Zobrazení otázky a odpovědí
-
(no subject)
5284 otázku odeslal(a) Bedřich S v Pátek 19.Června 2009 19:49:54
Podle některých studií žijeme ve vodnářském věku. čím je podle Vás charakterizován? Napadlo mě jedno úsloví, které by tento věk mohlo vystihovat: i jednooký je králem.
S pozdravem, Bedřich S.
-
Re: (no subject)
1 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 19.Června 2009 20:18:07
podle mého názoru žijeme na konci věku Lva a přecházíme do věku Panny, případně končí první krok "subjektivní bytí" a chystáme se vykročit do druhého kroku "soustřeďování". Měřeno hvězdou Regulus, který opouští znamení Lva a v letech 2011/12 vstoupí do znamení Panny
-
Re: (no subject)
2 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Neděli 21.Června 2009 08:15:24
Nejvíc informací o tomto fenoménu najdete v knize Tajemné rytmy dějin od Milana Špůrka, kterou vydalo nakladatelství Eminent v roce 2006.
-
Re: (no subject)
3 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 21.Června 2009 10:13:15
Domnívám se, že žijeme v takovém věku, který popisuje kalendář.
Protože dnes na Zemi platí v různých oblastech různé kalendáře, dá se najít spekulativní vysvětlení pro jakýkoli "věk", lhostejno jak bude nazvaný.
Bohužel, s jinými, než spekulativními a velmi nedostatečně podloženými teoriemi na zmíněné téma jsem se prozatím nesetkal.
-
Re: (no subject)
4 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Neděli 21.Června 2009 11:45:58
Ty si Jiří opravdu myslíš, že Špůrkova teorie je spekulativní a velmi nedostatečně podložená? To se mi ani nechce věřit, když uvážím, že ho osobně znáš!
-
Re: (no subject)
5 odpověď odeslal(a) hanka v Neděli 21.Června 2009 14:16:38
To má asi jak kdo. Někdo má třeba Kalijugu, někdo Věk Vodnáře. Obojí se liší svojí základní charakteristikou, pokud se nemýlím, a to velmi zásadně.
-
Re: (no subject)
6 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 21.Června 2009 17:08:50
Milý Petře, to, že pana doktora Špůrka znám, ještě neznamená, že s ním ve všem souhlasím.
-
Re: (no subject)
7 odpověď odeslal(a) falcon v Neděli 21.Června 2009 18:00:57
-
Re: (no subject)
8 odpověď odeslal(a) falcon v Neděli 21.Června 2009 18:04:26
Na obrázku za Stellaria je jasně vidět, kam bude vycházet jarní bod v roce 2100 - ještě pořád jsme v souhvězdí Ryb - a do Vodnáře je daleko. Nechce se mi tudíž ani přemýšlet o tom, že by už nyní měl být věk Vodnáře - pokud ovšem nehodláme ignorovat astronomii.
-
Re: (no subject)
9 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Neděli 21.Června 2009 19:04:01
už po několikáté opakuji: doba vstupu do tzv. věku vodnáře se rozprostírá u různých autorů od roku 1642/9 (Rakouská astrologická společnost) po rok 3000+ (Rupert Gleadow). První zmínka o věku vodnáře je v knize anglického astrologa - teosofa A.J.Pearce The Textbook of Astrology London 1879, u nás patrně v prosincovém čísle časopisu MY68 z pera rozporuplného spisovatele Alexeje Pludka.
Jen cituji z knihy, jejíž četba mi v současnosti činí neskonalé potěšení, Anne Cheng Dějiny čínského myšlení (francouzský originál 2003, český překlad DharmaGaia 2006)
Absencí teoretizování po řeckém nebo scholastickém způsobu lze nejspíš vysvětlit čínský sklon k synkretismu. Není žádná absolutní pravda, nýbrž různé dávkování pravdy. Z toho vylývá nejen to, že protiklady nejsou vnímány jako nepřekonatelné, nýbrž spíše jako různé alternativy. Místo vzájemně se vylučujících krajností převládají vzájemně se doplňující protiklady, které připouštějí minimum a maximum: neznatelným přechodem se přechází od Jinu k Jangu, od nerozlišeného k rozlišenému.
Čínské myšlení zkrátka nepostupuje lineárně ani dialekticky, ale spíše po spirále. Své téma nevymezuje jednou pro vždy souborem definic, nýbrž tím, že kolem něj opisuje stále užší kruhy. Není to známka nerozhodnosti nebo nepřesnosti, nýbrž výraz snahy spíše prohloubit smysl než vyjasnit pojem nebo předmět myšlení. Prohloubit, tzn. nechat smysl poučení (načerpaného z pilného studia kanonických knih), učení (hlásaného učitelem) či prožitku (z osobní zkušenosti) sestupovat stále hlouběji a hlouběji do svého nitra, do svého bytí. str. 23
Pojetí středu v čínském myšlení není spojeno s kruhem, jehož střed je stejně vzdálen od všech okrajů, ale s hřebenovou vaznicí (ťi), vrchním trámem střechy, který spojuje celou konstrukci dohromady a který dal jménu ústřednímu pojmu čínské filosofie: tchai-ťi. Střed je tedy na kraji, na samém vrcholu, je to pól, který nás tahne vzhůru, vytváří a udržuje napětí, které nás vede k tomu, abychom se stále více toužili přiblížit k lepší části toho, co mezi námi vzniká. Bez tohoto napětí, nevznikl by a netrval řád Tao
-
Re: (no subject)
10 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Neděli 21.Června 2009 19:59:56
Ad 6:
Milý Jiří, souhlasit s ním ve všem nemusíš, ale tvrdit, že jeho teorie jsou spekulativní a velmi nedostatečně podložené, je právě ve Špůrkově případě úplně absurdní! A protože způsob jeho práce znáš z osobního styku, a předpokládám, že i z jeho knih, tak právě tohle by Ti snad mělo být jasné. Alespoň si to myslím.
-
Re: (no subject)
11 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 22.Června 2009 06:45:49
Petře, co se týká prací pana doktora Špůrka, je moje výsostné právo si na tyto práce udělat svůj vlastní názor.
Mimochodem, pan doktor Špůrek byl první člověk, kterého jsem se svými názory seznámil a měl upřímnou snahu je s ním prodiskutovat.
Nikoli mou vinou se tak nestalo.
Asi proto jsou moje závěry pro Tebe překvapivé, ale trvám na nich.
Ergo kladívko, jsem přesvědčen, že pan doktor Špůrek je nejlepší encyklopedista české astrologie.