Zobrazení otázky a odpovědí
-
Bergman a Antonioni
4264 otázku odeslal(a) Turnovský v Úterý 31.Července 2007 20:29:44
http://www.rezonance.cz/skola.htm
dva dny po sobě odešli dva filmoví režiséři: Ingmar Bergman a Michelangelo Antonioni.
-
Re: Bergman a Antonioni
1 odpověď odeslal(a) pt v Úterý 31.Července 2007 20:35:07
Ingmar Bergman 14.7.1918 13:00 Uppsala, Švédsko
Michelangelo Antonioni: 29.9.1912, 21:45 Ferrara, Italie
-
Re: Bergman a Antonioni
2 odpověď odeslal(a) Jiří Janda ve Středu 1.Srpna 2007 09:53:26
Ne dva dny po sobě, ale oba v jeden den. Bergman umřel v pondělí asi v 7:00 SELČ na ostrově Farö, Antonioni týž den večer ve Ferraře. Akorát to agentury zveřejnily s pochopitelným jednodenním zpožděním.
-
Re: Bergman a Antonioni
3 odpověď odeslal(a) Iva ve Středu 1.Srpna 2007 10:23:47
Saturn se blíží k Regulu a tak saturnovští tvůrci(Lev) filmu(Neptun, Vodnář) a kvadratura Marse z Býka.Úplněk a Slunce na 7 stupni Lva hovořící o "moc základních duchovních hodnot, které se vztahují k obecné lidské humanitě a ke všem trvalým archetypům" - " Trvalost" - "Na noční obloze září souhvězdí".
-
Re: Bergman a Antonioni
4 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 1.Srpna 2007 14:17:12
http://www.rezonance.cz/skola.htm
Z těch dvou protikladných tvůrců, byl mi Antonioni bližší svými mlčenlivými filmy s dlouhými téměř nehybnými záběry. Dobrodružství, Noc, Zatmění, Červená Pustina, Zvětšenina - nezapomenutelné filmy, které mi nastavily hodnotící měřítko na filmy vůbec
-
Re: Bergman a Antonioni
5 odpověď odeslal(a) Iva ve Středu 1.Srpna 2007 14:25:41
Sím nešly by sem dát radixy???
U Bergmana je hezký, že Neptun je na tom 7 stupni Lva-:)) a Uran v opozici na Regula.
-
Re: Bergman a Antonioni
6 odpověď odeslal(a) Iva ve Středu 1.Srpna 2007 14:27:27
A nebude to taky tím, že Antoniony si "hraje" taky s barvou?? :-)))
-
Re: Bergman a Antonioni
7 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 1.Srpna 2007 14:48:58
http://www.rezonance.cz/skola.htm
jenže barvu začal používat až od Červené pustiny
-
Re: Bergman a Antonioni
8 odpověď odeslal(a) Bergman podle Astrotheme.fr ve Středu 1.Srpna 2007 14:59:18
-
Re: Bergman a Antonioni
9 odpověď odeslal(a) Antonioni podle astrotheme.fr ve Středu 1.Srpna 2007 15:00:09
-
Re: Bergman a Antonioni
10 odpověď odeslal(a) Bergman ve Středu 1.Srpna 2007 17:39:15
-
Re: Bergman a Antonioni
11 odpověď odeslal(a) Antonioni ve Středu 1.Srpna 2007 17:39:52
-
Re: Bergman a Antonioni
12 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 2.Srpna 2007 10:10:40
http://www.rezonance.cz/skola.htm
Povšimněme si základního rozdílu mezi oběma tvůrci:
Antonioni patří do generace nanejvýš význmané opozice Uran-Neptun, kterou má navíc v kvadratuře na Venuši v 5. domě a v trinu na skupinu Slunce/Merkur.
Bergman už ne.
U Antonioniho je odlišnost stvrzena také tím, že Uran se vrátil z krátké návštěvy ve Vodnáři do Kozoroha a Pluto právě vstoupil do Raka
Bergmanův Uran má za sebou téměř celý pobyt ve Vodnáři
Tvary horoskopu: Antonioni Houpačka (prázdný 3. a 4. dům) - snaha o objektivní, nezaujatý pohled na věc dokumentaristy
Bergman uranský trychtýř. Protože je údaj o narození Bergmana udán jako celá hodina, může být Uran-singlton jak na konci 4. domu tak na začátku 5. domu (s trochou nadsázky můžeme použít Urana v obou domech) osbní originality výrazu založené na krizové situaci v rodině
Oba patří k dvěma odlišným cyklům Saturna s Neptunem
Antonioni se narodil na konci úpl
-
Re: Bergman a Antonioni
13 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 2.Srpna 2007 10:21:00
ne a ne tam dostat konec předchozího příspěvku
-
Re: Bergman a Antonioni
14 odpověď odeslal(a) Iva ve Čtvrtek 2.Srpna 2007 12:55:37
Teda doufám pevně, že se tam to pokračování podaří dát:-)). Je to moc zajímavý a vůbec ty radixy stojí za to si o nich něco říct.
