- 20 -
 
 
 
13. O aspektech znamení
 
        Z částí zvířetníku jsou  si  vzájemně  příbuzné  ty,
které jsou v aspektu1.  Jsou to ty,  které  jsou v opozici a
zabírají dva pravé úhly, šest znamení a 180°; ty, které jsou
v trigonu, zabírají jeden a jednu třetinu pravého úhlu, čty-
ři znamení a 120°;  ty, o nichž se říká, že jsou v kvadratu-
ře, zabírají jeden pravý úhel,  tři  znamení a 90° a konečně
ty,  které zaujímají pozici v sextilu,  zabírají dvě třetiny
pravého úhlu, dvě znamení a 60°.
        V dalším vyjde najevo, proč uvažujeme pouze tyto in-
tervaly.  Vysvětlení opozice je ihned zřejmé, protože způso-
buje, že se znamení setkávají na jedné přímce.  Ale jestliže
vezmeme dva zlomky a nejdůležitější dva intervaly v hudbě2 a
jestliže použijeme zlomky 1/2  a  1/3  na  opozici  složenou
ze dvou pravých úhlů,  tvoří  polovina  kvadraturu a třetina
sextil a trigon3.  Jestliže z intervalů  aplikujeme triolu a
čistou kvartu na kvadraturní interval  jednoho pravého úhlu,
který leži mezi nimi, tvoří triola poměr kvadratury k sexti-
lu a  čistá  kvarta  tvoří  poměr  trigonu  ke  kvadratuře4.
Z těchto aspektů trigon a  sextil  se  nazývají  harmonické,
protože je tvoří znamení stejného druhu,  buď  čistě  ženská
nebo čistě mužská, a kvadratura a opozice jsou disharmonické,
protože je tvoří znamení opačných druhů.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  1 Aspekty jsou geometrické vztahy mezi  nebeskými  tělesy.
Ptolemaios zde uvažuje pouze čtyři  -  opozici, trigon, kva-
draturu a sextil,  které mají význam,  a neklasifikuje "kon-
junkci" jako aspekt, ačkoliv se o ní v tomto smyslu v Tetra-
biblos hovoří. Říká se, že Kepler objevil některé další, za-
ložené na jiných alikvotních částech 360° -  semikvadraturu,
kvintil,  seskvikvadraturu,  bikvintil atd.  (srov. Ashmand,
str. 40-41); tyto aspekty zavedli moderní astrologové, avšak
ptolemaiovské doktríny této a 16. kapitoly jsou s jejich po-
užitím neslučitelné.  Intervaly mezi tělesy v jednom ze čtyř
zde zmíněných aspektů lze měřit v celých znameních.
  2 Nicomachus z Gerasy, Úvod do aritmetiky, kap. 19,  defi-
nuje interval jako  "číslo, které v sobě zahrnuje celou část
čísla srovnanou s tímto číslem a ještě některý jeho dělitel".
"Dva nejdůležitější intervaly v hudbě"  jsou první dva v po-
řadí,  triola (3/2) a čistá kvarta (4/3),  které  odpovídají
kvintě a tetrachordu (srov. Nicomachus, cit. pr., II.26).
  3 Tj. 1/2 ze 180°=90° (kvadratura) a 1/3 ze 180°=60° (sex-
til).  Všechny  rukopisy a Proclus zde přidávají "a trigon",
který bychom snad mohli podle  Cameraria  (vyd. 2)  vyřadit.
Trigon by však měl být považován za 1/3 z 360° nebo za dvoj-
násobek sextilu.
  4 Triola = 3/2 = 90°/60° a čistá kvarta = 4/3 = 120°/90°.
Předchozí strana Obsah Další strana

Do češtiny přeložil RNDr. Miroslav Jurčeka.