Zobrazení otázky a odpovědí
-
Mystika - hledání osobnosti
3320 otázku odeslal(a) Neo v Sobotu 5.Listopadu 2005 09:35:58
Můj dotaz směřuje k poznání člověka, který již vnímá /prožívá/ obsah slov vyhasnutí, vyvanutí paranirvána.
Máme zde v České republice osobnost, na kterou je možné se s tímto obrátit ?
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
1 odpověď odeslal(a) falcon v Sobotu 5.Listopadu 2005 13:15:02
Neo, to je krajně zajímavá záležitost. Vsadím se, že expertů by se našla spousta, ale to chce odpověď směřující k jádru věci. Sám bych potřeboval přesněji pochopit, oč se ve skutečnosti jedná, protože dobře znám pocity, kterým se trefně říká "vyhoření". Jsou to okamžiky, kdy se člověka ujme skepse. Ta se dostavuje celkem pravidelně po neobyčejných a povznášejících duchovních prožitcích. Vidím v tom přirozený řád věcí, rozhodně nic tragického, protože člověk si alespoň provede jakousi inventuru všeho, oč se může opřít a podrobit tyto opory důkladné zkoušce...
Musím na sebe prásknout, že nevím, co je paranirvána...:-DDD
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
2 odpověď odeslal(a) Neo v Sobotu 5.Listopadu 2005 13:43:23
Vyhasnutí, vlastně zažíváme v malém skoro každý den, jde o poznání a prohlédnutí dějů, které nás třeba dlohodobě zaměstnávaly a najednou naše nastřádané zkušenosti a poznání se zřetězily a ukázaly celou podstatu problému v jednom okamžiku za pocitu euforie či úlevy.
Čím více toho zažíváme a poznáváme tím dochází k vyhasínání a postupnému prohlédnuté dějů,což přináší vnitřní mír a "otvírání" se jemnohmotnějším stavům ... .
Je to složitější proces :-)
Mě zaměstnává stav vyhasnutí z tohoto světa, to neznamená smrt fyzickou ale přítomnnostní, stav kdy již nejsi oslovován či vtahovan do dějů v lidském světě, což je i asi nirvánou.
Paranirvána je úplné vyhasnutí ze všech procesů a stavů, návrat do Jednoty - Absolutna.
Problém je že většina znalostí a nauk v sobě obsahuje již částečně upravenou původní výpověď, která je zde konfrontována se světonázorem dotyčného, stavem jeho vědomí a společenského zařazení, tak že původní hodnota je již trošku jiná a cesta komplikovaná :-).
Dá se to též přirovnat jako kdyby náš svět a stav byl oceán a vyšší stav pevnina.
Problém vyjádření oceánského myšlení k stavu pevniny, by byl v momentě vyjádření světa vůní,chutí,zrakových vjemů atd.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
3 odpověď odeslal(a) Naďa v Sobotu 5.Listopadu 2005 14:27:08
http://www.webpark.cz/nadasmidova
Já Vám tady zkopíruju jednotlivé stupně.
0.
Božské jsoucno, Absolutní, Věčné, Nekonečné, Nezměnitelné Bytí
VII. Adhi
Maha
- paranirvanická úroveň
Maháparanirvána (III. nebe)
VI.
Anupadaka
Paranirvánická úroveň
Paranirvána (II. nebe)
VII. Átma
Nirvánická úroveň
Nirvána
(I. nebe)
Átma, vyzařo-vání Absolut-na, Logos Nesmrtelná složka člověka. Individualita. Nadjá.
VI. Buddhická úroveň Sušupti(Ráj) Buddhi, duchem probuzený a osvícený rozum. Moudrost Oslavené tělo Intuice,
Poznání Boží
Pravdy
V. Mentální úroveň Arupa, vyšší, kauzální podúroveň Devachan Buddhi Manas, Morálka, Svědomí Kauzální tělo, nesmrtelná lidská duše Abstraktní myšlení
IV. Rupa, nižší mentální podúroveň
místo po složení těla nevinných Kama Manas, chytrost chladná logika Mentální, porušitelné tělo Konkrétní myšlení Smrtelná složka člověka. Nižší já člověka.
III. Kámická úroveň Káma loka (očistec) (označováno i jako astrální úroveň) Káma Astrální, pudové tělo, emocionální tělo Život pocitů a pudů. Je i u zvířat
II. Fyzická, hrubohmotná úroveň Éterická podúroveň Země
Linga šarira
Éterické tělo, dvojník Prána, aura zdraví
I.
