Zobrazení otázky a odpovědí
-
Iluze českého školství
4696 otázku odeslal(a) Honza v Úterý 3.Června 2008 11:54:52
Málokdy vyjde článek takové popularity, jakým je projev prof. Piťhy, se kterým nedávno vystoupil v Hradci Králové.
Omlouvám se, že je trochu mimo mísu, ale některé pasáže jsou tak okatě symbolicky cenné, že mi to nedalo.
Naprosto nekrášlená pravda o současné české výchově. (všimněte si hlavně těch Saturnsko-Uranských témat!)
-
Re: Iluze českého školství
1 odpověď odeslal(a) Honza v Úterý 3.Června 2008 11:55:26
http://www.astrologie.cz/forum/file/forum-4696-1-Pitha_duben_2008.doc
-
Re: Iluze českého školství
2 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Úterý 3.Června 2008 12:46:39
řekl bych, že posledním pořádným ministrem školství byl Petr Vopěnka.
Piťha jako kněz je příliš determinován církevním pohledem, s nímž sice dokáže věci pojmenovat, ale těžko najde adekvátní prostředky k nápravě v současném světě.
Teď si nepamatuji, zda to byl prof. Zrzavý nebo někdo podobný, kdo odhalil, že nejen žáci základních škol, ale ani středních a konečně i vysokých vlastně neumějí pořádně číst, psát ani počítat.
-
Re: Iluze českého školství
3 odpověď odeslal(a) Honza v Úterý 3.Června 2008 12:54:23
No, ono to není od věci. Pracuju ve firmě, která se vzděláváním a jeho teorií hodně zabývá a když se na to podívám blíž, vlastně zjistím, že my vůbec nevíme, co je máme učit! Je to jako schizofrenie techniky a lidství a je na tom typicky vidět chybějící, pro společnost tak potřebné, hlubší východisko pro vlastní existenci. Nedá mi to, než vzpomenout právě na to Bondyho „bude nám zatraceně horko, až ty otázky přijdou“.
-
Re: Iluze českého školství
4 odpověď odeslal(a) Honza v Úterý 3.Června 2008 12:58:49
Ona otázka právě už není - co je učit, aby sami uměli ve světě hledat moudrost a rozsévat ji pro druhé, teď už jde jen o to, aby zvládli ten brajgl tady a ještě při tom jakž takž vydělali.
-
Re: Iluze českého školství
5 odpověď odeslal(a) falcon v Úterý 3.Června 2008 22:29:34
Mám pocit, že od té doby, co proslulý dvořákobijec Nejedlý reformoval socialistické školství, je to čím dál tím horší. Sice se nám vrátila gymnasia, jenže to ostatní jaksi zůstalo za vraty.
-
Re: Iluze českého školství
6 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Úterý 3.Června 2008 23:52:54
jenže reforma školství probíhala kontinuálně, jenom za mé školní docházky byla délka základky změněna z 8 na 9 let a délka střední školy taky ze 3 na 4
-
Re: Iluze českého školství
7 odpověď odeslal(a) falcon ve Středu 4.Června 2008 09:12:55
Konečně někdo, kdo prostě vidí co vidí a také to říká! Ovšemže je tam, v tom textu, také hned vidět úroveň přepisovače(čky): "bulvární povrchní záblesky a uvedení bizardních zajímavostí".
Bohužel už se stalo snad i oficiálně tolerovaným zvykem kurvit cizí slova podle toho, jak se pisateli zdají být správná. Místo bizarní máme bizardní, místo permanentní pernamentní, už jsem také slyšel "variantabilní symbol". Piťhova reflexe Internetu je naprosto správná, za citaci výroku G.B.Shawa o debatách, jež nabudou na dynamičnosti, pokud se jich účastní aspoň jeden člověk, který o tématu nic neví, bych panu profesorovi políbil ruku!
