- 96 -
3. O štěstí v postavení
Otázky postavení a štěstí, které z něj vyplývá, bude
třeba určit z polohy světel a z příbuznosti k nim jejich do-
provodných planet1. Jsou-li totiž obě světla v mužských zna-
meních a buď obě nebo jedno z nich je úhlové a zvláště když
je světlo toho rodu2 provázeno pěti planetami, ranními
ke Slunci a nočními k Měsíci, budou z dětí králové. A když
doprovodné planety jsou samy buď úhlové nebo mají aspekt
k hornímu úhlu, budou narozené děti mocné, silné a budou
světovládci3, a budou mít dokonce ještě více štěstí, budou-
li doprovodné planety v pravém aspektu4 k horním úhlům. Je-
li však jenom Slunce v mužském znamení, Měsíc v ženském a
jedno ze světel je úhlové a ostatní planety jsou ve stejném
postavení, budou to pouze generálové5 s právem života a smr-
ti. Jestliže však žádná z doprovodných planet není ani úhlo-
vá ani nesvědčí6 úhlům, budou pouze významní a budou se tě-
šit dílčím postavením, která souvisejí s nošením věnců kolem
hlavy7, řízením8 nebo vojenským velením, a ne nejvyšším. Je-
stliže ale světla nejsou úhlová a většina doprovodných pla-
net je úhlová nebo v aspektu k úhlům, nedosáhnou významněj-
ších poct, ale jen civilního vedoucího postavení a mírného
postupu v zaměstnání. Jestliže však doprovodné planety ne-
jsou spojeny s úhly, je jejich činnost bezvýznamná a bez po-
výšení, a když žádné ze světel není ani úhlové ani v mužském
znamení a ani není doprovázeno užitečnými planetami, jsou ú-
plně bezvýznamní a jejich štěstí je ubohé. Obecný nárys vý-
zkumu, který je před námi, pak vyžaduje odstupňování spole-
čenských postavení tohoto druhu. Poněvadž mezi těmito stupni
existuje velmi mnoho stavů, musíme je odhadnout ze specific-
1 "Doprovod" popisuje Porfyrus, Introduction, str.190-191,
vyd. Wolf, z kterého vychází Hefaistón, I.17, str. 74-75,
vyd. Engelbrecht. Druhý ze tří možných způsobů doprovodu se
týká světel. Je-li jedno z nich v horoskopu nebo v nadhlav-
níku, ať už ve svém vlastním dómu nebo ne, bude mít za prů-
vodce libovolnou planetu svého rodu, která na něj vysílá své
paprsky, u slunečního (denního) rodu ve směru denního pohybu
nebes a u měsíčního rodu v opačném směru.
2 Rod genitury, denní nebo noční.
3 Ptolemaios měl nepochybně na mysli římské císaře, avšak
tento přídomek používali astrologové pro krále ještě před-
tím, než se objevil v titulech císařů (Cumont, L'Égypte des
astrologues, str. 27).
4 Vpravo znamená ve směru denního pohybu nebes.
5 Určitě tím myslí důstojníky ve velmi vysoké hodnosti
ve službách impéria. Cumont, cit. práce, str.39-40, ukazuje,
že tento význam mělo označení v Egyptě a někdy se shoduje
s výrazem "soudce" (str. 45-46).
6 V aspektu.
7 Spojeno s kněžským postavením; srov. Cumont, cit. práce,
str. 117.
8 Zřejmě se vztahuje k prominentnímu postavení u dvora ne-
bo v civilní službě.