Zobrazení otázky a odpovědí
-
rozhovor s Bhagatem
4142 otázku odeslal(a) Jan Skopeček ve Čtvrtek 3.Května 2007 15:18:58
Dobrý den,
vím, že by sem měla být zavěšována astrologická témata, ale taky vím, že tematika východních náboženstvía i tematika Ježíše Krista těmto stránkám není cizí.
Proto by mě zajímal váš názor na myšlenky tohoto člověka, s nímž byl vedený rozhovor. Zvláště to, že Ježíš nezemřel na kříži a dožil se vysokého věku.
Díky, Honza Skopeček
odkaz na http://www.literarky.cz/index.php?p=clanek&id=1921
Lenka Sedláková
Moudrost nenajdete v chrámu
S Bhagatem J. Zeilhoferem, který vede už jedenáct let meditační centrum Osho Shangri La v západních Čechách blízko Žlutice. Lidé sem jezdí rádi – hledat smysl života, pochopení vztahů k sobě, k lidem a celému světu, zažít trochu atraktivní spirituality a nasát něco východní moudrosti... Spiritualita je totiž v módě. A možná je to dobře.
Původně jste studoval v Německu krajinotvorbu, jak se z vás pak stal skupinový terapeut?
Terapeutem se člověk beztak nemůže vyučit. Pracovat s lidmi je schopnost, která se nedá moc naučit. Kdo ji má, může účinně dobře užívat mnoho různých technik, kdo ji nemá, naučené techniky z něj terapeuta neudělají.
Vy tenhle dar máte?
Původně mi bylo bližší pracovat třeba jen ve skupině dvou tří lidí. Pak mi na jednom delším výcviku, který jsem absolvoval vlastně jen kvůli sobě, jeden z lektorů řekl, že budu pracovat jako skupinový terapeut a že to bude užitečné. Neřekl, že bych mohl, prostě řekl, že budu. Vlastně rozhodl za mě. A když to řekl, věděl jsem, že má pravdu, i když to nezapadalo do mých plánů. Trvalo mi dlouho, než jsem si zvykl pracovat s větší skupinou lidí. Člověk je pořád jako na jevišti.
A z čeho vycházejí vaše metody?
Nejdůležitějším pramenem inspirace je pro mě Osho a jeho meditace. Metodám jsem se naučil hlavně v ášramu v Puně, a pak taky v dalších německých meditačních centrech. Používám ale i tibetské meditace. A z psychologie mě nejvíc ovlivnil hypnoterapeut Milton Ericsson.
Vaše Shangri La je jedním z Oshových meditačních center. Je jich celá řada, i u nás už je jich několik. Jde o nějakou organizaci, závazná pravidla fungování či něco podobného?
Ne, není to žádná organizace, žádná pravidla. V různých meditačních centrech se můžete setkat s velmi rozmanitou praxí. Základem každého jsou prostě Oshovy meditace, které rozvinul, praktikoval, vyučoval. Ty najdete v každém z center. Ale už třeba jejich provedení, kontext, celkové pojetí může být různé. Já jsem strávil s Oshem osobně několik let, kdy jsem v Puně v ášramu pracoval. Takže jsem měl přímo jeho vedení a ctím jeho pojetí. To rozhodně neplatí pro všechna Oshova centra.
Jak se stavíte ke konvenčním psychoterapeutickým metodám?
Každá terapie bez spirituálního základu je impotentní. A mnozí psychologové se spirituality obávají. Učí se různé směry a různé terapie, a jistěže občas někomu pomohou. Ale ten problém neřeší. Podle mě totiž osobnost není něco, co bychom měli opravovat, právě ona je pramenem našich problémů. Protože osobnost je nějaká naše struktura, jako instituce, oddělená od života.
Terapeuti pomáhají lidem být silnější. Dostat, co chtějí – tak, aby neubližovali jiným. Ale nijak nepomáhají lidem cítit jednotu se světem. A to je přesně ten problém i v jiných oblastech života společnosti: všichni chceme pořád víc a víc a nežijeme v harmonii s planetou a jejími zdroji.
Copak psychologové neproniknou hlouběji?
Mnozí vědí a vidí, že je něco, co osobnost přesahuje, ale ve škole se o tom nenaučí nic, neumějí s tím pracovat. A často jediný způsob, jakým umějí pomoci, jsou psychofarmaka. Jejich spotřeba a počet léčených lidí ostatně stoupá neuvěřitelným tempem, daleko větším než u jiných typů léků. Pozoruji sám a potvrzují mi to i psychologové, kteří přicházejí třeba právě sem na moje výcviky, že se mentální situace populace hodně zhoršuje.
A co psychoanalytici? Práce s podvědomím podle vás také nejde do hloubky?
Ale jistě, v určité rovině. Například Freuda považuji za opravdu naprosto geniálního – a mimochodem díky své genialitě byl také dezinterpretován, nepochopen. Ale to je logické, tak to bývá. Před ním jsme ale nevěděli nic o psychologické struktuře člověka. Jenže nyní jsme jinde, s jinými poznatky a také v jiném světě, v odlišných souvislostech. To stejné platí o Jungovi a jeho archetypech. I o Adlerovi, jeho pronikavém poznání touhy po moci, která je skutečně obrovským hnacím motorem pro mnohé lidi.
Ale všechny tyhle poznatky jsou impotentní, dokud nezasadíme člověka do kontextů s životem obecně, s celým světem. Psychoanalýza pracuje individuálně, s vývojem osobnosti a jejími potřebami, s dětstvím a dospíváním, sexuálním zráním, dospělostí a partnerstvím, prací, stářím, smrtí. Jenže inteligentní lidé přicházejí na to, že tohle není všechno. Že se v jejich životech objevují chvíle, které se takovému pojetí svým vnímáním vymykají. Proč například oslovuje člověka krása? Kde se bere?
Myslíte, že od boha zřejmě...
Ale pro takové zážitky přece nepotřebuji věřit v boha. Mnohé náboženské praktiky víru v boha předpokládají, meditace ji ale nevyžaduje. Co mění život, je meditace sama, zážitek z ní, zážitek z toho ponoření. To samo mění vnímání života a jeho smyslu.
Přitom otázka, proč jsem žil, ta zákonitě přijde, jakkoliv dlouho ji můžeme odkládat. Lidé, kteří přežili klinickou smrt, to dosvědčují. Neuvěřitelnou rychlostí a v detailech se jim promítl celý jejich život.
Na každém z nás záleží, zda se rozhodneme žít vědomě nebo nevědomě. Je to individuální věc. Rozhodnu-li se žít vědomě, zajímá mě, kdo jsem a co se kolem mě děje. A jistě se taky můžu rozhodnout, že vědomě žít nechci.
Není nebezpečné, co děláte vy? Jaké zážitky prostřednictvím meditací navozujete? Totiž že nemáte kontrolu nad tím, do jakých situací a k jakým vnitřním zkušenostem lidi přivádíte? Prostě jen otevíráte dveře a dál už si, člověče, poraď sám?
Máte pravdu, otevírám dveře, vytvářím situace, v nichž lidé mohou získat nějaké vnitřní zkušenosti. Ale předtím, než mohu něco takového začít dělat, musím mít dobré vedení a hluboké spirituální pochopení. Vlastní zkušenost. Moderní věda příliš spoléhá na vědomosti a spoustu naučených znalostí. Jen člověk, který nahlédl do sebe a poznal sám sebe, může k sebepoznání pomoci jinému člověku. Sám sebou zve k otevření dveří – taky ty dveře můžeš otevřít. Není to rozumem zkonstruovaná cesta do neznáma.
