Zobrazení otázky a odpovědí
-
Příušnice
561 otázku odeslal(a) Vanda Milošová v Pondělí 26.Února 2001 19:42:53
Vážení,
nevíte náhodou někdo, kde se vzaly v pozdějších verzích sabiánského symbolu 2. stupně Lva ,, příušnice "? Původně tento symbol zněl v The Astrology of Personality : The school closed by an epidemic, children play together. Prostě nějaká dětská epidemie, ale že právě příušnice, o tom tam není ani zmínka. Děkuji, Vanda
-
Re: Příušnice
1 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:50:01
Ve původní verzi Marca Edmunda Jonese z 1953 je An epidemy of mumps, první rudhyarovská verze z roku 1936 ke založená na cyklostylovaných materiálech, které dal MEJ k dispozici, během dalších let MEJ pouštěl další verze mezi své studenty a přátele, takže je pochopitelné, že Rudhyarova verze z roku 1973 - Mandala - vypadá obščas jinak. zdraví Turnovský
-
Re: Příušnice
2 odpověď odeslal(a) V. Milošová v Úterý 27.Února 2001 09:58:07
Jistě, ale jak potom zněl onen symbol původně ? Symbolika šíření epidemie zůstala, ale verze z roku 1935 mluví navíc cosi o způsobu, jakým se epidemie šíří: Mezi dětmi, které si hrají, tj. dělají něco pro své potěšení a bez ohledu na následky. Hra je tak silnou potřebou, že nedbají na zákaz a možná si ani neuvědomují důsledky svého jednání - jsou to děti. A navíc vypovídá cosi o marnosti represivních opatření, které měly zabránit, aby se epidemie šířila dál. Uzavření školy bylo k ničemu. Naopak chybí onen ,, vztah k sexuálním žlázám", uvedený v Mandale.
Podobné odlišnosti se objevují snad u všech 360 symbolů, málokterý jsem viděla všude ve stejném znění. Někdy jsou tyto změny nepříliš podstatné, viz třeba 5. Střelce. Ten už jsem viděla ve verzích: Na starém vysokém stromě sedí osamělá sova - na velkém stromě sedí stará sova - na starém stromě sedí sova. Tam je symbolika stromu i sovy natolik jasná a všeobecná, že další atributy ( starý, velký, vysoký, osamělá ) jen trochu upřesňují, ale nijak nemění význam. Ale u jiných stupňů jsou rozdíly takové, že posouvají význam symbolu dost jinam. Viz třeba 16. Střelce, na kterém je s současnosti Pluto: Původně byl: ,,A calm ocean, a motionless ship, lazily soaring seagulls ", prostě vizuální obraz, nic víc, a v Mandale už najednou ,, Mořstí rackové poletují kolem lodi, ČEKAJÍ JÍDLO ", což se nemůžu ubránit dojmu už není zpráva, ale komentář k ní. To už je přímo do symbolu podstrčená jistá interpretace významu, která může být správná, ale taky mylná.
