Zobrazení otázky a odpovědí
-
politsituace z jiného úhlu pohledu
2774 otázku odeslal(a) Turnovský ve Středu 16.Března 2005 17:33:31
http://ihned.cz//2-15812630-002000_d-4b
OUT
Rozhovor se členem anarchistického hnutí, ve kterém na žádost zdroje neuvádíme jeho jméno.
* Vše o Evropské unii naleznete na situ www. EU.iHNed.cz.
Jak vypadá dnešní české anarchistické hnutí?
Je rozdělené do více skupin, což pro někoho může být nevýhoda, ale nám to umožňuje v klidu fungovat, spolupracovat na společných věcech a odděleně rozvíjet aktivity, na nichž není všeobecný souhlas. Máme anarchofeministky, anarchoodboráře, anarchoekology. Hlásí se k nám dělníci i vysokoškoláci. Snažíme se hlavně šířit své myšlenky, náš časopis A-kontra seženete i na některých novinových stáncích. Máme také infocentrum Krtkova Kolona v Praze 7.
Jakým způsobem financujete vaše aktivity?
Podle některých "investigativních" novinářů nás platí Al-Kájda, o tom však bohužel nic nevíme. Na většinu svých aktivit se skládáme nebo se samy aspoň zčásti zaplatí, jako je tomu u časopisů. Příspěvky zahraničních anarchistů nebo výdělky z benefičních koncertů jsou spíše vítanou podporou než něčím, co by nás mohlo udržet nad vodou.
Vidíte v české politické scéně nějakou alternativu, někoho, koho byste mohli podpořit?
Někoho takového v ní nevidí už ani většina českých voličů, takže je docela úsměvné, že se na to ptáte anarchistů, kteří mají nedůvěru k politikům jaksi v "popisu práce". Často nám různí chytráci říkají, že se svým negativním přístupem nic nezměníme, ale je to přesně naopak.
Ve volbách lze nanejvýš nahrazovat jedny nedůvěryhodné a zkorumpované šašky druhými. Naopak veřejné nátlakové akce mohou mít poměrně značný dopad - demonstrace nejednou pomohly změnit rozhodnutí politiků nebo zviditelnily opomíjený problém.
Takže se nehodláte zapojit do politiky?
Ne. Naším ideálem je samospráva, tedy takové uspořádání společnosti, kde nebude rozhodovat hrstka elitních politiků, ale každý člověk, jehož se bude daná věc týkat. Politiky v širším slova smyslu se samozřejmě účastníme, snažíme se změnit věci kolem sebe. Ale politické moci se vyhýbáme jak čert kříži.
A jak si společnost řízenou vašimi ideály představujete?
S trochou nadsázky se dá říct, že část našich ideálů uskutečňuje Evropská unie se svým principem subsidiarity. I my si myslíme, že věci by se měly řešit na nejnižší možné úrovni - měli by je tam ovšem řešit přímo ti, kterých se týkají, ne nějaká anonymní byrokracie jako to je v EU.
Ovšem samospráva nestačí - je třeba také odbourání kapitalismu jako systému, v němž soukromé vlastnictví vede k nespravedlnostem a mrháním potenciálu nemajetných, kteří pracují na cizím. Pokud budou výrobní prostředky skutečně všech (a ne jako v minulém režimu, kdy patřily odcizené a obludné státní mašinérii), budou lidé mnohem spíše motivováni k práci pro společné dobro, o kterém si navíc sami rozhodnou.
Rovněž je třeba určitá změna kulturních vzorců - jde o to, aby lidé přestali spoléhat na různé "elity", "celebrity", "odborníky" a "hvězdy" a mysleli především vlastní hlavou a zároveň, aby odmítli autoritářské stereotypy v mezilidských vztazích.
Jak se díváte na policii? Nepokoušeli jste se jí infiltrovat?
Infiltrovat se ji nepokoušíme, nevím, proč bychom to dělali. Policie velmi často napadala naše akce a i podle závěrů nezávislých šetření naše aktivisty krutě týrala. Zdá se, že se jí hodí strašit "anarchistickým nebezpečím", aby od státu získala příspěvky na další činnost svého pochybného "protiextremistického" oddělení. Za rok 2002, kdy nás kvůli akcím proti NATO velmi pečlivě sledovali, přitom nebyli schopni najít jediný trestný čin, který by spáchal někdo z anarchistů...