Abych řekl pravdu, obestřela mne hrůza, když jsem to četl! Toho, jak se potíže s osobními zájmenem "já" projevují i tady, jsem si všiml už dávno. O psaní správného i/y nemluvě. Ale taky jsem si všimnul, že to jaksi nevadí, neb je to dnes nejspíš běžné.
Musím říci, že jsem se do důchodu těšil, protože už jsem šílel ze způsobu, jakým moji mladí kolegové jednali se zákazníky. Všechno bylo "super", místo osobního jednání se ujal zvyk všechno vyřizovat mobilem a každý takový rozhovor končil floskulí "naschle!". Kdykoli jsem měl se zákazníky co do činění a uváděl na pravou míru ledabylost mladíků, pokaždé jsem se styděl.
Kdykoli třeba na astrologických stránkách čtu takové ty pernamentní bizardnosti plné znaleckého pomlaskávání nad něčím horoskopem, je mi smutno.
-
Re: Iluze českého školství
8 odpověď odeslal(a) Ondřej ve Středu 4.Června 2008 18:24:42
Školství je takový průser, že si na některé věci netroufnu ani pomyslet. Být dnes učitelem - ve smyslu poslání - je dnes každopádně projev hrdinství.
Jinak výše citovaný G.B.Show umí jako vždy uhodit hřebíček na hlavičku.
-
Re: Iluze českého školství
9 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 4.Června 2008 20:14:30
Mi nevadí, že jazyk mrší a mění jednotliví lidé.
Občas se nezadaří nikomu, nejméně já jsem svatá. Ale vadí mi, když se to mršení vtělí do pravidel, že se potom hýbe něčím dost zásadně původním. Například "diskuse" nebo "renesance" se nejenom mají se "s" psát, ale i vyslovovat, protože původně tam byla dvě "s". Diskusse, renessance (discussion, re-naissance).
Vadí mi, že se oficiálně prdí na tu původní tvorbu slova. Teď se může psát bez mrknutí diskuze a renezance. A poprdeli.
-
Re: Iluze českého školství
10 odpověď odeslal(a) Honza ve Čtvrtek 5.Června 2008 08:36:00
Měl jsem možnost tyhle věci důkladně prodiskutovat s vynikajícími jazykozpytci a musím říct, že je to právě naopak. Naprosto největším przněním češtiny je přejímání anglických forem jmen třeba - např. „byli tam s Nick Cavem“. Nebo to usekávání ženských příjmení. Anglismy samy nevadí.
Pravidla se revidují hlavně v souvislosti s územ. Mě by se taky líbilo psát Wáclaw, ale to nejde :o) Sám tíhnu k historickému psaní a tak trvám na filosofii, diskusi a dokonce si myslím, že nám to pomáhá v rozpomínání se na pravý význam slov, ale tím zkrátka neovlivníme vývoj jazyka.
Hanko, buďte si jistá, že takové změny nejsou dílem a výmyslem skupiny jazykových inovátorů a polovzdělaných nadšenců - to mají na starosti skutečné kapacity a žádná změna neprojde jen tak.
Mnohem horší je právě ta šířící se neschopnost používat správně elementární části slovní zásoby... Já bych kolem sebe tloukl holí, když v médiích, i od školených moderátorů, slyším „auta byly“, největší perličkou zralou také na úder bylo nedávno „malé miminka“, ježkovyvoči...
-
Re: Iluze českého školství
11 odpověď odeslal(a) Jiří ve Čtvrtek 5.Června 2008 09:38:00
"...takové změny nejsou dílem a výmyslem skupiny jazykových inovátorů a polovzdělaných nadšenců - to mají na starosti skutečné kapacity a žádná změna neprojde jen tak"
Velice silně pochybuji o pravdivosti této věty.
Nebo mi snad někdo umí vysvětlit, proč ve fakultní nemocnici v Olomouci (a obávám se, že nejen tam) marně hledáte oddělení První pomoci, či Pohotovost, ale toto oddělení naleznete pod názvem Emergency???