Zdravím Vás. Milošová
-
Re: Příušnice
3 odpověď odeslal(a) radmila v Úterý 27.Února 2001 10:20:24
Vando, jsem v práci a nemám Ss u sebe orig, večer Vám ihned odpovím přesně. To jídlo tam je, R
-
Re: Příušnice
4 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:50:01
Však také Mandala má v podtitulu REINTERPRETACE, pokud máte Jonesovy SabiSym tak jistě postřehnete, že jeho výklad je v podstatě tradičně-astrologický. turnovský
-
Re: Příušnice
5 odpověď odeslal(a) V.Milošová v Úterý 27.Února 2001 17:43:53
Radmilo, já věřím, že i v anglické verzi Mandaly ti rackové očekávají jídlo. Ale co mě zaráží je opět - kde se to tam vzalo? Pokud rozumím znění z roku 1935 pak se ti rackové ,, líně vznášejí " , a hladový racek bude líný těžko. A to už odpovídám i panu Turnovskému. Rozdílnou interpretaci VÝZNAMU symbolů bych brala, ale změny symbolů SAMOTNÝCH ? Zatím nemám v ruce původní karty symbolů, chci si tu knihu objednat, ale připadá mi, že znění z roku 1935 je blíže původním textům z jednoho prostého důvodu: V něm popsané scény jsou až na vzácné vyjímky obrazy, které skutečně někdo mohl odezřít, vidět je, zatímco Mandala obsahuje více symbolů, které už popisují motivy, pocity atd... A ty těžko mohly být viděny. Mějte se. Vanda
-
Re: Příušnice
6 odpověď odeslal(a) radmila v Úterý 27.Února 2001 20:31:49
Racek se přetvařuje, dělá jakobynic, elegantně plachtí kolem lodi v obloučcích – ale v momentu, kdy se mu v zorném poli objeví jídlo, promění se v šíp. Zachytí sousto letem střemhlav, polkne a pokračuje dál v plachtění. Jak vypadal původní symbol, těžko říct, verzí existuje dost. Jonesovu jsem měla doma v xeroxu, nevím z kterého roku vydání, moc mě nebavil. Rudhyar zřejmě leccos pozměnil. Jeho verze 1973 však je poslední (nevím na 100%) a zásadní (vím na 100%). Je mi jasné, že to nejsou moc logické argumenty. Jiného už nic nevím. Přečetla jsem si kříž (asc 16sag, dsc 16gem, IC 16pis, MC 16vir), v dubnu jedu do San Diega (je jaro, Béééďo…), třebas v Balboa parku najdu nějakou zapomenutou kartičku. Jenom doufám, že tam nebude kolotoč a stánek s potištěnými tričky „Elsie a Marc“ nebo něco podobného. Kdyby přece, všem vám přivezu, slibuju, R
-
Re: Příušnice
7 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:50:01
Jones oficiálně vydal jen jednu vezi v roce 1953, kolik bylo interních nevím. Rudhyar má verze 3. první v Astrologii osobnosti z roku 1936, druhá je Mandala (ta je opravdu konečná a tu požíváme standardně) a třetí je ve francouzském překladu Astrologie osobnosti z roku 1983? opravená původní zu roku 36 (Tuhle francouzskou používáme v Johannesovi a je zveřejněna na naších, pánů Žáčka a Tichýho stránkách). Rudhyar ale v Mandale většinou říká: původní symbol je ten a ten, a já ho nahrazuju pro to a to tímto. Turnovský
-
Re: Příušnice
8 odpověď odeslal(a) V.Milošová v Úterý 27.Února 2001 22:28:55
Vyšla kniha: D. Roche: Sabians Symbols, a Screen of Prophecy, ve které by měly být kopie původních ručně psaných záznamů. Dobrou noc. Vanda
-
Re: Příušnice
9 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:50:01
No prosim
-
Re: Příušnice
10 odpověď odeslal(a) V.Milošová ve Středu 28.Února 2001 11:55:48
Pane Turnovský,
prošla jsem si doma ještě Mandalu, abych neplácala nesmysly od boku, ale R. většinou neříká vůbec nic. Pouze z komentářů k některým symbolům se dá vyčíst a někdy spíš jen vycítit, že dřív mohly mít i jiné znění. Ale jaké, to není uvedeno nikde. A že by bylo zdůvodněno proč, to už vůbec ne. Zdravím Vás, Milošová
-
Re: Příušnice
11 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:50:01
Přísahal bych, že tam ty zmínky jsou, ale to je nepodstatné. jde většinou o aktualizace např. místo dívky s mikádem je hippiesačka apod, aby to mohlo promluvit k lidem 60tých a 70tých let, Tak koupíme tu klnihu, co jste zmiňovala? Já to platím.
-
Re: Příušnice
12 odpověď odeslal(a) radmila ve Středu 28.Února 2001 20:47:37
Rudhyar, An Astrological Mandala: The Cycle of Transformations and its 360 Symbolic Phases. Vyd Vintage Books/Random House, New York, květen 1974.
Úvod, str. 4 dole – str. 5: „Část druhá, nejobsáhlejší část této knihy, je zasvěcena přeformulování a kompletní reinterpretaci všech symbolů,…
Kap. 3, str. 44: …“V knize ´Sabiánské symboly v astrologii´ uvádí Marc Jones symbol 5°Raka takto: ´Automobil rozdrcený vlakem.´“ … (srv. Str. 113, Fáze 95 /Rak 5/).
