Zobrazení otázky a odpovědí
-
Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
2387 otázku odeslal(a) Dana C. v Úterý 31.Srpna 2004 10:34:42
Pane Turnovský, nemáte náhodou data a horoskop Vladimíra Boudníka? Tuším, že se narodil 17.3.?? Můžete ho sem prosím dát?Díky D.C.
Pár věcí z internetu:
Vladimír Boudník
Dialog
Včera jsem si povšimnul nádherně modré oblohy.
To je hovno, toho si již všimnul starý Cézanne!
A sníh na zemi na mne zapůsobil tak silně.
To je hovno, to je stále za tím, jak to zapůsobilo na Joyce.
Poslal jsem dopis.
To je hovno, dopisy již posílal Apollinaire!
Včera jsem jim to dal v práci sežrat.
To je hovno, to se již hádal starý Breton.
Včera jsem byl koupit chleba.
To je hovno, to byste musel vidět, jak chleby chodil kupovat Picasso!
Před 28 lety jsem se narodil.
To je hovno, je vám přece známo, že se narodil i Goethe!
Jsem zde.
To je hovno argument. Právě vám není známo, že zde byl i Jarry!
Včera jsem zalil Boušemu vlasy sádrou.
To je hovno, to by Michelangelo dokázal také.
Už nic neříkám.
To je hovno, dadaističtí básníci to dovedli 10× lépe.
****************
"Nikdo před námi neměl odvahu vytvořit soubornou výstavu Vladimíra Boudníka, protože se nikomu nechtělo vybrat z obrovského množství jeho děl podstatu. My jsme ale začali monografií Boudníka. Po třech letech práce na knize jsme pak výstavu v Císařské konírně připravili během pár měsíců," říká v rozhovoru pro Radio Praha publicista a kunsthistorik Zdeněk Primus.
Zvířecí lebka - Pravěké zvíře (1968)"Kdybyste se zeptali deseti známých zahraničních kunsthistoriků, zda-li znají českého grafika Vladimíra Boudníka, možná že tři z nich vám kladně odpoví. A možná že z těchto tří odborníků jen jeden bude znát Boudníkovo dílo. Legenda předchází dílo," domnívá se publicista a historik umění Zdeněk Primus.
"Legenda Boudníka vznikla už ve 40. letech. Byl velmi otevřený a zvědavý člověk. Věřil, že všechno je možné dělat lépe. Boudník měl poslání, což většinou umělci nemívají, ti myslí většinou na sebe. On myslel spíše na lidi, psal manifesty. V padesátých let ho poznal Hrabal, který o něm začal psát. Vystupuje v jeho povídkách - Něžný barbar nebo Automat svět, který byl zfilmován ještě za jeho života. O Boudníkovi se psalo, o něm se dělaly filmy ještě za jeho života, což vůbec neexistuje, žádný umělec neměl to štěstí. Takže legenda o něm vznikala ještě za jeho života. Dělal v nesprávné době správné věci. Byl na výši doby, dělal to, co se dělalo na Západě, a to nezávisle. Techniku, styl, který našel, byl tak přesvědčivý, že jedna nebo dvě generace po něm používaly jeho styl, nechaly se Boudníkem ovlivnit."
Vladimír Boudník (pol. 50. let), foto: Jaromír PerglerJaký směr tedy Boudník vlastně objevil?
"Například aktivní grafiku. Boudník pracoval v továrně, ve firmě, kde se dělaly letecké součásti. Právě tady se používaly duralové desky. Boudník vzal špony, hřebíky a položil je na desky, použil barvu, to vše protáhnul satinií. Pracoval s tím, co se používalo ve fabrice. Tak vytvořil něco úplně jiného. Kolikrát to bylo reliéfní. Každá z těch grafik je originál, protože má jinou barvu. Magnetické grafiky zase vznikaly tak, že položil kovové materiály, špony na desku, matrici, pomocí magnetu je přemisťoval tak, aby vzniklo něco nového. Pak nechal projet papír strojem. Stále hledal nové formy, které by odpovídaly době, ve které žil, ale i tomu jak žil, kde pracoval. "
Říká Zdeněk Primus. Vladimír Boudník je prý ve světě málo známý, i když několik výstav už v zahraničí měl.
"Už v roce 1961 měl výstavu na Floridě v USA, ale také v roce 1958 výstavu na Expu 58 v Bruselu. Jenže od té doby tam prakticky velkou výstavu neměl. Je znám jako legenda, než že by ho opravdu znali. O to se chceme snažit tím, že budeme moci publikaci o Boudníkovi prodávat v cizině, snad se nám to podaří. Pro západ musí být Boudník teprve objeven."
