<= Zpět
OSNOVY KURZU
PŘIHLÁŠKA
FORMY STUDIA
O LEKTORECH
Výběrová bibliografie
Dane Rudhyar o humanistické a transpersonální astrologii
ZÁKLADNÍ KURZ HUMANISTICKÉ A TRANSPERSONÁLNÍ ASTROLOGIE (aktuálně)
ASTROLOGICKÁ ŠKOLA PRO STATEČNÉ -
ZÁKLADNÍ DVOULETÝ KURZ HUMANISTICKÉ A TRANSPERSONÁLNÍ ASTROLOGIE
15. běh září 2006 - červen 2008,
Vážené budoucí kolegyně, vážení budoucí kolegové
jsme nesmírně potěšeni vaším zájmem o kurz humanistické a transpersonální astrologie, který jste projevili už jen tím, že jste přihlášku a vypleněný dotazník zaslali zpět. Doufáme, že vám nadšení i nadále vydrží
Posíláme vám s tímto dopisem variabilní symbol a složenku. Složenku byste měli zaplatit v zájmu vlastním i ostatních co nejrychleji, neboť kapacita prezenčního i dálkového kurzu je omezena dvaceti místy. Kurz bude obsazen v takovém pořadí, v jakém budou docházet platby. Počet účastníků korespondenčního kurzu omezen není, pokud jste se pro něj rozhodli, dejte vědět zda chcete kurz dostávat na audio CD nebo mp3
V případě, že hodláte zaplatit převodem z účtu na účet, nezapomeňte laskavě výše uvedený variabilní symbol napsat. Pokud potřebujete na svoji platbu vystavit fakturu (máte-li možnost dát kurz do nákladů), dejte včas vědět, abychom se vyhnuli pozdějším účetním zmatkům.
Bankovní spojení:
Pavel Turnovský, číslo účtu: 164432379 / 0800, Česká spořitelna Praha 6
IČO 457 547 56, DIČ 006-500719192, nejsem plátcem DPH
Poté co vaši platbu obdržíme, zašleme vám potvrzení o tom, že jsme platbu přijali, a že jste byli přijati do kurzu. Zahájení prezenčního kurzu (v učebně MINTAKA paní Lukáškové) bude v úterý 26. září 2006, dálkového v sobotu 7. října 2006 v 10 hodin (učebna MINTAKA paní Lukáškové bude přístupna od 9:30), časový harmonogram, kdy budou které lekce přednášeny, přesné dispozice, jak se na místo konání kurzu dostanete, naleznete níže. Jelikož víme, jak se papíry rády ztrácejí, uvádíme ještě jednou ceník cyklů 1. ročníku 2006/07
CENÍK KURZU – 1. ROČNÍK 2006 / 2007 |
||||
PREZENČNÍ a DÁLKOVÝ KURZ (místo konání Praha) |
1. cyklus | 2. cyklus | 3. cyklus | celkem |
standardní sazba | 4 000,- | 4 000,- | 4 000,- | 12 000,- |
sleva: důchodci, studenti, mateřské dovolené | 3 000,- | 3 000,- | 3 000,- | 9 000,- |
KORESPONDENČNÍ KURZ (včetně audiokazet a CD, poštovného a balného) |
1. cyklus | 2. cyklus | 3. cyklus | celkem |
standardní sazba | 4 000,- | 4 000,- | 4 000,- | 12 000,- |
sleva: důchodci, studenti, mateřské dovolené | 3 000,- | 3 000,- | 3 000,- | 9 000,- |
zahraniční účastníci v Evropě (Slovensko, Německo...) pro zámoří připočítáváme rozdíl poštovného |
4 700,- | 4 700,- | 4 700,- | 14 100,- |
Přihlášky odesílejte na adresu:
Pavel Turnovský, Jaselská 22, 160 00 Praha 6,
224 325 920, 724 123 419, e-mail: turnov@rezonance.cz
informace podá i Martina Lukášková
Mintaka - Centrála humanistické a transpersonální astrologie
Radlická 99, 150 00 Praha 5, tel: 251 554 090, 281 382 966
nebo 728 113 502, m.lukaskova@tiscali.cz
Do učebny MINTAKA se dostanete
A/ Nejjednodušeji ze stanice metra B RADLICKÁ (první za stanicí Smíchovské nádraží). Vystoupíte na Radlické, vyjdete ze stanice na plácek s trafikou, dáte se doprava, projdete podcho-dem, pak doleva buď po schodech nebo cestičkou, na dalších schodech dolů doprava areálem bazénu, přes jeho parkoviště dál až k tenisovým dvorcům, pak šikmo doleva parčíkem na Radlic-kou, před sebou za silnicí spatříte základní školu a budovu Zenit se zaskleným chodníkem, půjde-te dál k bloku domů na pravé straně ulice, druhé dveře vpravo jsou č. 99, kde sídlíme.
