Zobrazení otázky a odpovědí
-
Krásná nerovnováha
2434 otázku odeslal(a) Martina Lukášková v Pátek 1.Října 2004 21:05:40
Na ukázku sem dávám závěr článku Václava Bělohradského z 19. září 2004 Salon - Být vlastencem Západu? Pěkné Martina Luk
Krásná nerovnováha
Musíme hájit proti všem nepřátelům to, co je Západu vlastní, nabádá Oriana Fallaciová. Ale co je Západu vlastní? Řekl bych, že jen "krásná nerovnováha" mezi pravdou a smyslem, mezi nihilismem pravdy a smyslem našich životních příběhů, světélkujícím jen v pohádkách, které si vyprávějí všechny lidské kmeny, aby "měly kvůli čemu žít". Ta nerovnováha se v Evropě rozvinula do tří nebezpečných vášní, kvůli kterým stojí za to žít, i když každá z nich musí být držena na uzdě, aby se nestala ničivou posedlostí.
Ty tři nebezpečné vášně jsou: vůle k apokalypse, realistické vidění a imaginární společenství slova.
Formulí "vůle k apokalypse" označuji zvláštní jedinečnou sílu, kterou na Západě získalo obyčejné řecké sloveso "apokalypto" neboli "odkrývat, odhalovat, odhrnovat". Prasklá kůra odkryla dřeň stromu, odhrnuji si vlasy z ucha, abych lépe slyšel, odhaluji svou tvář, aby mě přátelé poznali. To obyčejné sloveso získalo v západní tradici strašnou moc: vše je třeba odhalit, nahé vystavit pohledu soudců, před kterými se nikdo neukryje. Už Platon si představuje duši člověka před posledním soudem plnou jizev, z nichž každá mluví o vině, není se kam skrýt před trestajícím pohledem "posledních soudců". I vědec se dívá na svět takovým všeodhalujícím pohledem, věda kumuluje pravdy, odkrývá a odhaluje a co je odhaleno, ztrácí svou svébytnost, je v moci manažerů vědeckých pravd.
Tato vášeň k apokalypse, k poslednímu soudu, ke konečnému řešení, k prohlédnutí každé pohádky, vyhání ze světa smysl - to, čeho si ceníme, to, kvůli čemu vydržíme žít. Bez úkrytu, bez přimhouření očí, bez místa, kam pohled vědců a soudců nesmí vstoupit, bez své "smysl přinášející pohádky" člověk ve světě nepřežije. Obdiv mnoha mladých Evropanů a Američanů v naší technovědecké době k orientálním učením, náboženstvím a léčitelským praktikám vyplývá z toho, že je v nich více úcty pro to, co má zůstat tajemné, zahalené, ukryté, co má zůstat pohádkou.
Formulí "realistické vidění" označuji podivuhodné západní umění "číst text jako výpověď autora o celku světa". To umění se stalo na Západě vášní pod hlavičkou "pěstování krásné literatury": západní obraz skutečnosti - a také nepotlačitelný západní odboj proti silám, které nám vnucují nerealistické vidění a prožívání světa - je výsledkem "umění číst literární dílo". V čem spočívá? Ve schopnosti rozeznat odkazy na celkový děj v jednotlivých událostech. Takové "celek odkrývající" čtení je, podle slavné Auerbachovy rekonstrukce (Mimesis: zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách, nakl. Mladá fronta 1998) důsledkem vlivu literárního stylu evangelií, který probořil hranice mezi fraškou a tragédií, mezi vznešeným a nízkým, mezi jazyky; položil tak pevné základy k "literárnímu polylogismu", který odhaluje vznešené hrdinství v "obyčejných životech", tragédii v komických příbězích malých lidí na periferii mocných center. Auerbach označuje slovem "figurálnost" takový způsob psaní, v němž veškerý zájem čtenáře či diváka je "odváděn k širokým významovým souvislostem". Jeden z největších literárních vědců minulého století Northrop Frye analyzuje ve své knize Velký kód (nakl. Host 2000) historické předpoklady "figurálního" způsobu čtení, které je "Západu vlastní", takto: tak jako Nový zákon je skryt ve Starém zákoně a Starý zákon je v Novém zákoně zjeven, v každém obyčejném životě je skryt celkový smysl a každý život jej nějak zjevuje. Obyčejný život Karla Čapka je velkou metaforou západního způsobu psaní a čtení; inspiruje jej hledání obrazu, "na kterém mohu vidět celý svůj život, ne rozvinutý v čase, ale celý najednou, se vším, co bylo, a ještě s nekonečným mnohým, co nad to mohlo být". Realistické vidění je spjato s uměním vyprávět příběhy, které jsou sice fiktivní, ale odhalují to podstatné, životní celek. "Svět ve své žité podobě je celek... vždy je před jednotlivostmi, překračuje je a zahrnuje je v sobě, takže v každé je celý spolumíněn..." (Jan Patočka).