Matrice (1963)Výstava v Císařské konírně nazvaná Vladimír Boudník mezi avantgardou a undergroundem představuje vůbec poprvé některá jeho zcela neznámá díla, jako jsou například fotografie.
"Dát dohromady Boudníky je vždy složitá věc, protože výstav od jeho smrti bylo více. V roce 1989 byla velká výstava v Galerii hl. města Prahy, ale, jak mi řeklo několik lidí, tam bylo hodně hezkých věcí, chyběly tam Boudníkovy fotografie. Zjistili jsme, že existují Boudníkovy forografie, které Boudník přímo tvořil, nebo byly na jeho pokyn vytvořeny, to znamená, že je to jeho dílo. Rozhodli jsme se, že ukážeme dílo, které bylo doposud neznámé, ale i věci, které jsou kritické nebo na hraně, s čím si hrál. Naopak jsem vynechal jeho éru existenciální, tedy z přelomu 40. a 50. let, protože si myslím, že jsou to jeho počátky, kde se učil a zbavoval minulosti z 2. světové války. Boudník byl nuceně nasazený. Začínáme výstavu někdy před polovinou 50. let s jeho abstrakcí."
Říká o výstavě a díle Vladimíra Boudníka kunsthistorik Zdeněk Primus. Čím ho Vladimír Boudník okouzlil? Mimo mikrofon přiznal, že se mu líbí Boudníkova progresivní myšlenka explosionalismu. Tedy, že umění je součást našeho bytí a každý z nás je ve své podstatě kreativní osobností. Jen vnější okolnosti, náš přílišný respekt před uměním samotným, nám brání v pochopení umění či dokonce ve vlastním výtvarném výkonu.
********************
Vladimír Boudník, Mezi avantgardou a undergroundem: Grafická exploze na Pražském hradě
Vydáno dne 01. 07. 2004 (417 přečtení)
Na Pražském hradě není v současnosti k vidění pouze „Švankmajerovic chuťovka“ (o které už psal kolega Šimek), ale také výstava věnovaná jedné z největších osobností českého výtvarného umění, Vladimíru Boudníkovi. V Císařské konírně Pražského hradu můžete zhlédnout autorovy aktivní a strukturální grafiky z padesátých a šedesátých let dvacátého století, monotypy a také zatím neznámou fotografickou tvorbu. Kromě vlastních děl jsou ve vitrinách vystaveny také ukázky Boudníkových textů - úryvky z manifestu explosionalismu, dopisy apod. Výstava probíhá od 25. 6. 2004 do 12. 9. 2004 a to nejen v Praze. Obdobné expozice jsou k vidění také v Domě umění v Brně a v Muzeu umění v Olomouci.
Teď si dovolím takovou malou paralelu mezi touto výstavou a Sculpture grande na Václavském náměstí, o které jsem psal již dříve (a která stále trvá). Jestliže jsem dříve pravil, že se pozorný divák může na Václavském náměstí nechat uvést do příjemné nejistoty, jde výstava Vladimíra Boudníka (a vlastně programově i on sám) v tomto ohledu ještě dál. Zatímco u skulptur jsme se mohli vždy ujistit dle cedulky, zda opravdu jde o umění či nikoliv, na Pražském hradě tuto pomoc nečekejte. Nebyla by ani na místě. Zatímco jsme se shodli, že efekt u výstavy soch je pravděpodobně (alespoň zčásti) neúmyslný, Vladimír Boudník byl sám přesvědčen o tom, že vše kolem nás je svým způsobem uměním.
Tento názor také (mimo jiné) hlásá ve svém manifestu explosionalismu a dokazuje ho ve svém díle. Vlastně bych měl říci: dnes ho již dokazuje jen ve svém díle. Dříve ho totiž dokládal také svým životem a způsobem tvorby.
Abych uvedl nějaký konkrétní příklad: asi každý z nás někdy pozoroval mraky na obloze, praskliny ve zdech či v dlažbě a přisuzoval jim podoby zvířat, lidí, věcí. Vladimír Boudník posunul toto až do fáze praktické tvorby. V jeho cyklu „Portréty pražských zdí“ jsou právě tyto výjevy „obkresleny“ na papír. Objevil rovněž krásu obyčejných věcí i to, že s jejich pomocí lze velmi snadno zobrazit věci neobyčejné.