Anarchistické hnutí se ale přeci mnohokrát projevilo násilně.
Anarchisté nejsou žádní násilníci a anarchismus je filosofií, která hlásá odstranění jakéhokoli násilí (a tedy jakékoli moci) ze společnosti. Jiná věc je, že se nehodláme pasivně násilí podřizovat a nebránit se. To nejde, takový přístup dává za pravdu agresorovi proti napadenému a učí, že používat násilí se vyplatí. Když neonacisté napadají Romy, Židy, alternativní mládež, homosexuály a také nás, tak prostě nebudeme sedět s rukama v klíně a čekat. Zrovna tak, když se tu schází instituce zodpovědné za krvavé války (NATO) nebo za ekonomické politiky, které vedly k hladomorům a sociální devastaci (MMF, Světová banka), tak prostě nehodláme mlčet.
Velmi nás uráží, že jsme házeni do stejného pytle jako neonacisté. Oni se hlásí k té nejodpornější diktatuře, jaká v lidských dějinách existovala, nám jde o svobodu. Oni mají po roce 1989 na svědomí stovky, možná tisíce násilných útoků a několik desítek vražd. Nám lze přičítat maximálně několik rozbitých výloh. Pokud to někdo pokládá za srovnatelné, tak já ne.
Pokud volby vyhraje ODS, bude postup proti vám přísnější, jak se nechal slyšet stínový ministr vnitra Ivan Langer.
Víte, problém pana Langera je, že neví co mluví. Dělá z nás fanoušky Che Guevary (který byl ve skutečnosti vrahem anarchistů) a lidi, kteří nosí vlajky se srpem a kladivem. Něco takového bylo jen na demonstracích proti MMF a přinesli je tam úplně jiní lidé než anarchisté, na těch demonstracích bylo mnoho různých proudů. Je to jako tvrdit, že ODS prosazuje požadavky sudetských Němců jen proto, že je v Evropském parlamentě v jedné frakci s CSU. Hodlá-li nás pan Langer stíhat za portréty Che Guevary, je to sice nehorázný příklad útoku na svobodu projevu, ale osobně jsem klidný. Bude muset zavřít pana Falbra, ne nás.
Spolupracujete s anarchisty z jiných zemí?
Ano, naše hnutí se hlásí k mezinárodní solidaritě jako k jednomu ze svých principů. Máme vynikající kontakty s řadou lidí i organizací, a to nejen anarchistů - zajímají nás různí kritičtí intelektuálové i lidé, kteří ve svých zemích protestují proti nespravedlnostem. Zajímavé jsou pro nás zejména kontakty s východoevropany, ti mají podobnou zkušenost. Československá anarchistická federace je členka Internacionály anarchistických federací, Federace anarchistických skupin je členkou anarchoodborářské Mezinárodní asociace pracujících a Anarchofeministická skupina rovněž udržuje kontakty s podobně orientovanými skupinami.
-
Re: politsituace z jiného úhlu pohledu
1 odpověď odeslal(a) Večernice ve Středu 16.Března 2005 23:35:24
.
Pokud se Karel Havlíček Borovský POVAŽOVAL za anarchistu tak odseděl si -s hrdostí- v žalářích Habsburgského Meternicha -jako daň za své z přesvědčení, že český národ má být svobodný a český jazyk úřední řečí.
To byl skutečně dle mne - PAN !! ANARCHISTA.
Ti šašci, co si teď říkají anarchisti- čili ti - " pseudoanarchisti"- jsou pouze špatným vtípkem - současných dějin Česka- představující rozplyzle bezchutný mix ze:
zbylých pohrobků z gardy Sládka,
ideálů starověké Sparty,
hnutí hipies,
Marxovho Kapitálu
a Byronovské utopie + slavné Utopie coby sytému státu.
...!! Poučné.
Zdraví forum Večernice
-
Re: politsituace z jiného úhlu pohledu
2 odpověď odeslal(a) Večernice ve Středu 16.Března 2005 23:48:46
.
