Zobrazení otázky a odpovědí
-
Grygarova letadlologie
6264 otázku odeslal(a) Jiří v Úterý 18.Března 2014 12:20:26
http://www.novinky.cz/cestovani/330492-kdyz-nebe-protnou-desitky-tisic-letadel.html
Jiří Grygar kritizuje astrologii, že nebere do úvahu všechny objekty pozorovatelné na nebi a navrhuje vzít do hry tzv. letadlologii.
Z přiloženého videa jest patrno, že jeho názor stojí alespoň za zamyšlení...
-
Lysenko v Americe...
1 odpověď odeslal(a) Jiri v Úterý 18.Března 2014 20:33:46
http://www.novinky.cz/veda-skoly/330713-planeta-merkur-se-neustale-zmensuje-zjistili-vedci.html
"Pod Sluncem žhaveným povrchem planeta Merkur chladne, což způsobuje její zmenšování.
Během posledních 3,8 miliardy let se průměr nejmenší planety sluneční soustavy zmenšil až o 14 kilometrů na nynějších 4879 kilometrů.
Informovali o tom američtí vědci z ústavu Carnegie ve Washingtonu."
14 km za 3,8 miliardy let znamená roční změnu průměru planety o necelé 4 mikrometry.
Vzhledem k tomu, že lidský vlas má tloušťku větší než 18 mikrometrů, nelze než americkým soudruhům poblahopřát k jejich výsledkům !!!
-
Re: Grygarova letadlologie
2 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 18.Března 2014 22:13:34
mně zajímá kdo a jak prováděl ta vstupní měření před 3,8 miliardy roků
Nejspíš bude potřeba se podívat co opravdu se píše v původním článku
-
Re: Grygarova letadlologie
3 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 18.Března 2014 23:28:47
http://spaceref.com/mercury/mercury-contracted-more-than-prior-estimates.html
Původní článek je zde:
http://spaceref.com/mercury/mercury-contracted-more-than-prior-estimates.html
ale volně přístupný je jen souhrn a drobné obrázky.
Nicméně článek je solidně převyprávěný v přiloženém linku; americké kolegy bych tentokrát docela ocenil. Z článku vyplývá, že celkový rozsah smrštění za uplynulé 4 miliardy let vypočítali z výškových rozdílů teras a horských hřebenů na Merkurově povrchu, podél kterých smrštění proběhlo. Což bylo možné až po zmapování současnou sondou Messenger, která k zemi poslala podstatně přesnější data než Mariner 10 v sedmdesátých letech.
Astrologická otázka zní: Co symbolizuje tak výrazná kontrakce, která přece koresponduje spíš se Saturnem?
-
Re: Grygarova letadlologie
4 odpověď odeslal(a) oprava v Úterý 18.Března 2014 23:31:38
http://www.nature.com/ngeo/journal/vaop/ncurrent/full/ngeo2097.html
Opravuji překlep v URL. Původní článek je tento, v časopise Nature Geoscience.
-
Re: Grygarova letadlologie
5 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 20.Března 2014 10:55:16
Jinak má Grygar nepochybně pravdu, ale v jiném smyslu než ho možná samotného napadlo. Nejde ani tak o další objekty pohybující se po nebi. Jde o zásadní ovlivnění samotného základu obchodních, společenských, politických a vojenských aktivit společnosti leteckou dopravou.
Nejde jen o rychlost změn ale hlavně o naprosté zpřeházení horizontálních domů až rozpuštění jejich hranic. Pro cestující letadlem přímo, pro nás ostatní nepřímo v důsledku závislosti oněch aktivit na letecké dopravě.
-
Re: Grygarova letadlologie
6 odpověď odeslal(a) Jiří ve Čtvrtek 20.Března 2014 11:44:34
To je skvělý postřeh, Ondro, s těmi domy. Díky!
