Zobrazení otázky a odpovědí
-
Co my jen víme?
5182 otázku odeslal(a) Jiří v Sobotu 18.Dubna 2009 18:56:41
http://janbraum.unas.cz/fakta/sitchin.htm
-
Re: Co my jen víme?
1 odpověď odeslal(a) Dupor v Neděli 19.Dubna 2009 10:55:54
Jako co se před sto léty lidská ješitnost bránila názorům, že člověk pochází od opice, tak je tomu i nyní: Myšlenka, že je někdo chytřejší a že nás dokonce "stvořil", je nepřípustná.
A překlad tabulek z Ninive a Babylonu existuje už 150 let. Tehdy obsahu nikdo nerozuměl. Dnes se ho štítíme jako čert kříže.
-
Re: Co my jen víme?
2 odpověď odeslal(a) falcon v Neděli 19.Dubna 2009 12:39:27
Časem jsem si navykl opatrnosti. Zprvu jsem byl nadšen každou zvěstí o tajemstvích v dávné historii lidstva, Dänikena jsem hltal, Součka měl málem za verozvěsta, až jsem se setkal s naším amerikanistou, který na jezeře Titicaca strávil mnoho měsíců. Ten mi jen tak "od boku" vyvrátil mnohé představy. Nechtěl jsem sám před sebou vypadat jako blb, a tak jsem začal být kritičtější.
Dnes si sice nelibuji ve skepsi, ale rád si ověřuji, zda něčí fantastická sdělení mají oporu ve vícero pramenech. Bohužel neumíme luštit klínové písmo, a tak si mnohé ověřovat lze jen složitě - a zase je nutno spoléhat na prameny a doufat, že byly interpretovány správně.
Když jsem četl Dvanáctou planetu, dostavily se první pochybnosti v okamžiku, kdy se tam interpretují sumerské texty v tom smyslu, že ony bájné bytosti používaly startovací rampy a kolmo stojící rakety - tohle totiž děláme my, pozešťané, neboť to jinak neumíme. Jsem si jist, že civilizace, která by byla natolik vyspělá, že by cestovala vesmírem, nejspíš by tolik nemrhala energií, jako soudobá kosmonautika. Uvědomil jsem si, že něco je psáno nějakým jazykem (mrtvým), jehož význam se jen pekelně těžko vyjádří jazyky současnými - a autoři do toho, třeba bez záměru, promítají stav soudobé techniky, dnešní teologii, newtonovskou fyziku, medicinu, atd.
Lingvisté aby se z toho zbláznili! Mimochodem - právě čtu knížku, kde se říká, že nikoli "velbloud neprojde uchem jehly", ale správný překlad původního textu má znít "Lano neprojde uchem jehly". Přijde mi to daleko pravděpodobnější, to lano - co by lezl velbloud do ucha jehly?!
Proto jsem dost zdrženlivý, pokud jde o objevy, které jsou doloženy údajně již na klínopisných tabulkách. Možná taky blbě čteme...
-
Re: Co my jen víme?
3 odpověď odeslal(a) Ondřej Klouček v Neděli 19.Dubna 2009 13:15:37
Ten velbloud v uchu je ovšem mnohem zábavnější. A o to jde.
-
Re: Co my jen víme?
4 odpověď odeslal(a) Ondřej Klouček v Neděli 19.Dubna 2009 13:23:20
Lidé věří tomu, co je polechtá na bránici nebo u srdce. Nebo když mají husí kůži.
Minulý týden jsem si objednal svou první bibli. Věčné pravdy v balíčku za 500 Kč. Nekupte to.
Ale pokud mě to nebude bavit, klidně tu knihu zaklapnu.
Dnes už se dá věřit jen vlastní intuici.
-
Re: Co my jen víme?
5 odpověď odeslal(a) falcon v Neděli 19.Dubna 2009 15:34:41
Dnes už se dá věřit jen vlastní intuici - to ale platilo i dříve. Akorát se za to také upalovalo.
Čím dál tím víc se mi líbí východní styl, který nic nepitvá, nerozkládá na kationty a anionty, nýbrž nazírá věci celistvě a všímá si toho, jak se chová v oné bezbřehé vzájemné propojenosti. Řekl bych, že tam je víra v intuici daleko více doma, než tady u nás, na západní polokouli.