Duševně normální člověk tu zkušenost zvládne integrovat. A pokud přicházejí lidé skutečně velmi psychicky nestabilní, musíme o tom vědět, zvažovat, co mohou absolvovat a jejich terapeut jim pak musí pomoci tu zkušenost zpracovat a vstřebat.
Lidí, kteří „něco hledají“, je, zdá se, čím dál víc. Proč to?
Lidé jsou zvědaví, to je jedna věc. Navíc žijeme v bohaté společnosti, kde jsou základní potřeby naplněny. A lidé zjišťují, že ani v tom kolotoči vytváření a uspokojování stále nových tužeb se jejich prožívaná kvalita života nezměnila, že nejsou šťastnější. Tak chodí hledat štěstí uvnitř. Mnohým také začíná být jasné, že globální vývoj naší planety a lidstva na ní takhle už dlouho dál jít nemůže. A chtějí hledat smysl, zlepšovat vztahy k sobě samým i lidem okolo.
A nejsou vaše kurzy součástí stejného kolotoče? Mluvíte o tom, jak konzumem jen překrýváme své díry v duši – aby nebolely. Podle vás je přitom nutné bolesti čelit, chceme-li díry skutečně zacelit. Ale neužívají lidé spirituálních zážitků zase jen ke stejnému plnění děr?
Určitě. Je to móda, móda spirituálního nakupování. Co mi televize a další věci nenabídnou, hledám ve spirituálních zážitcích. Ten mechanismus je v lidech hluboko zakořeněn, je podstatou konzumní společnosti. Lidé stále hledají, co by mohlo jejich díru zaplnit a skočí po všem, co by jim mohlo pomoci.
Zkoušíte roubovat východní spiritualitu do společnosti založené na západní kultuře – je to vůbec možné?
Já myslím, že dominantou západního myšlení je věda, zatímco dominantou východního je spiritualita.
Křesťané nejsou spirituální?
No, Ježíš byl samozřejmě spirituální osobnost. Ale církev, která z jeho učení vzešla, je organizace. Ztratila svoji spiritualitu. Věřit v boha totiž nenazývám spiritualitou. Spirituální pohled na svět neobsahuje víru. V meditaci se jen dívám, dívám sena svět, bez víry; dívám se, co se děje, co to se mnou udělá. Jsou to techniky, které nám otevírají určitou zkušenost. V církevní organizaci, křesťanské ani hinduistické, takovou zkušenost nenajdete. Ani v buddhistickém chrámu nenajdete Buddhovu moudrost.
Nenajdu-li v žádném z chrámů spiritualitu, je přesto z nějakého důvodu lepší hledat moudrost Buddhovu než Kristovu?
Příklad Buddhy je pro mě daleko důležitější, protože to byl prostě člověk žijící plný život, který naplnil svůj potenciál. Pečoval o svůj dům, o své blízké, o své okolí. Vytvořil celistvý obraz člověka. Na rozdíl od příběhu Krista, který hovoří o malém člověku, kterého spasí velký Bůh. Právě tenhle příběh leží v základu rozdvojení mezi spirituálním a psychologickým světem. A z něho je odvozena ztráta naší odpovědnosti za svět, ztráta našeho propojení se světem. Buddha naproti tomu říká, že každý z nás potenciálně Buddhou je. Může to v něm spát, ale také se to vědomí může probudit. Díváme-li se na lidi tímto pohledem, mění se jejich perspektiva, z pohledu zvnějšku, ale i zevnitř. Rozpojení spirituálního a psychologického světa je umělé a musíme je překonat.
Jak o to usilujete vaší terapií?
Přistupuji k lidem s respektem k tomu, že v každém z nich je potenciální Buddha. Terapii používám k přiblížení uvědomění toho vnitřního světa, v němž může každý najít vnitřní mír. Třeba pro alkoholika tak mám nejen naději, že bude schopen být bez alkoholu, ale také příležitost najít v sobě uvnitř klid, mír a uvědomění. Lidé takový přístup vycítí a dává jim odvahu za tím jít.
Zdroj: Lenka Sedláková„Každá psychoterapie je bez spirituálního základu impotentní.“
Takový přístup Kristus neotevírá?
Kristus vlastně ano, ale nikoliv jeho interpretace, jak je už po staletí pojímán. V Izraeli mu neporozuměli, protože tam přišel z Tibetu a přinášel skutečně východní spiritualitu. Z kulturních důvodů mu ale nemohli porozumět. Jeho příběh ale nekončí, jak nám tvrdí církev. Byl jsem u Ježíšova hrobu v Kašmíru – stará se tam o něj jedna rodina už po stovky let.
Počkejte, Kristus podle vás nezemřel na kříži?
Ne, nezemřel. Smrt na židovském kříži trvala několik dní a ne několik hodin, po které na něm visel Kristus. Když ho jeho učedníci sundali, byl tedy ještě živý. Stalo se to také díky tomu, že náboženská přikázání zapovídala velmi přísně práci o sabatu – tedy v sobotu, den po ukřižování. Ježíš byl posléze dopraven do Kašmíru, kde se dožil téměř devadesáti let.
Jak to víte?
Jen díky tomu, že jsem se do té kašmírské vesnice dostal. Ale ve sklepeních Vatikánu je spousta takových přísně utajených informací, ke kterým se nikdo nemůže dostat. Tohle zrovna vím, ale spoustu jiných věcí nevím, ve sklepeních Vatikánu jsem nikdy nebyl.
A u nás v Čechách jste se ocitl jak? V zapadlém kraji na západě Čech, na venkovském statku?
Do Čech jsem začal jezdit díky své ženě, kterou jsem poznal v Indii. Tohle místo bylo jakýmsi Osho centrem už dřív, ale příliš to nefungovalo. V Německu pro mě bylo naprosto vyloučené, abych sehnal finance na vybudování svého centra. Když jsem tady měl možnost koupit starý rozbitý dům, potřebné finanční částky už byly alespoň představitelné a základ se dal sehnat od rodičů a přátel. Tak jsme začali a postupně se nám to daří.
Navíc, pocházím z venkova a vždycky jsem na venkově žít chtěl. To se mi teď splnilo, máme tu sad i zahradu, dáváme si záležet, abychom žili co nejvíce v souladu s přírodou. Jsou to spojené nádoby – vztah k druhým lidem a vztah k přírodě.
Přicházejí sem tedy podle vás lidé citliví vůči přírodě?
Především sem přicházejí ti, kteří se zabývají sami sebou, svým vztahem k druhým, a tedy i ke světu, k celé planetě. Jistě si těch souvislostí nejsou vědomi, ale já jsem přesvědčen, že jsou obecně citlivější. Navíc tady zažijí běžné návyky šetrného chování k přírodě, jedí organicky pěstovanou zeleninu ze zahrady, taky se trochu podílejí na práci...
Vracíme se tedy k vašemu kritickému přístupu ke globálnímu vývoji, který není dlouho udržitelný. Čeká nás nějaká změna?
Čekají nás velké změny. A budou podmíněny prostými, ekonomickými důvody, to je jisté. Už jen proto, jak jsme závislí na ropě, a ta už brzo dojde. Tento náš životní styl brzy zanikne. Buď najdeme jiný způsob života, anebo mnoho lidí prostě nepřežije.
Vy hledáte ten jiný způsob? A lidé, kteří k vám jezdí?
Celkově se velmi rozšiřuje vědomí, že změna musí přijít. V Evropě, ale i na celém světě. I když se většina lidí podle toho nechová, protože jsou zaklíněni do stávající struktury. Vědí ale, že to tak dlouho nemůže trvat. A ty změny jsou spojeny s proměnami myšlení i uvědomění. Určitě se bude muset změnit náš postoj k užívání a masové spotřebě věcí. Už z toho jednoduchého důvodu, že budou dražší, než jsou dnes. Padnou iluze, které máme spojeny s významem vlastnictví věcí. Půjde o jinou etapu i v myšlení, i když neumím říct, jak bude vypadat.
