Zobrazení otázky a odpovědí
-
Bílý kouř
2853 otázku odeslal(a) Ondřej v Úterý 19.Dubna 2005 21:07:37
Dnes, 19.4. L.P.2005, někdy po 16.30 SELČ byl zvolen za papeže Josef Ratzinger (nyní jménem Benedikt XVI) prefekt Kongregace pro nauku víry, nástupnické organizace "Svaté" inkvizice, představitel konzervativních církevních směrů.
Skoro už slyším za obzorem - dříve nebo pzději bude možná slyšet nahlas - chorál Ktož sú Boží bojovníci...jako odpověď.
-
Re: Bílý kouř
1 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 19.Dubna 2005 21:50:42
http://www.prorudhyar.cz
Tím, že si vzal jméno benedikt naplnil (spíš vědomě než nevědomě) Malachiášovo proroctví, že předposlední papeř bude mít heslo Gloria olivae - oslavená oliva a oliv pokud mi paměť sahá (nemám po ruce příslušnou literaturu) jeodznakem bendiktinského řádu. Ratzinger velký inkvizitor - ritzinový olej na kacíře! Turnovský
-
Re: Bílý kouř
2 odpověď odeslal(a) Ondřej v Úterý 19.Dubna 2005 22:12:50
Pokoušel jsem se potvrdit si ten olivovník na netu, ale zatím se mi to nepodařilo.
Jinak upřesnění k hodině volby nového papeže:
16.30: počátek volby (kdy kardinál-ceremoniář v Sixtinské kapli zavelí: extra omnes=všichni ven (kromě volitelů)
18.45: oznámení o úspěšné volbě - asi bych bral tento okamžik
-
Re: Bílý kouř
3 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 19.Dubna 2005 22:38:55
http://www.prorudhyar.cz
to se mají kluci katolický na co těšit, aby hned běželi kupovat Ratzingerův Ritzino-olivový olej. Syn policajta a učitelky! Bim ho! jediná dokonalá víra je ta katolická! PT
-
nativita
4 odpověď odeslal(a) Joseph Ratzinger v Úterý 19.Dubna 2005 23:00:48
-
Re: Bílý kouř
5 odpověď odeslal(a) relokace Vatican v Úterý 19.Dubna 2005 23:03:40
-
Re: Bílý kouř
6 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 19.Dubna 2005 23:29:29
pěkně mocenský plutonský trinus vůči Slunci a LuniSaturnský transolár, Jupiter přes Lunu, Merkur poblíž Urana, osy na přibližně stejných místech
-
těsně po narozeninách
7 odpověď odeslal(a) transolar v Úterý 19.Dubna 2005 23:30:08
-
Re: Bílý kouř
8 odpověď odeslal(a) Bombastický translunár v Úterý 19.Dubna 2005 23:37:07
-
Re: Bílý kouř
9 odpověď odeslal(a) stejně bombastický solilunár v Úterý 19.Dubna 2005 23:37:43
-
Re: Bílý kouř
10 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 20.Dubna 2005 00:15:37
Slavná oliva, hora olivová a neoticko/existenciální krize rabbiho Ješuy
-
Re: Bílý kouř
11 odpověď odeslal(a) Ondřej ve Středu 20.Dubna 2005 00:31:24
Mohu výjimečně požádat o trochu doslovnější výklad.
Téma považuji za klíčové, zdá se, že touto volbou bude nenápadně a přitom velmi rychle změněno na nálepku všechno pozitivní, tolerantní a pokrokové z odkazu Jana Pavla II.
Už ty okolnosti:
1) hlava prznitelů dětí v USA, kardinál Bernard Law slouží za zesnulého papeže mši, protestující příbuzní obětí jsou vykázáni z vatikánu.
2) jezuita kardinál Špidlík, nic proti tomu, že je Čech, ale jako pro člena tohoto řádu je to vedlejší. Připomeňme, že pro tento řád není nejvyšší autoritou papež (i když to tak oficiálně je), ale tzv. Generál řádu a dále si připomeňme, že kardinál Špidlík vedl duchovní cvičení J.P.II,
atd. atd.
-
Re: Bílý kouř
12 odpověď odeslal(a) Honza ve Středu 20.Dubna 2005 07:57:19
Dobrý materiál ke studiu :o) - retro Saturn a Neptun.
-
Re: Bílý kouř
13 odpověď odeslal(a) Honza ve Středu 20.Dubna 2005 08:34:00
Pan Turnovský měl pravdu - starý a konzervativní. Cituji z tisku:
Nabádal při mši k upevnění katolických doktrín tak, aby byla církev schopna čelit "výzvám moderní doby". Ve svém kázání odmítl "diktaturu relativismu" a varoval věřící, aby se nenechali svést "módními myšlenkovými proudy" ovlivňujícími současný svět.