-
Re: Iluze českého školství
12 odpověď odeslal(a) Honza ve Čtvrtek 5.Června 2008 10:00:43
Jiří, ale to naprosto nesouvisí s výše uvedeným náznakem, že snad změny ve spisovném jazyce jsou dělány neuváženě.
Tohle je imbecilita vedení nemocnice, niv víc.
-
Re: Iluze českého školství
13 odpověď odeslal(a) Honza ve Čtvrtek 5.Června 2008 10:00:52
Jiří, ale to naprosto nesouvisí s výše uvedeným náznakem, že snad změny ve spisovném jazyce jsou dělány neuváženě.
Tohle je imbecilita vedení nemocnice, niv víc.
-
Re: Iluze českého školství
14 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 5.Června 2008 10:09:12
To je vysvětlitelné Jiří snad jen tím, že Olomouc je plná angických mluvčích, nebo tím, že to nařídila nějaká hovada, která chtějí být světová.
Kořeny devastace leží v normalizaci. Tehdy byla přpravována reforma pravopisu kvůli tomu, že děcka soudruhů ze Sloveska, která přišla se svými rodiči do Čech dělat kariéru, propadala z češtiny. Toto poslovenšťování bylo ze strany českých jazykovědců úspěšně sabotována.Nicméně se jí podařilo zavést někdy v 90. letech.
Pokud budou změny pravopisu postupovat tímto směrem, stane se jedna věc: mladší ročníky nebou schopny přečíst starší českou literaturu, všchno co bylo napsáno do poloviny 20. století bude pro ně nesrozumitelné, neb ta slova nebudou mít v optické paměti Podobně jako my nejsme schopni přečístčeskou renesanční literaturu a řadě z nás dělá potíž i g místo j v textech první poloviny 19. století
-
Re: Iluze českého školství
15 odpověď odeslal(a) Honza ve Čtvrtek 5.Června 2008 10:36:42
Ono se na to dobře nadává, ale je to hodně složitá problematika. Zahrnuje to jak třeba sledování výslovnosti, tak posuny významů. Vemte si mé neoblíbené slovo - ředitel. Můžete nadávat jak chcete, on nic neředí. To e se tam dostalo proto, že fyziognomie úst vede často k redukování méně pohodlných sousledností hlásek na tvary pohodlnější a rychleji vyslovitelné. Samozřejmě to není jenom proto.
Často se má za to, že se do toho vždycky skočí, předělá se to a pak se nadává. Ale to je naprosto soustavná práce v terénu. Skutečně - problém není v tom, co uvedou jazykovědci, problém je v tom základním školství a předně v tom, čím nás krmí média. Můj děda šílí z fráze „opak je pravdou“. V jeho mysli je to holý nesmysl, protože opak může být kdo, co, nemůže být kým čím. Dalším skvělým je „nicméně“...aneb jak nahradit zajímavě slovo ale.
Slyším často, jak se už i lidi mého věku snaží o telepatii :oD „byli sme tam, víš jak? no a von do toho skočil, víš co?“... krásná nulová výpovědní hodnota.
Pokud se nějaké slovo 20 let používá jinak, než jak je uvedeno v pravidlech, z pohledu jazykovědy nemá smysl, aby se nezměnilo. Hlavním a prvním pravidlem je, že norma musí být v co nejhladším vztahu s územ. Její korektivní vliv na něj je věc až druhá.
-
Re: Iluze českého školství
16 odpověď odeslal(a) falcon ve Čtvrtek 5.Června 2008 11:27:00
Pokaždé mne pobaví, když mi v TV nějací zhruba třicetiletí historici vypravují o šedesátých nebo padesátých létech. Nedávno jeden takový pronesl pozoruhodný postřeh: Že totiž v době obrodného procesu se spalo daleko kultivovanějším jazykem a podstatně bohatším literárním stylem, než jak je tomu v denním tisku dnes. Za tento postřeh jsem tomu mladíkovi byl hluboce vděčný, ač si nemyslím, že by se snad někdo ze současných publicistů nad tím zamyslel. Kde jsou ty časy, kdy z televize zněla správná čeština, kdy se mluvilo zřetelně a ne stylem komentátorů hokejových utkání! V minulém století totiž komentátor nebo hlasatel musel nejprve udělat hlasovou zkoušku, než ho pustili k mikrofonu.