Ale pro třetí svět je naše západní civilizace a její konzumní způsob života velmi lákavá. I V Indii chtějí žít blahobytně jako my v Evropě, nebo ne?
Ano, třetí svět je velký problém. Navíc si musíme uvědomit, že ekonomická síla se už velmi rychle přesouvá na východ. V Číně a Indii zažívají ohromný ekonomický růst, Čína bude brzy nejbohatší zemí světa – pokud jde o výkonnost ekonomiky. To je environmentálně velké riziko.
Ale i v Indii se mluví o uvědomění a Osho je zdaleka nejčtenějším autorem. Takže i tam uvědomění roste.
Ostatně touha po spiritualitě se promítá i na vzniku různých nových sekt. Co o nich soudíte?
Tolik se mluví o sektách jako o nebezpečí. Já to tak nevidím. Jistě někdy dochází ke zneužívání, to ano. Ale těch případů není mnoho. A když se podívám třeba na doktríny katolické církve, mám je za mnohem sektářštější než mnohé takřečené sekty. Jen jsme si na ně zvykli, zatímco jiná dogmata nás pobuřují a znepokojují.
K tomu bych rád poznamenal, že západní společnost je vůbec posedlá různými teoriemi, ideologiemi a dogmaty.
To na východě není?
Spiritualita a cesta k ní tam vypadá jinak. Když se chcete něčemu naučit, musíte najít člověka, který sám realizoval své možnosti, mistra. Mistr je někdo úplně jiný než učitel. Učitel je ten, kdo člověku dává spoustu informací, návodů, teorií. Mistr naproti tomu člověku pomáhá posunout se na jinou úroveň vědomí. Jen vede ke zkušenosti, kterou sám získal, učí jít po cestě, kterou sám prošel. Duchovní učení poskytují osvícení, ti, kteří žijí vědomě.
A vy jste osvícený?
Ne, nejsem.
A budete...
To nevím. To vlastně ani nemohu vědět. Zažil jsem jen záblesky, krátké okamžiky satori, kdy si člověk náhle řekne, aha, tak tohle je ono...
A co tedy učíte – nejsou to teorie?
Učím lidi být zrcadlem. Zrcadlem přítomnosti. Dívat se, pozorovat, nekomentovat, neinterpretovat. Porozumění přichází bezděky, ne skrze pochopení rozumem.
Ale lidé jsou teoriemi posedlí a často sbírají různé východní metody, různé přístupy, studují je a porovnávají, v touze najít ten správný způsob. Jsou pak většinou zmatení a moc jim tahle cesta nepomáhá. Přitom je vlastně jedno, jestli se člověk modlí v kostele, uctívá slunce nebo medituje. Záleží na tom, zda směřuje k vnímání jednoty se světem.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
1 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 3.Května 2007 15:59:50
http://www.rezonance.cz
"V Izraeli mu neporozuměli, protože tam přišel z Tibetu a přinášel skutečně východní spiritualitu. Z kulturních důvodů mu ale nemohli porozumět. Jeho příběh ale nekončí, jak nám tvrdí církev. Byl jsem u Ježíšova hrobu v Kašmíru – stará se tam o něj jedna rodina už po stovky let."
Nezapomínejme, že judaismus, křesťanství a islám jsou ORIENTÁLNÍ náboženství, nicméně rabbi Ješua (Ježíš Kristus) nepřinesl do Izraele žádnou (dálně)východní spiritualitu. Jeho učení je pevně zakotveno ve Starém zákoně, o čemž svědčí přinejmenším rozsáhlé citace v jeho promluvách. Je také součástí dlouhodobého a širokého hnutí podobně zaměřených učitelů, kazatelů a proroků, s nimiž sdílí teologii spásy. Podobně Gótama Buddha byl součástí podobného možná i analogického reformního proudu brahmanismu. To že někde v Indii pečuje jistá rodina o Kristův hrob je spíš pěknou ukázkou hinduistické schopnosti absorbovat nejrůznější podněty než toho, že by tam Jošua dožil svůj život. Podobných tvrzení už jsem slyšel a četl mnoho, zatím se ale vždy ukázalo, že jejich zastánci si nedali téměř žádnou práci se studiem nějakých pramenů, nebo že by alespoň četli Novou smlouvu s ohledem na poznámky, jimiž jsou vybavena všechna vydání a které odkazují na místa, jež rabbi Ješua ze Staré smlouvy cituje. Skončil na kříži ne proto, že by ho Židé nepochopili. Oni ho pochopili správně, až na pasáže, v nichž se označuje za syna Božího, což brali zákonitě jako neuvěřitelný skandál a rouhání. Učení rabbiho Ješuy z Nazaretu ale přežije všechny podobné "newagerské" desinterpretace, podobně jako dvoutisícileté desinterpretace církevní. Turnovský
-
Re: rozhovor s Bhagatem
2 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 3.Května 2007 16:42:04
http://www.rezonance.cz/skola.htm
"Příklad Buddhy je pro mě daleko důležitější, protože to byl prostě člověk žijící plný život, který naplnil svůj potenciál. Pečoval o svůj dům, o své blízké, o své okolí."
Samozřejmě, byla to jeho povinnost, bylo to v řádu tehdejšího života, podobně jako bylo jeho povinností odebrat se v určité fázi svého života do bezdomoví a věnovat se duchovnímu životu, což ví každý student dějin Indického subkontinetu. A co dělal jiného rabbi Ješua? Až do svého vystoupení žil tehdy běžným životem židovského tesaře. PT
-
Re: rozhovor s Bhagatem
3 odpověď odeslal(a) Jan Skopeček ve Čtvrtek 3.Května 2007 16:54:38
Díky, pane Turnovský. Člověk neznalý souvislostí by se mohl snadno smířit s tím, co v tom rozhovoru je uvedeno jako čistá pravda.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
4 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 3.Května 2007 17:04:49
http://www.rezonance.cz/skola.htm
Ale kdo CHCE věřit blábolům, kdo je lehkověrný, ten jim pane Skopečku věřit bude tak jako tak. Ono je to totiž pohodlné, bezpracné. Přitom by stačilo jen pozorně přečíst, co ten člověk tvrdí, aby bylo jasno. Kdoví jestli vůbec u toho domnělého Kristova hrobu byl. Kdoví kde vůbec byl a kdoví co se u koho učil?!. PT
-
Re: rozhovor s Bhagatem
5 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 3.Května 2007 20:09:20
http://www.literarky.cz/?p=clanek&id=3600
Myslím, ž mnohem zajímavější materiál než rozhovor s výše uvedeným dobrým mužem představuje na literárkách toto:
Co Descartes věděl, vnukl mu anděl
Trialogy mezi Ralphem Abrahamem, matematikem a znalcem teorie chaosu, Terencem McKennou, etnobotanikem a odborníkem na šamanismus, a Rupertem Sheldrakem, uznávaným biologem a autorem teorie morfogenetických polí, se uskutečnily v Institutu v Esalenu v Kalifornii v roce 1989 a 1990. Tyto přátelské rozhovory mezi třemi hluboce vzdělanými a myšlenkově otevřenými muži dodnes představují čelní vlnu jednoho směru současného západního vědeckého bádání.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
6 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 3.Května 2007 20:33:15
http://www.literarky.cz/?p=clanek&id=3607
a ještě jedna ukázka z posledních literárek:
Odpověď přímo souvisí s karmou
Přesně před dvaceti lety se uskutečnil rozhovor Dalajlamy se západními vědci, kteří se v západním pojetí zabývají vědou a životem. Z rozhovoru přinášíme několik fragmentů.
jen připomínka, oba materiály jsou ukázkami publikací které připravuje nakl. Dharmagaia Lumíra Kolíbala
-
Re: rozhovor s Bhagatem
7 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Čtvrtek 3.Května 2007 20:44:42
V tom článku, který jste sem přenesl, pane Skopečku, je tolik nehorázností, že z toho pro mne plyne pouze jediné: tomu panu Bhagatovi bych nevěřil ani „Dobré ráno“!