Myšlením věřících podle něj v minulosti zmítal marxismus i liberalismus, ohrožoval je ateismus či příklin k mystice.
Lze říci lépe "držet hubu a krok"?
-
Re: Bílý kouř
14 odpověď odeslal(a) Božena ve Středu 20.Dubna 2005 09:15:38
Zdravím všechny ve spolek. Taky bych prosila o podrobnější výklad horoskopů, pokud by měl p. Turnovský čas. Moc dík a mějte se bezva. Božena
-
Re: Bílý kouř
15 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 20.Dubna 2005 12:15:54
jeden už si zvykl na tu hrabalovskou tvář a najednou takovej úlisnej vizáž...
-
Re: Bílý kouř
16 odpověď odeslal(a) Honza ve Středu 20.Dubna 2005 12:39:52
:o)) nu což, byl aktivní od mládí - v slušivé hnědé košilce se nám proháněl po pohraničí, v lese střílel malorážkou, cvičil boj s nožem, při apelu byl určitě první na placu, a nakonec ho prušácká disciplína vynesla až na papežský stolec. Inu, cesty karierní jsou v rukou osudu...
-
Venuše
17 odpověď odeslal(a) Honza ve Středu 20.Dubna 2005 13:42:51
Cituji Rudhyarův komentář k Venuši ve druhém domě:
V 2. domě se může vlastnický charakter Venuše projevovat velmi silně. V nitru takového jedince může vzniknout významný trend, který vychází z jeho kulturní nebo rodové minulosti a vede k jejímu naplnění. Pokud toto postavení Venuše přináší bohatství, měl by člověk toto působení uplatňovat ve svém životě harmonicky a smysluplně, neměl by majetku podřizovat lásku ani jiné hodnoty.
Na první pohled jsem netušil, co s tím, ale tohle je trefa do puntíku.
-
Re: Bílý kouř
18 odpověď odeslal(a) Kristina Mordavská ve Čtvrtek 21.Dubna 2005 08:56:03
Možná jste to četli, ale kdyby ne, tak : http://www.novinky.cz/05/45/03.html
-
Re: Bílý kouř
19 odpověď odeslal(a) Axmannová v Pátek 22.Dubna 2005 09:11:47
http://www.astrolozka.cz
Na astrolozka.cz je v "aktuálně" Benedikt XVI. Nejen Sabiány mi říkají, že tady je, jak má být, resp. že katolíci mají, co chtěli. LA
-
Re: Bílý kouř
20 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 24.Dubna 2005 14:28:02
Přiznám se ale, když jsem dnes poslouchal jeho inaugurační řeč, řekl jsem si, že nás ještě v mnohém překvapí. A nemyslím nepříjemně, je rozhodně inteligentní...a koneckonců jeho Uran není zanedbatelný a Sabián, na kterém má Saturna hovoří za mnohé.
Cítím totiž čím dál víc dvojznačnost v tom, zda je v dnešním světě církev na straně globální moci (tomu by odpovídali "křesťanští" neokonzervativci typu Wolfowitze, Bushe, Pearla, apod. výtečníků) nebo zda už není delší dobu spíš na straně nenásilné revoluce proti této moci. Pokud se církev rozštěpí, pak možná právě podle této hraniční linie (pokud tou dělící čárou nebudou kondóóómy ;-).
-
Inkvizitor papežem
21 odpověď odeslal(a) Václav Bělohradský v Neděli 24.Dubna 2005 21:41:21
Václav Bělohradský
Inkvizitor papežem
V homilii ke kardinálům při mši před volbou papeže mluvil Josef Ratzinger o "diktatuře relativismu" a o nutnosti rozlišovat mezi "pravdou a omylem" ve sféře morální a náboženské: Relativismus se (...) jeví jako jediný postoj na výši dnešních časů; zavádí se diktatura relativismu, která neuznává nic za konečné (definitivní) a která ponechává jako jediné měřítko pouze vlastní "Já" a vlastní chutě. Z naléhavého tónu té řeči bylo jasné, že je to program, který by z něj měl udělat papeže. A udělal. Katolická církev si postavila do čela muže, který byl nejvyšším inkvizitorem, řídil Kongregaci pro nauku víry, jak zní novodobý název pro inkvizici. Politicky je mu velmi blízký například italský politik Rocco Buttiglione, jehož kandidaturu na evropského komisaře pro lidská práva Evropský parlament neschválil. Případ Buttiglione ukázal, jak silné je napětí mezi katolickým pojetím "lidské přirozenosti" a evropskou politikou obrany lidských práv. Pro církev jsou homosexuálové hříšníci, jiná náboženství omylem, postoje v rozporu s "naukou víry" jsou nemorální, lze je tolerovat jako hříšnické a chybující, ale nikdy nesmíme uznat jejich nárok na stejnou důstojnost s "námi". Spisovatel Václav Jamek se ptá v časopise Listy č. 1, 2005: K jakému stupni nevědomosti o člověku bychom měli upadnout, abychom se tmářům zavděčili? Zachytil tak nejdůležitější stránku slova "relativismus" -neznamená, že se necháváme strhovat ke kdejakému učení a že jediným měřítkem je naše "Já".
