Zobrazení otázky a odpovědí
-
Pluto a AS - pokračování
437 otázku odeslal(a) Roman Votruba ve Středu 11.Října 2000 20:52:33
Rád bych se vrátil na začátek k otázce č. 430 Martina Alvena, kde ocitoval význam Pluta v 1. Domě podle kuchařky Rudhyara. Sám Rudhyar byl odpůrcem všech kuchařek a tuto napsal jen pro jakousi obecnou orientaci. Ve všech svých dílech zdůrazňuje, že každý si musí vytvořit svůj vlastní přístup k interpretaci symbolů astrologie. S každým dalším člověkem, se kterým se pokoušíme „přečíst" jeho nativitu s pomocí dalších technik objevujeme další nové významy symbolů podle způsobu jeho prožívání života. Takže nějaká jednoznačná definice významu planet v domech ani ve znameních není možná.
Já si opravdu myslím, že bychom se neměli pokoušet zde interpretovat jednotlivé planety, protože potom jsme podobni lékařům specialistům, kde jeden je specialista na játra (Jupiter), další na ledviny (Venuše), jiný zas na lymfatické žlázy a onen na srdce. Ale jak sám Rudhyar říká, člověk je také jako sluneční soustava. Je to celek, kde všechny orgány jsou v nějakém vztahu, nějak propojeny a k tomu přidejme ještě to, co nazýváme duší, vědomím apod. A zase tu máme spolupracující celek, který funguje stále najednou. Nikoliv každý sám o sobě. Proto když lékař redukuje člověka jen třeba na problém jater, nemluví o člověku celém právě tak, jako když se astrolog trápí s vysvětlením samotného Jupitera nebo Pluta apod.
A tak jsou symboly planet v přírodě, národu (státu) - mundánní astrologie, v člověku - medicínská astrologie a nativní vůbec. Žádná planeta sama o sobě nic neznamená. Teprve vztahy všech symbolů mezi sebou dávají nějaký význam. Ale jenom takový, jaký jim dáme my. Zrovna tak člověk sám o sobě, bez vztahů k okolí, lidem, přírodě, vesmíru, není nic. Nedá se o něm nic říct.
Planeta sama o sobě nikomu nic nedělá. Řekněme, že mám v nativitě planety v opozici Lev-Vodnář. Tím dostávám sice informaci, že srdce a cévní systém mohu svým způsobem života ohrozit více, než třeba orgány jiné, ale také je na mě, jak tomu mohu předejít. Záleží tedy na mě, jakým způsobem tuto informaci využiji. Ale to není vše. Planet je 10 a všechny jsou v nějakých aspektech, domech a znameních. Tak funkce orgánů jsou v určitých vztazích a to vše dává nějakou kolektivní a individuální informaci o tom, s využitím jakých typů funkčních aktivit mohu vést svůj život co nejefektivněji ke zdraví, tedy k vyladěnosti se symbolickým obrazem planetární soustavy nativity a podle domů i jakým jednáním a v jakých oblastech aktivity. Protože má každý z nás pochopitelně jinou nativitu, jiné postavení planet, v různých domech, v různých aspektech atd., má také potencionálně, řekněme ohrožené jiné orgány. Podotýkám, že jsem nestudoval medicínskou astrologii, ale takhle nějak by to mohlo být.
Tím chci říci, že na cestě k pochopení vztahů nebeských těles a jejich symbolů jsme stejně daleko, jako na cestě k pochopení fungování vztahů orgánů v lidském organismu a tím i člověka jako celku. Proto si myslím, že náš život je symbolický a protože jsme děti nejen Země, ale i celků mnohem větších, sluneční soustavy, Galaxie atd., analogicky vztahujeme svůj život k těmto celkům. Takže konečný význam má vzorec celého horoskopu. Astrologie není věda a nedá se dokázat ve smyslu vědeckých pokusů založených na opakování nějaké předpokládané teorie, protože se zde nic znovu nezopakuje.
Promiňte mi délku příspěvku, ale byl jsem veden usilovnou snahou toto vyjádřít.
Díky za pochopení Roman
-
Re: Pluto a AS - pokračování
1 odpověď odeslal(a) Martin Alven ve Středu 11.Října 2000 21:22:45
Fajn,
to co jste Romane napsal je sice hezké a souhlasím s Vámi, ale mě se tak zda, ze ma otazka, kterou jsem na zacatku polozil se minula ucinkem. Byla tady rozvedena tak silne filosoficka debata, ktera vsak mela s tou PRAKTICKOU strankou astrologie jen malo spolecneho.
