Zobrazení otázky a odpovědí
-
EGON BONDY 75 let
2645 otázku odeslal(a) Turnovský v Pondělí 17.Ledna 2005 16:30:50
Významná postava české nezávislé intelektuální scény a undergroundu, filosof, básník, orientalista, překladatel a spisovatel Egon Bondy oslaví 75. narozeniny. Narodil se 20. ledna 1930 v Praze jako Zbyněk Fišer.
V posledním Respektu o něm Petr Placák mimo jiné píše:
Bondy má za to, že je ateista, materialista, marxista a mluví o „materialisticko-ateistické“ idolatrii, zažívá „hluboký parareligiozní vztah“ a dokáže velmi jasně a srozumitelně mluvit o Bohu: „Co je moudrostí Boha, nevím. Snad jen právě to, že je oporou všemu, aniž by to buzeroval nějakými pitomými radami.“ Který teolog by to dokázal vyjádřit lépe? Bůh je podle Bondyho „symbol, ovšem nikoli symbol formální logiky, nýbrž symbol v nejpůvodnějším a v tomto případě nejhlubším smyslu, to je nikoli šifra něčeho mrtvého, nebo jen nějakého intelektuálního pojmu nebo nějaké matematicky nevyčíslitelné kategorie či axiomatu, nýbrž symbol toho, co je živé a životodárné“. Bondy dochází na konec materialismu a přechází jej.
-
Re: EGON BONDY 75 let
1 odpověď odeslal(a) Egon Bondy - denní konstelace v Pondělí 17.Ledna 2005 16:33:32
-
Re: EGON BONDY 75 let
2 odpověď odeslal(a) Večernice v Pondělí 17.Ledna 2005 21:44:34
.
Klidný večer všem na foru.
Pane Turnovský, te hodina je coby průměr, aby se dal horoskop tavěsit?
Když počítám,že by se mohl narodit také po 19.oo hodině večer, tak tam jde už Slunce do Vodnáře.
A ta konjukce s Merkurem a Sluncemd- by vypovídala více o jeho neklidném duchu singovaném číslem zrození 20., což je dle mne uranovské číslo( probuzení,oko,intuice- mystika čísel). I celý součet data pak vypovídá o součtu čísla 7 - což je číslo " uranovské " - Neklidné a nepokojné Duše-věčného Hledajícího, číslo pohybu. V konjukci je i tzv. rtuťovitý Merkur-čili Vodnářský.
Když se dívám na vazbu Urana v Beranu -7.57 st.je tam přesný orbis 2 stupnů na kvadrát Sat.5.57 st.
Sice generační aspekt této napěťové ale duševně silné kvadratury dává od Sat.v konj s S.Nodem trin na Kozoroží Venuši(následně nutná tvůrčí stabilita myšlenek), ale co je výrazným znakem jedinečné osobnsoti jeněkolika násobná konjukce planet v Koz.Vod.
Osamocená Luna v abstraktních uměleckých Ven. Vahách v kvadrátech Plutona a stélia s Koz. dává tušit silné vášně a nesmírnou citovou touhu po naplnění...
Večernice
-
Re: EGON BONDY 75 let
3 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 17.Ledna 2005 21:48:54
Nezastírám, paní Pernová, že i já bych rád viděl, kdyby se EB narodil při nebo těsně po vstupu Slunce do Vodnáře, tedy od 19:33 SEČ, nicméně jsem si vědom toho, že se jedná o mé pium desiderium a realita může být zásadně odlišná. Turnovský
-
Re: EGON BONDY 75 let
4 odpověď odeslal(a) Večernice v Pondělí 17.Ledna 2005 22:05:42
.