Ale nechoďme daleko: Na Eukarpii nás, staré dědky, vyděsil řečník, který svůj obsahově zajímavý příspěvek přednesl v sedě za stolem, zády k publiku a četl to z obrazovky notebooku. Takový úpadek mluveného projevu jsem dosud neviděl!
Když o tom právě přemýšlím napadá mne,jak by asi dnes dopadl překlad Waltariho Sinuheta, kdyby ho dělal někdo z těch mladých. Jazyk, do kterého to přeložila Marta Helmutová, je totiž tak nádherný!
-
Re: Iluze českého školství
17 odpověď odeslal(a) Jiří ve Čtvrtek 5.Června 2008 11:40:08
Myslím, Honzo, že ten můj povzdech nad nesmyslným označením Pohotovosti s tématem úzce souvisí.
Nedovedu se také přenést přes zkratkovitá označení tolik běžná na fórech jako je "To XY" nebo "4 XY"
Přijde mi to stejně pitomé, a škody působící, jako již zmíněná Emergency.
-
Re: Iluze českého školství
18 odpověď odeslal(a) Honza ve Čtvrtek 5.Června 2008 13:10:16
Jiří - nesouvisí se změnami v normě. Souvisí ovšem s lidovým przněním jazyka.
Asi je nutné striktně vymezit stav, kdy lid mluvu košatí a obohacuje, a kde ji mnohdy redukuje na skřeky, čehož jsme svědky stále častěji.
-
Re: Iluze českého školství
19 odpověď odeslal(a) Honza ve Čtvrtek 5.Června 2008 13:18:29
Ale to bych právě vztáhl naprosto úzce k tomu článku - není čeho se chytat, nekultitované děti vychovávají další nekultivované děti. Napůl je to moderní doba bez podloží, druhou půli vzal socialismus... A tak tu máme galimatyáš syrových emocí, neřízených psychických energií a nejasných hranic. Když není pro co žít, žije se alespoň pro veget a podle toho to vypadá.
-
Re: Iluze českého školství
20 odpověď odeslal(a) radmila ve Čtvrtek 5.Června 2008 18:25:49
Honzo, Váš šílící děda mi připomněl mého dědu, dej mu pámbu, kliďase, který vždy když se z televize ozvalo "rád bych poděkoval", vyskočil a ZAŘVAL: "Tak poděkuj, ty hnáte!!!" Zajímalo by mě, co by dělal dneska, např. při oblíbeném V TUTO CHVÍLI místo obyčejného TEĎ...
-
Re: Iluze českého školství
21 odpověď odeslal(a) Honza ve Čtvrtek 5.Června 2008 20:36:21
Ano, s tím děkováním to beru, to je pravda, ale tu chvíli bych nechal, teda pokud vycházím z toho, že chvíle je kvalitativně konzistentní časový úsek nejistého trvání :oD
-
Re: Iluze českého školství
22 odpověď odeslal(a) falcon v Pátek 6.Června 2008 10:27:34
Vida, já myslel, že jsem snad měl příliš náročného tátu. Ten totiž u televize občas také šílel - a já to mám po něm. Naštěstí na tu kysnu často nekoukám.
Tutochvílnost je choroba téhož druhu, jako svého času takňákování. Zřejmě se musí politici blýsknout také nějakými neotřelými slovními obraty, aby byli pro diváka zajímaví. Svého času mne rozštípla ta prsatá ministrině školství, když do každé své třetí věty vtlačila "po mém soudu". Posluchač měl být patrně navětvi z toho, co paní Buzková soudí.
