- 26 - konce ani neblíží pravdě. Podle tohoto schématu by znamení Panny a Vah na rovnoběžce procházející dolním Egyptem vystu- povala 38 1/3 doby1 a Lev a Štír 35, ačkoliv tabulky2 ukazu- jí, že druhá dvě vystupují více než 35 dob a Panna a Váhy méně. Dále se nezdá, že ti, kteří se snažili zavést tuto te- orii, berou v úvahu obvykle přijímaný počet příznivých poloh planet a jsou nuceni vyslovovat hodně nesprávných tvrzení a dokonce používají dílčí části zlomků, aby zachránili svou hypotézu, která, jak jsme řekli, sama není pravdivá. Nicméně nejobecněji přijímané příznivé polohy planet na základě starobylé tradice jsou dány následovně: Příznivé polohy planet podle Egypťanů.3 Skopec6 6
6 12
8 20
5 25
5 30 Býk
8 8
6 14
8 22
5 27
3 30 Blíženci
6 6
6 12
5 17
7 24
6 30 Rak
7 7
6 13
6 19
7 26
4 30 Lev
6 6
5 11
7 18
6 24
6 30 Panna
7 7
10 17
4 21
7 28
2 30 Váhy
6 6
8 14
7 21
7 28
2 30 Štír
7 7
4 11
8 19
5 24
6 30 Střelec
12 12
5 17
4 21
5 26
4 30 Kozoroh
7 7
7 14
8 22
4 26
4 30 Vodnář
7 7
6 13
7 20
5 25
5 30 Ryby
12 12
4 16
3 19
9 28
2 30 21. Podle Chaldejců Chaldejská metoda4 se týká pořadí, zajisté jednodu- chého a přijatelnějšího, ačkoli ne tak soběstačného s ohle- dem na vládu trojúhelníků a rozložení kvantity, takže přesto bychom ji mohli snadněji pochopit dokonce i bez diagramu5. V první trojici, kterou tvoří Skopec, Lev a Střelec a která 1 "Doba" je perioda, kterou potřebuje jeden stupeň rovní- ku k východu nad horizont. 2 V Almagestu. 3 Druhé číslo vždy značí úhrnné součty do 30°; srov. str. 29 a pokud jde o symboly str. xiv. 4 Tato metoda je, jak poznamenává Bouché-Leclercq (str. 210), méně optimistická než egyptská či ptolemaiovská, pro- tože přisuzuje škodlivým planetám větší počet příznivých po- loh a více prvních míst v různých znameních. 5 Proclova Parafráze tuto větu interpretuje tak, že kvůli nedostatku zmíněné soběstačnosti nelze chaldejský systém správně pochopit bez diagramu. Proti tomuto názoru je třeba postavit dvě úvahy: (1) chaldejský systém je skutečně jedno- duchost sama ve srovnání s egyptským a Ptolemaiovým; (2) od- porovací "přesto" a rušivé (v řečtině) nemají v Proclově interpretaci této části žádný význam. Ptolemaios v chaldej- ském systému postrádá propracovaný doprovodný text s průkaz- nými argumenty, které má v oblibě dokonce i v pseudovědě.