Hrubohmotná Podúr
(pevná, kapalná, plynná)
Sthúla šarira Hrubohmotné tělo Tělesná činnost
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
4 odpověď odeslal(a) Honza v Sobotu 5.Listopadu 2005 18:57:22
Hm, no, to je zajímavé a dost problematické téma. Zdeněk Neubauer jednou hezky popsal, proč je náš současný svět bez Ducha. Vcelku trefně poznamenal, že ono soudobé vyhasnutí nastalo právě v okamžiku, kdy se o Ducha lidé začali zajímat. Tím, že od sebe něco oddělím, zbavuji se toho. Co je nirvána? Tak si třeba představte, že se vzbudíte a vůbec vás to nezajímá - protože žijete tak plně, jak jen můžete. Ony řeči s prázdnotou a vyvanutím, které k nám přicházejí z odlišného kulturního prostředí jsou tuzemskými "hledači" deformovány podobně jako původní pojetí karmy (ze kterého se u nás stalo banální "stěhování duší" pro něco, co nikdo nikdy neviděl). Obdobná věc se stala s křesťanstvím, které namísto prožívání a každodenní objevování smyslu člověka (třeba právě v truhlařině) postavilo ikonismus svatých a zázraky, na které se bude jen čekat.
Požadavek najít někoho uprázdněného je nesmysl sám o sobě - zaprvé pokud dotyčný bude plně uprázdněný, rozhodně o tom nebude sám vědět, zadruhé je ono vyvanutí SYMBOLICKÝM obrazem - snažit se neusilovat o nic, to je velmi blízké naprosté destrukci individuality a infantilní regrese do kolektivního moře nevědomí. Proč někoho takového hledáte? Pomůže vám stát se tím samým? Všimněte si jedné zajímavé věci - kolem "osvícených" lidí se vždycky seběhne mnoho pilných broučků, ale nikdo z nich se nestane tím, čím je guru.
Velmi inspirativně řeči o jemných duchovních světech likviduje zen (který paradoxně o vyvanutí mluví) - zen tvrdí, že není ducha mimo hmotu - ve starých zenových školách směli umývat latríny jen mistři, protože jen oni věděli, jak se to má se svatou podstatou hovna a že soška buddhy a hovno jsou si rovným. Uprázdnit se není žádným nadobyčejným stavem, ale naprostým ztotožněním se se svou obyčejností (s tím, co jsem teď a tady). Zen tvrdí, že potíže současného světa tkví v první řadě v tom, že lidé, kteří ho obývají, jsou s ním nespokojeni - přitom není co napravovat, co dodat, všechno je svaté. Napijete-li se vody z kohoutku a dáte-li si vepřové, nebudete o nic méně duchovní, než když budete meditovat, jíst rejži a srkat způsobně čaj. Člověk bude nespokojen vždy, když bude hledat smysl mimo sebe a svůj každodenní život. Proto ony kydy o cestě, která nemá cíl - co s vyvanutím? (pomůžu tím někomu mimo sebe?)
Potkáš-li Buddhu, okamžitě ho zabij! (neříkalo se to tak?) To, co se hledá, je furt tady - spokojte se s tím co je a řešte každodenní problémy, jen tak si ušetříte spousty promrhaných sil.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
5 odpověď odeslal(a) Kristina v Sobotu 5.Listopadu 2005 19:41:40
...."Cílem Inda není morální dokonalost, nýbrž stav nirdvandvy. Chce se osvobodit od přírody a v souladu s tím dospět i v meditaci do stavu bezobrazovosti a prázdnoty. Naproti tomu já bych rád setrval u živého nazírání přírody a psychických obrazů. Nechtěl bych být osvobozen ani od lidí, ani od sebe, ani od přírody, neboť to vše jsou pro ně nepopsatelné zázraky. Příroda, duše a život se mně jeví jako rozvinuté Božství, a co bych si mohl více přát? Nejvyšší smysl bytí může pro mě spočívat jen v tom, že JE, a nikoliv v tom, že není nebo už není."
CG. JUng - Vzpomínky, sny, myšlenky
Z tohoto pohledu by se vyvanutí mohlo jevit jako skutečná smrt. Proč by tu tělo mělo být, když duše necítí žádná odpostatnění pro svou existenci?
Ovšemže tělo ani hmotnou existenci prostě nevymažete, jsou důležitou polovinou bytí.
Viz výše Honzou řečeno - Vyvanutí je pouze symbolem - Vaše emoce, cítění, tělo, všechno zůstává - jinak bychom se stali zaživa roboty.
Nakonec pokud vím, tak i Dalajláma byl smutný, když zemřel jeho bratr. Myslíte si, že byl o to méně duchovní?
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
6 odpověď odeslal(a) Neo v Sobotu 5.Listopadu 2005 19:46:59
Přiznám se že už jsem doslova nešťasný z oslovení duchovní, jako něco in ,jako svět sám pro sebe, když to je náš zítřek nebo pozítří v karmickém životě, záleží jen a jen na nás/muže to být i dnešek :-).
Ono vyhasnutí neznamená znechucení atd, ale pochopení a porozumění věci, ději či stavu, čímž již není naše pozornost v tento směr upoutávána a my máme stále větší prostor.... .
Vyhasnutí, respektive pochopení a porozumnění přináší vnitřní mír a ztišení, což umožní vnímat postupně nabývající přítomnost Jednoty, což se projevuje vnímání všeprostupující lásky, kterou vnímáme a citíme ve všem a ze všeho.
Tady je potřeba překonat naše /lidské/ uchopování stavů,dějů a věcí v této rovině, neboť přinášejí jinou výpověď než kterou nakonec prohlédneme, což vyvolává určité očekávání které nenastane, neboť jde o projektování lidského stavu myšlení a reality, na stav kde se již toto neexistuje!
