Zobrazení otázky a odpovědí
-
Západ nebo východ?
3667 otázku odeslal(a) Ondřej v Neděli 28.Května 2006 23:03:29
Už řadu let, spíše několik desetiletí narážím zas a znovu na otázku možnosti společného jmenovatele mezi západní a východní filosofií, západními a východními duchovními východisky, o astrologii ani nemluvě.
Někdo možná namítne proč se tím zabývat, ale ono se tím prostě v dnešním propleteném světě nelze nezabývat - ať už žijeme fyzicky (či vnitřně) na západě nebo na východě - chceme-li být upřímní sami k sobě.
Přiznám se, že už nemůžu...a zdaleka nejde jen o otázku reinkarnace. Na obou stranách se totiž setkáváme s literárními zdroji, školami i jednotlivci, z nichž vychází taková síla, vzájemné hluboké podobnosti a zároveň rozdílnosti, že pokud člověk nechce být čtenářem jediné knihy /či jednoho okruhu knih/, nelze se vyhnout srovnání a pominout otázky, které to velmi brzo vyvolá.
-
Re: Západ nebo východ?
1 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Neděli 28.Května 2006 23:35:35
Asi před 150 lety navštívili v Dakšinesváru hiduistického avatára Rámakrišnu angličtí křesťané a položili mu otázku: „Ty jsi hinduista a modlíš se k bohyni Kálí, my jsme křesťané a modlíme se k Ježíši Kristu. Můžeš nám říci, čí cesta je správná? Tvoje, nebo naše?“ Rámakrišna, který do té doby o Kristu nikdy neslyšel, si nechal vše vysvětlit, a pak jim řekl, aby přišli za půl roku, že jim dá odpověď. Potom odešel do paňdžábských lesů, kde se nějakou dobu postil a meditoval, a když se Angličané u něho znovu objevili, řekl jim: „Setkal jsem se s Ježíšem, hovořil jsem s ním, a vaše cesta je správná.“ Oni užasli, a řekli mu: „To říkáš ty, hinduista?“ Načež Rámakrišna se jenom usmál a odpověděl: „Je jenom jeden bůh, ale tisíce cest je k němu.“
Myslím, Ondřeji, že to je odpověď i na Tvou otázku.
-
Re: Západ nebo východ?
2 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 29.Května 2006 08:11:21
http://www.rezonance.cz
podle mého názoru lze myšlenkové systémy (ať už vědecké, náboženské či filosofické) převést na dva společné jmenovatele a to na systémy substanční a systémy nesubstanční. Do první kategorie spadají všechny myšlenké systémy až na ty, které nacházíme v prvotním nenáboženském taoismu a nenáboženském buddhismu, v relativistické a kvantové fyzice a teorii superstrun v současnosti, které patří mezi systémy nesubstanční. Proto může např. hinduista považovat kristovu cestu za správnou. Turnovský
-
Re: Západ nebo východ?
3 odpověď odeslal(a) Beránek v Pondělí 29.Května 2006 09:40:27
A kam patří šamanismus?
-
Re: Západ nebo východ?
4 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 29.Května 2006 10:31:07
http://www.rezonance.cz
to je přece jasné, šaman je léčitel SEVERských národů žijících na Sibiři, v Altaji v severní Americe a v Arktidě. Jeho funkce je svázána se severskými přírodními podmínkami. Turnovský
-
Re: Západ nebo východ?
5 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pondělí 29.Května 2006 10:36:04
Záleží na šamanovi. Třeba když uctívá jeleny, vodní tůně a určité druhy stromů, je ontolog substanční.
Když věnuje pozornost tomu, kdy a kudy chodí jeleni pít a ožírat listí, je nesubstanční.
-
Re: Západ nebo východ?
6 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pondělí 29.Května 2006 10:45:19
...když ten sever dovedeme do extrému, mohli bychom místo o jelenech, tůních a stromech hovořit třeba o tuleních, kusech plovoucího ledu a rybích hejnech.
-
Re: Západ nebo východ?
7 odpověď odeslal(a) Anonymous v Pondělí 29.Května 2006 10:50:06
Dovolil jsem si sem překopírovat jeden příspěvek z jiného fóra.
Šamanizmus je nastaršia metóda duchovného poznania, ktorej začiatky sa datujú 35000 - 40000 rokov pred Kristom. Je zaujímavé, že šamanizmus v rôznej forme existuje na celom svete. Aj kresťanstvom nasiaknutá Európa bola dlhú dobu ovplyvnená šamanizmom. Aj v súčasnosti sa môžme stretnúť s fragmentmi pôvodných duchovných techník, ktoré používali naši predkovia. V Amerike (severná i južná), Afrike, Austrálii ako aj Ázii sa ešte dnes môžme stretnúť so zachovanými formami šamanizmu.
Základom šamanizmu je schopnosť vstupovať do niekaždodennej reality, pohybovať sa v nej a poznanie v nej získané prinášať späť do každodennej reality tak, aby z neho malo úžitok celé spoločenstvo. V pôvodnych prírodných spoločenstvách šaman pomáha členom svojho kmeňa liečením, duchovným vedením, prípadne objasňovaním nevysvetliteľných javov v prírode a pod. Mnohé z týchto funkcií dnes preberajú aj moderní, tzv. mestskí šamani.
-
Re: Západ nebo východ?
8 odpověď odeslal(a) Beránek v Pondělí 29.Května 2006 10:59:44
Asi nejde o sever nebo jih je šaman "jen" léčitel?A kdo je "léčitel"?
Zařazen do substanční nebo do té druhé?
-
Re: Západ nebo východ?
9 odpověď odeslal(a) O. v Pondělí 29.Května 2006 11:10:18
Taky bych se přimlouval za obecnější pojetí šamanismu.
A nedá mi, abych nezmínil jednu (nejen ovšem na něj se vztahující) stinnou stránku, která jej nesmírně zatěžuje a diskredituje.
Za tu považuji POVĚRČIVOST, přesněji řečeno víru v souvislosti dějů, které jsou jen pseudosouvislostmi.
Ta kontaminuje kdejaký duchovní směr, ale šamanismus, resp. kulturu přírodních národů asi obzvlášť. Asi proto, že pověrčivé a rituální chování jsme zřejmě zdědili ještě od zvířat.
S plným vědomím toho, že je to asi pořádné slovo do pranice bych navíc řekl, že zatímco např. modloslužba znehodnocuje (výše uvedený) substančně ontologický přístup, pověrčivost jako víra v kdejaké krkolomné vztahy a souvislosti kontaminuje přístup nesubstanční!
-
Re: Západ nebo východ?
10 odpověď odeslal(a) ...ještě jednou a rozšířeno: v Pondělí 29.Května 2006 11:18:32
Modloslužba a víra v entity, u kterých se dotyčný příliš nezabývá otázkou jejich existence znehodnocuje substančně ontologický přístup.
Pověrčivost jako víra v kdejaké krkolomné, neprokázané a nahodilé vztahy a souvislosti kontaminuje přístup nesubstanční.
Uvádět v omyl, škodit až zabíjet může obojí. Tím spíš, že se obojí často kombinuje.
-
Re: Západ nebo východ?
11 odpověď odeslal(a) ... v Pondělí 29.Května 2006 11:19:16
Ondřej
-
Re: Západ nebo východ?
12 odpověď odeslal(a) Beránek v Pondělí 29.Května 2006 11:25:50
Uvádět v omyl, škodit až zabíjet může ale tedy VŠE. Nebo něco ne?
-
Re: Západ nebo východ?
13 odpověď odeslal(a) Beránek v Pondělí 29.Května 2006 11:48:00
Víra v souvislosti dějů = POVĚRČIVOST?
-
(no subject)
14 odpověď odeslal(a) Neo v Pondělí 29.Května 2006 11:56:53
Spíše jde o snahu člověka vnést člověčí řád a smysl do neustálého vývoje světa, tak aby věděl kde je jeho místo, odkud a kam jde ... .
Mě tu též vycházejí též dvě roviny.
První rovina ta vychází z principů tvůrčího supervesmíru, tedy vše co tvoří naší superčasoprostovou dimenzi ať nám zatím skrytou nebo námi objevenou.
Zde může být vše co popisuje tento stav, tedy od geologie, biologie, fyziky, historie atd., ale i náboženství, esoterické nauky atd, neboť svým způsobem oslovují stav který je nad našimi smysly a momentální schopností jej pojmout.
Druhá rovina vychází z neustále všudypřítomné Jednoty, která svoji "shrnujícím" a všebytným principem nepotřebuje nic konat neboť vše je vnímáno se vším a je to konečný i počáteční stav všeho a k tomu možná spěje onen lidský pojem ducha.
Tedy vidím zásadní problém v tom co my považujeme za duchovní a co je opravdu duchovní, ikdyž je to v podstatě všechno, neboť platí i výše uvedené.
Problém ale může nastat s naší aktuální vývojovou perspektivou, která může spatřovat duchovní projev v jevech které souvisí s první rovinou, tedy "funkčností" supervesmíru ve všech jeho evolučních podstatách.
Pravá "duchovnost" tady podotknu, nevím jak ji kdo z vás vnímá, můj náhled je asi ten že směřuje k poznání a pochopení jež přináší "vybití" tvůrčího projevu, což přináší opětovné stále větší vnímání celistvosti - Jednoty.
Nejblíže k tomuto stavu proniká pojem Nirvána.
Tedy když budu se snažit pochopit podstatu astrologie jejim studiem, tedy nestanu se duchovním ... , ale oduševnělejším neboť astrologie uchopuje tvůrčí rovinu supervesmíru v určité jeho rovině vývoje.