To platí spíše o eurocentrismu, který kardinál Ratzinger představuje. Relativisty z nás dělají naše "vědomosti o člověku" a naopak nevědomost o člověku dělá z lidí fundamentalisty vlastních přesvědčení -vlastního Já, řekl by nový papež. Jan Pavel II. hovořil o pokušení "sloužit pravdě násilím". A tady vidím největší problém křesťanského konzervativismu: Jak smířit "vědomost o člověku", k níž jsme se historicky propracovali, s přesvědčením, že naše náboženství je "jediné správné"? Do jaké nové nevědomosti o nás samých musíme upadnout, abychom mohli hájit ekologickou devastaci, Osvětim, koloniální války, nerovnost, konzumistický narcisismus -jako život v pravdě?
Boj proti diktatuře relativismu
Výrazem "vědomost o člověku" neoznačuji jen vědecké poznání, jak kdysi naivně věřili marxisté. Mám na mysli spíše to, co Immanuel Kant nazval "pragmatickou antropologií", tedy studium ne toho, čím člověk je, ale toho, co ze sebe udělal v běhu svých dějin. Jen fanatik či jinak deviantní člověk se může dnes vyhnout "vědomosti o sobě samém", která relativizuje jeho nárok na absolutní platnost vlastního historického světa.
Joseph Ratzinger napsal v knize Víra, práva, tolerance, že relativismus je "největší problém naší doby". Je to výraz nedostatku odvahy v katolické církvi setkávat se s tím, co relativizuje - s historickými důsledky expanze Západu, s tím, čemu křesťanství v dějinách sloužilo, i přes hrdinný odpor mnoha svých pokorných služebníků, například jezuitů.
Bratři a sestry, přišel jsem, abych vám řekl, že obviňuji bílého muže. Obviňuji ho, že je největším vrahem na této zemi. Obviňuji ho, že je nejdravějším lupičem na této zemi. Na tomto světě není místo, kam bílý muž může přijít a říci, že tam přinesl mír a soulad. Kamkoli přišel, přinesl katastrofu, kamkoli přišel, přinesl destrukci. - říká Malcolm X ve vstupní scéně slavného filmu Spika Leea. Jsou tato obvinění falešná? Já se jako křesťanský bílý muž cítím vinen ve všech bodech obžaloby. Papež Jan Pavel II. udělal hodně kroků směrem k uznání této viny, je ale třeba jít mnohem dál, až k opravdové politické a morální solidaritě s oběťmi expanze průmyslové modernosti, ať ve staré verzi západní, či nejnovější verzi asijské.
Problém boje proti "diktatuře relativismu" je tento: Jak k nám nepustit tu vědomost o člověku, která relativizuje naše pravdy? Postavit kolem ní zeď? Zavést povinnou katolickou výchovu či povinný zpěv hymny před ranní rozcvičkou na školách všech stupňů? Myslím, že oddělit nás od toho, co probouzí naše svědomí, se nikdy nepodaří. I díky křesťanství.
V pojetí bojovníků proti relativismu pravda a omyl jsou dva od sebe odtržené světy. Kdo z jednoho propluje do druhého, nesmí se nikdy vrátit, jinak riskuje věčné zatracení. Nedávno vypukla v Itálii velká diskuse o chování církve po druhé světové válce v jednom zvláštním ohledu. Týkal se židovských dětí, které byly pokřtěny, aby unikly vražedné mašinérii nacismu. Když ty děti po válce příbuzní či židovská obec hledali, církev radila k jejich zapírání, k oddalování jejich vydání, či dokonce k jejich úplnému zatajení.
