Zobrazení otázky a odpovědí
-
Dingir 2004/3 věnovaný českému hermetismu
2525 otázku odeslal(a) Turnovský v Sobotu 13.Listopadu 2004 00:12:15
http://www.transformotor.cz
Zpráva o stavu astrologie v Čechách
Pavel Turnovský
Na počátku zprávy o stavu astrologie v Čechách, bychom si měli vůbec říci co je astrologie, co chce a co sleduje. Použiji k tomu definici Dana Rudhyara, amerického hudebního skladatele, filosofa a astrologa francouzského původu, zakladatele humanistické a transpersonální astrologie z jeho knihy „Astrologie transformace“:
„Co nejjednodušeji řečeno, astrologie je zjevně úspěšný pokus o vytvoření komplexní řady logických a spolehlivých souvztažností mezi pozorovanými pohyby jasných zdrojů světla na obloze – Slunce, Luny, planet a hvězd – a rovněž tak postižitelnými sledy změn, které se odehrávají v biosféře a především pak v životě lidských bytostí.
Taková definice nepředkládá žádnou interpretaci toho, co pohybující se body či kotouče světla na obloze skutečně znamenají, ani nevysvětluje druhy změn, jež k nim astrologie vztahuje. Nesnaží se objasňovat, proč a jak takové souvztažnosti působí. Ona pouze říká, že dvě řady faktorů – jedna nebeská, druhá pozemská – lze k sobě vztáhnout a že vytvoření takových souvztažností platí do té míry, do jaké se jedná o důsledně vyvíjenou snahu lidských bytostí používat mentální (neboli psychické) procesy jež to vyžaduje. Co je však účelem této snahy?
Účelem astrologie je využívat zmíněných souvztažností k pochopení repetitivní povahy procesů změny zakoušených všemi lidskými bytostmi žijícími v biosféře a významu toho, co se v průběhu těchto procesů odehrává; výsledek takového pochopení se projevuje jako vyšší schopnost lidských bytostí vyrovnávat se se změnami, jež zakoušejí, a využívat jich ve svůj prospěch.“
Na úvod musíme říci, že česká astrologie sdílela do roku 1948 osudy kontinentální astrologie. Co to znamená? Po té co byla evropská astrologie s nástupem racionalismu postupně během 18. a 19. století vytlačena z vysokých učilišť, její život se rozdělil. Ve Velké Britanii nebyl její vývoj zcela přerušen a byla i nadále praktikována, na kontinentě v podstatě zmizela. Zatímco anglická ročenka Vox stellarum vycházela ve stotisícových nákladech (560 tisíc výtisků v roce 1839) a udržovala tak astrologii v povědomí anglicky mluvícího světa, francouzský hermetik Papus zmiňuje v roce 1891 astrologii jako zapomenutou věštebnou metodu. Nejinak tomu bylo i v Německu, Rakousko-Uhersku, Rusko nevyjímaje. K celosvětové renesanci a modernizaci astrologie však došlo až po tom, co do Teozofické společnosti v roce 1890 vstoupil William Frederic Allan, známý později jako Alan Leo, který v srpnu téhož roku začal vydávat měsíčník Astrologer‘s Magazín./2 Díky kontaktům s francouzskými a německými okultisty oživil zájem o astrologii u nás Otakar Griese, jehož kniha Astrologie – mathematický systém moderní horoskopické astrologie, vydaná v Přerově roku 1913, je patrně první moderní česká astrologická publikace. Protože byla astrologie považována za jednu z hermetických věd, byla během meziválečného období u nás pěstována na půdě okultních a hermetických společností, zejména v Universalii a později v Horev klubu Petra Kohouta - Lasenica. Spíše výjimečný byl Hejnův Výzkumný ústav pro teoretickou a praktickou astrologii v Praze. Vynikajícím astrologem však byl například básník Vítězslav Nezval, který dokonce inicioval založení Skupiny surrealistů v ČSR podle astrologické metody a také astrologické prvky soustavně používal ve svém díle. Během dvaceti let byla vydána řada původních seriozních prací, čerpajících zejména z německých pramenů, nejdůležitější z nich bohužel až na sklonku 30. let, nejspíš díky snaze ukojit potřebu lidí naleznout jistotu v době nanejvýš chaotické a nejisté. S nacistickou okupací se astrologové podobně jako okultisté a hermetici stahují z očí veřejnosti. Ostatně v samotném Německu neměla astrologie na růžích ustláno nejen za nacistů, ale ani za „Výmarské“ republiky. Téměř smrtelnou ránu obdržela astrologie po Hessově odletu a avanturistické misi do Britanie, s níž chtěl dojednat příměří. Eskapáda druhého muže v NSDAP byla svedena na jeho styky s okultisty a astrology a podobně jako v Říši, i v protektorátu Čechy a Morava byli 9. června 1941 postupně zatýkání hermetici, okultisté, mystici i astrologové, byly jim zabavovány knihovny, zakazována činnost, řada z nich, byla poslána do koncentračních táborů, kde jako např. Jan Kefer, zahynuli.
