Zobrazení otázky a odpovědí
-
(no subject)
2634 otázku odeslal(a) Lucie K. v Pondělí 10.Ledna 2005 13:13:56
Dobrý den!
V poslední době se v některých příspěvcích paní Večernice objevuje údaj "Komenský", ale vždycky v jiné souvislosti a návaznosti.
Nerozumím tomu, pomůžete mi ?
Lucie
-
Re: (no subject)
1 odpověď odeslal(a) Večernice v Pondělí 10.Ledna 2005 13:26:36
.
Milá Lucko.
"komenský" v horoskopu uvažuji planetu Saturn, ať je v jakémkoliv znamení, domě či vazbách.
Není to žádný strašák, bubák- jak se snaží občas nekteré starší beletrisktické astrologico nauční publikace o něm ortodoxně hlásat.
Je to vždy - a za jakýchkolvěk okolností - velkýˇPan Učitel v horoskopu, Kdekoliv se nacházi - v tranzitu, soláru lunáru ,sotazu,či synestrii.
Pokudď se dokážeme na tohoto Komensksého v e své nativitě " podívat laskavýma očima" - jako na někoho, kdo je sice přísný ale myslí to snsáma- vždy dobře- máme vlastně skoro vyhráno.
Nebojme se Saturna. Bojme se spíš Jupitera, protože toho naslibuje víc- než je zdávo a pak nám může spíš " spadnout čelist údivem" . Ale za to nemůže ten Jupiter- ale naše vlastní blbost a neschopnost " brát" i tu šanci s defakto - rozumem.
Domic Saturna- je v Kotorohu. Teď je v opozici na svůj domici, tudíž více raguje- emočně expresivněji- čili ukázňuje především ůde fakto- naše emoce-tím že tenKomensksdý účí - je zvládnout - přes Sebe. A teď s humorem( prosísd brát). Když nejde o život- tak jde o co?...
I to tensd Konemsksý v podledních 2 letech svého tranzitu Rakem - učil svýma osobitýma " testíkama" ( jak kde v které-jaké nativitě a vazbách)- vypaořádat s s lekcema jeho působendsí v lunárním a emočně rozpohybovaném Ráčku.
Zdravím a přeji všem krásné povídání o poznávání.
Večernice
-
Re: (no subject)
2 odpověď odeslal(a) V.Milošová v Pondělí 10.Ledna 2005 14:02:46
nebojme se pokud možno nikoho.
K Jupiteru bych podotkla, že je dobré si uvědomit, že v současné době je dispozitorem Pluta ve Střelci, starým spoluvládcem Ryb, kde trůní Uran, v trinu na nebeského spoluvládce Ryb Neptuna, který taky moc pevné půdy po nohama nepřidá, a Neptun ve vládě toho Urana, nadto je Jupiter povýšený v Raku, kde se v současné době pohybuje Satrun. Tedy Jupiter tak či onak ovládá všechny pomalé planety a nic ho nebrzdí, na to jeden Saturn v Raku nestačí. To může skutečně přerůst v nekontrolovanou inflaci se vším nepěkným, co umí Jupiter projevit, má -li silné vazby na radix.
-
Re: (no subject)
3 odpověď odeslal(a) Lucie K. v Pondělí 10.Ledna 2005 14:24:42
Ano, nebojme se nikoho, souhlasím.
Nejde mi to ale stejně nějak dohromady.
Saturn, to je omezení a občas i rákoska, a srovnání s Komenským mi připadá divný.
-
Re: (no subject)
4 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 14:43:02
Milá Lucie,já si naopak myslím,že je to dosti výstižné.Co ti(nebo Vám)na tom není jasné.Je to učitel a dobrý učitel tedy jako Komenský.
Někdo ovšem preferuje jiného Saturna toho s rákoskou a klackem - a i se sám tak podle tohoto svého názoru chová-:).Pak bych řekla,že není někdy na škodu když tou rákoskou dostane i on sám.
V tomto názoru se však bohužel liším nejen od Komenského ale i od Krista-:)zato je to v realitě dosti účinné,pokud se to jako vše nepřežene.
-
Re: (no subject)
5 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 10.Ledna 2005 14:54:17
učitelská funkce je spojena s Jupiterem
-
Re: (no subject)
6 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 15:10:11
Hmm, tak to je pravda.Tak jak má být ten Saturn správně?Nebo se mi to plete,že má být vždy uvažována celá tato dvojice?Neboť to poučení z těch saturnských tranzitů se mi zdá očividné, tedy i s tou vychovávající k větší odpovědnosti,stabilitě.. (atd. atd. atd.)složkou.
-
Re: (no subject)
7 odpověď odeslal(a) Večernice v Pondělí 10.Ledna 2005 15:26:09
.
Milá Lucko,
pan Turnovský a i tradiční výklad astrologie dává "kantořinu" jako pojem - do rukou Jupitera v horoskopu. Čili především - " vzdělání "- jako pojem.Konedckonců i Jupiter, který je domicilem 9. domu ve Střelci- je nevyšší oktávou ohnivého živlu ( čili ztv. volně- myšleno -touhy poznát...). Po Beranu, který " záležitost -hodí" na stůl jako novum- do řešení, převezmě druhá oktáva- Lev- který svou autoritou vytvoří pro řešení danáý " prostor" ( myšlenková třeba) a zaštítí svou osobností-danou událost, jako když Král Mojžíš- převedl Židy přes poušř...A ten třetí - Jupiter- který do dostane poslední na stů- k " dovršení" poznání, situace, řešení- je proto nevyšší ( duchovní) oktávou horoskopu- protože ŠTĚSTI jako takové ( pojem) - spočívá ! ve schopnosti - nálezt - tzv. hlubší smysl " daného problému" - vzít se z toho ponaučení a tím -uzavřít - " kolobeh" -učení se ke konktérntě-danému.
Saturnds- je učitel jiný. Je to jako - stálá- sudička - či ohrana kolem nás- pod drobnohledem - osudu-či Života. Je to Vesmsírný strážce- našeho PRAHU konání.!
A ten učeitel- Saturn - v pejorativu - Komenského - jed tudíž -skutečně k nezaplacení.
Zodpovědnost, úcta k tradicím, spolehlivost a loajalita- jsou hlavními atributy,,který tento Komenský nám celdý život vštěpuje 24 hodin do žuvota.
A víme, že - skutečně dobrý učitel kolikrát zinscenuje- takovou názornou životní " kalamitašou" - že v pejorativu ta " rákoska" - je tím nutným zvednutým ukazovákem k vystřízlivění - na který bohužel pak - už jenom slyšíme- aby taky následně - pod tlakem jsme byli schopni -změnit scénář události tak, aby jsme se třeba- večer na sebe - mohli podívat do zrrcadla...
Je to miulá Lucko můj pohled, názor, zkušenosti a taky uvažování Saturna a Jupitera v horoskopu. Kolegové i knížky - můžou mít názor odlišný- taky dle svých osobních zkušeností, což je přirozené. Večernice
-
Re: (no subject)
8 odpověď odeslal(a) Lucie K. v Pondělí 10.Ledna 2005 15:27:34
Milá Ivo,
otázka zněla, co je myšleno Komenským v určitém kotextu, tak jak to užívá paní Večernice.
Bylo mi sděleno že tím je myšlen Saturn.
Saturn, to jsou životní lekce formou omezení a rákoskou(obrazně řečeno).
To je Vaše věc, pokud máte pocit že výchova rákoskou a nějakými omezeními je ta správná cesta.
Ale s Komenským to právě proto nemá nic společného. Rákoska ještě nikdy nikoho nic nenaučila.
-
Re: (no subject)
9 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 15:36:42
Milá Lucie,máte v tom asi nejasno,neb "Saturn, to je omezení a občas i rákoska" nepovažuji za plnou charakteristiku Saturna, to tak leda tradiční astrologové-:).
-
Re: (no subject)
10 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 15:40:46
A ráda bych se zeptala v jakém smyslu Vy tedy Vašeho Saturna používáte,( neb Saturn ve vašem radixu je i Váš Saturn) se svou tezí, že tedy Saturn je pouze -cituji "Saturn, to jsou životní lekce formou omezení a rákoskou(obrazně řečeno)."- a tečka.
-
Re: (no subject)
11 odpověď odeslal(a) Večernice v Pondělí 10.Ledna 2005 15:51:09
.
Milá Lucko- asi je třeba napsat ještě toto k dovysvětlení.
Můj pojem - " rákoska" u toho Komenského ( Saturna) - byl myšlen jako podobenství- určité- nelehké životní situace, třeba náhleho nutného zvratu okolností, událostí,sklamání, dostání třeba tzv.osudové rány od života , třeba přes nemoc, smrt blízkého - či rozhod s někým atd....
