Zobrazení otázky a odpovědí
-
ke všem
386 otázku odeslal(a) Ljuba Axmannová v Sobotu 12.Srpna 2000 10:59:34
Kdo se zúčastňujeme fóra, máme o astrologii a její možnosti zájem o mnoho přesahující bulvární plky. Máme co si vyměňovat, je čím se obohacovat právě také díky různorodosti našich přístupů. Chybí tu ale zřetelná nitka propojující úvahy nad jakoukoliv nativitou, chybí její život.
Prosím vás o následující:
Kdo zadává nativitu, ať k tomu přidá (rozsahem podle vlastního uvážení) významné okolnosti, které s nativitou, tedy s životem toho člověka (nebo toho-čeho komu-čemu nativita patří) souvisejí.
Jestli má dotaz (a jaký) nebo předkládá zajímavost nebo je prostě zvědavý, co tomu řeknou jiní, věřím, že jestli ty nativity ožijí, dozvíme se všichni víc a dáme si šanci nořit se postupně a koupat se v možnostech astrologie víc a víc.
Za sebe říkám, že je určitě mnoho z astrologie, co teprve tuším, co doufám poznat i prostřednictvím fóra.
Přeju vám krásnou sobotu a dejte mi vědět. Ljuba Axmannová
-
Můj názor
1 odpověď odeslal(a) Martin Šmíd v Sobotu 12.Srpna 2000 15:04:36
Ljubo, jestli jsem dobře pochopil, nechcete, aby se interpretovaly samotné nativity, já ale nevím proč. Podle "logiky věci" je v nativitě samotné skryta jedna půlka pravdy - determinismus, (přičemž druhou půlkou je svoboda). Jak tu nedávno psal Jirka, tyto aspekty tvoří dva dialektické protipóly. Nemůžeme přece před jením zavřít oči.
Je jasné, že pro kvalifikovaný výklad je dobré mít co nejvíce informací a že frajeření s duchovními schopnostmi na úkor klienta je nezodpovědné. Ale: Existuje něco jako "čtení" informací z tzv. paměti lidstva (viz Jung, Grof jakož i ostatní duchovní knížky) neboli jasnovidectví. Myslím si, že každý z nás tuto schopnost při výkladu používá, tu více, tu méně. Jak bychom se jinak dokázali rozhodnout mezi těmi spoustami možných výkladů? Vždyť i když se klienta ptáme, rámcově víme, o čem je řeč a hlavně: když nám dá více variant, vycítíme, která je ta správná. U koho to takhle nefunguje, ať se ozve. Proč bychom si tuto schopnost nemohli cvičit zadáváním slepých horoskopů?
Můžete namítnout, že to děláme na úkor nositelů nativity. Ale možnost, že bychom někomu mohli myšlenkou doopravdy ublížit, mi připadá dost malá, zvláště když jsou pro nás cvičné příklady indiferentní (pak nemáme pro negativní myšlenky žádný důvod). A při vědomí toho, že denně ubližujeme slovem a činem, tedy mnohem mocnějšími prostředky, mi připadá moralizovnání kvůli hodině a místu jako farizejství, promiňte všichni, koho se to dotklo, doufám, že nikoho.
Martin
-
Re: ke všem
2 odpověď odeslal(a) Ljuba v Sobotu 12.Srpna 2000 20:13:08
Martine, děkuju za odpověď.
Princip neubližování, totiž snaha o prolínání JÁ a TY, vědomí zásadní důležitosti řečeného: miluj bližního svého jako sebe sama, to mě provází celý život, s přímými následky u každého vědomého porušení, což vnímám jako zvláštní milost.
Hodně mě vyvedlo z míry klábosení nad horoskopem, šlapání slonů v porcelánu paní Navrátilové, protože: kde je ta hranice, za kterou se teoretizování astrologů mění v dětskou hru a nositel nativity v jejich hračku?
Co jsem ale tady zadala, vyšlo z konkrétního příkladu v č.383, kde Lucie zadává nativitu (a co vy na to?) a pan Kubík kontruje: ne,ne, to znám, jde o masového vraha, a tím to končí, šmytec. Kde to jsme? Máme si předhazovat kosti a hádat k čemu patří? Kdyby informace o nositeli nativity přišla spolu s ní, bylo by tu téma k diskuzi. Ale takhle?
Jestli je k dispozici sebevíc informací o člověku, stále zbývá nezměrná část, které se může astrolog věnovat, jenom téma může být sevřenější, lépe k uchopení, nemusí to být jen že jeden vyleze na bedničku, řekne si svoje a buďto ho obratnější srazí nebo tam může zůstat trčet.