Kdo chce, ať si ten smutný příběh najde v Corriere della Sera, nechci jej tu žádným způsobem prohlubovat. Je to pro mě jen odstrašující příklad znelidšťujících důsledků takového tvrdého pojetí pravdy: v dobré víře, že je proti přirozenosti vydat děti, které poznaly světlo pravdy, zpět do tmy omylu, se tito lidé dopouštěli jedné z největších krutostí, jakou si umíme představit - odpírat Židům po holocaustu jejich děti "ve jménu pravdy".
Bavorské bigotní katolictví
Nový papež se zformoval v prostředí velmi konzervativního bavorského katolicismu. Jeho politickým výrazem je pravicová strana CSU, hlavní odpůrce německého liberálního zákonodárství, prosazovaného sociálnědemokratickou vládou například v oblasti udělování občanství přistěhovalcům. To je velmi poučné. Zmínka o křesťanských kořenech Evropy v unijní ústavě měla sloužit této "politice identity", namířené proti nekřesťanským přistěhovalcům.
Tato strana také vyvíjí tlak na propojení Freistaat Bayern s církví. Za přítomnosti ministra Waigela a bavorského premiéra Stoibera protestovali kdysi bavorští katolíci proti rozhodnutí německého Nejvyššího soudu, který vyhověl stížnosti manželů Sellerových a prohlásil za odporující ústavě zákon, podle kterého ve všech školách v Bavorsku musí být na zdi kříž. Heslem manifestace bylo: Kříž zůstane - včera, dnes, zítra. "Kdo nám bere kříž," prohlásil tehdy Stoiber, "neukazuje nám cestu k náboženské neutralitě, ale k propasti. Nedovolíme, aby hodnoty křesťanského náboženství byly vytlačeny z veřejného prostoru."
Připomínám tento starý příklad, který jsem už mnohokrát citoval, protože působení kardinála Ratzingera vždy směřovalo k podřízení evropského zákonodárství katolické morálce. Jméno Benedikt XVI. - sv. Benedikt je "patronem Evropy" - si zvolil také na protest proti tomu, že zmínka o křesťanských kořenech Evropy není v ústavě EU. Pokus založit evropskou identitu na křesťanských symbolech je zvláště rozporný. -Znamená tento tlak to, že podmínkou evropského občanství by mělo být pokřesťanštění přistěhovalců?
Otevřené otázky
V první encyklice po roce 1989 Centesimus annus se Jan Pavel II. zmiňuje o tom, že kapitalismus nesmí být jediným legitimním systémem lidského soužití na zemi, že musíme usilovat o radikální změny. Byl v tomto úsilí ale velmi nedůsledný, podobně jako v kritice americké imperialistické politiky, před níž varoval, ale nakonec ustoupil. Totéž platí i o jeho kritice ekonomické globalizace. Jsme vděčni za ten kritický hlas, ale byl nedůsledný.
Jednou z nejdramatičtějších otázek globalizace v novém tisíciletí je zrod biopolitiky, která rozhoduje o technologiích reprodukce a manipulace živých bytostí ve zcela nových sociálních a ekonomických souvislostech. Na jakých základech církev povede kritiku biopolitiky? Vystačí s tradičním pojetí "lidské přirozenosti", odvozené ze spisů církevních otců? Pochybuji. Například podle učitele andělského, sv. Tomáše, do embrya vstupuje duše až po třetím měsíci. A co složitá otázka svobody zvolit si smrt spíše než žít v ponižující závislosti na přístrojích? V otázkách biopolitiky církev bude muset hledat hlubší odpovědi, než je slogan "uctívat každý život od zrodu do smrti", na kterém stojí církevní doktrína v tomto ohledu.
Za druhé papež Jan Pavel II. byl vedle princezny Diany největší mediální ikonou doby. Katolické náboženství se tak stávalo mediálním fenoménem, papežova smrt byla proměněna v ohlušující show. Otázka, "jak má a smí katolická církev pracovat s médii", nabyla na naléhavosti. Jak se vyrovnat s nebezpečím, že se hluboký smysl katolických obřadů stane jen kusem bavičského univerza?
Na stránkách Práva jsem už psal o návštěvě papeže v Mexiku v lednu 1999. Snackbary Sabritas nabízely Las papas del Papa, papežské smažené brambůrky, na sáčku byl papež vyobrazen spolu s Madonou z Gualupi, přímý přenos z návštěvy byl přerušován reklamou na telefony - "zaznamenávají vaše poselství lásky a víry". Mexický arcibiskup poděkoval v televizi multinacionálním podnikům, kterým jako oficiálním sponzorům papežovy návštěvy církev postoupila výsadní právo používat papežovu image - PepsiCo., Sheraton Hotel, General Motors, Mercedes Benz, Hewlett-Packard. "Žijeme v éře reklamy a jsme lidmi té éry," pravil vyslanec Vatikánu. Ano, ale hlas evangelia vždy zněl proti povrchu každé doby.