Jen literární dílo v nás umí probudit toto vidění žitého celku v každém zvláštním příběhu.
Tento způsob čtení zakládá důstojnost člověka v západní kultuře, ale má i svou démonickou stránku. Vztah k celku může nabýt podoby totalitní lhostejnosti k jednotlivcům, k jejich hlediskům a zkušenostem, může se stát ničivým násilím celku na svých částech.
Třetí evropskou vášní je zakládání imaginárních společenství čtenářů knih, jejich vykladačů a komentátorů. V takovém společenství jsou jedinci svobodní ve zvláštním smyslu - jsou nezávislí na všem lokálním, pokrevním, historicky daném; jsou sjednoceni porozuměním smyslu textu a společným bojem za jeho šíření - immagined communities tomu říká americký historik Benedict Anderson.
Jedná se o zvláštní typ umělých společenství, v nichž loajálnost k pochopenému slovu převažuje nad loajálností k pokrevní pospolitosti, k národu či ke společenské třídě. Význačným typem takového společenství je Respublica Litteraria nebo République des Lettres, do níž smí vstoupit jen ten, kdo je ochoten zanechat před dveřmi vazby na všechno, co je jen soukromé, náhodné a lokální, a tedy nepodstatné.
Základem imaginárního společenství slova je porozumění smyslu textu či diskurzu, z něj vyrůstá jako ze semene, abychom použili biblickou metaforu. Lidé tu jsou sjednoceni změnou, kterou v každém z nich porozumění smyslu slova vyvolalo. Když Ježíš řekne o své matce "Kdo je ta žena?", odhaluje závratný rozdíl mezi univerzálním společenstvím (božího) slova a náhodnými pokrevními svazky.
J. P. Sartre v citované přednášce vypráví podobný příběh: mladý muž se rozhoduje, zda odejít bojovat do Británie, i když důsledkem bude pravděpodobná smrt jeho matky. Rozhoduje se mezi dvěma typy loajálnosti, mezi univerzálním (i když imaginárním) společenstvím těch, kdo pochopili smysl slov, zakládajících demokracii, a jen partikulární (i když reálnou) pospolitostí pokrevní, sjednocenou láskou a sympatií k jednotlivým lidem.
Západní dějiny jsou především dějinami imaginárních společenství čtenářů textů, jejichž historicky nejdůležitějšími typy jsou moderní národy a velká mezinárodní hnutí.
Není ale společenství účinného slova často společenstvím iracionálním? - Vzpomeňme na dav skandující Hitlerova hesla! Není rozum bezmocný před strhující silou démonického vytržení, které rétor umí vyvolat svým slovem? Ano, společenství slova mají i svou démonickou stránku, jsou často dogmatická a inkviziční, vyhlašují určité texty za posvátné, zavádějí jejich kult a ustavují tyranii autorizovaných interpretů.
***
Nějaký závěr?
Vidím v televizních zprávách francouzské dívky islámského vyznání pochodovat ulicemi Paříže na podporu svého "práva na stud" neboli práva nosit ve škole šátek na hlavě. Bráníme to, co je Západu vlastní, když jim to zakazujeme? Vzpomínám si na podobnou kauzu - na zoufalý boj některých mých spolužáků za právo nosit dlouhé vlasy i ve škole.
