Zobrazení otázky a odpovědí
-
Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
2009 otázku odeslal(a) Jiří K. ve Čtvrtek 5.Února 2004 23:32:01
Tak jsem se trochu díval na synodické cykly Merkura a Venuše - nebylo by na škodu začlenit tam to osmičetné dělení a brát to pořádně cyklicky. Škoda, že to ten Meyer ve svých pracech pořádně nedotáhl, některé ty myšlenky tam jsou celkem zajímavé.
Vezmeme-li např. cyklus Venuše, tak podle mě hodně zjistíme tím, že aplikujeme osmifázové členění. Jen jsou ty fáze dost nevyrovnané, zdaleka nejvíc lidí bude "předúplňkových" a "poúplňkových", tedy fáze 4 a 5. Ale třeba to má něco naznačovat, třeba to zdůrazňuje to, že má-li systém hodnot nějak fungovat, musí se pro něj pomocí introspekce a podobných věcí nalézt smysl a musí brát ohledy na okolní realitu. A lidé zbylých fází jsou pro vnášení nových pohledů na tradiční hodnoty a pro abstrahování semen z hodnot zaběhlých. Řečeno hodně zjednodušeně, v podstatě jen myslím, že by se asi člověk neměl děsit, když si lidi rozdělí na osm diametrálně nestejných skupin. V té čtvrté a páté fázi potom můžeme přihlédnout k tomu, jak daleko je Venuše od Slunce a jakou rychlostí se k němu blíží (či se od něj vzdaluje).
V cyklu Venuše dojde k několika zásadním momentům. Prvním je začátek cyklu, tj. dolní konjunkce, pak se Venuše začne retrográdně pohybovat od Slunce. Venuše je oplodněna individualizující sluneční vůlí, čekal bych, že systém hodnot a emoce těchto lidí budou dosti subjektivní, možná zmatené, možná by
mohl často jít i proti jejich vůli, což může na druhou stranu vést k inspiraci. Pak se Venuše ve svém pohybu zpět zastaví a je stacionární, aby
mohla nabrat sílu a vydat se výhledově prosazovat nové hodnoty a potřeby,
které se zrodily v nitru. To zastavení mi docela na počátek druhého z osmi kroků sedí, chcete-li, na archetypálních 15° Býka. Takoví lidé by mohli mít touhu narážet svým systémem hodnot a citovým životem na tradiční hodnoty, mohli by se často cítit nepochopeni a vést nějaký takovýhle boj proti tradici. Venuše od bodu své stacionarity zrychluje od nuly, snaží se svou rychlostí vyrovnat Slunci (snaží se získat nějaké sebevědomí k prosazení?). Sice se začne pohybovat vpřed, ale reálně (zodiakálně) na Slunce ještě stále ztrácí, neboť na to ještě nemá rychlost. Když se rychlost Slunce a Venuše
vyrovnají, nemůže už se Venuše od Slunce více vzdálit, neb teď se začne přibližovat. To je bod nejdelší elongace Venuše a počátek třetí fáze. Je to jakýsi bod krize, tito lidé by mohli být emocionálně dosti přímí a rázní, snažíce se svůj systém hodnot reálně prosadit a vtělit ho do něčeho konkrétního (to může vést např. k umělecké či jiné tvorbě). Koncem této fáze
by mohl být bod, kdy je Venuše nejjasnější (docela mi tam těch 15°Lva sedí). Sice to není žádným způsobem snadno prokazatelný bod, ale měli bysme vycházet zejména z toho, že astrologie má své kořeny v pozorování oblohy a když se na nebi periodicky objevuje takto významný úkaz, můžeme si být jisti, že je důležitý. To je počátek dlouhé fáze, kdy se narodí nejvíc lidí. Období nejjasnější Venuše je příslibem toho, že má smysl za své hodnoty bojovat, že to není jen individualistické mrhání. Emocionální život těchto lidí je přímý, celkem sebevědomě a důvěřivě se vrhají do tvorby, různých subjektivních radovánek a budou se stavět problémům z okolí, ale už jim půjde i o druhé a jejich systém hodnot nemůže fungovat bez toho, aniž by aspoň podvědomě tušili, že berou na své bližní ohled. Budou pořád přemýšlet - je tento můj názor správný? Neuškodím tím někomu? Proč vůbec nemám rád takovéhle lidi atp. Stále ale budou vést city a hodnoty, které jsou teď rychlejší a rychlejší,
vědomé hodnocení přijde až po cítění.
Horní konjunkce se Sluncem vede k setkání Venuše ze strany, opačné té naší. Venuše se na Slunce podívá z širšího vesmíru (jako na hvězdu dejme tomu) a začne si uvědomovat, že její individualita je jen jednou z mnoha a že prosazování svých subjektivních hodnot nestačí. Musí hodnotit objektivnějším způsobem. Cítí, že teď je její hodnotový systém na vrcholu a že jej může bez obav používat. Tito lidé by mohli vše nejprve rigidně, zrale a objektivně hodnotit, a potom dle toho vytvářet svá citová stanoviska. Podvědomě cítí, že je třeba vytvořit stabilnější než osobní hodnotový systém, neboť takovéhoto objektivního vědomí v celém cyklu už nebude - Venuše se od Slunce opět vzdálí a kdoví, co bude potom. Pak tu máme další malou krizi - nejjasnější Venuše - zde člověk vzniklý abstraktní systém hodnot, založený na mínění ostatních, chce rozšířit ještě dál. Sdílí a chápe různé pohledy na věc, či spíš emocionální stanoviska ostatních lidí a snaží se z nich abstrahovat nějaký univerzálnější systém, který poté může rozšiřovat. Další krizí je období největší západní elongace, kdy Venuše ztratila rychlost natolik, že už se vyrovnala rychlosti Slunce a teď už se k němu bude jen přibližovat. Tito lidé by se mohli se svým hodnotovým systémem (založeným na tradici dejme tomu) zcela ztotožňovat, mohli by si za ním stát a snažit se ho uvést do praxe (chovat se podle něho). V tomto okamžiku by citové věci mohly být dost rigidní. Podvědomě se cítí, že sluneční rychlost zvítězila nad Venušinou a že jakékoli změny ve vnitřních postojích by mohly vést k desintegraci a k nepředvídatelnému chování, proto je třeba se toho systému držet. Tahle iluze nedotknutelnosti systému ale nemůže vydržet věčně, ve chvíli, kdy se Venuše stane stacionární a začne se pohybovat zpět, je třeba hodnoty, vzniklé, prosazené, upevněné v tomto cyklu zrevidovat, vybrat z nich to nejlepší a opustit to špatné. Lidé této poslední fáze by mohli trpět pocitem, že oni jsou ti, kdo mohou za všechny vybírat a cítit se až jakýmisi zvěstovateli. Cyklus skončí opět dolní konjunkcí.
