Zobrazení otázky a odpovědí
-
SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
4717 otázku odeslal(a) Turnovský v Pátek 27.Června 2008 21:12:44
http://www.rezonance.cz
V dnešní Regenaraci mi vyšel článek na téma FENOMÉN AUTOMATICKÉ KRESBY
Jednu věc jsem v ní ponechal stranou a to interpertaci automatické kresby z hlediska astrologického. Je-li nativita potencialita, která má být rozvíjena, aktualizována do podoby rozvinuté osobnosti a slouži-li tranzity a ditekce studiu toho, co právě při rozvoji osobnosti přišlo na řadu, je automatická kresba, podobně jako sen, interpretovaná prizmatem tranzitů a direkcí, ideálním prostředkem, jak osobnostní rozvoj sledovat.
Byl by tu zájem o seminář na toto téma? Případní zájemci se mohou přihlásit, podle zájmu bychom nalezli vhodný termín pro seminář na toto téma.
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
1 odpověď odeslal(a) falcon v Pátek 27.Června 2008 23:23:00
Hlásím se, to je bezesporu závažné téma.
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
2 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel ve Čtvrtek 3.Července 2008 19:44:15
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
3 odpověď odeslal(a) Milena Demuthová v Neděli 6.Července 2008 23:34:00
Zdravím, pane Turnovský. Také bych měla zájem o tento seminář.
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
4 odpověď odeslal(a) DanaC* v Pondělí 7.Července 2008 21:46:38
Pokud to skloubím se zaopatřením děťátka a bude-li to jednodenní,samozřejmě se taky hlásím. DObrý nápad,díky!
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
5 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pondělí 7.Července 2008 22:40:27
http://www.rezonance.cz
ukázka z článku:
Interpretace automatické kresby bývá kamenem úrazu, neboť překlad výtvorů imaginativního myšlení do myšlení pojmového za pomoci jazyka je velmi nesnadný a plný úskalí, zejména tehdy pokud autor sám není nadán schopností oba způsoby myšlení a vyjadřování paralelně používat. Většinou kreslíme to, co nedokážeme verbalizovat. Protože se v podstatě jedná o překlad, necháváme se často ovlivnit zavedenými interpretačními schématy. Máme tendenci vytáhnout nějaký slovník symbolů, v něm nalistovat jako ve snáři příslušný znak, vyhledat kodifikovaný, jednoznačný, arbitrární, tedy v určitém společenství, kultuře, civilizaci, náboženském systému domluvený, všemi zúčastněnými přijatý a odsouhlasený význam onoho znaku. Tyto významy jsou pro určité vrstvy interpretace důležité, neboť automatickou kresbou k nám mají promlouvat hlubiny našeho osobního, společenského a dokonce kolektivního všelidského nevědomí, případně nadvědomí či supervědomí.
Pokud se v našich kresbách objevují témata spojená s určitou mytologií, může to být jednak proto, že jsme se dotkli této vrstvy, stejně jako to, že je tato vrstva našeho podvědomí zpracovávána znalostí této mytologie. To byl případ Karla Havlíčka, který byl podrobně obeznámen nejen s antickou mytologií, ale i všech možných oblastí přírodních věd, filosofie, etnografie a dějin umění. Dlužno podotknout, že mýty mají různé verze a že se proto nelze odbýt jenom jednou z nich. Pokud se dotýkáme šamanistického pojetí automatické kresby a vstupujeme do času Snění, z něhož k nám promlouvají předci ať už v podobě lidské, duchové či zvířecí, je nutné být zasvěcen do příslušné tradice, mytologie a totemického roztřídění světa. V případě náboženských motivů je samozřejmě užitečné obeznámit se s jeho dějinami, ikonografií, atributy světců, bohů. Podobně u témat různých filosofických škol a směrů, světonázorových hnutí. Čím hlouběji se však dostáváme, tím obecnější jsou symbolické významy znaků a jejich umístění. Tam už nebývá kříž znakem smrti a hrobu, ale místa, kde je cosi důležitého uloženo, dole nebývá peklo, ale hlubina zvoucí k propátrání, vpravo a vlevo ztrácí vztah k dobru a zlu, pozemskost není přízemní, ale počátkem kosmu, v louži se zrcadlí makrokosmos s mikrokosmem, bůh není věcí zbožosti, ale Celistvost sama.