Zde jsme se vlastně dostali ke kořenům zvláštnosti jeho tvorby. Při práci ve strojírenském závodě si podobně jako kreseb na zdi všiml zvláštní krásy různých odřezků plechu a jiného továrního odpadu. A začal s nimi pracovat. A k jakému jinému uměleckému odvětví měl v továrně více prostředků než právě ke grafice?
Boudník nebyl pouze umělcem, ale i průkopníkem a visionářem. Měl velký vliv na vývoj českého výtvarného umění, zvláště grafiky, které svou invencí dokonce přidal několik nových technik (aktivní grafika, strukturální grafika...). Bylo už také řečeno, že byl autorem manifestu explosionalismu. Nosnou myšlenkou tohoto směru nebyl pouze názor, že umění je všude kolem nás a že celý život je vlastně jedním velkým uměleckým dílem, ale také přesvědčení, že každý z nás může vidět umění kolem sebe a sám jej také tvořit. Stačí jen, když se bude pozorně dívat a nebude se bát.
Sám se těmito zásadami řídil a jeho život, práce a dílo byly ve vzácném souladu. Zvláštní je, že ačkoli on sám již mezi námi není, tento neobvyklý druh harmonie nadále přežívá v jeho obrazech. Ty samy o sobě většinou vyhlížejí na první pohled jako jasně barevné soustavy různých druhů nepořádku a často mají ostré a hrubé tvary. Přesto paradoxně ve výsledku působí klidným a uspořádaným dojmem.
Boudníkův explosionalismus byl až příliš radikální, takže ve svém stylu života a tvorby zůstával často osamocen. Dle dobového kontextu bychom ze strany společnosti obecně a zvláště ze strany vládnoucího režimu asi ani nic jiného nemohli očekávát. Zajímavé však je, že ani v uměleckých kruzích (vyjma několika blízkých přátel) se tato převratná myšlenka nesetkala za jeho života s větší odezvou. A nutno také poznamenat, že se jí bohužel nikdo z nás plně nechopil ani teď. Dnes už se nemusíme bát, stačí jen dívat se okolo sebe a trochu chtít. Nic víc.
Sám Boudník je (kromě explosionalismu) stylově nezařaditelný. Přijal sice některé zásady surrealismu, rozhodně však nebyl ryzím surrealistou. Přijal také myšlenku informelu, netvořil však čistý informel. Byl prostě sám sebou - živoucí explozí umění. Ovlivnil a ovlivňuje řadu umělců, kteří přišli po něm. Ale pouze zčásti, takže se o žádném z nich nedalo ani nedá prohlásit, že by byl ryzím explosionalistou. Tím byl pouze jeden jediný člověk a jmenoval se Vladimír Boudník.
Závěrem mi dovolte ještě jedno porovnání s výstavou na Václavském náměstí. Jestliže bude odtamtud divák odcházet s příjemným pocitem nejistoty v názoru na to, co je a co není umění, může se tomu samému divákovi při odchodu z výstavy Vladimíra Boudníka stát, že bude zamyšleně pozorovat struktury na dlažbě Pražského hradu a že bude po zbytek cesty domů přemýšlet, zda má ten rozbitý budík opravdu vyhodit, nebo jestli by některé ty divné součástky nešly ještě k něčemu použít (to víte, že šly), a jak by to asi vypadalo.
Poznámka k výstavním prostorám: Do Císařské konírny Pražského hradu nechodím moc rád. Nejde ani tak o to, že jsou to prostory malé a bez oken, ale o to, že obrazy bývají špatně nasvíceny a navíc je cena za vstup oproti jiným, rozměry podobným galeriím, někdy i dvakrát až třikrát vyšší. Zavítám tam tedy pouze v případě, kdy je výstava velmi kvalitní po obsahové stránce. A výstava Vladimíra Boudníka mi rozhodně za zhlédnutí stála.
Jan Duhajský
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
1 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 31.Srpna 2004 11:01:25
http://www.transformotor.cz
Boudník určitě.
V poslední Regeneraci je rozhovor s Oldřichem Hamerou, jeho žákem, i ten Jirka Kuchař cítí, že dál už to po staru nejde a od té doby co vyměnil šefredakorku (Manolevskou za Brzákovou) tak začíná být v RGNRC občas něco čtení. Turnovský
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
2 odpověď odeslal(a) Dana C. v Úterý 31.Srpna 2004 11:55:23
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
3 odpověď odeslal(a) Dana C. v Úterý 31.Srpna 2004 11:57:39
Upřesňuji datum: * 17.3.1924 v Praze. Nemám bohužel program, proto prosím o nativitu - sem. Děkuji, DC
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
4 odpověď odeslal(a) aspoň takhle v Úterý 31.Srpna 2004 13:09:08
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
5 odpověď odeslal(a) Dana C. v Úterý 31.Srpna 2004 13:42:49
Perfektní, díky ! Můžou ty opozice Venuše + Saturn a Mars + Pluto souviset nějak s tím oběšením??? Nevím přesně, kdy Vladimír zemřel...?
