Zobrazení otázky a odpovědí
-
Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
195 otázku odeslal(a) Borůvinka Vytrvalý v Pondělí 28.Února 2000 11:59:50
Vážené diskusní fórum,
před nějakým časem jsem si v otázce "Naco pak nativita 2" rýpnul do hojného používání Sabsymbolů v HaTA. K mému velkému překvapení bez jakékoli odezvy. Dovoluji si proto upravený "reprint" otázky znova nastolit s vírou, že alespoň někoho z Vás osloví (pravda, nejvíce v to věřím u pana Turnovského).
Týkalo se to tenkrát taky té věci "klasiků" nebo "čisté" astrologie:
"Je blbý, že v oblasti, ve které se pohybujem mají pojmy široký rozsah, dost specifický pro každého z nás. Tou - vím, že blbě nazvanou - čistou astrologií jsem mínil to cosi, co můžeme odečítat z večerního nebe, když vylezeme někam mimo pouliční osvětlení. Možná se strašlivě mýlím, ale za fundament astrologie považuju planety, znamení a domy a jejich zabarvení při vzájemném ovlivňování (planety ve znameních a domech a jejich vzájemné aspekty).
V zásadě to, od čeho se lze fakticky odrazit (no ... až na ty domy). Když jsem se otřel o Sabiánské symboly (dobře si vědom letité zkušenosti praktiků s jejich používáním), má obava směřovala k otázce, zda se prvku, který byl do astrologie přibrán až (historicky) nedávno nepřipisuje větší význam, než oněm fundamentům - tedy těm šutrům, co svítí večer na obloze.
Pokusů přiřadit také jednotlivým stupňům zvířetníku specifické významy je známo v historii více (Hades, Kefer,... obecně viz. Špůrek, Encyklopedie západní astrologie), leč všechny byly žáky jejich autorů dříve nebo později sepsuty. Má obava o fundament astrologie je právě taková. Abychom se také nestali obětí "omylu" či "výstřelku" doby,
který se vzdálil od fundamentu věci na základě "jasnovidění" jediné ženy (ve vší úctě k autorce !!!!!!!!!!). Myslím, že dřívější astrologové, kteří používali "staré" významy zodiakálních stupňů, taky nebyli úplní blbci a rozhodně si myslím, že "jim to taky fungovalo" - taky se jim to jaksi osvědčilo. A přece si dnes myslíme, že se zmýlili...
Jejich a náš dnešní výklad charakteristik prvků horoskopu si však zůstaly v principu velmi podobné, ne-li shodné."
Pokud se ovšem odrážíme v takové míře od Sabsymbolů, pak nevím, jestli už to není jiná disciplína a jestli by si pak také nezasloužila vlastní status a pochopitelně také vlastní jméno.
Borůvinka Vytrvalý
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
1 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pondělí 28.Února 2000 12:32:27
S tím, že se v případě sabianismu jedná také o jinou disciplinu máte docela pravdu, najeďte si skrze nás na WWW Sabian Assembly a uvidíte. Jenže my se opíráme o Rudhyarovu reinterpretaci, něco z toho najdete v Rudhyarově textu Numerická struktura zvěrokruhu na ČAS, je to jediný systém, který v interpretaci jednotlivých stupňů staví na postupném rozvoji významu těchto stupňů pro jakýkoli průběh jakéhokoli cyklu - podobně to dělá třeba pojetí aspektů jako výsledku střetu harmonických řad, nebo Apokalypsa - Zjevení sv. Jana. Význam SabSym spočívá též na významu planety, která v příslušném stupni-symbolu leží, je jasné, že interpretace stupně kde je Slunce bude jiná než toho, kde leží Luna a pod... zdraví Turnovský
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
2 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 29.Února 2000 00:01:42
Za většinou tzv. "invektiv" vůči astrologii z pozic mechanistického světonázoru (vědotechnika) a zejména vůči astrosymbologii z hlediska konformní astrologie (okultismus-mysticismus), cítím určité nedorozumění. Já prostě nemohu zastávat názor, že hvězdy a planety něco astrologicky ovlivňují. Jsou to hmatatelné útvary, které odrážení sluneční světlo a tak jen MONITORUJÍ situaci ve sluneční soustavě, asi tak jako hodiny, které čas nevyrábějí, ale jen ho monitorují. Navíc světlo, které chrlí Slunce je světlem slunečním (jeho majetkem) asi tak, jako je voda, která protéká vodovodním kohoutkem, toho vodovodního kouhoutku. Dále vůbec si nemyslím, že by čas měl nějakou kvalitu. Stejně tak si nemyslím, že by prostor měl nějakou kvalitu. Časoprostor má takovou kvalitu, kterou mu dáme my, to je snad jasné každému, kdo si zařizoval pokoj, neřkuli byt. A to je ještě otázkou, zda tu je alespoň kvantita času a prostoru, to je možná jen naše několikatisíciletá konvence, model, který nám umožňuje jakštakš v časoprostoru existovat.