Netuším, zda byl kdy na východě někdo upálen, či sťat pro odlišné názory - Konfucius kupodivu nepotřeboval nechat zavraždit mistra Lao-c´, dokonce si vážil jeho odlišného mínění.
Na západě se evidentně zachází s posvátnými texty jinak: kdo se jim protiví a je jiného názoru, je okamžitě prohlášen za heretika, ďáblova spratka, čaroděje, moderněji renegáta, revizionistu, či ctitele starých struktur...
Jsem si ovšem vědom, že přeháním.
-
Re: Co my jen víme?
6 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 19.Dubna 2009 16:07:20
Nejde přece o to, Falcone, slepě uvěřit tvrzení jedné či druhé strany. Jde o to uvědomit si, že všechno může být jinak.
-
Re: Co my jen víme?
7 odpověď odeslal(a) Petr L v Neděli 19.Dubna 2009 17:18:01
Ono vlastně ani lano nemá co dělat v uchu jehly. Když překladatel překládá "lano" měli by jsme být schopni připustit, že tím chce opravdu vyjádřit zvláštní charakter utkaného vlákna, tedy že je to silný provaz. Nikoli, že tím myslí jakékoli vlákno a neuvažovat jen tím způsobem, že "nit" a "lano" je zaměnitelné jak nás k této možnosti vybízí analogie. Ono totiž uchem jehly se snad nazývala brána, kterou se vodili snad do ohrady právě ti velbloudi. A těm velbloudům se tou branou moc nechtělo, takže je tam museli tahat. Tedy rčení znamená, že ti dotyční budou muset být taháni ještě více než velbloudi...(dříve velbloud než..), ale nakonec budou "protaženi", ať se jim chce nebo ne, stejně jako velbloud. Matně si vzpomínám, že je to v něčem co by se mohlo jmenovat Slovník biblických pojmů od Sokola.
-
Re: Co my jen víme?
8 odpověď odeslal(a) Petr L v Neděli 19.Dubna 2009 17:27:42
A konfucianství a taoismus se v historii Číny střetávali. Protože konfucionismus vyzýval k učenosti a dokonalosti, ale Tao učí "odložte učenost a buďte bezstarostní" a nebo jinde "kdo soustřeďuje vzdělání, den ze dne si víc osvojuje, kdo se soustředí na Tao, den ze dne se víc oprošťuje."
Proto se v historii výklady těchto náboženství střetávali.
-
Re: Co my jen víme?
9 odpověď odeslal(a) Vanda v Neděli 19.Dubna 2009 20:44:02
AD: zda byl kdy na východě někdo upálen, či sťat pro odlišné názory - Konfucius kupodivu nepotřeboval nechat zavraždit mistra Lao-c´, dokonce si vážil jeho odlišného mínění.
Na západě se evidentně zachází s posvátnými texty jinak: kdo se jim protiví a je jiného názoru, je okamžitě prohlášen za heretika, ďáblova spratka, čaroděje, moderněji renegáta, revizionistu, či ctitele starých struktur...
V Číně se opakovaně v průběhu historie pálilo a postihovalo vše, co neodpovídalo oficiálnímu názoru. Tedy s názorovou tolerancí to vypadalo podobně, jako v Evropě.
-
Re: Co my jen víme?
10 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Neděli 19.Dubna 2009 21:55:42
ano, Maova kulturní revoluce nebyla žádná novinka, knihy se pálily a učenci vraždili v průběhu čínských dějin několikrát.
V tradičních čínských románech vystupují taoističtí mniší jako výlupci vší špatnosti. Ostatně jsou to představitelé tzv. magického taoismu, což je výrazně úpadková forma původní filosofické formy tohoto způsobu myšlení. Ne ta prvotní verze taoismu, ale tento magicko-náboženský pověrečný systém je dnes na západě tak obdivovaný. My tady máme naopak výhodu, že nás s taoismem seznámil Egon Bondy. Už brzy snad vyjde jeho tour de force Příběh o příběhu, kde se to všechno dovídáme z první ruky