-
Re: Grygarova letadlologie
7 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 20.Března 2014 20:56:38
Mně to totiž, Jirko, připomněla jedna ryze praktická zkušenost. Kdysi jsem se vracel služebně z Číny, bylo to v noci a když letadlo nabralo výškový kurs, všiml jsem si, že právě zapadá Měsíc. Pak jsem se nějaké dvě hodiny díval na film, na další hodinu jsem usnul. Když jsem se probudil a podíval se z okénka letadla, ten Měsíc zapadal pořád ;-)visel těsně nad obzorem stejně jako na začátku letu...
-
Re: Grygarova letadlologie
8 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 20.Března 2014 21:21:06
Jinak zas takový světoběžník nejsem, bylo to před více jak 15 lety a od té doby jsem byl nanejvýš jen za humny.
Ale to video je pěkné, nejen že názorně napovídá, že dochází k onomu rozmazání domů, ale navíc se podobá zvětšenině silničního provozu. A ten je zase krásným podobenstvím nejrůznějších aspektů od rozběžné konjunkce (odbočovací pruh) přes sextily, kvadratury a trigony aj. aspekty(křižovatky)až po doběžnou konjunkci (připojovací pruh).
Kde přednosti v jízdě (případně zrušené použitím semaforů) jsou výstižným symbolickým vyjádřením odstupňovaného (nebo spravedlivě střídaného) důrazu na planety v závislosti na jejich pozici v hierarchii dispozitorů. A z tohoto pohledu je třeba ocenit tradiční pohled na odstupňovanou "sílu" planet. Tuto hierarchii si zřejmě můžeme dovolit relativizovat jen tehdy, jestliže střídavě a spravedlivě pouštíme ke slovu jednu či druhou planetu nebo stelium na způsob toho semaforu.
-
Re: Grygarova letadlologie
9 odpověď odeslal(a) RadekM v Pátek 21.Března 2014 20:09:56
Hm...mars ve vahách a ještě k tomu retrográdní - možnost zamyslet se nad letadly - proč ne, pak je ovšem třeba si položit otázku, zda bylo dřív slepice nebo vejce - zda je to úvaha primárně o letadlech anebo nám k tomu něco říká ten retrográdní mars ve vahách akcentující kvadraturu uran-pluto, navíc ještě slunce v beranu a vzhledem k venuši ve vodnáři by navíc tato úvaha mohla mít i estetický rozměr...
-
Re: Grygarova letadlologie
10 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Sobotu 22.Března 2014 11:05:53
Tomu moc nerozumím.
-
Re: Grygarova letadlologie
11 odpověď odeslal(a) RadekM v Sobotu 22.Března 2014 15:41:28
No tak - letadla jsou vždy spojovány s váhami a mars tak to je jejich konstrukce. Váhy navíc tlačí na kvadraturu uran-pluto, takže by z toho mohl být nějaký příspěvek k době, navíc venuše ve vodnáři zdůrazňuje estetické hledisko dejme tomu vědy( vodnář ).
-
Re: Grygarova letadlologie
12 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Sobotu 22.Března 2014 23:04:00
Aha, to má cosi do sebe. Jen bych k těm signaturám ještě přidal hodně Jupitera.
Zkusím se ale ještě vrátit k těm paralelám s autoporovozem - z globálního hlediska vypadají letové linky například nad Londýnem a dalšími velkoměsty velmi podobně jako dálniční křižovatky. To posiluje moji domněnku, že letadla i auta jsou v dnešní době jakýmisi posly mezi světem nebeským a pozemským. Že možná právě jejich prostřednictvím se uskutečňuje velká část planetárních vlivů / synchronicit. Jejich způsob pohybu totiž rezonuje jak s tím co je nahoře tak i s tím, co je dole.
Dříve byly hlavním nástrojem obdobného prostřednictví statické sakrální stavby. Ale naše doba přeje pohyblivosti, mutualitě. Mnohý dnešní film oslovuje diváka na stejně hlubokých úrovních jako někdejší obraz, socha či text. A hranice mezi sakrálním a profánním je dnes tak členitá sa nejasná, že bych letadla, auta (a lodě zaoceánské i kosmické) nepodceňoval;-)