Jestli se těší dobrému zdraví- což by odpovídalo pak výrazné konj.Slunce Vod.konj.Merk.v trinu na Jupiter Bliženec( možná i v MC-pak AS-Panna- tady možná pak dobrá fyzická mentální i duševní svěžest do pozdního stáří)- tak není divu,že je ještě duševně tvůrčí a čilý a má radost ze života
.Vím, že je to stejně hypotetické, ale- taky jako myšlenka na i na možnou realitu hodiny -krásné, že?.....
Večernice
-
Re: EGON BONDY 75 let
5 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 17.Ledna 2005 22:33:59
Těší se dobrému zdraví? Toť otázka! Přestože celý svůj život rezolutně chlastá, hulí startky a cpe se celým spektrem psychofarmak, trápí ho pouze dlouhá desetiletí zácpa respektive obavy z rakoviny konečníku.
-
Re: EGON BONDY 75 let
6 odpověď odeslal(a) Večernice v Pondělí 17.Ledna 2005 22:49:20
.
No tak to by mohlo být ono!
Proto nám tak dlouho " v dobrém zdraví" ( tady je to pojem čistě relevantní) - vydržel!
Pokud by teď s těma speciálníma životníma vodnářskýma radostma přestal- tak by tady za měsíc vyselo parte.
Večernice
-
Re: EGON BONDY 75 let
7 odpověď odeslal(a) axmannová v Úterý 18.Ledna 2005 01:13:03
http://www.astrolozka.cz
…
Co přežilo Saturna a bylo rozvrtáno Marsem a posléze zklidněno prostou Venuší, před východem Slunce ten den, má k dispozici Merkur – pro začátek.
Uranu bylo dáno ohlédnout se k Venuši - uranskou poetikou našlapovat v kořenech – mluvit s nimi a pak, jak jinak než Neptunem navlečeným do montérek, tesat náhrobek tam i zpět, když Pluto obraz Marsu vidí Lunou, vysoko svítící nad kořeny.
Jak jinak než bohorovně bojovat, užívat, trousit. Ukecaný Jupiter.
LA
-
Re: EGON BONDY 75 let
8 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 18.Ledna 2005 07:35:09
Hezky jste jej rozebrali.Ráda bych viděla ten hypotetický po 19:33 hod radix ale asi nebude-:)??
Mám dotaz - jak by se dal vyložit onen takový kbelík
tvořený Saturn Neptun Uran Jupiter?Mám totiž zrovna v ruce radix , který obsahuje dokonce dva takové kbelíky(druhý má základnu jen 45 stupňů).
-
Re: EGON BONDY 75 let
9 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 18.Ledna 2005 08:06:35
No ono je to tady vlastně jasné:": „Co je moudrostí Boha, nevím. Snad jen právě to, že je oporou všemu, aniž by to buzeroval nějakými pitomými radami.“ Který teolog by to dokázal vyjádřit lépe?
Přesto bych o vysvětlení toho kbelíku poprosila.
-
Re: EGON BONDY 75 let
10 odpověď odeslal(a) .. v Úterý 18.Ledna 2005 10:59:44
Myslím tím všeobecně onu konfiguraci jakéhosi "kbelíku".
-
Re: EGON BONDY 75 let
11 odpověď odeslal(a) Radek v Úterý 18.Ledna 2005 11:11:02
Egon Bondy je bohužel taky udavač, který přivedl dost lidí do průšvihu. Když už se tak oslavuje, nemělo by se na to asi úplně zapomenout.
-
Re: EGON BONDY 75 let
12 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 18.Ledna 2005 11:13:29
Na to se nezapomíná a Placák o tom též píše. Turnovský
-
Re: EGON BONDY 75 let
13 odpověď odeslal(a) baudy ve Středu 19.Ledna 2005 23:06:05
http://www.astrolab.cz
Když jsem si dneska v Respektu skvělý Placákův text přečetl, říkal jsem si, že Fischerův horoskop zavěsím u sebe. A vy už jste se toho přitom ujal.
