- 96 - 3. O štěstí v postavení Otázky postavení a štěstí, které z něj vyplývá, bude třeba určit z polohy světel a z příbuznosti k nim jejich do- provodných planet1. Jsou-li totiž obě světla v mužských zna- meních a buď obě nebo jedno z nich je úhlové a zvláště když je světlo toho rodu2 provázeno pěti planetami, ranními ke Slunci a nočními k Měsíci, budou z dětí králové. A když doprovodné planety jsou samy buď úhlové nebo mají aspekt k hornímu úhlu, budou narozené děti mocné, silné a budou světovládci3, a budou mít dokonce ještě více štěstí, budou- li doprovodné planety v pravém aspektu4 k horním úhlům. Je- li však jenom Slunce v mužském znamení, Měsíc v ženském a jedno ze světel je úhlové a ostatní planety jsou ve stejném postavení, budou to pouze generálové5 s právem života a smr- ti. Jestliže však žádná z doprovodných planet není ani úhlo- vá ani nesvědčí6 úhlům, budou pouze významní a budou se tě- šit dílčím postavením, která souvisejí s nošením věnců kolem hlavy7, řízením8 nebo vojenským velením, a ne nejvyšším. Je- stliže ale světla nejsou úhlová a většina doprovodných pla- net je úhlová nebo v aspektu k úhlům, nedosáhnou významněj- ších poct, ale jen civilního vedoucího postavení a mírného postupu v zaměstnání. Jestliže však doprovodné planety ne- jsou spojeny s úhly, je jejich činnost bezvýznamná a bez po- výšení, a když žádné ze světel není ani úhlové ani v mužském znamení a ani není doprovázeno užitečnými planetami, jsou ú- plně bezvýznamní a jejich štěstí je ubohé. Obecný nárys vý- zkumu, který je před námi, pak vyžaduje odstupňování spole- čenských postavení tohoto druhu. Poněvadž mezi těmito stupni existuje velmi mnoho stavů, musíme je odhadnout ze specific- 1 "Doprovod" popisuje Porfyrus, Introduction, str.190-191, vyd. Wolf, z kterého vychází Hefaistón, I.17, str. 74-75, vyd. Engelbrecht. Druhý ze tří možných způsobů doprovodu se týká světel. Je-li jedno z nich v horoskopu nebo v nadhlav- níku, ať už ve svém vlastním dómu nebo ne, bude mít za prů- vodce libovolnou planetu svého rodu, která na něj vysílá své paprsky, u slunečního (denního) rodu ve směru denního pohybu nebes a u měsíčního rodu v opačném směru. 2 Rod genitury, denní nebo noční. 3 Ptolemaios měl nepochybně na mysli římské císaře, avšak tento přídomek používali astrologové pro krále ještě před- tím, než se objevil v titulech císařů (Cumont, L'Égypte des astrologues, str. 27). 4 Vpravo znamená ve směru denního pohybu nebes. 5 Určitě tím myslí důstojníky ve velmi vysoké hodnosti ve službách impéria. Cumont, cit. práce, str.39-40, ukazuje, že tento význam mělo označení v Egyptě a někdy se shoduje s výrazem "soudce" (str. 45-46). 6 V aspektu. 7 Spojeno s kněžským postavením; srov. Cumont, cit. práce, str. 117. 8 Zřejmě se vztahuje k prominentnímu postavení u dvora ne- bo v civilní službě.