Jinak má Bible- od K.H.B. -" Křest svatého Vladimíra"- vydání v kůži z roku 1936( po dědečkovi)- je stabilně jako modla na mém nočním stolku, a pravidelně si vní leta listujíc zejména když je Luna ve Štíru neb úplněk, pro posílení Ducha a sklidnění Mysli před spaním...a také povzbudivým a krásným snům o světlých zítřcích ,že....
Ono každý máme své ....( archetypy mužů coby bardy, ideály a snění o nich a ...)
Také ! uranovský hošík- krásný vzorek- dí Večernice
-
Re: politsituace z jiného úhlu pohledu
3 odpověď odeslal(a) A ještě z dalšího ve Čtvrtek 17.Března 2005 02:01:16
http://ihned.cz//2-15813120-002000_d-d6
Skinheads mají jasno: terorismus a výchova mládeže
Rozhovor se členem jádra českých skinheads, který se netají sympatiemi k hitlerovskému Německu. V interview, ve kterém na žádost zdroje neuvádíme jeho jméno, popisuje současnou pozici a podobu české extrémní pravice.
Jak vypadá současné hnutí skinheads v České republice?
Momentálně považuji hnutí skinheads u nás téměř za mrtvé. To je de facto v dnešní době subkultura, postavená na oblékání, muzice, vizáži.
Takže to nelze vnímat ani jako politické hnutí?
Ale politické hnutí to stále je! Jenže v Čechách je ta scéna o dost užší než ve světě. My máme rádi řád. Žádný chaos, jak jej prezentuje protistrana - anarchisti a levičáci celkově. My vidíme prosperitu v pravicovém systému. A záleží na jednotlivcích, jak moc ho chtějí propracovat.
Je tedy možné očekávat na krajní pravici spojení sil a postavení silného subjektu do voleb?
Těžko můžete v politice něco dokazovat, když zakážou stranu za to, že máte mezi sebou lidi s takovou a takovou historií, tresty či podmínkami. V politickou angažovanost hnutí nevěřím. Stejně jako podstatná část našeho hnutí se přikláním k útokům na nepřátele. Většina scény se odklonila od skinheads a radikalizovala se. Máme v sobě hodně nenávisti. Někdy tvrdíme, že nenávidíme všechny.
Koho byste tedy volil? Oslovují vás třeba republikáni?
Sládkovi republikáni měli pár programových bodů, se kterými jsme byli ochotni se ztotožnit, proto jsme byli nuceni je volit. Nebyla lepší alternativa. Teď je pro mě bohužel alternativou ODS, je jedinou kulturní a pravicovou stranou v naší politice.
Vraťme se ještě k pozici hnutí v české společnosti. V poslední době veřejných projevů ubývá.
Od doby, co se Gross dostal do vlády, jezdí hodně lidí prezentovat své názory do zahraničí. V ČR není jasně definováno, co je a co není trestné. Zákony jsou záměrně nejasně formulované,aby se v nich mohlo kličkovat dle potřeby. Celkově naše zákony považuji za nejasné, podprůměrné a takto hodnotím i naši politickou scénu. Trestáni jsou lidé třeba za tetování boha Odina či vikingského válečníka. To je chyba, kterou nelze bohužel změnit. I když mají být soudy nezávislé, děje se tak.
V republice máme tři samozvané soudní znalce na extrémismus, kteří vykládají a předkládají posudky účelově nepravdivé, kolikrát i směšné. Já vím o tom desetkrát víc, ale oni mne soudí. My vnímáme jinak to, co oni považují za trestné. To je hlavně případ runového písma.
Na koncert už vám dnes nepřijde pět set lidí. Bohužel lidi, kteří nám dělali ostudu, postup perzekučních složek nezastrašil. Naopak začali odcházet ti dobří, co něco měli v hlavě a měli ambice a cíle jasně definované. Odešli z hlavní scény a radikalizovali se. Teď jsou v partách o patnácti lidech.
Určitá soudržnost a loajalita mezi námi ale stále je. Dopisujeme si třeba s lidmi, kteří jsou ve vězení. Gross nás dobře prověřil, ale poukázal na slabiny, kterým nyní dokážeme předcházet a vyvarovat se chyb.
Čím vás tedy charakterizovat nebo rozdělit?
