Zobrazení otázky a odpovědí
-
JAN ŠVANKMAJER
2386 otázku odeslal(a) Turnovský v Neděli 29.Srpna 2004 20:59:21
http://www.transformotor.cz
ve čtvrtek 2. září na ČT2 od 21:40 Pocta janu Švankmajerovi, surrealistickému výtvarníkovi a filmaři a loutkáři, který kdysi začínal v Semaforu. Pozoruhodná je v jeho nativitě imaginativní konjunkce Slunce/Neptun a svébytná estetická opozice Venuše-Saturn, účastníkem svítání je tu Pluto, Mars a Venuše
-
Re: JAN ŠVANKMAJER
1 odpověď odeslal(a) jš v Neděli 29.Srpna 2004 21:00:57
-
JURAJ HERZ
2 odpověď odeslal(a) JURAJ HERZ v Pátek 3.Září 2004 15:00:49
Je pozoruhodné, že vestejný den (a rok ale v Kežmaroku) se narodil i režisér slovenského původu Juraj Herz, který je původně také loutkář jako Jan Švankmajer. P.T.
-
Re: JAN ŠVANKMAJER
3 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 3.Září 2004 15:28:22
http://www.transformotor.cz
Ve včerejším Salonu Práva je rozhovor s Janem Švankmajerem s názvem: Neviditelná ruka trhu je zase jen mocenská ideologie. Vyjímám:
"Věříte v astrologii? A může vás nějak ovlivňovat v životě i v tvorbě?
Astrologie mě ani tak nezajímá jako "věštecká metoda", ale jako určitý tradiční a imaginativní výkladový systém světa a života, podobně jako jím je například alchymie nebo psychoanalýza, ale i surrealismus.
Jak vidíte současný svět? nestala se teď komerčnost manipulátorem kulturního dění?
Člověk se v okamžiku, kdy vstoupil na cestu civilizace, stal objektem manipulace. Možná že i samotný akt tohoto vstupu byl výsledkem určité manipulace. Podle Freuda je každá civilizace či kultura postavená na reperesi. A manipulace je jedním z prostředků této represe. Z toho například vyplývá, že komerční reklama, která má jasný manipulativní charakter, není tak nevinná, jak by si chtěli namluvit někteří její tvůrci, ale že jde u nich o kolaboraci s represí, která si v ničem nezadá s kolaborací "uměleckých" propagátorů stalinismu.
reprse a manipulace není výsadou jen totalitních systémů. Manipulace v "demokratickém" světě je o to nebezpečnější, že se před veřejností maskuje za hodného a zábavného strýčka, kterému je jakákoliv ideologie na hony vzdálená. Ale pojmy "trh", "tržní prostředí", "neviditelná ruka trhu", o které se opírá a kterým slouží, nejsou nic jiného než zase jen mocenská ideologie.
Surrealismus přinesl svobodu tvůrčí fantazie. Je rozdíl mezi svobodou jednotlivce, společnosti a uměleckou svobodou?
Otázka po svobodě je základní otázkou lidstva, asi proto se na ni hledají tak těžko odpovědi. Když usilovat o svobodu, tak o absolutní, jak ji rozuměl "božský markýz" jenomže absolutní svoboda jedněch dovedená do všech důsledků znamená nesvobodu a otroctví druhých. Absolutní svoboda je elitářskou záležitostí. Přesto si ale myslím, že o nic menčího, než je absolutní svoboda, nemá cenu v živtě usilovat. Marxova definice "svoboda je poznaná nutnost" mě neuspokojuje svým utilitarismem a pragmatismem. Chybí ji totiž rozměr touhy.
Možná, že svoboda jako taková - jako stav neexistuje, že by se spíš mělo mluvit o osvobozování, že se totiž jedná o nepřetržitý proces, nikdy nekončící. V tom případě je třeba tento proces ztotožnit s revoltou. Čili svoboda se vždy tvoří na rubu systému. To samozřejmě platí i u umělecké svobody, protože svoboda je nedělitelná."
A Turnovský dodává:
To samozřejmě platí i pro astrologii, lépe řečeno nepřetržitý osvobozovací revoltující proces vedený s pomocí astrologických postupů a prostředků.
-
Re: JAN ŠVANKMAJER
4 odpověď odeslal(a) Jiří v Pátek 3.Září 2004 18:10:07
Přesto si myslím, že existuje absolutní osobní svoboda, která nezotročuje nikoho dalšího...