Čili není to " fyzická " rákoska- ale tzv- duchovní - čili " forma - způsob-ponaučení".
Věřím, že jsou tyto souvislosti teď oštřeny dostatečně, jak byl mnou uvažován Saturn - coby Komenský - s rákoskou - v horoskopu.
Děkuji- Večernice
-
Re: (no subject)
12 odpověď odeslal(a) Lucie K. v Pondělí 10.Ledna 2005 15:52:26
Komenský´= Saturn, to mi nepřipadá vůbec šťastný.
Spíše nešťastný.
Jak podotkl pan Turnovský, ve vztahu k Jupiteru bych to chápala.
-
Re: (no subject)
13 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 16:01:27
Liz Green-Saturn: To, co po nás Saturn, a stejně tak i naše duše, doopravdy žádá, je položit si otázku "Proč?".
-
Re: (no subject)
14 odpověď odeslal(a) Večernice v Pondělí 10.Ledna 2005 16:02:17
.
Samotřejmě Lucko, ten Váš názor je taky správný a já Vám ho v žádnsdém případě nechci brát. Pouze Vám zodpovězuji Váš dotaz- a snažím se přiblížit Vám - mou názorovou platformu. Je to můj náhled na Satrun a Jupiter a ten je čistě subjektivní- právě pro výrazovou zkušenost z mé praxe a chápání daných souvislostí v horoskopu.
S úsměvem ( prosím), nezapomínejme, že jsem pořád " Uranovská astrožka" ( Uran v Rakau v 10 domě nejvýše postavená planeta u MC v mé nativitě)- čili ztv .po Zlínsky - Uranovská názorová hošice.A ty mají vždy- orginální - oponěkud netradiční a uranovské( novátorské, nezažité) nápady.
Zdravím Večernice
-
Re: (no subject)
15 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 16:17:50
No ono nejsprávnější vysvětlení bude, že Saturn, Jupiter fungují nebo se mají uvažovat vždy ve dvojici.Ze saturnského působení lze čerpat moudrost a moudrost patří rozhodně i k Saturnu.
Že onu moudrost má mít i Jupiter není sporu.
-
Re: (no subject)
16 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 10.Ledna 2005 16:24:01
Komenský - Škola hrou
-
Re: (no subject)
17 odpověď odeslal(a) Turnoský v Pondělí 10.Ledna 2005 16:28:35
funkce učitele z pohledu Rudhyara: Oheň vznikající třením se vztahuje ke Střelci – zde vidíme působit aktivní sílu, která buduje, udržuje a rozšiřuje civilizaci, což dodává energii všem společenským procesům. Tyto procesy jsou vnitřně přítomny už ve spojení muže a ženy, a to od té doby, co lidské bytosti vyvinuly vědomý smysl pro zodpovědnost za své potomstvo – to jest, trvalé vědomí, že jsou rodiči a vychovateli, jejichž prvotním úkolem je učit dítě všemu, co zdědili z minulosti, stejně jako snažit se mu zajistit bezpečnější a šťastnější budoucnost. Jak jsem již řekl, v naší době je základním procesem společenského přežití a expanze boj, v nejširším smyslu tohoto slova (čítaje v to všechny formy soutěžení). Symbol Střelce 1° se vztahuje k rozvoji lidské družnosti, zejména pak souručenství, založeného na prožitku naprostého společného odevzdání se společenské Věci.
-
Re: (no subject)
18 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 16:30:32
A co tedy ten Saturn?
-
Re: (no subject)
19 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 16:38:31
Co tedy takhle vychovatel místo učitel,on nás totiž může něco naučit nejen učitel ale třeba i sám život nebo osoba která nemusí být nutně zrovna učitel.Jinak prosím nic proti učitelům, dobrý nebo ještě lepší učitel je pravý poklad a diamant!-:)).Tím si ovšem nevyprošuji žádné ohledy na případnou nesprávnost mé úvahy či úvah všech, naopak ráda se nechám saturnsky i tvrdě poučit.
-
Re: (no subject)
20 odpověď odeslal(a) Mobydick v Pondělí 10.Ledna 2005 16:40:37
Já bych viděl Saturna spíš jako Babičku Boženy Němcové, přijde mi, že Saturn je brán příliš patriarchálně :)
-
Re: (no subject)
21 odpověď odeslal(a) turnovský v Pondělí 10.Ledna 2005 16:42:06
učitel je ten, který zkracuje proces vzdšlání tím, že určité znalosti předává, aniž by si na to každý žák musel přijít sám. Podobně obchodník zkracuje a zrychluje styk mezi různými civilizacemi, aby si pro cizozemské produkty nemusel každý běhat sám. Saturn představuje získávání autority postupným zráním, pokud se ovšem nezvrhne v gerontokracii ústřední kontrolní a revizní komise při ústředním výboru (strany, církve,vědeckého ústavu). Dokonce to není ani Makarenko. Turnovský
-
Re: (no subject)
22 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 10.Ledna 2005 16:47:45
Mobydick, správně!
-
Re: (no subject)
23 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 16:47:55
No ale Saturn je ten,kterým si na to zrání a naučení se musí každý počkat a přijít sám.Takže Jupiter tady funguje jako "milost boží" seslaná aby se to zkrátilo a nebolelo tolik.
Takže dle mne těžko odlišit tu výchovnou funkci,nebo tedy tu funkci zrání.Ať už "kompresí či dekompresí",zúžením či rozšířením.
Ta Babička není špatná,myslím si já.
-
Re: (no subject)
24 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 16:51:37
Saturn i Jupiter mají dojít k moudrosti.V tom jsou dle mne stejní.
-
Re: (no subject)
25 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 10.Ledna 2005 16:54:57
opatrně Ivo s těmi termíny: Jupiter a Saturn NEJSOU STJNÍ, spolupracují spolu s oblibou, jsou to ttakoví parťáci, sehraná dvojka
-
Re: (no subject)
26 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 16:58:46
Já jsem ale napsala- v TOM jsou stejní- v tom cíli své cesty,t.j. dosažení moudrosti( a vyváženosti).Jinak já osobně pociťuji Saturna a Jupitera pořádně odlišně ve svém radixu.
-
Re: (no subject)
27 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 10.Ledna 2005 17:04:43
termínem stejný bychom měli šetřit jako šafránem, to co se zdá stejné je jiné, je to pouze podobné. PT
-
Re: (no subject)
28 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 17:07:00
Lucie má pravdu, že ten výraz Komenský není úplně přesný nebo nevystihuje úplně toho Saturna.Tak si ale musí dát tu saturnskou práci a dát výraz lepší.Což to její omezení a rákoska zatím není-:).
-
Re: (no subject)
29 odpověď odeslal(a) .. v Pondělí 10.Ledna 2005 17:09:55
ale na tom,že ve výsledku t.j. moudrosti jsou obsaženi oba dost sveřepě trvám.
-
Re: (no subject)
30 odpověď odeslal(a) Lucie K. v Pondělí 10.Ledna 2005 17:23:28
A proč bych se měla snažit pojmenovat něco, co jméno má?
Napíšu-li Saturn, všichni vědí o čem mluvím.
Nebo ne?
-
Re: (no subject)
31 odpověď odeslal(a) ... v Pondělí 10.Ledna 2005 17:32:30
O přejmenování Saturna to asi nebylo na vás Lucko
-
Re: (no subject)
32 odpověď odeslal(a) Večernice v Pondělí 10.Ledna 2005 18:17:37
.
Sleduji tuto diskusi a mám pocit, že " zase" bylo vytrženo jedno slovo z kontextu- myšlení ucelené soustavy- logické a smysluplné věty. Pokud chápeme pouze striktně slovo Saturn a striktně slovo Komenský - jako " solo " slovo- které potřebujeme definovat- máte - určitě všichní - pravdu.
Pokud se podíváte- na hlubší význam - slova Saturn- to JAK a -PROĆ nás Saturn - vrací- k " nezvládnutým úkolům " v životě- tak přijdeme nato, že nás vlastně" tahá za ouško" ( nemusí to být zrovna ukázkově rákoska)a říká - je to špatně- a znovu a znovu a znovu. Takže tím, že nám vlastně v námi nepochopitelný okamžik( kdy si Jupiterovsky expandujeme a učíme se s nastolením největší výkonnosti a aktivity)- proč? - zhatí - jako - rána z čistého nebe-všechny naše plány a záměry- a uvrhne nás do nejistoty, pochybností - tak, aby jsme - ten " úkol" zvládli jinak a lépe třeba se stejnýma nebo úplně jinýma lidma, prostředy a větší sebekázní- je ten - způsob jeho " orginální " výchovy- čili LEKCE- kterou nám Jupiter nemusí dát- coby - " klasický" kantor v horoskopu . Ale Saturn nám ji - dá nesmlouvavě a naostro- jako skutečnou - životní lekci- kterou musíme přimnout- není východiska.