Právě přenos poznání tohoto stavu když již naše realita ohraničená do pojmů, stavů a dějů, neexistuje, přináší velký paradox a matení, neboť záleží na vědomí, vnitřní moudrosti, společenské příslušnosti a vyspělosti, do jakého jazyka to bude vtěleno.
Jinak řečeno jiné vtělení poznání,může být v epoše staré Indie a Číny, jiné v současnosti.
To znamená že není nikdy provždy dané vyjádření a přístup k tomuto stavu a fenoménu, s vyspělejší společností bude vnímáno více celistvější,záleží též v jakém společenském statutu se bude projevovat.
Tím chci naznačit že nemusíme všechno projektovat z minulých poznání do současnosti, stačí umět číst mezi řádky a naslouchat vlastnímu nitru, pak se objeví ono čisté a ryzí posleství tohoto stavu a fenoménu, a tak i možná nebudeme nechtěně bržděni.
Co zůstává věčné je onen stav a fenomén a co se mění je náš stav poznání a vědomí a tím i způsob vyjadřování a zařazování.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
7 odpověď odeslal(a) Honza v Sobotu 5.Listopadu 2005 21:13:35
Jo, to ano, jenže už jen vize jakéhosi všezamilovaného pleromatu lidstva je prostě blbost. Život vždycky bude mít dvě stránky - současná civilizace je v tak pokrouceném stavu hlavně proto, že se nehlásí ke svým temným stránkám - a tak se na ně musíme dnes a denně koukat v bedně. I Kristus si uměl zařvat a když bylo potřeba, zpráskat psa...
Temnota bude vždycky existovat - proto rozhodně nehrozí žádný svět usměvavých a objímajících se lidí. Dobrota a střední cesta spočívají asi hlavně v tom, jak moc dokážeme netrvat ani na jedné straně - to, co se hledá, není ani tam ani tam, je to tady přece.
Jeden ze zenových mistrů mne zaujal tím, že se jal pobuřovat lid nahotou a dokonce i veřejnou masturbací - prostě mu to přišlo na mysl a tak to učinil po svém.
Ta tichá mlčenlivost přece není o svatosti, ale o tvůrčím a přesahujícím vědomí - i pít ranní kafe a cpát se buráky může sloužit jako eucharistie, i čekání na autobus nebo venčení psa lze vykonat jako nejvyšší tvůrčí činy. Vždyť od Chuang-Poa, přes čakry, přes kundaliní, přes Krista po Muhammada, vždycky šlo o mýtus a jeho složení ze symbolů - modelovost situací je onen Střed par excellence (viz Eliadeho) - proto mše, rituály, proto Rudhyarova astrologie.
Dát individuálnímu životu nadindividuální smysl - jednoduchá rovnice všeho duchovna. Ale to už přece všichni řekli.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
8 odpověď odeslal(a) Neo v Sobotu 5.Listopadu 2005 21:35:23
Tady nejde o lidstvo jako celek, ten kdo je hlavní a středobodem všeho je jedinec - člověk, skrz něj se uskutečňuje cesta k naplnění - Jednotě.
Společnost je jako lůno, z kterého je třeba se narodit do sebepodstaty, tak aby se nakonec našla cesta k vlastnímu nitru - božství - Jednotě.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
9 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 5.Listopadu 2005 23:43:37
Krásná diskuse...myslím, že to není plýtvání slovy. Je tu hodně námětů k uvědomění a o to větší úsilí by bylo třeba vyjádřit se ke všemu podstatnému. Namátkou se tedy zmíním jen o třech věcech, které mě přitom napadly:
1) především - naše slova jsou krátká, tím spíš, že jsou těžko přeložitelná z kontextu vzdálených krajů a ještě vzdálenější minulosti do kontextu současnosti. Ona jsou přece nevyjádřitelná i pro člověka, který se právě vynořil...ať už z hlubokého spánku, se sna, z hluboké meditace nebo
třeba z nikotinové, alkoholické či marihuanové zkušenosti. Nehodnotím teď co je víc nebo míň, jde mi jen o tu nevyjádřitelnost.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
10 odpověď odeslal(a) roman v Sobotu 5.Listopadu 2005 23:54:06
Co je to nadindividuální smysl?
Mluvil jsem před časem s jedním buddhistickým mnichem z Tchaj-wanu, evropanem. Překvapil mě jeho kritický postoj k "evropskému chápání zen buddhismu". Kritizoval například některé Suzukiho výroky nebo alespoň kontext, v jakém jsou chápány některými zenovými praktikanty. Vcelku to vyznělo tak, že otázka osvícení je v zásadě "fyzická" záležitost. Žádné symboly, ani stavy. Orientálci mají odzkoušené postupy, které fungují. Jsou také k těmto věcem vnímavější než my, mají talent, který my nemáme, snad je to rasový nebo národnostní rozdíl - tak to alespoň tvrdil podle své více než dekádu trvající zkušenosti.