Když bude mou snahou pracovat na "vybití" svého tvůrčího projevu, skrz poznání a pochopení, pouštění a odpouštění, tak to je cesta k opětovné Jednotě - což může být i osloveno oním duchovním.
-
Re: Západ nebo východ?
15 odpověď odeslal(a) O. v Pondělí 29.Května 2006 12:38:01
"Uvádět v omyl, škodit až zabíjet může ale tedy VŠE. Nebo něco ne?"
Neodvažuji se jednoznačně vyjádřit. Ale měl jsem na mysli konkrétně a v uvedeném kontextu, že k tomu může docházet při substančním i nesubstančním ontologickém přístupu, který byl (právem) zdůrazněn hned na počátku diskuze Pavlem Turnovským.
"Víra v souvislosti dějů = POVĚRČIVOST?"
Takhle jsem to přece nemyslel a ani nenapsal!
Zdůraznil jsem, že se jedná o víru v kdejaké neověřené, nahodilé (a dodal bych) zdánlivé souvislosti.
Mám např. na mysli šamana, kterému jednou nebo dvakrát zapršelo čtvrthoďku poté, co si zatančil a pro celý kmen je od té doby přivolávačem deště - aťsi to příště stokrát nefungovalo a jednou znovu fungovalo.
Mám na mysli holuba v kleci, který se točí v kruhu a roztahuje perka v naději, že si tím přivolá krmení.
Mám na mysli astrology, kteří si někde vyčetli, že aspekt X znamená vlastnost či událost Y, jednou dvakrát to najdou u klientů a pak to sází každému dalšímu hlava nehlava.
-
Re: Západ nebo východ?
16 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 29.Května 2006 12:38:57
http://www.rezonance.cz
Ondřeji, šaman je prostě šaman ze severu a nelze ho plést dohromady s kouzelníkem, který se vyskytuje všude jinde. Jde o dvě zcela rozdílné instituce. Na tom mi nezbývá než trvat, jako na tom, že kostelník není farář. PT
-
Re: Západ nebo východ?
17 odpověď odeslal(a) sorry v Pondělí 29.Května 2006 12:40:20
...no dobře, napsal jsem to tak...jak teď vidím.
Snad jsem to v předchozí odpovědi uvedl na pravou míru.
-
Re: Západ nebo východ?
18 odpověď odeslal(a) ... v Pondělí 29.Května 2006 12:45:20
Jasně, vždyť o to se nepřu.
Nepovažuji se za odborníka v tomto směru. Mohl bys když tak jen uvést prameny, na kterých stavíš? Ty, které jsem nalezl já dávají dohromady např. šamany s indiány (nezávisle na zeměpisné šířce.)
O.
-
Re: Zapad nebo vychod?
19 odpověď odeslal(a) David Hornof v Pondělí 29.Května 2006 12:59:35
Otazka spis stoji: "cil nebo prostredek?" Cil je jeden, skol, filosofii, vychodisek atd. je nekonecne mnoho. Tyto vznikaji/vznikly jako "technicke predpisy a prostredky" pro dane at uz vetsi ci mensi spolecenske celky v dane dobe a berou/braly v potaz jejich sklony, rozvinute/nerozvinute stranky, preference, kvalitu casu atd. Naprosto nutne se vzajemne tedy v necem shoduji a v necem lisi ci si primo protireci "all truths are but half-truths; all paradoxes may be reconciled" (Kybalion). Z toho vypliva, ze vzajemnym studiem skol, filosofii, vychodisek atd. nelze nalezt nic o cili. Tedy i zamena cile za filosofie, nabozenske smery atd. je fatalni chybou. Stejne jako pro poutnika dopravujiciho se na symbolickou pout na Kailas je rozdil mezi touto horou a prostredkem jejiho dosazeni: Kailas <> {vlak; letadlo; lod; volske sprezeni;...}, tak vzajemnym porovnanim danych dopravnich prostredku se toho o Kailasu taky moc nedozvi...
-
Re: Západ nebo východ?
20 odpověď odeslal(a) O. v Pondělí 29.Května 2006 13:12:04
S důrazem na cestu vs. cíl máš naprostou pravdu, Davide.
Ale člověk nemusí jen teoretizovat, může poctivě praktikovat a přesto - pokud neohluchnul a neodnaučil se číst - bývá čas od času znejistěn ba otřesen na své cestě tím, co slyší a čte! A čím důvěryhodnější zdroj, tím to jde víc do hloubky.
Pro někoho je vhodnější jet dál, neohlížet se vpravo vlevo, pro jiného je to výzva k zastavení a rozhlédnutí se na dalších a dalších křižovatkách.
Tím spíš, že západ (se svým katolictvím, židovstvím, protestanstvím aj.) vs. východ (s pravoslavím, islámem, hinduismem aj.) se začíná rýsovat jako základ nadcházejícího globálního konfliktu.
-
Re: Západ nebo východ?
21 odpověď odeslal(a) ... v Pondělí 29.Května 2006 13:14:19
A máme li být důsledně nesubstanční, pak jde možná právě nejvíc o ten VZTAH mezi nimi, nikoli o ony jmenované směry samotné!
O.
-
Re: Západ nebo východ?
22 odpověď odeslal(a) Beránek v Pondělí 29.Května 2006 13:40:33
Cesta je cíl.
-
Re: Západ nebo východ?
23 odpověď odeslal(a) O. v Pondělí 29.Května 2006 13:57:39
Taky se mi to tak jeví...
Prof. Neubauer jednou napsal: Dobyvatelé hledají cíl, objevitelé cestu.
Považuji to za nádherné vyjádření.
-
Re: Zapad nebo vychod?
24 odpověď odeslal(a) David Hornof v Pondělí 29.Května 2006 14:37:07
Tim vztahem mezi nimi je, jak z predchoziho plyne, totoznost. Vsechny jsou ekvivalentni hodnotou (pro konkretniho jednince/celky jsou ale nektere vhodnejsi).
My oba dva Ondreji sdilime mnohe obavy. Ze sveho hlediska bych ale mozna pozornost prevedl ke zdroji techto konfliktu a tim je chybne ztotozneni.
Ja osobne jsem zneklidnen mnohem vice destrukci biosfery a zivotniho prostredi "totalni ofenzivou" konzumniho zivota zpusobenou chybnym a uniformnim uplnym ztotoznenim zivotu mas vylucne s jejich telesnym projevem. To, ze tyto procesy jsou mimo kontrolu a cas jejich narazu se nevyhnutelne blizi, na tom jsme se shodli.
Tyto obavy ale nesmi zapricinit paralyzaci, abychom kazdy z nas mohli prispet svou merou do mlyna, coz se od nas jiste cyklicky ocekava. Mam za to totiz, ze tyto vyhrocene situace jsou na poradu dne - proste jako "opozitni" faze cyklu, at uz planetarnich ci vetsiho rozsahu (viz diskuze spjate s pruchodem zimniho slunovratoveho bodu centrem galaxie atd.) a maji svuj vyznam z hlediska cile.
-
Re: Cesta je cil.
25 odpověď odeslal(a) David Hornof v Pondělí 29.Května 2006 14:57:14
Tento vyrok je na ruznych urovnich ruzne pravdivy. Zatimco na indivudualni urovni pri sledovani cile skutecne cesta = cil, tak treba na kolektivni pri vymezovani se je to fatalni chyba vedouci k obavam, ktere Ondrej zminil.
-
Re: Západ nebo východ?
26 odpověď odeslal(a) falcon v Pondělí 29.Května 2006 16:59:31
Možná vás bude zajímat pojetí šamanismu v Brazílii.
Seznámil jsem se s ním podrobněji na semináři o šamanských archetypech, který tu mívá Sandra Epstien za Sao Paula - tvůrkyně vibračních esencí Araretama.
Kdo je šaman, vysvětlil takto: Je to ten, kdo se dovede absolutně ztotožnit se živly. Proč umí šaman léčit, vysvětlila tím, ž eon se umí sám stát tou chorobou, umí s ní komunikovat, a proto také zná její princip. Podle něj pak dokáže najít pomoc.
Tvrdí, že skutečný šaman se pozná jednoduše - ať dá ruku do ohně. Když se mu nic nestane, je to šaman.
Ony šamanské archetypy jsou čtyři: Léčitel, Učitel, Visionář a Bojovník.
U nás se mnoho lidí domnívá, že šamana dělá především rituál a kouzelnické kousky. Ale to je omyl. Rituál totiž slouží právě k tomu splynutí se živlem, a pokud tady někdo pobíhá po louce nebo tělocvičně a mydlí do bubínku, je to šašek, nikoli šaman.
Nabyl jsem dojmu, že právě šamanské sepjetí s přírodním rámcem je nezbytné tam, kde jsou lidé absolutně odkázáni sami na sebe, na to, co sami uloví nebo vypěstují, co tam v lesích roste za byliny, jaké je tam klima, apod. To se, pochopitelně, ruší v okamžiku, kdy nastupuje život ve městech, a také medikamentozní léčení, které "léčí" spíše příznaky, než nemoc samu o sobě.
-
Re: Západ nebo východ?
27 odpověď odeslal(a) Alnila v Pondělí 29.Května 2006 20:26:01
Šamanismus se vyskytoval a vyskytuje všude na světě. Vychází z roviny světa tvořeného určitou rovinou našeho vnímání, určitou částí našeho vědomí, které se vyvýjelo odhadnu před 100 000 až 10000 lety. pozoruje věci vnitřní i vnější a přiřazuje jim hodnotu, která není bezvýznamná.
-
Re: Západ nebo východ?