Tím bych viděla ten jemný rozdíl - v názoru na výchovu či funkčnost Jupitera a Saturna - v jejich tzv. kantorském podobenství.
Děkuji. Večernice
-
Re: (no subject)
33 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 18:26:51
Milá Lucie,existuje kritika smysluplná a kritika kde bychom se měli zeptat ono saturnovské "Proč?".
Existuje dokonce i kritika konstruktivní-:).
Pokud poukazujete na samotný výraz Saturn, který vše vysvětluje, pak v rámci přesnosti byste jej ale sama neměla definicí vysvětlovat a to navíc definicí "omezení a rákoska".
Můžete si tak sama ozkoušet,že i na Vaše výklady může být pohlíženo s kritičností.
-
Re: (no subject)
34 odpověď odeslal(a) Lucie K. v Pondělí 10.Ledna 2005 20:41:39
Hledala jsem odpověď - co si mám představit pod názvem Komenský v astrologii.
Po přečtení příspěvků je mi jasné že nic.
Děkuji panu Turnovskému a Mobydickovi za odpovědi .
-
Re: (no subject)
35 odpověď odeslal(a) Večernice v Pondělí 10.Ledna 2005 21:12:04
.
Milá Lucko,
snažila jsem se Vám podle svých zkušenostív několika příspěvcích, s tím nejleším úmyslem odpovědět taky.
Je správné, že jste poděkovala těmto dvou pánům astrologům, že se snažili Vám taky odpovědět odborně a stejným metrem zaujetí jako já.
Co mě mrzí je ovšem to,a skutečně nevím čím jsem si to zasloužila, že tenhle stejný - metr a prosté slovo " děkuji" jste v rámci slušnosti - pro mne nenašla...
Večernice
-
Re: (no subject)
36 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 10.Ledna 2005 21:12:18
za určitých okolností může tranzit Saturnův signalizovat rekonverzi. PT
-
Re: (no subject)
37 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 22:24:43
Milá Lucko, mám dojem že Vám pojem Komenský zůstane stejně cizí tak jako tak, tak proč po tom pátrat.
-
Re: (no subject)
38 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 10.Ledna 2005 22:56:13
kolik jsme kdo prostudoval či pročetl Komenského spisů? Turnovský
-
Re: (no subject)
39 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 23:06:11
SVĚTLÉ VYMALOVÁNÍ,
kterak v tom světě a věcech jeho všechněch
nic není než matení a motání,
kolotání a lopotování,
mámení a šalba, bída a tesknost,
a naposledy omrzení všeho a zoufání:
ale kdož doma v srdci svém sedě,
s jediným Pánem Bohem se uzavírá,
ten sám k pravému a plnému mysli upokojení
a radosti že přichází.
Jan Amos Komenský
-
Re: (no subject)
40 odpověď odeslal(a) Iva v Pondělí 10.Ledna 2005 23:07:21
Nechci být jízlivá ale Saturn jak vyšitý-:)).
-
Re: (no subject)
41 odpověď odeslal(a) .. v Pondělí 10.Ledna 2005 23:30:15
A tak kolotáme životem se stále.-:)-:)
-
Re: (no subject)
42 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 10:31:17
každý z nás míváme saturnské tranzity či direkce.
-
Re: (no subject)
43 odpověď odeslal(a) Anonymous v Úterý 11.Ledna 2005 10:46:17
Jó Ivo, ono když se vytrhne pár vět z Prodané nevěsty tak se z toho dá udělat taky pěkná pornografie.
-
Re: (no subject)
44 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 10:58:19
Pane Turnovský to ano,bezesporu.Potíž je v tom, když to někdo bere pouze jako omezení a rákosku-:).
Milý Anonymousi,porno jak je vidět jde udělat ze všeho.Právě proto je zde Saturn aby nás naučil najít hlubší smysl.
Jinak ono motto mělo správně znít: " a tak kolotáme vratkým životem se stále".
To je zase Saturnova replika k těm všem životním uranovským peripetiím.Neb je pravdou,že jsou ale také věci hodnoty trvalé,stále platné a ty které odolávají náporu časů.Takže jistě základní duchovní hodnoty.
-
Re: (no subject)
45 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 11:07:06
A poněkud natvrdo,neb se mi už nechce trávit čas replikami,píši milé Lucce,že svými výroky reprezentuje celou školu,takže prosím ať si dá tu práci a nad svými výroky také někdy zapřemýšlí,sranda králíkům je pěkná věc ale čeho je moc toho je příliš.
Chápu mladistvý zápal ale pak prosím ať si vezme na mušku věci, v kterých si je jista v kramflecích.Jinak to totiž působí,že snad ve skutečnosti "kope" za protistranu.
-
KOMENSKÝ
46 odpověď odeslal(a) PT v Úterý 11.Ledna 2005 11:08:22
Jan Amos Komenský
(28.3.1592-15.11.1670)
"...jsme svobodné bytosti, jež v nekonečnu nekonečna samy sebe tvoří"
Jan Amos Komenský
Jan Amos Komenský (lat. Comenius), český pedagog, teolog, filozof, sociální a náboženský myslitel a spisovatel, kněz a poslední biskup Jednoty bratrské (od roku 1648), přichází na svět 28. března roku 1592, a to buď v Nivnici nebo v Uherském brodě.
V mládí Komenský studuje na přerovské Bratrské Akademii ( letech 1608-11), fungující pod ochranou Karla ze Žerotína, poté (v letech 1611-13) studuje na kalvínsky orientované Akademii v Herbornu, aby nakonec krátce (1614) pobyl na univerzitě v Heidelbergu, kde v lednu roku 1614 kupuje od vdovy po profesoru matematiky Christmannovi rukopis epochálního Kopernikova (viz. Mikuláš Kopernik) spisu "De revolutionibus orbium coelestium".
Po studiích se stává Komenský správcem přerovské bratrské školy ( na níž předtím studoval). V této době, v letech 1614-18, Komenský koncipuje své první, historické a encyklopedické, spisy.
V letech 1618-21 vede Komenský bratrskou školu a stojí v čele bratrského sboru ve Fulneku, který pak v (patrně) roce 1622 opouští - následující léta, léta 1622-27, jsou pak v Komenského životě léty nejtěžšími: v období pronásledování nekatolíků po porážce českých stavů po bitvě na Bílé hoře ztrácí Komenský své nejbližší (umírá jeho žena a dvě děti) a žije ve vlasti jako psanec. Úkryt nachází až na brandýském panství Karla st. ze Žerotína (viz. Karel st. ze Žerotína), kde koncipuje své kontemplativní literární texty, především pak "Labyrint světa a ráj srdce", sociálně alegorické a kritické dílo.
V roce 1628 Komenský vlast navždy opouští - uchyluje se do polského Lešna, kde píše své zásadní pedagogické spisy, jako např. spis "Velká Didaktika" (Didaktika Magna), a též svá díla pansofická (např."Prodromus pansophiae"). Právě pro svou pansofii (pansofie="všemoudrost", tj. sjednocení veškerého vědění lidstva na jediném základě) se ale Komenský dostává v Lešně do konfliktu se svými konzervativními souvěrci, kteří jej obviňují z kažení mládeže, kterou vzdělává na lešeňském gymnáziu a ze zatemňování křesťanské moudrosti pohanským věděním.
V letech 1941-42 působí Komenský v Anglii, kam je pozván představiteli anglického revolučního parlamentu, v roce 1642 vstupuje do služeb rodiny de Geerů, kteří pak Komenského budou finančně podporovat až do jeho smrti.
V letech 1642-1648 působí Komenský ve Švédy ovládaném severopolském, pruském Elblagu, kde má za úkol reformovat provést reformu školství. V letech 1644-1645 se Komenský účastní mírových rozhovorů (je stále třicetiletá válka) mezi zástupci katolíků, luteránů a kalvinistů v Toruni. Zhruba v této době začíná pracovat na svém hlavním díle, a to na díle "Všeobecná porada o nápravě věcí lidských" (De rerum humanarum emendatione consultatio catholica). Uzavření vestfálského míru roku 1948, které mu nedává naději na návrat do vlasti, a smrt druhé manželky téhož roku pak v Komenském vyvolají pocity beznaděje - vyjádří ho ve spise "Kšaft umírající matky jednoty bratrské".
