- 70 -
 
 
 
nad Zemí není vhodné uvažovat ani znamení, které je disjunk-
tní s ascendentem1, ani to, které vycházelo před ním,  zvané
Dóm zlého démona2,  protože  poškozuje vyzařování jeho hvězd
k Zemi a také se schyluje k západu a silná  mlhavá  exhalace
zemské vlhkosti způsobuje takový zákal a tmu,  že  se hvězdy
neobjeví ani ve svých pravých barvách nebo velikostech.
        Nyní musíme opět považovat za prorogativní čtyři ob-
lasti s největší autoritou, Slunce, Měsíc,  horoskop a Hodně
štěstí, a jejich vládce.
        Za Hodně štěstí3 bereme vždy  množství počtu stupňů,
v noci i ve dne, které představuje vzdálenost mezi Sluncem a
Měsícem a které se přidává ke stejné vzdálenosti od horosko-
pu v pořadí následujících znamení4,  aby také Měsíc mohl mít
aspekt k Hodně štěstí a aby tento mohl být lunárním horosko-
pem, ať už má Slunce k horoskopu jakýkoli vztah a aspekt5.
        Z nich6 musíme ve dne dát na první místo Slunce, je-
stliže je na prorogativních místech; jestliže ne, pak Měsíc;
a jestliže ani Měsíc  není  v takové  poloze,  pak planetu7,
 
 
  1 Osmý dóm.  "Znamení"  v této pasáži samozřejmě neznamená
pevná znamení zvířetníku, ale místa neboli dómy nativit. Je-
den rukopis  zde  dodává  "které se nazývá Neaktivní místo";
zřejmě scholion, který byl vsunut do textu. Viz kritická po-
známka.
  2 Dvanáctý dóm.
  3 Pokyny jsou takové:  Vezmi úhlovou vzdálenost mezi Slun-
cem a Měsícem v pořadí následujících znamení,  tj. ve směru,
ve kterém je zvířetník rozdělen na stupně; pak vynes stejnou
vzdálenost ve stejném smyslu od horoskopu.  Získaný  bod  je
Hodně štěstí a bude vzhledem k Měsíci  na stejném místě jako
horoskop vzhledem ke Slunci;  proto jej lze nazvat "lunárním
horoskopem". K různým výpočtům bodu Hodně štěstí viz Bouché-
Leclercq, str. 289-296.
  4 Zde dva rukopisy a Camerarius  (viz  kritická  poznámka)
dodávají: "a kamkoli tento počet padne, můžeme říci, že Hod-
ně štěstí je v tomto stupni znamení a zaujímá toto místo".
  5 Camerarius a určité rukopisy zde dodávají:  "Měli bychom
však pozorovat, které ze světel následuje za druhým. Jestli-
že totiž Měsíc následuje Slunce, musíme vynást počet,  který
je mezi horoskopem a  Hodně štěstí  v  pořadí  následujících
znamení; jestliže však Měsíc předchází Slunce, musíme vyzna-
čit tento stejný počet od horoskopu  v pořadí vedoucích zna-
mení.  Snad je to to, co myslí, a autorovým záměrem je počí-
tat od Měsíce ke Slunci  v případě  těch,  kteří  se  narodí
v noci,  a  vytvořit  interval v opačném směru od horoskopu,
tj. v pořadí vedoucích znamení;  tak se  totiž dosáhne toho,
že Hodně štěstí bude na stejném místě a že bude stejný vztah
aspektu,  o kterém se zmiňuje."  První  část  této pasáže je
stěží autentická,  protože  se  odlišuje  od obecných směrů,
které právě uvádí Ptolemaios;  úvodní  fráze  poslední části
jasně ukazuje, že vznikla jako scholion.
  6 Tj. Slunce,  Měsíc,  horoskop,  Hodně  štěstí a vládcové
(viz výše).
  7 V afetickém (prorogativním) místě,  říká Cardanus  (str.
469).
Předchozí strana Obsah Další strana

Do češtiny přeložil RNDr. Miroslav Jurčeka.