Co jsem chtěla říct, nenapsala jsem do otázky 383 proto, že teprve díky ní jsem si uvědomila, co je jedním z mých přání našemu fóru. Tam by to bylo asi jako moralizování, a přitom jsem za to vyhrocení (vnímala jsem to tak) vděčná.
Hezký večer. Ljuba
-
Re: ke všem
3 odpověď odeslal(a) Lucie V. v Sobotu 12.Srpna 2000 22:08:55
Vazena pani Axmanova,
nekteri astrologove tvrdi, ze je mozne urcit charakter majitele horoskopu (jeho sklony, karieru, rodinnou situaci), aniz je zrejme, o koho se jedna. Ja to neumim. Zajimalo mne, zda je mozne urcit sklon cloveka stat se masovym vrahem, protoze mi moje dosavadni (velmi mala) zkusenost rika, ze to mozne neni. Pan Kubik mi odpovida, ze "zrudnost" je v tomto horoskopu videt. Ja v nem zrudnost nevidim. Opravdu jsem nechtela nikoho zkouset. Jedna se o horoskop Charlese Mansona a já jsem pouze chtela vedet, kde je v jeho horoskopu zretelna jeho kariera masoveho vraha.
Lucie V.
-
Re: ke všem
4 odpověď odeslal(a) Roman Votruba v Sobotu 12.Srpna 2000 23:00:14
Osobně si myslím, jsem přesvědčen, že vykládání slepých nativit je holý nesmysl. Z takové nativity ani nepoznáte, zda jde o člověka, zvíře nebo založení nějaké firmy. I když předpokládáme, že jde o lidi, z nativity Hitlera, pokud ji neznáte, nepoznáte, že jde o jednoho z největších lumpů, jaké tato země nosila. Právě proto je nutné člověka znát, dokonce osobně a hovořit s ním, rozpoznat, na jaké rovině myslí, a společně hledat cestu, jak se zorientovat, jakou neschůdnější cestou by mohl dosáhnout relativní harmonie mezi sebou a většími celky. Proto je samozřejmě potřebné k nativitě používat dalších technik. Interpretace typu: jste takový a takový, nebo měl byste tohle a támhleto je na prd. To ostatně většinou ví. My jsme však pomocníci v rozplétání klíčových momentů v životě člověka. Proto on konkretizuje odhalováním svého života principy, reprezentované instrumentáriem horoskopu, a my jenom jemně usměrňujeme jeho případné tápání.
Vždyť přece víme, kolik možných i zdánlivě nemožných různých a protichůdných významů má každý symbol v horoskopu, jak můžete tyto symboly, principy bez důkladného poznání konkrétní osoby dešifrovat i kdybyste měli intuici nebo byli jasnovidci. Mimochodem, kdybych byl jasnovidec, nebudu ztrácet čas astrologií. Jednoduše nemůžete vědět, jakým způsobem, jak dotyčný člověk prožívá své symboly.
Přeji hezký sobotní večer Roman
-
Re: ke všem
5 odpověď odeslal(a) Jiří Kubík v Neděli 13.Srpna 2000 10:10:22
Mám dojem,
že to Martin vysvětlil, nám jde o procvičování se na příkladech osobností, nebo něčím zajímavých osob. Umění interpretace je v astrologii pro mě tím nejdůležitějším a
pokud máme tu možnost spolu diskutovat, tak proč ji nevyužít. Někde v Rudhyarovi jsem četl, že před
syntetickým pohledem musí předcházet dokonalá analíza.
Já osobně výklady na dálku nedělám a vždy se chci s člověkem, kterému vykládám radix vidět a povídat si s ním.
Věřím ve svobodnou vůli, ale neznám nikoho, kdo by nežil dle svých dispozic v radixu naznačených.
Chci tím říct, že překročit svůj vlastní stín je daleko obtížnější než se domníváte.
Mansonovo charisma je dle mého soudu jasné ze čtyř planet ve Štíru v sedmém domě. Vysokou inteligenci mu poskytla konjunkce Jupiter Merkur,
charisma Slunce konjunkce Venuše v sextilu na Mars,Neptun do domu 5. Tahle postavení bych si spojoval i s uměleckým nadáním.
Trudné dětství, které ho poznamenalo na celý život bych si spojoval s Plutem ve čtyřce pod takhle děsivou aspektací a vládce 4 Luna v desátém domě bych vykládal tak, že domov měl velmi neblahý vliv na jeho osud.
Kvadratury Saturna z domu 11 na Venuši a Slunce
do domu sedmého mohli způsobovat problémy se začleňováním do skupin,chlad,bezcitnost.