Poté Komenský opět krátce pobývá v Lešně (v letech 1648-1650) - pak pobývá několik roků (1650-54) v sedmihradském Blatném potoku (Sárospatak), kde má opět za úkol zreformovat místní školství.
Po dalším krátkém pobytu v Lešně (1654-1656, kdy je Lešno vypáleno), odchází Komenský do Amsterodamu, kde pak žije příštích čtrnáct let a kde v letech 1656-1657 vycházejí jeho sebrané didaktické spisy pod názvem "Opera didactica omnia". V letech 1665-70 si píše Komenský, kromě jiného, též svůj "myslitelský deník" ( "Clamores Eliae", rukopis byl jako Komenského rukopis identifikován až v šedesátých letech 20. století), v němž se pozoruhodným způsobem dovršuje vývoj jeho myšlení.
Komenského význam je obrovský, stejně jako jeho tvorba - Komenský spojuje domácí reformační tradici s evropským náboženským a filosofickým myšlením (J. Böhme, M. Kusánský, T. Bacon aj.), jeho dílo je hluboce humanistickou odpovědí na problémy tehdejší společnosti, sužované třicetiletou válkou, na národní tragédii, počínající porážkou na Bílé hoře, i na osobní, niterné zkušenosti z exulantského života.
Komenského myšlenkový vývoj lze přitom rozčlenit do zhruba tří hlavních etap, jež se od sebe liší pojetím světa a člověka. V období prvém (přibližně 1614-1622) Komenský pojímá svět jako divadlo. Hlavním dílem tohoto období je spis "Theatrum universitatis rerum". Druhé období Komenského myšlenkového vývoje, léta 1622-27 je charakteristické tím, že Komenský pojímá svět jako labyrint ("Labyrint světa a ráj srdce"). Ve svém třetím myšlenkovém období (1628-70) pak Komenský chápe svět jako dílo nápravy a člověk již není nahlížen ani jako divák v divadle světa ani jako matený poutník v labyrintu světa, nýbrž jako zásadní účastník na jeho základní reformě. Hlavním dílem tohoto období je "Všeobecná rozprava o nápravě věcí lidských".
Komenský svoji tvorbou usiluje o sjednocení veškerého vědění lidstva na pansofickém základě, příkladem čehož je již zmíněné hlavní filosofické Komenského dílo, a to "Všeobecná porada o nápravě věcí lidských" (toto dílo je v úplnosti nalezeno v rukopise až v roce 1935).
Ve "Všeobecné poradě" Komenský pojednává o "lidských věcech, ... o jejich narušení a o možnosti všeobecného osvícení". Na základě novoplatónské emanační teorie zde dělí svět na čtyři stupně (čtyři pansofické světy) - sestupně od světa možného, přes svět archetypů a svět andělský až po upadlý svět hmotný , který je iniciován stvořením tří principů: hmoty, ducha a světla (materia, spiritus et lux), jejichž vzájemným prostupováním a interakcemi vzniká stupnice vždy vyšších forem jsoucna - elementy, páry, nerosty, rostliny, živočichové a člověk. Tento vzestupný proces nazývá Komenský "dílem přírody"(opus naturae). Člověk, jakožto vrchol rozvoje přírody, je pak spolutvůrcem dalších tří pansofických světů - světa tvorby (mundus artificialis), světa morálního (mundus moralis) a světa duchovního (mundus spiritualis), který je předstupněm posledního světa pansofického, světa věčného (mundus aeternus), v němž se vše vrací zpět k Bohu.
Co se týče Komenského díla pedagogického, hlavním Komenského požadavkem didaktickým je přirozenost, tj. požadavek, aby se výchova vzdala násilných metod a respektovala přirozený vývoj dítěte. V didaktickém díle "Brána jazyků otevřená" (Janua linguarum reserata) se Komenský opět pokouší o sjednocující pohled na lidské vědění. Dalšími Komenského didaktickými spisy jsou "Svět v obrazech" (Orbis sensualium pictus) a "Škola hrou" (Schola ludus). Ve "Velké didaktice" (Didactica Magna) Komenský vypracovává ucelený systém školské soustavy, mimo jiné utváří typologii vyjadřující přirozené rozdíly mezi dětmi, rozdíly, které má a musí vychovatel respektovat.
Jan Amos Komenský, jeden z největších pedagogů Evropy všech dob a pozoruhodný filozof a teolog umírá 15. listopadu roku 1670 v Amsterodamu, poblíž kterého, v Naardenu, je pak pohřben.
Související odkazy na tomto webu:
Česká a slovenská literatura - osobnosti
Osobnosti pedagogiky
Jiné významné osobnosti křesťanství
Osobnosti filozofie 17.-18. století
Kopernik, Mikuláš
Karel st. ze Žerotína
Doporučená a studijní literatura:
kol. autorů: Slovník českých spisovatelů, Praha 2000
kol. autorů: Slovník českých filosofů, Praha 1993
-
Re: (no subject)
47 odpověď odeslal(a) Anonymous v Úterý 11.Ledna 2005 11:16:27
Ale Ivo,vytrhnout z konceptu pár veršů a prezentovat je na podporu svých názorů,vždyť mám pravdu.Tak pročpak se zlobíte?
-
nativita JAK
48 odpověď odeslal(a) JAK v Úterý 11.Ledna 2005 11:20:15
-
Re: (no subject)
49 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 11:25:00
ta doběžná kvadratura Saturn Slunce vypovídá o systematičnosti jeho práce, systém měl pokrýt veškeré tehdy známé oblasti lidského vědění - viz termín pansofie. Reformní působení JAK je zřetené. PT
-
Re: (no subject)
50 odpověď odeslal(a) .. v Úterý 11.Ledna 2005 11:25:36
jinak je pochopitelně pravdou,že z vlastní zkušenosti vím,že i toto je docela dobrou formou učení-:)takže přenechávám prostor jiným.
-
Re: Pro Ivu
51 odpověď odeslal(a) J. v Úterý 11.Ledna 2005 11:31:49
Zeptám se:proč jsou vaše odpovědi v podtextu útočné a sarkastické?
Nevímjestli jste Iva Š která sem vždy psala. Ptám se proto že její příspěvky byly moc vtipné a příjemné.Jestli jste jiná Iva promiňte.
-
Re: (no subject)
52 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 11:33:39
Poděkování za radix.Ty bikvintily té Luny jsou pěkné ale já bych asi rozhodně dala tu Lunu k tomu 7 stupni,takže trigon se Saturnem sextily s Neptunem a Jupiterem a úplněk.Určitě.-:)
-
Re: (no subject)
53 odpověď odeslal(a) .. v Úterý 11.Ledna 2005 11:35:18
Místo trigonu se Saturnem má být pochopitelně rozběžná kvadratura od Saturna.-:)
-
Re: (no subject)
54 odpověď odeslal(a) .. v Úterý 11.Ledna 2005 11:36:42
od Saturna v Raku jako učitele národů-:)+(Jup Nep)
-
Re: (no subject)
55 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 11:44:53
a a a ten Neptun na 8 stupni Čech je krásný a ten 24 Vodnáře je strašně zajímavý, už několikrát jsem si všimla,že odsud jsou andělé.Pochopitelně ne s křidélky jako always ale mají v pravdě takové andělské vlastnosti-:).
A už nechám prostor jiným,to jen co mě v první chvíli k tomu radixu napadlo.Uran Pluto je jasný..
P.S.
Že by nám Lucka něco k němu dodala?-:)
-
Re: (no subject)
56 odpověď odeslal(a) J. v Úterý 11.Ledna 2005 12:06:35
Je ten sarkasmus opravdu nutný Ivo?
-
Re: (no subject)
57 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 12:15:35
Jaký sarkasmus?Tam jej není ani kousek.Lucka přispívá ráda,má postřeh i kritičnost,ví přesně co co znamená(Saturn)tak jistě chápe radix a jistě něco ráda připíše.
-
Re: (no subject)
58 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 12:20:50
Kdyby nevěděla o čem,tak můžeme diskutovat o tom, že já bych asi nejspíše viděla onoho Saturna v pátém domě.Takže AS by byl pro mě trochu překvapivě ve Vodnáři.Druhá moje verze v pořadí by byl AS v Kozorohu ale ten Vodnář i vzhledem k těm jeho životním osudům vypadá pravděpodobněji.
Nicméně je to jen verze "na rychlo" teď by to chtělo začít přemýšlet a porovnávat.