Ano, zen je všední zkušenost, ale všední zkušenost není zen. Zajímá mě ten rozpor, zdůrazňování běžné zkušenosti a na druhou stranu všemožné kultivační metody. Proč se párat s nějakým "tělem cesty", když je to tady a teď? A přitom sebekultivace samotná "to" není. Tak jak to je?
Zen také říká, že žádné osvícení není, přitom ale je. Hledáním se "to" prý ztrácí, a přitom je doporučována praxe. Jak to je?
V taoistické praxi je to podobné. Na jedné straně takřka zázračné kultivační praktiky, na druhé straně příběhy jako ten váš o obnažujícím se mistrovi nebo o lidech, kteří kašlali na jakoukoliv formu praxe a žili život jako požitkáři, tyrani či alkoholici. Jedni hledají, druzí ne. Co mají společného?
Nebo ještě jinak, pít ranní kafe, cpát se buráky nebo třeba kouřit jistě může být eucharistií, ale těžko popřít, že pít čaj a nekouřit je pro tělo snesitelnější eucharistie.
Nemám na to odpověď z první ruky. Jungovy citáty mě v tomto směru neuspokojují, byl to vynikající myslitel, ale nikoliv praktik ve smyslu východní praxe. Pro mě je to otázka co největší mobility vědomí, které se na ničem "nezachytává", "nedrhne". V tom taky vidím skutečný význam "osvobození se od připoutanosti". Nikoliv odpoutání se od těla nebo tohoto světa, jiný svět není a žádné jiné já než toto tělo také ne.
Asi postrádá smysl tuto otázku řešit, ale čas od času mi přijde fajn to nějak zformulovat.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
11 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 6.Listopadu 2005 00:04:13
2) Nechci na poli tohoto jemného tématu polemizovat, jen se chci vyjádřit k tomu co napsala Kristina v úvaze o indickém pohledu, který se nám zdá říkat "...Proč by tu tělo mělo být, když duše necítí žádná odpostatnění pro svou existenci?"
Nejsem Ind, jen bych uhadoval, že cílem jejich usilování (koneckonců podobně jako u mnohých křesťanů) je, aby duše pocítila, že neopodstatněná, přesněji iluzorní je její oddělená existence. Ale o tom jinými slovy nakonec hovoří i Rudhyar a trans/=skrz/personální astrologie.
3) Při úvahách o tom, jak se snese denní činnost, jídlo, pití, kouření a vztahy (resp. hladovění, žízeň, nekouření a osamění) s duchovnem se mi vždy vybaví jeden zenový příběh:
Dva žáci se šli zeptat svého mistra, jestli mohou meditovat a kouřit zároveň. Jak si řekli, tak udělali. Pak se zase sešli a sdělili si, co jim mistr odpověděl.
První zklamaně povídá: Sotva jsem se zeptal, jestli při meditaci můžu kouřit, vyhodil mě. A co ty?
Mě řekl, že je všechno v pořádku, povídá druhý.
To není možné, a jak jsi se ho zeptal?
Jestli můžu při kouření meditovat.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
12 odpověď odeslal(a) Kristina v Neděli 6.Listopadu 2005 08:02:15
Velké nebezpečí bych viděla v tom, co Jung popisuje dále v kapitole o pobytu v Indii (Vzpomínky, sny, myšlenky) - tzn. když se člověk začne osvobozovat od věcí, které ještě nezažil, neprožil, nemá je zpracované. Například člověk s potlačenou agresivitou se může domnívat, že ji má vlastně zpracovanou a "zduchovněnou" a utvrzovat se tak ve svém stavu, aniž by si vůbec uvědomil, jeho agresivita není ani rozvinutá. Těžko se člověk může vzdávat něčeho, co vlastně ani nemá, i když lidská schopnost se obelhávat je velmi vynalézavá.
V tom bych viděla nebezpečí praktikování východních náboženství u nás - můžou se tak stát omluvou a únikem pro leccos (v praxi často viděno).
Sny a práce s nimi jsou v tomto ohledu dobrým vodítkem. Sny dokážou velmi trefně ukázat, kde dotyčného tlačí bota. Už jsem tady doporučovala jednou knihu JAny Heffernanové Cesta na sever (teď vyšla), je sestavená celá ze snů, které autorka sesbírala za celý život. Vřele doporučuji kapitolu Kouzelník. Je taky o tom, co se děje s duší, když se žena pokouší zlézt strmý duchovní vrchol asketických praktik a intelektuálních cvičení. To je myslím si o dost důležitější zpráva zevnitř, než intelektuální hodnocení situace.
Honza tady výše už psal cosi o tom, že pokud něco velmi hledáme, odštěpujeme to od sebe, a vyvanutí u dotyčného, který ho dosáhl, jistě není vědomý akt. Je pro mě velmi obtížné vcítit se do mentality východního uvažování, což přiznávám, a nejsem si jistá, jestli východní náboženství neroubujeme na naše výkonové, chtivé a cílevědomé evropské myšlení. Ostatně, Indiáni kdysi říkali, že bílý muž stále něco hledá, má oči zúžené chtivostí a neklidem:)))
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
13 odpověď odeslal(a) Neo v Neděli 6.Listopadu 2005 09:15:55
Co je zajímavé že se mnohdy opíráme o autority ať už dávné mistry jejich nauky a poznání a bereme to jako mnohdy nezpochybnitelnou autoritu jako by to tak mělo být jedině správné a možné, ale když si hlouběji uvědomíme, tak jen nám jen svým jazykem, poznání a postojem popsali cestu skrz kterou šli k naplnění.