Ve světe existují třeba japanskins, redskins, kteří se pachtují s anarchisty a fetují. Já s něčím takovým nesouhlasím, stejně tak většina lidí, kteří jako skins vyrostli.
Lidé vidí mladé lidi, co pobíhají po městech v bombrech. Ale kontakty na oficiální scénu tihle kluci nemají a nezískají je, pokud nepřijdou za starými. Jinak se k té pravé scéně nedostanou. Já se dnes považuji za radikálnější formu mimo kulturu skinheads.
Mezi našimi skupinami existují různé freundschafty. Jsem ze sudetské části republiky a u nás cítíme stále určitý patriotismus. Shodneme se třeba na tom, že nesouhlasíme s Benešovými dekrety. Pár lidí v hnutí je potomky sudetských Němců, s německými předky. Já s dekrety také nesouhlasím.
Jak se to slučuje s národovectvím?
Musíte to brát tak, že celý český národ je směska. Češi jsou Židi, Němci, Poláci, Slované. Čech dávno neexistuje. Já Čechy považuju za směs národů, a proto mají i takovou povahu. Upřímně nemáme být na co hrdi snad kromě Žižky, Palackého, Komenského a sportovních výkonů.
V určitých věcech jsme docela hloupí. Jedna osoba prohlásila, že Češi jsou výborná pracovní síla. Jsou inteligentní, zruční a za dobré peníze. Z toho se nikdy nedostaneme, protože nemáme odhodlání toto změnit. Politici chtějí jen hrabat pro sebe, nechovají se tak, jak by měli, hlavně podle toho kým a pro koho byli zvoleni. To by se mělo změnit.
Máte nějaký recept, abychom přestali být jen levnou pracovní sílou?
Ano, více si sami sebe vážit. Celé hnutí je pravicově orientované, je proti komunismu - a to zásadně. Zde je třeba poukázat na politikaření ve stylu minulých let.
Politický systém se musí orientovat na výchovu mládeže. V nacistickém Německu se o to staral Hitlerjugend, za komunistů pionýři. Momentálně mladí lidé jezdí na skateboardu. Ten je přestává bavit, tak už jenom hulej trávu a jsou na drogách. Důvod je v demokratickém systému, který tlačí jejich rodiče, aby makali a dřeli, aby měli alespoň nějaké peníze. Dává svobodu ve výběru činnosti, kterou si mládež zvolí, ale nikterak ji neupozorní na způsob, který považuje za správný. Tudíž si většina zvolí jednodušší, méně kreativní a hlavně módně strávený volný čas.
Ve výchově mládeže vidím velký problém. Musí to začít od rodiny a pokračovat ve škole, musí to podpořit celý systém. Demokracie tohle nezajišťuje. Je to o tom, že kdo chce prorazit, prorazí. Ale lidi takhle vychovaní moc prorážet nechtějí.
Jakým způsobem se mladí lidé dostávají od bombra do vnitřního hnutí skinheads?
Já jsem vyrostl na Orlíku, začínal jsem mezi šestou a sedmou třídou. Na tom to vznikalo. Tenkrát mě oslovily texty, takový ten jednoduchý rasismus. Někdo u toho zůstane, někdo se chce zase vzdělávat a debatovat s lidmi na vyšší úrovni. Informace člověk už dnes získá z knížek, prodává se jich dost. Já pak potkal člověka, který už byl aktivní ve scéně uvnitř.
Dříve skinheads byla módní záležitost. V roce 1998 bylo v našem městě 35 skinhedů, ale momentálně nás tam je deset. Ti, co si na něco hráli, naší věci neuvěřili, byli to jen figurky, chtěli být něčím zajímaví. Urazili nás a poškodili naše jméno. Teď nepřijde deset nových lidí ročně, ale za dva roky získáte jednoho člověka. Výhoda je v tom, že je mnohem kvalitnější.
Stále na sobě pracujeme, chodíme do posilovny, děláme kickbox apod.
V Orlíku zpíval i Daniel Landa. Jak vnímáte jeho současnou činnost?
Byl dobrý do té doby, než potřeboval začít vydělávat prachy. Teď solí jeden muzikál za druhým. Není mi ale až tak nepříjemný člověk jako celá popmusic. Součástí hnutí ale není.
V Orlíku byl vlastenec, momentálně doma mluví víc německy než česky.