-
Re: (no subject)
59 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 12:41:05
As vstupuje v Uherském Brodě do Kozoroha v 1:27, do Kozoroha 3:16 do Ryb 4:29 vše v SEČ, pokud ASC na konci Vodnáře pak JU/10. dům a SA/5. dům Luna 10°Vah. Pozoruhodná je poloha Slunce mezi tehdy neznámými planetami Uranem a Plutem - transpersonální síly si ho vybraly jako nástroj radikální reformy, navíc Nov před narozením je v konj. s Uranem, který 7. dubna vstupuje poprvé do Berana, je silně postaven mundánně právě díky té pozici v bodu rovnodennosti. PT
-
Re: (no subject)
60 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 12:49:09
Jo,jo jo!Je to moc hezký horoskop!!Já bych asi viděla ten AS právě v con s tou Venuší tedy na oněch 24 Vodnáře-:)).A bod štěstí a duchovní bod u DS.
-
Re: (no subject)
61 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 12:53:32
body štěstí a duchovní musejí být u jakéhokoli descendentu. Proč, Ivo?
-
Re: (no subject)
62 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 13:03:25
Kvůli úplňku.
-
Re: (no subject)
63 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 13:07:49
Pěkně prosím nešlo by sem dát ten hypotetický s tím Jupiterem v 10.domě a ve Střelci k tomu?
-
Re: (no subject)
64 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 13:10:48
správně Ivo. Narodil se poblíž úplňku. pt
-
Re: (no subject)
65 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 13:47:38
.
Zdravím Forum a přeji kráné povídání o poznávání.
No, mě nejvíce zaujal - z radixu Komenského už poměrně ( s úsměvem...) - opět jak už jinak,že- u těchto výrazných " uranovských " osobností -už téměř klasický aspekt ospozice Rak-Kozoroh.
Luna-Saturn.... Saturn je tu v recepci na své znamení - v Raku a v konjukci navíc se Sev. Lu. uzlem- k tomu k čemu máme - Dorúst!. A to je "široké kantorské srdce- a především lidství -jako takové" .Proto se o něm říká - že je Komenský - Učitelem(tady taky Rak emoce) národů.
Jižní uzel- je pochopitelně v Koorohu - takže reprezentuje tady - tvrdé praktiky - školství- běžně v té době národního "temna" ( pobělohorské, bratříci vyhnání, zákaz prostestantů atd.)užívajících - třeba i tu rákosku, či fyzický trest ve školách i v životě.. Ale především vše zastaralé- pro další vývoj dopředu.
Je tady taky - jak jinak- že,zejména u výrazných osobností- taky velký konsmický kříž z Mandaly- doplněn na tuto osu Rak - Kozoroh, jsště Lunou ve Vahách( vysoké sociální IQ) a Sluncem v Beranu( přímost -radikánost myšlenek a jejich prosazování) - viz Uran a Pluton- v široké orbitě konj. u Slunce - v té době pouze " působící" průkopnicky - za závěsem( nebyly ještě objeveny).
Jupiter. který se singován svým domicilem ve Střelci v trinu na Slunce ( a konj.Uran.,Pluton)-v Beranu - dává právě velikosti Komenského, ten jeho neuvěřitelný lidský charismat- a projekci - Symbolu Učitele a taky -Vzdělávání - jako takového .
Kdyby ovšem tady nebyl taky OPĚT silný Saturn v popsaných koj,S.Nodu a vazbách- tak by to ten Jupiter coby solo kantor měl o hodně těžší- tím sice " krásným " jupiterovským Idealismem a touhou po poznání- ale bez nutné " tvrdosti v přízpůsobení se a naučení se houževnatosi při prosazovaní daného - čili zvládnutí osobní trpělivostí , tzv. Přijmutím !! i principu Saturna -omezení. Taky nejenom výchovní - lekce Saturna- ale především KRASNÁ SYMBIOZA obou dvou " učitelů"- čili prvků v nativitě Komenského. Samozřejmě svou individuálně a přísně specifickou - působnsotí k danému tématu v rámci - výchovy - k dosažení !!! Jupiterovsky vytyčeného cíle- čili POZNÁNÍ - Saturnem zaštíteného, aby k tomu cíly VÚBEC došel.
A to můžeme , u Komenského ,uvažovat- jakokouliv hodinu- vyházela jsem hypotetické domy- a uvažuji pouze vazby aspektů a posazení planet.
Prosím přítomné - o nadhled- a nebazírování na vytržených slovech z mého uceleného astrologického uvažování a následného myšlenkového kontextu.
Děkuji. Večernice
-
Re: (no subject)
66 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 14:07:48
Učitel národů se mu začalo nejspíš říkat u nás až v druhé polovině 19. století (Neptun).
Ono jak nevytrhávat, paní Pernová, přiznám se, že se ve ašich příspěvcích nedokážu orientovat. Turnovský
-
Re: (no subject)
67 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 14:08:32
Sice už to vypadá,že mám psací mánii ale ten Saturn v pátém domě nemůžu prostě přejít.
Tady je jednak vidět to,co v některých starých učebnicích je popisováno právě jako jakýsi nedostatek tvořivosti.Právě naopak!!Ale tato tvořivost má svou pevnou strukturu!To je vpravdě ona škola hrou,co vypadá zdánlivě jako pouhé hraní si ale je zatím řád,pochopení onou hrou té podstaty, toho hlubšího smyslu.
I když v reálném životě mu přinesl tento aspekt onu ztrátu dětí a manželky(Luna).
Také jde ten Saturn z Kozoroha v "neptunském" 12.domě to znamená z neptunských "vyšších" einsteinovských,algebraických sfér včetně té mezinárodnosti.
K trigonu Jupitera na Slunce,bych doplnila doběžný trigon Jupitera na Pluta, tedy chápání oné transformace národů,duše,dětí(vše to Luna!).
A k Saturnu v 5.domě - RYZOST-saturnovskou ryzost srdce(a charakteru-Saturn), neb pátý dům je též domem srdce.To k tomu dle anonyma vytrženému z kontextu zde uveřejněnému úryvku.
(A pátý dům jako dům dětí, školství a zde Saturn, jasně ukazuje na učitele).
-
Venuše vychází už 3:09
68 odpověď odeslal(a) JAK - Venuše/ASC v Úterý 11.Ledna 2005 14:12:13
-
Re: (no subject)
69 odpověď odeslal(a) .. v Úterý 11.Ledna 2005 14:20:24
a hezké jsou také Sasy DH,AS a vůbec...
-
Re: (no subject)
70 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 14:20:34
Nevím momentálně, kdy přesně přišel o rodinu (někdy mezi rokem 1622-27) a Saturn se dostává do opozice vůči Slunci až v roce 1628, kd nusí odejít do exilu. Ty zásadní změny životní mu přináší Uran v trinu až trioktilu vůči Slunci v letech 1622-27. PT
-
Re: (no subject)
71 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 14:36:13
.
Pane Turnovský, nic se neděje, můj sloh je přirozeně sice -snad naž Váš vkus trochu - vice uranovský (netradiční pohled a novátorské postřehy)-naproti Vašemu přirozeně více Saturnskému pohledu ( precizně promyšlenému, konstruktnivně statickému).
Chce to víckrát si přečíst mé příspěvky a " vejít" do nich " jinýma - uranovskýma-očima".( Vždyť máte Jupiter v Rybách teď pod působením tranzitu- transformace sebe přes -Urana..)
Připomínaáte mi ( prosím s trochou mnou myšlené laskavé nadsázky)-
paradoxně- RECEPCI - našich dvou ( osobně) pojatých názorově -výukových škol- či astrologických směrů.
Já coby tradičnní-psychologický astrolog. (Saturn) .
Vy - coby transpersonální astrolosymbolog ( Uran)....
Tak - KDE - vlastně u nás dvou - TKVÍ - ten skutečný názorový - ROZDÍL či Problém?...
S humorem dí Večernice.
-
Re: (no subject)
72 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 14:47:11
Paní Večernice,já myslím, že v tom,že pan Tur má ucelený systém,takže podobně jako ve vesmíru zde všechna kolečka do sebe zapadají.Je to zastřešeno
souhrným pohledem na svět,jsoucno či jak to nazvat.Takže to je ono,co se neuvědoměle a ne nejlépe Vám snaží někteří oponenti vytknout.Protože ony postřehy uranovského Merkura jsou výborné ale chybí jim poněkud ten jasný rámec, ono zastřešení.Jsou tak trochu sami o sobě.
Je to řečeno neuměle, nemám momentálně čas to propilovat ale někde tam je ono jádro pudla.
Neb Neptun je buď zcela jasné vysvětlení vesmírných jevů(Einstein)nebo vše trochu zamlžuje místo aby ukázal jasnost celé té soustavy.
