- 57 -
 
 
 
                       K N I H A   3
 
 
1. Úvod
 
Poněvadž jsme v předchozím uvedli  teorii univerzálních udá-
lostí,  protože  tato  je  na  prvním místě a nejvíce ovládá
předpovědi, které se týkají zvláštní povahy libovolného jed-
notlivce, a jejíž prognostickou část nazýváme genetlialogic-
kým uměním,  musíme  věřit,  že tyto dva oddíly mají jednu a
tutéž sílu v praxi  i  v teorii.  Příčinou  univerzálních  i
zvláštních událostí je totiž pohyb planet, Slunce a Měsíce a
předpovídání je přesné vědecké  pozorování  změn  v povahách
subjektů,  které odpovídají paralelním pohybům nebeských tě-
les okolní oblohou s tím, že univerzální podmínky jsou širší
a nezávislé a zvláštní podmínky jim nejsou tak docela podob-
né.  Nesmíme si však myslet, že oba oddíly1 používají stejné
počáteční body,  ze kterých se pomocí výpočtu rozmístění ne-
beských těles pokoušíme  předpovědět  události,  které  jsou
v té době určeny jejich aspekty.  Na druhé  straně v případě
univerzálních jevů musíme vzít hodně počátečních bodů,  pro-
tože nemáme žádný samojediný pro vesmír;  a také je vždy ne-
určujeme ze samotných subjektů,  ale také z prvků,  které je
doprovázejí a nesou příčiny; proto zkoumáme prakticky všech-
ny počáteční body,  které  jsou  dány úplnějšími zatměními a
význačnými průchody planet.  Avšak v předpovědích,  které o-
vlivňují jednotlivce,  máme  jeden i mnoho počátečních bodů.
V případě jednoho je tento počátkem samotné povahy2,  v pří-
padě mnoha jsou tyto označením významných poloh okolí vzhle-
dem k tomuto prvopočátku,  ačkoli  zajisté onen jediný počá-
teční bod má v tomto případě přirozeně větší význam, protože
indukuje ty ostatní.  Z tohoto důvodu  jsou obecné charakte-
ristiky povahy určeny prvním počátečním bodem, zatímco pomo-
cí ostatních předpovídáme události, které se přihodí v urči-
tých časech a liší se stupněm podle tzv. období života3.
        Poněvadž chronologickým počátkem lidských nativit je
přirozeně okamžik početí,  případně  okamžik narození tehdy,
když dobu početí známe  buď  náhodou  nebo  pozorováním,  je
vhodnější řídit se jím  při určování  zvláštní povahy těla a
duše a prověřovat  přitom  účinnou  sílu  konfigurace  hvězd
v této době.  Semeni  se  totiž na počátku předávají z okolí
jednou provždy určité kvality  a  i když se tyto mohou během
příštího růstu těla měnit, protože se přitom přirozeným pro-
cesem míchají samy se sebou,  přece jen zůstane velmi blízké
typu s původní kvalitou.
        Není-li však doba početí známa,  což je obvyklý pří-
pad,  musíme  se  řídit počátečním bodem okamžiku narození a
 
 
 
  1 Tj. obecná a genetlialogická astrologie.
  2 "Povaha" je zde použita v astrologickém smyslu jako sou-
bor fyzických a jiných rysů, které vytvářejí osobnost. Srov.
obdobné použití v I.11, str. 18.
  3 "Úseky úspěšných let",  tj. léta člověka,  jsou probrány
v IV.10.
Předchozí strana Obsah Další strana

Do češtiny přeložil RNDr. Miroslav Jurčeka.