Z mého hlediska astrologické prvky - znaky "pouze" monitorují strukturu časoprostoru - (s výhradou, že pojem struktury je další náš model, ale to je jedno, neboť i časoprostor a kauzalita jsou modelem), protože jsme určili přibližné směry symbolismu oněch astrologických prvků - čili zjistili přibližně primární spojitost určitého astrologického prvku a nějakého universálního - partikulárního principu, kterého jsme i my - lidé poslušni. Jelikož jsme složití, jsme poslušni mnoha principům. Tak i kosmický, planetární symbolismus je košatý složitý, měnlivý. Astrologie funguje asi tak jako hodinářství, o kauzalitě (hvězdy, planety,události) tu může být sice řeč, ale já to vidím jako dost praštěnou hypotézu, stačila by mi trocha synchronicity. Záleží tedy jen na Vás, jaké prvky pro svoji astrologickou práci zvolíte. Z určitého hlediska je výhodné použít ty, které jsou ve vaší civilizaci - kultuře - rozšířené a známé, neboť předpokládám, že se chcete s příslušníky vaší civilzace domluvit. Tím, že použijete Slunce, Lunu, Merkura...Pluta, znamení zvěrokruhu, nebo souhvězdí zvěrokruhu, topologii - domy, aspekty spojnice mezi prvky, si ušetříte dost námahy, ale zaplatíte za to tím, že si zavlečete do systému nezměřitelný podíl konvence, rutiny, setrvačnosti a začnete nejprve pomalu, pak jistě blbnout až vám změkne mozek natolik, že budete vyrábět vrtět ocasem před finanční oligarchií a budete se k ní lísat šmudlaje nějaké horoskopy, které budou ukazovatm, jak dobře se bude jejich zboží kupovat. Ono by to bylo jedno, ale konzumenti jsou taková hovada, že nakonec vašim horoskopům začnou věřit a ty blbiny, které jimi propagujete začnou kupovat a věštba se naplní...stejně jako v případě predikování událostí, když se něco včas řekne, tak se to taky pravděpodobně stane. To je cesta konformní astrologie, slovem konformní nahražuji dosud mnou užívanou nadávku tradiční. O cestě nekonformní si možná řekneme příště, zdraví Turnovský
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
3 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 29.Února 2000 00:09:43
PS pokud ještě někomu nedošlo, že astrologové pracují se znaky a ne s hmotnými planetami, že jediný vliv, který v astrologii existuje, je vliv astrologovy interpretace, pak je na tom asi jako skeptik David a všeználkovská zombie Gott dohromady. tur
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
4 odpověď odeslal(a) Antonín Baudyš jr. v Úterý 29.Února 2000 01:00:52
Milí páni, až se mi někdo ze začínajích kolegů znelíbí, zaklestím mu krapet cestu a doporučím mu Sabiánské symboly. Pokud ho budu chtít obchodně zruinovat a před klienty znemožnit, doporučím mu, zabudovat Sabiánské symboly do klientské praxe. Neptunsky laděné jedince touto radou odvařím navěky. A pak že nejsem zlomyslný! Všechny zdravím, Marca Edmunda Jonese dvojnásob. Baudyš jr.
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
5 odpověď odeslal(a) Borůvinka Vytrvalý v Úterý 29.Února 2000 21:45:02
Co říci, než ... děkuji. Tak jsem si to asi představoval.
Dík panu Turnovskému za hustý výklad. Když dovolíte, reakci si trochu promyslím. Taková věc se pár větami sestřelit nedá.
A taky díky panu Baudyšovi. Tiše jsem doufal, že se ozve on nebo jiný zastánce "jiné" astrologie.
Tedy prosím pana Turnovského, aby neprodléval se svým příspěvkem k "nekonformní cestě" v astrologii. Nedočkavostí asi neusnu.
A pana Baudyše, aby blížeji vysvětlil svou averzi k Sabiánským symbolům.
Váš žadonící ... Borůvinka
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
6 odpověď odeslal(a) Pavel Paral v Úterý 29.Února 2000 23:14:45
Bít, či nebít Sabiánské symboliky? Jelikož jsem zatím nenašel nikoho, kdo by mně vysvětlil na jakém principu astrologie (a následovně naše existence v tomto čase a prostoru) funguje, tak jediným spolehlivým kritériem pro mě zůstává opakovatelná úspěšnost, či neúspěšnost jednotlivých astrologických metod. A pokud opakovaně docílím výsledků, které naplňují moje kriteria pro úspěšnost, tak tuto metodu používám. Tím nechci říct, že mě nezajímá jak jsme k ní jako astrologové došli, ale domnívám se, že skutečně rozhodujícím faktorem musí být to, jestli tato metoda je funkční a nikoliv to, že je třeba relativně nová, nebo kolik lidí se podílelo na jejím vzniku. Sám se považuji za astrologického heretika, který se nebojí přiznat, že se zhruba před dvaceti lety rekrutoval z řad pánů Grygarů a jim podobných. Přesto, na rozdíl od nich jsem měl a snažím se mít otevřenou mysl. A tak při posuzování různých astrologických technik, včetně Sabiánských symbolů, to byly vždycky výsledky (a jejich opakovatelné ověření), dle kterých jsem si dělal na tu, či onu techniku úsudek. To, zda patří k tzv. základním, či tzv. zavedeným prvkům astrologie mě je celkem jedno. Neměli bychom paušálně něco odsuzovat jen proto, že patříme k tomu, či onomu astrologickému táboru a hlásíme se k odkazu toho, či onoho, nebo kvůli tomu, že považujeme šutr na obloze za základní kámen na kterém stavíme naše teorie. Osobně si také myslím, že ty šutry nic neovlivňují, jenom nám jako velké ručičky na nebeských hodinách ukazují kolik je hodin.
Pane Baudyš, moje otázka je, proč tak vehementně odsuzujete Sabiánské symboly? Nefungují Vám, nebo je odmítáte z čistě fundamentalistického pohledu na astrologii, kde by pro něco takového nemělo být místo?
Domnívám se, že při výkladu nativity dodávají Sabiánské symboly další rozměr a hloubku, které by jinak chyběly (ověřitelné klientem, nebo událostí). Z mé osobní zkušenosti jsou také velmi nápomocné při rektifikaci času narození v rozmezí zhruba plus / minus deset minut a v tomto případě jsou o zhruba 50 procent úspěšnější a hlavně rychlejší (později verifikovatelné tranzity, progresemi a direkcemi, solárem, transolárem, atd.), než tyto výše citované metody. Experimentoval jsem s nimi celkem úspěšně i v horární astrologii, ale jejich použití bych se v tomto případě zatím neodvážil kvalifikovaně zhodnotit. Nepovažuji Sabiánské symboly za odpověď na všechno, ale jako doplňkovou metodu v astrologii je považuji za skvělou pomůcku.