Minulou neděli dávali na ČT2 první část seriálu BBC Zázraky Ježíše Krista. Nevím, jak bude seriál pokračovat (má tři díly), ale už v tomhle prvním díle byla zmíněna jedna domnívám se velmi důležitá okolnost – že totiž zázraky, které Ježíš dělal, jmenovitě v tomhle díle oživení mrtvých, nasycení tisíců a chození po vodě, nedělal jako první. Už před ním stejné zázraky dělali Eliáš, Mojžíš a Jozue. Z čehož poměrně jasně vyplývá, že Ježíš těmito zázraky chtěl především demonstrovat svou souvztažnost se starozákonními proroky, fakt, že je jejich následovníkem. Ostatně, Pavel Turnovský to ve své odpovědi č.1 napsal naprosto jasně. Dál je myslím zbytečné k tomu cokoliv dodávat, a co je tenhle Bhagat zač je celkem jasné.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
8 odpověď odeslal(a) jarda kubínek ve Čtvrtek 3.Května 2007 21:16:18
Bylo by poctivější napsat, že Ježíš NECITOVAL ze Staré smlouvy, ale nýbrž autoři evangelií vkládají do jeho úst citace ze Staré smlouvy. A to několik desítek let po Ježíšově smrti.
Nicméně díky za link na rozhovor těch tří pánů. Je víc než insirující.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
9 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Čtvrtek 3.Května 2007 21:22:10
Jak víte, Jardo Kubínku, že Ježíš necitoval ze Staré smlouvy? Že mu to někdo vložil do úst několik desítek let po jeho smrti? Vy jste u toho byl? A nebo Vy sám někoho citujete?
-
Re: rozhovor s Bhagatem
10 odpověď odeslal(a) jarda kubínek ve Čtvrtek 3.Května 2007 21:30:58
samozřejmě, že to nevím neboť jsem tam nebyl.
Ale vy máte přístup k Ježíšovým výrokům z jiného zdroje než jsou biblická či ostatní evangelia? A pokud mě paměť neklade, tak původ nejstaršího evangelia je odhadován někdy k 60 letům, tj. cca 20 let po Ježíšově smrti. toť motivace k mé poznámce
-
Re: rozhovor s Bhagatem
11 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 3.Května 2007 21:37:34
http://www.rezonance.cz
Bylo by dobre pane Kuínku, kdybyste svoji chvályhodnou kritičnost směřoval spravedlivě na všechny strany a ne jen na jednu.
Nicméně vás mohu ubezpečit, že o autentičnosti evangelií a zejména toho Janova svědčí zpětný překlad do jazyka původního, tedy do aramjesko-hebrejského originálu. Zkuste alespoň nahlédnout do některých děl Claude Tresmonatanta. PT
-
Re: rozhovor s Bhagatem
12 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Čtvrtek 3.Května 2007 21:41:50
Otázka stáří evangelií je diskutabilní, přinejmenším Jan byl s velkou pravděpodobností Ježíšovým současníkem, ale o to ani tak nejde. Jde o to, že v každém případě byli jejich autoři Ježíšovi v čase mnohem blíž, než někteří novodobí „vykladači“, fantazírující třeba o tom, že Ježíš přišel z Tibetu a umřel v Kašmíru…
-
Re: rozhovor s Bhagatem
13 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Čtvrtek 3.Května 2007 21:47:34
Synchronicita - psali jsme současně, Pavle!
A za ten odkaz na diskusi s Dalajlamou díky, je prefektní a velmi poučná! V porovnání s ní dokonale vynikne trapná trpaslíkovitost všelijakých mikymausů...
-
Re: rozhovor s Bhagatem
14 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 3.Května 2007 21:52:15
http://www.rezonance.cz
Už jsme tu mnohokrát mluvil o tom, že zfalšovat evangelia tak, aby byl jejich smysl úplně překroucen, by byl podnik poněkud riskantní, neboť na předním východě žily národy, které psaly a knihy pečlivě uchovávaly. Vždycky se může najít nějaký původní psaný text, který by pozdější falza pomohl odhalit. takové texty se nacházejí a žádná dramatická odhalení v nich nenacházíme.
Zastánci zfalšování evangelií katolickou církví si neuvědomují, že řadu století byly křesťanské sbory samostatné, na sobě nezávislé a k centralizaci moci v rukou římského biskupa došlo až po dlouhých tahanicích.
Dále si zastánci těchto teorií neuvědomují, že jak rabbi Ješua tak jeho učedníci a následovníci byli z valné většiny židé, kteří dobře věděli o čem jejich učitel přednáší a také s ním o jeho učení diskutují. PT
-
Re: rozhovor s Bhagatem
15 odpověď odeslal(a) jarda kubínek ve Čtvrtek 3.Května 2007 22:30:19
díky, za upozornění na zdroj bádání o evangeliích. nezpochybňuji vaše znalosti biblistiky jen mě trošku překvapilo, že na jednu stranu odsuzujete výroky jednoho pána a na druhou stranu berete citace Ježíšovi jako nezpochybnitelnou pravdu, jako byste u toho byl, přesně jak vytýká pan Trnka mě.
Pokud by na zem znovu přišel Ježíš, neměl by šanci se vyslovit, protože by to neodpovídalo záznamům jeho starých promluv. Tahle poslední věta je vtip :-)
-
Re: rozhovor s Bhagatem
16 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 3.Května 2007 22:42:57
http://www.rezonance.cz/skola.htm
to se holt musíte pane Kubínku rozhodnout sám čemu věřit a co si zkontrolovat prameny. Myslím, že podobně by se dalo smést učení buddhismu, tam už vůbec není žádná kontrola, co Gótama Buddha pronesl a co mu následovníci vložili do úst, neb v Indii se nepsalo, co se napsalo podnebí zničilo (narozdíl od předního východu) a tak se tradovalo z huby do ucha - taková tichá pošta - víme kam vede
Pokud si dáte tu práci a přetet si i apokryfní evangelia, která byla objevena v posledních desetiletích, tak tam taky nic zas až tak převratného, co by v kanonických nebylo alespoň zmíněno, nenajdete. Možná jen víc gnóze a zázraků
-
Re: rozhovor s Bhagatem
17 odpověď odeslal(a) jarda kubínek ve Čtvrtek 3.Května 2007 23:08:31
samozřejmě a já vám za tuto informaci o Tresmonatantovi děkuju.
když na to tak koukám, tak tu moji zmínku nejspíše způsobila moje nevyřešená alergie na ohánění se Ježíšovými výroky, takže můj mentální blok. Je čas na tom zapracovat... :-)
-
Re: rozhovor s Bhagatem
18 odpověď odeslal(a) Ondřej ve Čtvrtek 3.Května 2007 23:11:33
Na těchto názorových výměnách mě zas a znovu děsí jedna věc: Jak lidé, kteří jsou věrohodní z hlediska autentického duchovního života - ať už je to meditace nebo modlitba k Bohu - bývají někdy naprosto nevěrohodní z hlediska faktických znalostí a prosté logiky. Což platí někdy i obráceně.
Copak se to opravdu musí vylučovat ?!?