Popravdě řečeno je třeba se snažit interpretovat každou automatickou kresbu z ní samé, z její vlastní topologie a ikonografie, z jejích rozporů a zvláštností, z její vlastní dynamiky.
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
6 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pondělí 7.Července 2008 22:48:45
http://www.rezonance.cz
v čem by seminář spočíval?
a/ seznámení s nativitami významných automatických kreslířů, určení "zodpovědné" konstelace
b/ nalezení astrologické konstelace, která byla aktivní v době, kdy tito tvůrci začali automatickou kresbu praktikovat (tranzity, revoluce, direkce)
c/ pohled na vlastní nativity analogicky jako v bodech a, b
d/ pokud jsou tu již nějaké vlastní datované kresby tedy jejich interpretaci z pohledu astrologického
e/ kresba na místě a pokus o jeji interpretaci z astrologického pohledu
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
7 odpověď odeslal(a) Jiří K. v Pátek 11.Července 2008 12:15:18
Jé, tak to zní velice zajímavě. Pokud by se seminář konal někdy na podzim nebo posléze, tak bych se určitě rád zúčastnil. Aktuality na toto téma se budou objevovat tady na fóru? Nebo by bylo možno je nějak poslat mailem? Já aby mi to tu nějak neuteklo... JK
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
8 odpověď odeslal(a) Dagmar v Pátek 11.Července 2008 13:14:57
Zajímavé téma - jen si chci ujasnit - v tomto případě je automatickou kresbou myšleno to, co jsme vložili do nějakého obrazu, díla, které jsme v nějakém časovém období vytvořili?
Nebo je tím myšlena nějaká akce, kdy si řekneme
..jakpak v té synastrii působí aspekt Merkur/Neptun ? a něco na základě těchto pocitů začneme "čmárat"?
Jde mi o to, že i když výtvarné předpoklady mám a tvořím - je zajímavé, že pokud vezmu do ruky konkrétně tužku a papír - nespolupracuje mi hlava /fantazie kterou tam jasně mám /s rukou.
Tak abych to neabsolvovala zbytečně :o))
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
9 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 11.Července 2008 16:19:38
http://www.rezonance.cz
obojí je možné. Lze se soustředit na nějaké téma a nechat ho vést ruku, nebo nemít dopředu námět daný a necht kresbu plynout. V každém případě jsme soustředěni do vnitřního, ne vnějšího světa.
V případě automatické kresby, jiného druhu mediální tvorby, jde podle Effenbergera o „činnost, při níž umělec maximálně soustředěn na své vize, dosahuje nejvyšší možné autenticity vizuálních forem nevědomých psychických dějů… Pro tuto tvorbu, kterou budeme chápat jako mediální ve smyslu maximálního psychického soustředění, je jistě příznačné, že se projevuje především kresbou, neboť právě kresba svou bezprostředností dokáže snížit na minimum rozptylující vnější vlivy, spjaté s jinými technikami; umožňuje nejautentičtější záznam tam, kde se věci ducha vymykají ze sevření estetickými šablonami. Tomu ostatně také nasvědčuje převaha kresebnosti v olejomalbách nebo jiných technikách fantasijního umění. (V. Effenberger v katalogu výstavy Karla Havlíčka v Karlových Varech, 1970)
Effenberger tu navazuje na pojetí André Bretona, u nás Karla Teigeho (1900-1951), představitele a teoretika české meziválečné avantgardy, který rozlišuje automatismus vize, při níž básník nebo výtvarník nechává ve své mysli postupně ustálit obraz, který se pak snaží věrně reprodukovat výtvarnými či literárními prostředky, na rozdíl od automatismu vytváření, kdy se výtvarnými či literárními prostředky snaží tvůrce objektivně zachytit tok svých myšlenek nebo obrazů prýštících z hlubin osobního nebo kolektivního nevědomí podle koncepce vůdčí osobnosti surrealistického hnutí André Bretona (1896-1966). Ten v prvním manifestu z roku 1924 definoval surrealismus jako čistý psychický automatismus, jímž má být vyjádřen, ať slovně, ať písmem nebo jakýmkoli jiným (tedy i výtvarným) způsobem, skutečný průběh myšlení. Diktát myšlení s vyloučením kontroly vykonávané rozumem mimo jakékoli estetické nebo mravní zaujetí