Pokud se týká Marca Edmunda Jonese, tak bych si dovolil tvrdit, že sarkasmus v odkazu na jeho osobu není na místě, protože je všeobecně (alespoň na severoamerickém kontinentu) považován za jednu z největších postav ve vývoji astrologie posledních sta let ( a to i v případě, že ponecháme Sabiánské symboly stranou). Domnívám se že, jeho knihy patří k tomu nejlepšímu co bylo v tomto oboru napsáno. Rád bych ho s panem Baudyšem také pozdravil, ale bohužel M.A. Jones zemřel v roce 1980.
Všechny Vás zdraví
Pavel S. Páral
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
7 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 1.Března 2000 00:27:33
K rektifikaci sabiánskými symboly mohu dodat, že v podzimním kurzu rektifikace, který byl blind-fold-testem, se sabiáni umístili na prvním místě v úsoěšnosti, ovšem jen v tom případě, že byla zpětná vazba mezi mnou jako astrologem a tím, kterého nazývají klientem. V konečné fázi střídání symbolických (sabiánských) metod a metod ryze matematicko-astrologických jsme doški až pod diferenci 1 časové minuty, když jsme zkombinovali konečné výsledky sabiánských symbolů ascendentu - descendentu a media coeli-imma coeli.
Předsudky k sabiánským symbolům pramení v převážné většině z jejich na jedné starně intelektuální náročnosti a na straně druhé jejich vzdorovitosti vůči doslovnému netvořivému zneužívání. marc edmund Jones promne zůstává jedním z mála inspirativních astrologů tohoto století, i když nežeru jeho poněkud scholastickou filosofii.
Pro pana Borůvinku: ten text, po němž voláte už byl napsán (in the heat of the night) , ale posléze (a new day morn) jsem ho raději smazal. Kultivovanějším se mi v tu chvíli zdálo spíš tasit svůj čchenový meč a uříznout oponentům palice, než ten text zveřejnit. Utekli by se kmámě pod sukně a strávili zbytek života v pláči, utirajíce si nos jejími spodničkami. Howgh.... TURN-ov-SKY
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
8 odpověď odeslal(a) Anonymous ve Středu 1.Března 2000 03:31:59
Vážení přátelé,
k této debatě a k řadě dalších minulých debat jen několik poznámek.
1.K termínu HOVADO - lze říci jediné - dle sebe soudím tebe.
2. Pan turnovský podvádí - používá klamavou reklamu neb inzeruje kurzy astrologie a přitom zde a jinde přiznává, že není astrolog (ale astrosymbolik).
3. Dle mého, nedostatečné výsledky astrologů je vedou k tomu, že se snaží zavádět nové metody a tím občas zanesou do systému nesmysly.
Omlouvá se Vám (panu Páralovy dvakrát).
Pitomý anonym
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
9 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 1.Března 2000 08:31:06
No to se mi ulevilo, už jsem se lek, že přísloví dle sebe soudím tebe vztahnete na termín KONSUMENT, po ránu dobře naladěn a vaší reakcí potešen Turnovský
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
10 odpověď odeslal(a) Borůvinka Vytrvalý ve Středu 1.Března 2000 21:57:21
Tak jsem nad tím vším strašně pžemýšlel ... až jsem nic nevymyslel.
V podstatě se přiznám, že - jsa blb - našel jsem v odpovědi pana Turnovského vynikající výklad jeho pohledu na věc v rovině dnes velmi módní ("high above" pohledu), ani za prase ale odpověď na svoji otázku. (Pokud jí nemá být ona pohana konformní astrologie - na můj vkus možná až příliš nevybíravá...).
Myslím že ani v té konformní astrologii hodiny nevyrábí čas a planety nevyrábí vliv. V tomto smyslu jí kritika astronomů nesmírně pomohla (aspoň myslím). Ale přece jen soudím ... pokud i podle Vás jsou planety - jakože asi jsou - "pouhými" monitory stavu sluneční soustavy, pak je jádro mojí otázky nezodpovězené. Jistěže, jsou monitory, ale tak otázka nezněla. Jsou monitory, ale JSOU. Sabsymb mohou být obrovskou konstrukcí která funguje právě díky té kultuře, které se podle Vás zaprodává tradiční, promiňte, konformní astrologie vrtíce ocasem ... atd. atd. Možná že podobnou ambici měly ve své době a kultuře i jiné výklady stupňů a kde dnes jsou ... Zůstaly planety a znamení atd. Samotné Sabsymboly jsou často zobrazovány na kulturním substrátě a co se jejich uchopitelnosti týče myslím, že je stejně dobrá i špatná jako uchopitelnost planet ve svých kontextech. Jistěžě, astrologie pracuje se znaky, ale se znaky pro reálně existující šutry, pro reálné monitory.
K panu Páralovi: jsem v zásadě téhož názoru. Symboly dávají výkladu další rozměr. Jenom nevím, jestli se HTA nesnaží dát jim hlavní váhu při důsledné bagatelizaci ostatních prvků a výkladů horoskopu. Ne že by to nešlo, jistě, každému podle jeho pocitu fungování "jeho" astrologie. Já mám jenom takový těžko vyjádřitelný intuitivní strach o fundament astrologie (co jím míním jsem popsal výše a v jiných otázkách). Rozumějte: kdyby v historii někdo dal specifickým výkladům stupňů absolutní váhu a vytěsnil planety (atd.) a my dnes zjistili, že staré významy stupňů jsou nepoužitelné, rozsypala by se nám astrologie na střípky a s ní jedna z podle mého soudu velmi cenných map. Podobně jako přírodověda tak dlouho zkoumala přírodu v laboratořích a v nepůvodních podmínkách a kontextech, až najednou neví, co vlastně zkoumá. A důsledky aplikace výsledků laboratorní práce se dneska jmenují ekologická krize. Tohoto se bojím u sabianizace. Aby zůstala spíš přístupem než fundamentem.
Zatím vše. Vím že nic moc, ale mám nějaké blbé dny.