28 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 29.Května 2006 20:51:50
http://www.rezonance.cz
Vycházím Ondro z klasifikace sociální a kulturní antropologie. V současné době se stal termín šamanismus módní (lepší prodejnost) resp. lajdáckou či naivní nálepkou, jimiž jsou označovány jevy zcela rozdílné a nesouvisející ať už synchronně či diachronně. Turnovský
-
Re: Západ nebo východ?
29 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pondělí 29.Května 2006 21:14:30
Díky za upřesnění, Pavle. Po této terminologické odbočce bych se rád vrátil k substanční vs. nesubstanční ontologii, neb mě to velmi zaujalo, jakož i k tomu, co zde naznačil David.
Uvidím, jestli se sem dostanu ještě dneska ;-)
-
Re: Západ nebo východ?
30 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pondělí 29.Května 2006 23:41:40
Takže...když tak nad tím přemýšlím, nabývám dojmu, že hranice mezi substančním a nesubstančním může být v některých případech hranicí mezi esoterním a exoterním.
Ale abych to zjednodušil - můžeme sem zahrnout například alchymii, hermetismus i (spíše asi tradiční) astrologii, které pod personifikovanými, často náboženskými symboly hovoří o vztazích mezi duchem a hmotou, viditelným a neviditelným, nahoře a dole atd.
-
Re: Západ nebo východ?
31 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 30.Května 2006 08:48:15
http://www.rezonance.cz
jem poněkud skeptický k přeskakování podle potřeby ze substanční do nesubstanční ontologie. Turnovský
-
Re: Zapad nebo vychod?
32 odpověď odeslal(a) Magdalena v Úterý 30.Května 2006 12:36:10
Ale proc ponekud skepticky Pavle ?
Vysvetli trochu vice prosim, abych rozumela jak to myslis.
Srdecne zdravim
Magdalena
-
Re: Západ nebo východ?
33 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 30.Května 2006 13:40:52
http://www.rezonance.cz
no protože drahá Magdaleno substančně se předpokládá existence něčeho mimo proces, např. věčného boha, stvořitele, který se buď v světě šťourá nebo nechává šťourat někoho jiného nejspíš nějakého demiurga nebo nemumětela-demiurga a pak ten svět podle toho vypadá.
Zatímco nesubstančně se spouští proces cyklokosmu na základě přeskládaných prvků předchozího cyklokosmu a to co je bohem je nejsubjektivnější unitární fází onoho cyklokosmu. Podobně je z hlediska buddhismu původního nemožné se převtělit, neb by to znamenalo, že se prvky minulého cyklu složily přesně tak jak byly, aby bylo možné mluvit o pokračování, které by se mohlo zdáti být převtělením. Nesubstančně nejde o prvky an sich, ale o vztahy mezi prvky. Buď je ten vztah navázán, nebo není. Pokud není je vztah navázán přes pozorovatele, který je tak vždy součástí procesu. Pavel T.
-
Re: Zapad nebo vychod?
34 odpověď odeslal(a) Magdalena v Úterý 30.Května 2006 16:35:28
Dekuji za vysvetleni, uz Ti rozumim jak to myslis.
Nikdy jsem to nevnimala (a tam je mozna chyba!) tak, ze by pozorovatel musel byt VZDY soucasti procesu.
Ty vis, ze mne misto krve v zilach proudi ten "Kybalion" a proto je mi ten postoj Ondreje (bod 30) vlastnejsi;-)))
Pujdu nad tim bloumat dal.
Pekne odpoledne vsem vespolek
ja jdu opet makat
Magdalena
-
Re: Západ nebo východ?
35 odpověď odeslal(a) Ondřej v Úterý 30.Května 2006 17:11:57
Pavle, já ale nepřeskakuji ze substanční do nesubstanční ontologie, natož podle potřeby.
Je to považuji substanční a nesubstanční přístup za vzájemně se doplňující - alespoň v některých případech.
Ovšem s tím, že ono nesubstanční považuji spíše za výchozí a substanci za projevené, ale i to je vlastně relativní.
Entity, bytosti nebo částice substance se mi v každém případě jeví jako zakoncentrované body sítě vztahů.
Můžeme si pod tím představit
- silová pole obklopující částice,
- gravitační a elektromagnetická pole, která vedou k přeměně mezihvězdného mračna ve hvězdu
- společensko-kulturní vztahy, na jejichž pozadí se vynořuje individualita
- anebo symbolicky (a to jsem měl např. ve své poznámce o esoterismu na mysli) panenské zrození
-
Re: Západ nebo východ?
36 odpověď odeslal(a) jaf v Úterý 30.Května 2006 17:55:46
Hezký příměr:
Kruh: obvod - střed.
Po obvodu (na povrchu) jsou zevní příslušníci různých církví i necírkví s odlišnými vírami a názory.
Čím blíž středu, čím hloub pod povrchem, tím jsou si víc a víc podobní.
V úplném středu není rozdíl žádný. Střed je jenom Jeden.
Kdo je ve středu, ať se tam dostal jedno kterou z cest, rozumí i všem ostatním, protože z něho všechny pocházejí.
-
Re: Západ nebo východ?
37 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 30.Května 2006 22:47:09
http://www.rezonance.cz
to co je považováno za střed, středem není, jen jeho zdáním. Turnovský
-
Re: Západ nebo východ?
38 odpověď odeslal(a) Honza v Úterý 30.Května 2006 23:23:08
Nebo ještě ta další monadická varianta - je to kruh, jehož střed je všude a obvod nikde.
Vícekrát jsem se setkal s alternativou k termínu "nesubstanční" - na západě se dnes (v rámci hlubinné ekologie nebo fyziky třeba) mluví o "kreacionizmu", druhý pól pak se vztahuje k "samoorganizaci"..
-
Re: Západ nebo východ?
39 odpověď odeslal(a) Neo ve Středu 31.Května 2006 07:34:44
Též stále více ve všem vnímám monádní princip, který je podstatou všeho je dualitou a Jednotou zároveň.
Jde o projevenou a neprojevenou superJednotu - celistvost, která vzniká projevem v superčasoprostoru a vytváří i onen superčasoprostor.
My vnímáme jen jednu jakoby její podstatu stav kolem nás, přitom pro nás "druhá" Jednota je stále přítomná, ikdyž ztěží uchopitelná a svoji součinností obou vytváří vývoj a návrat do super Jednoty, možná ale to je těžkou uchopitelné "předávání" určitých stavů za vzniků dalších variant jež jsou nekonečné jako je superJednota, která je v podstatě nekonečno v nekonečnu variant všeho ve všem.
Komu se podaří převést současnou duální Jednotu, tedy její hmotný projev /náš stav/ do mentální klidové roviny, začně pomalu vnímat přítomnost té druhé a po vyhasnutí mentální lidské logiky se ve vnitřní mysli začně projevovat ona původní super Jednota, vnímání všeho sevším
Osobně se domnívám že minulý a současný pohled na tady projevenou dualitu superJednoty /náš stav/, má stav naší mentality jež vytváří tento stav a defakto "supluje" i druhý stav nám zatím neprojevený, tím že vytváří jeho možný obraz... .
Teprve až dojde k vyrovnání / ztišení /, teprve pak se začne naplňovat vnímání superJednoty, jež má i za následek nepotřebu projevů... .
Tedy dělit něco na západní a východní vypráví spíše o našem stavu mentality a časem se překoná v novém pojetí až do doby prohlédnutí.
-
Re: Západ nebo východ?
40 odpověď odeslal(a) O. ve Středu 31.Května 2006 12:36:33
...pokrač. z otázky "Tak přece !":
V tom pavilonu byl každý národ či kultura(?) zastoupen jakýmsi bytem a všemi těmi vzájemně odlišnými byty různě probíhala (tu po zemi, onde po stropě či po zdi) stále stejná zdobená římsa, symbolizující jenotný společný princip.
Ale možná to podobenství nebylo jen o olympijádě, ale i o oněch různých filozofií, náboženství a kultur.
Poselství snu může být i takové, že jednotný, společný jmenovatel /ne zcela správně řečeno střed/ těchto kultur existuje, ale v každé z nich má diametrálně rozdílný význam - v jedné je základem, v jiné okrajovou záležitostí a v další je zase nejvyšší metou!
-
Re: Západ nebo východ?
41 odpověď odeslal(a) ... ve Středu 31.Května 2006 13:03:39
Když jsem psal o tom, že jednotící prvek může být v některých kulturách okrajovou záležitostí, neřekl jsem to správně (měl jsem na mysli podobenství římsy, která běží po zdi).
Spíš by se dalo hovořit o něčem, co je relativně dobře zvládnuté, známé a zároveň všem na očích.
-
Re: Západ nebo východ?
42 odpověď odeslal(a) jaf ve Středu 31.Května 2006 20:10:53
Ano, upostřed nic není, střed je prázdný.
Našla jsem Drtikola:
„ … Nemám to z knih, ale z nitra jsem to dostal. A proto tou mojí jistotou nemohou pohnout uznání ani neuznání. Vím, žiju. Dívám se na vše stejně. Dívám se na Jeho Zákon, jak pracuje s naprostou jistotou. Obdivuji Ho. Obdivuji Jeho Krásu, Jeho Radost. To je má, lidská odměna. Jinak jsem mrtev. Neb ten, kdo dosáhl Jeho – může se pak pohybovat v různých úrovních – a zůstává jimi nedotčen, neb mešká ve svém středu stále. Hraje si. Neztotožňuje se s těmi úrovněmi. On ví, že to vše trvá tak dlouho, jak dlouho On chce...