Napodobováním Klause se zase rozšířila další nemoc, které říkám "samozřejmismus". Jenže to jsou floskule typu Tyvole, což už si dnes říkají i holky. Někdy to vypadá, že tyvole nějak důmyslně nahrazuje interpukci. Zajímavé pozorování spočívá v tom, že si často všímám, jak TV komentátoři nebo politici zahajují větu. Paroubkovo "-M, tak", Vyčítalovo nechutné mlasknutí, případně pro mne absolutně nepochopitelné "takže" - to jsou spolehlivé konstanty v projevu mnoha lidí. A to jsem zapomněl na velmi oblíbené "prosímtě".
Kdykoli slyším mluvit třeba Zdeňka Mahlera, je to pro mne oása klidného, bohatého jazyka, který skutečně sděluje. Z téhož důvodu jsem měl velice rád pana Lukavského, nemluvě o Horníčkovi.
-
Re: Iluze českého školství
23 odpověď odeslal(a) Honza v Pátek 6.Června 2008 10:50:22
Když jsme se se spolužáky kdysi ptali po takových problémech jazyka, byli jsme překvapení, jak okrajově a zkresleně tyhle problémy (i jako studenti hodně pracující s jazykem) vnímáme.
Tyhle formulky, to všechno je jenom významový a syntaktický posun, který prostě neovlivníme. Můžeme třeba soudit na určitou roli toho objekt-fetišismu (chtěl bych poděkovat, nepřímo, nekonkrétně...vyhýbám se tomu děkuji z očí do očí, to s tou chvílí je zase jiná věc), ale to je to jediné, co můžeme dělat.
Z pohledu jazykovědy se objevují nové, zajímavé výrazy, chytřejší mladí jsou v tom přínosem dost.
I kapacity na jazyk mě překvapily tím, že jsou s jazykem naprosto v klidu, protože on sám si vždycky cestu najde. Hodně zajímavou a česky specifickou frustrací je dělení jazyka na spisovný a nespisovný (což je maximální rozdíl oproti mluvený-neformální a mluvený-formální jako jinde).
Hodně jsem se divil, že frázi z Gumpa používá někdo vážně:
„Sparta je vůbec úplně nejvíc nejlepší!“ :oD
-
Re: Iluze českého školství
24 odpověď odeslal(a) Jiří v Pátek 6.Června 2008 14:12:20
Docela často slýchám tvrzení, že dané řešení je nejoptimálnější...
-
Re: Iluze českého školství
25 odpověď odeslal(a) hanka v Pátek 6.Června 2008 15:49:00
Kdyby jen nejoptimálnější. Dokonce nejideálnější.
-
Re: Iluze českého školství
26 odpověď odeslal(a) Jan Šalomoun v Neděli 8.Června 2008 23:21:34
http://www.salomoun.net
Velmi často slýchám nářek nad przněním našeho rodného jazyka. Zejména dnešní mládež je viněna z této devastace. Ačkoliv se mi některé extrémy taky příliš nelíbí, chci se na tuto problematiku dívat především ze strany jejích příčin.
Mateřský jazyk by měl být pro našince něčím jako jeho ruce a nohy. Měl by je používat stejně přirozeně jako své končetiny. A to obousměrně. Když přiletí od táty záhlavec, není co řešit, když přijde pohlazení, je to také jasné. Když chci pozvednout sousto k ústům, učiním tak bez jakéhokoliv přemýšlení co a jak mám dělat. Tyto dovednosti jsem totiž získal jako batole a dále už bylo na mně (ano zkraje ještě i na výchově), do jaké míry je budu rozvíjet, či je nechám takové, jaké jsou. Někdo své ruce naučí používat průměrně nějaké nářadí, někdo v té samé dovednosti dospěje k mistrovství. Ale stále je to o tom, že vycházíme ze stejné, přirozené – tedy víceméně vrozené – schopnosti, používat své končetiny, aniž bychom k tomu museli prostudovat mnohastránkový manuál a mít titul před a za jménem.