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
6 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 31.Srpna 2004 16:21:09
http://www.transformotor.cz
On, Dano, nespáchal sebevraždu, ale při svých psycho-sexuálních experimentech se oběsil nešťastnou náhodou 5.12.1968 v ranních hodinách. K domněnce, že šlo o sebevraždu svádí to, že večer před tím 4.12. a po půlnoci došlo mezi ním a jeho ženou Věrou k dramatickým událostem a incidentu. PT
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
7 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 31.Srpna 2004 20:51:53
je tu význaná úloha Plutona. V tranzitu se blíží do opozice vůči Slunci nativity 27.12. se zastaví a začne couvat na 25 Panny 07 a v sekundární direkci se Luna dostává do doběžné kvadratury vůči Plutu. PT
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
8 odpověď odeslal(a) Jiří ve Středu 1.Září 2004 07:48:02
Dovolil bych si připomenout, že pan Boudník se údajně narodil v Bystrovanech.
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
9 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 1.Září 2004 08:46:23
http://www.transformotor.cz
v Bystrovanech se narodil otec pana Boudníka. Sám Boudník se narodil v Praze a několik let prožil v Toveři a v Dolanech. Měl bys Jiří napsat, co jsou Bystrovay a čím jsou důležité. Pavel
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
10 odpověď odeslal(a) Jiří ve Středu 1.Září 2004 09:32:21
Tak to já jsem si ze školení v Bělkovicích odnesl tu informaci nějak popletenou...
A čím jsou důležité Bystrovany ?
To přece ví dobře každý, kdo sleduje pravidelně Receptář Přemka Podlahy...
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
11 odpověď odeslal(a) Dana C. ve Středu 1.Září 2004 11:12:02
Domnívám se, že by stejně časem nějakým způsobem zmizel...nebo "by byl odejit" , vzhledem k posrpnovým událostem.Vzhledem k jeho povaze se ani nedivím.
Lehce odbočím - zajímalo by mě, jakpak se tranzitující Pluto projevuje, jde-li přes Ascendent ? Jde o nějakou proměnu osobnosti (ne jako Řehoř Samsa v Proměně) nebo může mít za následek i destruktivní tendence (sebevražda, nešťastná náhoda a pod.)? Děkuji za případné vyjádření.DC
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
12 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 1.Září 2004 13:53:15
http://www.transformotor.cz
Boudník by samozřejmě za normalizace neprošel a skončil by v undergroundu, nebo v U Svitáků...
Pluto přes ascendent je velmi náročný tranzit a nedá se s nějakými jednoznačnými záležitosmi identifikovat podle mne je to cesta k sobě za velmi dramatických okolností. Já to zažil ve 27 letech umíral mi otec, s nímž jsem měl velmi špatné vztahy, takže to bylo pro mne osvobození, i když jsem s ním nežil. Stal jsem se manažerem a ideologem skupiny Extempore a spolupracovníkem Jazzové sekce, prožíval jsem dost dramatické období okolo honu na chartu 77, kterou jsem sice neměl odvahu podepsat, což si dodnes vyčítám, ale už jen proto, že jsem odmítl podepat Antichartu a byl na pohřbu Jana Patočky (pracoval jsem v Díle podniku Českého svazu výtvarných umělců) mě chtěli vyhodit z práce a zachránilo mne od totho jen to, že mne potřebovali jakoodborníka na výtvarné mariály. Změnil se i můj výtvarný projev...Turnovský
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
13 odpověď odeslal(a) V.Milošová ve Středu 1.Září 2004 15:01:34
No a já bych Vám, milá Dano, nabídla jako obvykle trapně kladný příklad svého manžela, který před nástupem Pluta na AS překonal třicet let trvající těžkou fobii z jízdy autem, udělal si řidičák, tím pádem přestal být závislý kam - li ho kdo dopraví nebo nedopraví a mohl odejít z firmy, kde byl zaměstnaný, osamostatnit se a začít pracovat sám na sebe, cestovat, jezdit na skály, atd...