… Dostal jsem se přes formy a jména. Dlouho již, déle než si myslíte, a tak vidím jen Život. … tu žije jen – dávno již – On. Tu je plný život bez nějakého poslouchání vnitřního hlasu, který jsem měl přec málo kdy. Jeho Život je bez spojky, bez duše, tu je jen Duch – který dělá, co chce, neb v Něm je volnost, svobodná Vůle – jinak je člověk jen nástroj různých choutek, touhy, chtění atd. V Něm chtění, myšlení a jednání spadá vjedno. A to jsem v sobě, již dlouho tomu, uskutečnil. Prostě – žiju. Neznám dvojnost. ...
… Jen ten, kdo dosáhl úplného Poznání … tu vidí v sobě tu Krásu – jak z Nic (což je příčinou všeho) sestupuje paprsek světla do tmy, do hmoty... boží Idea sestupuje na zem, aby se tady zhmotnila a rodí se Syn. Jen v Tichu, naprostém Nic můžete takové zázraky pocítit a prožít a tu poznáte, že je stále Genese, že stále, každým okamžikem Duch boží vznáší se nad vodami a že stále zní Jeho: Staň se – od věčnosti do věčnosti...
… A právě, že jsem začal vidět všude Jeho, Jeho krásu, otevřel mi oči, bych viděl a bych došel k Němu. Sláva, sláva, sláva Mu...
...Pak přišlo poznání a procítění všech náboženství, že všechna jsou v jádru dobrá a správná a že jejich vnější úkony, různé ceremonie, úlitby, vnější obřady jsou symboly a že jen ten je správně ocení, kdo zároveň má s jinými porozumění, a že tyto symboly zůstávají tak dlouho jen symboly, dokud neporozumím, že je musím vnitřně zažít a jimi žít. Musí se stát tělem a krví, jako Slovo se stalo Tělem. ...
Slova: Kdo jí mé tělo a pije mou krev, najdete ve všech mystériích. Hnedle všechny upanišady píšou o potravě, co je všechno potrava, že vlastně vše je potrava. A my sytíme myšlenkami nejen tento svět, myslíme-li jen stále na tento svět, ale sytíme všechny světy a samého Boha (projeveného) našimi vyššími myšlenkami. A potrava, kterou pojíme a strávíme, přejde do krve a masa. Zrovna tak symbol, mantram, písmena musíme strávit, takže už není symbol, ani slovo, ale tělem, krví, životem a tu se naučíme teprve správně jíst, nesobecky, a jsme-li sytí, je všechno syto a jíme klidně a jsme jen a jen při jídle, celým tělem, duší, duchem. A tu potrava se stává něčím jiným, než požitkem. Tu vskutku je to přijímání Těla Páně, jednoho Boha, nejen to, my pociťujeme, že máme všechno, co je na nebi i na zemi. A tu jíte, ani nevíte co... Neb tím, že jíte stejně posvátně všechna jídla, neulpíte na dogmatu dávání přednosti jídlu jednomu …“
(K.Funk: Mistr a učitel František Drtikol, Fontána, Olomouc 2001, s.225 a dál)
-
Re: Západ nebo východ?
43 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 31.Května 2006 20:26:38
http://www.rezonance.cz
"Ano, upostřed nic není, střed je prázdný."
To je protimluv, nicota není prázdnota, budete se muset rozhodnout jaf pro jedno nebo druhé, obojí není možné je to typická ukázka toho, že sdubstanční a nesubstanční pohled není možné kombinovat. Turnovský
-
Re: Západ nebo východ?
44 odpověď odeslal(a) O. ve Čtvrtek 1.Června 2006 14:20:08
Souhlasím, Pavle, že Nic není Prázdnota, ale teď jsem poněkud tupý:
Jak to souvisí se substančním vs. nesubstančním?
OI
-
Re: Západ nebo východ?
45 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 1.Června 2006 15:41:23
http://www.rezonance.cz
jednoduše Ondro, prázdnota je typická pro nesubstanční ontologii (topos předpřipravený k navazování vztahů čímž vzniká pole vztahů, nebo-li pole vědomí atd atp).
Nicota je typický substanční ne-smysl, kterým se myslí, že tam je neexistence příp. neinistence. Víme ale, že když míníme nicotu, máme na mysli něco co je odvozeno od něcoty, protože zkušenost s nicotou nemáme nikdy nikdo, neb žijeme v ex-istenci nebo v in-istenci. Alespoň to jsou mé názory. PT
-
Re: Západ nebo východ?
46 odpověď odeslal(a) jaf ve Čtvrtek 1.Června 2006 18:24:56
A je to tak podstatné?
Prázdnu, které je za pojmy, je asi nakonec jedno, jak jej kdo nazve.
Lze popsat nepopsatelné?
Pak lze jen mlčet... a nechat prázdno naplňovat sebe samo...
-
Re: Západ nebo východ?
47 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 1.Června 2006 19:59:04
http://www.rezonance.cz
jaf, v myšlení a jednání je třeba důslednosti a ne, že je to jedno (tak typické pro newagery), to ani zaklínání Wittgensteinem, nezachrání. Turnovský
-
Re: Západ nebo východ?
48 odpověď odeslal(a) Honza ve Čtvrtek 1.Června 2006 21:27:21
Už jen to slovo - EX-istence, vyjevení skrytého, ono příslovečné "trčení" do světa.. V rámci komplementarity vyjadřuje něco IN-istentního, doplňuje ho - z našeho pohledu z něho vzchází - VY-jevuje se, jeví se. Nezapomeňme, že fysis="jevené" - fyzika vlastně nemá zkoumat to, co je hmotné, ale co je zjevné.
-
Re: Západ nebo východ?
49 odpověď odeslal(a) Ondřej ve Čtvrtek 1.Června 2006 22:28:26
Chápu-li to dobře, Pavle, pak označení fyzikálního vakua jako (nesmírně tvůrčí a plodivé) prázdnoty je nesubstanční. (Doslova a dopísmene je prázdné jen tehdy, když se do něj žádný pozorovatel nedívá, což není pouhá básnická parabola, ale experimentální zkušenost)
A na druhé straně, hovoří-li např. alchymisté o klíčovém významu "NIC, ve kterém je všechno", míní zřejmě něco podobného, ovšem formou nadsázky (která si ani neklade ambice říct přesně jak je to myšleno, ba právě naopak).
-
Re: Západ nebo východ?
50 odpověď odeslal(a) O. v Pátek 2.Června 2006 13:52:45
"podle mého názoru lze myšlenkové systémy (ať už vědecké, náboženské či filosofické) převést na dva společné jmenovatele a to na systémy substanční a systémy nesubstanční. Do první kategorie spadají všechny myšlenké systémy až na ty, které nacházíme v prvotním nenáboženském taoismu a nenáboženském buddhismu, v relativistické a kvantové fyzice a teorii superstrun v současnosti, které patří mezi systémy nesubstanční. "
I když superstrunami jsou zde - v nesubstančním kontextu - zřejmě míněny struny subatomárních rozměrů, jejichž vibrační mody odpovídají známým (i zatím neznámým) částicím hmoty, rád bych se zmínil o nedávném objevu, který možná nasvědčuje existenci strun kosmických rozměrů.
Jedná se o objev (Astronomická observatoř Capodimonte v Neapoli a Sternbergův astronomický institut v Moskvě, 2004) dvojité vzdálené galaxie označené CSL-1 a CSL-2, resp. galaktických dvojčat, která mají stejný tvar a spektrum - jako dva zrcadlové obrazy.
Nejedná se přitom o tzv. gravitační čočku, ta by vytvářela obrazec zcela jiný. Jedním z pravděpodobných vysvětlení je existence mezilehlé kosmické struny, tj. jakési vláknité trhliny v našem prostoročasu, která se navenek projevuje silnou gravitací deformující světelné paprsky.
-
Re: Západ nebo východ?
51 odpověď odeslal(a) jaf v Pátek 2.Června 2006 16:44:47
Myslíte zřejmě „What we cannot speak about we must pass over in silence.“
... i Wittgenstein myšlením končí v mlčení. A dál už mysl nemůže. Už by překážela.
-
Re: Západ nebo východ?
52 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pátek 2.Června 2006 16:57:42
Ano, jak často se to stává!
Někdo někde citoval Buddhu, že Pravdu nelze myslet, natož o ní mluvit.
Hudba je ale, zdá se, někdy velmi blízko...
-
Re: Západ nebo východ?
53 odpověď odeslal(a) zpět! v Sobotu 3.Června 2006 14:53:26
Včera večer jsem otevřel jedny ze stránek, věnovaných výsledkům pozorování Hubblova teleskopu. A dozvěděl jsem se, že hypotéza o tom, že galaktická dvojčata CSL-1, CSL-2 jsou zrcadlovými obrazy (v důsledku aktivity tzv. kosmických strun) byla vyvrácena. Jedná se o dvě "obyčejné", různé galaxie.
-
Re: Západ nebo východ?
54 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 3.Června 2006 14:54:18
-
Re: Západ nebo východ?
55 odpověď odeslal(a) roman v Sobotu 3.Června 2006 20:17:40
Ještě bych se vrátil k šamanismu. Sociokulturní vymezení tohoto pojmu je sice zajímavé, nicméně prakticky se tak (možná nevzdělanci, ale zato praktikanty) označuje, jak zde bylo uvedeno, vstupování do "nekaždodenní reality" za různorodými účely. Základem této činnosti je praxe, skutečný posun vědomí. To, jak praktik o tomto posunu referuje, zda užívá substanční či nesubstanční vysvětlení, tzn. ať hovoří o duchách a živlech nebo o různých úrovních komunikace ve vztahovém systému, je v zásadě nedůležité. Důležité je z hlediska praktického výsledku pouze to, zda se mu podaří nebo nepodaří do "nekažodení reality" vstupovat a dosáhnout tím zamýšleného efektu.