B/ Tramvají č.6 z Anděla do stanice Laurová (konečná), přejdete na levý chodník a pak nahoru cca 5 minut kolem kolem plotu parčíku.
C/ Autem z města: V Pechlátově ulici, která je souběžná s Radlickou, lze bez problémů parkovat. Ze Smíchova můžete jet Radlickou, za červenohnědou moderní budovou Mladé Fronty zahnete vlevo do Laurové a hned vpravo do Holubové a pokračujete Pechlátovou. Můžete také jet až nahoru kolem základní školy, kde na světlech zahnete vlevo a objedete parčík.
D/ Autem z Jinonic: na světlech u školy zahnete vpravo a objedete parčík.
Vstoupíte do chodby domu a u bílých dveří zazvoníte na zvonek č. 5, my si pro Vás přijde-me. Pokud by byly dveře zavřeny, zavolejte na mobil.
S přáním, aby vám bylo vše k dobru | ![]() | ![]() |
NEPOVINNÁ VÝBĚROVÁ BIBLIOGRAFIE PRO ZÁKLADNÍ KURZ
HUMANISTICKÉ A TRANSPERSONÁLNÍ ASTROLOGIE
Astrologie:
Aubierová, Catherine: Encyklopedie astrologie, 2. vydání, Praha 1998
Campion, Nicolas: Praktická astrologie, Ostrava 1994
Cornelius, Hyde, Webster: Astrologie pro začátečníky, Brno 1996
Husek - Goese, Tatjana: Astrologie a sebepoznání, Půdorys 1998
Fischerová, Daniela - Špůrek, Milan: Hvězdy a osudy, Praha 1993
Fuzeau-Braeschová, Suzel: Astrologie, Praha 1994
Greeneová, Liz: Astrologie pro zamilované, Praha 1997
Greeneová, Liz: Saturn - Nový pohled na starého ďábla, Praha 1999
Hamaker - Zondag, Karen: Psychologická astrologie, Liberec 1999
Jehle, Markus: Tranzity planet - tvůrčí astrologie pro pokročilé, Praha 2000
Rudhyar, Dane: Za hranicemi individualismu - Psychologie transformace, Praha 1995
Rudhyar, Dane: Astrologie transformace, Praha 1997
Rudhyar, Dane: Lunační cyklus, Praha 1999
Špůrek, Milan: Encyklopedie západní astrologie, Praha 1997
Sasportas, Howard: Astrologické domy a ascendent, Praha 1997
Sasportas, Howard: Planety a znamení v domech horoskopu, Praha 1998
Turnovský, Pavel: Rozloučení s tradiční astrologií, Praha 1994
Dane Rudhyar o humanistické a transpersonální astrologii
Pojmu transpersonální jsem poprvé použil v roce 1930, dávno před tím, než vzniklo hnutí transpersonální psychologie, a jeho význam se zcela lišil od toho, jejž mu tato oblast psychologie dnes připisuje. Jako transpersonální jsem označil proces "sestoupení" transcendentní duchovní síly a osvícení skrze normální vědomí a nakonec i skrze vlastní osobnost lidské bytosti. Zdroj této síly a světla je v oblasti ležící "za hranicemi" osobního vědomí a ega, jenomže já jsem v transpersonálním jednání spatřoval spíše sestoupení síly než vzestup vědomí a emocí jedince. Když se člověk modlí k Bohu, pak v tradičním náboženském smyslu jeho duše stoupá k Bohu a Bůh odpovídá výlevem "milosti" - sestoupením Ducha Svatého. Transpersonální přístup, jejž nabízím, nesleduje žádný přísně náboženský myšlenkový systém a není ani "mystický" v obvyklém smyslu toho slova. Je v zásadě metafyzický a kosmologický anebo - jak by se dalo rovněž říci - kosmoontologický, neboť se vztahuje ke kosmickému "jsoucnu" (ontos).