Část druhá:
Str. 113, Fáze 96 (Rak 6): Lovní ptáci si vystýlají hnízda.
„Původní symbol (který byl později pozměněn) zde hovořil o lovných ptácích….“ Co má, Vando, Jones u fáze 96?
Str. 118, Fáze 103 (Rak 13): Ruka s výrazným palcem, napřažená jako model ke skice.*
…V původní formulaci byla „ruka“ „poněkud ohnutá“…
Str. 131, Fáze 121 (Lev 1): Mobilizace….
…Proto se původní formulace tohoto symbolu, odezřeného jasnovidkou, zmiňuje o mozkové mrtvici …
Str. 133, Fáze 123 (Lev 3): Žena středního věku…
Původní znění symbolu (žena středního věku, která se odvážila dát si ostříhat vlasy) je poplatné době před padesáti lety, dnes se vzpoura proti stárnutí u žen projevuje různě…
Str. 146, Fáze 145 (Lev 25): Veliký velbloud kráčí napříč nesmírnou a strašnou pouští.
…původní formulace symbolu nemluví o člověku, kterého velbloud nese…
Str. 171, Fáze 181 (Váhy 1): Ve sbírce….
…v materiálech Marca Jonese je užito symbolu „špendlík moudrosti“, zatímco v původních záznamench jasnovidky stojí „Motýl, učiněný dokonalým pomocí špendlíku, který jej probodává“……..
Str. 172, Fáze 182 (Váhy 2): Transmutace…
Původní formulace symbolu byla jak „okultní“, tak, myslím, matoucí: „Světlo šesté Rasy, proměněné v sedmou“.
Str. 181, Fáze 195 (Váhy 15): Kruhové dráhy
Marc Jones se ve svém raném kursu („Symbolická astrologie“) pokusil konkretizovat tento abstraktní obraz tím, že hovořil o „nových, kruhových částech soukolí“. Je však mnohem lepší se na obraz podívat v co nejobecnějším smyslu, jak sám Jones později učinil….
Str. 231, Fáze 273 (Kozoroh 3): Lidská duše, toužící po nových zkušenostech, hledá vtělení.
Je s podivem, co všechno jasnovidka „viděla“ a řekla zapisovateli symbolu. Jak mohla vizualizovat „lidskou duši“, anebo, jak zapsal M. Jones, duši „vnímající růst a porozumění“?…..
Str. 231, Fáze 274 (Kozoroh 4): Skupina lidí…
V původní verzi byla tato scéna zachycena dosti mlhavě; zdá se, že se nejspíš prostě jedná o odkaz na zahájení cesty, kterou podnikne ucelená skupina lidí…
Str. 267, Fáze 330 (Vodnář 30): Tomu, kdo úspěšně prošel…
Původní znění symbolu: „Pole Ardath v květu“. Vztahoval se ke scéně z okultní novely Marie Cvorelli, odehrávající se ve starém Babylónu…..
Str. 279, Fáze 348 (Ryby 18): Venkované sledují velkolepé představení v gigantickém stanu
Zprvu M. Jones interpretoval „gigantický stan“ jako místo pro evangelizační mítink; později se přikláněl k cirkusovému stanu….
Str. 285, Fáze 356 (Ryby 26): Lidé pozorují uzoučký srpek…
Poněkud tajemný původní záznam pro tento zodiakální stupeň, „Nov, který rozděluje své vlivy“, přeložen do praktických termínů…
Na několika místech Rudhyar v Mandale zdůrazňuje, že přeformulovává a komentuje, a že jeho komentáře a reformulace nejsou žádný „blueprint from heaven“, a že budou jistě kritizovány stejně jako Jonesovy. Jak dále zdůrazňuje v úvodu, knihu nelze v žádném případě číst zběžně. Výše uvedené citace jsem omezila na minimum, jen pro pořádek: n e n í to žádné dokazování pro a proti ničemu, pouze ve smyslu předešlé diskuse upozorňuji. Udělejte to jak já, projeďte si to celé, stojí za to.
Stránkování odkazů je podle originálu, překlad je můj pracovní, prosím vy kdo ho používáte, opravte si Fázi 103 (Rak 13), označenou hvězdičkou.