Západ není katalog příkazů, zákonů a institucí, které bychom měli vnucovat kulturním cizincům. Je mu vlastní jen oživující nerovnováha mezi třemi vášněmi (a uvnitř nich), o kterých jsme tu uvažovali. Kdo se setkal s jejich osvobozujícími účinky, už se nemůže vrátit k archaickému "životu v rovnováze", vlastnímu tradičním společnostem. Jen toto stržení do nerovnováhy všech kultur, které se s námi setkávají, je "kauza Západu" - v dobrém i zlém.
Filosofovi Janu Samohýlovi a jeho českobudějovickým studentům, v jejichž inspirujícím středu jsem poprvé hledal slova pro tuto úvahu. V. B.
-
Re: Krásná nerovnováha
1 odpověď odeslal(a) KX-B v Pátek 1.Října 2004 23:15:36
Hmmm... na mě je to příliš "básnické".
-
Re: Krásná nerovnováha
2 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 1.Října 2004 23:27:01
na mne to příliš básnické není a nejraději bych poslal do zadele jak muslimy tak křestany spolu s židy. Pro mne je to jedna pakáž, která svými heátkami ohrožuje život na zemi a my ostatní to máme platit? Ani hovno! Ať se povraždí mezi sebou a nás do toho netahají. Turnovský
-
Re: Krásná nerovnováha
3 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 2.Října 2004 16:19:22
Kolikrát jsem už na tohle změnil názor...(povzdech)
Každopádně mi tento příspěvek upřesnil a zdůraznil souvislost mezi "společenstvím slova" (volně jmenuji třetí vášeň) a všemi náboženstvími, která vycházejí z nějaké knihy. Řekl bych, že hrozbou nejsou věřící těchto náboženství sami o sobě, ale ti z nich, kteří patří mezi čtenáře jediné knihy...nebo čtenáře jediné pravé knihy.
Ondřej
-
Re: Krásná nerovnováha
4 odpověď odeslal(a) Dotaz v Sobotu 2.Října 2004 17:36:48
..co Svědkové Jehovovy..ti se také považují za jediní a pravý.
-
Re: Krásná nerovnováha
5 odpověď odeslal(a) KX-B v Sobotu 2.Října 2004 17:50:48
A oni sami se snad nepovažují za jediné a vyjímečné?
-
Re: Krásná nerovnováha
6 odpověď odeslal(a) Dotaz v Sobotu 2.Října 2004 18:15:41
Ale ano,považují,proto mě to zajímá.Oni jsou také vlastně čtenáři jediné knihy,,pravé knihy"..Myslíte že se jim to také nějak zvrtne?
-
Re: Krásná nerovnováha
7 odpověď odeslal(a) Turnovský v Sobotu 2.Října 2004 18:28:08
http://www.transformotor.cz
Co se pamatuji, tak snad jednou Svědci jehovovi (ne že bych měl pro ně nějakou slabost, ale přece jen byli pronásledování bolševikem) vzali do rukou zbraně a někde na americkém středozápadě vystříleli komunitu maharišiovců, která jim začala stahovat ženský na transcendetální meditaci. Ještě vzpomínám na Dušana Zbavitele, který nám na kurzech sanskrtu líčil, jak když je dlouho v Indii klid, tak se náčelníci muslimské a hinduistické komunity v nějakém městě dohodnou a způsobí rvačku, která zas ty jejich ovečky zažene do stáda. PT
-
Re: Krásná nerovnováha
8 odpověď odeslal(a) Neo v Sobotu 2.Října 2004 21:49:03
Proč je svět takový jaký je, pro někoho zdrojem plných uměleckých inspiraci, prodruhého zdrojem utrpení a bolesti.
Je to ve "hře" která se hraje v počtu 7 miliard lidských životů, která podléha mnoha pravidlům, jak lidského světa, tak světa lidské duše,svědomí, tak i našeho okolí, naší minulosti, příslušnosti,jež jde dále do světa bez hranic, které naše osudy vetkávají do mnoha životů v čase, tak aby nakonec v prohlédnutí došlo k osvícení a naplnění.
Než se tak stane, má též pro nás pravidla, která nás vedou napříč životy a jsou neúplatná.