-
Re: (no subject)
73 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 14:56:09
Ten poslední horoskop je ještě zajímavý tím, že Venuše vychází v UB ve 3:09 UT, ale v délkové konjunkci s AS je až o pár minut později. PT
-
Re: (no subject)
74 odpověď odeslal(a) Anonymous v Úterý 11.Ledna 2005 14:56:31
Nějak jsem ztratil přehled, takže mi nezbývá než začít vytrhávat jedno podruhém, ale je to psáno tak zmatečně, že se mi nikdo nemůže divit.
Pani Večernice,píšete :
Jižní uzel- je pochopitelně v Koorohu - takže reprezentuje tady - tvrdé praktiky - školství- běžně v té době národního "temna" ( pobělohorské, bratříci vyhnání, zákaz prostestantů atd.)užívajících - třeba i tu rákosku, či fyzický trest ve školách i v životě.. Ale především vše zastaralé- pro další vývoj dopředu.
A není to náhodou takhle?
Toto postavení uzlů ukazuje na velké množství událostí, kterými dotyčný v životě projde, a to ho nasměrovalo/nasměruje tak, že se vydá/vydal úplně novým směrem/ novátorství.
Ten člověk na sobě musí/musel velmi usilovně pracovat a díky tomu se stal přirozeným zdrojem moudrosti, ze které začali ostatní čarpat. Hlavně Ti, kteří -hladoví/hladověli- po vědění, prostě se tento člověk a jeho ideje stávají duchovní potravou.
Doslova - tento člověk je miska hojnosti která přetéká.
-
Re: (no subject)
75 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 14:59:21
.
Ta soustava - ten řád principu Osobnosti a odkazu Komenského ,ale já vůbec nanabopurávám, naopak s tím pořád souhlasím. Takže - tohle jde mimo záznam - to je OK.
Co se snažím celou dobu vysvětlit - je POUZE MOŽNÁ ( třeba uranovský)nový pohled na " kantora" Saturna- kteý sice neučí pod pojemem Komenského " škola hrou" ale " každá hra- MÁ svoje VYMEZENÉ pravidla" -a ty se musí respektovat- jako Školní Řád- A ten nutný Řád - je ten Komenský. Třeba jako Ředitel školy.
Díky Ivuš,za pokus o - překlenutí - a vyjasnění názorové paltformy. Určitě v tom vidím posun.
Večernice
-
Re: (no subject)
76 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 15:05:03
.
Oprava - ren TUTNÝ ŘAD je ten Saturnd.( bylo Komenský).
PS. zazmatkovala jsem, keecala do mně synchronně Kajča, který zrovna přišla ze školy...
A paradoxne já dokážu " myslet" pouze tehdy, když se dokáži precizně - soustředit pouze na jednu konkrétní věc a nemusím dělat dvě najednou...( myšleno úvaha v psaní).
-
Re: (no subject)
77 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 15:13:47
Řád JAK napsal jednou v životě a to pro Jednotu bratrskou. Tyto regule pak Anderson opsal a přepsal jako Staré povinnosti zednářské. PT
-
Re: (no subject)
78 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 15:16:11
.
Milá p. Anonymous.
Vycházela jsem z Luny ve Vahách( matky, hluboké citové zážitky, odraz - v rámci kvadrát- na uzly- zranění už v dětství- škola?, její striktní řád, praktiky s kterými nesouhlasil-lunační Váha-přecitlivělost??atd...) a následně s tím, že Jižní uzel je vždy - sklouben s Lunou v silné simbioze- vnitřního odpovru a nesouhlasu. I možné náboženské prktiky, boje či tahle historická doba, plná náslilí, protireformního hnutí atd- nezapomeňme, že byl protestantem z přesvědčení a musel se dívat na bolest a utrpendí spojené s násilým všude kolem( Kozoroh- potlačená venkovně projevená citlivost- která Lunačním Vahám - strašně moc jako projev j- skutečné harmnonie- chybí!).
Dá se to samozřejmě, milá Anonymous, vysvětlit i takovými slovy - jak uvádíte Vy, a dalšími a dalšími větami, které budou rozvíjet- nutnost sebekontroly, disciplíny a rádu - především u sebe( Komenský - viz směr - osobního konání a zrání - k Severnímu Lu. uzlu - otevřenosti a zašítěností Emocí - a lidskosti - jako Vyššího Principu- u těch nejslabčích nejzraanitelnějších - ale taky pro náši budoucnost nejpotřebnějších - to je dětí - školy a - vzdělání jako takového.
S pozdravem - Večernice
-
Re: (no subject)
79 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 15:16:42
Paní Večernice,já to nemyslím konkrétně k tomu radixu Komenského,tam se mi všechno co jste napsala zdá v pořádku(možná jsem nějakou drobnost přehlédla ale to by byla stejně jen prkotinka a pochybuji o tom).
Já to myslím na veškerý Váš postup,prostě na Váš světonázor nebo jak to říci, který bude pochopitelně v každém Vašem výkladu.
Na celý systém, který to u vás zastřešuje a který pak uranovsky vykládá každý horoskop trochu jedinečně k tomu taky jedinečnému radixu.Kdežto pan Tur to má usnadněno a přehlednější, protože tu jedinečnost zařazuje do kontextu toho systému.
Prostě každá jedinečnost toho Urana a lidského jedince je zařazena do kontextu toho neptunského celku(lidství,všehomíra, systému nebo jak to nazvat nemám rychle po ruce ten správný termín).
To si myslím, že je to co vám nějak vyčítají, nebo proč se jim to nezdá přehlednější a pro ně čitelnější.
-
Re: (no subject)
80 odpověď odeslal(a) Anonymous v Úterý 11.Ledna 2005 15:19:26
Ale kdepak.
Nevnucujte mi myšlenku, že učitel národů házel někomu klacky pod nohy a hrozil rákoskou.
Proto nelze nazývat Saturna Komenským.
Finíto.
Saturn v horoskopu J.A.Komenského ukazuje na omezení - vyhnanství, nepochopení u vlastního národa, etc.
A mezi náma, pokud se mezi kolegy začnou objevovat ve výkladech názvy koblíže, bublifuk, honza, asi nemusím pokračovat, kdo chce ten pochopí, a pokud to zakhle budeme praktikovat všichni, tak si budeme muset pořádit speciálního tlumočníka, protože nám nikdo nebude rozumět.
Doufám že teď jste porozuměla Večenice Vy mně.
Děkuji.
-
Re: (no subject)
81 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 15:25:14
Navíc viz recepce Urana s Neptunem-vždycky to bude
jedinečnost zařazená do kontextu celého lidského nebo lidstva nebo momentální situace(Neptun)ale stejně tak a zároveň bude stát ta jedinečnost proti tomu neptunskému celku.Věčný svár kolektivity a individuality,Urana a Neptuna.Pravdu mají oba dva bezesporu,ale ten Neptun má širší mantinely nebo tedy zastřešuje ten Uran nebo jak to říci.
-
Re: (no subject)
82 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 15:26:55
Pane Anonymous s prominutím nebo bez prominutí to co jste napsal je pěkná blbost a hovadina na entou.S tím si běžte prosím pěkně někam....
(Jinam?)-:).
-
Re: (no subject)
83 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 15:32:37
.
Pokud jste to pochopil. p. Anonymous -pouze - striktně TOTO takto - a NE jako pejorativum - významu - čili rákoska- coby FORMA - nesouhlasu, zastavení, zhatění, vrácení zpět na stratovací čáru k novému lepšímu pokusu- či skutečné objektivitě- tak ta rákoska- je paradoxně- pro Vás - moje vlastní subjektivní názorová platforma. Ale tu Vám nevnucuji a ani nemíním. Pouze odpovídám celou dobu na dotaz, diskutuji a vysvětluji.Formou osobní názorové svobody. Ber- neber.
Nic víc- nic míň.
A to snad, na diskusním foru o astrologii¨- můžu - nebo je to jinak?
Děkuji nápodobně. Za Váš osobní názor a diskusi. Rádo se stalo. Večernice
-
Re: (no subject)
84 odpověď odeslal(a) Anonymous v Úterý 11.Ledna 2005 15:37:22
A za -napíšu volovinu - považujete Ivo co ?
-
Re: (no subject)
85 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 15:54:09
Milý Anonymousi,každý z nás dostává nejprve v dětství a mládí lekce od společnosti a celku v odpověď na tu kterou svou planetu a aspektaci.To je jedna fáze.Druhá fáze je co s tím udělá, v co to přetvoří.Může opakovat ony situace, tak jak je zažil on sám či ještě ve větším měřítku anebo to přetransformovat do něčeho a to do něčeho pozitivního co zase on dává společnosti, celku.