Slovem metafyzický nechci nikomu nahánět strach, protože v mém použití jím toliko rozvíjím a zobecňuji naprosto konkrétní universální zkušenosti a každodenní fungování. Například ony dva základní přístupy k životním situacím a osobním problémům, jež zkoumám v první kapitole této knihy, jsou záležitostí obyčejné lidské zkušenosti. Jediné, co jsem učinil, bylo, že jsem ukázal, že mohou souviset s protikladnými, leč komplementárními kosmickými polaritami - těmi polaritami, jež čínská filosofie pojmenovala Jin a Jang.
Základní lidská zkušenost tak vytváří základ toho, z čeho se mohou přinejmenším potenciálně vyvinout mocné symboly nových možností našich životů. Nesmírnou moc symbolů a složitých posloupností symbolů tvořících mýty, na nichž je kultura vždy založena, si však většina lidí bohužel neuvědomuje. A snad ještě nešťastnější možná je, že množství mladých lidí hrubě podceňuje - anebo odmítá brát na vědomí - důsledky symbolů kultury, v níž se narodili a jíž byli vychováni, pro to, čemu říkají "osobní" život. A právě kvůli transcendentnímu charakteru transpersonálního přístupu k životu, jejž ukazuji, musel jsem použít symbolů, abych mohl tlumočit jeho základní podoby.
Základním symbolem, s nímž pracuji, je astrologie. Její zájem se soustřeďuje na ústřední problém lidské existence, neboť se vztahuje k tomu nejzákladnějšímu: k významu vztahu člověka a vesmíru. Je tomu tak proto, že prima materia astrologie souvisí s nejprvořadějšími a nejuniversálnějšími lidskými zkušenostmi (alespoň v případě dnešního lidstva): se zkušeností nebe v jeho denním a nočním aspektu, a tudíž se světlem a tmou, bdělým vědomím a spánkem. To, čím se astrologie v zásadě zabývá, je výklad zkušenosti z nebe. Ta může být, a vždy také byla, interpretována dvěma způsoby: l/ symbolickým a evokativním způsobem, jenž v nebi a řízených pohybech světel Slunce, Luny, planet a hvězd spatřuje vyjevení pozemské přirozenosti uvnitř i vně člověka, a 2/ empirickým a deskriptivním způsobem, který se pokouší o systematickou formulaci souvztažnosti mezi opakujícími se přírodními úkazy a periodickými změnami v postavení a vzájemných vztazích nebeských těles.
Dnešní astronomie nám předkládá obraz oblohy, který se zásadně liší od dávnověkého světonázoru. Lidská perspektiva se radikálně změnila. Už dávno neuvažujeme o dualismu nebe a země, toho, co je nahoře a co dole. Uvědomujeme si Zemi jako planetu uvnitř sluneční soustavy, která není než malou jednotkou nesmírného hvězdného systému, galaxie Mléčné dráhy, jež je pouze jednou z miliard galaxií. To, zda se všechny tyto galaxie nacházejí v uzavřeném prostoru, skutečně nevíme, jakkoli v této souvislosti vzniklo množství teorií.