To bylo mé zamyšlení nad cyklem Venuše a jeho strukturou, snažil jsem se aplikovat poznatky z archetypálního vztahu Slunce-Luna na vztah Slunce-Venuše i s jeho zvláštnostmi, berte to jako můj první výplod co se tohoto tématu týče, ještě to zajisté budu pořádně zkoumat, ale zajímaly by mě vaše názory a postřehy k tomuto tématu. Každopádně ale myslím, že by bylo škoda brát pouze dvě fáze - Jitřenka-Večernice, cyklus Slunce-Venuše nám toho myslím může říct více, jsou to konec konců dosti důležité osobní planety, dost významným způsobem spolupracující. Totéž si myslím o vztahu Slunce-Merkur, tam asi bude třeba hodnotit trochu odlišně, už proto, že jsem neslyšel o "nejjasnějším Merkuru".
Ještě k tomu, jak se krizové okamžiky cyklu prakticky poznají. S konjunkcemi není problém, bod stacionarity a obratu vpřed či vzad je také bez problémů. Elongaci také poznáme, buď podle rychlosti nebo prakticky podle vzdálenosti planet ve zvěrokruhu. Horší to je s dobou největší jasnosti. Nevíte, jak je definována a z čeho se určí, že to je zrovna v nějaký konkrétní den? A kde by se dala sehnat data nějakých těchto bodů? Snažil jsem se nad tím dumat dosti i z astronomického hlediska, budu v tom ještě asi pokračovat, ale zatím jsem skončil u oprášení sinové a kosinové věty a převodu z geocentrických souřadnic na heliocentrické. To vše zejména kvůli tomu, že jsem zjistil, že při zkoumání cyklu Slunce-Venuše je nesmírně zajímavé sledovat toto z pohledu z Venuše. Z toho jednoho cyklu, co jsem zkoumal, jsem došel k zajímavému závěru: body největší elongace odpovídají velice přesně venerocentrickým (nebo jak to nazvat) kvadraturám Slunce-Země, body největší jasnosti dosti přesně trigonu těch samých planet. Nevím, je-li to náhoda zrovna pro případ Venuše, ale zatím jsem své matematické schopnosti nestačil opět zmobilizovat natolik, abych si to ověřil, spíš to obecné asi nebude, u Merkura to už sedělo méně přesně (ale pořád tam ve fázi elongace byla kvadratura, ač ne zcela přesná, u Venuše to bylo na stupeń). Myslím, že tyhle věci ale musí nějakému konstantímu aspektu odpovídat, nebo ne? Rád se nechám astronomicky poučit. Ale bylo by to fajn, kdyby stačilo mrknout se na to z Venuše a v bodu přesného trigonu určit bod největší jasnosti. Tak to je vše, stejně to asi nikdo až sem nečetl ;-). Ještě to určitě budu dál rozvíjet, např. prakticky, bude-li se ovšem zdát, že to má smysl.
Hlavně to neberte moc vážně, jsem začátečník!!!
Jiří Kysilka
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
1 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 6.Února 2004 00:33:54
http://www.astrologie.cz
Pane Kysilko, jste sice podle Vašeho prohlášení a i podle data vstupu do kurzu humanistické a transpersonální astrologie začátečník, ale kdyby se našel ještě jeden, jedna nebo i několik dalších takových začátečníků a přidali se k ohnisku, tak bych mohl konečně s klidem za sebou zabouchnout dveře. Turnovský
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
2 odpověď odeslal(a) Luděk v Pátek 6.Února 2004 09:01:06
Ámen! :-))
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
3 odpověď odeslal(a) Jiří K. v Pátek 6.Února 2004 10:27:45
No, doufám, že ještě chvíli ty dveře necháte nezabouchnuté!!
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
4 odpověď odeslal(a) Jiří K. v Sobotu 7.Února 2004 13:35:37
Tak ten cyklus, jak jsem ho tady popsal, zní sice hezky, ale nebude to fungovat, neboť jsem omylem prohodil fázi nejjasnější Venuše a její nejdelší elongace. Tak to bude chtít přezkoumat ještě víc, než jsem čekal...
Jiří
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
5 odpověď odeslal(a) Roman v Neděli 8.Února 2004 13:32:33
Mám tu horoskop, kde Slunce je 26 st. Lva, retrográdní Venuše na 27 st. a ASC na 28 st.
Tohle bych se pokusil interpretovat jako potřebu vyvážovat přílišné volní a emocionální výstřelky a vření (Lev) pěstováním nějaké formy sebekultivace či služby (Panna ve velké části 1. domu), čemuž by mělo napomáhat Slunce ve 12. domě (mnoho energie věnované nevyřešeným problémům minulosti) a právě retrográdní Venuše tamtéž , která je na konci poslední fáze cyklu popsaného panem Kysilkou jako odkládání nepotřebného v oblasti hodnot. To velmi dobře zapadá do tohoto tématu, i když je to vytrženo z kontextu ostatních prvků.
Zajímavé jsou také sabiánské symboly:
SLUNCE 26° : Duha po bouřce. Symbol komunikace mezi Bohem a člověkem, která se vždy může uskutečnit, jestliže jsme s vírou a rozumně a odvážně prošli krizí vědomí.
VENUŠE 27° : Nachově zbarvené nebe při východu slunce. Potřeba mít jistotu, že obnova je vždy možná. Též nutnost připravit se za úsvitu k tomu, co nám nový den přinese. Odpovědnost vůči budoucnosti.
ASC 28° : Hejno ptáků živě štěbetá na stromě. Zmatek, který je často způsoben příliš mnoha možnými volbami. Důraz na objektivní studium možností, které přicházejí
Pokud jdu ve svých úvahách špatným směrem, tak též prosím o shovívavost, neboť jsem zelenáč v současnosti neschopný soustavného studia. Ale úvaha pana Kysilky mě zaujala a nasměrovala k dynamičtějšímu pohledu na prvky horoskopu.
Roman Timpl
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
6 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Neděli 8.Února 2004 18:45:14
Pro Jiřího Kysilku:
Vaše myšlenka je bezpochyby zajímavá, teď by to však chtělo ověřit ji na několika desítkách nebo ještě lépe stovkách bezpečně verifikovatelných horoskopů. Jinak zůstane pouze planým teoretickým mudrováním.
Pro Romana Timpla:
Váš příklad mě zaujal, měl bych však k němu několik poznámek.
Především mě zaujal Váš závěr, že Slunce ve 12. domě představuje "mnoho energie věnované nevyřešeným problémům minulosti". Nedá mi to, abych se nezeptal - jaké minulosti? Z nějakých "minulých životů"? To snad ne! A jedná-li se o radix (což předpokládám), jakou minulost můžete mít na mysli? Podle mě Slunce ve 12. domě vypovídá o něčem úplně jiném. A věřte mi, že vím, o čem mluvím - sám ho tam mám. A dále: Při výkladu takové konstelace, kterou jste tu uvedl, je podle mého názoru nutné mít na zřeteli, že domicilní Slunce dva stupně od ascendentu je především neobyčejně silnou horoskopickou dominantou, a je úplně jedno, jestli je ještě ve 12. nebo už v 1. domě. A právě tak ta těsná konjunkce Slunce s Venuší ve Lvu na ascendentu bude nejspíš taky hovořit o něčem docela jiném než o "odkládání nepotřebného v oblasti hodnot". No a k těm sabiánům: jste-li skutečně "zelenáč", jak píšete, myslím, že byste udělal lépe, kdybyste se s nimi zatím moc nezatěžoval. Svůj význam tam samozřejmě mít budou, o tom není pochyb, ale mnohem důležitější pro správné pochopení horoskopu jsou ta hlediska, o kterých jsem se zmínil.