Možná se lze bavit o tom, co je ta "nekaždodenní realita", ale myslím, že při absenci společně sdílených zkušeností se taky moc daleko nedostaneme.
Totéž si myslím o společném jmenovateli východní a západní filozofie. Oním společným jmenovatelem je praxe, to, co je skutečné, ta silná zkušenost, která dala těmto filozofiím vzniknout.
Někdo už to tady napsal, ale jiné styčné body nejsou, žádná filozofie věků podle mého názoru neexistuje.
-
Re: Západ nebo východ?
56 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 3.Června 2006 22:01:02
Díky za připomenutí důležitosti praxe. Právě včas, dříve než bychom se v tom ideologicky zamotali.
Což mě přivádí k tomu, abych zde řekl jednu věc - Hlavním motivem otázky, kterou jsem zde položil byl vlastně jeden krásný paradox:
Několikrát se mi stalo, že jsem měl atentickou zkušenost, která byla typická pro určitý duchovní, filosofický a kulturní okruh v rámci praxe prováděné v kontextu okruhu zcela jiného!
Z tohoto hlediska nepovažuji hledání společných jmenovatelů kultur za akademickou záležitost.
-
Re: Západ nebo východ?
57 odpověď odeslal(a) radmila v Sobotu 3.Června 2006 23:46:54
Ondro, uveď příklad! verba movent, exempla trahunt (pardon jestli chyba v latině, nedostává se mi klasického vzdělání:) aneb Slova hýbají, příklady táhnou.
-
Re: Západ nebo východ?
58 odpověď odeslal(a) roman v Neděli 4.Června 2006 16:24:14
Slyšel jsem historku, jak jeden chlapík měl co dočinění se ženou, která měla tzv. psychické schopnosti. A byla prý opravdu dobrá. Věděla věci, které vědět nemohla. Tvrdila, že mluví s dévy. Protože to byla historka na téma autentické zkušenosti, pracoval s ní ten člověk na tom, co je na její zkušenosti autentické. Pracoval s ní dlouho, protože mu nevěřila, myslela si že chce její schopnosti popřít. on se jí jenom snažil vysvětlit, že mluvit s dévy si přečetla někde v knize a to není to, co ho zajímá. To je jen její víra a vysvětlení. Kdyby se přečetla, že mluví s koňmi nebo s Havranpírkem, tak by tvrdila, že mluví s koňmi nebo Havranpírkem. Po čase, když se podařilo odstranit nedůvěru a nánosy všemožných věr, pověr, výchovy, vzdělání, filozofického zázemí atd. mohla jen konstatovat, že se NĚCO děje, ale neví přesně co.
Není to kdovíjaký objev, ale je to mnohem autentičtější a víc na zemi stojící tvrzení, než že hovoří s dévy.
-
Re: Západ nebo východ?
59 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 4.Června 2006 17:52:20
Že se zrovná ptáš Ty, Radmilko!
Nevědět můžeš, ale tušit bys mohla.
Anebo je to výzva k druhému pokusu o vyjádření těchto věcí, tentokrát přední částí těla?
;-)
-
Re: Západ nebo východ?
60 odpověď odeslal(a) hanka v Neděli 4.Června 2006 18:48:11
Patrně ta vnímavá žena, romane, přistoupila zase jenom na koncept onoho pána, který holt odstraňoval a odstraňoval, až odstranil.
-
Re: Západ nebo východ?
61 odpověď odeslal(a) upřesnění nejen pro Radmilu v Neděli 4.Června 2006 18:57:18
"Anebo je to výzva k druhému pokusu o vyjádření těchto věcí, tentokrát přední částí těla?"
tj. mám na mysli
"...horní přední částí těla - hlavou, řečí, slovy..."
Ondřej
-
Re: Západ nebo východ?
62 odpověď odeslal(a) roman v Neděli 4.Června 2006 21:46:10
Mě by ta zkušenost taky docela zajímala, Ondřeji.
Hanko, jde spíš o rozlišování než odstraňování. Rozlišování, zda to, co si myslí (vnímá, cítí), že zažívá je opravdu to, co skutečně probíhá. Aspoň to tak chápu
-
Re: Západ nebo východ?
63 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 4.Června 2006 22:22:26
Pokusím se to dát sem zítra, Romane.
Nechci to odbýt.
-
Re: Západ nebo východ?
64 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 5.Června 2006 11:57:16
Jestliže Vás, romane, správně chápu, pak ale došlo k pravému opaku. Tedy nikoli k rozlišení, ale naopak ke zploštění. Protože zatímco ta žena na počátku "věděla", že hovoří s dévy, pak se ocitla v situaci, kdy byla schopna už jen říci, že se "něco" děje, což může znamenat cokoli, od prasknutí folikulu až po výbuch sopky Merapi.
Jak chcete, romane, rozpoznat a verifikovat, jak se má ke "skutečnému probíhání" něco, co se odehrává na poli čistého vědomí? Tedy, jak říkáte, co se myslí, vnímá, cítí?
Lze nabídnout několik úrovní ověřování:
Uvařím-li oběd, celkem všichni lidé, dokonce i zvířata, tento fakt zaznamenají a akceptují, a nějak se na něm shodnou. Třeba tím, že oběd snědí.
Křesťané se nějak shodnou na individuální zkušenosti se "zakoušením" Boha. I když tu a tam pochybují.
Svědci zjevení Panny Marie se do jisté míry taktéž shodnou, ale nebyla to jen skupinová halucinace?
A s pacientem trpícím nevyvratitelným bludem se neshodne nikdo, ačkoli blud může pacientovi i jeho okoli nebezpečně ovlivňovat život a celou skutečnost.
Kdo mi může potvrdit nebo vyvrátit, když řeknu, že nová skutečnost může vzniknout taktéž v oblasti individuální mysli, vědomí? A tím, že jsem schopna ji předat, přesvědčit okolí o její existenci, pak tato skutečnost, na níž se shodneme, získá vlastní nezávislost na jednotlivém individuálním vědomí, protože prošla širší "shodou"?
A naopak moji "nově vznikající skutečnost" někdo jiný utluče v zárodku, protože mě přesvědčí, že "to tak není"?
-
Re: Západ nebo východ?
65 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 5.Června 2006 12:33:27
Domnívám se, Hanko, že nová skutečnost vznikná výlučně v oblasti individuální mysli...
-
Re: Západ nebo východ?
66 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pondělí 5.Června 2006 22:25:59
Pozdě ale přece uvádím příklad vlatní zkušensoti ke své obecné poznámce, kde rovnou dosazuji:
"Několikrát se mi stalo, že jsem měl atentickou zkušenost, která byla typická pro určitý duchovní, filosofický a kulturní okruh (=křesťanství) v rámci praxe prováděné v kontextu okruhu zcela jiného (=taoismus)!"
Prováděl jsem určitou kombinaci dechového a koncentračního taoistického cvičení. Patřilo k takovým, při kterých si člověk uvědomuje a zároveň posiluje jinové nebo jangové proudy energie v těle.
Kromě celkově posilujících a osvěžujících účinků, kdy se mj. například mnohonásobně zintenzivňují např. čichové a chuťové vjemy jsem si (po několika týdnech) uvědomil zvláštní věc:
V určité fázi procesu jsem jednou zřetelně pocítil, jakoby mi někdo "zevnitř" nalil chladnou vodu na temeno hlavy. Nebyla to žádná halucinace, naopak to bylo doprovázeno zostřením všech smyslových vjemů, jimiž vnímáme běžnou realitu.
Až asi za hodinu jsem si řekl "proboha, vždyť to je jako křest" abych se posléze opravil "ne, křest je JAKO tohle".
Lze o tom diskutovat do šířky i do hloubky, lze to ovšem také zkusit. S určitou dávkou trpělivosti, volného času a životní energie je to totiž velmi reprodukovatelné.
-
Re: Západ nebo východ?
67 odpověď odeslal(a) roman v Pondělí 5.Června 2006 23:21:30
Podle mého nejde o potvrzení, vyvrácení nebo něco takového. Toho se, myslím, ta dotyčná taky zpočátku obávala. Také nejde o to, na čem se shodne víc lidí.
Tohle byla práce s autentickou zkušeností. To NĚCO není nic beztvarého, právě naopak, mnohovrstevnatý komplexní prožitek, který bývá právě zploštěn kategorizací typu "hovořím s dévy". Čímž nechci tvrdit, že kategorizace je chyba nebo něco podobného.
Snad by se dalo říct tak, že jde o rozpoznávání, co je na naší zkušenosti to přímé původní a co zkreslené a zprostředkované. A jak člověka to zkreslení ovlivňuje.
Třeba, když jedete na lyžích a máte strach, že spadnete a zraníte se. Je to strach založený na skutečnosti? Není, je založený na předpokladu, na něčem, co kalkuluje s budoucností, protože zatím stále jedete. Strach samozřejmě mívá fyziologické příznaky, ztuhnutí, nepřiměřené reakce, zúžení vnímání nebo minimálně emocionální nepohodlí. Přitom někdo jiný si jízdu naprosto s přehledem užívá. odkud se vzal ten předpoklad? Jak a co spouští takové mechanizmy?
Ondřeji, to je zajímavý popis. Mám také jistou zkušenost s cvičením čchi-kungu. Silné vjemy v rukou, pažích a horní části těla, obtížnější je to od pasu dolů. Říkal jsem si, to je ta čchi. To mě fascinovalo. Je čchi pocity v rukou? Nevím, asi ne. Pocity v rukou jsou pocity v rukou. Později mi přišlo mnohem zajímavější, že můžu záměrně zesilovat pocity v různých částech těla, jen díky přesouvání pozornosti nebo cítění.