Od poloviny devatenáctého století byla podobně několikerými způsoby zpochybňována i platnost představy o podstatě lidských bytostí, kterou si naše západní civilizace utvořila na základech, jež položila židovská a řecko-latinská tradice. Dualismus těla a duše, lidského živočicha, jenž se spojil s andělem, ustoupil složitějšímu konceptu úrovní (neboli "plánů") bytí - konceptu vědomí a aktivity. Takový koncept je základem nikoli pouze nového transpersonálního přístupu k astrologii, jejž jsem inicioval, nýbrž i onoho mnohaúrovňového typu psychologie, který jsem načrtl již dávno - zejména v rozsáhlém nepublikovaném svazku Věk plnosti (1942) - a o kterém jsem v posledních letech přednášel. Tento přístup k psychologii jsem podrobněji rozvedl v mé knize Za hranicemi indicemi individualismu - psychologie transformace (česky Půdorys, 1995).
Předkládaná práce nejenže astrologickému myšlení a praxi tento mnohaúrovňový přístup k chápání Člověka (v archetypálním a non-sexuálním smyslu) přizpůsobuje, ale přidává i řadu nových podrobností k formulacím objevujícím se v knížce Beyond Individualism. V této knize lze slovo "astrolog" ve většině případů nahradit slovem "psycholog", neboť můj přístup k nesmírně komplexním problémům tkvícím v pouhém faktu, že žijeme ve velkoměstské společnosti, přesahuje přísně definované kategorie myšlení.
Pochopení a pokud možno i uplatňování tohoto mnohaúrovňového přístupu má zcela zásadní význam nejen pro zkoumání vývoje společnosti a jejích kultur, nýbrž i jednotlivé lidské bytosti. Každý jedinec je od svého narození podmíněn předpoklady a krédem kultury, v níž vyrostl. Moc těchto předpokladů a kolektivní mentality, které jsou utvářeny obvykle tuhými náboženskými, filosofickými či vědeckými koncepty nebo dogmaty, je téměř tak veliká, jako moc biologických hnacích sil, a kultura biologii leckdy překonává.
V první kapitole definuji to, co pokládám za dva základní způsoby, jimiž se lidské bytosti vyrovnávají se zkušenostmi svého každodenního života. Tyto dva způsoby rovněž souvisejí s duchem, který prostupuje a oduševňuje kulturu, její instituce, její základní filosofii, umělecké formy a literaturu. Přinejmenším v průběhu posledního tisíciletí naše západní civilizace mohutně akcentovala jeden z nich a současně vyvinula nejen pozoruhodně účinnou techniku založenou na relativním ovládnutí materiálních procesů, nýbrž i narůstající neblahou celosvětovou situaci, jež by se mohla zvrátit v pohromu. Druhý přístup k životním situacím a psychologickým problémům není obvykle správně chápán, neboť jeho charakter a důsledky byly lidmi a kulturami, které takový přístup prosazují, znázorněny způsobem, jenž naší euroamerické mentalitě připadá jako příliš subjektivní, matoucí a naivně symbolický. Při snaze po sdělení tohoto způsobu života musí být symbolů nevyhnutelně použito, neboť tento způsob se vzpírá precizním intelektuálním a racionalistickým definicím; avšak symbolů může být použito rozmanitými způsoby a my nyní máme k dispozici nové, jež více vyhovují západnímu myšlení.
Astrologie dnes může - a já mám za to, že by i měla - být pokládána za symbolický jazyk, za vskutku velký mythos, který by mohl mnoho lidí, jimž bylo dáno zakusit nový obraz vesmíru a Země, a kteří tak získali nový cit pro prostor a kosmické uspořádání, inspirovat a přivést k tolik žádoucím psychickým a duchovním výkonům. Technika nám přinesla jiný pohled na planetu, totiž pohled na planetu jako celek, vnímanou nyní jako vlast lidstva nuceného většinou proti vlastní vůli uvědomovat si hlubokou jednotu, a to i navzdory trvalým mezinárodním, náboženským a ideologickým konfliktům. Avšak věda, jež tuto techniku vytvořila, nebyla schopna z těchto objevů učinit symboly, jež by dokázaly rozhýbat a osvítit mysl a duši jedinců, a tím méně pak celých národů.