Borůvinka
P.S.: Pane Turn of Sky (kde Vy na to chodite ... opět dobrý), mohl byste mou hlavu ušetřit a nechat svůj meč ve futrále ? Pokud jste to ještě úplně nesmazal, pošlete mi prosím ten text o nekonformní cestě e-mailem... Tiše věřím ...
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
11 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 1.Března 2000 23:29:02
panu Borůvinkovi:
opravdu jsem to smazal, nekecám...
Vaši hlavu na podnose pod svůj nos si nežádám, mámťjiné pretendenty na onen trůn...když jsem si však prohlédl chats na jiný astrostránkách, tak si nežádám řepy žádného z účastníků našich debat, i k ten nejpodivínštější projev zde na tomto místě lze využít jako impuls k hledání významu toho, čím se zabýváme.
Vaše obavy celkem chápu a některé z nich dokonce i sdílím, je jisté, že hrozí inflace a povrchnost, ale tomu tak bylo vždycky, zdraví Turňák
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
12 odpověď odeslal(a) Anonymous ve Středu 1.Března 2000 23:35:13
PS: že bych byl nějank high above ŕozhodně nepozoruju, stejně jako nepozoruju, že bych byl za voodooooo, PiTěr
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
13 odpověď odeslal(a) Malbela ve Čtvrtek 2.Března 2000 00:52:29
Vážení přátelé,
již dlouho jsem mlčel, tak si zas trošku přispěji.
Možná, že ty šutry nic neovlivňují, jen něco monitorují, či jako ručičky ukazují.. Já to beru, šéfe. Problém je v tom, že ty šutry (ručičky) jsou tedy ovlivňovány stejnými silami (vlivy), jako lidské bytosti na jednom šutru (ručičce). Musí to tak být, neboť ty šutry monitorují co se děje s člověkem. Je pozoruhodné, že jeden a tentýž vliv způsobuje na jedné straně (celkem) naprosto rovnoměrný, (dnes) celkem snadno spočitatelný pohyb šutrů a tak těžko předpověditelné vlastnosti a chování lidských červů na jednom z těch šutrů. Ňák mi to nejde do hlavy. Můžete mi vysvětlit, v čem se mýlím.
Srdečně Vás zdraví Malbela.
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
14 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 2.Března 2000 01:20:42
velmi správně, my také dokážeme pozorovat kam se člověk pohybuje, co říká, co dělá, ale nevidíme mu do "duše", stejně jako nevidíme do "duše" tech šutrů, které se předpověditelným způsobem pohybují, i když i ty předpovědi pozic jsou určitou aproximací, viz neustálé spřesňování výpočtů: základní rozvoje pro výpočet pohybu nebeských těles jsou obsaženy na několika stránkách, další desítky, možná stovky stránek jsou věnovány poruchám v těchto pohybech. zdraví turnovský
-
Stupně nevadí, nové nevadí, nefunkčnost vadí.
15 odpověď odeslal(a) Anonymous ve Čtvrtek 2.Března 2000 01:53:57
Muži a bratři,
moje nevole vůči Sabiánským symbolům nevyplývá z jejich novosti.
N o v é n e v a d í
Poloviční vzdálenosti nejsou o moc starší a vůči nim ani nehlesnu. Kompozitní horoskopy naemlich to samé a neobejdu se bez nich. Je mi také dostatečně jasné, že to co se nám dnes jeví jako tradice bylo kdysi průkopnické, neověřené, riskantní. Při své důvěřivosti (jediná vlastnost na které se mé okolí shodne když se mne pokouší popsat) jsem ochoten seznámit se a přijmout i to, co bylo vymyšleno dnes dopoledne. Musela by mi však intuice říci "ano, tudy povede cesta." Pokud tuším, že se něco ukáže jako nosné, potom tomu většinou tak bývá a naopak. (Ano, vytahuji se.) Vy můžete mít ovšem stejný pocit. Respektuji. Rozsoudí nás čas.
S t u p n ě n e v a d í
Nemám výhrady proti jiným charakteristikám jednotlivých stupňů. Konkrétně ta, kterou přetiskuje Hádes (převzato od Sephariala, Sepharial převzal z hinduistického prostředí) se mi jeví jako a) více věrohodná a za b) více použitelná. U nás málo známá je charakteristika stupňů od Charubela. Je k nalezení na švýcarské adrese www.astroforum.ch.
N e f u n k č n o s t v a d í
Když dovolíte, uvedu Vám srovnání, ze kterého vyplyne za a) že kritérium funkčnosti je pro mne stejně prvořadé jako pro kolegu Pavla Párala a za b) že výpovědní hodnota Sabiánských symbolů je jiná než u Charubela a Sephariala a dle mého subjektivního dojmu slabá až k nepoužitelnosti.
V y k l á d a t h o r o s k o p j e p r i m a .
Dříve než srovnání "vybalím", chci ještě říci, že dávat Sabiánským symbolům přednost před tradičním aparátem se mi jeví jako přechod od tarotu k pexesu. Možná, že přednost Sabiánským symbolům před tradičním aparátem příslušný pan kolega ve skutečnosti nedává. V tom případě ho upozorňuji, že na příležitostné pozorovatele (jako jsem i já) to tak působí, tento dojem jsem si nevytvořil náhodou nebo ze zlé vůle. Alespoň jak si vzpomínám na prognózu pro ČR v časopise Dotyk tuším, že z listopadu loňského roku. (Klíčové heslo "zmatek ve veřejném parku", vzpomínáte si... ) Kdybych takovou prognózu vyslovil v advokátní kanceláři pro kterou pracuji, už by se mne na nic nezeptali. A nemyslím, že by chyba byla na straně advokátů. V astrologii je užitečné umět vykládat horoskop. Sám o sobě. (Kdyby kvůli ničemu jinému, aspoň aby se člověk nestyděl před finanční oligarchií.) Výklad horoskopu lze myslím doplnit Sabiánskými symboly, je však podezřelé jej těmito symboly nahrazovat.
S t á l i c e s e s t u p n i n e k o r e s p o n d u j í ?