-
Re: Příušnice
13 odpověď odeslal(a) V.M. ve Čtvrtek 1.Března 2001 09:15:33
Radko,
děkuju za kvalitní odpověd, odpovím Vám odpoledne, teď nemám čas. Pro začátek, skutečně chcete tu knihu ? Stojí 26 USD + poštovné ještě nevím kolik. V.M.
-
Re: Příušnice
14 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:50:02
Milá Vando, kdybyste znala adresu nakladatelství, mohl bych si tu knihu vyžádatv rámci poptávky po překladových právech. Asi by nebylo od věci vydat ji jako pendant k mandale. Další informace už ale jen emailem, aby nám do toho nějaký vykuk neskočil a knihu nevydal dřív než Půdorys. Turnovský
-
Re: Příušnice
15 odpověď odeslal(a) V.Milošová ve Čtvrtek 1.Března 2001 21:10:48
Milá Radko,
poprvé mě rozdílné znění sabiánských symbolů zarazilo u českých překladů, uvedených na ČAS a
stránkách pana Tichého. Měla jsem za to, že rozdíly byly způsobeny překladem do češtiny, ale když
se mi dostalo do ruky znění symbolů v The Astrology of Personality z roku 1936 a originál
Mandaly, zjistila jsem, že rozdíly ve znění jednotlivých symbolů trvají. Možná že vám to přijde jako
hnidopišství, ale mám za to, že když se slovo nebo obraz má stát symbolem, není jedno, jestli
nějakou jeho část změníte, vynecháte, upravíte, není jedno, jaký použijete výraz. Proto je symbol
symbolem, že je to živá a mnohovrstevnatá struktura, v níž každá z jeho částí nabývá svého
významu, má své opodstatnění, a jestliže změníte jeho znění, měníte interpretaci. A když pracujete s
Mandalou, kde jsou symboly uvedené v podobě, o které ani nevíte v čem a jak se liší od původních
verzí... Víte potom, s čím vlastně pracujete a čemu to věříte ? Nemám v ruce znění M.E.Jonese,
obě znění, která jsem srovnávala, byla od Rudhyara, a nemůžu přirozeně říct, které znění je blíž
původním zápisům, takže moje poznámky berte prosím jako srovnání obou verzí, bez posouzení,
která je ta pravá.
Je pravda, že když jsem louskala znění symbolů v originále, téměř jsem nečetla komentáře,
přemýšlela jsem spíš nad tím, jaký význam přikládat jednotlivým verzím a proč, proč byla ta nebo ona
pasáž změněna, vypuštěna, jak se tím změnil rozměr symbolu, takže nemůžu říct, že bych znala
všechny komentáře dokonale, ale vím, že se u některých symbolů R. zmiňuje, že zněly původně
jinak, proto jsem taky napsala VĚTŠINOU neříká nic. Ale jak dalece uvádí změny v symbolech
bude snad nejlíp patrné u příkladů, které jste uvedla vy sama. Uvádím pro srovnání znění z roku
1936, které vy určitě dobře znáte :
Str. 118, Fáze 103 (Rak 13): Ruka s výrazným palcem, napřažená jako model ke skice.*
…V původní formulaci byla „ruka- „poněkud ohnutá-…
AP: A hand with prominent thumbs is held out receptively. ... V tomto symbolu bych is held out
receptivitely překládala spíš jako vnímavě nabídnutá, napřažená. Vnímavě nabízíte ruku ne k
hlasování, ani ke skice, ale k podání, a potom výraz receptively, který R. vypíchl, mnohem spíš mluví
o způsobu, kterým druhému ruku podáváte, než o flexibilitě.
Str. 133, Fáze 123 (Lev 3): Žena středního věku…
Původní znění symbolu (žena středního věku, která se odvážila dát si ostříhat vlasy) je poplatné době
před padesáti lety, dnes se vzpoura proti stárnutí u žen projevuje různě…
AP: Mature woman, her hair just bobbed, looks into mirror.
Všimnětě si, že tady ze symbolu mlčky vypadl onen pohled do zrcadla, který doplňuje symbol o
rozměr retrospektivy, možnost zpětně se na sebe podívat, ať už ve smyslu možného sebevzhlížení
nebo sebereflexe, podle mě podstatně důležitější než klukovské mikádo kontra dlouhé rozpuštěné
vlasy.