Každý měl jiné osobité podmínky, vzdělání a kulturní prostředí, které formovalo jeho cestu a postoj, co zůstávalo jsou "dopravní pravidla" na této cestě, které nám umožní nesejít z této cesty - osudu.
Když to shrnu, tak vlastně nám "zůstávají dopravní pravidla", které jsou jinak vykládány v rámci kulturního prostředí, epochy a poznání,tak že na konec jsou již pod tímto nánosem nečitelná a mnohdy jde jen o kolorit.
Je tu problém i ritualizace a odčasování, kdy původní poznání této cesty a její zprostředkování osvíceným člověkem, se jednak stalo po jeho smrti formou ritualizace, snad aby se neztratila autentičnost výpovědi, neboť již nikdy jiný než mistr nemůže znova uchopit v této formě, což dále podléhá odčasování, neboť z dalšími generacemi již stále méně bude vnímán pravý význam slov a obřadů.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
14 odpověď odeslal(a) falcon v Neděli 6.Listopadu 2005 10:47:01
Nacházím zde spoustu úžasných myšlenek! K indickým pojmům a konceptům pociťuji cosi jako nechuť, protože to není má kulturní tradice. Jsem zvyklý analyzovat význam slov, což v češtině lze, jenže tím to také končí. Jak tak přemýšlím o slovu "vyhasnutí" cítím, že to nějak není ono, snad je to způsobeno necitlivým překladem z jiného jazyka. Proto je potřeba to vysvětlovat. Čímž se na to opět nabalují další výkladové odkazy na autority a už je z toho jakási sněhová koule ze které tu a tam čučí Jung, onde Dalajláma, jsou v ní zjevné vrstvy křesťanství, buddhismu, ten napsal tohle, jiný zase něco jiného.
Chápu to tak, že původní Neova otázka směřovala k prožitku praktikujícího člověka. Po jeho vysvětlení vím, o čem mluví. Moje zkušenost je shodná. Uzavřel jsem se svým nevědomím jakousi "dohodu", že ono mi bude poskytovat vjemy a já je nebudu narážet na kopyta teorií, nýbrž budu je absorbovat a postupně je "rozbalovat" a dobírat se jejich významu. To se mi osvědčilo, protože od té doby mám k dispozici stále víc a více vjemů, vizí. Nedokázal jsem se ztotožnit s žádným duchovním systémem, ani s křesťanstvím, ani s buddhismem, taoismem, atd. Uvědomil jsem si, že jako ten, kdo vyrostl ve středoevropském prostředí, musel bych se nejprve stát např. orientálcem, což není možné.
Avšak stále jsem pociťoval potřebu se nějak účinně vymknout z oblbujícího životního stylu, který se zde ujal. V tom mi pomohla moje zvýšená vnímavost vůči přírodě. Možnost navázat kontakt se stromy, s řekou, s kameny (ovšmže ne vždy a všude). A tak se dostavila i zkušenost, která se projevuje tím, že dostávám zčista jasna třeba od stromu podnět, jakési sdělení, které se dříve či později povede dešifrovat a člověk si náhle uvědomí souvislosti, na první pohled nesmyslné (synchronicity), kdy najednou s úžasem zírá, jak to vlastně je....
Z toho všeho bych řekl, že nejpodstatnější je praktikovat a hledat. Pokud někdo položí otázku JAK praktikovat, tu je odpověď velmi těžká, protože já bych odpověděl třeba tak, že především nemá smysl hledat návody až v Asii, ale pozorovat a zkoumat sám sebe, svůj autentický svět.
Potíž bývá v tom, že našinec rád hledá návody, recepty. Snažíme se zobecňovat a tvořit teorie.
Netvrdím, že to je špatně, ale tvrdím, že to není ono. Pak se bohužel stane, že z krásného pojmu láska se stane slogan, který už jako slogan je povýšen na univerzální všeprostupující princip - a je to v pasti!
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
15 odpověď odeslal(a) Neo v Neděli 6.Listopadu 2005 11:40:58
Falcone něco obdobného též zažívám, když to budu chtít přenést z vjemové a pocitové úrovně do jazyka, bude to oslovovat a vyvolávat některé stavy a děje z náboženských nauk či esoterických pojednání, což vzhledem k naší nynější schopnosti vnímat v rámci nějaké pevné struktury a řádů, působí tak trošku chaos a rivalitu, neboť nejsme zatím mnohdy schopni překročit rámce daných náboženství, esoterických nauk, či škol, přitom jde o jednu podstatu, která je pořád stejná !
Naše lidská společnost je vmnoha stádiích květiny, někde se chystá kvést, jinde kvete a jinde již schodila okvětní plátky a vytváří semeník - lůno - pro semena - zárodek naší sebepodstaty a tedy i cesty k - Jednotě.
