někdo přidělávat další starosti, pomohou ze stejných důvodů také vlastnosti, které spadají do doby početí, ke zjištění typic- kých kvalit, které se týkají přímo té kombinace. 1 Předpoklad, který Ptolemaios nepovažuje za nutné demon- strovat. Tvrzení, že znamení, ve kterém se nacházel Měsíc při početí, by mělo být v nativitě v ascendentu, se připisu- je "Nechepsovi a Petosirovi"; Boll-Bezold-Gundel, str. 154; srov. Bouché-Leclercq, str. 376, 379.