Navíc vidím zřetelný posun mezi p. Bhagatem a samotným Oshem, na kterého se odvolává. Nemusíme s Oshem souhlasit, dokonce nás často vyzývá k nesouhlasu se sebou samým. Ale nepamatuju si, že by ve svých knihách říkal s vážnou tváří to, co se zde dočítáme od jeho žáka.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
19 odpověď odeslal(a) jarda kubínek ve Čtvrtek 3.Května 2007 23:15:39
a proč vás to děsí? každému mozek pracuje jinak. někdo je takový logik, že by přehádal i vlastní manželku a někomu mozek zase downloaduje informace z nehmotných sfér....
-
Re: rozhovor s Bhagatem
20 odpověď odeslal(a) falcon ve Čtvrtek 3.Května 2007 23:29:26
Ondřeji, míchá mne totéž, avšak vidím za tím obyčejnou, lidskou posedlost "být zajímavým". To se potom tvrdí jen proto, aby bylo tvrzeno a kritické myšlení jde stranou....
-
Re: rozhovor s Bhagatem
21 odpověď odeslal(a) jarda ve Čtvrtek 3.Května 2007 23:43:52
obávám se, že kdybych dával rozhovor do novin, nechal bych se také strhnout vlastní důležitostí a pustil se do oblastí, kde se kriticky necítím pevně v kramflecích.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
22 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 4.Května 2007 00:06:24
http://www.rezonance.cz/skola.htm
jenže on se pevnej v kraflecích cítí a myslí si navíc, že to křesťánkům a židáčkům nandal. Hrob Ježíše Krista v kašmíru, který NĚKOLIK STOLETÍ opečovává jeho rodina, kdyby ho opečovávala aspoň 2K let, a co na to Dan Brown? PT
-
Re: rozhovor s Bhagatem
23 odpověď odeslal(a) baudy v Pátek 4.Května 2007 01:50:14
http://www.astrolab.cz
Rozhovor je zajímavý svojí jednoduchostí a pevností. Jak jsem Josefa Zeilhofera řečeného Bhagat sám poznal, je to člověk názorově dobře držící pohromadě. A zda Ježíš náhodou skutečně nedožil v Indii nemůže nikdo z nás ani potvrdit ani vyloučit. Když už jsme u kritického myšlení. :-)
-
Re: rozhovor s Bhagatem
24 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 4.Května 2007 02:18:42
http://www.rezonance.cz/skola.htm
K tomu opravdu není co dodat. Ani to není třeba. PT
-
Re: rozhovor s Bhagatem
25 odpověď odeslal(a) Jan Skopeček v Pátek 4.Května 2007 08:35:21
Dobrý den,
jsem rád, že je tolik reakcí. Nicméně za sebe můžu napsat, ačkoliv nejsem praktikující křesťan, že představa, že Ježíš dožil v Kašmíru, mě z nějakého důvodu vadí. Stejně tak se víc přikláním k tradici židovsko křesťanské, než východní (viz.Osho).
-
Re: rozhovor s Bhagatem
26 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pátek 4.Května 2007 12:16:09
Proč mě to děsí, pane Kubínek?
Protože spánek rozumu plodí příšery. Vždy tomu tak bylo, dříve či později.
A mrzí mě to z toho důvodu, že pro lidi, kteří rozumem a logikou neopovrhují - a těch je v západním světě naštěstí stále dost - je podobná duchovní prezentace natolik odrazující, aby šli dál a do hloubky.
A právě TOTO je velká škoda. Těžko se ale nechat vést člověkem - byť zřejmě duchovně pokročilým - o kterém současně víme, že bez jakýchkoli pochyb hovoří o věcech, které jsou (velmi mírně řečeno) sporné. A to je přesně to, co p. Bhagat dělá.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
27 odpověď odeslal(a) ... v Pátek 4.Května 2007 12:23:57
Baudy, nechci být útočný, ale nechápu, jak můžete doporučovat kritické myšlení v konfrontaci s někým, kdo ho sám naprosto nepoužívá, nediskutuje s vámi o ničem a předkládá úvahy - převratné a nepodložené zároveň - jako hotovou věc.
Ondřej
-
Re: rozhovor s Bhagatem
28 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 4.Května 2007 14:41:41
http://www.rezonance.cz/skola.cz
Z posledního Dingiru:
Kardinál varuje: Antikrist je blízko a bude to pacifista, ekologista a ekumenista
Konzervativní osmasedmdesátiletý kardinál Giacomo Biffi, který má vysoké postavení ve Vatikánu, při nedávné postní meditaci určené dalším vatikánským hierarchům vyslovil své obavy, že čas příchodu Antikrista je blízko. Uvedl také jeho ideové zaměření: "Bude to pacifista, ekologista a ekumenista." Biffi je ovlivněný významným ruským myslitelem Vladimírem Solovjevem (1853-1900), který v jedné ze svých knih popisuje příchod obávaného falešného Krista, tedy Antikrista. Přijde jako ten, který vyřeší politické problémy celého světa včetně náboženských svárů. Bude vypadat jako mírumilovný a citlivý člověk včetně toho, že bude vegetarián, ale ve skutečnosti půjde o veskrze zlou bytost. "Masy" jej budou následovat, zatímco zbytky pravých křesťanů - katolických, pravoslavných i protestantských - mu společně budou vzdorovat. Podobnou vizi tedy předestřel při své meditaci kardinál i Biffi a způsobil tím jistý rozruch mezi svými posluchači. Nebylo to však poprvé, co vystoupil s podobným tématem. Podle Biffiho nemusí být Antikrist pouze konkrétní jedinec, ale možná i ideologie, která přetvoří křesťanství v pouhý systém hodnot a odstraní z jeho středu to podstatné: setkání s živým Kristem.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
29 odpověď odeslal(a) Jan Skopeček v Pátek 4.Května 2007 16:30:51
Snad to nebyla narážka i na mě, který se zabývám ekologií. Nicméně kardinál mluví, připadá mi, podobně jako Velký kormidelník Václav Klaus, který odsuzuje environmentalismus, NGOismus, humanrightismus, multikulturalismus. Tvrdí, že ekologismus je levičácký a je to snad něco jako komunismus.
Na semináři odborníků mě zaujala myšlenka, která by mohla s články z tohohle vlákna souviset, totiž že budhismus neuznává duši, pro něj existuje pět prvků, které před zrozením se jedince se spojí v určitém poměru. Takže zřejmě je budhistům, pokud jsem tu myšlenku dobře pochopil, cizí pojetí recyklace duše dalším a dalším zrozováním. Honza Skopeček.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
30 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 4.Května 2007 16:47:54
http://www.rezonance.cz
"budhismus neuznává duši, pro něj existuje pět prvků, které před zrozením se jedince se spojí v určitém poměru. Takže zřejmě je budhistům, pokud jsem tu myšlenku dobře pochopil, cizí pojetí recyklace duše dalším a dalším zrozováním."
Ano pane Skopečku, pochopil jste správně. Pocit převtělení, pramení v tom, že se stává, že se opětovně spojí více prvků, které už kdysi spojeny byly. Proto mne vždycky zaráželo, že reinkarnační konstrukt zastávají např. u nás lidé, kteří prohlašují, že jsou buddhisty, nebo, že jim je buddhismus blízký, když konstrukt reimkarnační je vlastní brahmanismu a hinduismu a tam je pojímán jako trest a prokletí. Tedy lidé, kteří věří v reinkarnaci jsou vpodstatě masochisty, místo aby věřili alespoň jako hazardní hráči a dobrodruzi v jeden život věčný, hop nebo trop, s možností žolíka milosrdenství božího. PT
-
Re: rozhovor s Bhagatem
31 odpověď odeslal(a) hanka v Pátek 4.Května 2007 21:49:17
Zadržte chvilku, pánové:
Je pravda, že Buddha se distancoval od pojetí átmanu, což by se dalo s přimhouřením oka přirovnat k pojetí duše v našich končinách, ale vezměme v úvahu, že zmiňovat oněch pět prvků bez bližší specifikace, je zavádějící. Tedy vyjmenuju je, aby byl přehled:
1. tělesnost, anebo někdy se to vysvětluje jako kvality srovnatelné s aristotelskými formami
2. cítění anebo citlivost
3. vnímání (a pojmy)
4. psychické tvůrčí síly a činnosti (někdy: vrozená informace)
5. vědomí
No, a při výcviku k vyšší mravnosti se praví, že jsou nějaké ty nemorálnosti, z nichž "třetí nemorálnost funkce mysli" - v buddhismu - říká cosi o kacířství spojeném s nevírou ve znovuzrozování a v zákon příčiny a následku.