Poválečné období určité svobody bylo natolik krátké, že k založení nějaké astrologické společnosti nedošlo. Po únoru 1948 se zbylí astrologové opět ponořili do podzemí. Máme jen kusé zprávy o studijních kroužcích např. kolem Emanuela Šimandla nebo Otakara Solnáře, které navazovaly na předválečné aktivity. Po celá desetiletí se astrologové u nás museli potýkat s nedostatkem odborných pomůcek zejména efemerid (tabulek pozic planet), nutných pro výpočet horoskopů. Změkčení tuhého komunistického režimu v druhé polovině šedesátých let a zejména v letech 1968 a 1969 přinesla návrat astrologických témat do novin a časopisů. Týdeník Ahoj na sobotu začal otiskovat oblíbené týdenní horoskopy, několik obecných článků vyšlo v měsíčníku MY 68 a 69. Slavným v té době byl brněnský astrolog Hřebačka a česká astrologie dostala transfuzi mladé krve. Někteří dodnes aktivní astrologové se o svůj obor začali zajímat právě tehdy, autora tohoto článku nevyjímaje. V těchto letech se také celosvětové astrologické komunitě proslavil slovenský psychiatr MUDr. Eugen Jonáš z Nitry, který astrologickou metodou začal určovat plodné dny u žen a pohlaví počatých dětí. Politická obleva však trvala příliš krátce na to, aby naši astrologové stihli asimilovat tehdy aktuální trendy, zejména humanistickou astrologii, která se po více než třicetileté snaze jejího zakladatele Dana Rudhyara konečně začala na Západě prosazovat. Přesto však došlo k oplodnění moderními astrologickými myšlenkami a to zcela nečekaně v roce 1972, kdy spisovatel Milan Kundera pod pseudonymem Emil Werner v týdeníku Mladý svět publikoval medailony jednotlivých znamení a nakonec i rozsáhlejší materiál „Hvězdy a lidský osud“ inspirovaný knihami francouzského astrologa André Barbaulta, který se snažil v té době obohatit astrologii o myšlenky psychoanalýzy. Přestože řádila nejhlubší normalizace, nic inspirativnějšího ani modernějšího od čtyřicátých let do té doby česky nevyšlo. Na další informace jsme si museli počkat až do roku 1983 až 1984, kdy v tehdy slavném T-magazínu publikovali devět článků na astrologická témata Dr. Milan Špůrek geolog a Dr. Zdeněk Horský, historik vědy. Hranice v té době sice nebyly tak utěsněné jako v letech padesátých, ale jak se později ukázalo, na rozdíl ode mne, jen pramálo zájemců o astrologii mělo možnost seznámit se s nejnovějšími trendy, kterými astrologie žila ve svobodném světě. Na jaře roku 1989, kdy už bylo jasné, že komunistický režim se hroutí, jsme v úzkém kruhu přátel sdruženém okolo dr. Milana Nakonečného začali připravovat obnovení činnosti Universalie, začalo být jasné, že na to, aby byla zacelena propast mezi stavem astrologie ve světě a u nás, bude třeba založit svébytnou astrologickou společnost.
Hned v prvních dnech po listopadových událostech, kdy to bylo možné, svolali jsme na 19. prosince 1989 do Památníku národního písemnictví schůzku desítky nám známých astrologů a tam jsme se v podvečerních hodinách rozhodli založit Astrologickou společnost v ČR, která pak byla registrována MV ČR v dubnu 1990, v červnu následovala oficiální zakládající schůze, na níž byly zvoleny její statutární orgány (pisatel tohoto článku se stal na příštích šest let jejím předsedou) a na podzim začala svoji praktickou a přednáškovou činnost. Během několika měsíců byly shromážděny kontaktní adresy pěti set zájemců o členství. Bezprostředně byly navázány i vztahy se zahraničními společnostmi a díky paní Zoše Kinkorové jsme začali spolupracovat s manželi Huberovými, kteří pořádali ve švýcarském Lucernu proslulé Světové astrologické kongresy. Pod jejich záštitou a díky sponzorství místopředsedy AS JUDr. Radko Tobičíka byly v Praze uspořádány na jaře 1994 a 1997 Evropské astrologické kongresy, na nichž vystoupila současná světová astrologická špička. Během prvního sedmiletí existence se Astrologické společnosti podařilo zaplnit informační vakuum, které tu půl století panovalo a navázat tak na práci několika osamělých astrologů, kteří udržovali v úzkém okruhu astrologické povědomí. Za všechny zmiňuji alespoň nedávno zemřelého ing. Josefa Danzera, spolupracovníka Jana Kefera a dodnes agilního Vratislava Jana Žižku. Dá se říci, že současná situace v astrologii odpovídá podstatě stavu v jakém se obor nachází ve světě. Pro složitost a proměnlivost námětu můžeme se tu jen pokusit zmapovat hlavní trendy, osobnosti a instituce a proto se autor předem omlouvá za nedostatky, které se tu zákonitě objeví.