V kterém režimu se nejvíce může uskutečňovat proces zrání člověka a jeho cesty k sebehodnotě a nitru ?
Je to ta společnost která staví hodnoty jedince nad hodnoty společnosti, lůno - matka ustupuje novému životu.... .
Právě dnešní doba a epocha k tomu směřuje, ale je potřeba to vnímat ne z pozice klima lidské společnosti a její spasení, ale z růstu svobody jedniců a jejich svobodné kreativity vrámci svobody druhého a života Země.
Tento proces obodobně kopíruje proces růstu člověka od miminka až po pubertu - dospělost - a vyzrání - stáří.
Tedy onen materilizmus je vlastně projev naší "duchovní" puberty.
Problém vidím v tom že pro tuto dobu a konkrétně naší západní civilizaci, chybí aktuální poznání cesty které by vycházelo z naší mentality a kořenů, a bylo již osvobozeno od minulé epochy - která byla pod hmogení společenským řádem, kterému se podřizoval život jedinců, tudíž zde i byla takové esoterika /náboženství/, které tento statut podporovalo a vlastně držela tento řád pohromadě a umožnila přežít v tvrdých životních podmínkách, aby nakonec se stalo oním lůnem ... .
V této epoše se setkávají dva systémy, kdy jeden je do sebeuzavřen a nemá schopnost expandovat, jen rozvíjet a ztrácet a opět nacházet, /Čína,Indie ... /.
Druhý je naopak expanduje jako vystřelený šíp a rozvíjí se, ale hrozí mu ta tendence že se sám sobě ztratí, naše západní civilizace.
Když to pojmu obrazově, tak lůno které představuje svět orientu, a oplozující semeno naše civilizace, dá vzniknout nové epoše, která nastartuje /už se to děje/ vývoj všech jedinců a poskytne jim na jejich cestu k osvícení,optimální podmínky které budou udržovat jedinečnost tohoto procesu, tak že jej nebude už uzavírat do kast, škol,či řádů a nauk, naopak každému ponechá jeho originalitu v cestě za osvícením - Jednotou.
Přínosem pro lidské společnství bude narůstající, harmonie v lidském společenství, čím více budou lidí ve své originalitě směřovat k poznání sebe sama a svého nitra, neboť si uvědomí cenu takového poznání jejiž výsledkem je morální kodex, který již není tak chatrný, když nám byl nucen shora minulou epochou pod vlivem homogenní společnosti.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
16 odpověď odeslal(a) falcon v Neděli 6.Listopadu 2005 13:17:09
Neo, vidím, že tvá zkušenost se v podstatě shoduje s mojí. Oba dospíváme k závěru, že JE důležitá osobnost. Domnívám se, že tam, kde nebyly podmínky pro vývoj osobnosti, kde nebyl pochopen význam výchovy individuality a upřednostnil se přístup kolektivní, tak tam se naskýtá půda pro vznik kolektivních doktrin, ideologických konstrukcí. Je celke jedno, zda se za tím skrývá náboženství, materialistický světový názor, komunismus, nacismus. Je to pokaždé to samé - jedinec je chápán jako kolečko v mechanizmu a je zbaven možnosti prožívat a zakoušet jako individuum, neboť nic takového nakonec vlastně nepotřebuje - společnost mu jeho individualitu nahradí společným prožíváním, vysvětlí mu, co a jak má myslet, co je černé a co bílé, co dobré, co špatné.
Myslím i já, že snad už, sakra, nastává čas odklonu od všech těchto systémů, odklonu sice pomalého, zato však naléhavého. Posledně jsem zde mluvil o lásce jakožto sloganu, tak bych to kapku rozvedl. Děsím se totiž té vize, podle níž se mají všichni navzájem milovat, nastavovat druhou tvář, atd., atd. Myšlenka to sice není špatná, ale je to utopie už jen proto, že není podložena individuální zkušeností. Ta má být nahrazena mesiáštvím, působením pravých mistrů, andělů, guru. Je mi z toho někdy špatně, když třeba vidím soudobou masovou modlu - víkendy trávené v hypermarketech. Anebo církevní hromadné slavnosti.
Je to vlastně totéž, co bývaly spartakiády. Je to ta "spásná" masovost. Masový průser....
V hledání osobnosti by nemělo být pranic mystického, neboť naše každodenní zkušenost není mystická. Je pochopitelná, vysvětlitelná - takže nic mystického tu nevidím. JE zde ovšem místo pro ono mystické, pokud máme oba na mysli totéž - onu stěží sdělitelnou zkušenost kontaktu s universem, oceánem bytí, jednotou. A v tomto místě přitakávám Zenu, který nevidí potíž v tom, praktikuje-li člověk, aniž by se uchyloval k askezi všeho druhu.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
17 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 6.Listopadu 2005 13:23:18
Řekl bych, že proti východní, zejména indické mentalitě máme z praktického hlediska určitou výhodu.
A sice, že jsme často tak vyčerpáni myšlenkovou aktivitou, cílevědomostí, vháněním do různých prezentací aj. druhů exhibicionismu, že klid mysli pak někdy může přijít spontánněji, víc sám od sebe, bez snažení.