Dá se tedy říci, že hlavním předpokladem pro vznik, či lépe záznam automatické kresby, je nezaujatost dopředu daným vnějším modelem, tedy zátiším, postavou, scénou apod. Dále je nutné neulpívat na jakékoliv estetické hodnotě kresby. Automatická kresba nevzniká proto, aby se líbila, tedy aby naplňovala určité konvenční představy o kráse, které bývají ostatně produktem trhu, reklamy, ideologie, společenských konvencí. Automatická kresba vzniká zejména proto, aby podala svědectví o průběhu a proměnách našich psychických a spirituálních procesů a pomohla nám při sebepoznávání, nalézání sebe a našeho místa ve světě. Je třeba resignovat i na zákony kompozice a perspektivy. Slovo kompozice znamená sice skladbu, ale také skládačku, mechanickou skládanku. Tedy něco strojového, co má zpravidla jen jedno správné řešení. Ostatně většina z nás má jakési přirozené kompoziční zásady vrozeny a intuitivně je dodržuje, případné anomálie v umístění kresby mívají vysokou vypovídací hodnotu podobně jako v grafologii.
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
10 odpověď odeslal(a) Axmannová v Pátek 11.Července 2008 19:02:52
http://www.astrolozka.cz
Mám schované kresby z kurzu astrologie Ing. Petra Rastokina. Začaly vznikat jakoby jen tak, ale staly se postupně vědomou (začala jsem si nosit pastelky) pomůckou soustředění přes nesčetné zajímavé odbočky přednášejícího od tématu – kreslená linka účinně pomáhala udržet s tématem souvislost . A samotné kresby zpětně se mi i líbí – nepřekážela jsem při jejich vzniku (tak jsem si to vysvětlovala). Domnívám se, že je to zkušenost s automatickou kresbou.
Nerozumím ale tomu, co bych na tom měla astrologicky objevovat? Co na takové kresbě může být přednějšího pro výklad než situace kolem vzniku kresby vztažená k Nativitě, případně k čemukoliv dalšímu? Leda snad že bych měla umět rozpoznat, zda libovolný tvůrce myslel na to, co čmárá nebo na co jiného?
Přečetla jsem článek v Regeneraci, přečetla jsem tuto otázku až sem, stejně to ve mně vyvolává nepokoj něčeho mimochodného (nač třeba prostě nemám – nevím)
Budu ráda za alespoň lehké nasvícení, protože jakási tma ve mně vrčí, že ten kurz je žert? Díky. lj
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
11 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 11.Července 2008 21:51:37
http://www.rezonance.cz
tak třeba u André Massona jsou jak nativita, tak tranzity soláry v době, kdy začal automatickou kresbu praktikovat dost ilustrativní (Pluto tranzituje opozicí vůči Slunci nat. a Neptun se blíží k Luně nat.
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
12 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 14.Července 2008 21:08:48
Vypadá to velmi zajímavě. Máte, PT, už stanoven nějaký termín tohoto semináře?
-
Re: SEMINÁŘ AUTOMATICKÁ KRESBA Z POHLEDU ASTROLOGIE
13 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pondělí 14.Července 2008 21:55:35
http://www.rezonance.cz
Zkoumal jsem řadu dalších nativit umělců, kteří pracovali metodou psychického automatismu (asi tucet) i tranzitů a solárů z období, kdy se do toho pustili a zatím to až podezřele vychází.
termín? Možná první polovina září.