RECENZE S UKÁZKAMI
Dane Rudhyar
LUNÁRNÍ UZLY, DRAČÍ HLAVA (severní, NN) a OCAS (jižní, SN)
(Person Centered Astrology, kapitola 20)
Symbol draka, který pohlcuje Slunce nebo Lunu, a tak působí zatmění. Dračí hlava nasává, pohlcuje energii a dračí ocas ji vyvrhuje, vypouští. Hlava, severní uzel tak odpovídá všemu, co slouží k budování osobnosti, dodává k tomu nový materiál. Tento materiál může být nejen absorbován, ale i metabolizován - to se může vztahovat jak na čtení knih, nebo absorbování nových myšlenek, stejně jako na pohlcování čehokoliv, co může být asimilováno vědomím individuální osobnosti. Jižní uzel pak odpovídá jakémukoliv materiálu, který organismus již nepotřebuje (ať se jedná o materiál fyzický, emocionálně psychický, či mentální) a ať už se jedná o materiál zahnívající, nebo jedovatý, či pozitivní, tvořivý výraz přirozených funkcí tělesného nebo mentálního organismu. (Analogie s vyprazdňováním moči nebo lejna a na druhé straně s orgasmem, s uvolňováním semene nebo vajíčka). Oba uzly tvoří osu, musíme mít na paměti, že severní uzel je na jedné straně a v přesné opozici na něj je jižní uzel! Severní uzel tak svým postavením ve znamení a v domu naznačuje, kde může být vybudováno pozitivní ohnisko vědomé existence, kde vůle může naleznout pole pro konstruktivní činnost, kde se díky nezměrnému napětí může osobnosti vrátit maximum spirituality. Jižní uzel není vždy jenom negativním faktorem, znamení a dům, v němž se nachází, není jen místem zničení nebo nedokončení, nebo dokonce jen místem obětování se ve smyslu zničení individuální osobnosti. V jižním uzlu jedinec nebuduje sice osobnost může ji však rozšiřovat, může tu uvolňovat, vypouštět svůj obsah, aby ho plně věnoval své komunitě a svému ideálu. Existuje mnoho způsobů jak se obětovat, některé zcela nesmyslné, jiné egocentrické, a dokonce i masochistické. Správným významem je "učinit posvátným, svatým", je to naprosté zasvěcení jedincových myšlenek a činů tomu, co nazývá Bohem, nebo Lidstvem, nebo určité skupině, kultuře či ideálu, je to vlastně vzdání se, kapitulace vůle ega. S jižním uzlem se může spojovat to, čemu říkáme OSUD, něco vyššího než jedinec a jeho základní funkce ve společnosti a ve vesmíru. V konečném významu to může být dokonce i resignace na harmonický rozvoj individuální osobnosti. Individualita a osud mohou bát považovány za polarity, pokud osud považujeme za vztah k něčemu, co je větší, důležitější než naše osobní self.
Postavení severního uzlu ve znamení zodiaku můžeme považovat za ukazatel způsobu nebo typu životní energie, která může být nejplodněji využita k budování jedincovy osobnosti, jaký druh pokrmu na všech úrovních je třeba "přežvýkat a asimilovat" s vědomým úsilím. Jižní uzel ve znamení pak upozorňuje na nebezpečí, které se skrývá v nerozlišujícím, nebo automatickém, nebo pod tlakem nevědomých komplexů užívání negativních stránek znamení.
Dům nativity v němž se nachází severní uzel obvykle představuje typ zkušenosti obsahující, zahrnující největší napětí nebo námahu osobnosti, které však za normálních okolností vedou k nejhodnotnějším výsledkům v tom, jak se jednotlivec dokáže postavit svému prostředí. Dům, v němž se nachází sestupný, jižní uzel v nativitě označuje zkušenost, z níž může mít jedinec největší užitek tak, že umožní zkušenosti kontrolovat, ovládat vědomí, místo toho, aby vědomí kontrolovalo zkušenost. Bývá to místo nejmenšího odporu a tedy nejmenšího napětí. To může spočívat v darech či schopnostech získaných geneticky od rodičů nebo předků, nebo pokud tato interpretace někomu vyhovuje, v "minulých životech". Zde se může projevovat jakýsi genius. Může to být také místo, které od nás vyžaduje oběť našeho rozmazlovaného ega, abychom se stali reprezentantem, symbolem pozoruhodného snažení pro naši komunitu nebo lidstvo.