-
Re: EGON BONDY 75 let
14 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 20.Ledna 2005 00:01:23
ujal, samozřejmě, že ujal, neb Bondy je taková česká podprsenka Rudhyarova svojí nesubstanční ontologií a samovznikem vesmíru a jedinečným čtením Tao Te Ťing po stráce teoretické. Po stránce praktické se choval vůči mně jako astrologovi velmi ženerózně, i když kriticky, při mé někdejší konfrontaci s budoucími sysifovci na půdě Evropského kulturního klubu a grygarovce umravňoval. Turnovský
-
Re: EGON BONDY 75 let
15 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 20.Ledna 2005 12:55:57
V dnešním Salonu Práva jsou uveřejněny ukázky z připravované Bondyho knihy Příběh o příběhu. Doporučuji k četbě. PT
-
Ukázky z chystané knihy - Salon Práva
16 odpověď odeslal(a) PT ve Čtvrtek 27.Ledna 2005 19:19:12
Dnešní pětasedmdesátník EGON BONDY (vl. jm. Zbyněk Fišer) je pro českou literaturu a filosofii jedním z nejsvobodnějších tvůrců. S Ivo Vodseďálkem reprezentovali na začátku 50. let první vlnu undergroundu - a v 70. letech se stal pro jeho novou generaci uctívaným učitelem. Mezitím patřil spolu s Vladimírem Boudníkem k nejbližším přátelům Bohumila Hrabala, poté v 60. letech s jasnozřivou podporou Milana Machovce vystudoval na Karlově univerzitě filosofii - studie Útěcha z ontologie z roku 1967 patří možná k nejčtenějším původním českým filosofickým textům druhé půle 20. století. Manifestačně se hlásil k marxismu, právě proto však odmítal sovětský model společnosti, nepovažoval jej (nejpozději od roku 1950) za životaschopný a jeho glosy i analýzy mají z dnešního pohledu podobu naplněných předpovědí (totéž platí o Bondyho vizích české společnosti po pádu komunistického režimu). V 90. letech ztratil ale podobně jako celý underground i Bondy půdu pod nohama a na změny v české společnosti reagoval odchodem do Bratislavy. Pokračoval tam - trochu jako z jiné planety - v dosavadní práci a věnoval se literární tvorbě, ale hlavně spolu se studiem Tao te ťingu své nejvlastnější filosofické disciplíně - ontologii. Zatím poslední knihou je rozsáhlá esej Příběh o příběhu, jejíž první verzi dopsal v roce 2000. S mnoha dodatky ji vydá snad již v tomto roce jako součást třísvazkového souborného Bondyho filosofického díla nakladatelství DharmaGaia. Z rukopisu, v němž Bondy přehodnocuje, ale hlavně domýšlí své dosavadní úvahy o světě, jsme k autorovu jubileu vybrali několik úvah a poznámek, snad dostatečně charakteristických i pro jeho řečnicko-vypravěčský styl.
Egon Bondy: Příběh o příběhu
Jsem si dávno velmi dobře vědom, že nedělám už po desítky let nic jiného, než že "vstupuji do šlépějí starých mudrců". To mne nepřekvapuje. Všichni dospíváme k týmž závěrům, jde jen o to, že v každé historické době máme k dispozici jiný pojmový aparát, alespoň zčásti, a někdy jsou takové doby přelomu, kdy se i s tím aparátem musí trošku jako zakvedlat a vytvořit nějaký lepší, ale cíl té práce zůstává skutečně neustále tentýž. A je to taktéž tentýž cíl, který mají ti mystikové, eventuálně theologové, ti už to mají trochu tak jako doktrinárně určené, třeba podobně jako to doktrinárně určené měli dejme tomu dialektičtí materialisté (a ovšem "marx-leninisti") atd., ale hledání je stejné, svým způsobem pracovní pole ontologie a pracovní pole theologie, například, se překrývají, zcela se kryjí, není to identické, ale zcela se překrývají, takže já mohu, a také to dělám, klidně používat theologické terminologie a theologové mi rozumějí a koncedují mi to, a zase se mnou mohou mluvit oni jinak, jo.