Potřebujeme takové symboly. A přesto zacházet smysluplně se symboly minulosti je schopna jen nepatrná menšina avantgardních duchů a pokusy vytvořit symboly nové skončily většinou neúspěchem, anebo zaznamenaly přechodný úspěch, uměle vyvolaný sdělovacími prostředky. Astrologie se však nepřestávala rozšiřovat, třebaže většinou z umělých důvodů. Šířila se dílem jako protest proti materialismu a duchovní prázdnotě naší společnosti a proti akademickým institucím trvale hypnotizovaným empirickou metodou a ztuhlostí intelektuálního myšlení - a dílem znamenala útěk před odpovědností učinit rozhodnutí vydat se tím či oním směrem, rozhodnutí, pro něž nelze nalézt žádné rozumové důvody: tak složitou a plnou "nepoznatelna" se naše moderní společnost stala.
Astrologové, žádostivi nabýt intelektuální respektovanosti a legálního statusu, který jim byl tak dlouho upírán, se pokoušeli "dokázat" platnost své "vědy" empirickým výzkumem a statistickými metodami; mezitím se však sama moderní věda, zejména pak po revoluci způsobené Planckem a Einsteinem, stále víc a víc proměňovala v symbolický jazyk. Holistický přístup postupně zpochybňuje atomistický charakter "klasické" vědy. Světový názor vyvolaný novým typem "filosofů vědy" jde daleko za hranice racionálního. Někteří z nejprogresivnějších a dalekozrakých fyziků pronikají až do téměř transcendentních oblastí existence a pomocí svých komplexních matematických symbolů vyvolávají pocit vzájemné příbuznosti se vším - pocit, o němž po celá staletí pěli mystičtí básníci a jejž v kosmických pojmech vyslovovali velcí zřeci a okultisté. Vskutku na všech úrovních se připravuje pole pro celoplanetární znovuzaostření lidského vědomí a nového nasměrování nejen kolektivních, nýbrž i individuálních nadějí a tužeb. Astrologie může v tomto procesu sehrát významnou roli - za předpokladu, že neulpí na zastaralých "klasických" ideách a nezůstane při onom druhu praxe, jež ani nepomáhá ani neinspiruje k tomu, aby jednotlivci, kteří se stále výrazněji individualizují a seberealizují, překonali staré návyky myšlení a cítění a nově zaměřili vlastní energii.
Takové pomoci je nadmíru zapotřebí. Lidé všude potřebují pochopení a radu. Stojí zmateni před množstvím možností výběru, jež nedokáží přehodnotit, protože jim chybí potřebná perspektiva a jasnost mysli. Problém je v tom, jak potřebnou pomoc a radu poskytnout, ale ze všeho nejvíce na jakém základě?
Jediný základ, jejž mohu shledávat jako praktický a účinný a filosoficky i esteticky závažný, spatřuji v mnohaúrovňovém přístupu k lidské bytosti. V pojmech kosmologie či "kosmontologie" nás takový přístup vede k tomu, že o vesmíru uvažujeme jako o hierarchii oblastí existence systémů organizace. Vede ke konceptu nikoli pouze "holismu" ve významu, v jakém jej použil Jan Smuts ve své původní práci Holismus a evoluce, nýbrž i k tomu, o čem hovořím jako o holarchii. Uplatníme-li jej na lidskou psychologii a budoucí možnosti vývoje lidstva, povede koncept holarchie nevyhnutelně k pochopení, že stav více-než-individuální (neboli "transindividuální") existence je nejen pouhou možností, nýbrž i neromatickým, realistickým a praktickým způsobem toho, jak dát smysl a směr současnému zápasu jednotlivců a národů o to, co mnozí lidé často naivně nazývají Nový Věk.
Možnost skutečně "nového" Věku lze spatřovat ve vzájemně souvisejících cyklech planetárních a kosmických pohybů, jsou-li správně interpretovány, avšak cykly neurčují, co se stane. Pouze vytvářejí možnost toho, že se cosi stane, a JESTLIŽE se tak stane, pak některý ze základních rysů. Jen člověk může rozhodnout, co se skutečně a konkrétně stane - aspoň na jeho vlastní úrovni bytí.