Asi ne, když se navíc pomalu ale jistě přemisťují. Ale co s vynikající charakteristikou stupně, na kterém leží naprosto zhoubná stálice? Například o saturnsko/martickém Algolu ležícím v současnosti na 26°10' Býka lze říci s jistotou, že radost nepřináší ale bere. Jak se s tím snáší Jonesova charakteristika 26-27 Tau: "Stará indiánka prodává návštěvníkům vesnice řemeslné výrobky. Formy staré kultury podporují ty, které jsou v ní zakořeněni. Závislost na minulosti." O jiné výtečnici, stálici Procyon lze říci, že také štěstí nepřináší a když, tak takové, které rychle vyhasne. napáchané maléry vám nebudu líčit, přečtěte si je sami u Ebertina. Procyon tedy leží na 25°47'Cap a o tomto stupni píše Jones: "zdá se, že mezi duhově zbarvenými odlesky vysokého vodopádu tančí víly. Básnická představivost, též však schopnost vnímat skrytý základ přírodních dějů." Názor mám, myslím, že si nějaký uděláte taky.
Ale. Slíbené srovnání.
Zkuste můj rektifikovaný Ascendent umístit do jedné z těchto charakteristik. Přijímám tipy, chrabří rektifikátoři. Samozřejmě skutečnou polohu Ascendentu záhy vyjevím, jen prosím o fair-play, nedohledávejte moji hodinu narození jinde.
Jones: Lib 15-16 Molo zničené bouří je rekonstruováno.
Je třeba udržet stálou komunikaci mezi nevědomím a vědomí a zvítězit nad všemi způsoby ztráty odvahy.
Sepharial: Lib 15-16 Ledová tříšť na pobřeží, v pozadí polární záře. Stupeň síly. Vědecké vlohy, záliba v cestování, neobvyklý osud.
Kefer: 15-16 (Merkur) Opatrnost, horlivost, daleké cesty, hlavně v tropech.
Jones Lib 16-17 Starý námořník pozoruje příjezdy a odjezdy velkých plachetnic.
Hluboký klid a odstup, který má následovat po zážitcích a krizích vlastních bohaté a odvážné činnosti.
Sepharial Lib 16-17 Stará vrata do nichž je zabodnuta dýka. Stupeň bláznivosti. Kritický, hádavý duch.
Kefer: 16-17 (Luna) Láska k umění, kritika, škody skrze bezstarostnost, řečnický talent, plynulá mluva, Brightova nemoc.
Jones Lib 17-18 Dva muži ve vazbě.
Společnost potřebuje chránit kolektivní rovnováhu, je-li ohrožená akcemi anarchistů či "vyděděnců". Též potřeba vzít na sebe následky těchto akcí.
Sepharial Lib 17-18 Mramorový kvádr, v němž je vytesáno žezlo a koruna. Stupeň vládnutí. Hrdá a ctižádostivá povaha, možnost kariéry ve státních funkcích.
Kefer: 17-18 (Saturn) Majetek, spokojenost, sklon k domovu.
Jones Lib 18-19 Skupina lupičů chystá léčku.
Popření sociálních privilegií. Potlačené tlaky revoltují proti obvyklému chování.
Sepharial Lib 18-19 Muž v kněžském, stojící v křížové chodbě, do níž dopadá oknem shora světlo. Stupeň náboženství. Náboženské sklony, záliba v kontemplativním způsobu života.
Kefer: 18-19 (Jupiter) Zajištěné postavení, ovládání, snahy, činorodost, vytrvalost. Slunce v pádu.
Po uvedení tohoto výčtu moji skepsi vůči stupňům budete rozumět trochu víc (a co teprve až Vám povím, kam mi Ascendent doopravdy padá). Stálice naproti tomu - myslím - znovuobjevujeme, o jejich funkčnosti se přesvědčuji několikrát týdně.
Pro dnešek je to psaní víc než dost. Pozdravy badatelům. Baudyš jr.
-
Stupně nevadí, nové nevadí, nefunkčnost vadí.
16 odpověď odeslal(a) Antonín Baudyš jr. ve Čtvrtek 2.Března 2000 01:59:30
Prve jsem neuvedl do dialogového okna jméno a podepsalo mne tao jako Anonymous. Nezlob se pravý Anonymousi, já jsem Baudyš jr.
Zde je znovu stejný text.
Muži a bratři,
moje nevole vůči Sabiánským symbolům nevyplývá z jejich novosti.
N o v é _ n e v a d í
Poloviční vzdálenosti nejsou o moc starší a vůči nim ani nehlesnu. Kompozitní horoskopy naemlich to samé a neobejdu se bez nich. Je mi také dostatečně jasné, že to co se nám dnes jeví jako tradice bylo kdysi průkopnické, neověřené, riskantní. Při své důvěřivosti (jediná vlastnost na které se mé okolí shodne když se mne pokouší popsat) jsem ochoten seznámit se a přijmout i to, co bylo vymyšleno dnes dopoledne. Musela by mi však intuice říci "ano, tudy povede cesta." Pokud tuším, že se něco ukáže jako nosné, potom tomu většinou tak bývá a naopak. (Ano, vytahuji se.) Vy můžete mít ovšem stejný pocit. Respektuji. Rozsoudí nás čas.
S t u p n ě _ n e v a d í
Nemám výhrady proti jiným charakteristikám jednotlivých stupňů. Konkrétně ta, kterou přetiskuje Hádes (převzato od Sephariala, Sepharial převzal z hinduistického prostředí) se mi jeví jako a) více věrohodná a za b) více použitelná. U nás málo známá je charakteristika stupňů od Charubela. Je k nalezení na švýcarské adrese www.astroforum.ch.
N e f u n k č n o s t _ v a d í
Když dovolíte, uvedu Vám srovnání, ze kterého vyplyne za a) že kritérium funkčnosti je pro mne stejně prvořadé jako pro kolegu Pavla Párala a za b) že výpovědní hodnota Sabiánských symbolů je jiná než u Charubela a Sephariala a dle mého subjektivního dojmu slabá až k nepoužitelnosti.