Čili připojíme-li k tomu ještě to, čemu v našem prostoru říkáme "reinkarnace", což rozložme - re= něco znovu opakovat, in=v nebo do a carne= maso; pak reinkarnace znamená "znovuvmasení". Ale co se vmasuje? Duch, duše, nebo ty poslední čtyři prvky do té první tělesnosti?
Tedy - ono se to tak moc nevylučuje, ačkoli jsou to docela husté zmatky se v tom zorientovat, připouštím.
.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
32 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 4.Května 2007 22:56:33
http://www.rezonance.cz/skola.htm
jenomže oněch pět skadh(as) pojímá Trungpa Rinpoche jako soubor buddhistických konceptů, které popisují zkušenost jako proces, který má pět fází. Průběh tohoto procesu je náš pokus ubránit se zjištění pravdy o naší NESUBSTANČNOTI. Meditace má vést k prohlédnutí tohoto obranného mechanismu.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
33 odpověď odeslal(a) Turnovský v Sobotu 5.Května 2007 01:13:06
http://www.rezonance.cz/skola.htm
"No, a při výcviku k vyšší mravnosti se praví, že jsou nějaké ty nemorálnosti, z nichž "třetí nemorálnost funkce mysli" - v buddhismu - říká cosi o kacířství spojeném s nevírou ve znovuzrozování a v zákon příčiny a následku."
To si trochu, hanko, přizpůsobujete, neboť buddhismus nemluví o kacířství, ale o mylném názoru (dšti) jichž je nejčastěji uváděno
SEDM (1. víra v duši, 2. odmítání zákona karmanu - to máte asi na mysli ale jde o nevíru v příčiny a účinky příčin), 3. víra ve věčnost, 4. víra v anihilaci, 5. pohrdání mravními zásadami, 6. představa že karmanových zásluh lze dojít špatnými činy, 7. pochybnosti o pravdivost nauky
nebo jen TŘI 1. nevíra v příčiny (víra v předurčený osud) 2. nevíra v účinky příčin (popírání plodů činů) 3. víra v posmrtné rozplynutí do 6 praprvků, která vede k tomu, že je vlastně jedno jak žijeme)
zajímavý je pro nás bludný názor 3 "víra ve věčnost", tedy víra ve věčnou duši, která, kdyby existovala, musela by být nezávislá na souboru skandh(as), tato víra by pak zapříčinila další bludný názor 4 víru v anihilaci, že tato věčná duše se jednou po smrti rozplyne
-
Re: rozhovor s Bhagatem
34 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 5.Května 2007 12:32:33
Diskuze se vyvíjí čím dál zajímavěji, zvláště jsem rád za shrnutí týkající se buddhismu.
Vrátil bych se ale na chvíli k odpovědi č. 28, kterou považuji za klíčovou. To, co uvádí kardinál Biffi, se bohužel může opravdu ukázat jako reálná hrozba.
Já se Tě však, Pavle, ptám (kardinála těžko, ten zde s námi bohužel diskutovat nebude):
Mám to chápat jako varování před mocenským zneužitím ekumenických snah, mírových hnutí a ekologie nebo varování před těmito směry samotnými ?!?
Toto rozlišení považuji za velmi naléhavé. Tím spíš, že - v souvislosti s Antikristem - zde sám už několik let varuji před mocenským zneužitím špičkových technologií.
Zejména mě zajímá ten ekumenismus a postoj k ostatním náboženstvím, nejen buddhismu. Přitom si neodpustím doplňující otázku: "Co by na odpověď č. 28 asi řekl Jiddu Krišnamurti?"
Autor (ještě před nedávnem) zde poměrně často citovaný.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
35 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 5.Května 2007 13:31:26
Ono je to s tím Giacomo Biffim zřejmě poněkud jinak. Jeho citované varování před Antikristem, které chápeme jako vzešlé z hlubin upřímné víry, může být taky jen jedno z mnoha dalších (pro mnohé křetanské duchovní typických) utilitárních malování čerta na zeď. Lze ho totiž číst též v jiném a daleko odpornějším kontextu, než by mě předtím vůbec kdy napadlo:
V nově přepracovaném Katechismu katolické církve z roku 1993 na straně 609 a 618 čteme tato tvrzení: "...zvířata, rostliny a neživé bytosti jsou od přírody určeny ke společnému blahu člověčenstva minulosti, současnosti a budoucnosti." Dále zde můžeme číst: "Bůh dal zvířata k dispozici pod vládu člověka, jehož stvořil k obrazu svému. Proto mohou zvířata sloužit ke stravě a výrobě oděvů. Zvířata se smí krotit, aby sloužila člověku při práci a ve volném čase. Medicínské a vědecké pokusy jsou v rozumných hranicích dovolené, protože přispívají k uzdravení a záchraně lidského života."
Oddělení člověka od ostatních živých bytostí, především zásluhou sv. Augustina, Thomase von Aquina a Martina Luthera, je velice diskutabilním počinem katolické církve. Sv. Augustinus tvrdil, že zvířata nemohou cítit jako člověk. Podle učení Thomase von Aquina (1225-1274) nemají zvířata, ale i ženy žádnou duši. Jinými slovy řečeno: ženo, jsi stvoření bez duše. Zvíře se zneužívá, ty se používáš. Jak Thomas von Aquin napsal: "Podstata hodnoty ženy leží v její schopnosti rodit a být prospěšná v domácím hospodářství." Třetí kniha Mojžíšova staví ženu na úroveň domácích zvířat. Podle sv. Augustina není žena, stejně jako zvíře, stvořena k obrazu božímu (muler non est facta ad imaginem Dei). Descartes (1596-1650), filozof a jezuita, tuto nauku také použil a degradoval zvíře na pouhou "věc". Označil zvířata jako automaty bez rozumu a duše.
Vraťme se ale zpět ke Katechismu. Tam můžeme rovněž číst: "Zvířatům nemůže být poskytnuta láska, neboť ta patří jedině člověku". Následky vidíme denně: člověk může zabíjet zvířata, když má "rozumný" důvod a může je týrat, když je "nutný" výzkum.
A jak nakládá církev s kritiky? Například již v roce 1989 rozšiřoval německý tisk děsivá tvrzení dominikánského mnicha Petrse Basiliuae Straithofena, že ochránci zvířat se svojí kritikou chemického průmyslu, chovatelů zvířat a vivisekce rozšiřují "psychologický teror". V roce 1991 kardinál Giacomo Biffi z Boloně veřejně prohlásil: "Antikrist je ochrana životního prostředí a pacifismus", zatímco v roce 1993 se časopis "Studi cattolici" vyjadřuje o ochráncích zvířat a vegetariánech jako o sadomasochistech, násilnících a agresorech. Aby tuto tezi redakce učinila hodnověrnou, přizvala dokonce i psychoanalytika, jistého Sanda Gindroa.