To vše vytváří úžasné prostředí pro zrání lidského ducha, vytváří systém určitých stupňu, které v sobě zahrnují "vítěze" předchozích kol "her", jež v celistvosti vytváří něco jako pyramidu,postupného vzestupu, nalezení a zároveň rozpuštění tahu k lidské a hmotné podstatě.
Je to mnohovrstevnatý proces, který na každém dalším stupni poznání ukazuje jiný /zralejší/ pohled na náš svět, až postupně zmizí potřeba věci uchopovat do systému, k prohlédnutí že vše je jak má být, že dobro a zlo jsou jen dějové iluze, teto velké hry.
Každý k nalezení míru v sobě /prohlédnutí/, potřebujeme zrcadlo, a to je většinou naše okolí, které nám ukazuje pravý stav našeho bytí,jež nás mnohdy přivádí vědomě či nevědomě k odhalování své podstaty, což je pramen naší cesty ... .
Právě ta potřeba zrcadla, tedy rozmanitosti okolí, ukazuje na druhý fenomén Země, poskytnou optimální životní prostředí pro rozvoj cesty k celistvému bytí, a ukazuje též světlo, proč je svět tak jaký je, neboť jedním vzorem pro všechny by jsme ostatní uvrhli do celistvé /duchovní/ stagnace... .,
Svět netouží po Lásce, ostatně láska má mnoho pojmů a emocí, od lásky k otčině, po lásku k štěněti, nebo rodičů k potomstvu.... .
Co svět potřebuje je snaha po nestranném vnímání dějů, tedy pochopení, jež vyvěrá z postupného "seznamování" s životem, jež nám dává zažitou zkušenost a vhled, tedy p o ch o p e n í z kterého pramení láska, úcta a pokora .... .
Neo
-
Re: Krásná nerovnováha
9 odpověď odeslal(a) KX-B v Neděli 3.Října 2004 00:02:34
A aby byla na světě větší "sranda", tak to mají lidé zkomplikované navíc tím, že mají emoce, bez kterých by nemohli fungovat. Vše co vnímáme svými pěti smysly cedíme a vyhodnocujeme emocionálně. Takže jsme v pěkné bryndě :-) (viz 2429) Nejschopnější asketové dokáží své emoce skoro úplně potlačit, ale pochybuju, že by to byl ideální cíl snažení, a že by k tomu někdy dospěla většina lidstva (pánbůh nás pak ochraňuj :-)).
-
Re: Krásná nerovnováha
10 odpověď odeslal(a) Neo v Neděli 3.Října 2004 08:37:29
To je trefení přímo na hlavičku hřebíku.
Část svých emocí máme zděděných z říše zvířat, jsou to mnohé nevědomé i vědomé instinkty, které občas zafungují v krizi, a když není dost silné zpracování plnějším vědomím, naším vnitřním morálním kodexem, dochází k jejich plnému nahému projevu, který může být oto hrůznější neboť se zde setkávají dvě hodnoty, spíše nevědomá zvířecí a vědomá lidská co může vytvořit hrůzný koktejl projevu .... .
Výše uvedené též naznačuje že i emoce a instinkty procházejí vývojem, slábnou jsou překryty nebo nahrazeny.
Pravě tyto emoce mají i tvůrčí sílu, lepe řečeno tah, který prostřednictvím neurochemického ovládání v mozku, které je nepřímo pod vlivem kosmického počasí naší sluneční soustavy, vytváří onen nevědomí tah ... .
Neo
-
Re: Krásná nerovnováha
11 odpověď odeslal(a) Anonymous v Neděli 3.Října 2004 09:59:52
Tak to jste hezky rozebrali.
Ještě by to chtělo tedy konkrétně jak se to týká Pluta,Neptuna,Luny,Venuše.
-
Re: Krásná nerovnováha
12 odpověď odeslal(a) Neo v Neděli 3.Října 2004 11:11:04
Jednoduchý vzorec převodu vzájemného ovlivňování a působení není.
Je to možná že i tím že nic nefunguje samo osobě.
Jak planeta Venuše, tak i Pluto a další jsou v nějaké poloze k ostatním planetám, tak že jejich esence se mění do různých projevů od + až do - s příslušnou planetou či konstalací ... .