Jak kdy ovšem, mohu-li mluvit za sebe.
Když jsem si jednou postěžoval svému kolegovi, že se mi vypínají myšlenky nad jakýmkoli formulářem, odpověděl mi: "No vidíte pane kolego, jak nám to jde hned, Indové kvůli tomu musí třicet let čumět na pupek."
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
18 odpověď odeslal(a) roman v Neděli 6.Listopadu 2005 14:05:39
Vypnutí myšlenek nad formulářem znám :-)
Bohužel to není klid mysli, pouhá denní dřímota :-)))
On už je zavádějící ten pojem mysl. Mám dojem, že se zas tak moc netýká myšlenek či pouhé myšlenkové činnosti.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
19 odpověď odeslal(a) falcon v Neděli 6.Listopadu 2005 14:25:56
Onen formulářový výpadek znám velmi důvěrně. V mém případě je to však spíše kolaps, záchvat jakési naprosté tuposti. Jenže to je ten stav "vyhoření".
Člověk už jaksi nemůže a ani nechce reagovat na i ty nejobyčejnéjší podněty. Je uštván - uštván psychicky. jenže, jak aspoň myslím, je to stav aktivní mysli, protože ona se brání. Je to něco v tom smyslu, jako kdyby někdo naprogramoval PC tak, aby bylo schopno reagovat třeba takto: "Debile, už jsi 150x zbytečně stiskl Enter - co vlastně chceš? Než na to přijdeš, já se zatím vypnu..."
Měl jsem kamaráda, který se na mne obrátil s kuriózním problémem: Když byl v posteli s pěknou ženskou, stávalo se mu občas, že mu na mysl přišla vidina oroseného půllitru s pivem. Jenže v ten moment bylo půl šesté a po sexu. Měli jsme z toho oba náramnou srandu, ale nic jsme na to nevymysleli....:-DDD
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
20 odpověď odeslal(a) Neo v Neděli 6.Listopadu 2005 14:53:01
Epocha indiviualizace lidského společenství, tedy růst osobnosti jedinců, máme obdobný náhled Falcone :-).
Půjde a jde o pozvolný evolučný vývoj, neboť každý z nás máme jiné životní podmínky a jinak zvládáme karmickou cestu.
Osobně si myslím že nejde o mystiku a zduchovnění, ale o pozvolné poznávání podstaty našeho života, dějů,stavů a skutečností, jež nás postupně osvobozují a uvolňují, čímž přináší i vnitřní mír a postupné vnímání všehopodstaty, což přináší vzájemné souznění se vším, s přírodou, vesmírem ... .
Tady asi bude potřeba se postupně osvobodit od platforem které platily na epochu homogenní společnosti, což znamená i postupný zánik světových náboženství a všech esoterických nauk jež toto oslovovaly, budou zkrátka dobou překonány.
To přinese i změnu do rodinného života, společný svazek dvou lidí v rámci obřadu bude překonán, spíše půjde o lidská společenství obdobného souznění, děti budou mít opět strýce a tety,což ještě více usnadní vývoj lidské jedinečnosti jež nebude svazován dikcí rodičovského domu a autority.
Svědectvím tohoto vývoje je současný stav,jež mnozí kteří zatím nevidí kontinualitu tohoto vývoje proklínají, aniž by pochopili tu skutečnost že jde o potřebu prožít onen stav potřeby se materiálně a skrz vlastní moc projevit, což po vyhasnutí otevře další navazující vývoj, který by bez této prožité a zažité skutečnosti nevznikl !.
Stejně je májou shrnovat stavy do pojmů zla či dobra, jde o vývojový klam.
Kdyby opravdu bylo zlo a dobro, tak by bylo přesně vyjádřeno planetou.
Sama astrologie poukazuje na tu skutečnost, že není potřeba nějakého zásahů shůry, neboť náš vývoj a potřeba je "zakódována" do planet a světel, které jsou neúplatné.... .
Když už jsme u té astrologie, je vidět jaká řevnivost vzniká z odlišného přístupu, a stačí si uvědomit tuto skutečnost.
Část lidské populace bude /je/ pod vlivem homogenní lidské společnosti, zde najde uplatnění tradiční astrologie, třeba pan Baudyš jr. a pan Kubík, další již jsou na ceste vlastní idividualizace , zde bude /je/ platná astrologie panů Turnovského a Trnky, třetí stav bude již transpersonální, tedy postupným vyhasínáním polarit, což je naše budoucnost a tady je ... ?
Shrnuto astrologie půjde v ruku v ruce s tímto vývojem a bude velmi nápomocná, ale je potřeba to vnímat takto kontinuálně více odosobněně .
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
21 odpověď odeslal(a) roman v Neděli 6.Listopadu 2005 19:16:35
Falcone, to vyhoření je přesné, živý organizmus snad ani nemůže reagovat jinak na "diktaturu formulariátu" než takovouto pasívní rezistencí :-) Zapomínám občas, i jak se jmenuju.