V roce 2000 byl vydán v rámci CEI (italské konference biskupů) dokument týkající se zdraví: zde se varuje před používáním přírodní medicíny, protože údajně zavádí metody s "neznámým účinkem". Biskupové pranýřovali například léčbu bylinami, akupunkturu, homeopatii, reflexní terapii, irisdiagnostiku, pokládání rukou, reiki a shiatsu. Přírodní medicína je klasifikována za lékařské postupy nezakládající se na anatomii, fyziologii, patologii a terapii - je to prý okultismus. Naopak biskupové propagují výhradně školní medicínu zakládající se na výsledcích z vivisekce. Je zarážející, jak může někdo tak nekompetentní vydat takový dokument...
Takto bychom mohli pokračovat dále. Případů je celá řada. Necháme však na vás, abyste si sami vytvořili svůj obraz o přístupu církve k otázkám práv zvířat. Na závěr pro přemýšlení snad ještě jeden výrok papeže Jana Pavla II: "Není pochyb o tom, že zvířata byla stvořena k užitku člověka; to znamená, že mohou být také použita pro experimenty."
(Převzal jsem z www.ohz.cz)
Takže i sám kardinál nakonec bezděčně přispěl k diskuzi, ne že ne.
-
Ondřejovi
36 odpověď odeslal(a) hanka v Sobotu 5.Května 2007 14:04:06
S tím Antikristem se nabízí taková douška - bude to muž, žena, anebo to budou nakonec rošťáci dvá?
A kamže potom, co tu nastolí ty nové pořádky, vstoupí/vstoupějí, bude vzat/budou vzati?
Už troubějí...
Ti kardinálové, to jsou lišáci, žejo.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
37 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 5.Května 2007 14:44:31
Ten náš určitě, hlavně pokud se týká katedrály.
Kolik lidí svým překrucováním faktů a kupčením asi odradil od křesťanství...
-
Re: rozhovor s Bhagatem
38 odpověď odeslal(a) hanka v Sobotu 5.Května 2007 14:47:52
No, a to je, Ondřeji, nakonec o tom, že ona si církev - mám na mysli katolickou - stačí bezproblémově plnit tu roli Antikrista docela sama.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
39 odpověď odeslal(a) O. v Sobotu 5.Května 2007 16:28:22
Hanko, zde bych si dovolil nesouhlasit a té církve bych se zastal.
Ona to spíš nezvládá, řekl bych. Duchovní činí toto vše obvykle v dobré víře, že co činí, dobře činí. Cesta do pekel je opravdu někdy dlážděna dobrými úmysly.
Ale že v tom Antikrista posilují, o tom není pochyb.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
40 odpověď odeslal(a) hanka v Sobotu 5.Května 2007 17:33:43
Vezměte to ale například z tohoto pohledu - on Antikrist vlastně ani nemůže být jinde než v křesťanské církvi. Protože ateisty počínaje, buddhisty a cojávím taoisty konče - všem těmto je nějaký Antikrist úplně volný.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
41 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 5.Května 2007 20:59:33
To je pravda, tohle mě taky párkrát napadlo. Ale možná, že i oni budou konfrontováni s něčím univerzálním, co s námi souvisí.
Vlastně už jsou, zatím jen na materiální, emocionální a mentální úrovni - celý svět, ať původem křesťanský, muslimský, buddhistický, hinduistický aj. přijímá vnější formy toho, co vzniklo v křesťanském světě. Na úrovni materiální konzumní způsob života, na úrovni emocionální např. holywoodské archetypální příběhy, na úrovni mentální vědecké paradigma a jeho technické aplikace.
Duchovní evropské kořeny se nám z toho vytratily - ať už postojem světa pro nebo proti - ale možná jen zdánlivě. Ale mám-li to shrnout, prostě nevím, aspoň zatím.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
42 odpověď odeslal(a) Turnovský v Sobotu 5.Května 2007 23:05:02
http://www.rezonance.cz/skola.htm
On už z pdstaty věci nemůže se konat antikrist jinde než v křesťanství. Jen tam kde Kristus, tam antikristus. Pohrajem si s řeckou předponou anti. Neznamená jen proti-kristus, může znamnat i před-kristus či dokonce Kristu-podobný. Jedině křesťanství může antikrist (dábel) děkovat za svoji závratnnou kariéru.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
43 odpověď odeslal(a) baudy v Neděli 6.Května 2007 01:55:39
http://www.astrolab.cz
Ondřeji zdravím Tě, stejně jako kolegu Turnovského. Nebyl jsme na webu den a půl, proto reaguji opožděně. Jako člověk s křesťanským myšlením, cítěním a navíc teologickým vzděláním říkám se vší zodpovědností: křesťanství je příběh, který krouží kolem naší potřeby Boha. Jak co doopravdy bylo, nezlobte se, ale ani já ani Vy to prostě nevíme. Kdo z Vás je v rámci náboženství držitelem kterékoliv pravdy, blahopřeji Vám. Je totiž lepší náboženství mít než nemít. Nemít boha je jako nemít otce. Řekl mimochodem Sigmund Freud. Ale zda Ježíš doopravdy zemřel následkem ukřižování, vážení, můžeme se domnívat, můžeme se vzájemně ujišťovat, ale to je asi tak všechno.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
44 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 6.Května 2007 11:23:08
Ano, Baudy, jsem si vědom toho, co píšeš. Mám-li hovořit za sebe - a lze to brát i jako formu mého vyznání, které jsem v současné době schopen takto vyjádřit - pro mě je podstatné, že do toho rizika smrti na kříži zřejmě s plným vědomím šel. Ať už se to pak vyvinulo jakkoli.
Že se odevzdal tomu, proč žil a čemu sám věřil do té míry, že byl ochoten položit za to i život - aniž by přitom někoho dalšího zabíjel, jak to běžně činilo před ním již mnoho králů.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
45 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 6.Května 2007 12:21:24
...to, čemu se odevzdal se zřejmě týkalo služby a pomoci jeho utlačovanému národu. Z hlediska formy se mi zdá nejpravděpodobnější určitá donkichotská, sametová vzpoura proti Římanům.
Na rozdíl od té naší vzpoury před 18 lety ovšem horoucně nábožensky motivovaná.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
46 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 6.Května 2007 12:38:13
http://www.rezonance.cz/skola.htm
milý baudy, pokud se považujete za křesťana, pak jistě znáte apoštolské vyznání víry:
Věřím v Boha Otce všemohoucího,
stvořitele nebe i země.
I v Ježíše Krista,
Syna jeho jediného, Pána našeho,
jenž se počal z Ducha svatého,
narodil se z Marie Panny,
trpěl pod Pontiem Pilatem,
byl ukřižován, umřel, pohřben jest,
sestoupil do pekel,
třetího dne vstal z mrtvých,
vstoupil do nebe,
sedí po pravici Boha Otce všemohoucího,
odtud přijde soudit živé i mrtvé.
Věřím v Ducha svatého,
svatou církev obecnou,
společenství svatých,
odpuštění hříchů,
vzkříšení těla
a život věčný.
Amen.
Ten druhý odstavec si můžeme opustit, ale pokud pochybujete o tom, že Ježíš zemřel na kříži, aby mohl vstát z mrtvých etc. etc. (a Vy tím, že říkáte, že nikdo nevíme jak to bylo o tom přinejmenším pochybujete) pak buďte rád, že žijete v této době, kdy je každému vpodstatě jedno jakou kdo trpí herezí a církevní úřady nemají žádnou moc (zejména ve vašem případě zběhlého mnicha).
-
Re: rozhovor s Bhagatem
47 odpověď odeslal(a) baudy v Neděli 6.Května 2007 15:05:58
http://www.astrolab.cz
Seňores, díky za diskusní tón.
Ondřeji, podle evangelií všechno nasvědčuje tomu co píšeš ve své první reakci na mne o kousek výše.