Samozrejme jsem si vedom, ze planet je v horoskopu deset, ze spolu nejak vychazeji, ale pokud chceme pochopit astrologii je potreba postupovat po kruccich a o to mi prave slo.
Zajimal jsem se konkretne o Pluta ve vztahu k 1. domu a jeho pripadnemu ovlivneni jedincova zivota z hlediska jak dusevni tak telesne.
Uvahy o tom jestli nas planety ovlivnuji nebo my ovlivnujeme je, me prozatim vubec nezajimaji. Snazim se pochopit symboliku a pokladat tady jednoduche a prakticke otazky.
Martin Alven
-
Re: Pluto a AS - pokračování
2 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:49:57
Milý Martine, chápu vaši stížnost, ale tak už to na tom světě chodí. Nicméně, Váš problém s Plutonem může mít původ i v tom, že v jednorozměrném zákresu kterému se říká mězi některými astrology "kolečko" je Pluto v 1. domě, ale ve skutečnosti je ve 12. domě (má zenitovou vzdálenost 85,5°, je tedy 4,5° nad obzorem, kdyby nebyl transpersonální/transformační, byl by v okamžiku vašeho narození vidět. Turnovský
-
Re: Pluto a AS - pokračování
3 odpověď odeslal(a) Anonymous ve Středu 11.Října 2000 22:26:50
Pane Votruba, mohl by ste zveřejnit Vaše data narození, nebo číslo otázky, kde jste je zveřejnil?
Mnohokrát děkuji.
-
Re: Pluto a AS - pokračování
4 odpověď odeslal(a) Roman Votruba ve Středu 11.Října 2000 23:29:07
Ano mohu zveřejnit svá data, ostatně již jsem tak v některé otázce učinil:
1.2.1950, 22:50 UT, Praha
Zdraví Roman
-
Re: Pluto a AS - pokračování
5 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:49:57
další otázka pro martina A.: nakolik přesně máte zjištěn čas narození? jelikož uvádíte 3:00 předpokládám, že se jedná o zaokrouhlení z údaje +- 30 minut. To je důležité pro určení tvaru horoskopu v domech. Ten v sobě slučuje hemisféru, otevřený úhel a lunární trychtýř, nebo lépe tvoří přechodový útvar mezi nimi. Právě velké Téčko Mars,Jupiter 180 Luna, 90 Slunce se stěhuje během doby (od 2:00 do 4:00) domy tak, že Luna jeosamělá buď v 6, nebo spíš pátem domě a nedlouho po 3. hodině zůstává od zbytku planet oddělena 3. a 4. domem. navíc pokud Pluto je ve skutečnosti nad obzorem může se přihodit, že 1.dům je prázdný, neboť Merkur je na hrotu 2. domu tvoří tam s dalšími planetami další ohnisko horoskopu: stellium. Můžete přihodit údaj o předpokládané přesnosti? Turnovský
-
Re: Pluto a AS - pokračování
6 odpověď odeslal(a) Roman Votruba ve Čtvrtek 12.Října 2000 09:05:05
Martine,
filosofickým debatám se tady nevyhneme. Ostatně jde o konfrontace, nebo porovnávání způsobu přemýšlení, vnímání mezi námi. Navíc, přece způsob přemýšlení je neodmyslitelně spjat s tím, co myslíte astrologickou praxí. Takže se nám někdy diskuse větví, začneme být nervózní z toho, že nedokážeme přesně vyjádřit to, co myslíme a druzí jsou na tom stejně. A tak vznikají půtky, ke kterým mnohdy stačí třeba jedno slovo, které si různě vykládáme. Ale tak to má bejt. Jinak bychom se nikam dále nedostali.
Takže příjemný den přeje Roman
Pokusím se vyštrachat něco o Plutu od Rudhyara a vetknu to sem, abychom si s ním tedy pohráli.
-
Re: Pluto a AS - pokračování
7 odpověď odeslal(a) Martin Alven ve Čtvrtek 12.Října 2000 13:39:25
Pane Turnovsky,
rad Vasi otazce o presnosti me hodiny narozeni vyhovim. Podle toho co mi bylo receno predpokladam, ze cas, ktery udavam je VELMI presny, tedy 3:00 rano. Alespon to tak bylo zapsano v matrice a ma matka mi to potvrdila. Je mi jasne, ze i zde mohlo dojit k chybe, ale ta v tomto pripade nebude urcite cinit vice nez 10 minut. Tedy predpokladany cas se bude pohybovat od 2:50 rano k 3:00, ale spis blize treti hodine.