Petr Trnka
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
7 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 8.Února 2004 22:05:00
http://www.astrologie.cz
Petře, každý z nás, ať už je mu 20 nebo 50 má svoji minulost, nejde tedy o "minulé životy", ale právě o to co máme z asebou.
Co se týče sabiánských symbolů, ty jsou integrální součástí našeho astrologického instrumentáře a tak nemohu souhlasit s jejich odsouváním až na dobu kdy student bude "zralý". Samozřejmě mám na mysli jejich Rudhyarovskou interpretaci jak je zachycena v Astrologické mandale. Pavel T,
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
8 odpověď odeslal(a) Jiří K. v Pondělí 9.Února 2004 13:30:05
Díky za příspěvky. V souvislosti s cyklem Slunce-Venuše teď já osobně potřebuju trochu přezkoumat ty krizové okamžiky cyklu - to, že by se jen bod největšího jasu "posadil" na symbolický počátek 3. kroku (analogie s lunačním cyklem) - prostě se mi to tam moc nehodí a nevím, co teď s tím bodem největší jasnosti. Stále se mi jako krizový okamžik první půle cyklu víc líbí největší elongace, kdy rychlost Venuše přesáhne rychlost Slunce a začne se ke Slunci přibližovat. Ale chybí jakýkoli referenční bod pro zbytek cyklu. S tím se nějak budu muset srovnat... Napadlo mě např. sledovat, jak vypadá srpek Venuše na nebi, ale nevím, jak tuhle věc spočítat... Ideální by bylo, kdyby se někomu někdy tenhle cyklus podařilo tak specifikovat, aby se na něj daly použít sabiánské symboly, ale to je asi hudba budoucnosti...
Ale co se počáteční a konečné fáze retrogradity týče, tak jsem si téměř jist, že je lze ztotožnit s první a osmou fází lunačního cyklu. Samozřejmě plánuji všechno dost zkoumat, ale to, co jsem tu napsal výše, nevychází jen z mé hlavy, vycházel jsem i z článků o cyklu Venuše na stránkách R. Meyera na stránkách www.khaldea.com a z toho, co jsem doposud o Venuši Jitřence a Večernici slyšel - když beru Jitřenku jako první polovinu cyklu, tak rozhodně odpovídá spontánnímu systému hodnot, který se přizpůsobuje a neustále vyvíjí, Večernice se zase snaží o objektivitu ve svých citových hodnoceních a snaží se je opírat o minulé zkušenosti či společenské hodnoty, proto se považuje za "zralejší". No a např. to, co jsem psal o retrográdní Večernici (nebo spíš to, co si pod tím můžeme představit, vztáhneme-li to ke konci jakéhokoli cyklu) např. na hodnotový systém Adolfa Hitlera docela sedí - připadal si, že je tím vyvoleným, kdo může za celou společnost rozhodovat, které její hodnoty jsou platné a které nikoli, byl veden emocionální vizí budoucnosti (blížící se dolní konjunkce), nebyl schopen rozlišit, které jeho emocionální soudy jsou subjektivní a které objektivní - proto se např. Židům mstil za své osobní neúspěchy.
Nevím toho zas tolik, jsem rád, že začínám vůbec cykly chápat, ale až mi to půjde trochu "lépe", tak se mé teoretické závěry budu určitě snažit prakticky ověřit. Ale v zásadě to nejsou jen mé výmysly, já se to snažil jen trochu uspořádat, což se mi nakonec nepodařilo ;-).
Ještě k pár věcem bych se rád vyjádřil - vážně nechápu, proč by "minulost" měla automaticky znamenat "minulé životy"? Vzhledem k tomu, že s 12. domem mám trochu problémy, tak mě trochu zamrzelo, že pan Trnka napsal "podle mě Slunce ve 12. domě vypovídá o něčem úplně jiném. A věřte mi, že vím, o čem mluvím - sám ho tam mám." a nenapsal, o čem to tedy vypovídá, to řešení problémů z osobní minulosti a rozjímání o samotě mi docela sedělo, ale rád bych slyšel názor člověka, co s touto konstelací skutečně žije.
"domicilní Slunce dva stupně od ascendentu je především neobyčejně silnou horoskopickou dominantou" - bezesporu souhlasím, pokud by se to, co jsem napsal, mělo nějak používat, tak se nesmí zapomínat na zbytek, nesnáším, když se nějaký nově zaváděný prvek či úhel pohledu přeceňuje - "a je úplně jedno, jestli je ještě ve 12. nebo už v 1. domě" - tak s tím si dovolím zásadně nesouhlasit - jako byste tvrdil, že je stejné, když na váš někdo míří pistolí a když už máte kulku v hlavě nebo jste-li před orgasmem a po orgasmu. Každý přechod kolem takto kritického bodu značí přepólování a přechod do další fáze. Vezmu-li např. rozběžnou kvadraturu, tak jako aplikační značí zjevení se čím dál většího množství různých možností rozvoje, čím dál silnější nutkání si z nich vybrat, výběr je přesný okamžik kvadratury a separační rozběžná kvadratura je potom o držení se vybraného silnou vůlí.
Ale doufám, že to je zbytečná poznámka, že jste to, že to je úplně jedno tak nemyslel. Jen jsem to potřeboval doplnit.
A s tím, že by zelenáči neměli Sabiánské symboly používat, také moc nesouhlasím. Jednak to člověka cvičí v osobitém přístupu k symbolům, jednak často ten symbol osloví a člověk si lépe uvědomí funkci, kterou např. určitá planeta či bod zastupuje. A nehledě na to, že to člověku pomáhá lépe pochopit význam znamení, aspektů (např. u takových těch iracionálních jako septily, novily atd. je to vynikající). No a když se člověk v této souvislosti dopustí nějaké chyby, tak to je jen dobře, neb chyby jsou nejlepším zdrojem poučení (aspoň já to tak beru). Samozřejmě nelze sledovat jen Sabiánské symboly bez pohledu na zbytek horoskopu.
Ještě jednou dík moc za příspěvky, za pár dnů budu mít víc času se na to podívat.
