- 70 - nad Zemí není vhodné uvažovat ani znamení, které je disjunk- tní s ascendentem1, ani to, které vycházelo před ním, zvané Dóm zlého démona2, protože poškozuje vyzařování jeho hvězd k Zemi a také se schyluje k západu a silná mlhavá exhalace zemské vlhkosti způsobuje takový zákal a tmu, že se hvězdy neobjeví ani ve svých pravých barvách nebo velikostech. Nyní musíme opět považovat za prorogativní čtyři ob- lasti s největší autoritou, Slunce, Měsíc, horoskop a Hodně štěstí, a jejich vládce. Za Hodně štěstí3 bereme vždy množství počtu stupňů, v noci i ve dne, které představuje vzdálenost mezi Sluncem a Měsícem a které se přidává ke stejné vzdálenosti od horosko- pu v pořadí následujících znamení4, aby také Měsíc mohl mít aspekt k Hodně štěstí a aby tento mohl být lunárním horosko- pem, ať už má Slunce k horoskopu jakýkoli vztah a aspekt5. Z nich6 musíme ve dne dát na první místo Slunce, je- stliže je na prorogativních místech; jestliže ne, pak Měsíc; a jestliže ani Měsíc není v takové poloze, pak planetu7, 1 Osmý dóm. "Znamení" v této pasáži samozřejmě neznamená pevná znamení zvířetníku, ale místa neboli dómy nativit. Je- den rukopis zde dodává "které se nazývá Neaktivní místo"; zřejmě scholion, který byl vsunut do textu. Viz kritická po- známka. 2 Dvanáctý dóm. 3 Pokyny jsou takové: Vezmi úhlovou vzdálenost mezi Slun- cem a Měsícem v pořadí následujících znamení, tj. ve směru, ve kterém je zvířetník rozdělen na stupně; pak vynes stejnou vzdálenost ve stejném smyslu od horoskopu. Získaný bod je Hodně štěstí a bude vzhledem k Měsíci na stejném místě jako horoskop vzhledem ke Slunci; proto jej lze nazvat "lunárním horoskopem". K různým výpočtům bodu Hodně štěstí viz Bouché- Leclercq, str. 289-296. 4 Zde dva rukopisy a Camerarius (viz kritická poznámka) dodávají: "a kamkoli tento počet padne, můžeme říci, že Hod- ně štěstí je v tomto stupni znamení a zaujímá toto místo". 5 Camerarius a určité rukopisy zde dodávají: "Měli bychom však pozorovat, které ze světel následuje za druhým. Jestli- že totiž Měsíc následuje Slunce, musíme vynást počet, který je mezi horoskopem a Hodně štěstí v pořadí následujících znamení; jestliže však Měsíc předchází Slunce, musíme vyzna- čit tento stejný počet od horoskopu v pořadí vedoucích zna- mení. Snad je to to, co myslí, a autorovým záměrem je počí- tat od Měsíce ke Slunci v případě těch, kteří se narodí v noci, a vytvořit interval v opačném směru od horoskopu, tj. v pořadí vedoucích znamení; tak se totiž dosáhne toho, že Hodně štěstí bude na stejném místě a že bude stejný vztah aspektu, o kterém se zmiňuje." První část této pasáže je stěží autentická, protože se odlišuje od obecných směrů, které právě uvádí Ptolemaios; úvodní fráze poslední části jasně ukazuje, že vznikla jako scholion. 6 Tj. Slunce, Měsíc, horoskop, Hodně štěstí a vládcové (viz výše). 7 V afetickém (prorogativním) místě, říká Cardanus (str. 469).