Náš mateřský jazyk je však natolik složitý, že se pro většinu lidí, místo toho nejpřirozenějšího nástroje k vyjádření, stává zdrojem frustrací a bezesných nocí před diktáty, zkouškami z jazykového rozboru, učení se nazpaměť jakýchsi slov, po kterých se píše tvrdé y a následně naučení nepochopitelných výjimek atd. Člověk už to možná zapomněl, ale stačí si pořídit děti a zírat, co musí pobrat ve třetí, čtvrté třídě za hromadu nesmyslných pravidel, místo toho, aby se stejně jako se učí používat své prsty při hře na flétnu, ruce při kroužení keramické hlíny, nohy při tancování – tedy poznávat je jako nástroje vhodné ke kreativní činnosti, učili používat svůj rodný jazyk. A tak pod návalem pravidel, která jim nejsou kolikrát schopni vysvětlit ani jejich rodiče, úplně zapomínají na kreativní schopnosti jazyka, protože musí mít z diktátu za jedna, ale dát dohromady kloudnou větu, pomocí které by dokázali vyjádřit, co cítí, co by opravdu chtěli, na čem jim záleží, neumí, protože na to jaksi není čas.
Jazyk je však život sám a není třeba o něj mít starost. Nyní nám třeba ústy těch „fakanů“ s jejich smajlíky, holými větami, krátkými zprávami bez diakritiky doplněné spoustou výrazů, kterým zastánci jazykové čistoty absolutně nerozumí, spolu se stále větší populací dysgrafiků a dyslektiků říká, že jsme jazyk znásilnili a svázali do hromady nesmyslných přikázání a on se z nich snaží vyvázat, protože život se svázat nenechá.
Velmi často si při podobných úvahách vzpomenu na krásnou scénu z filmu Ať žijí duchové. Pro mě nádherná ukázka kreativního přístupu k jazyku. „Piš! - Tvrdá pomsta JouzovY.“ „A jaké iy JouzovY?“ „Tvrdá pomsta, tak tvrdé Y!“
Pěkné dnové
Jan Šalomoun
PS: s tím příkladem ohledně Emergency mě to přijde hodně ujeté. Dle mého je naprosto v pořádku, v dnešním světě, používat označení, která budou stejně srozumitelná v Praze, Norimberku nebo Londýně. A angličtina, ať se to komu líbí či nelíbí, se jaksi sama stává světovým esperantem (na rozdíl od esperanta samotného – což je opět krásná ukázka přirozeného samovývoje jazyka a jeho reakce na vývoj světa, kde v Londýně mohu být dříve než u dědy v Jeseníku)
-
Re: Iluze českého školství
27 odpověď odeslal(a) radmila v Pondělí 9.Června 2008 01:02:03
...ad Emergency: na letišti, na nádraží, na turistických šipkách ve městech nechť je vše anglicky a jen houšť! s tím esperantem je to svatá pravda, ale: v nemocnici v Olomouci ať se esperanto objeví malým písmem pod kapitálním POHOTOVOST.
a nemůžu si pomoct, napíšu sem moji oblíbenou příhodu (na vlastní oči/uši): Malá, cca čtyřletá holčička se nudí v čekárně, kouká na automat na kafe. I optá se tatínka: Tati, co to je? A tatínek vece: TO JE KOFÍMEJKR!!!
-
Re: Iluze českého školství
28 odpověď odeslal(a) radmila v Pondělí 9.Června 2008 01:18:18
pane Šalomoune, přečtěte si ten článek prof. Piťhy (odkaz na začátku otázky).