K té vaší zkušenosti, Zažil jste křest? Ponoření do studené vody pravděpodobně ano, co jste cítil? Domníváte se, že při křestu dochází k podobnému mechanizmu, jako jste zažil? Kdybyste o křestu nikdy neslyšel, asi by vás nenapadlo, že křest je jako tohle? Nějaké takové otázky bych si možná kladl, kdybych se snažil tomu nějak přijít na kloub.
Jestli něco spojuje ty dva kulturní okruhy, pak je to vaše znalost, nemyslíte?
-
Re: Západ nebo východ?
68 odpověď odeslal(a) hanka v Úterý 6.Června 2006 08:31:01
Romane, budu Vás citovat: "Snad by se dalo říci tak, že jde o rozpoznávání, co je na naší zkušenosti to přímé a původní, a co zkreslené a zprostředkované. A jak člověka to zkreslení ovlivňuje." Konec citátu.
S tímto bych velmi ráda vřele souhlasila, ale nemohu. Vím sice, o co dotyčnému šlo, a pokládám za správné, že se snažil ty jevy analyzovat.
Ale naše zkušenost je, podle mne, vždy autentická, tedy původní, protože je primárně emoční.
A ty nánosy kulturní, atp. od ní vůbec nikdy oddělit nelze, protože jakmile začnete o této zkušenosti hovořit, už tam musíte chtě nechtě nějaké memy vložit, protože prostě používáte jazyk k vyjádření (i jazyk hudební, třeba).
No a v jazyce, nyní myslím lingvisticky, už je vždy zakotvena nějaká interpretace skutečnosti, světa.
Za příklad se často uvádějí třeba indiánské jazyky, na jejich pohádkách je to údajně velmi zřetelné.
Chci tím říci, že pokud se učíme a naučíme mateřský jazyk, náš poměr ke skutečnosti to formuje tak zásadně, že se nějaká analýza autentické zkušenosti těžko daří, čímž neříkám, že by se neměla dělat.
Dál si taktéž nejsem jistá, když v této souvislosti řeknete, že "...nejde o to, na čem se shodne víc lidí". Na takové shodě, myslím, stojí vše, čemu se dá říkat egregor. Zdaleka tím nemyslím nadpřirozenou bytost.
-
Re: Západ nebo východ?
69 odpověď odeslal(a) Ondřej ve Středu 7.Června 2006 00:19:35
"Ondřeji, to je zajímavý popis. Mám také jistou zkušenost s cvičením čchi-kungu. Silné vjemy v rukou, pažích a horní části těla, obtížnější je to od pasu dolů. Říkal jsem si, to je ta čchi. To mě fascinovalo. Je čchi pocity v rukou? Nevím, asi ne. Pocity v rukou jsou pocity v rukou. "
Je velmi povzbuzující, Romane, že o tom mohu diskutovat s někým, kdo má praktické zkušenosti s čchi...a ještě ke všemu zde - ono to má všechno totiž i zajímavé astrologické korespondence /vrátím se k nim později/. Jinak čchi skutečně odpovídá určitým pocitům v rukou, např. mravenčení nebo proudu. Odpovídá tomu i občasná přenosnost těchto pocitů na někoho jiného.
"...Zažil jste křest? Ponoření do studené vody pravděpodobně ano, co jste cítil? Domníváte se, že při křestu dochází k podobnému mechanizmu, jako jste zažil? Kdybyste o křestu nikdy neslyšel, asi by vás nenapadlo, že křest je jako tohle?"
Ano, křest jsem zažil, vědomě a v dospělém věku. Ale vzhledem k tomu, že jsem se souběžně (nejen teoreticky) věnoval i dalším náboženstvím a filosofiím, dospěl jsem postupně k závěru, že obřadná forma komunikace, typická pro liturgii - tj. komunikace s různými úrovněmi toho, co někdo nazývá energií, jiný božstvím, osobním či personifikovaným, nebo čchi nesoucí světlo vědomí - není zřejmě formou jedinou.
Kdybych křest nezažil, připodobnil bych zkušenost s chladnou čchi k vylití vody na hlavu. Jednou stránkou křtu je tak možná to, že když k němu dojde těsně po narození a nevědomě, zůstane v těle hluboko zasutá vzpomínka na něj, která nějakým způsobem stimuluje čchi, aby se tam snáze vrátila.
Již jen dvě, tři zkušenosti s křesťanskými obřadnými formami (víc jsem jich neměl) napovídají, že souvislost čchi a křtu má další přímou souvislost s tím, co symbolizuje přijímání, ale k tomu se /spolu s astrologickými konotacemi/ vrátím také později.
-
Re: Západ nebo východ?
70 odpověď odeslal(a) roman ve Středu 7.Června 2006 17:37:00
Hanko, výše popsané rozlišování na původní a zprostředkované beru spíš jako metodu, která má za cíl rozšířit nebo zjemnit uvědomování si skutečnosti. Má to hodně společného se zenem. Je mi jasné, že lze ke skutečnosti přistupovat i jinými způsoby.
Když se dívám na svou zkušenost z hlediska této metody, musím říct, že není skoro nikdy autentická, ani primárně emoční (i když úplně nerozumím, proč by emocionalita zkušenosti měla být zárukou její autenticity).
Když třeba vidím nějakého člověka, nejprve ho vnímám, pak probíhá rozpoznávání (je to ten a ten), aktivují se minulé prožitky s tímto člověkem (řekněme příjemné), objeví se pocity, emoce (rád ho vidím), vynoří se strategie do budoucna (půjdu a podám mu ruku), proběhnou vizuální představy, slova, akce, to vše ve zlomcích sekundy. Přistoupím blíž a natáhnu ruku. A najednou vidím, že je to někdo úplně cizí. Jak jsem si ho mohl splést? Jasně jsem přece viděl, že je to on? Mohl jsem svůj omyl poznat mnohem dřív, ale v jisté chvíli (hned na začátku) jsem skutečné dění zaměnil za vlastní představu a nadále jsem místo skutečnosti viděl jen to, co jsem považoval za skutečnost. Výsledkem bylo neadekvátní jednání. Tenhle proces se podle mě děje dost často, častěji než bychom mysleli.
Kdybych udržel pozornost u toho, co se děje venku i u toho, co se děje uvnitř, mohl bych své jednání včas korigovat. Udržet pozornost taky znamená udržet jistou otevřenost, určitý otazník, stav, kdy pořád nevím neboli prostor pro další interpretace, které neodmítám. Co například píšete o jazyku, s tím naprosto souhlasím. Jde jen o to uvědomovat si při každé příležitosti, kdy je to skutečnost a kdy interpretace. Takhle tomu aspoň rozumím.
Ondřeji, nápodobně. Trochu se zdráhám hovořit o čchi. Pocity jsou prostě pocity, čchi se zdá být nadbytečný pojem. Je tam ale zřetelná souvislost s pozorností, uvědomováním (tradice o tom hovoří jako o mysli, záměru - kam mysl,tam čchi). Řekl bych taky, že oči nebo pohled tam hraje určitou roli, ale tady nemám jistotu. A opravdu lze cítit mimo tělo.
Rituály a liturgie všemožných náboženství považuju za víceméně šamanské praktiky a za opozici k teologii nebo filozofii. Jak píšete, jedná se o komunikaci jiným způsobem nebo na jiné úrovni a určitě to není forma jediná, jak se k účasti na této komunikaci dostat.
-
Re: Západ nebo východ?
71 odpověď odeslal(a) Ondřej ve Čtvrtek 8.Června 2006 18:24:10
Tak to mě ještě nenapadlo, podívat se např. na katolickou liturgii jako na jednu z forem šamanství! (v obecném, nikoli severském smyslu)
Slíbil jsem, že uvedu ke čchi nějakou astrologickou souvislost. Alespoň krátce - centrální (tj. hlavní,osové, nikoli akupunkturní meridiány) odpovídají se svojí změnou polarity jin-jang v místech 1) měkkého patra, 2) pohlavních orgánů a 3) chodidel zodiakálním signaturám lidského těla. Akorát že to není kruh, ale osmička s vrcholem v místě přechodu Beran/Ryby, průsečíkem na rozhraní Panna/Váhy, Váhy/Panna a spodkem na rozhraní Ryby/Beran.
-
Re: Západ nebo východ?
72 odpověď odeslal(a) hanka v Sobotu 10.Června 2006 14:09:07
Romane, Váš příklad je zajímavý, ale obávám se, že jste se jím dostal trochu do pasti, protože tímto příkladem popisujete průběh ověřování skutečnosti, nikoli zkušenosti.
Vezměte, prosím, v potaz, že zkušenost může být na nějaké vnější "objektivní" skutečnosti celkem nezávislá.
Například mohu udělat závažnou zkušenost s vlastní halucinací nebo bludem. Jak potom budeme diktovat někomu s bludem, že blud není jeho "autentická zkušenost", jen proto, že nijak nekoresponduje se "skutečností", a není tudíž ověřitelná?
-
Re: Západ nebo východ?
73 odpověď odeslal(a) r v Neděli 11.Června 2006 22:59:45
Coelho se v Mágově deníku ptá nějakého mnicha, co má společného magie a katolická církev. Odpověď zněla, že všecko. Pro mnohé katolíky to asi bude znít neuvěřitelně, ale myslím, že na tom něco je.
Vnímal jste nějaké sezónní (cyklické) souvislosti při práci s tělem? O těch zodiakálních signaturách vím jen málo, jak vnímáte tyto souvislosti? Já jsem se na to takhle symbolicky nedíval a upřímně řečeno souvislost např. mezi chodidly a znamením Ryb nebo jarním bodem mi uniká. Nicméně astrologií jsem se nezabýval moc do hloubky...