Protože kdybychom měli nejdříve u radixu vyjmenovávat všechna "příkoří" té první fáze popsali bychom půl prostoru omezujeme se většinou už na tu druhou fázi, tedy na to co tomu celku přinesl, v co ony počáteční akce a reakce přetvořil.Nebo tedy co navzdory protivenství a tomu co zažívá a zažije přináší.Takže ačkoliv je pravdou ono nepochopení i opuštění vlasti,je to myslím každému astrologovi jasné, takže proč popisovat papír, důležitější je ona druhá fáze.
A tam nezlobte se na mě,máte velmi vážný nedostatek právě v té úplně nejzásadnější věci a to je onen Saturn.
Mohla bych napsat něco i k těm uzlům ale to je oproti tomu Saturnu taková prkotina,že to nestojí za to.Zato nepochopit stěžejní bod radixu mi přijde tedy dosti drastické.
-
Re: (no subject)
86 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 15:59:18
Připomenu též mezi jiným k tomu Saturnu, že je dispozitorem AS(starý vládce Vodnáře).A že ono Slunce mezi Plutem a Uranem a v úplňku!(tedy navazující i na bod duchovní)má přirozenou návaznost(Slunce,Lev,5.d.)právě na onen pátý dům.
-
Re: (no subject)
87 odpověď odeslal(a) Anonymous v Úterý 11.Ledna 2005 16:00:29
Moc zbytečných nic neřákajících slov a žádný argument.
-
Re: (no subject)
88 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:05:59
A to nemluvím o tom,že dispozitorem oné Luny ve Váhách(Luna je dispozitor Saturna)je právě ona uranovská(novátorská, do budoucna zaměřená)Venuše(etika)na AS.Tak takhle nějak to s tím Saturnem je.
-
Re: (no subject)
89 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:09:11
Vzhledem k tomu,že to považuji za stěžejní bod celého radixu, zbývá mi napsat pouze...HEZKY!!, když Vás ani tohle ,tedy stěžejní bod radixu nezajímá a nerozhází-:).
-
Re: (no subject)
90 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:09:58
je to prostě zřejmě nepodstatné....
-
Re: (no subject)
91 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 16:13:42
Pozor pozor! Nezapomíneme, že As adomy jsou spekulativní. PT
-
Re: (no subject)
92 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:16:00
pak už mi tedy jako argument napadá jen ta Vaše oblíbená rákoska...-:))-:)).
-
Re: (no subject)
93 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:21:07
Pane Tur to je pravda ale dispozitoři zůstávají.Že by to nebyl úplněk a tedy Luna opo i Pluto a Uran se mi zdá téměř vyloučeno(už jen dle biografie).Že byl tvůrčím učitelem není pochyb.Že Uran bude zřejmě též v silném postavení(novátorském)totéž.Že mu zemřela žena i děti, tedy
viz onen Saturn v Raku je též reálií.
Takže kde tak jinak nehledě na Jupiter v MC a další toho Saturna dát,že?-:)
-
Re: (no subject)
94 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 16:28:10
No právě - škrtněme domy . Když už se uchýlíme k dispozitorům, pak doma je tam Jupiter ve Střelci, který disponuje Merkuem: typický vztah pro učitele a žáka. PT
-
Re: (no subject)
95 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 16:28:44
.
Ivuš, a nemá náhodou člověk , který má Venuši v Raku v l. domě- čistě hypoteticky - zeď zrovna nějvětší názorový problém zejména proto, že dostává v této době právě od od Saturna a Lilith pořádně " nafrak"?
A pouze -další akademickdá připomínka.:
A Venuše je právě ta " kouzelnice" v horoskopu, která ukázní jakoukoliv astrologickou diskusi do vzájemné flexibility a názorovfé symchronity v rámci použitelnosti do uvažování " kolektivního " - JO - souhlas a jedeme-dále...
Dík. Večernice
-
Re: (no subject)
96 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:33:44
"...jsme svobodné bytosti, jež v nekonečnu nekonečna samy sebe tvoří"
Není tohle dostatečné k tomu aby to mluvilo o tvorbě(5.d.),transformaci sebe a souvislosti s 12.d.(nekonečno)??A o Uranu(svobodné bytosti).
-
Re: (no subject)
97 odpověď odeslal(a) G. v Úterý 11.Ledna 2005 16:33:46
Co má Iva pořád s tou rákoskou ? Že byla sado maso ?
-
Re: (no subject)
98 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 16:35:29
I když se na dispozitory podíváme z jiné než bioúrovně, zůstane Jupiter doma a přistupuje k němu Pluto ve svém domicilu Berana, čili se finální dispozitor nekoná
-
Re: (no subject)
99 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:38:37
Dobrá, dobrá milý(á)G.Lesbička už tu byla,sadomaso taky škrtám, tak ti ještě zbývá pedofílie,nekrofílie,zoofílie a nakonec ta největší úchylka-mužský-:)).MŇAUU....
-
Re: (no subject)
100 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 16:47:37
.
Ivuš - já přímo - "PŘEDU "... Mrzí mne ovšem, a to převelice, že G- nemůže vidět plasticky, jak u toho " vrtím ocasem".... M´'nau, vŕŕŕ ...a pac---( maso mám už v lednici.Večeře bude Kocour na tvrdo)
-
Re: (no subject)
101 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:48:38
Tak ještě jeden argument k domům-v 5.d.Blíženci,Rak samé to dětské planety ukazující na žáčky a dušičky dětské a návaznost na Merkura v aspektu s Jupiterem.To je dost odpovídající jeho tvorbě, kreativitě,srdci atd.atd.mimo jiné i oné hře.V 6.d. sebenápravy je celý Neptun-mezinárodní, kolektivní, duchovní,celý onen systém je v sebenápravě.Kde jinde by ty domy kristepane,mohli jinde být mě vskutku nenapadá.Radix musí celý ladit tak jako sluneční soustava a takhle ladí bez jediného falešného tónu.Neptun ve Lvu v sebenápravě-někteří tomu říkají božství v srdci,u jiných to může být chaos v srdci,egocentričnost,sebestřednost a tomu jde něco říci ten Saturn.
-
Re: (no subject)
102 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 16:53:09
Vracím se ke vztahu Jupiter Merkur, je to rozběžný binovil, čili rytmické střídání expanzivních a asimilačních period, které nás přivádí na práh nové úrovně vědomí. Je to analogické vztahu JU/SA/UR
-
Re: (no subject)
103 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:53:52
Merkur není s Jupiterem nýbrž se Saturnem..a ještě s MC.
-
Re: (no subject)
104 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 16:54:36
.
Pane Turnovský, olouvám se, ale já už jsem se musela uk tomu -G- " odmocnit"- já už jsem to nemohla vydržet....
Sorry. Už se sklidním,Už bude líp. Už budu opět astrologicky použitelná.
Díky-dí - Večernice
-
Re: (no subject)
105 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:55:52
To platilo k předešlé otázce.Probůh-:)).To poslední je pochopitelně moc dobré...
-
Re: (no subject)
106 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 16:59:00
Ten binovil je moc dobrý.Jak je to sladěné s těmi důležitými planetami toho radixu.JuSAUr.Dobrý radix tu sladěnost opakuje ve všem.
-
Re: (no subject)
107 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 17:01:53
je třeba zapomenout na spekulativní JU/MC. Příště se nenechám zblbnout a svést k tomu, abych sem ty spekulativní horoskopy lepil, je z toho víc škody než užitku, sakra! A teď už jdu učit. PT
-
Re: (no subject)
108 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 17:10:15
.
Pane Turnovský, zkuste nastavit AS na 15 st. Ryb.
Tím se dostane Uran dominanty 1. domu,Venuše do 12. - víme že měl problémy s ženami( zkušenosti, ztráty)Jupiter Stř. do 9. domu - podtržen ( filozofií níbožestvím a názorově-reformačným hnutím)- a taky působění pak v cizině. MC Kozoroh- a 10. dům - věhlas v cizině- místo v Čechách- zprvus, než se dostal do povědomí - Rak- Lev- vlast Čechy.
IC a 4. d.Rak- Saturn,Uran,Pluotn,ztráta domova, jistot, dětí, zázemí-dětství??( matka a symboly s ní spojené zranění-Luna Váha- 7.8. dům. není vydiferencován- ale vazby pak zřejmé i v následném kolektivním zpracování beletrie o školství pro soc. veřejnost.)
Slunce, mars a Merkur dobře posazen do 1. kvadrátu - osobnosti- Mandaly.
Tak zkusíme??...
Díky. Večernice
-
Re: (no subject)
109 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 17:14:42
nezkusím, je to bohapustá spekulace, jako každá jiná
-
Re: (no subject)
110 odpověď odeslal(a) Večernice v Úterý 11.Ledna 2005 17:18:07
.