V y k l á d a t _ h o r o s k o p _ j e _ p r i m a .
Dříve než srovnání "vybalím", chci ještě říci, že dávat Sabiánským symbolům přednost před tradičním aparátem se mi jeví jako přechod od tarotu k pexesu. Možná, že přednost Sabiánským symbolům před tradičním aparátem příslušný pan kolega ve skutečnosti nedává. V tom případě ho upozorňuji, že na příležitostné pozorovatele (jako jsem i já) to tak působí, tento dojem jsem si nevytvořil náhodou nebo ze zlé vůle. Alespoň jak si vzpomínám na prognózu pro ČR v časopise Dotyk tuším, že z listopadu loňského roku. (Klíčové heslo "zmatek ve veřejném parku", vzpomínáte si... ) Kdybych takovou prognózu vyslovil v advokátní kanceláři pro kterou pracuji, už by se mne na nic nezeptali. A nemyslím, že by chyba byla na straně advokátů. V astrologii je užitečné umět vykládat horoskop. Sám o sobě. (Kdyby kvůli ničemu jinému, aspoň aby se člověk nestyděl před finanční oligarchií.) Výklad horoskopu lze myslím doplnit Sabiánskými symboly, je však podezřelé jej těmito symboly nahrazovat.
S t á l i c e _ s e _ s t u p n i _ n e k o r e s p o n d u j í ?
Asi ne, když se navíc pomalu ale jistě přemisťují. Ale co s vynikající charakteristikou stupně, na kterém leží naprosto zhoubná stálice? Například o saturnsko/martickém Algolu ležícím v současnosti na 26°10' Býka lze říci s jistotou, že radost nepřináší ale bere. Jak se s tím snáší Jonesova charakteristika 26-27 Tau: "Stará indiánka prodává návštěvníkům vesnice řemeslné výrobky. Formy staré kultury podporují ty, které jsou v ní zakořeněni. Závislost na minulosti." O jiné výtečnici, stálici Procyon lze říci, že také štěstí nepřináší a když, tak takové, které rychle vyhasne. napáchané maléry vám nebudu líčit, přečtěte si je sami u Ebertina. Procyon tedy leží na 25°47'Cap a o tomto stupni píše Jones: "zdá se, že mezi duhově zbarvenými odlesky vysokého vodopádu tančí víly. Básnická představivost, též však schopnost vnímat skrytý základ přírodních dějů." Názor mám, myslím, že si nějaký uděláte taky.
Ale. Slíbené srovnání.
Zkuste můj rektifikovaný Ascendent umístit do jedné z těchto charakteristik. Přijímám tipy, chrabří rektifikátoři. Samozřejmě skutečnou polohu Ascendentu záhy vyjevím, jen prosím o fair-play, nedohledávejte moji hodinu narození jinde.
Jones: Lib 15-16 Molo zničené bouří je rekonstruováno.
Je třeba udržet stálou komunikaci mezi nevědomím a vědomí a zvítězit nad všemi způsoby ztráty odvahy.
Sepharial: Lib 15-16 Ledová tříšť na pobřeží, v pozadí polární záře. Stupeň síly. Vědecké vlohy, záliba v cestování, neobvyklý osud.
Kefer: 15-16 (Merkur) Opatrnost, horlivost, daleké cesty, hlavně v tropech.
Jones Lib 16-17 Starý námořník pozoruje příjezdy a odjezdy velkých plachetnic.
Hluboký klid a odstup, který má následovat po zážitcích a krizích vlastních bohaté a odvážné činnosti.
Sepharial Lib 16-17 Stará vrata do nichž je zabodnuta dýka. Stupeň bláznivosti. Kritický, hádavý duch.
Kefer: 16-17 (Luna) Láska k umění, kritika, škody skrze bezstarostnost, řečnický talent, plynulá mluva, Brightova nemoc.
Jones Lib 17-18 Dva muži ve vazbě.
Společnost potřebuje chránit kolektivní rovnováhu, je-li ohrožená akcemi anarchistů či "vyděděnců". Též potřeba vzít na sebe následky těchto akcí.
Sepharial Lib 17-18 Mramorový kvádr, v němž je vytesáno žezlo a koruna. Stupeň vládnutí. Hrdá a ctižádostivá povaha, možnost kariéry ve státních funkcích.
Kefer: 17-18 (Saturn) Majetek, spokojenost, sklon k domovu.
Jones Lib 18-19 Skupina lupičů chystá léčku.
Popření sociálních privilegií. Potlačené tlaky revoltují proti obvyklému chování.
Sepharial Lib 18-19 Muž v kněžském, stojící v křížové chodbě, do níž dopadá oknem shora světlo. Stupeň náboženství. Náboženské sklony, záliba v kontemplativním způsobu života.
Kefer: 18-19 (Jupiter) Zajištěné postavení, ovládání, snahy, činorodost, vytrvalost. Slunce v pádu.
Po uvedení tohoto výčtu moji skepsi vůči stupňům budete rozumět trochu víc (a co teprve až Vám povím, kam mi Ascendent doopravdy padá). Stálice naproti tomu - myslím - znovuobjevujeme, o jejich funkčnosti se přesvědčuji několikrát týdně.
Pro dnešek je to psaní víc než dost. Pozdravy badatelům. Baudyš jr.
-
Hurá!
17 odpověď odeslal(a) Radmila ve Čtvrtek 2.Března 2000 16:42:50
Miluji pexeso! Muži, pokračujte, je to nádhera!
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
18 odpověď odeslal(a) Pavel S. Páral ve Čtvrtek 2.Března 2000 23:41:14
Vážený pane Baudyš,
Zatím jsem si nevšimnul, že tu někdo propaguje nahrazení současných astrologických technik Sabiánskými symboly, pokud se tak děje a něco mně uniklo, rád se nechám poučit.