Hanko, stejný postup lze použít i na "vnitřní" zkušenosti, je to těžší, protože se to všechno odehrává ve sféře konceptů. Ověřování není primární cíl, cílem je spíš uvědomování. V příkladu se ženou, co "mluvila s dévy", taky nešlo o objektivní ověření
-
Re: Západ nebo východ?
74 odpověď odeslal(a) O. v Pondělí 12.Června 2006 15:58:27
Vnímal jste nějaké sezónní (cyklické) souvislosti při práci s tělem? O těch zodiakálních signaturách vím jen málo, jak vnímáte tyto souvislosti? Já jsem se na to takhle symbolicky nedíval a upřímně řečeno souvislost např. mezi chodidly a znamením Ryb nebo jarním bodem mi uniká. Nicméně astrologií jsem se nezabýval moc do hloubky...
Přímé sezónní souvislosti jsem nevnímal, spíš rušivé nebo naopak stimulující vlivy prostřednitvím lidí a ty mohly souviset s postavením planet.
...
Souvislost mezi chodidly a znamením Ryb je jednoduchá - když se zodiak rozvine z kruhu do úsečky a nechá se "přečnívat" několik znamení z předchozího a následujícího cyklu, dostaneme řadu
...Vodnář, Ryby, Beran, Býk... ... ...Vodnář, Ryby, Beran...
Tuto řadu pak "přiložíme" v úseku Beran až Ryby (tj. odpovídajícím 1 cyklu) shora dolů na lidské tělo a dostáváme přiřazení jednotlivých částí lidského těla znamením.
Hlava a chodidla pak odpovídají nejen Beranu a Rybám, ale důsledně vzato i přechodům do předcházejícího a následujícího cyklu, tj. (shora dolů) přechodu Ryby/Beran.
-
Re: Západ nebo východ?
75 odpověď odeslal(a) r v Úterý 13.Června 2006 08:43:19
Tomu rozumím, ale uniká mi, jak to funguje v praxi nebo jak se to dá využít. Třeba číňané taky využívají symboliky jinu a jangu nebo 8 trigramů na popis tělesné struktury, pohybů (cvičení), léčení, je tam i časová souvislost (orgánové hodiny). Je tam čeho se chytit, jestli mi rozumíte. Např. trigram ohně souvisí s pohybem ven a vzhůru, orgánově se srdcem a tohle je vtěleno to pohybu, kdy se tlačí dlaní nahoru, rozevírá se přitom podpažní jamka a práce mezižeberních svalů a svalů na hrudníku vykonává cosi jako masáž srdce, rozevírání hrudníku má vliv na uvolnění případných blokád (i emocionálních souvisejících třeba s přehnanou introvertností). Pocitově se to popisuje, že energie stoupá nahoru, jistě by se našla i souvislost s meridiánem srdce atd.
-
Re: Západ nebo východ?
76 odpověď odeslal(a) O. v Úterý 13.Června 2006 11:22:05
Pokusím se to přiblížit, r.:
Korespondence, kterou jsem uvedl vychází z taoistického popisu hlavní energetické dráhy v těle (nejedná se o akupunkturní meridián, i když souvislost s nimi tu je, ale to bych odbíhal).
Tato dráha se nazývá přiléhavě MIKROKOSMICKÁ dráha a nabývá střídavě jinového a jangového charakteru podle polohy v těle.
S určitým zjednodušením lze říci, že se rozeznává malá mikrokosmická dráha, zahrnující trup a velká, zahrnující celé tělo (pokrač. v příští odpovědi).
-
Re: Západ nebo východ?
77 odpověď odeslal(a) ... v Úterý 13.Června 2006 11:27:31
Malá mikrokosmická dráha:
Od patra v v ústech jde směrem po přední straně těla dolů jako jinová dráha k pohlavním orgánům, kde v nejspodnějším bodě trupu mění polaritu. Pak jako jangová stoupá po zadní straně páteří až k mozku, kde se stáčí kousek dopředu dolů a končí cyklus ve výchozím bodě.
Velká mikrokosmická dráha:
Od měkkého patra jde směrem po přední straně těla dolů jako jinová dráha k pohlavním orgánům, pak pokračuje po zadní straně nohou k chodidlům, kde na jejich spodní straně mění zpět polaritu. Jako jangová pokračuje vzhůru po přední straně nohou, stoupá po zadní straně páteří až k mozku atd...
O.
-
Re: Západ nebo východ?
78 odpověď odeslal(a) ... v Úterý 13.Června 2006 11:38:38
A jak to funguje a jak se to dá využít?
Pokud možno za odborného - osobního nebo alespoň "knižního" vedení.
Nicméně základem všeho dalšího je tzv. otevření mikrokosmické dráhy (velké či malé), kterého se dá dosáhnout postupnou, z hlediska pozornosti rovnoměrně rozdělenou koncentrací na určité body ležící na této dráze. Tato centra nejsou (až na spodní a temenní) totožné s čakrami, ale s jejich průměty do mikrokosmické dráhy, které se tak nacházejí po dvojicích na přední a zadní straně těla.
Touto koncentrací spojenou s dechem se odbourávají psychosomatické blokády, což nemusí být zcela bez rizika. Ale to hrozí obvykle spíše v případech intenzívní a dlouhotrvající pozornosti na určitá centra při zanedbávání center jiných.
-
Re: Západ nebo východ?
79 odpověď odeslal(a) O. v Úterý 13.Června 2006 11:47:39
Ale abych byl opztimističtější - už když člověk o mikrokosmické dráze čte, málo ale přece jí pootevírá.
Ne že by byla zavřená zcela - to bychom přestali žít! Ale s věkem se proud, který v ní probíhá, zeslabuje (u dětí, pokud fyzicky i psychicky prospívají a vyrůstají v prostředí, které jim prospívá) je mikrokosmická dráha přirozeným způsobem, "sama od sebe" otevřená nejměně do 10-12 let.
-
Re: Západ nebo východ?
80 odpověď odeslal(a) r v Úterý 13.Června 2006 14:31:41
Ano. Zajímavé je, jak se polarita mění se změnou směru. Nahoru jang, dolů jin.
U dětí mám dojem, že tyhle věci přestávají přirozeně fungovat díky škole, systému výuky a podtupného přizpůsobení jejich myšlení tomuto namáhavému systému.
Myslíte, že celý koncept malého a velkého okruhu, čaker apod. má nějakou objektivní reálitu nebo že je to spíš konstrukt, jehož účelem je navodit určitý stav sjednocení s tělem?
Ještě bych se vrátil ke zvěrokruhu. Odpozoroval jste nějaké astrologické souvislosti s určitými úseky zmíněné velké dráhy? Třeba že to šlo snadněji nebo naopak problematičtěji v určitém období, nebo třeba vzhledem k nativitě apod?
-
Re: Západ nebo východ?
81 odpověď odeslal(a) O. v Úterý 13.Června 2006 15:34:07
"Ano. Zajímavé je, jak se polarita mění se změnou směru. Nahoru jang, dolů jin.
U dětí mám dojem, že tyhle věci přestávají přirozeně fungovat díky škole, systému výuky a podtupného přizpůsobení jejich myšlení tomuto namáhavému systému."
Ano - naprosto, bohužel. Daň za vzdělání, často pseudo-, přesněji za nepřirozenou formu tohoto vzdělání. I v takové Africe jsou školy, kde se každou přestávku hraje fotbal.
"Myslíte, že celý koncept malého a velkého okruhu, čaker apod. má nějakou objektivní reálitu nebo že je to spíš konstrukt, jehož účelem je navodit určitý stav sjednocení s tělem?"
Ne, není to konstrukt - vím to! Má sice realitu sice obvykle subjektivní, ale při troše úsilí (nepřímo a někdy i přímo) objektivně ověřitelnou.
"Ještě bych se vrátil ke zvěrokruhu. Odpozoroval jste nějaké astrologické souvislosti s určitými úseky zmíněné velké dráhy? Třeba že to šlo snadněji nebo naopak problematičtěji v určitém období, nebo třeba vzhledem k nativitě apod?"
Přímo jsem byl schopen odpozorovat souvislosti dané ročním, biologicky působícím cyklem teploty a pak (a to zejména) - dostatkem volného času ;-) Což by nepřímé astrologické souvislosti, zejména vzhledem k nativitě, už mít mohlo.
-
Re: Západ nebo východ?
82 odpověď odeslal(a) ... v Úterý 13.Června 2006 15:39:45
...ještě k tomu konstruktu:
Koncept malé a velké mikrokosmické dráhy s jejími jangovými a jinovými částmi, resp. větvemi není konstrukt o nic víc, než když např. řekneme, že máme malý a velký krevní oběh, tvořené tepnami a cévami.
O.
-
Re: Západ nebo východ?
83 odpověď odeslal(a) hanka v Úterý 13.Června 2006 19:55:34
Potvrzuji, že to funguje. Drnčí to, asi jako slabší el. proud. Akorát si nejsem jistá - Vy to, Ondřeji máte napřed shora dolů, a pak zpět? Ty směry mě nějak matou, když si to srovnávám, tak mně to chodí obráceně.
-
Re: Západ nebo východ?
84 odpověď odeslal(a) Honza v Úterý 13.Června 2006 21:57:50
No, mám za to, že je to jako s Kristem. Pro velkou část lidí se skutečně Kristus narodil z Panny a skutečně fyzicky vylezl z hrobu. Ta druhá, menší, část lidí to vidí a žije trochu jinak. A tak je to i s čakrami a okruhem. To, že jde o "energii" vyprodukoval vlastně až zlidovělý taoismus a hinduismus. A velká část lidí to bere za své. Dobře tak. Nezapomínejme však na ty původní významy.
