- 26 - konce ani neblíží pravdě. Podle tohoto schématu by znamení Panny a Vah na rovnoběžce procházející dolním Egyptem vystu- povala 38 1/3 doby1 a Lev a Štír 35, ačkoliv tabulky2 ukazu- jí, že druhá dvě vystupují více než 35 dob a Panna a Váhy méně. Dále se nezdá, že ti, kteří se snažili zavést tuto te- orii, berou v úvahu obvykle přijímaný počet příznivých poloh planet a jsou nuceni vyslovovat hodně nesprávných tvrzení a dokonce používají dílčí části zlomků, aby zachránili svou hypotézu, která, jak jsme řekli, sama není pravdivá. Nicméně nejobecněji přijímané příznivé polohy planet na základě starobylé tradice jsou dány následovně: Příznivé polohy planet podle Egypťanů.3 Skopec 6 6 6 12 8 20 5 25 5 30 Býk 8 8 6 14 8 22 5 27 3 30 Blíženci 6 6 6 12 5 17 7 24 6 30 Rak 7 7 6 13 6 19 7 26 4 30 Lev 6 6 5 11 7 18 6 24 6 30 Panna 7 7 10 17 4 21 7 28 2 30 Váhy 6 6 8 14 7 21 7 28 2 30 Štír 7 7 4 11 8 19 5 24 6 30 Střelec 12 12 5 17 4 21 5 26 4 30 Kozoroh 7 7 7 14 8 22 4 26 4 30 Vodnář 7 7 6 13 7 20 5 25 5 30 Ryby 12 12 4 16 3 19 9 28 2 30 21. Podle Chaldejců Chaldejská metoda4 se týká pořadí, zajisté jednodu- chého a přijatelnějšího, ačkoli ne tak soběstačného s ohle- dem na vládu trojúhelníků a rozložení kvantity, takže přesto bychom ji mohli snadněji pochopit dokonce i bez diagramu5. V první trojici, kterou tvoří Skopec, Lev a Střelec a která 1 "Doba" je perioda, kterou potřebuje jeden stupeň rovní- ku k východu nad horizont. 2 V Almagestu. 3 Druhé číslo vždy značí úhrnné součty do 30°; srov. str. 29 a pokud jde o symboly str. xiv. 4 Tato metoda je, jak poznamenává Bouché-Leclercq (str. 210), méně optimistická než egyptská či ptolemaiovská, pro- tože přisuzuje škodlivým planetám větší počet příznivých po- loh a více prvních míst v různých znameních. 5 Proclova Parafráze tuto větu interpretuje tak, že kvůli nedostatku zmíněné soběstačnosti nelze chaldejský systém správně pochopit bez diagramu. Proti tomuto názoru je třeba postavit dvě úvahy: (1) chaldejský systém je skutečně jedno- duchost sama ve srovnání s egyptským a Ptolemaiovým; (2) od- porovací "přesto" a rušivé (v řečtině) nemají v Proclově interpretaci této části žádný význam. Ptolemaios v chaldej- ském systému postrádá propracovaný doprovodný text s průkaz- nými argumenty, které má v oblibě dokonce i v pseudovědě.