Zmapovat současnou situaci astrologie u nás se jeví nad síly jednotlivce. Jen při zadání termínu astrolog v internetovém vyhledávači se objevi stovky profesionálních nebo poloprofesionálních astrologů, nabízejících své poradenské služby. Stejný počet položek dostaneme při zadání termínu horoskop. Pokud vyhledáváme fulltextově jsme zaplaveni v obou případech milionem zmínek o astrologii na českém internetu. Astrologie je předmětem zájmu několika desítek duchovně zaměřených sdružení, je vyučována v několika desítkách kurzů, astrologickými tématy se zabývají nejen jednotlivá odborná periodika, objevují se i na stránkách duchovně zaměřených i zcela světských periodik. Pronikla na různé úrovni do sdělovacích prostředků, zajímají se o ni jako o pomocnou metodu nejen okultisté, mystici a hermetici, ale i umělci, lékaři, psychologové a psychiatři.
Instituce
Za nejstarší astrologickou instituci u nás můžeme považovat Astrologickou společnost v ČR (jejím předsedou je od roku 1996 ing. Zdeněk Bohuslav, místopředseda dr. Radko Tobičík, v letech 1990-1996 předseda Pavel Turnovský), která v současnosti sdružuje především zájemce o tradiční astrologii. S postupem doby se aktivity původně soustředěné v Praze začaly přenášet do regionů a začaly se také vytvářet aktivity na AS nezávislé. V současné době vyvíjí činnost zejména její pobočka v Ostravě, dlouhá léta vedená otcem a synem Vaňkovými, později ing. Jaroslavem Popelkou, který se snaží spojit tradiční astrologii s mystikou. Na Astrologické společnosti nezávislá je Plzeňská astrologická společnost vedená tradičním astrologem Jiřím Kubíkem. Agilní je i Olomoucká astrologická skupina shromážděná kolem doyena českých astrologů Josefa Andra. Víme o skupinkách, které pracují v Liberci, Českých Budějovicích, Brně.
Humanističtí a transpersonální astrologové inspirovaní učením Dane Rudhyara vytvořili Sdružení pro rudhyarovská studia (předsedkyně Martina Lukášková, místopředseda Pavel Turnovský), které se snaží o vzdělávání v dalších oborech jako je např. psychologie, filosofie, semiotika, religionistika apod.. Má propracované etické zásady a supervizí skupinu vyškolenou v intencích supervize pomáhajících profesí.
Učiliště
Nejstarší je Astrologická škola pro statečné (škola humanistické a transpersonální astrologie) Pavla Turnovského a Martiny Lukáškové, začala fungovat v Praze na podzim 1992. Její zaměření je zřejmé z názvu, poskytuje rozsáhlé a ucelené vzdělání v řadě astrologických oborů, po dobu působení prošlo těmito kurzy na tisíc posluchačů. Výrazně je zaměřena na výchovu profesionálních a poloprofesionálních astrologů v intencích Dane Rudhyara a Alexandra Rupertiho, tedy v astrologii zaměřené na vývoj osobnosti.
Kurs psychologické astrologie vede Rudolf Starý, vydavatel astropsychologické literatury a jungovský psycholog a filosof z Prahy.
Další kurzy jsou zaměřeny víceméně tradičně. Škola věšteckých umění Via Regia v Brně je druhá nejstarší škola v zemi. (Zuzana Antares a Roman Petržíla) Kromě astrologie jsou zde vyučovány i další divinační metody (tarot). Třetí nejstarší školou je pražská Škola nativní astrologie a její karmické nadstavby ing. Petra Rastokina. Zaměření na karmickou a reinkarnační astrologii. Dále jsou důležité Astrologická škola Sirra stojí na pomezí tradiční a moderní astrologie, Astrologická škola Kavalle Zdeny Kavalové se snaží sloučit prvky esoterní a moderní astrologie a tarotu, Škola klasické astrologie Zdeňka Bohuslava a Richarda Stříbného, Kurzy tradiční astrologie Antonína Baudyše seniora a juniora v Praze a Jiřího Kubíka v Plzni, Astrologická škola Hvězda Elišky Landovské, První pražská astrologicko-léčitelská škola Šárky Sehnalové. Také řada jednotlivých astrologů pořádá příležitostné kurzy jako např. Petr Trnka v Novém Jičíně, Helena Kovalová-Alešová, nebo Dagmar Mazurová v Praze
Nakladatelství.