Jinak řečeno Venuše může mít mnoho poloh, od smyslné, po umělecky založenou,či majetnickou a laskavou ... .
Zrcadlem rozptylu vlivu planet jejich vzájemným spolupůsobením je neurochemická laboratoř mozku.
Velmi zjednodušeně se dá vyjádřit do dvou poloh, které vyjadřují dvě skupiny neurotransmitérů, jež jsou v mnohém odpovědni za naše chování, tedy i emoce.
Jedna skupina dopaminu má pod sebou škálu přenašečů, které vytváří vzájemným ovlivňováním, je to velmi složitý proces přenášení vzruchů, tím že je buď blokují nebo vytváří, vybuzují v nás hněv,agresy, deprese, obscesy, úzkost a další tyto nazveme to negativní projevy, což ukazuje na samotné řazení této skupiny.
Druhá skupita serotoninu, dokáže odblokovat nebo otevřít, pomoci vlastních přenašečů, patří sem i tyrosin, pocit, radosti,pohody, i té jiskry která je mezi milenci, svět je plný slunce.
Je to užasný svět, který je velmi jemně vyladěn, a tvoří onu psyché naší bytosti, náš statut i duši.
Vetšina duševních nemocí, vzniká nerovnováhou v tomto chemicko neuro hospodářství.
Zajímavé by bylo si rozvést pléjádu neuropřenašečů jež vytváří naší osobnost, a k nim přiřadit příslušnou planetu.
Třeba Venuše - Tyrosine.
Celé to poukazuje na fakt, že astrologie není ve "vzduchu", ale že má přímé působení na nás, a náš život.
Neo
-
Re: Krásná nerovnováha
13 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 3.Října 2004 12:07:27
To je jeden pohled na věc, milý Neo, řekl bych chemický.
Také se ovšem dá říct, že ony chemické reakce jsou až následným projevem interakcí energetických polí.
Přeju krásný den !
-
Re: Krásná nerovnováha
14 odpověď odeslal(a) radmila v Neděli 3.Října 2004 12:43:13
long live Oriana Fallaci. Pěkný článek, což o to, ale ta úvodní věta ve spojení s následujícím textem...no to je přece ta pravá ukázka, vo čem je ta naše euroatlantida... Oriana (žena) zvolá: "Musíme bojovat proti všemu, co ohrožuje naši západní civilizaci!!" Pan Bělohradský (muž) si toho volání povšimne, ale namísto aby se obral tématem, jak bojovat, přemýšlí o pojmenování euroatlantských hodnot. Nic proti, pojmenoval docela pěkně. Jen obracím pozornost zpět k úvodní větě jeho článku.
-
Re: Krásná nerovnováha
15 odpověď odeslal(a) radmila v Neděli 3.Října 2004 12:50:01
"hájit proti všem nepřátelům" znamená chca nechca bojovat, to jen pro upřesnění. Že Francie zakazuje nosit šátky? si na minutu představte, kdyby v kterékoliv islámské zemi vylezlo pár místních obyvatelek s tim, že ony islám ne, a tudíž že chtěji nosit třeba kříž či jakýkoliv jiný islámu nemilý symbol. He? jak dlouho myslíte, že by demonstrovaly?
-
Re: Krásná nerovnováha
16 odpověď odeslal(a) radmila v Neděli 3.Října 2004 14:56:51
http://www.angle.cz/index.phtml?go=clanek&id=617
-
Re: Krásná nerovnováha
17 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pondělí 4.Října 2004 00:36:55
Hoj Radko, zdravím Tě.Já však v této záležitosti zastávám názor na způsob Sv. Terezy. Když se jí ptali "Bojíte se čerta?",odpověděla: "Bojím se těch, co se bojí čerta".
Ondřej
-
Re: Krásná nerovnováha
18 odpověď odeslal(a) radmila v Pondělí 4.Října 2004 11:16:50
hoj Ondro, já se čerta nebojim, já mu chci dát přes držku, a nebudu podporovat ty, kteří chtějí hájit čertova práva, neb škoděj víc nežli čert sám.