Za třetí otázka stará, ale pro papeže s pověstí konzervativce zvláště důležitá. Jak bojovat s největšími nepřáteli církve, totiž s představiteli všech odrůd politického konzervativismu, různými neocons, kteří chtějí proměnit křesťanské náboženství v neomezeného ručitele za absolutní platnost svých dočasných morálních a politických pořádků. Tito bushmeni si půjčují od křesťanských církví slova a obrazy k tomu, aby své zájmy prohlásili za "objektivní mravní řád" a vnucovali je násilím celému světu jako "pravdu a svobodu".
Dokáže konzervativní papež říci těmto politickým parazitům na křesťanské víře dost rozhodné "Ne"? Přejme si to.
Právo 23.4.2005
-
Re: Bílý kouř
22 odpověď odeslal(a) Nevtíravý krysí pohled Rybáře lidí v Pondělí 25.Dubna 2005 09:20:04
-
Re: Bílý kouř
23 odpověď odeslal(a) Ondřej v Úterý 26.Dubna 2005 01:04:12
...ovšem způsob, jakým J. Ratzinger komentuje své zvolení papežem je poněkud podivný.
-
Re: Bílý kouř
24 odpověď odeslal(a) DNES v Úterý 26.Dubna 2005 09:19:42
http://zpravy.idnes.cz/zahranicni.asp?r=zahranicni&c=A050425_160621_zahranicni_lkr&t=A050425_160621_zahranicni_lkr&r2=zahranicni
Na minulosti papeže Benedikta XVI. se objevila vážná skvrna. Ještě jako kardinál Joseph Ratzinger rozeslal katolickým biskupům dopis, v němž je vyzval, aby drželi pod pokličkou obvinění ze zneužívání mladistvých. Existuje podezření, že se tím pokusil obejít zákony.
O existenci dopisu, který biskupové otevřeli v květnu 2001, informoval britský nedělník The Observer, jenž má text k dispozici.
Mluvčí Vatikánu, kterou týdeník požádal o vyjádření, sdělila, že k tomu nebude nic říkat. "Je to tajný dokument, proto ho nebudeme nijak komentovat," odpověděla novinářům.
Dopis přitom vystavuje Ratzingera vážnému podezření, že z pozice vůdce Kongregace pro čistotu víry, tedy instituce, která ve své době dohlížela na inkvizici, nařídil katolickým kněžím, aby nedbali zákonů.
Jakákoli podezření, obvinění či vyšetřování "těch nejzávažnějších hříchů", mezi něž Ratzinger zařadil i sexuální delikty s dětmi mladšími 18 let, mají katoličtí představitelé hlásit přímo a jedině jemu.
"Funkce soudce, představitele justice, notáře a reprezentanta práva může v těchto případech být zastoupena jedině kněžími," stojí podle The Observer v Ratzingerově textu.
Co ale kritiky popudilo nejvíc, je zmínka, že církevní spravedlnost za pohlavní zneužívání lze uplatňovat až tehdy, kdy oběť dosáhla 18 let. Podle nařízení by se o exkomunikaci provinilce mohlo začít hovořit až tehdy, když jeho oběť dosáhne dospělosti...
-
Re: Bílý kouř
25 odpověď odeslal(a) baudy ve Středu 27.Dubna 2005 00:05:56
http://www.astrolab.cz
Dobrý je komentář M.C. Putny ve včerejším Respektu. Benedikt XVI jako místodržitel nikoliv Kristův, ale Jana Pavla II.
-
Re: Bílý kouř
26 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 27.Dubna 2005 14:20:37
Školní příklad finálního dispozitora Venuše, která je navíc i v 2.domu. Rudhyar o jejím postavení píše např.: "V nitru takového jedince může vzniknout významný trend, který vychází z jeho kulturní nebo rodové minulosti a vede k jejímu naplnění." A teď si představte, že je to navíc Večernice mimo jiné v opozici vůči Saturnu, sextilu rozběžném s Uranem a doběžné kvadratuře s Neptunem, to je válka světů!
Turnovský
-
Re: Bílý kouř
27 odpověď odeslal(a) Ondřej ve Středu 27.Dubna 2005 21:58:50
Fascinující na je,že tento papež je především oknem do dávno minulých staletí. Živě, bezprostředně a on-line se tam znovu takto můžeme vypravit a osvěžit si tento zavátý svět.