-
Re: Bergman a Antonioni
15 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 3.Srpna 2007 07:59:10
http://www.rezonance.cz/skola.htm
tak znova
V dnešních Hospodářských noviná srovnává Pavel Bartošek oba režiséry a dospívá k podobnému názoru jako my vyvozujeme z tavru horoskopu např.:"V jejich díle se se totiž evropský filjednou provždy vymezil jako alternativa ke klasické hollywoodské kinematografii, kteá je postavena na akčních scénách a lineární dějové kauzalitě. Filmy obou tvůrců mají zvláštním způsobem komplementární ráz. Zatímco Uppsalský syn pastora Bergman se zajímá o psychologii postav a subjektivní stránku světa, levičák z katolické Italie Antonioni vyniká ohromnou schopností objektivity. spirituálně laděný Bergman átrá v hlubinách duše po jejích nemocech, materialista Antonioni naopak prozkoumává oblast citu a jeho odcizení."
-
Re: Bergman a Antonioni
16 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 3.Srpna 2007 08:35:03
http://www.rezonance.cz/skola.htm
Bartošek dále píše o Antonioniho filmu Dobrodružství:
"Zakládajícím aktem Antonioniho kinematografie je zmizení Anny v Dobrodružství. Jde o zlomovou událost pro dějiny filmu. Jeho počin má pro film stejnou váhu, jako když Picasso namaloval Avignonské slečny.
Samotné uvedení Dobrodružství v Cannes je přitom legendární. Diváci totiž snímek vypískali. Antonioni musel dokonce z kina utéct. Hned ráno ale začala v Cannes kolovat petice za druhé promítání toho, co její signatáři označovali za jeden z nových začátků kinematografie.
Anna je podle klasické drammaturgie nositelem smyslu vyprávění a jako hlavní postava je tím, na koho se divák soustředí především. Poté ale absolutně a nevysvětlitelně zmizí. Její zmizení je tak především ztrátou smyslu a Dobrodružství si přímo klade otázku, co ji nahradí...Prázdný a abstarktní ostrov (Stromboli pozn. PT) z něhož Anna zmizela, je metaforou pouště beze smyslu a vyprávění bez příběhu, tedy jakési absurdity.
Antonioniho trik však spočívá v tom, že ho zmizení Anny dál vůbec nezajímá. ...Tak chtěl dát jednoznačně naevo, že ho vlastně vůbec neinteresuje klasická dramaturgie. Vdalší části filmu tak milenec Anny Sandro její hledání pouze předstírá, aby se mohl sblížit s její přítelkyní Claudií. (Monika Vitti)"
K tomu dodávám, že pokud tehdy diváci film vypískali, dnešní odchovanci akčních filmů by nejspíš v kině těch 145 černobílých minut černobílé nepřežili. Nicméně film nakonec v Cannes cenu dostal, což je zajímavé zejména proto, že hlavní cenu dostal Sladký život Frederica Felliniho
-
Re: Bergman a Antonioni
17 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 3.Srpna 2007 09:28:34
http://www.rezonance.cz/skola.htm
Protože je mi Antonini bližší (Dobrodružství a jeho pendant Zvětšenina) byly pro mne před těmi 40 lety zjevením. pokusím se úržkovitě, jak mi čas a zaneprázdněnost dovolí pokračovat právě s ním.
Stellium planet ve Vahách a v 5. domě ukazuje na bohaté výrazové prostředky. nezapomeňme, že AM původně vystudoval ekonomii, pak psal recenze (divadelní a filmové), spolupracoval ve 40. letech na dokumentárních filmech, byl u zrodu italského neorealismu. Kromě filmové režie psal scénáře a povídky.
Ani v tomto horoskopu nenalezneme finálního dispozitora, jímž by se zdála být Venuše (disponuje 8 planetami a přes Merkura i Ascendentem) jenže Jupiter je také doma ve Střelci. Nicméně její estetické, etické a hodnotové významy budou hrát významnou roli v životě poněkud neurotického režiséra.
-
Re: Bergman a Antonioni
18 odpověď odeslal(a) Turnovský v Sobotu 4.Srpna 2007 19:22:22
http://www.rezonance.cz/skola.htm
Antonioni se narodil ke konci úplňkové lunační fáze. Navíc tento úplněk byl zatměním Měsíce, vidět věci novým netradičním, neotřelým způsobem je mu vlastní, přestože ke konci dětství dostal jeho život nový náboj v podobě novoluní-zatmění Slunce.
Bergmana během jeho dlouhého života z hlediska sekundárních direkcí žádné zatmění nepotká, jeho druhá lunační osmina při narození naznačuje, že jeho boj proti zkostnatělé tradici je spíš osobního rázu, v kombinaci s Uranem na konci 4. domu připomíná neutěšené poměry v dětsví protagonistů filmu Fanny a Alexander, kteří jsou deptáni bezcitným nevlastním otcem pastorem. (viz Bergmanovo dětství)
Bohužel/bohudík nemohu/nehodlám z ne/dostatku ne/času postupovat/ustupovat rychleji
-
Re: Bergman a Antonioni
19 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 12.Září 2007 19:20:21
Dnes na ČT2 21:30 Antonioniho Zvětšenina. Kdo neviděl měl by vidět.
-
Re: Bergman a Antonioni
20 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Středu 12.Září 2007 23:48:28
Tak jsem se vrátil do mládí! Když jsem viděl Zvětšeninu poprvé, mohlo mi být tak 23, a dodneška si pamatuju ten úžasný pocit naprosté fascinace! A to jsem byl ještě k tomu fotograf, i když v té době de facto začínající, takže to pro mě mělo ještě další rozměr. Pane Antonioni, díky!