- 96 -
 
 
 
3. O štěstí v postavení
 
        Otázky postavení a štěstí, které z něj vyplývá, bude
třeba určit z polohy světel a z příbuznosti k nim jejich do-
provodných planet1. Jsou-li totiž obě světla v mužských zna-
meních a buď obě nebo jedno z nich je úhlové  a zvláště když
je světlo  toho  rodu2  provázeno  pěti  planetami,  ranními
ke Slunci a nočními k Měsíci,  budou z dětí králové.  A když
doprovodné planety jsou samy buď  úhlové  nebo  mají  aspekt
k hornímu úhlu,  budou narozené děti mocné,  silné  a  budou
světovládci3, a budou mít dokonce ještě více štěstí,  budou-
li doprovodné planety v pravém aspektu4 k horním úhlům.  Je-
li však jenom Slunce v  mužském  znamení,  Měsíc v ženském a
jedno ze světel je úhlové a ostatní planety jsou  ve stejném
postavení, budou to pouze generálové5 s právem života a smr-
ti. Jestliže však žádná z doprovodných planet není ani úhlo-
vá ani nesvědčí6 úhlům,  budou pouze významní a budou se tě-
šit dílčím postavením, která souvisejí s nošením věnců kolem
hlavy7, řízením8 nebo vojenským velením, a ne nejvyšším. Je-
stliže ale světla nejsou úhlová a většina  doprovodných pla-
net je úhlová nebo v aspektu k úhlům,  nedosáhnou významněj-
ších poct,  ale jen  civilního vedoucího postavení a mírného
postupu v zaměstnání.  Jestliže  však doprovodné planety ne-
jsou spojeny s úhly, je jejich činnost bezvýznamná a bez po-
výšení, a když žádné ze světel není ani úhlové ani v mužském
znamení a ani není doprovázeno užitečnými planetami, jsou ú-
plně bezvýznamní a jejich štěstí je ubohé.  Obecný nárys vý-
zkumu, který je před námi,  pak vyžaduje odstupňování spole-
čenských postavení tohoto druhu. Poněvadž mezi těmito stupni
existuje velmi mnoho stavů, musíme je odhadnout ze specific-
 
 
 
  1 "Doprovod" popisuje Porfyrus, Introduction, str.190-191,
vyd. Wolf,  z kterého vychází Hefaistón,  I.17,  str. 74-75,
vyd. Engelbrecht.  Druhý ze tří možných způsobů doprovodu se
týká světel.  Je-li jedno z nich v horoskopu nebo v nadhlav-
níku, ať už ve svém vlastním dómu nebo ne,  bude mít za prů-
vodce libovolnou planetu svého rodu, která na něj vysílá své
paprsky, u slunečního (denního) rodu ve směru denního pohybu
nebes a u měsíčního rodu v opačném směru.
  2 Rod genitury, denní nebo noční.
  3 Ptolemaios měl nepochybně na mysli římské císaře,  avšak
tento přídomek používali  astrologové  pro krále ještě před-
tím, než se objevil v titulech císařů  (Cumont, L'Égypte des
astrologues, str. 27).
  4 Vpravo znamená ve směru denního pohybu nebes.
  5 Určitě tím myslí důstojníky  ve  velmi  vysoké  hodnosti
ve službách impéria. Cumont, cit. práce, str.39-40, ukazuje,
že tento význam mělo označení v Egyptě a  někdy  se  shoduje
s výrazem "soudce" (str. 45-46).
  6 V aspektu.
  7 Spojeno s kněžským postavením; srov. Cumont, cit. práce,
str. 117.
  8 Zřejmě se vztahuje k prominentnímu postavení u dvora ne-
bo v civilní službě.
Předchozí strana Obsah Další strana

Do češtiny přeložil RNDr. Miroslav Jurčeka.