Jiří K.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
9 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Úterý 10.Února 2004 00:10:39
Proč jsem nenapsal, pane Kysilko, o čem vypovídá Slunce ve 12. domě? To je docela jednoduché - protože to najdete v každé učebnici astrologie a připadalo mi zbytečné to opakovat. Rozjímání o samotě, které zmiňujete, sem samozřejmě patří, to však pan Timpl nezmiňoval, naproti tomu "...mnoho energie věnované nevyřešeným problémům minulosti..." mi připadá dost spekulativní. Poznal jsem ve své astrologické praxi mnoho lidí se Sluncem ve dvanáctém domě, a pokaždé to vyjadřovalo něco z pojmů jako je rozjímání, samota, obětavost, samaritánství, charitativnost, práce v ústavech nebo v nemocnicích, duchovní směřování, meditace, a tak dále a tak podobně. V mém případě ledacos z těchto věcí platí také. Nějaké vynakládání "množství energie na nevyřešené problémy minulosti" jsem však bohužel v podobných případech nikdy neviděl. Ani u sebe ne. Ty "minulé životy" jsem samozřejmě nemyslel vážně, jenom mě napadlo, pokud jde o radix, jaké "nevyřešené problémy minulosti" může dítě nebo mladý člověk mít. Kdežto sklony k osamělému hloubání nebo k pomáhání druhým lidem snadno odhalíte už v ranném dětství. Ale tak, jak to napsal Pavel Turnovský, je to samozřejmě možné chápat také.
Co se týká mého tvrzení, že to je jedno, jestli Slunce 2° od ascendentu je ještě ve 12. nebo už v 1. domě, to se má asi tak: je všeobecně známou věcí, že planeta, stojící v těsné blízkosti konce jednoho a začátku dalšího domu, je pro záležitosti prvního z těchto domů velmi slabá, zatímco svou specifickou roli hraje mnohem více už v záležitostech domu následujícího. Vezměte si například planetu 2° od MC v devátém domě - jistě nebudete pochybovat o tom, že její vliv bude mnohem výraznější v záležitostech domu desátého než devátého. A s jakoukoliv planetou ve 12. domě 2° od ASC je to stejné - nejsilněji se bude projevovat jako signifikátor osobnosti, zatímco do záležitostí 12. domu bude svým vlivem zasahovat velmi slabě, pokud vůbec. To "přepólování" nebo "přechod do další fáze", jak píšete, je sice správné, ale nikdy není náhlé, ta hranice je vždycky neostrá a jakoby rozpitá. S různými typy kvadratur, jak je uvádíte, to nemá nic společného.
No a co se týká sabiánských symbolů. Víte, já s nimi sám také pracuji, ale domnívám se, že v hodnocení horoskopu hrají až "druhé housle". Že obzvláště začátečník by se měl v první řadě naučit interpretovat polohy planet v živlových trigonech, v dynamikách, v polosférách, v kvadrantech, ve znameních, v domech, jejich vzájemné poziční (aspektové) vztahy, a teprve až toto všechno spolehlivě zvládne, tak postupně přecházet k jemnějším dělením jako jsou dekany, palce nebo monomery. Jako upřesňující faktor a signifikátor podrobností nepochybně mají sabiánské symboly svou cenu, o tom jsem se mnohokrát přesvědčil, jejich přeceňování nebo stavění na jedno z prvních míst při divinaci však považuji za hrubou chybu. Asi tak, jak jste to ostatně taky sám napsal: "...nelze sledovat jen Sabiánské symboly bez pohledu na zbytek horoskopu".
Petr Trnka
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
10 odpověď odeslal(a) Luděk v Úterý 10.Února 2004 00:53:50
Vaše Slunce je v 7.domě, ale až na jeho konci. Jako by Ssluníčko už chtělo utéct k prožitkům 8.domu. Stálo by za to, podumat i o této možnosti a vzít v úvahu i 8.dům. ----Sabiánské symboly jsou výborné (např. mého ASC: "velbloud kráčející nehostinnou pouští" :-)), ale taky mám pocit, že pokud člověk neovládá dost základní astrologické řemeslo, tak si může ze sabiánů udělat z nouze ctnost a "věštit" z nich, protože by tomu jinak nerozuměl. Pokud by to mělo být takhle, tak by to bylo opravdu špatně.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
11 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 10.Února 2004 04:52:57
http://www.astrologie.cz
Sabiánské symboly (správně použité) podněcují imaginaci potřebnou k interpretaci a chápání astrologických prvků - zejména znameních zvěrokruhu a aspektů, lze na nich ukázat např. rozdíl mezi doběžným a rozběžným aspektem, nebo význam takových aspektů jako např. septilů, kvintilů, undecilů.
Co se týče pozice planety na konci domu, tady si myslím, že se nenadělá příliš škody, když se přihlédne k významu obou domů. S akcentací planety osou naprosto souhlasím. PT
PT
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
12 odpověď odeslal(a) Jiří K. v Úterý 10.Února 2004 12:21:40
No jasně, taky souhlasím s tím, že planeta na konci domu zasahuje i do záležitostí domu následujícího, bodejť by ne, když tam před narozením dlouhou dobu kysla, ale když už přes ten hrot přešla, tak to asi nějaký význam mít bude (např. kdyby mé Slunce bylo na začátku 8. domu, tak do záležitostí 7. domu mluvit nebude, takhle to je taková ta směska). A mé uvedení aplikační a separační kvadratury byl jen příklad toho, že "před" a "po" je pro nás taky dosti důležité. Snad to neznělo, jako že se snažím popřít to, že planeta poblíž osy je značně akcentovaná a že např. planeta ve 12. domě 1 stupeň od Ascendentu ascendent a s ním i první dům neovlivní? Vaše reakce tak vypadají, tak jestli to takhle vyznělo, tak se omlouvám. Jenom mě štve, když se mezi tím nerozlišuje a když už se planety z 9. a 12. domu automaticky šoupou do 10. a 1. domu, jak mi to jednou vyhodili na www.astro.com, když mi můj Měsíc v 9. domě hned hodili do 10., že už je dost blízko MC na to, aby se to tak dalo udělat, ale vzhledem k tomu, jak byl v době mého narození 9. dům uzoučký, by se tam snad ani nikdy žádná planeta nedostala. Planeta 1°od Ascendentu na jednu a druhou stranu prostě nemůže znamenat přesně totéž, Slunce před východem a po východu taky není totéž (ačkoli tady, vzhledem k šířce slunečního kotouče, to je v obou případech Slunce při východu).
Jiří K.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
13 odpověď odeslal(a) Jiří K. v Úterý 10.Února 2004 12:29:14
No, a samozřejmě, že Sabiánské symboly při učení se vykládat horoskop pomůžou jedině tehdy, když se to bude dělat správně, ale to můžu říct o všem, i o postavení planet ve znameních a domech, jejich aspektaci atp. Nesmějí se brát doslova, musí se s nimi operovat jemně. Zatím je používám spíš pro zajímavost, na dokreslení, možná někdy pro lepší pochopení (např. mi pomohly už celkem dobře, aspoň prozatím, pochopit mou lunární fázi - Prst ukazující na řádek v otevřené knize). Krom toho, co jsem o nich již uvedl. Přehánět se nesmí nic.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
14 odpověď odeslal(a) Jiří K. v Úterý 10.Února 2004 12:31:50
Tak, když jste se do mě tak pěkně pustili, tak teď se snad konečně dostanu k tomu, kvůli čemu jsem sem chtěl přispět, a to opět ty cykly Merkura a Venuše.
Nechtělo se mi včera večer učit, tak jsem si udělal menší statistický průzkum mezi lidmi, co znám jejich data narození (aspoň značnou část z nich). Prozatím Vás můžu seznámit se statistickým rozložením.