NN (vzestupný, severní uzel, Dračí hlava) a
1. dům
Důležitou věcí pro jedince je učit se ze zkušeností, v nichž musí zaujímat osobní stanovisko.
To může vést k jakémusi showmanství, ale také k originalitě. Hodnotné výsledky lze
očekávat v oblasti partnerství, manželství nebo důvěrných vztahů (SN v 7.domu). Nebezpečí
spočívá v důvěřivosti ve vztazích, v touze ztratit se mezi ostatními lidmi.
2.dům:
Není to pouze oblast peněz a majetku, ale i zděděných tendencí, fyzických a mentálních
schopností, což jsou první vlastnictví vtěleného self. Hlavním námětem je tu, jak zacházet s
vlastním majetkem, jak užívat vlastních sil. Pokud je užíváme úspěšně, velký užitek nám
plyne z partnerství (SN v 8.domu). Můžeme ovšem vkládat příliš nadějí do partnerských a
skupinových vztahů, a tak dojít zklamání. Měli bychom tu klást důraz na vlastní tradice a
background, spíš než přílišně věřit ostatním.
3.dům:
Síla osobního života a rozvoj pevných základů ve světě, který nás obklopuje, závisí hlavně
na schopnosti konkrétního myšlení a hodnocení celkové situace, a také na schopnosti jasně
formulovat principy činnosti a metod, jak vytýčit vztahy mezi různými fakty. Linie nejmenšího
odporu může být tendence uniknout do rozlehlých koncepcí a teorií 9.domu, které mohou být
příliš vágní, nebo do metafyzických, náboženských či společenských ideologií. Vnadidlo
metafyziky, mystiky nebo exotiky by mělo být vyváženo přísnou intelektualitou, kterou bude
posuzována imaginace (nespoutaná). Osoba s tímto postavením NN a SN by mohla najít
svoje poslání jako vůdčí osobnost, vůdce, v záležitostech 9.domu, tedy v oblasti filosofie,
náboženství nebo společensko-politické.
4.dům:
Hlavním tématem je tu budování hlubokých základů osobnosti a osobního života na jedné
straně, na straně druhé tu může být i osudová přitažlivost veřejného nebo profesionálního
života. Typický je osud Richarda Wagnera, který nebyl příliš příjemným člověkem, jehož
bohaté tvůrčí nadání využilo jako základ pro práci s obrazy a mýty dávné germánské kultury.
5.dům:
Potřeba sebevyjádření a intensivní tvůrčí emocionalita - předkové tu nalézají možnost
promítnout se dál - je základním prostředkem jak rozvinout vlastní osobnost.Konstruktivní
uspokojení může vést ke společensko kulturní žni/úrodě, k přátelům a lehké, snadné účasti
na společenské aktivitě. SN v 11.domu však může naznačovat sklon k útěku do
společenských utopií. Sen by měl být integrován do efektivní práce, nebo v různých formách
vůdcovství. Osobní frustrace mohou vést k nezdravým reakcím na poli 11.domu, zvlášť v
ohledu na přátele nebo společenské vztahy.
6.dům:
Tvrdá práce, zvládnutí techniky, zkušenosti z osobních krizí nebo z nemocí, mnohdy i
zasvěcení se vtělenému duchovnímu učiteli, mohou přinést bohatou odměnu, pokud je vůle
a vytrvalost dostatečná. Vynucená introspekce a přílišné podléhání vlivu společensko
náboženských institucí nebo kolektivním módám může být nejslabším článkem (SN ve
12.domu), ale vrhnutí se do vnitřního života meditace, nebo osudová angažovanost v
nějakém společenském případu mohou vést k dobrým výsledkům, pokud je na to Duše
připravena, nebo pokud má být naplněn těžký osud (Karma).
7.dům:
Tento dům odpovídá těm zkušenostem, které člověk získává díky těsným vztahům s
ostatními osobami, tedy těm vztahům, které v sobě nesou zárodečnou potencialitu
účastenství na komunitě - nebo nějakém větším celku, k němuž je jedinec přitahován.
Nejedná se tedy jen o vztah dvou isolovaných jedinců, přestože by to byl vztah trvalý.