-
Re: Iluze českého školství
29 odpověď odeslal(a) Axmannová v Pondělí 9.Června 2008 11:13:27
http://www.astrolozka.cz
Posledních dvacet let už málo čtu. Článek pana profesora Piťhy mě ale přitáhl a podržel do konce. Pojmenovává velmi přehledně, o čem si v jednotlivostech myslíme kdekdo co autor, ale dál nejdeme, leda snad ke zhuštěnému konstatování, za co to stojí. Nejde o to, že sám autor školství nezmění, ale o možnost, že článek osloví "výkonnou moc". I když je tato šance pramalá, mizivá, díkybohu za ni. LA
-
Re: Iluze českého školství
30 odpověď odeslal(a) Jan Šalomoun v Pondělí 9.Června 2008 11:47:55
http://www.salomoun.net
Zdravím. Článek jsem přečetl, ve vlastním vyznění ho beru (také jsem trávil nějaký čas za katedrou a tak vím, že autor popisuje smutnou realitu), i když k některým tvrzením bych měl výhrady.
Můj příspěvek však směřoval spíše ke lkaní nad stavem jazyka než k článku samotnému.
A nakonec jednu veselejší. Mé dcerky chodí do školy, kde se myslím daří hledat tu správnou cestu, učitelé tam nejsou vyhaslé sopky a zároveň si zachovávají ten správný kus přísnosti, která je v kombinaci s přirozenou autoritou velmi žádoucí. Zatímco já už do čtvrté třídy chodil zpruzelý, moje děti mají školu opravdu rády, dobrovolně se účastní množství mimoškolních aktivit, které jejich učitelé vedou a přitom musí makat, nic tam zadarmo nemají. Když se chce, jde to i dnes, ale je to těžké, musí to vycházet z hora - od vedení - a je to nikdy nekončící práce.
Pěkný den všem
JŠ
-
Re: Iluze českého školství
31 odpověď odeslal(a) Honza v Pondělí 9.Června 2008 12:18:24
Socialismus zasel v dětech jednu zajímavou pozici - nevím jak zde na fóru, ale já prakticky od první třídy asi až do maturity cítil naprosto jednoduchou a kolektivem uznávanou rovnici škola/učitel = nepřítel, kterého je nutno se co nejrychleji a co nejelegantněji zbavit.
Viděl jsem dnes přístupy, o kterých se nesnilo - autíčka už se nezabavují na celý rok, ale zaparkují se na malém parkovišti na stole učitelky, kde si je, stejně jako po práci, zase pak kluci vyzvednou. Naprosto inspirativní!
Viděl jsem i holčičku, která se asi v osmi letech z vlastního zájmu učila anglicky a čínsky. A takových je stále víc. Tu dobu, která se z nás snažila dělat kolektivní děvky režimu (ještě v osmdesátých letech jsme běhali v pláštěnkách a maskách po lese za řevu kantorky, která hulákala cosi o imperialistech), občas smutně prokleju - všechno, co jsem se učil mnohem později, bylo bolestně stavěno do konfrontace se vším, co nás nechtěli, nebo se nenamáhali naučit pořádně.
Celá devadesátá léta byla ve školství naprosto bez koncepce a tenhle směr trvá tak trochu dodnes.
-
Re: Iluze českého školství
32 odpověď odeslal(a) radmila v Pondělí 9.Června 2008 23:06:28
ta rovnice škola/učitel = nepřítel, to není, řekla bych, výdobytek socialistického školství (stačí si připomenout pinkfloydy/The Wall, kterým tahle - celosvětová! - rovnice vytrhla z kontextu píseň We Don´t Need No Education a učinila ji oné rovnice hymnou a - vzhledem k původně zamýšlené mírné ironii - nechtěným hitem pro školáčky všeho věku).
Ostatně, jak praví jeden můj kamarád z Moravy, "systémy voní". Soc školství, jak správně píše prof. Piťha, ještě "jelo" z podstaty školství prvorepublikového, které dle mého soudu produkovalo více lidi vzdělaných, poněvadž důrazem na "systémy" tříbilo mozky a pro lidi pouze částečně vzdělatelné nacházelo též jisté možnosti - a nenechalo je hýkat v totální anarchii.