V případě Merkura jsem vzal za krizové fáze obě konjunkce, body stacionarity a body největší elongace. Zkoumaných 92 lidí se mi do vzniklých fází rozdělilo takto:
1) Retrográdní Prométheus - 6 lidí
2) Direktní Prométheus, pomalejší než Slunce - 4 lidé
3) Direktní Prométheus, rychlejší než Slunce - 34 lidí
4) Direktní Epimétheus, rychlejší než Slunce - 37 lidí
5) Direktní Epimétheus, pomalejší než Slunce - 7 lidí
6) Retrográdní Epimétheus - 4 lidé
V případě Venuše to bylo totéž, jen jsem si ty dlouhé rychlé direktní fáze pracovně pro zajímavost rozdělil bodem semisextilu Venuše se Sluncem (výběr tohoto aspektu nebyl náhodný, neboť odpovídá-li u Venuše z pohledu z Venuše bodu stacionarity trioktil Země-Slunce, tak v případě semisextilu to je oktil) - nejsem však zastáncem toho, že by se semisextil měl brát jako krizový bod, prostě když ze Země žádnou krizi nepozorujeme, tak ten přechod bude asi muset být plynulý...
Takže - mělo by to být též 92 lidí:
1) Retrográdní Jitřenka - 1 člověk
2) Direktní Jitřenka, pomalejší než Slunce - 12 lidí
3) Direktní Jitřenka, rychlejší než Slunce, před semisextilem - 20 lidí
4) Direktní Jitřenka, rychlejší než Slunce, po semisextilu - 22 lidí
5) Direktní Večernice, rychlejší než Slunce, před semisextilem - 12 lidí
6) Direktní Večernice, rychlejší než Slunce, po semisextilu - 9 lidí
7) Direktní Večernice, pomalejší než Slunce - 13 lidí
8) Retrográdní Večernice - 4 lidé
Tak tady mi to vyšlo celkem 93, bude tam někde jeden renonc, ale teď už se mi to nechce kontrolovat, stejně to je jen orientační.
Ale rovnoměřné to rozložení rozhodně není.
Doufám, že až si jednou pořídím Johannes, tak tam budou na podobné sledování nějaké filtry, dělat to ručně bylo úmorné...
Docela mě překvapilo, že je docela znatelně méně těch „normálních“ Večernic než „normálních“ Jitřenek. Může to být náhoda, nebo to vážně takhle nějak funguje?
Jinak jsem přemýšlel nad tím bodem největšího jasu – už mi došlo, čím je to asi dáno – krom toho, že se mění velikost srpku Venuše, která je největší – úplňková – v době horní konjunkce, tak se mění i velikost celé Venuše, a to dost podstatně – podle vzdálenosti – takže vezmeme-li superpozici těchto dvou věcí (kompromis mezi velikostí disku Venuše z našeho pohledu a toho, kolik procent tohoto disku zrovna svítí) – dostaneme bod největšího jasu. Aspoň myslím. Na změnu velikosti Venuše by se taky nemělo zapomínat. Bod největšího jasu nám teď spadá do fází loudavých Venuší, spíš by to asi tuto fázi mělo celkově dokreslit, ona je sama o sobě celkem krátká, tak by bylo asi zbytečné ji ještě dělit...
Jinak jsem v celkem chudé fázi retrográdních Večernic (o které jsme se posledně bavili) našel ještě mou sestru – takže mi trochu víc došlo, o čem tahle fáze je. Je to konec cyklu, signalizovaný nutkavým, nepřirozeným pohybem zpět ke Slunci – taženo vizí nového ideálu, nových hodnot. Vede to tyhle lidi (teď zobecňuju ze dvou případů) k tomu, že sice vycházejí jako všechny Večernice ze společenských hodnot a norem, ale spousta z nich jim nevyhovuje, nutkavě by do toho rády vnesly samy sebe – nemají rády konformismus, zautomatizovaný život a chtějí se společností jednat vlastním způsobem. Často to vede k pocitům „kdyby všichni věděli, to co vím já, ale oni na to jednou přijdou“ a může to celkem pomoci k občerstvení společenských hodnot, není-li k tomu přistupováno pasivně. Vlastně sem patří i Elsie Wheelerová, jasnovidka, co odezřela Sabiánské symboly – z její zvláštní schopnosti vnímat svět trochu jinak a „zasít“ nové hodnoty dnes všichni vycházíme.
No, jenom tu zbývají ty ostatní fáze ;-). Podívám se, až bude trochu víc času, na zbylé skupinky. Jen k těm retrográdním Jitřenkám toho moc nemám, jednu známou, kterou zas tak moc neznám a jinak ze známých osobností Jacka Nicholsona, o němž ovšem vím pouze to, že to je pro mne herec nepochopitelných kvalit a že si celé dětství netušil, že jeho maminka je vlastně jeho babička a jeho sestra je tedy jeho matkou. Jinak nic moc.
Co třeba Michael R. Meyer píše o této fázi (volně přeloženo a vycucnuto) – je to období reorientace a obnovení pocitů, emocí a hodnot. Nové vznikající ideály se musí osamostatnit od minulosti. Boj proti minulosti a jejím hodnotám nás může přivést až k úplnému jádru věcí. Tito lidé hluboce přehodnocují staré hodnoty a zasvěcují se novému ideálu. Já bych čekal, že to budou lidé, silně vedení svými instinktivními emocemi, schopní upnout se na to, co je podle nich správné a odhodit to, co je podle nich nesprávné, ač to může být pro většinu druhých nepochopitelné (jako např. asketismus).
Obě retrográdní fáze si jsou dosti podobné, jen s tím, že retrográdní Večernice jsou zaměřené do společenské budoucnosti a přehodnocují společenské hodnoty, mohou se cítit jakýmisi posly nových hodnot pro celou společnost, retrográdní Jitřenky budou zatím motivované spíše osobními touhami a svým jednáním budou tradiční hodnoty, které se jim osobně nelíbí, divoce popírat. No, asi to nemusí být vždy tak divoké. Společenské motivy tam nebudou tak silné, např. jim nebude vadit v extrémních případech žít si svým asketickým životem, ačkoli je nikdo nebude následovat, retrográdní Večernice asi tuto potřebu mít budou – potřebu zasévání nových ideálů a hodnot.
K tomu, co přesně bude obsahem těchto hodnot, jak se budou projevovat a podobně, je samozřejmě nutno zkoumat postavení v domech, znameních a aspektaci. Jen mě napadlo, že by mohlo být zajímavé podívat se na Sabiánský symbol předchozí dolní či horní konjunkce. Ten by o těch hodnotách mohl také leccos vypovědět. Je ovšem nutné si uvědomit, že jde stále JEN (ačkoli samozřejmě velmi důležitý) cyklický vztah Slunce-Venuše, tedy o vztah Já (ať už v egocentrickém či altruistickém smyslu) a můj emocionální život, systém hodnot. Nic víc, nic míň. O vztah vůle a toho, co vůli motivuje.