Str. 172, Fáze 182 (Váhy 2): Transmutace…
Původní formulace symbolu byla jak „okultní-, tak, myslím, matoucí: „Světlo šesté Rasy, proměněné
v sedmou-.
AP: A symphony is played dramatizing man´s heroic ascent. Kde se tam vzalo tohle znění, netušíte ?
Ani šestá, ani sedmá.
Str. 181, Fáze 195 (Váhy 15): Kruhové dráhy
Marc Jones se ve svém raném kursu („Symbolická astrologie-) pokusil konkretizovat tento abstraktní
obraz tím, že hovořil o „nových, kruhových částech soukolí-. Je však mnohem lepší se na obraz
podívat v co nejobecnějším smyslu, jak sám Jones později učinil….
AP. A stack of machinery parts, all are new and all circular. I tohle je dost vzdálené od kruhových
drah, součástky mohou být použity v nějakém výrobním cyklu, možná že nakonec skončí ve šrotu,
aby byly znovu použity a cyklus se mohl opakovat, ale původní symbol něco říkal místě v cyklu, kdy
je každé soukolí součástí většího celku, a to z poznámky nevyčtete.
Str. 231, Fáze 274 (Kozoroh 4): Skupina lidí…
V původní verzi byla tato scéna zachycena dosti mlhavě; zdá se, že se nejspíš prostě jedná o odkaz
na zahájení cesty, kterou podnikne ucelená skupina lidí…
AP: Merry-makers embark in a big canoe on lantern-lit lake. Lanter-lit lake je jezerní maják ? Jestli
rozumím dobře, zdá se mi zvláštní vypustit bez jediné zmínky takový cíl.
Str. 267, Fáze 330 (Vodnář 30): Tomu, kdo úspěšně prošel…
Původní znění symbolu: „Pole Ardath v květu-. Vztahoval se ke scéně z okultní novely Marie
Cvorelli, odehrávající se ve starém Babylónu…..
AP: Moon-lit fields, once Babylon, are blooming white.
Str. 279, Fáze 348 (Ryby 18): Venkované sledují velkolepé představení v gigantickém stanu
Zprvu M. Jones interpretoval „gigantický stan- jako místo pro evangelizační mítink; později se
přikláněl k cirkusovému stanu….
AP: In a huge tent a famous ravivalist conducts his meeting.
Tady se objevuje prvek, který se opakuje i u dalších symbolů. Přenesení původního významu
symbolu ne do poznámky o změně, ale do komentáře.
Str. 285, Fáze 356 (Ryby 26): Lidé pozorují uzoučký srpek…
Poněkud tajemný původní záznam pro tento zodiakální stupeň, „Nov, který rozděluje své vlivy-,
přeložen do praktických termínů…
Two raps lovers and philosopher watch the new moon. Je zajímavé, že tady měl R. potřebu
komentovat nahrazení novu srpkem, ale ono spojení citu a mysli vynechal bez jediného slova
komentáře.
A to jsem vybírala pouze z těch symbolů, které jste citovala vy, ještě zbývá dalších 351.
=Na několika místech Rudhyar v Mandale zdůrazňuje, že přeformulovává a komentuje, a že jeho
komentáře a reformulace nejsou žádný „blueprint from heaven-, a že budou jistě kritizovány stejně
jako Jonesovy.=
Že má R. svůj pohled na věc je naprosto normální a přirozené, a taky si od jeho knihy neslibuju
nic víc než jiný, zajímavý pohled jinýma očima. A jestliže něco kritizuji, NENÍ to rozhodně Rudhyarův odlišný
pohled. Pokud se mi něco nelíbí, pak je to způsob, s jakým se zachází s jím vyloženými symboly,
nabídnutými jako jedna z možností významu, ale to už je jiná písnička.