Ivuš, zavěsila jsem to tady, než stihl pan Turnovský zavěsit to Demo.
.
Na Pacifiku je zavěšeno téma k Roku Kohouta, a knižní novinky.
Přesouvám se. Večernice
-
Re: (no subject)
111 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 17:19:22
Tak to jsem nechtěla.Omlouvám se.Příště tedy jen bez domů.No jo ale co udělat s tou Lunou.Tam je předsi podstatné zda a jak je v úplňku a zda má opozici i s Uranem a Plutem.Když vynecháme tohle tak asi nemá ani cenu něco k tomu radixu říkat.
Co myslíš například ty anonymousi?
-
Re: (no subject)
112 odpověď odeslal(a) Iva v Úterý 11.Ledna 2005 22:00:42
Jen bych tiše špitla k tomu Saturnovi,že on vlastně tvůrčím(5.)novátorským způsobem zavedl do školství celý systém,řád,strukturu(Sat) který je od těch dob běžně používán.Zreformoval onen mechanický způsob učení(onen starý Saturn)na jiný tvůrčí(5) Saturn(škola hrou,hrou k podstatě,smyslu,struktuře a pochopení pricipů,řádu))a to vlastně vědeckým tvůrčím způsobem(viz Saturn u vědců).
-
Re: (no subject)
113 odpověď odeslal(a) .. v Úterý 11.Ledna 2005 22:03:51
zreformoval a ztransformoval.
-
Re: (no subject)
114 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 11.Ledna 2005 23:44:59
systém JAK není používán, byl převálcován racionalisty, v naší zemi je dodnes používán systém zavedený Marií Terezií, systém pruské kadetky. Turnovský
-
Re: (no subject)
115 odpověď odeslal(a) Kostěj Běssměrtnyj ve Čtvrtek 13.Ledna 2005 00:07:29
Jakej furt Saturn???????
-
Re: (no subject)
116 odpověď odeslal(a) Děd Vševěd ve Čtvrtek 13.Ledna 2005 00:07:51
Jakej furt Jupiter??????
-
Re: (no subject)
117 odpověď odeslal(a) pro Mobydicka:) ve Čtvrtek 13.Ledna 2005 00:21:35
BABIČKA
(Aneb co ce do románu Boženy Němcové nevešlo.)
"Babička přijela!" rozlehlo se celým domem. Z pancéřového tančíku slézala starší žena v prosté přilbici s nárameníky desátníka. Zatímco se babička vítala s dcerou a plukovníkem ve výslužbě, panem Proškem, poškubával Vilém babičce za pažbu mauserovky a Jan rozpínal babičce řemínek od chlebníku. Babička to zpozorovala řkouc:
"Něco jsem vám přinesla, haranti," a sundala chlebník. A již z něho vytahovala zápalnou šňůru, několik dynamitových patron, ruční granáty a dvě zbrusu nové automatické pistole. "Ty jsou pro vás", řekla a podala je chlapcům. "Jsou nového typu se zvukovým tlumičem a na vzdálenost 50 kroků prostřelí pancíř."
Mezitím donesl Burš babičce do pokojíku truhlu, na níž byly namalovány výjevy ze všech občanských válek a revolucí.
"Babičko, co to máte v té truhle?," zeptali se chlapci a nečekajíc na odpověď, rozstříleli novými pistolemi zámek. Truhla skrývala nepřeberné bohatství. Hned nahoře ležela pečlivě složená parádní uniforma, zbraně ukořistěné nepřátelům a zápalné miny." Ty jsem dostala od vašeho dědečka jako svatební dar." řekla babička zasněným hlasem a ponořila se do vzpomínek. V truhle se dále nacházely úlomky šrapnelů, kotouč zápalné šňůry a docela vespod 6 květovaných plynových masek s ručně malovanými ptáčky na filtrech.
"Až umřu, toto všechno bude vaše," řekla babička a zavřela truhlu. Ráno vstávala babička ve 4, aby si s dětmi zacvičila pravidelnou půlhodinku. Po snídani následoval pěší výcvik. To bylo radosti, když se babičce podařilo hodit ručním granátem do hejna vrabců, popásajících se na zbytku zrní. Do vrabců jako když střelí.
Jen pár peříček poletovalo vzduchem. Barunka hned loudila po babičce granáty, ale maminka je okřikla. "Jen ji nech," pravila babička, "jsou stejně již zastaralého typu."
Zbytek dne babička s dětmi strávila nácvikem střelby ze všech pěchotních zbraní. Zvláště Barunka pilně cvičila, že ve střelbě předčila oba chlapce. Brzy ovládala lehký kulomet skoro tak dobře jako slečna Hortensie ze zámku. Častokrát trávila Barunka své volné chvíle s Hortensií tím, že vystříleli z kulometu do zdí zámku různé národní ornamenty, až je byla nucena kněžna volat ke svačině poplašnou sirénou.
Občas zavítal na Staré Bělidlo horský myslivec Bayer se synem Orlíkem ze sousedního pluku horských myslivců. Bayer uměl poutavě vyprávět o bojích s Habešany. Zvláště vyprávění Orlíka o tom, jak sypat yperit z letadel na Habešany, bylo tak poutavé, že někdo napětím ani nedýchal. Proto není divu, že Barunka často toužila stát se slavnou letkyní a sypat yperyt na neznámé země.
Několikrát se nad Starým Bělidlem objevily eskadry nepřátelských bombardérů. A již bomby vesele vybuchovaly na dvoře a za humny. Sultán a Tyrl vesele štěkali a pobíhali od kráteru ke kráteru. Tu vybíhala babička na zápraží a pálila po letadlech ránu za ránou.Děti netrpělivě čekaly, kdy další bomba vyhloubí na dvoře kráter, aby si mohli zahrát na zajíčka v jamce. Někdy, když byla babička v dobré náladě, dovolila dětem odstřelit nějaké to káčátko nebo housátko. "Vždyť jsou to jen němé tváře a nemají z toho rozum," říkávala babička. Velmi ráda měla babička květiny. Častokrát je chodívala s Baunkou trhat dynamitem na louku k lesu. Několikrát podnikla babička výpad na Viktorku. V krátké přestřelce vždy Viktorka ustoupila do lesa, tam ji babička již nepronásledovala. Po jedné krátké přestřelce babička Viktorku zahnala do velké vzdálenosti od Bělidla a přitom objevila arzenál Viktorčiných zbraní. Tímto úlovkem obohatila babička svou sbírku. Bylo to několik kulometů, samopalů a dokonce i pět kaťuší. Jednou z těchto kaťuší babička Viktorku zlikvidovala. Bylo to u splavu, kde právě Viktorka zpívala bojovnou píseň "Ktož jsú boží bojovníci".
Každý večer, když uložila babička děti do postele, šukala ještě chvíli po stavení. Pustila psy, odjistila ruční granáty, pod práh položila minu a připravila ke střelbě protiletadlové dělo, umístěné na vikýři. Potom při světle hromničky psávala babička ve své komůrce hlášení a válečný deník.
A tak roky ubíhaly. Sem tam nějaké ty manévry, noční cvičení, poplachy, přehlídky. Nikdo nezpozoroval, že babička stárne. Jenom ona to věděla. Neměla již tolik zásahů při střelbě a ruční granát již nedoletěl ani na hranici 50 metrů. Ani vřeténko miny neudržela už tak jistě ve svých třesoucích se rukou.
A to se jí stalo osudným. Vřeténko jí vyklouzlo z rukou, mina spadlo v předsíňce na podlahu a babička v troskách Starého Bělidla tiše zesnula.
Vtu dobu podepisovala kněžna na zámku dekret, v němž se babička povyšuje na četaře. Zrovna chtěla zašeptat: "Šťastná to žena," když uslyšela výbuch. Vyhlédla vyraženou okenní tabulkou a uviděla hořící trosky Starého Bělidla. "Já to tušila," zašeptala kněžna.
-
Re: (no subject)
118 odpověď odeslal(a) Dagmar ve Čtvrtek 13.Ledna 2005 10:13:24
Dano vím, že ve vás červíček pochybností zůstal - ohledně odchodu manžela.
Ale vždy mě fascinuje, jak jsou si někteří astrologové naprosto jisti, že onen aspekt se musí projevit přesně tak /odchod manžela/. Jakoby člověk neměl mít - vzhledem k horoskopu - ani kousíček svobodné vůle.
Ta jistota ve sdělení klientovi že se tak stane - se mi jeví jako naprogramování klienta, který má pocit, že jinak to ani být nemůže.
-
Re: (no subject)
119 odpověď odeslal(a) Dagmar ve Čtvrtek 13.Ledna 2005 10:14:34
Omlouvám se, to patří jinam.