Zůstává ale faktem, že dojdeme-li k tomu, že je nejdokonalejší možné jsoucno nebo že je Tao nebo že je karma a tak dál, tak neříkáme nic. Právě trápení filosofa je, že musí vysvětlit, co to tedy je a - hlavně - jak je možné, že to je, a taky, současně s tím, jakým způsobem je to strukturováno nebo jak se to chová a tak dále. No a, na počátku třetího tisíciletí máme jaksi umytou hlavu, protože když jdeme na tu věc opravdu důsledně, tak musíme velmi tvrdě konstatovat, že naše výkladové metody dosud používané, a v důsledku toho i celý náš kategoriální aparát, s nímž pracujeme ve filosofii a do určité míry vlastně i ve vší vědě, je nedostatečný, není valentní a vlastně není ani použitelný a zavádí nás neustále právě zpět do toho bludného kruhu, kde se chytáme jako kočka za vlastní ocas.
(...)
Jsem poslední, kdo by si dovolil říci, že Hegel nejenom dovede kolem toho (dialektiky - pozn. red.) dokonale kouzlit slovy, ale skutečně taky z rukávu sype obdivuhodně inspirativní a přesné postřehy - jenomže to je stejný případ jako u chudáka Spinozy: stovky inspirativních iniciativ a přesných pozorování, člověk jen hluboce lituje, že filosof se stal otrokem metody, jíž se svěřil. Marná sláva, my filosofové si dobře vidíme do kuchyně a dobře vyčicháme, kde je vzácné koření, a vidíme na první pohled, kde je stůl zavalen zbytečným, byť třeba nablýskaným vercajkem. Můžeme se bavit klidně o jednom i o druhém. Vercajku se nemusíme posmívat; ale my dnes jdeme po jiných věcech. Notoricky se samozřejmě vrací i "hlubokomyslná" poznámka, že Hegelovi stejně jako Spinozovi vlastně tanula před očima mystická vize, to pak, neboť tato vize je nevyjádřitelná, pošramotilo jejich (jinak snad správnou) metodu výkladu. K tomu však filosof poví jen toto: každý, kdo je filosofem, má před očima tuto a ne jinou "mystickou vizi". Jen logičtí pozitivisti a postmodernisti prý nikoli. A je třeba filosofy ctít a ne se jim smát, že prý "každý říká něco jiného", když zkoušejí možné-nemožné, jak se k této vizi stále blíže přiblížit.
Myslím, že znám Marxe dobře, ne jen z opakované četby, ale i jakousi empatií. Troufám si říci, že lze prokázat, že od mladých let ho sužovala noční můra, že může dojít k jedinovládě finanční oligarchie (počínaje Rukopisy z roku '44 a konče posledními stránkami Kapitálu: Marx pochopitelně nemůže mít naše dnešní pojmy, neboť kapitalismus byl z našeho hlediska teprve in statu nascendi, a tak používá termínů, jež my vidíme až jako nešikovné, leč jasně je vždy definuje), kdy třídní boj opět pomine a oligarchie bude simulovat a falšovat podmínky socialismu tím, že umožní "vykořisťovaným" (dnes tzv. "pracujícím") vysokou životní úroveň a současně je úplně oblbne svou demagogií. Jeho až hektickou snahu vybudovat co nejdříve mezinárodně akceschopné revoluční hnutí, jež by bylo s to včas realizovat socialistickou revoluci, věru nelze svádět na nějakou osobní fanatickou mánii, spíš to vyplývá jako závěr z varovných poznatků, jež získal jak ze studia svého předmětu, tak ze skutečné vědecké intuice.