Trochu me mrzi, ze vzdalenejsim planetam k nimz patri i Pluto, se nektere astrologicke ucebnice vyhybaji nebo je nevysvetluji dostatecne podrobne prave z duvodu, ze jsou prilis pomale a neprojevuji se tak silne.
Zdravi Martin Alven
PS: plati predpoklad, ze T-kvadratura se uvolnuje v miste horoskopu, ktere je protipolem planety stojici na vrcholu T-kvadratury? Jak se potom takove uvolneni tlaku muze projevit? Nema to za nasledek, ze clovek vlastne jen ZAPOMENE na tlaky jez zpusobovaly planety a vlastne je tak odsune nekam "dozadu", aniz by se je pokusil resit? Pak by mi totiz pripadalo "uvolnovani" tohoto zvlastniho aspektu jako UNIK pred sebou samym.
-
Re: Pluto a AS - pokračování
8 odpověď odeslal(a) Martin Alven ve Čtvrtek 12.Října 2000 13:48:27
Romane,
ano, mate pravdu. Filosoficka debata sem urcite patri. Proti filosofii obecne nic nemam, ale obcas se mi zda, ze pokud se filosofuje o vecech, ktere nelze jakymkoliv zpusobem dokazat nebo si je predstavit, je filosofie marnenim casu a bezcilnym bloudenim.
Podle me astrologie pracuje se symboly planet. O tom jestli planety cosi vyzaruji neni pochyb, ale jestli to ma OPRAVDU primy vliv na kazdeho z nas a navic tak zasadni, aby menil nasi povahu, to je vec opravdu nejista a filosofii ji nevyresime. Kazdy se budeme na celou problematiku divat jinak a je to spravne. Alespon si vyjasnime nazory a mozna k necemu dospejeme, presto by mely byt tyto debaty SROZUMITELNE a ne prilis ABSTRAKTNI.
Vas prispevek o Plutu bude rozhodne vitany.
Zdravi Martin Alven
-
Re: Pluto a AS - pokračování
9 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:49:57
Tak, díky za upřesnění, Michale. Co se týče velkého T, planeta, která leří v apexu (na vrcholu, nebo-li v bodě, kde se stýkají obě odvěsny) symbolizuje funkci, kterou se napětí planet na přeponě externalizuje - vyjadřuje na venek (jako šíp vystřelovaný lukem) a místo, které proti této planetě leží může být považováno (je-li prázdné a ono je, jinak by to nebylo T) zamísto internalizace - zvnitřňování (cíl, terč, který vnímáme - vstupuje do našeho vědomí, s nímž se sjednocujeme, abychom ho byli schopni zasahnout).
Máte pravdu, že starší učebnice zejména Plutona zanedbávají, ale pravdou je i to, že existují lidé, v jejichž horoskopu hrají plutonské apod transformační (Uran, Neptun, Pluto) symboly a funkce určitou roli až po delší doběod narození, neboť dosud nezačaly svůj individuální cyklus.
Zdraví Turnovský
-
Re: Pluto a AS - pokračování
10 odpověď odeslal(a) Roman Votruba ve Čtvrtek 12.Října 2000 15:57:30
Budou to jenom takové výňatky, protože je to zase příliš dlouhé, pokusím se vybrat to nejpodstatnější:
Mnoho astrologů vidí Pluto jako symbol materialismu nebo destruktivních a desintegrativních sil v činnosti. Zjednodušeně řečeno, je to správné, alespoň pokud jde o obecné situace každodenního života. Taková interpretace však chybně odkrývá základní charakter komplexu universálních procesů symbolizovaných touto planetou. Tento proces uvolňuje vše, co je třeba a redukuje na to základní cokoliv, co dosahuje konce svého cyklu. Pluto je proto spojován s možnostmi znovuzrození a samozřejmě to zahrnuje i zkušenost toho, co lidé chápou pod pojmem smrt.
Pluto není zárukou znovuzrození. On jednoduše odkazuje k nezbytnému předpokladu znovuzrození, obnovy. A Také toho, čeho jsme svědky jako umírání těla nebo jako psychomentálního rozpadu osobnosti nebo celé kultury. Pluto není spojován s tím, kam který proces povede. Není spojován s konečnými výsledky, jenom s tím, co musí projít skrz, jestliže byla vytvořeny Uranem a Neptunem předpoklady pro život na vyšší - nebo v horším případě- na nižší úrovni spirálního vývoje. Pluto dnes vytváří takové základy a to by mohlo směřovat k symbolické aktivitě trans-Plutonské planety, kterou jsem pokusně pokřtil jako Proserpinu. Plutu jsou někdy přisuzovány dosti radikální negativní vlastnosti, které při interpretaci nativty mohou přinést různá psychologická poškození.
