- 26 -
konce ani neblíží pravdě. Podle tohoto schématu by znamení
Panny a Vah na rovnoběžce procházející dolním Egyptem vystu-
povala 38 1/3 doby1 a Lev a Štír 35, ačkoliv tabulky2 ukazu-
jí, že druhá dvě vystupují více než 35 dob a Panna a Váhy
méně. Dále se nezdá, že ti, kteří se snažili zavést tuto te-
orii, berou v úvahu obvykle přijímaný počet příznivých poloh
planet a jsou nuceni vyslovovat hodně nesprávných tvrzení a
dokonce používají dílčí části zlomků, aby zachránili svou
hypotézu, která, jak jsme řekli, sama není pravdivá.
Nicméně nejobecněji přijímané příznivé polohy planet
na základě starobylé tradice jsou dány následovně:
Příznivé polohy planet podle Egypťanů.3
Skopec
6 6
6 12
8 20
5 25
5 30
Býk
8 8
6 14
8 22
5 27
3 30
Blíženci
6 6
6 12
5 17
7 24
6 30
Rak
7 7
6 13
6 19
7 26
4 30
Lev
6 6
5 11
7 18
6 24
6 30
Panna
7 7
10 17
4 21
7 28
2 30
Váhy
6 6
8 14
7 21
7 28
2 30
Štír
7 7
4 11
8 19
5 24
6 30
Střelec
12 12
5 17
4 21
5 26
4 30
Kozoroh
7 7
7 14
8 22
4 26
4 30
Vodnář
7 7
6 13
7 20
5 25
5 30
Ryby
12 12
4 16
3 19
9 28
2 30
21. Podle Chaldejců
Chaldejská metoda4 se týká pořadí, zajisté jednodu-
chého a přijatelnějšího, ačkoli ne tak soběstačného s ohle-
dem na vládu trojúhelníků a rozložení kvantity, takže přesto
bychom ji mohli snadněji pochopit dokonce i bez diagramu5.
V první trojici, kterou tvoří Skopec, Lev a Střelec a která
1 "Doba" je perioda, kterou potřebuje jeden stupeň rovní-
ku k východu nad horizont.
2 V Almagestu.
3 Druhé číslo vždy značí úhrnné součty do 30°; srov. str.
29 a pokud jde o symboly str. xiv.
4 Tato metoda je, jak poznamenává Bouché-Leclercq (str.
210), méně optimistická než egyptská či ptolemaiovská, pro-
tože přisuzuje škodlivým planetám větší počet příznivých po-
loh a více prvních míst v různých znameních.
5 Proclova Parafráze tuto větu interpretuje tak, že kvůli
nedostatku zmíněné soběstačnosti nelze chaldejský systém
správně pochopit bez diagramu. Proti tomuto názoru je třeba
postavit dvě úvahy: (1) chaldejský systém je skutečně jedno-
duchost sama ve srovnání s egyptským a Ptolemaiovým; (2) od-
porovací "přesto" a rušivé (v řečtině) nemají v Proclově
interpretaci této části žádný význam. Ptolemaios v chaldej-
ském systému postrádá propracovaný doprovodný text s průkaz-
nými argumenty, které má v oblibě dokonce i v pseudovědě.