Co se stálic týče ,jak už jste konstatoval stálice se pohybují, tudíž se jedná o diametrálně něco jiného než Sabiánské symboly, se domnívám. A to, že se střetávají protichůdné symboliky, no na tom snad není nic zvláštního, to se nám přece děje zrovna tak s planetami v nativitě, nebo chcete-li jiný příklad: můžete mít několik krásně "pozitivních" přímých polovičních hodnot zrovna tak aspektovaných zhoubnou stálicí (jak Vy říkáte). V čem je rozdíl? Nevidím žádný rozpor, vypořádat se s tím musíme stejně jako se vypořádáváme s výše uvedeným.Otázkou je jaké používáme orby pro stálice, otázkou také je, jakou jim přikládáme důležitost. Pouvažujete konjunkci Algolu s dejme Sluncem v orbu jednoho stupně za stejně silnou jako konjunkci Jupitera se Sluncem?? Jestli ano, pak chápu Vaši logiku, ale pak každý vycházíme z nesrovnatelných pozic. Já osobně považuji stálice za ani ne sekundární, ale jakousi terciální referenční sféru, na rozdíl od Sabiánských symbolů, které osobně zařazuji do sféry primární. Používám velice malé orby (daleko menší než doporučuje např. V.E. Robson-ová, jistě téma na další žhavou diskusi). Navíc, výše uvedená autorka uvádí ve své knize ("The Fixed Stars and Constellations in Astrology", vydáno nakl. Samuelem Weiserem) 111 stálic. Pokud bychom všechny tyto stálice interpretovali tak žhavě, jak to vyplývá z Vašeho příspěvku, pak by z nativity skutečně vzniknul guláš, proti čemuž by se používání 45 stupňových polovičních hodnot v plném rozsahu jevilo jako procházka růžovým sadem.
Co se rektifikace týká, tak Vám uniká jedna podstatná věc a nebo neuniká, ale pak je zjevné že níže uvedené nepoužíváte. Já Vám podle toho, co jste tu dal k dispozici nemůžu zrektifikovat nic. Zrovna tak, jako bych se Vám nedovážil takhle na dálku (kdyby jste tu zveřejnil svoje osobní data na vteřinu přesná) udělat astrologickou analýzu-výklad, nebo jak se tomu říká. Proč? Protože si myslím, že vykládat nativitu, aniž člověk má možnost si toho dotyčného "klienta" "ohodnotit" ("to assess" v angličtině je mnohem přesnější, ale nic lepšího mě česky momentálně nenapadá), tedy zjistit si, jak na tom ten člověk je na všech úrovních, tak takový výklad pro mě postrádá jakýkoliv smysl (navázání vztahu mezi astrologem a "klientem" považuji za tak klíčové, že si dokonce dělám partnerský horoskop pro sebe a "klienta", abych viděl jaká tu existuje dynamika, která by v některých případech mohla negativně ovlivnit můj výklad). Tady přicházíme k oné zásadní věci: pokud se domníváme, že astrolog je automat, do kterého se nasoukají údaje, pak se tam hodí ona potřebná mince a ono by z něj mělo něco vypadnout, tak tento názor by dle mne mohl kandidovat na Oskara v kategorii "Skutečná zhouba astrologie". Už budu znít jako obehraná deska, protože kudy chodím, tak to používám, ale představte si hypotetický scénář: máte (pokud chcete oligarchického) finančníka Richarda Bucka, zabývajícího se pro jiné přeléváním peněz do daňových rájů. Narozen: 19 května, 1952 v 11:44:52 AM GMD v Gibraltaru, GIBRALTAR, 005W21'00" 36N08'00", žijícího tamtéž. Pak máte Marzafala Tondu, narozeného 19. května, 1952 v 11:44 AM GMT v Taoudenni, MALI 004W00'00" 22N40'00", zaměstnán jako honák koz. Skutečně budeme těmto dvěma lidem vykládat téměř identickou nativitu? Nemajíce šanci zjistit kde se ve svém "vývoji" nalézají, v jakém kulturním, sociálním , atd. atd. prostředí se pohybují, atd. atd.? K čemu se pak astrolog může dopracovat? Stejně tak Vám nemohu zrektifikovat Váš Asc, protože jsme spolu všehovšudy strávili asi dvě hodiny, z čehož jsme spolu hovořili asi pět minut, pokud mě paměť neklame. To Vás znám jen o něco málo víc (rovněž díky tomuto Fóru) než Marzafala Tondu nebo Richarda Bucka. A to mi nestačí.
Zdraví
Pavel S. Páral
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
19 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pátek 3.Března 2000 00:08:35
Pavel Páral odpověděl Antonínovi Baudyšovi jn. v mnoha případech i za mne.
K rektifikaci bych dodal asi toto:
Osoba znala čas svého narození, ale já měl k dispozici šesti hodinové pole. Osoba nevěděla o astrologii nic a bylo na ní, aby si vybrala z řady možných sabiánských symbolů (SaS - psát zkratku SS se mi nechce) ty, které jí konvenovaly.
1. dva SaS pro Slunce
2. několik SaS pro polohu Luny
3. několik SaS pro Fázy Luny vůči Slunci
4. SaSy pro Venuši a Merkura
Podle těchto vybraných SaS se určily menší časové úseky a ty se rektifikovaly rúznými rektifikačními matematickými technikammi podle důležitých situací a událostí, z toho vypadly dvě možnosti vzdálené od sebe, tuším, dvě hodiny
rektifikace SaS pro AS, MC a bod štěstí přišly až na konec
Kontakt s osobou byl naprosto nutný a samozřejmý, její čas narození byl potvrzen s diferencí desítek vteřin...
Pokud Vám SaS nic neříkají, nejsou buď pro Vás (každý má takovou imaginaci, jakou si zaslouží, a tedy i symbolický systém), nebo jste ještě k pochopení onoho symbolu neuzrál. To se stalo mě se 7. stupněm Ryb, kde mám Juptera, vrchol trychtýře (Wedge). Intelektuálně jsem věděl oč jde, ale bytostné pochopení přišlo až v okamžiku, kdy jsem tu situaci prožil a učinil určitá rozhodnutí, která jsem též provedl. Pak se mi význam symbolu otevřel na mnohem hlubší*-vyšší úrovni, to nemusí být konečné, dalšíposuny mohou a jistě nastanou postupem doby.