-
Re: Krásná nerovnováha
19 odpověď odeslal(a) oi v Pondělí 4.Října 2004 12:17:44
Já vím, že Ty se ho nebojíš. Promiň, opomenul jsem zdůraznit, že to nebylo určeno Tobě osobně, ale tisícům lidí, kteří se ho bojí a v tomto strachu je posiluje názor, že jsme ohroženi tím, nebezpečím, o kterém píšeš. S tím čertem to ostatně ode mne nebylo přesné, protože jsem měl na mysli spíše démonický obraz, kterým se (podle mě) nezápadní kultury často vykreslují. A skutečný čert může být někde úplně jinde, třeba právě u nás na západě.
Ale to je právě půvab mnohosti názorů. Každý vidí hlavní nebezpečí jinde - jeden z nás je na stráži směrem k (jiho)východu, druhý směrem k západu, třetí třeba i směrem k mimozemskému kosmu (i když to nesdílím) takže je vše v nejlepším pořádku.
O.
-
Re: Krásná nerovnováha
20 odpověď odeslal(a) Kristina M. ve Středu 6.Října 2004 11:22:16
-
Re: Krásná nerovnováha
21 odpověď odeslal(a) radmila ve Středu 6.Října 2004 12:30:39
muheheéé:)) mně se nejvic líbí hipísácký ekologista. Hned jsem si vzpomněla na píseň z Jaye a Mlč. Boba: Blíží se ke mně výzkumnííík...já nechci ten sprej v očích mííít...
-
Re: Krásná nerovnováha
22 odpověď odeslal(a) Martin Badžič ve Středu 6.Října 2004 13:46:51
Všechny tyhle šaškarády mají společné to,že musejí mít svého ďábla (nepřítele z venku), kterého se jejich ovečky musejí bát aby se semkly a poslouchaly, páč jinak by na to hodily bobek. Ohrožené stádo potřebuje vůdce a o tenhle džob byl vždycky zájem. Došli predátoři, ale patřičné pudy ještě fungují, tak si to takhle kompenzujeme a občas někdo zjistí, že se na tom skvěle profituje.
-
Re: Krásná nerovnováha
23 odpověď odeslal(a) oi ve Středu 6.Října 2004 14:16:57
Horší je, že nemalý zájem je i o to, být co nejvíc tou ovcí.
Ondřej
-
Re: Krásná nerovnováha
24 odpověď odeslal(a) Martin Badžič ve Středu 6.Října 2004 15:18:26
No jéjé. Vždyť pocit sounáležitosti je tak opojný. Drsným příkladem toho je například to, že se půl tisíciletí dokázal spořádaný a perfektně strukturalizovaný dav dívat na masakry v Koloseu a jiných amfiteátrech. Na jedné lodi s císařem tu zažíval blaho z účasti na systému nejeden pocmrnda. Rozpuštěn v mašinérii a rád, že není úplně vyobcován a považován za bestii v podobě dravce, kterým by mohl být předhozen. Ukřivdění křesťané, kteří přišli s ideou nenásilí a lásky k bližnímu v období devalvace vlastního učení zase zkoukli nějaký ten proces s čarodějnicemi. Pak se tu taky parazitovalo na sociální rovnosti na ordnungu. Používání symbolů a náboženství jako prostředku k získání moci je zrůdné lidské hoby. Jen mě jímá hrůza při pomyšlení na to čím asi bude muset lidstvo projít projít než (snad)pochopí, že glorifikace jedné idee na úkor ostatních vede vždy k jejímu rozmělnění, zneužití a je cestou do pekel. Je zarážející jak pomalu jde vývoj v oblasti vzájemného soužití ve srovnání s naší schopností ovládat hmotu.