Odbornou astrologickou literaturu soustavně vydávají nakladatelství Vodnář (technická literatura jako jsou efemeridy a tabulky domů, knihy Dr. Milana Špůrka), Půdorys (v Kosmoontologické řadě vycházejí spisy Rudhyara), Sagittarius (astropsychologická díla Greeneové, Sasportase, Jehleho). I ostatní nakladatelství občas vydávají astrologickou literaturu vysoké úrovně. Vzpomeňme nakl. Dobra, Fontána, Merkurius, Poznání, Eugenika, Šťastní lidé, Trigon, Eminent (knihy Zoši Kinkorové). Agentura Kdo je kdo vydala v roce 2001 encyklopedii, v níž naleznete přes sto medajlonů současných českých astrologů.
Periodika a sdělovací prostředky
Čistě odborně zaměřené vycházejí u nás dlouhodobě dvě revue. V první řadě je to Konstelace, kterou od roku 1991 vydává Astrologická společnost a Transformotor, který vydává od roku 1999 Martina Lukášková pro společenství humanistických a transpersonálních astrologů. Od roku 2001 vycházel společně s Rezonancí Pavla Turnovského jako dvojčasopis. Výše zmíněné publikace jsou vydávány spíše pro subskribenty, veřejnosti jsou dostupné pouze v některých vybraných knihkupectvích, které mají široký sortiment astrologické literatury. V Praze je to knihkupectví Dobra, Neoluxor, v Brně Ženíšek. Zvláštní pozornost zasluhuje i revue Prostor, která v letech 1990 – 1999, kdy byl jejím šéfredaktorem Rudolf Starý měla stálou rubriku Apendix astropsychologica. Od roku 1992 vychází týdeník Astro, který však trpí odbornou nevyvážeností, což pochopitelné, má-li vycházet každý týden. Také duchovně a esoterně zaměřená periodika zveřejňují často astrologické informace a články, zejména se jedná o časopisy Logos, Regenerace, Regena, Fontána esotera, Spirit, Medium. Rozhovory s předními českými astrology se objevily snad už ve všech novinách a časopisech, které u nás vycházejí. Podobně se vyskytly rozhovory a besedy různé úrovně i ve všech možných radiích a televizích. Vzpomeňme zejména na pořad Horoskop, který se objevoval pravidelně každý týden počátkem 90. let na ČT, v němž měli možnost vystoupit téměř všichni tehdy fungující astrologové. Nicméně nelze zastírat, že prezentaci seriozní astrologie zasadily tvrdou ránu komerční televize, které tento námět spíš bulvarizují.
Computery a internet
Od konce 70. let pronila astrologie i do světa počítačů. V současné době jsou u nás k dispozici kromě zahraničního softwaru i čtyři české utility a to Johannes, Starfisher, Astrolog-Apas a Nebeský kalendář. S nástupem internetu se řada astrologických aktivit přemístila na síť. Časté jsou prezentace astrologů nabízejících tu své služby, nalezneme tu řadu odborných fór, z nichž nejdůležitější a nejnavštěvovanější jsou v pořadí vzniku
Česká astrologická stránka zaměřená na humanistickou a transpersonální astrologii.
REZONANCE Pavla Turnovskýho
TRANSFORMOTOR Martiny Lukáškové
a dále tradičně zaměřené
www.astrolot.cz
www.astrolab.cz
www.ceskastrologie.cz
-
Re: Dingir 2004/3 věnovaný českému hermetismu
1 odpověď odeslal(a) baudy v Sobotu 13.Listopadu 2004 14:15:18
http://www.astrolab.cz
Skvěle napsaný text.
Nejvíce bych přivítal Vaše osobní vzpomínky. Možná na ně zatím ještě není vhodná doba. Říkám si, kdy na ně však bude vhodná doba.
-
Re: Dingir 2004/3 věnovaný českému hermetismu
2 odpověď odeslal(a) David Hornof v Sobotu 13.Listopadu 2004 21:57:51
Pěkné;).
-
Re: Dingir 2004/3 věnovaný českému hermetismu
3 odpověď odeslal(a) Dagmar v Sobotu 13.Listopadu 2004 22:20:15
Pane Turnovský - super!!!!!
-
Re: Dingir 2004/3 věnovaný českému hermetismu
4 odpověď odeslal(a) Naďa v Sobotu 13.Listopadu 2004 22:21:23
>Pěkné<