Není problém vašeho přítele v tom, že chodí do postele takříkajíc "na sucho"? Zkoušel před výměnou tělních tekutin zavlažovat? :)
Ještě v reakci na váš předchozí příspěvek, naše každodenní zkušenost většinou není mystická, ale proč to tak je? Protože si myslíme, že jí rozumíme, že jsme si ji vysvětlili a že dokážeme víceméně předvídat, co bude? Nesnažíme se urputně zavřít vrátka všemu nečekanému a kouzelnému?
Konečně sám jsem člověk spíše nudný, moje reakce na určité podněty se opakují, jsem otrokem návyků a nutkavých jednání. Jako bych měl vymezenou určitou ohrádku, která zaměstnává všechno, co jsem. Jak by si tam mohlo najít cestičku něco neobyčejného? Je toto dáno nativitou? Je možná změna?
Tedy, já věřím, že ano, jinak bych se tímto tématem nezabýval, ale...
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
22 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 6.Listopadu 2005 19:50:45
Mystika podle mé životní zkušenosti spočívá v prohlédnutí představy boha. Turnovsky
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
23 odpověď odeslal(a) falcon ve Středu 9.Listopadu 2005 19:59:30
http://www.araretama.cz
Romane, jsem si jist, že změna možná je, a to v podobě transformace či dokonce transmutace. Jenže tohle nejde lámat přes koleno, protože člověk musí nejprve dobře poznat sám sebe. Existuje na to velice dobrá možnost - projít tzv. mandalou Araretama. Podrobnosti o tom na uvedeném webu, zbytek rád vysvětlím.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
24 odpověď odeslal(a) roman ve Středu 9.Listopadu 2005 23:23:11
Falcone, jste laskav, ale nehledám prostředek. Je to, jak říkáte. Nelze to lámat přes koleno.
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
25 odpověď odeslal(a) sv. ve Čtvrtek 10.Listopadu 2005 20:51:41
http://email.seznam.cz/getAttachment?sessionId=bP4ZoFCwASMj&messageId=15&attachmentId=80
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
26 odpověď odeslal(a) Anonymous v Pátek 11.Listopadu 2005 10:43:18
http://neviditelnypes.zpravy.cz/p_kultura.asp?r=p_kultura&c=A051110_211252_p_kultura_wag
tohle také není špatné
http://neviditelnypes.zpravy.cz/p_kultura.asp?r=p_kultura&c=A051110_211252_p_kultura_wag
-
(no subject)
27 odpověď odeslal(a) Anonymous v Pátek 11.Listopadu 2005 10:58:11
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
28 odpověď odeslal(a) sv. v Pátek 11.Listopadu 2005 11:05:51
no nejde mi to!ale úmysl byl podělit se.:-)
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
29 odpověď odeslal(a) renata ve Středu 23.Listopadu 2005 10:59:36
Neo,zajímáte-li se opravdu o vyhasnutí a vyvanutí
mohu Vám jen doporučit knihy Květoslava Minaříka,
na úvod určitě "Přímou stezku", pro náročnější počtení "Besedu bohů".Pokud Vás knihy opravdu osloví, žijí zde v Čechách pokračovatelé této
nauku a živoucí nositel vyhasnutí.
-
Květoslava Minaříka,
30 odpověď odeslal(a) Neo ve Středu 23.Listopadu 2005 11:56:56
Renato, moc Vám děkuji za nasměrování na pana Květoslava Minaříka, přiznám se že bych spíše uvítal osobní kontakt ,neboť by byl adresnější a výstižnější.Bohužel to již nejde.
Poznal jsem že vyvanutí ani vyhasnutí není útěk z tohoto světa,reality ani smrt, ale stav kdy již došlo skrz zažitou a prožitou životní moudrost, uvolnění z potřeby zde aktivně být a aktivně se projevovat zde, neboť došlo k prohlédnutí tohoto stavu bytí a jeho příčin, což přináší mír a otvírá možnost vnímat ono transcendentno ve všem, skrz své srdeční centrum.
Dochází k ztišení.
Právě z tohoto stavu k nám přichází skrz skladatele,básníky, spisovatele ... ,hudba,básně,povídky jež přináší v sobě cosi nepopsatelného až fenomenálního, jen je to již trošku "máznuto" životní realitou skladatele či básníky.
Je to dimenze která již promlouvá skrz citové a pocitové stavy, jež přináší jiné vnímání naší relity která je více prodchnuta božskou celistvostí, jako nádherné tony hudby jež se linou z nejvíce z ticha přírody.
Tady člověk pozná jak naše bytí a civilizace je doslova hlučná a hřmotná, oproti božské symfonii jež je ve všem a vším ... .
-
Re: Mystika - hledání osobnosti
31 odpověď odeslal(a) Renata ve Středu 23.Listopadu 2005 13:45:04
Pane Neo,Vy jste velký poeta,ale to co píšete o
vyvanutí a vyhasnutí(životního pudu) skrze prožitou životní zkušenost je určitě správné(i můj
názor).Květoslav Minařík vyvanul při své smrti již v r.1974,ale jeho nauka žije a osobní kontakt
na gurua této školy najdete na www.kagyupa.com