-
Re: Krásná nerovnováha
25 odpověď odeslal(a) MajkaX ve Středu 6.Října 2004 15:55:04
Ale my jsme dostali příležitost tady, na Zemi. Náš úkol není pohodlný odstup a povýšené "splývání s vesmírem", ale aktivní účast na pozemském dění. A to je kompromis, ne ideál. Proto je to tak těžké, nejednoznačné a rozporuplné. Můžete mít ústa plná ideálů, ale v okamžiku kdy vám půjde o něco cenného - o život, rodinu, osobní svobodu budete asi jednat trochu jinak. V souladu s okamžitými možnostmi. Nebo o to cenné přijdete. Je to jednoduché. MajkaX
-
Re: Krásná nerovnováha
26 odpověď odeslal(a) oi ve Středu 6.Října 2004 16:22:08
Řekl bych jen, že to není buď anebo, taky že to není kompromis (mezi těmito dvěma stanovisky), ale že je možné obojí nechat vzájemně prostupovat bez rozporu: Od galaxií či vesmírných odyseí k praní podělaných plen a hlídání faktur...a zase zpátky. Jak nahoře, tak dole je i o tom.
O.
-
Re: Krásná nerovnováha
27 odpověď odeslal(a) MajkaX ve Středu 6.Října 2004 16:35:16
No, až je tady budeme mít a budete několikrát denně povinně padat na kolena, třeba budete mluvit jinak. To asi o nějakém jiném řešení než ano nebo ne těžko budete diskutovat. MajkaX
-
Re: Krásná nerovnováha
28 odpověď odeslal(a) Martin Badžič ve Středu 6.Října 2004 16:56:56
Myslím, že Ondřej to napsal velice výstižně. Uvedení všech rovin od biologické přes společensko kulturní až třeba po tu transpersonální do rovnováhy není vůbec jednoduché, ale osobně to považuji za štastnější volbu než se například vézt na vlně společnosti. I dozorci v koncentráku dělali "jen svoji práci" pro společnost. I společnost může být nemocná a zvrácená a je třeba ji občas nakopat do zadnice. Ten odstup je důležitý pro pochopení souvislostí. Zabedněné vlastenčení a obhajování čehosi co je Západu vlastní podle mne zavání zpátečnictvím a privilegovaným vydělováním se. Dokud nepovolí zatvrdlost na obou stranách tak to lepší nebude. Mě přijde tragikomický už jen ten výraz Západ, když žijeme na kouli, která se otáčí.Už necham těch "velkejch" slov a jenom dodam, že sme všichni lidi(západ nezápad) a máme tady v tom pěknej bordel.
-
Re: Krásná nerovnováha
29 odpověď odeslal(a) Martin Badžič ve Středu 6.Října 2004 17:07:43
No, až je tady budeme mít....
Do jisté míry máte pravdu. Na druhou stranu bych nerad aby se tahle obava opět zneužívala a mým dětem se ve škole, v rámci upevnění režimu, říkalo "až bude válka" "oni čekají na naši chybu" a byly nuceny jako já běhat v igelilovejch pylíkách na rukou okolo školy.
P.s.: Buďme optimisti.
Plány Muslimů zhatí naši vepři boubelatí :-)
-
Re: Krásná nerovnováha
30 odpověď odeslal(a) Ondřej ve Čtvrtek 7.Října 2004 00:03:51
To bylo dobrý, Martine.
MajkoX, chtěl jsem jen kvůli přehlednosti oddělit téma roviny možného civilizačního střetu od tématu (neméně častého) střetu praktických, pozemských věcí od záležitostí duchovních a vesmírných. Jinak pokud se týká muslimů aj., nepovažuji je za hlavní riziko naší doby, ale to bych se opakoval a nikam by to nevedlo.
Pokusím se o zobecnění v této záležitosti: Lze vystopovat docela zajímavou – velmi neptunskou - souvislost mezi náboženstvími-civilizačními okruhy a příslušností k úmoří toho či onoho oceánu. Nejhrubší, globální dělení nám ukazuje tyto typické korespondence (se spoustou výjimek, samozřejmě):
Křesťanství – úmoří Atlantického oceánu
Islám – bezodtoké pánve
Hinduismus, buddhismus – úmoří Indického oceánu
Judaismus – průsečík výše uvedených tří oblastí na území Izraele
Buddhismus, taoismus, šintoismus – úmoří Tichého oceánu
Šamanismus – úmoří Severního oceánu
Je to námět k diskuzi, kterou lze dále rozvinout, žádné tvrzení.