Co hledáme, je přece jedna skutečnost, to všichni víme. Nejsou dvě skutečnosti nebo deset skutečností, nejsou dva Bohové, je jen jeden, není patero Tao, je jedno, a nejsou čtyři Prázdnoty, ale jedna atd., všichni hledáme jednu skutečnost. No a jestliže tedy je jedna skutečnost, tak filosof má právo prohlásit tvrdě, že jedna skutečnost implikuje jednu základní zákonitost. Ať podle toho či onoho modelu, ale jednu, ne patero.
Existenciální rozměr ontologie je mi dávno znám, ale protože sám jsem nikdy "existenciálními pocity" netrpěl (pořád jsem měl nějakou pitomou práci), nepálilo mne to tak. K roku 2000 je ale naše existenciální situace nepopiratelně horší, než byla ve 20. a 30. letech, kdy filosofie existence vznikala, a rozhodně horší než v 50. a 60. letech. To, co by se dalo nazvat die geistige Situation der Zeit 90. let, je v první řadě diagnostikovatelné jako ztráta veškeré naděje, a to, na první pohled ku podivu, celoplanetárně (v tom je ten rozdíl od stejnojmenné a ve své době právem slavné studie Jaspersovy ze samého začátku 30. let). "No future", o níž zpívali Sex Pistols roku 1977, byla vyslovena i chápána jako tvrdá provokace. Po událostech 90. let (roku '99 NATO v Jugoslávii aneb finis coronat opus) se stala základním životním pocitem, který je tak samozřejmý, že o něm ani netřeba mluvit. Jediné východisko je rychle si zvyknout, k čemuž všemi silami přispívají masmedia, showbusiness, reklama a přímo vědecky programovaná ideová předpříprava nástupu globalizace: jelikož jsme všichni ve zcela akutním ohrožení, velmi rychle jsme si osvojili přirozenou sebezáchovnou taktiku "zachraň se, kdo můžeš", buď připraven na to, že se dokážeš přizpůsobit všemu. Ani pro jednotlivce, tím méně pro společnost, není jiný výhledový program než sežrat všecko, co ti bude servírováno (od brainwashingu až po genocidu) i s chlupama. Dobře dávkované a směrované informace o situaci ekonomické, ekologické, demografické atd. nás vychovávají k tomu, že jediné možné je nechat vše v rukou mocných (globální finanční oligarchie), kteří nás zcela zřetelně poučují o tom, že žádný odpor prostě neuspěje. Masová fatalita ochucovaná drobnými příležitostmi ke carpe diem se neobjevuje ovšem v dějinách poprvé. Její důsledky jsou však vždy více než negativní, byť mocní a vládnoucí si přitom myslí, jak to všechno krásně zvládají.
...současná historická situace naléhá na 21. století takovou vahou, že "marná všechna lásky snaha", a filosof bude se skleslýma rukama hledět na to, jak se doslova člověk člověku stal vlkem. Globalizace má ne pouze ekonomický rozměr a dopad, ale skutečně "globální": degraduje a devalvuje naprosto bez výjimky všecko. Lidská psychika je bezprecedentně rychlým historickým pohybem, a dokonce cílenou "strategickou přípravou" vystavena deformacím, jež mohou ústit v absolutní psychotickou a sebevražednou reakci. Hledat, kdy to začalo, není ovšem předmětem této knihy. Vše počíná splývavým způsobem, ale rozplývání eventu (E. B. používá tento termín ve snaze vyjádřit událost jako fluxus, jako něco, co se děje, zároveň segment dění i jeho tok - pozn. red.) někdy může být velmi rychlé. Teoreticky je pořád ještě šance: úplně odstranit systém založený dnes už jen a jen na růstu zisku. Ti, kdo ho vedou, to ale neudělají. My ostatní, tj. 99 % lidstva, jsme dnes nejen v praxi zcela bezbranní, ale ani teoreticky nemáme situaci analyzovanou, takže prostě nevíme, jak se bránit. Při dalším živelném průběhu může dojít na to, že opravdu "budeme zbaveni všech starostí", najmě filosofických.