Důležité je, že vztahy 7.domu se projevují a fungují na pozadí společnosti a kultury, a teprve
v rámci této společnosti či kultury nese plody. To je správný význam manželství nebo
obchodního partnerství. V 7.domu si jedinec uvědomuje, díky vztahům k ostatním osobám,
zásadní možnost jak zaujmout příslušné místo a funkci ve své společnosti - nebo v rámci
celé planety Země, dokonce Vesmíru. Výzva, kterou tato představa implikuje, může být
velmi tíživá. Může vést ke "smrti" individuálního ega v 8.domu. NN v 7.domu naznačuje
důležitost mezilidských vztahů pro individualitu. Může mít spoustu práce, aby asimiloval ve
svém vědomí lekce ve vztazích, může uniknout do negativního přístupu 1.domu (SN) nebo
se může stát zosobněným projevem, ztělesněním lásky.
8.dům:
V tomto domě partneři objevují, jak lze dát partnerství konkrétní tvar a jak zacházet s jejich
záležitostmi a individuálním vlastnictvím. Je to dům obchodu a obchod je založen na
transakci, odpovídá to též osobní zkušenosti interakce mezi partnery, což může vést ke
zkušenosti obětování našeho drahého ega ve prospěch větší, širší jednotky. Je to též dům
okultismu a ceremoniální magie.Smysl této zkušenosti je závislý na výsledcích skupinové
aktivity a na vztahu k neviditelným entitám. SN ve druhém domu může vést k finančním
těžkostem a skandálům, ale teoreticky i k velkému bohatství, pokud je jedinec schopen
využívat relativně skryté síly.
9.dům:
Takový člověk může být přitahován k expanzi, ať už fyzické, díky cestování a
dobrodružstvím v cizině, nebo mentální a duchovní. Mívá tendenci absorbovat a asimilovat
to, co je mimo normální lidský dosah. To může být známkou třeba imperialismu. SN ve
3.domu může odpovídat negativním výsledkům velkých dobrodružství v blízkém prostředí,
stejně jako podivuhodné schopnosti pro plánování a strategii.
10.dům:
Lze nalézt v horoskopech mocných nebo ambiciozních lidí, kteří dosáhli a drželi
společenskou a politickou moc s velkou námahou, úsilím. Úspěchu je dosaženo po
dlouholetém snažení a bojích. Vyváženost veřejného a privátního života je velmi důležitá.
Čím je veřejný život úspěšnější, tím prázdnější a bouřlivější může být osobní. Mnoho záleží
na situaci 1.a 7.domu. Naplnění 10.domu závisí na možnostech, které nám zjevuje
Ascendent.
11.dům:
Tradičně dům nadějí a přání, nebo přátel. Spíše se však jedná o výsledky veřejného života a
profesionálních zkušeností. Pokud ty jsou normální a úspěšné, vede to k uspokojivým
přátelským vztahům a ke splnění přání, může to ale vést člověka ke snaze změnit, nebo
zlepšit systém. Může to znamenat jak tvrdou práci, tak pomoc Prozřetelnosti v době, kdy ke
změně uzrál čas. V některých případech vede SN v 5.domu k přílišné pozornosti k osobním
emocionálním tužbám, dokonce i k hazardu.
12.dům:
Jestliže 6.dům odpovídá osobní krizi, nebo reorientaci, pak 12.dům je spojen se
společenskými nebo institucionálními záležitostmi v době přechodu nebo krize, nebo s
výrazným tlakem minulé Karmy na jedince a touhou po transcendenci a znovuzrození. To
může vést k introverzi, nebo SN v 6.domu k nemoci nebo přehnanému zájmu o zdraví.
Velmi důležité indikace nastávají, když se osa spojující uzly kryje s horizontem nebo meridiánem. Pak je základní struktura osobnosti velice ovlivněna uzly. Situace je však rozdílná od té, kdy je v těchto místech Luna sama. Protože v případech, kdy se jedná o uzly, má na osobnost vliv lunární oběžná dráha místo Luny jako tělesa, jde o vlivy mnohem hlubší a mnohem instinktivnější. Okamžiky, kdy se uzly kryjí s horizontem a meridiánem (pokaždé dvakrát za den) jsou velmi důležité, protože zaostřují charakteristiku vztahu Země - Luna na VĚDOMÍ A IDENTITU (ASC) a SCHOPNOST OSOBNÍ A SPOLEČENSKÉ INTEGRACE (MC) u lidí v tomto okamžiku narozených. Takový vliv je mnohem osudovější než při východu a kulminaci Luny.