Zdravím Vás, Vanda
-
Re: Příušnice
16 odpověď odeslal(a) radmila v Pátek 2.Března 2001 00:15:00
Co se týče Astrology of Personality: hned v prvních větách úvodu k Mandale Rudhyar vysvětluje: roku 1930 se setkal v LA s Jonesem a získal od něj jeho cyklostylované astrologické kursy. Jones roku 1931 v práci s názvem „Symbolická astrologie“ seřadil a vyložil symboly pro všechny zodiakální stupně. Dále cituji DR: …“Tyto symboly mě velice zaujaly, protože je z různých důvodů, které zde uvedu, považuji za mnohem dokonalejší oproti těm dříve publikovaným: a proto, pobízen mou přítelkyní Alicí Baileyovou, jsem se rozhodl napsat knihu Astrology of Personality (léto 1934-jaro 1936), a požádal jsem M. Jonese o svolení zahrnout do ní jeho zhuštěnou verzi symbolů a jejich interpretací. Svolení mi obratem a s ochotou dal.
Když jsem poprvé viděl původní kartotékové lístky s krátkými, původními symboly, na nichž byly zapsány stručné popisy symbolů tak, jak byly roku 1925 přijímány prostřednictvím Elsie Wheelerové, nestudoval jsem je a nemeditoval nad nimi dostatečně, tak, abych si dokázal uvědomit, jak odlišné jsou od od toho, co bylo obsahem cyklostylovaného kursu, který vznikl asi šest let poté. Proto jsem se s jeho zněním a interpretacemi v něm obsaženými spokojil. Musel jsem je však zhustit; a tu a tam jsem je proložil odkazy na hlubinnou psychologii, … atd. prosím dočtěte si sami.
Vando, srovnání provedeme, až budeme mít onu knihu, o níž se zmiňujete. Myslím, že to bude užitečné. (Vsadím se, že najdeme ještě více příkladů, jako je namátkou např. Fáze 96 a 145, kdy se DR vrací k verzi původní). Toto srovnání však pro mě osobně NENÍ zásadní, a to zdůrazňuji. Já VÍM, s čím pracuju, a VÍM, čemu věřím: to, co je zásadní na Mandale, je důraz, položený na cyklickou strukturu, kterou SS v sobě mají, zejména pak:
1) Lze je aplikovat na JAKÝKOLIV cyklus, nejen na zodiak, proto Rudhyar uvádí Fáze 1 – Fáze 360. (Vyzkoušela jsem na sekundárních direkcích, kde každý nov – PO narození - beru jako Fázi 1 pro pohyb progresivní Luny).
2) Rudhyar upozorňuje na to, že 360 fází je cyklus archetypální, 365 dní v roce pak cyklus existenciální = život.
3) STRUKTURU symbolů, tj. dělení na 2 hemicykly – 4 Jednání – 24 Scén – a 72 pentarytmických úseků jsem nenašla nikde jinde.
Proto s Vámi nebudu v žádném případě souhlasit, když píšete, že jeho kniha není nic víc než jiný, zajímavý pohled jinýma očima.
Tento střet nad SS jistě není první ani poslední, protože každý z nás má své oči – každý jiné – a svůj pohled. Své komentáře. Viz třeba Martina / Gondoliéři (Forum u příležitosti zatmění Měsíce). A protože jsem se právě vrátila z kina, dodávám, že každý máme i přikrčeného tygra a skrytého draka. Odlétám, dobrou noc. R
-
Re: Příušnice
17 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:50:02
Doporučuju WWW site SABIANA, kterou provozuje Sabian Assembly - lze se na ní připojit linkem od nás z kapitoly astrologie na internetu..
-
Re: Příušnice
18 odpověď odeslal(a) radmila v Neděli 10.Června 2001 17:54:46
Jsem zpátky z Ameriky už víc než měsíc, knihu jsem přivezla (The Sabian Symbols: A Screen of Prophecy, Diana Roche), přetisky orig. rukopisů jsem překlepala do stroje. Zatím s tím žiju pár týdnů a hlásím: to, co Elsie Wheelerová viděla a Jones zaznamenával, jsou znaky. Symboly se z toho postupně stávají. Více v novém Transformotoru, který bude hotov příští týden a přinesem ho na Shvězdění.
K mojí odpovědi č. 6: vtipkování o kolotoči….to jsou věci! Dneska se jen tak brouzdám starými otázkami a vypadlo na mě toto. Dávno jsem na tuhle větu zapomněla. Asi jsem se fakt svezla. R