Kdybyste měli jakékoli poznámky, budu vděčný. Moc by mi pomohlo např. to, jak vy vnímáte svou Venuši z takto cyklického hlediska. Nebo i Merkura. Nevím, jak hodně budu schopen vysvětlit tyhle astrologické pojmy svým známým, vy do toho přeci jen vidíte více a jste k tomu citlivější. Já např. ke své Venuši mohu říct (je to ta normální Jitřenka, už poměrně blízko k Slunci), že je rozhodně vždy nejprve přijde emocionální zhodnocení situace a pak teprve nějaké vědomé zhodnocení, typické pro Jitřenku, že se má Venuše celkem projevuje a snaží se být i tvořivá, ale zároveň je ke své tvorbě již dosti kritická a podvědomě cítí, že jsou tu i druzí, kteří ji budou hodnotit stejně, jako ona hodnotí je. Z toho už plyne aspoň podvědomé nutkání nechat své soudy ovlivnit i soudy ostatních, cíle a hodnoty však nejsou nijak „všespolečenské“, maximálně jen „trochuspolečenské“.
Tak, a teď se jdu snad konečně učit :-).
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
15 odpověď odeslal(a) Anonymous v Úterý 10.Února 2004 16:59:29
Rád bych ještě připojil pár poznámek, protože jsem se ve svém příspěvku nevyjádřil dostatečně jasně.
Osoba se Sluncem a Venuší na ASC ve Lvu se jistě bude především jevit jako velmi energická a dominantní, přitažlivá, tak trošku superstar, toho jsem si vědom. Na druhý méně nápadný pohled už by ale mohly začít hrát roli další charakteristiky, o kterých jsem psal (Slunce ve 12. domě atd.). Vztah Slunce-Venuše popsaný p. K. se mi do toho pohledu hodil, tak jsem ho uvedl jako příklad, i když velmi vytržený z kontextu. Stejně tak mi k tomu pohledu pasovaly sabiánské symboly, které opravdu vnímám jako velmi inspirativní a např. u mé vlastní nativity jako velmi výstižné. Ale možná se příliš zaměřuju na detail.
Větička o nevyřešených problémech minulosti je v podstatě vypsaná z Rudhyarových Planet v domech a nepřijde mi nijak v rozporu s "rozjímáním o samotě".
Někde jsem tady četl, že poloha planet v domech hraje významnější úlohu než poloha ve znamení u lidí na tzv. individuální úrovni. Dalo by se to brát i tak, že přechodem od dětství do dospělosti bude význam znamení klesat úměrně růstu významu domů?
Roman Timpl
-
Re: tentokrát znamení & domy
16 odpověď odeslal(a) Jiří K. v Úterý 10.Února 2004 19:31:20
Co se týče znamení versus domy (odpusťte mi to slovo versus ;) - nevím, jak na to koukají ostatní, ale já bych to nerad chápal tak, že když se Sluncem v Panně projevuji panenské vlastnosti, tak je to chyba. Dají se dobře využívat při spoustě aktivit. Jen jsou už asi v době, kdy je člověk na individuální úrovni v podstatě zvládnuté a rozvíjet je samy o sobě už nemá smysl, už je třeba je nasměrovat k nějaké konkrétní činnosti, symbolizované domem, v němž např. to Slunce je. Doufám, že to, že jsem stále velmi analytický a sebekritický, neznamená, že jsem se stále ještě nevymanil ze společensko-kulturní úrovně, přičemž to, že jsem teď použil slovo "vymanil", je možná taky špatně, vyšší úrovně musí vyrůstat z těch nižších, takže i člověk na individuální úrovni podle mě stále žije společensko-kulturním i biologickým životem - česky řečeno - asi těžko napíšu knihu, když budu měsíc bez chleba a vody. Toť mé chápání této problematiky. Jen v poslední době přestávám ta znamení skoro uvažovat, neb je toho celkem dost jiného na uvažování. Svou platnost určitě mají, i když je jistě pravda, že jsou velice přeceňována (ale nerad bych je jako protipól začal podceňovat). Např. když bereme v potaz Sabiánské symboly, tak operujeme ve své podstatě právě s tak zavrhovaným zodiakem, ne?
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
17 odpověď odeslal(a) Luděk ve Středu 11.Února 2004 12:45:14
Máte naprostou pravdu. Význam domů samozřejmě roste se stářím člověka. To je logické. Ve věku plácání báboviček na pískovišti těžko může člověk prožívat záležitosti 6.domu "zaměstnání" nebo 10.domu "kariéry". Dokud neprojde aspoň pubertou, tak problematika 7.domu "partnerství" nebo 8.domu "intimních vztahů" bude taky jaksi mimo. Dokonce ani ve třiceti nebudou otázky hledání smyslu života (12. a 9.dům) prvořadé, atd. ---- Máte pravdu. Nic není chyba. Nic není jenom dobré nebo špatné (to jsou jen naše zavádějící nálepky). Záleží jenom na úhlu pohledu a k čemu to či ono slouží. Nic víc. Člověk se Sluncem v Panně není o nich horší nebo lepší než třeba ve Lvu nebo Štíru. Je prostě jenom jiný. A měl by si najít v životě parketu, která nejvíc vyhovuje jeho nátuře. Když budu chtít být generálním ředitelem velké firmy, půjde mi to pravděpodobně snáz jako "Lvu" nebo "Kozorohu" než třeba "Rybám". Když bude chtít být třeba účetní, analytik nebo starostlivá máma, tak mu vlastnosti "Panny" jenom pomohou. Když bude chtít být básníkem, tak jako "Kozoroh" se pěkně nadře, ale jako "Ryba" se bude cítit ve světě fantasie jako doma, atd. ---- Nic není dobré nebo štatné. Stejně tak i aspekty. "Harmonická" konjukce Marse s Uranem a Plutem může jeho nositeli připravit perné chvilky v životě a nejedno propocené tričko (pokud si neuvědomí svůj výbušný potenciál). Moje "neharmonická" opozice Slunce s Neptunem mne potrápí, když si příliš připustím k tělu problémy a emoce druhých lidí nebo když má bujná fantasie předpokládá něco, co předstihne realitu (a přitom to bylo tak věrohodné :-)). Ale je v naprosté harmonii když muzicíruju, fotografuju nebo píšu. ---- Stejně tak není dobré přeceňovat ani podceňovat Sabiány nebo znamení. Obojí má svůj smysl. Obojí se může doplňovat. Není dobré ani nad jedním ohrnovat nos. Např. můj ASC je ve Lvu, ale Sabiánský symbol hovoří o "velbloudu kráčející nehostinou pouští". Zdá se to v rozporu? Logika říká, že se buď znamení nebo Sabiány pletou. Já vím, že ne :-))
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
18 odpověď odeslal(a) dana houdková v Neděli 22.Února 2004 13:58:22
Pane Kysilko,
vytiskla jsem si tuto otázku a strávila s ní poměrně dost času po tramvajích. Vaše zamyšlení nad cykly Me a Ve mi připadá velmi zajímavé, ale neštymuje mi tam to srovnání s cyklem Luny a to hlavně kvůli nestejnoměrným délkám jednotlivých fází. Také označení semisextilu, jako jakéhosi bodu, dělícího fáze, jestli jsem to dobře pochopila, jsem nepochopila.Ale to možná proto, že mám Venuši Jitřenku s kvadraturou na Slunce.