Lidstvo je pouze částí širších celků - planety, sluneční soustavy, naší galaxie - a tyto celky hierarchicky stanovují kosmická a planetární stádia; avšak ve stadiu zemské biosféry je Člověk klíčově významným činitelem. Lidstvo bezpochyby má svou vlastní roli, přinejmenším tu, jež je dána jeho místem v rámci oněch širších celků. "Partitura" není výtvorem Člověka, avšak provedení je jeho, ať v dobrém, či špatném; každá vskutku individualizovaná lidská bytost je zodpovědným aspektem Lidstva-jako-celku. Celek nepůsobí pouze v jedinci, ale také skrze něho. Celek se realizuje v činech a skrze ně, v cítění a myšlení individualizovaných spoluúčastníků, kteří se otevřeli vůči sestoupení jeho síly. Stane-li se tak, je dosaženo transindividuálního stavu bytí.
K takovému stavu vede to, čemu říkáme transpersonální cesta, a ta se v zásadě nikterak neliší od toho, o čem esoterická tradice hovoří jako o Cestě Iniciace; avšak toto starobylé a gloriolou ověnčené slovo Iniciace uvidíme v novém světle v okamžiku, kdy lidská bytost, která se má vydat na cestu k ní, skutečně vystoupí z onoho kukle podobného stavu pouta ke kultuře, jež utvářela její myšlení a podmiňovala její reakce a návyky chování.
Transpersonální astrologie je astrologií, která je reorientovaná a repolarizovaná tak, aby odpovídala potřebám individualizovaných nebo individualizujících se lidských bytostí. Tím není řečeno, že by měla vycházet vstříc každé lidské bytosti. Nemůže být smysluplně a účinně používána každým astrologem; stejně tak není možné svěřit ovládání atomového reaktoru každému absolventu střední školy, který se zaměřil na běžnou fyziku. V poslední kapitole knihy proto poukážu na vážnou odpovědnost, jíž je vystaven každý, kdo skutečně zastává transpersonální přístup.
Závěrem považuji za nutné zdůraznit skutečnost, že každý astrologický systém či přístup může vyjít vstříc přinejmenším některé potřebě lidské bytosti anebo splňovat určitou a pro ni významnou funkci. Právě proto je nutné mnohaúrovňové pochopení toho, co je možné, smysluplné a zvláště žádoucí pro daného klienta. Na každé úrovni může astrolog navíc - a totéž platí pro psychologa i psychoterapeuta - přistupovat ke svým vztahům vůči klientovi dvěma základními způsoby. Jejich výběr závisí na astrologově temperamentu, školení a životní filosofii. Oba přístupy mohou být cenné, a to v závislosti na okolnostech, charakteru a vývojovém stupni účastníků konzultace. Co tyto dva způsoby znamenají, bude první, čím se chci zabývat.
To mě přivede ke zkoumání významu, hodnoty a smyslu symbolů. Dále se pokusím osvětlit každou ze čtyř základních úrovní, na nichž lze interpretovat údaje poskytované astrologií. Musí existovat rozličné úrovně interpretace, neboť vědomí a energie lidských bytostí mohou být soustředěny na kterékoli z těchto úrovní - v průběhu času pak soustředění vědomí přechází z jedné úrovně do druhé.
Působit na čtvrté úrovni však pro většinu lidských bytostí zůstává pouhou budoucí možností a ve většině případů možností velice vzdálenou. Protože však lidstvo dnes prochází zcela zásadní krizí nového uspořádání a transformace, směřuje stále větší počet jedinců, ať již jsou si toho vědomi, či nikoli, ke konkrétnímu naplnění této vzdálené transindividuální budoucnosti.
Z tohoto důvodu je svrchovaně důležité větší pochopení toho, co s sebou přináší transpersonální cesta radikální transformace. Nezbývá mi než doufat, že to, co jsem napsal, pomůže těm, kdož jsou připraveni otevřít se takovému pochopení a oddělit možnosti, které jsou vlastní našemu vývojovému stadiu, od světel a stínů minulých dob.
Úryvek z knihy Dana Rudhyara Astrologie transformace,
české vydání Půdorys 1997, anglické 1980