-
Re: Krásná nerovnováha
31 odpověď odeslal(a) PS: ve Čtvrtek 7.Října 2004 10:07:03
Trochu jsem zanedbal indiánské kultury, australské křesťany, muslimy v Indonésii aj. Detailnější rozbor by však na druhé straně ukázal, jak dalece sedí korespondence úmoří (tj. oblast pevniny, ze které tečou řeky do nějakého společného moře nebo oceánu) s lokálními nábožensko-civilizačními okruhy uvnitř jednoho okruhu hlavního, globálního. Mám na mysli např. teritoria katolická a protestantská.
O.
-
Re: Krásná nerovnováha
32 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pátek 8.Října 2004 22:33:24
Hoj Radmilo, co Ti prožluklí muslimové? Už jsme spolu kvůli nim dlouho nezápolili. Vzpoměl jsem si na to, když jsem si uvědomil, že heavymetalisti - a že to jsou často ta nejcitlivější čidla všeho shnilého ve společnosti - na ně příliš neodkazují. Ale třeba nemám přehled. Napadlo mě to dneska v metru, když jsem viděl tričko Iron Maiden s jejich maskotem, který (do obrovské míry zvětšen) rozdrásává z obsazeného, přilehlého vesmírného prostoru zeměkouli. Podobná trička jsem už viděl víckrát, ale na tomto bylo dole napsáno:
NO WORLD ORDER!
A to považuju za trefu, trefu do černého, pokud se týká toho, co nás nejvíc ohrožuje.
-
Re: Krásná nerovnováha
33 odpověď odeslal(a) Martin Badžič v Pátek 8.Října 2004 23:20:05
-
Re: Krásná nerovnováha
34 odpověď odeslal(a) Martin Badžič v Pátek 8.Října 2004 23:21:48
Eddie je jinak hodnej. :-)
-
Re: Krásná nerovnováha
35 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 9.Října 2004 12:20:31
Tam byl ještě jinak - Zemi držel drápatou tlapou, a z tlamy vybavené ostrými tesáky nad ní slinil. Ale hlavně ten nápis pod tím:
NO WORLD ORDER
Když si vzpomenu na Havlova slova o potřebě globálního NOVÉHO ŘÁDU bytí, jde mi z něj mráz po zádech. Když si vzpomenu, jaké lidi zval při Fórech 2000 na Hrad, vč. H. Kissingera, jak mu odřekl Dalajláma atd. atd.
Starej Merlin měl pravdu: Nebezpečí je tam, kde ho nečekáš.
O.
-
Re: Krásná nerovnováha
36 odpověď odeslal(a) radmila v Sobotu 9.Října 2004 13:28:24
hoj Ondro, jak praví Martin, Eddie je fakt hodnej:) však se podle něho jmenuje náš Eda. Ani se mi nechce s tebou se příti, jenom bych připomněla Sodom: REMEMBER THE FALLEN. Každej ať bojuje, jak umí, ale ať bojuje.
-
Re: Krásná nerovnováha
37 odpověď odeslal(a) radmila v Sobotu 9.Října 2004 13:31:13
hm, čeština to má takové fakt nic moc, to "bojovat", boj, bojim.... "Brrránit se" už zní líp.
-
Re: Krásná nerovnováha
38 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 9.Října 2004 22:07:02
Já bych tu češtinu nepodceňoval, vždyť boj je boy. Zdravím Tvého Edu.
O.
-
Re: Krásná nerovnováha
39 odpověď odeslal(a) Martin Badžič v Neděli 10.Října 2004 05:59:31
Já mám takhle pojmenovanou korelu :-) Jsem malinko vykolejenej :-)Čumim na kvadrát, když někdo nadhodí skladbu z kontroverzního Agent Orange.
P.s.: Radmilo, klekám.
-
Re: Krásná nerovnováha
40 odpověď odeslal(a) Martinova korela + radmilin pes + Ironí obludka v Neděli 10.Října 2004 19:30:50
Jsme maskot? a co to slovo znamená? malý předmět nebo zvíře pro štěstí, říká Slovník cizích slov... třeba jsme potřeba. Jsme.