To co píšeš o pomoci utlačovanému národu a sametové vzpouře Římanům, za to bych ruku do ohně nedával. Jestli to vnímám správně, Ježíš s Římany problém neměl. Domnívám se, že v jeho vidění byli na všech stranách dílem kvalitní lidé, dílem trdla a že se v podstatě choval politicky velice neutrálně.
Jako náboženský člověk mám výhrady, že forma křesťanského náboženství do velké míry znemožňuje věřit. Řadě lidí a cestu k Bohu významně komplikuje. Vím, že na druhé straně jiným lidem cestu k Bohu usnadňuje, tak jako jí svého času usnadnila i mně.
Pro pana Turnovského: jako přemýšlející člověk mám s nicejsko-konstantinopolským krédem malé ale přece problémy. Nemám rád, když lidé odříkávají něco nazpaměť a navíc často. Odříkávám krédo nicméně proto, že je součástí milovaného rituálu v rámci prostředí, ke kterému chovám náklonnost a loajalitu. Toho, že mne dneska za názory nikdo nezavře ani neupálí si vážím. Mohu žít s rodinou, mohu si plánovat, mohu se těšit na stáří. Nicméně se spolehněte, že když mne v minulých stoletích kdokoliv zavíral či upaloval, zas až tak moc jsem si z toho nedělal. Konec konců jak vidno, jsem tu zas a tvrdím pravděpodobně zas to samé :-)
Podle mého soudu v krédu podstatné věci chybí a nepodstatné tam jsou. V krédu není ani slovo o lásce boha k člověku. Není to chyba? Z druhé strany možná, něco jako je láska, nelze nacpat do nějakého tvrzení. Aspoň že krédo obsahuje zmínku o tom, že Bůh je otec.
Celý případ Ježíšova úmrtí je neprůhledný díky tomu, že církev odmítla zkoumat co se s člověkem vlastně děje a neděje po smrti. Domnívám se, že i proto, aby se nenarušil obraz Ježíšova zmrtvýchvstání. Díky tomu se celá eschatologie, nauka o posmrtném životě a o budoucí spáse, zablokovala, s ní se zablokovalo i poznání západní civilizace toho, co smrt je a není. Pro pochopení toho, co je život, se mi zdá pochopení toho co je smrt dost důležité. :-) Dnes jsme ale v situaci jiné, můžeme u každého člověka mapovat hodinu po hodině, den po dni, co se s ním po "zhasnutí" děje.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
48 odpověď odeslal(a) turnovský v Neděli 6.Května 2007 16:45:16
http://www.glosy.info
""Dnes jsme ale v situaci jiné, můžeme u každého člověka mapovat hodinu po hodině, den po dni, co se s ním po "zhasnutí" děje.""
Spíš bych řekl, že si někteří jen myslí, nebo jen tvrdí, že mohou... Nakolik jsou jejich metody průkazné či hodnověrné je samozřejmě jiná věc
-
Re: rozhovor s Bhagatem
49 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 9.Května 2007 10:23:28
Malé upozornění k článku s Decsartem a andělem - začíná slovem "trialog". To mě udivuje, a zrovna v Literárkách. Trialog je totiž nic. Dialog nemá předponu di- =dva, ale dia- =roz, přes.
Je to z řeckého dialegó=rozprávím, hovořím. Vždy se mělo za to, že kdo užije slova trialog, ví houby, protože tak jako dialog není pouze rozhovorem dvou, pak trialog už vůbec není rozhovorem tří. Ale možná se tento mutovaný mrzák nakonec jazykově ujme.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
50 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 9.Května 2007 10:26:24
Jejda - omlouvám se nejen vám, ale hlavně Descartovi! Zkomolila jsem mu v předchozím příspěvku jméno. Raději tedy Kartezius.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
51 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 9.Května 2007 10:34:39
http://www.svkol.cz/konf/05ref12/kr12.pdf
A nakonec, jak to tak bývá a má být, vyvracím sama sebe. Jak vidno, tato jazyková zmršenina se traduje už pěkně dlouho, takže jí nakonec mohu ulehčeně popřát lehkost bytí.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
52 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 9.Května 2007 15:33:56
http://www.rezonance.cz/skola.htm
hanko, nechodite na prednášky Nové Akropole?
-
Re: rozhovor s Bhagatem
53 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 9.Května 2007 15:55:39
Ne-e. Co to je? Vy tam, PT, chodíte?
-
Re: rozhovor s Bhagatem
54 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 9.Května 2007 16:23:27
http://www.rezonance.cz/skola.htm
tak pardon. Omlouvá se Turnovský
-
Re: rozhovor s Bhagatem
55 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 9.Května 2007 17:00:23
Jsem si vygůglovala nějaké stránky Nové Akropole, a vypadá to poměrně dost podezřele, v prvé řadě proto, že tam nejsou uvedeni žádní přednášející.
A vůbec, taková podivná změť témat.
To jste mě tedy nepotěšil. Louskám si v Husserlovi, Patočkovi, Sobotkovi, Mouralovi a tak.
-
Re: rozhovor s Bhagatem
56 odpověď odeslal(a) Marcela Machovičová v Pátek 11.Května 2007 12:26:32
E.Bondy v B. píše /alespoň si to vybavuji/, že když se ho ptali, zda duše existuje /nebo ne/ - neodpověděl. Máca
-
Re: rozhovor s Bhagatem
57 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 12.Srpna 2007 19:56:37
http://www.rezonance.cz
V záplavě naprostého škváru, který vydává nakl. Knižní klub se zaskvěla vynikající kniha James D. Tabor: Ježíšova dynastie. Na základě archeologických výzkumů a textové analýzy dobových spisů dochází religionista a archeolog k překvapivým odhalením o životě a díle rabbiho Ješuy z Nazareta, známého jako Ježíš Kristus. Přestože s některými jeho názory nesouhlasím, považuji tuto knihu v překladu Dušana Zbavitele za naprosto mimořádně fundovanou. Cena je směšná 229 Kč
-
Re: rozhovor s Bhagatem
58 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Neděli 12.Srpna 2007 20:36:46
Ten název Ježíšova dynastie mi evokuje název dvoudílného dokumentu BBC, který šel na jaře na ČT a nedávno ho opakovali – Ježíšova rodina. Dělal ho přední americký genealog, a byl velmi zajímavý. Nezabývá se tahle kniha J.D.Tabora podobnou tématikou? Pak by jistě stála za koupení!
-
Re: rozhovor s Bhagatem
59 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 12.Srpna 2007 21:24:38
http://www.rezonance.cz/skola.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Tabor
možná na tom filmu spolupracoval podobně jako na tom Cameronově z letošnho jara a bývá velmi často v těchto věcech konzultován
opravdu knihu stojí za to si přečíst, nejsou to žádné "povídačky naší kačky", ale seriozní práce
Mimo jiné zmiňuje i Jicchaka ben Luriu (slavný kabbalista ha-Ari ze 16. století, který předává tradiční zorávu o tom, ž Ježíšův hrob se nachází u města Cfat (Safed) v tzv "pohřebišti spravedlivých" kde jsou pochování různí židovští světci a mudrci
-
Re: rozhovor s Bhagatem
60 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 12.Srpna 2007 21:40:45
http://www.rezonance.cz/skola.htm
http://www.religiousstudies.uncc.edu/JDTABOR/indexb.html
http://www.jesusdynasty.com/
tady jsou nějaké linky zejména na jeho domovskou slavnou universitu v Severní Karolíně
-
Re: rozhovor s Bhagatem
61 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 12.Srpna 2007 21:58:35
http://www.e-stredovek.cz/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2007070001
tady je české resumé
http://www.e-stredovek.cz/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2007070001