BEZHVĚZDNÁ A BIBLICKY ČERNÁ-V ASPIKU NALOŽENÁ-ČERVENÁ
Chcete vědět, jak to bylo dááál?
K tomu Bill Bruford: BRALESS AND SLIGHTLY SLACK. Asi byla biblicky černá, a kromě toho i výše řečené. A olizovali se slavičími jazýčky.
Pěkně se mi kdysi líbívalo heslo, že ... poslouchat hudbu King Crimson je jako pozorovat
velmi zblízka babylónskou věž. Je ovšem dost vyčtené. Slova jako POSLOUCHAT –
POZOROVAT – HUDBA – v tomto případě šustí papírem. Protože Robert Fripp tančí s
Ladislavem Klímou tanec jménem JSEM ABSOLUTNÍ VŮLE.Chytí divoké zvíře a donutí ho
dělat to, co ono chce. Nekrotí; donutí – nabídne mu to. A zvíře PŘEDVEDE to, co je jeho
divokostí, lidským smyslům skrytou. Skrytou předtím, než se k ní přiblížil pan Fripp. A divoké
zvíře náhle nabídne totéž jemu. S výsledkem SDÍLENÍ nás díky přírodě vyvinuté v nahrávací
průmysl pak seznámí.
„ Na všetrůn dosazeny místo pravdy, logiky, skutečnosti: volné rozhodnutí, čin, vůle,
Libovůle – ta nejbezmeznější.
Lidský duch věřil dosud, že narodil se s pouty, že bez nich nemohl by být jako hlemýžď beze
své ulity ne; bál se každého prudšího pohybu, aby se z nich nevyvlekl; byl stižen ataxií,
nerozepjal křídla, v nekonečno se nerozletěl; stvořené jím samým překážky zatarasovaly mu
všechny cesty kol do kol; všechna jeho díla – krotká, úlomkovitá, mrzácká a žebrácká; jen
drobty pravdy v temnotě hledal, jen hledal, jako se hledá upadnutý krejcar; však netřeba
hledání, ba ani dobývání: člověk vše už má a zbývá mu jen pohrávání s tím a znásilňování.
Má vše, jakmile pozná, že vše má; nu a pak je vševědoucí. Nekonečně dříve černé světy
zdvihnou se před očima jeho, prožehnuty-li jsouce vnitřní září Své Boží Volnosti vysílající
své světlo na věci; zrak jen jest vnitřní svítivost, oči jsou jediné svíčky, jediná slunce...“
Takto otextoval Ladislav Klíma LARK´S TONGUES IN ASPIC roku 1917 Nahráno v
lednu a únoru 1973 v Londýně. Asi by vás to odradilo, kdyby se vám hudebníci stále
rozprchávali pod rukama poté, co se z výsledku SDÍLENÍ (viz díl první) publikum posadí na
zadek, že? A poté, co jste na turné v USA vydali geniální koncertní záznam, který dodnes
nevyšel na CD a co ho opatruju jak oko v hlavě na prastaré kazetě...Frippa naštěstí ne,
kdepak. Vylezl ze svého cottage v Dorsetu, kde pár měsíců roku 1972 chmuřil poté, co mu
utekl skoro celý line-up, a pochytal sestavu excelentní: kytaru měl svoji, našel skvělého
basistu a zpěváka Wettona (ex-Family a Mogul Thrash) Andersonovi vyfoukl Bruforda, a k
perkusím posadil naprosto neznámého Jamieho Muira. Pro radost ještě úplně mladého
Davida Crosse, který zřejmě do té doby netušil, jak výborně hraje na housle a mellotron.
NOVOLUNÍ – je nejen na obalu Lark´s, nýbrž nabíhá i v sekundární direkci
horoskopu KC (obrázek), nekonečně dříve černé světy zdvihnou se před očima jeho... a
docvakává 14/6 1973, na 28. stupni Kozoroha, Velká voliéra (Slavičí jazýčky v aspiku,
chachá, dobrou chuť!!), Jasnoslyšení.
Plachý Jamie Muir odchází do kláštera. Ostatní zůstávají, nikdo neprchá. Cigarettes, ice-
cream, figurines of the Virgin Mary. A taky cadillacs, blue jeans. Pohoda po frippovsku. Bill s
přehledem obstarává bubny, Jamie se kdesi modlí. The Great Deceiver. Leden 1974,
STARLESS AND BIBLE BLACK, aneb Braless...
I like the way you look at me
Youŕe laughing too down there inside
I took my chance and you took yours
You crewed my ship, we missed the tide
I like the way the music goes
There´s a few good guys who can play it right
I like the way it moves my toes
Just say when you want to go and dance all night...
...a pak nesmrtelná Noční stráž, chvilka s Rembrandtem. Shine, shine...Je tak temná a
biblicky černá, Královo novoluní se pomalu rozbíhá, zatímco Robertův úplněk teprve pomalu
nabíhá, chvilku si odpočiňme, jako sytí lvi, převalujme se a sněme si sen o sobě...však nás
RF dlouho nenechá, ne nadarmo mu progresivní Luna nabíhá na nativní descendent a
progresivní Slunce rudě svítí na nativní Venuši s Uranem, to napětí je cítit už ke konci
Starless a tak se zvednem a volume doprava,
KONTROLKY ZAHLCENÉ RED ! ! ! Budem potřebovat PLECH A JAZZ takže přiberem
Collinse, McDonalda, Millera a Chariga a hurá, je sice teprv léto 1974 ale krev už teče
proudem, však ten King je Crimson&progresivní Lunu má v konjunkci s Merkurem, slavnost
začíná, SHARE. Tady se dostává definitivně do popředí otázka MÍRY. Formy a veškeré další
podobné kategorie, včetně času, mizí. God only knows for how long. Divoké zvíře je pánem
i sluhou svého rytmu.
A Robert? Jak přežil svůj progresivní uranský úplněk poblíž osy AS-DS, který nastal v roce 1975? O tom příště...