-
Re: EGON BONDY 75 let
17 odpověď odeslal(a) Večernice ve Čtvrtek 27.Ledna 2005 22:31:30
.
Zdravím forum a přeji všem klidný a pohodový večer.
Kdysi před několika lety( už jsem to někde myslím psala)- když se loučili novináři s Jeho Svatostí Dalajlámou, ptali se ho , jestli ho Praha zase brzi uvítá.
On jim na to s typickým klidným úsměvem - lakonicky odpověděl, že neví, ale asi tak brzo ne.
Když se ho ptali proč, odpověděl touto větou:
" Protože Praha je plná vlků s modrýma očima"...
Každý si může pod touto větou představit něco jiného. Skutečný význam a hlavně hloubka poznání- se nám pomaly rozkrývá prožitkama každého všedního dne, každou nynější zkušeností a taky nutným rozčarováním - ze současnoti. A to nemluvím ani o naději - a budoucnosti...
V současnosti by asi jeho Svatost zřejmě už pouze konstatovala - že už Celý Svět je plný vlků s modrýma očima...
Pokud jsem sledovala diskusi - taky - o tzv. " čipování " neboli jeho nebezpečí a důsledků - zavedení do života obyvatel této planety- smutně jsem si uvědomila- že vlastně ani nevíme, že se tohle- !! už dávno s námi děje. A ve velkém., velkoplošně grandiozním způsobem.
Manilulace nestoudných rozměrů s informacema- v rychlém sledu v TV, masmédiích, internetu - jakkoliv se snažíme- se zorientovat- není nám dána- vůbec - forma- či čas- si uložit myšlenky, rozmyslet důsledky., pouvažovat o všem a dojít posléze k vlastnímu názoru.
Není na to čas- to je ovšem cílené ( chladně prokalkulované s krutou precízností)- aby jsme si tohle vůbec neuvědomili. Jak chytré , jednoduché a účinné. I Einstein by možná " hamba fackovala"-... závistí...
Cílem - skutečným cílem- je dostání - lidí - konzumentů- do časové a tím psychické " pasti".( tísně). Říká se u nás, že tři krát nic- umořilo osal.
Těma osly- jsme - bohužel pouze my sami.
Tím, že tento systematickdý útok na náš subjektivní názor, tlak a nemožnost se soustředit na " sebe" a své skutečné myšlenkové proudy a hodnoty- zejména lidské - ne stádové- akonzumní- vede!! k otupělosti, únavě, znechucení a nutné apatii.
Globální. Je to prostě celosvětová Mor a Letargie- z které skoro není úniku.
Jsme takhle už mále dokonale " všichni očipování". Stádujeme- u TV- poslucháme a poslušně kýváme na bludy, rozčilujeme se pouze už formálně- na skutečný vzdor jakoby- jsme už neměli ani sílu...
Kam to tedy spějeme??? Už teď jsem skoro všichni celoplošně " jako očipování psi"
bravurně " ovládání" a každý výkřik ze stáda- se trestá - slovem jseš Mišuge- a společnost je od něho okamžitě " vykastrována" a Mišuge ještě s vlastním úsudkem- zneškodněno.
Není už pozdě? Nebo ještě máme - vůbec - šanci - a čas!!! na změnu. A jak ???
Prosím o názory- a děkuji všem za diskusi. Večernice
-
Re: EGON BONDY 75 let
18 odpověď odeslal(a) Večernice v Neděli 30.Ledna 2005 00:36:22
.
Ten Werich se mi líbí také, pane Turnovský..
Ale k tomu celoplošnému " mlčení" - tady - k mému poslednímu příspěvku - už jenom pouze - poněkud -tichý souhlas všech?
Není to málo? ... nebo je to už skutečně holý fakt - či smutná pravda ?...
Dí - zatím důsledně -"neočipovaná" - Večernice...