Ještě by bylo fajn zjistit co nejpřesnější dobu Vámi popsaných jednotlivých fází pro - aspoň mojí - lepší představivost.
A jestli jsme se to učili, tak doufám, že má TUR zrovna zabouchnuto.
Měla bych ještě víc poznámek, opravdu mě to zaujalo, ale právě teď nejsem schopná je srozumitelně formulovat. Ale to příde.
Zatím zdravím, d.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
19 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 22.Února 2004 15:01:57
Já mám podobný dojem, tj. velmi mě to zaujalo, ale zároveň mi to připadá komplikované. Toto téma by si zasloužilo určité názorové sjednocení, pokud se týká základních věcí. Vyberu-li si příklad Venuše, považoval jsem za přirozenou jednoduchou analogii mezi 4 hlavními fázemi Luny a 4 body Venušiny dráhy viděné ze Země. Tj.:
Luna: Nov-Čtvrť-Úplněk-Čtvrť
Venuše: Dol.konjunkce - Max.elongace - Hor.konjunkce - Max. Elongace
Významy těchto bodů jako počátků, krizí a vyvrcholení považuji u obou těles za analogické. Jak je to ale s jemnějším dělením, případně s tím, jak dlouhý je celý cyklus - lze jej opravdu počítat jen jako čas mezi dvěma dolními konjunkcemi? Tady bychom zřejmě neměli automaticky přenášet fáze známé z jiných cyklů, tj. např. dvanáctinné či osminové dělení a měli bychom se nezávisle na různých analogiích rozhodnout jaké vlastně?
U Venuše je tato otázka zvláště důležitá, protože za 5 cyklů oběhu Země proběhne s 4% přesností 8 cyklů oběhu Venuše (heliocentricky). Potud heliocentrický souběh Země a Venuše. Vzhledem k tomu však, že zde upřesňujeme zejména analogie Venušina cyklu s lunačním cyklem, je ještě zajímavější geocentrický souběh Venuše a Luny - Cyklus Venuše (584 dní, geocentr.) trvá s 1%přesností 20 lunačních cyklů (29,5 dne).
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
20 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 22.Února 2004 15:21:56
...pardon, omlouvám se za překlep: ...odpovídá 20 lunačním cyklům...
Co to ale znamená? Opět to naznačuje potřebu jakési kombinace 5- a 8. dělení u cyklu Venuše (což už naznačuje jejich heliocentrický souběh).
"20 Lun na 1 Venuši" v případě geocentrického souběhu těchto těles nám ukazuje, že např. fáze mezi dolní konjunkcí a max. západní elongací není jen analogií mezi Novem a 1.čtvrtí, ale zároveň trvá 5 celých lunačních cyklů. Nenapadá mě tedy nic jiného, než pro Venušin cyklus navrhnout 20-tinné dělení, tj. 5 fází pro každé z období mezi konjunkcí a elongací. Takové dělení by se opíralo o přirozený souběh obou těles, tj. Venuše a Luny a korespondence příslušných astrologických výkladů jejich fází by tedy byly nejméně spekulativní. Je zde ještě jeden moment: Délka trvání geocentrického Venušina cyklu vyjádřená v lunárních cyklech (19,77 synodických 29,5-denních měsíců) je prakticky shodná s délkou trvání cyklu lunárního uzlu (teď nevím přesně...necelých 20 let) v pozemských rocích.
Ondřej
Ondřej
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
21 odpověď odeslal(a) dana houdková v Neděli 22.Února 2004 16:17:56
Myslím Ondro, že dvacetinné dělení by bylo jaksi nepřehledné. Jak bys takové dělení použil? Mám pocit, že by bylo složité uvažovat jako fázi tak malou vzdálenost. Jinak děkuju za trochu astronomického šafránu, který mě ale pouze utvrzuje v tom, že je opravdu nejjednodušší uvažovat v cyklu Venuše (potažmo Merkura) horní, dolní konjunkci a obě elongace, a samozřejmě přihlédnout k tomu, v jaké fázi pohybu se planeta právě nachází nebo je-li stacionární, či v těsné konjunkci. d.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
22 odpověď odeslal(a) dana houdková v Neděli 22.Února 2004 16:19:38
V těsné konjunkci samozřejmě se Sluncem.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
23 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 22.Února 2004 17:23:24
Na to se nedá stručně odpovědět, jen (zatím) opravuji své tvrzení, že fáze mezi konjunkcí Venuše se Sluncem a její maximální elongací trvá 5 lunárních fází. Trvá V PRŮMĚRU 5 lunárních fází. Omlouvám se za zatím stručnost a zdravím Tě Dano i vás všechny Ondřej.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
24 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 22.Února 2004 20:37:32
http://www.astrologie.cz
já bych nechal oněch 8 fází jak u Merkura tak u Venuše (dolní konjunkce, stac/dir, nejjasnější Jitř., elongace západní, horní konjunkce, elongace východní, nejjasnější večernice, stac/retro - další dolní konjunkce) připadá mi to dostatečně smyslné. PT
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
25 odpověď odeslal(a) dana houdková v Pondělí 23.Února 2004 09:24:56
Jenom nechápu (dokonce i když je to smyslné), jak se může jako fáze uvažovat pouze jeden bod (stacionarita či konjunkce);s tím jsem měla trochu problém už v označení fází panem Kysilkou. d.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
26 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 23.Února 2004 09:49:33
http://www.astrologie.cz
To není, Dano, jeden bod, to je počátek fáze, která trvá několik dní. Podobně. když řekneme v lunačního cyklu první čtvrť tak ta taky trvá další 3 dny a 16 hodin. PT
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
27 odpověď odeslal(a) dana houdková v Pondělí 23.Února 2004 19:53:51
A byl by někdo prosím tak hodný a napsal sem aspoň přibližně jak dlouho která určitá fáze Venuše v udaném osminném dělení trvá? d.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
28 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pondělí 23.Února 2004 22:56:51
Tak z téhle otázky dezertuji;-),jinak má Pavel asi pravdu, moc bych to překombinoval s těmi 20 fázemi.
O.I.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
29 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 24.Února 2004 00:05:07
http://www.astrologie.cz
synodický cyklus Venuše cca 584 dnů
18.1.1990 - dolní konjunkce se Sluncem - začátek cyklu
8.2.1990 - stacionárně direktní
22.2.1990 - nejjasnější jitřenka
31.3.1990 - západní elongace
1.11.1990 - horní konjunkce se Sluncem
14.6.1991 - východní elongace
17.7.1991 - nejjasnější večernice
1.8.1991 - stacionárně retrográdní
22.8.1991 - dolní konjunkce se Sluncem - začátek nového cyklu
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
30 odpověď odeslal(a) Jiří K. ve Středu 10.Března 2004 15:58:28
Omlouvám se, že jsem se k tomuto zatím nevyjádřil, jak jsem byl kdysi týden pryč, tak už se mi to neoznačilo jako aktuální a já si vůbec nevšiml, že sem někdo přispíval... Takže si to teď jdu přečíst a určitě se k tomu ještě vrátím... Jiří K.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
31 odpověď odeslal(a) Jiří K. ve Středu 10.Března 2004 16:30:40
Byla tu otázka, proč jsem semisextil mezi Sluncem a Venuší bral jako počátek další fáze. Nebral jsem to jako další fázi, jen jako orientační rozdělení velmi dlouhé fáze Jitřenek a Večernic, kdy se Venuše pohybuje rychleji než Slunce.