Jaký je počet členů tvrdého jádra a kolik je sympatizantů hnutí? Jak se počty vyvíjejí za posledních pět let?
Jádro scény se za posledních deset let moc nezměnilo. Někdo si šel sednout, pár lidí se odstěhovalo. Někdo se stáhnul do ústraní, třeba z rodinných důvodů. Ale na jeho místo nastoupí někdo, kdo čekal na šanci roky.
Dokáži zavolat v tuto chvíli padesáti lidem, kteří mají blízko k jádru. Tři sta lidí, nemám přesnou představu. Lidí, co jezdí pravidelně na srazy, koncerty, to je tak pět tisíc.
Lze přiblížit hierarchii v hnutí?
Mladý člověk se rok nebo dva testuje, než mu začneme důvěřovat. Vysvětlíme mu pravidla, podstupuje různé zkoušky. Musíme vědět, do čeho je ochoten jít. Tím se dostává nahoru, když se chytí, po roce ho vezmeme na koncert. Předtím ho můžeme zkusit třeba i u policejního výslechu.
Takže z ulice nemůže nikdo přijít na koncert?
Možné to není na koncertech, které jsou pro zvané a jsou tajné. Dělají se i otevřené koncerty, pro policii. Tam jsou nastrčeni policejní provokatéři, ukazuje se to v televizi. Tam, ale kolikrát jsou i staré záběry.
Dřív na koncertu zahajlovalo dvě stě lidí. Teď pokud zahajluje jeden, tak další tři ho důrazným způsobem zpacifikují. Lidi si jedou poslechnout muziku a popovídat si, nechceme mít problémy.
Hovoříte o útocích na nepřátele jako možné cestě. Je pro vás obtížné získávat zbraně, výbušniny?
Lze to, ale je to těžké. Druhá věc je uskladnění, aby na to nikdo nepřišel. A taky umět s tím zacházet. To ale není složité, naučí vás to v nějakém kroužku. Zbrojní pas mi ale kvůli podmínce vzali (za propagaci fašizmu - pozn. red.).
Zbraně koupíte, třeba v Praze seženete všechno. Musíte být trpěliví a někdy si vás i ti lidé najdou sami.
Jak potom funguje financování vašeho hnutí? Máte nějaký fond?
Hodně se navzájem podporujeme. Třeba Vlasta P. ze Svitav dostal sedmnáct let za něco, co neudělal. Tak na koncertech pro něj pořádáme peněžní sbírky.
Vydali jsme i dva soubory básní, které se pak prodávaly. Další zdroje jsou z prodeje CD,triček. Finance do toho musí dát každý hlavně sám, hodně tomu obětujeme. V republice je tak padesát lidí, kteří třeba jsou ochotni dát patnáct tisíc, aby jeli do Anglie na pětihodinovej koncert.
-
Re: politsituace z jiného úhlu pohledu
4 odpověď odeslal(a) Martin Badžič ve Čtvrtek 17.Března 2005 02:13:59
Mě byly, na rovinu, vždy bližší Sex Pistols než nějací týpci ve stejnokrojích s plnou hubou ordnugu, a které sem viděl kopat do bezbranných lidí a jednou i podřezat člověka.
Neonacismus je podle mého ksindl, kde se nedá najít nic dobrýho. Na druhou stranu mezi těma provokujícíma pankáčema mám dost přátel o kterých vím , že to myslí upřímnějš než Standa.
-
Re: politsituace z jiného úhlu pohledu
5 odpověď odeslal(a) M.B. ve Čtvrtek 17.Března 2005 02:30:37
Hovoříte o útocích na nepřátele jako možné cestě. Je pro vás obtížné získávat zbraně, výbušniny?
Lze to, ale je to těžké. Druhá věc je uskladnění, aby na to nikdo nepřišel. A taky umět s tím zacházet. To ale není složité, naučí vás to v nějakém kroužku. Zbrojní pas mi ale kvůli podmínce vzali (za propagaci fašizmu - pozn. red.).
Zbraně koupíte, třeba v Praze seženete všechno. Musíte být trpěliví a někdy si vás i ti lidé najdou sam
Asi si zas zadělávám na cihlu do okna, ale co dodat!!!!!!!!!!!!