Vizte kupříkladu studie Josepha Campbella o kundaliní a jejím průchodu čakrami. Celá nauka vznikla jako čistě metafyzický mytologický systém. Druhotně se k tomu začaly hledat faktické paralely. Dají se využít, ano, ale myslím si, že je to obdobné jako s hledáním grálu po klášterech a hrobkách...
-
Re: Západ nebo východ?
85 odpověď odeslal(a) hanka v Úterý 13.Června 2006 22:26:43
Jestli, Honzo, komentujete to, o čem tady mluví Ondřej anebo já, pak vězte, že to není chiméra. Dá se to vyvolat, řídit, směrovat, ovládat. Dokonce se to dá ověřit jinou osobou.
Jestli se to dá měřit nějakým přístrojem však mi není známo.
-
Re: Západ nebo východ?
86 odpověď odeslal(a) Honza v Úterý 13.Června 2006 22:39:36
Ale jistě, je to normální jev. Jen jsem měl na mysli, že se vůbec nevztahuje k tomu, co tím původně bylo myšleno. Vynikajícím příkladem je Tajemství zlatého květu, ke kterému psal komentář Jung - tam se probírá mikrokosmická dráha horem dolem a nakonec se ukazuje, že se to energie netýká, nebo že v tom hraje přinejmenším zanedbatelnou roli.
Je to móda - dá se ujet na čemkoliv - na minulých životech, na čchi-kungu, na čakrách, na channelingu...funguje všechno, co si člověk stvoří (nemám na mysli vsugeruje!) To, že někdo dřepí někde v ateliéru a vizualizuje a cítí čakru, naprosto neznamená, že je blíž jejímu významu. Ona bude pracovat za nás, to je přirozené. Rozvíjení čaker nebo hadí síly ale vyžaduje mnohem větší oběti a souvisí spíš s konáním a tvůrčím stylem života - s dharmou a následováním zkušeností, než s "americkými meditacemi".
-
Re: Západ nebo východ?
87 odpověď odeslal(a) hanka v Úterý 13.Června 2006 22:46:37
V tomto s Vámi, Honzo, naprosto souhlasím. Není to tak, že si někde něco přečtete, a pak začnete "cítit" to, co se vám "má dít", a to podle nějakých pravidel.
Je to přesně obráceně. Něco se vám přihodí, a pak se něco s vámi děje. Umíte to popsat, ovládat, ale nevíte, co to je. Tak hledáte, kdo o tom něco ví, nakonec narazíte na skutečnost, že už někde někdo má či měl tutéž zkušenost.
-
Re: Západ nebo východ?
88 odpověď odeslal(a) r ve Středu 14.Června 2006 00:07:15
Ondřeji a ostatní, díky za odpovědi. Skutečně jsem myslel konstrukt v pozitivním slova smyslu jako nástroj stvořený za určitým účelem. To vůbec nevylučuje, že lze cítit fyzicky výsledky používání toho konstuktu. Vedlo mě k tomu poznání, že tu tzv. energii lze kultivovat v různých směrech v celém těle najednou. Na druhou stranu ten konstrukt není úplně náhodný, respektuje design těla (třeba, že střed není v lokti apod.).
Pokud to zredukuju za základ, zbývá pouze mysl či záměr, schopnost cítit, uvědomovat si a fyzické tkáně, které mohou pracovat řekněme neběžným způsobem. Klasikové to říkají jinak, mysl je jako generál, energie je jako prapor a tkáně (krev) jsou jako vojsko.
Honzo "energii" řekl bych nevyprodukoval zlidovělý taoismus či hinduismus. Především je to pojem nesprávně chápaný v západním kulturním prostředí, kde se něj hledí trochu jako na elektrický proud, něco co prochází drátem. Čínský pojem čchi je širší a možná by ho slovo proces nebo pohyb vystihovalo lépe (nevzbuzuje alespoň představu drátu a proudu), ale obávám se, že ekvivalent není.
Dále jak píšete, že nauka o čakrách vznikla původně jako metafyzický systém a pak se začaly hledat faktické paralely. Ne zcela s tím souhlasím. Myslím, že ty paralely tam byly od začátku a byly dány určitou (zřejmě silnou) zkušeností. Jak jsem psal výše, ten konstrukt není úplně náhodný, na to je příliš "vymakaný", jednoduchý a přitom pružný.
-
Re: Západ nebo východ?
89 odpověď odeslal(a) O. ve Středu 14.Června 2006 11:03:22
"Je to móda - dá se ujet na čemkoliv - na minulých životech, na čchi-kungu, na čakrách, na channelingu...funguje všechno, co si člověk stvoří (nemám na mysli vsugeruje!) To, že někdo dřepí někde v ateliéru a vizualizuje a cítí čakru, naprosto neznamená, že je blíž jejímu významu."
Nezlobte se na mě, Honzo, ale opravdu víte o čem mluvíte? Ujet lze samozřejmě ÚPLNĚ na všem a smíchat a shodit lze taky úplně všechno.
Znovu opakuji, že pokud je tělesný oběh mikrokosmické dráhy konstrukt, je konstruktem i schéma výše zmíněného krevního oběhu. A už vůbec to není nic metafyzického:
Tato dráha se, podobně jako akupunkturní meridiány, vyznačuje tím, že je v ní významně zvýšena elektrická vodivost ve srovnání s okolními tkáněmi. Její "otevírání" tedy zřejmě souvisí s obnovením této vodivosti, která je tak zřejmě materiálním obrazem odstranění psychosomatických blokád.
Pro Hanku a pro r.: K proudění nahoru nebo dolů se ještě vrátím.
-
Re: Západ nebo východ?
90 odpověď odeslal(a) Ondřej ve Středu 14.Června 2006 22:32:26
V taoistické literatuře se obvykle píše o proudění energie po přední straně shora dolů a po zadní zdola nahoru, ale neřekl bych, že to platí absolutně.
Rozhodně to neplatí bezvýhradně v případech silných hnutí mysli...řekl bych, že i zde platí ono "duch věje kam chce"
Ona mikrokosmická dráha také není žádná trubice s vodou, takže směr vpředu a vzadu nemusí být nutně v jakési "hydraulické" spojitosti.
-
Re: Západ nebo východ?
91 odpověď odeslal(a) r ve Čtvrtek 15.Června 2006 22:30:23
No, je otázka, nakolik ona místa v těle, kde je zvýšená vodivost, tvoří skutečnou dráhu ve smyslu odněkud někam, a kde "energie" jde vpředu shora dolů a vzadu zdola nahoru, na přední straně nohou tak a na zadní straně nohou zase jinak. Můj dojem je, že je tady něco přidáno k odpozorovaným tělesným pochodům. Že je do toho vložený určitý systém, aby bylo možné proces kultivace podřídit nějakému řádu. Proto jsem to nazval konstrukt, ale nikoliv něco vzniklého jen tak na zelené louce.
Navíc, jak sám píšete, tak vodivost je spíš důsledek jiných procesů (odstranění psychosomatických blokád). I to, zdá se, podporuje domněnku o něčem, co má programově napomáhat kultivaci člověka, která se ale odehrává jinde. Také čím "fajnovější" taoismus, tím víc se klade důraz na "přirozenost" bez podpůrných schémat, jako je zmíněný nebeský okruh nebo kultivace tan-tienu (v japonsku seika-tanden nebo v širším smyslu hara). Podobně v buddhizmu.
-
Re: Západ nebo východ?
92 odpověď odeslal(a) O. v Pátek 16.Června 2006 13:47:30
Když jsem psal o "otevírání" mikrokosmické dráhy v souvislosti s obnovením elektrické vodivosti tkání, neměl jsem tím na mysli, že zvýšená vodivost v této a podobných, např. akupunkturních drahách je důsledkem nějakých uvědomělých procesů.
Ta JE opravdu VROZENÁ. Na tomto faktu je založeno i poměrně snadné hledání akupunkturních drah a bodů
- pasivně pomocí pomocí ohmmetru nebo
- aktivně přiložením zdroje napětí (řádově ve Voltech), které v těchto místech brní a píchá. Máme-li k tomu k dispozici mapu meridiánů, lze si to i ověřit.
Symbolizoval bych to řekou v krajině - to že v ní obnovíme proudění tím, že z ní odstraníme bahno a blokády ještě neznamená, že nemá (přibližně stabilní) přirozenou polohu koryta.
-
Re: Západ nebo východ?
93 odpověď odeslal(a) roman v Pátek 16.Června 2006 14:34:53
To ano, ale když provádíte cvičení s "energií", tak už se jedná o uvědomělý proces, který náleduje určitou šablonu, co se má dít a ta šablona využívá určitých poznatků o těle (v případě starých číňanů získaných spíš skrze pocity než měřičem odporu). Nezpochybňuju, že v těle se něco děje, říkám jenom, že model utvořený na základě pozorování není to, co se skutečně děje.
A musím říct, že po určitém hraní si s tím, mě spíše zajímá ta síla, co je za tím, která to všechno uvádí do pohybu. Není to mysl nebo intelekt, je to něco za tím. Tato síla je podle mého předmětem kultivačních cvičení, ale nevím, co to přesně je a neumím to zatím nějak přímo zakoušet. Ale to už se dostávám k tématu, které jsem tady prodiskutovával s Hankou.
-
Re: Západ nebo východ?
94 odpověď odeslal(a) O. v Pátek 16.Června 2006 14:39:37
Ano, s tím v hrubých rysech souhlasím, že při vědomém cvičení sledujeme nějakou - dejme tomu - mapu.
Ale není to tak nepodobné např. svalovému cvičení fyzickému. Kultivuje nějakým metodickým způsobem to, co je přirozené.