Jinak - všechno byly hlavně spekulace. Co alespoň mně osobně přijde zřejmé, je analogie nov-první čtvrť-úplněk-poslední čtvrť a dolní konjunkce-západní elongace-horní konjunkce-východní elongace. Aspoň mně tohle přijde přirozené, neboť bod elongace je rozhodně základní krizovou fází v cyklu Venuše - rychlost Venuše přesáhne rychlost Slunce a začne se mu odteď přibližovat, v případě východní elongace naopak.
Využít oněch osm bodů, které uvádí pan Turnovský by bylo skvělé, kdyby tam ovšem nevznikala analogie "nejjasnější Jitřenka" - "první čtvrť", která mi zrovna moc nesedí...
To, že ty fáze (ani ty základní čtyři) nejsou všechny stejně dlouhé, je prostě fakt, se kterým asi nic neuděláme, můžeme se maximálně zamýšlet nad jeho významem.
Ty informace o souběhu cyklu Venuše a Luny, jsou zajímavé, nechám to projít hlavou, ale dvacet fází zní dost zběsile. Možná by nám to však mohlo pomoci orientovat se více v těch dlouhých fázích Venuše, dát trochu do souvislosti např. s fází Luny při předchozí dolní konjunkci atp. Líbí se mi koukat se na tenhle problém v kontextu ostatních cyklů. Díky za tohle rozšíření pohledu.
Jinak teď je pro mě nejzajímavější zjistit, jak se odlišují lidé předelongační od poelongačních, nerad bych celou věc nějak zkomplikoval, právě naopak. A zda se u lidí, narozených kolem elongace, vážně vyskytuje v souvislosti s tímto nějaké napětí či známka krize.
Další zajímavé téma, které by v této souvislosti mohlo pomoci některé věci objasnit, je možnost použít vzahu Slunce-Venuše či Slunce-Merkur k revolucím. To by ale předpokládalo lépe pochopit tento cyklus, aby se dal správně určit okamžik revoluce - abych jasněji vyjádřil, o co mi jde - tak např. pro člověka, narozeného přesně při maximální elongaci jednoho cyklu Venuše, by měla být revoluce spočítána též pro přesnou maximální elongaci, a ne pro stejný úhlový vztah mezi Sluncem a Venuší. To by ale chtělo k něčemu ty cykly vztáhnout... K čemu? K poměru rychlostí? (při elongaci je 1:1, ale to by zas podle mě nesedělo např. na konjunkce, kdy poměr rychlostí v jednotlivých cyklech nebude stejný). To jen tak jeden nápad, jak by se tohle dalo zkoumat.
Tak to je asi vše, co mě teď v souvislosti s tímto napadlo. Budu rád, když sem ještě něco připíšete, díky za všechny předchozí reakce, teď už snad nikam odjíždět nebudu ;-)
Jiří K.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
32 odpověď odeslal(a) Jiří K. v Neděli 14.Března 2004 00:09:39
Jen jsem sem chtěl dodat ještě jednu věc, která mě na cyklech Merkura a Venuše znervózňuje snad nejvíc, a to fakt, že se sextil mezi těmito dvěma planetami uvažuje v normálním významu jako by to byl úplně normální sextil - nechápu - vždyť je to úplně mimo kontext jakéhokoli cyklu a s fází ani jednoho ze sextilů ten aspekt nemá vůbec nic společného! Ten aspekt tam vzniká prakticky náhodně v momentě, kdy jsou Merkur a Venuše dost daleko...
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
33 odpověď odeslal(a) dana houdková v Neděli 14.Března 2004 09:52:18
Také jsem byla mimo a nezaregistrovala změny. Píšu to už podruhé (když máte rozepsáno, neklikejte jinam!), tak doufám, že má rozčílenost vlastní blbostí se neodrazí v pravopisu.
Už jsem přišla na to, co mi na cyklu v JiříKově vidění vadí. Myslím JiříKu, že na můj vkus přemýšlíte moc heliocentricky. Z mého pohledu nejsou zmíněné cykly cykly, ale jenom fáze, protože je pro mě důležitější stav okolo Země, zobrazený na ekliptice, a ne v jaké fázi je Venuše či Merkur vzhledem ke Slunci. Připomíná mi to můj problém se završením Saturnského cyklu. Jestli brát jako saturnskou revoluci první dotek Saturna s nativním, či dotek Saturna ve stejné fázi, jako je Saturn nativní (direktní poprvé, podruhé, či retrográdní). A pak mě napadlo, že by se mohla brát heliocentrická revoluce na stejném stupni, jako heliocentrická poloha Saturna v nativitě. A kdybych si opravdu chtěla dělat co chci, řekla bych, že každý, kdo má Plutona v šestém (dvanáctém) domě, má ho bez ohledu na průmět na ekliptiku fakticky v sedmém (prvním). Je to krásně vidět v Johannesovi v azimutálním zobrazení - pohled na oblohu, jestli se slečno nepletu.
Tedy věřte mi nebo ne, beru pro mě nejjednodušší způsob - průmět na ekliptiku vždy a všude.
Zdravím, d.
-
Re: Synodické cykly Merkura a zejména Venuše
34 odpověď odeslal(a) Jiří K. v Pondělí 15.Března 2004 09:55:58
Tohle je pro mě celkem rozumné vysvětlení, do značné míry souhlasím - kdyby se bralo vše heliocentricky, nebylo by retrográdních pohybů atp., které mají rozhodně vliv, nebylo by ostatně ani znamení ani domů. Nepřemýšlím zase tak heliocentricky, i když to tak možná vyznělo. I v tom Venušině cyklu se snažím opírat o body, které jsou pozorovatelné ze Země, na to s tím polosextilem zapomeňte, to bylo jen pracovně. Snažím se navíc chápat ten význam tak, jak je vidět na Zemi. Občas se rozhodně vyplatí mrknout na problém heliocentricky (bez toho bysme do značné míry ani nevěděli, proč mají planety takové funkce, jaký mají). Ovšem to, aby se něco bralo jako sextil, když to potom nikam dál nevede, se mi vážně nelíbí. Možná přemýšlím spíš příliš cyklicky. Možná význam, který se přikládá sextilu mezi Merkurem a Venuší, plyne spíš z toho, že jsou planety dost daleko od sebe a tudíž relativně nezávislé... V případě Plutona, který uvádíte, mám taky celkem dilema - nějak cítím, že poloha planety v domě by se měla vztahovat k její SKUTEČNÉ poloze v prostoru. Nevím, musel bych to odzkoušet. Třeba bude vážně lepší průmět přes ekliptiku, nevím... Mám jen ve zvyku o všem pochybovat. Jiří K.