Pluto, narozdíl od Saturna, nic nepardonuje, protože netrestá a nevyrovnává žádný dluh úměrný přečinu. Pluto upozorňuje na fakt, že přišel čas pro možnost přesunu z jedné úrovně vědomí a aktivity do druhé. Pakvytváří podmínky, které jsou zapotřebí pro takový přechod nebo transmutaci.
Jestliže Uran a Neptun nevytvoří dobré podmínky pro nastartování procesu transformace, Pluto může být vskutku nemilosrdné a houževnaté. V případě, že Uran a Neptun udělají svou transformující práci a člověk akceptoval jejich zprávu a připravil se na konečný "sestup do pekla", Temné Noci Duše, může se setkat s Plutonským procesem totálního odkrytí a s prázdnotou, do které vede. Taková osoba vždy přináší ve svém srdci vizi Nového Života a nemusí již déle odolávat transformaci, kterou učinila svou vlastní.
V symbolismu Kristova sestupu do pekla po tři dny po jeho ukřižování, vidíme zvláště významný příklad Plutonské aktivity. Skutečnost, že Ukřižování a jeho následné tři dny "sestupu do pekla" jsou oslavovány v čase jarní rovnodennosti má svůj hluboký význam. Tento čas ročního cyklu odkazuje, alespoň symbolicky, k procesu klíčení. A KLÍČENÍ JE UKŘIŽOVÁNÍ SEMENE. Z pukajícího semene se nejprve vynořuje kořínek a tento kořínek "sestupuje" do půdy, která je vytvořena ze shnilých listů a všeho, co jednou bylo živé. Černá země je peklo sféry žití, ale je také základem pro všechny životní procesy - temná matka, která je minulostí a která bude vykoupena jako její rozložené součásti jsou taženy vzhůru na vzduch a ke světlu nového života k eventuelnímu dosažení stavu rostliny.
Klíčení je Plutonský proces a to je důvod, proč by v astrologii Pluto měl být "vládcem" Berana, znamení jarní rovnodennosti v zodiaku, symbolu tvořivého impulsu, který iniciuje všechny névé životní procesy. Pluto je ale spojován s Beranem spíše, než aby byl jeho vládcem. Koncept vládce senám zhroutí, když uvážíme, že trans-Saturnské planety jsou v solárním systému, ale ne uvnitř. tento koncept zvláště platil ve světě od Slunce po Saturna za dob Ptolemaia k vyjádření hluboké filosofie života. Ale to by nemělo být více aplikováno na heliokosmos, v kterém je Slunce primárně chápáno jako hvězda, jedna z bilionů, v obrovském kosmickém organismu Galaxie. Vše, co může být řečeno je, že v novém galaktickém přístupu k planetám a k zodiaku, tropickému zodiaku, který je pozadím, na kterém mapujeme cyklické změny vztahů země ke Slunci, znamení, která následují po Kozorohu (vrcholu Saturnské síly), směřují k základním fázím procesu transformace, symbolizované Uranem, Neptunem a Plutem.A tak je Uran spojován s Vodnářem, Neptun s Rybami, Pluto s Beranem a předpokládaná Proserpina s Býkem.
Pluto tak či onak, problematizuje vše, co Mars představuje v systému Slunce po Saturn. Plutonská neosobnost vyzývá v podstatě Marsovský osobně-emocionální charakter. Výzvy nebo soupeření nastávají ve Štíru jako v Beranu, právě jako Neptunská výzva Jupiteru nastává v Rybách (symbolu poslední chvíle cyklu kultury) a jako ve Střelci (který představuje dosažení kultury v jejích základech filosofického a legálního charakteru). Uran provokuje saturn v Kozorohu jako ve Vodnáři ve chvíli, kdy se dny začínají prodlužovat a síla saturna je odsouzena na samém vrcholu svésíly.
Všechny výzvy planet, vyslánců Galaxie, jsou neodmyslitelně spjaty s utrpením pro vědomí, uvězněné v saturnských modelech. Ale přijetí utrpení je základní část pro proces transformace. Kdekoliv, kde je třeba zakusit hlubiny, je nevyhnutelným průvodním jevem zkouška utrpením.
Omlouvám se za překlad, nejsem dobrý v angličtině,
ale zatím to stačí, už nemohu.
Doufám, že to bude nějak ku pomoci.
zdraví Roman