- 70 -
nad Zemí není vhodné uvažovat ani znamení, které je disjunk-
tní s ascendentem1, ani to, které vycházelo před ním, zvané
Dóm zlého démona2, protože poškozuje vyzařování jeho hvězd
k Zemi a také se schyluje k západu a silná mlhavá exhalace
zemské vlhkosti způsobuje takový zákal a tmu, že se hvězdy
neobjeví ani ve svých pravých barvách nebo velikostech.
Nyní musíme opět považovat za prorogativní čtyři ob-
lasti s největší autoritou, Slunce, Měsíc, horoskop a Hodně
štěstí, a jejich vládce.
Za Hodně štěstí3 bereme vždy množství počtu stupňů,
v noci i ve dne, které představuje vzdálenost mezi Sluncem a
Měsícem a které se přidává ke stejné vzdálenosti od horosko-
pu v pořadí následujících znamení4, aby také Měsíc mohl mít
aspekt k Hodně štěstí a aby tento mohl být lunárním horosko-
pem, ať už má Slunce k horoskopu jakýkoli vztah a aspekt5.
Z nich6 musíme ve dne dát na první místo Slunce, je-
stliže je na prorogativních místech; jestliže ne, pak Měsíc;
a jestliže ani Měsíc není v takové poloze, pak planetu7,
1 Osmý dóm. "Znamení" v této pasáži samozřejmě neznamená
pevná znamení zvířetníku, ale místa neboli dómy nativit. Je-
den rukopis zde dodává "které se nazývá Neaktivní místo";
zřejmě scholion, který byl vsunut do textu. Viz kritická po-
známka.
2 Dvanáctý dóm.
3 Pokyny jsou takové: Vezmi úhlovou vzdálenost mezi Slun-
cem a Měsícem v pořadí následujících znamení, tj. ve směru,
ve kterém je zvířetník rozdělen na stupně; pak vynes stejnou
vzdálenost ve stejném smyslu od horoskopu. Získaný bod je
Hodně štěstí a bude vzhledem k Měsíci na stejném místě jako
horoskop vzhledem ke Slunci; proto jej lze nazvat "lunárním
horoskopem". K různým výpočtům bodu Hodně štěstí viz Bouché-
Leclercq, str. 289-296.
4 Zde dva rukopisy a Camerarius (viz kritická poznámka)
dodávají: "a kamkoli tento počet padne, můžeme říci, že Hod-
ně štěstí je v tomto stupni znamení a zaujímá toto místo".
5 Camerarius a určité rukopisy zde dodávají: "Měli bychom
však pozorovat, které ze světel následuje za druhým. Jestli-
že totiž Měsíc následuje Slunce, musíme vynást počet, který
je mezi horoskopem a Hodně štěstí v pořadí následujících
znamení; jestliže však Měsíc předchází Slunce, musíme vyzna-
čit tento stejný počet od horoskopu v pořadí vedoucích zna-
mení. Snad je to to, co myslí, a autorovým záměrem je počí-
tat od Měsíce ke Slunci v případě těch, kteří se narodí
v noci, a vytvořit interval v opačném směru od horoskopu,
tj. v pořadí vedoucích znamení; tak se totiž dosáhne toho,
že Hodně štěstí bude na stejném místě a že bude stejný vztah
aspektu, o kterém se zmiňuje." První část této pasáže je
stěží autentická, protože se odlišuje od obecných směrů,
které právě uvádí Ptolemaios; úvodní fráze poslední části
jasně ukazuje, že vznikla jako scholion.
6 Tj. Slunce, Měsíc, horoskop, Hodně štěstí a vládcové
(viz výše).
7 V afetickém (prorogativním) místě, říká Cardanus (str.
469).