Mám opět mnoho připomínek k Vašemu příspěvku, věnovat se jim budu později, ale zase se potvrdilo, jak jsme si cizí, že myslíme naprosto odlišně.
Zdraví Turnovský
PS pro Pavla Párala Vivan E. Robson je/byl muž...
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
20 odpověď odeslal(a) Pavel S. Paral v Pátek 3.Března 2000 00:45:25
Re: Vivian E. Robson
Znal jsem jednu krásnou Vivian a tak mi ani na chvilku nepřišlo možné, že tohle by mohl být chlap. Jako že je, je to v jeho knize jasně napsané. Omlouvám se za blamáž. Tak to má Špůrek v Encyklopedii botu.
Pavel S. Páral
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
21 odpověď odeslal(a) Roman Votruba v Pátek 3.Března 2000 01:00:29
Dovoluji si vstoupit do této hutné výměny názorů a hned v úvodu si troufám upozornit, že podstatu problému podobných diskusí vidím úplně jinde.
Myslím si, že my především bychom si měli uvědomit, totiž mít stále na paměti, že každý z nás hledí na tento svět z odlišných souřadnic své nativity a individuálního využití jejího potenciálu. Možná je to jedna z mála věcí, na které se shodnem. Každý z nás, kdo studuje astrologii, si vybírá právě podle svých možností a schopností, podle své úrovně, další techniky a pomůcky astrologie, které pak využívá k dolaďování interpretací.
Jestliže se Sabiánské symboly, anebo kterákoliv jiná pomůcka, která nám nabízí další možnosti k prohloubení interpretace, stanou předmětem sporu zda mají nebo nemají smysl, případně zda neubírají na fundamentu astrologie, pak je to vskutku problém toho kterého astrologa. Zabránit tomu nelze a do každé interpretace se každý promítáme ve své plné celosti.
Symboly získávají smysl právě našimi schopnostmi dešifrovat a rozpoznat jejich význam pro rozvoj našich možností a uváděj je spolu s veškerým astrologickým instrumentariem do souvislostí až k Velké syntéze.
Je na nás na každém, co všechno je schopen do interpretace zahrnout, nebot, jak viz výše, jsme lidé různí a z toho důvodu jsou nekteré prostředky některým jedincům prostě nedostupné, nebo jich neumí používat. Ty ať nechá klidně být a používá to, na co má.
V tomto světě existuje bezpočet věcí, s kterými neumím zacházet, dokonce ani nechápu principy, na jakých fungují. Právě má nevědomost a neschopnost jich využít mi brání v tom označit je za nesmysly.
Zdraví Votruba
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
22 odpověď odeslal(a) Tereza Dvořáková v Pátek 3.Března 2000 18:47:28
Velmi se mi líbilo, jak pan Votruba zakulatil celou debatu, když prohlásil, že v hádkách o sabiánské symboly hraje důležitou roli osobnost toho či jiného astrologa, tedy individuální dispozice a aktuální stav. Stejně jako není astrologie pro každého, nemusí Sabiánské symboly používat přeci každý. Osobně se domnívám, že ani v transformační astrologii nejsou SaS považovány za nedotknutelné dogma, ale naopak jako další možnost uvědomovat si individuální dispozice a události, kterými procházíme, v širších souvislostech současného stavu společnosti, civilizace, lidstva, planety . Tím také reaguji na otázku pana Borůvinky, která se týká trvanlivosti platnosti těchto symbolů. Sabiánské symboly jsou, myslím, z dostupných výkladů stupňů horoskopové mandaly nejblíže stavu vědomí současného člověka. To, že staré výklady nefungují je pak dáno odlišností naší kultury a civilizace od kultur, v níž tyto výkladové systémy byly zjeveny a interpretovány. I když se člověk snaží vystupovat jako nezávislá individualita, musí se nejprve vymezit vůči společensko -kulturně -ideovým pravidlům, zvědomnit je a teprve na základě svého vědomého rozhodnutí se nad ně může povznést. Proto je tak důležité neustále znovu reinterpretovat staré pohledy a události novým způsobem ( jako je to možné prostřednictvím Sabiánských symbolů), jinak se budeme při výkladu horoskopu utápět ( a někteří i blaženě rochnit) v bahně neuvědomovaných kulturněspolečenských tlaků a vlivů, a zatemní se nám tím úplně mozek.
Zdraví Tereza Dvořáková
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
23 odpověď odeslal(a) Anonymous v Pátek 3.Března 2000 20:41:07
To, že staré výklady nefungují je pak dáno odlišností naší kultury a civilizace od kultur, v níž tyto výkladové systémy byly zjeveny a interpretovány.
Mila Terezo, kdo Vám takovej nesmysl nakukal, ten měl zateměnej mozek.
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
24 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Sobotu 4.Března 2000 12:58:50
Ano, anonym má jistě hluboce zažit a do posledního detajlu chápe a rozumí symbolickým a duchovním systémům egyptským, mezopotámským, řeckým, činským taoistickým, konfuciánským, védským, brahnámnským, hinduistickým, budhystickým,islámským, otcovské kabbaly a kabbaly mateřské a fonetické, aboriginálským, precolumbijským, křováckým...atd...atp klobouček dolů, sklání se TUR
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
25 odpověď odeslal(a) Anonymous v Pondělí 6.Března 2000 02:26:37
Vážený pane Turnovský,
žvaníte o zcela jíných věcech, než o kterých mluvila Tereza. Ale, to je Vaše běžná pracovní metoda.
-
Re: Sabianizace nebo zpět ke klasikům ?
26 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pondělí 6.Března 2000 03:04:40
a přesto ty moje žvásty pečlivě sledujete, anonyme, to je pozoruhodné, můžete vysvětlit proč jste jimi tak fascinován? Turnovský