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
14 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 1.Září 2004 15:08:14
http://www.transformotor.cz
No to je vynikající příklad!
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
15 odpověď odeslal(a) Dana C. ve Středu 1.Září 2004 16:07:34
Pane Turnovský, promiňte, pokud jsem svým dotazem ve Vás vyvolala špatné vzpomínky. Vy máte taky v nativitě cosi se Saturnem či co ? Myslím, že být na Patočkově pohřbu je přinejmenším úctyhodné a nemusíte si vyčítat, že jste nepodepsal Chartu!Není však na mě to jakkoliv hodnotit.
Pokud ta změna ve výtvarné orientaci byla k lepšímu, tak proč ne?Změnil jste techniky - formu nebo hlavně obsah?
Já mám Saturna v opozici na Slunce, otce nemůžu ani vystát, ač k němu občas pociťuji stavy lítosti, nejradši bych ho ...,ale vím, že nesmím, a tak doufám, že se to nějak vyřeší okolo třicítky, pokud se jí dožiju...Očekávám brzy kvadraturu Plutona na Saturn a pak i na Slunce,takže se mám na co těšit...Pluto možná navštíví můj Asc zhruba ve 38 letech.Ale to všechno je daleko,třeba budu tak dobrá jako pan manžel od paní Milošové, a přestanu se taky bát...Je to obdivuhodné !!!
Oboum Vám děkuji, omlouvám se, že jsme kvůli mě zazdili mistra Boudníka.
Vážím si Vašich názorů,jste oba skvělí, jako kočka a pes! ("Jak pejsek s kočičkou vařili dort" - vždycky když si Vás čtu, sladíte mi život!!! Díky!!!!) - promiňte ten familiérní přístup,myslím to dobře.
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
16 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 1.Září 2004 16:47:51
http://www.transformotor.cz
Nemusíte se Dano omlouvat. Žádné špatné vzpomínky jste ve mně nevzbudila. K tomu nepodpisu charty jsem jediný důvod, žil jsem s babičkou, která by ten šrumec nepřežila. Jo mám rozběžnou konjunkci Saturn/Luna. Ty myšlenky které chováte vůči otci dovedu pochopit, sámotného mne od uskutečnění dělil okamžik, vyčítat si to nemusíte, ale je třeba aby si to on uvědomil, že jste vlastně vůči němu velkorysá . Turnovský
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
17 odpověď odeslal(a) V.Milošová ve Středu 1.Září 2004 18:30:41
Milá Dano, pokud si vzpomínám na Karla Čapka, byl výsledný produkt pořádný blivajz a nadto nejedlý. Tedy bych s dovolením zůstala sama sebou. Na kočičky se bezpochyby najde dost jiných adeptek.
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
18 odpověď odeslal(a) Dana C. ve Čtvrtek 2.Září 2004 08:51:44
Paní Milošová, to byla asociace, netřeba přemýšlet nad nepovedeným dortem,mě to jejich "spolužití" připadá milé, i když se sem tam pošťuchují a oba bratry Čapky mám ráda, měla jsem tím na mysli to, že Vy vždycky přidáte ten pozitivní názor a tak nějak ty přímé a někdy dost tvrdé odpovědi pana Turnovského (bez urážky, pes, který štěká - nekouše) vyvážíte a zjemníte a to se mi líbí, je to takové vyvážené. Kdyby tu psal jen jeden z Vás, druhý by mi tu chyběl,a rproto Vám děkuji OBOUM.
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
19 odpověď odeslal(a) h_t ve Čtvrtek 2.Září 2004 15:54:42
jako odpověď si dovolím "citovat" ... 'Já pesimista pravím: Lidé proč hledáte co k nalezení není? Myslíte, že vás Pravda změní?
Já 'Optimista' tuším: Což hledání samo, již nezahání prosté snění!'
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
20 odpověď odeslal(a) h_t ve Čtvrtek 2.Září 2004 16:12:47
PRIJMETE PROSIM MOU OMLUVU - predesly muj prispevek patri do jine diskuze ... "i muuudry schyyba" :-)
-
Re: Když Medek a Švankmajer, proč ne Boudník?
21 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel ve Středu 17.Března 2010 17:36:44
http://www.rezonance.cz
Vladimír Boudník narozen 17.3.1924 v 7:15 SEČ Praha Zemská porodnice
-
VLADIMÍR BOUDNÍK
22 odpověď odeslal(a) Vladimír Boudník ve Středu 17.Března 2010 17:42:14