Uran ve 12 poblíž ascendentu bych si spojoval s histerickými sklony a při takovéhle aspektaci od Luny, Pluta a Merkura s nenormálním myšlením a cítěním.
Pokud u Hitlera vezmeme vážně hodinu, která posouvá ASC na Uran, dostáváme pozoruhodné výsledky.
Vládce 10 Luna v domě 3 v konjunkci s Jupiterem
a v trigonu na Slunce do domu Sedmého bych si spojoval s kariérou řečníka, populární osobnosti,
s darem řeči a velkým osobním kouzlem.
Mimochodem tuhle konjunkci jsem viděl v horoskopech Jiřího Grosmana a herce Chamberleina.
Fanatismus a histerii s opozicí Uran Merkur.
Zrůdnost a ctižádost s postavením Saturna v 10
v kvadratuře na konjunkci Mars Venuše do domu osmého. Tohle postavení bych pak viděl jako příčinu konečného pádu a násilné smrti.
zdraví
J.K.
-
Re: ke všem
6 odpověď odeslal(a) baudy v Neděli 13.Srpna 2000 17:07:24
1. Zazněla zde úvaha, zda některé příspěvky na tuto stránku patří z hlediska myšlenkové spřízněnosti s jednou z mnoha astrologických škol. V této souvislosti chci připomenout, že oficiální název této stránky je Česká astrologická stránka.
2. Problém horoskopu Mansona nespočívá jen v ostré kvadratuře SolVen Sco VII qua Sat, souvisí i s hrubě poškozeným Neptunem a Lunou vsazenou do T kvadratury Ura-Plu-Lun. Stejně problematický je i Merkur, konjunkce s Jupiterem tento problém pouze zamaskuje. Domy, které souvisí s problémem, skrze který máme důvod si Mansona pamatovat jsou domy X-XI-XII, které jsou zde pouze poškozené. (Abych nebyl jako slon v porcelánu, používám raději eufemismy jako "poškození".) Lucie vzpomínáte? Když jsme spolu mluvili o charakteru v horoskopu říkal jsem Vám o pravidle, které je zde beze zbytku doloženo.
3. Nemyslím si, že výklad slepých nativit je "holý nesmysl", je to jen oboustranně riskantní podnik. Vždycky je dost povahových rysů a životních reálií, které lze o nositeli horoskopu říci, aniž by jej člověk znal. Pokud to někdo neumí, nijak z toho nevyplývá, že to nemůže umět ani nikdo jiný.
4. Kromě pojetí "astrologie jako symbolického jazyka" existují i pojetí jiná. Jeden názor, možná extrémní, ale pro kontradikčnost s předchozím pojetím dostatečně názorný pochází od anglického astrologa R. W. Holdena. Ten soudí, že astrologie nemá teorii, je čistě empirická, vychází z analogií.
-
Re: ke všem
7 odpověď odeslal(a) Ljuba Axmannová v Neděli 13.Srpna 2000 17:56:57
přátelé,
poprosila jsem na začátku, aby zadání nativity doprovázely informace podle uvážení toho, kdo se ptá. Co vám některým na tom tak překáží? Naopak, kdo má potřebu vejít ve vztah s tím-čím, komu-čemu nativita patří, pro toho je to velmi důležité: můžeme-li předpokládat, že zadáním nativity se dostáváme ke konkrétnímu s ní souvisejímu problému, je třeba ho pojmenovat.
Nic ve zlém. LA
-
Re: ke všem
8 odpověď odeslal(a) baudy v Neděli 13.Srpna 2000 18:18:33
Milá Ljubo,
osobně proti uvádění doplňkových údajů k nativitám nic nemám, zpravidla jsem také vděčný, když toho o kolese před sebou vím více než méně.
Astrologova práce však se sebou přináší jeden zajímavý, téměř kriminalistický rys.
Klient, klientka přijdou s problémem, resp. s jejich verzí problému. Astrologicky viděno tato verze klienta, klientky utrpí různé trhliny. Na ně je pak rozumné dotyčného, dotyčnou upozornit. Nebudeme klientovi, klientce bránit v protestech, ano, říkejme mu vše laskavě a stravitelným způsobem. Ale jsou případy, kdy je nutné s klientem, klientkou nesouhlasit. Případy, kdy souhlas a přitakání (zpravidla krutému údělu, nepochopení a vůbec vše možným alibi klinta) by byl velmi medvědí službou.
Proč tento příklad uvádím? Protože pokud by se astrolog příliš spoléhal na zadání, mohl by svoji práci a její smysl připravit o to podstatné, nezávislý úsudek, kvůli kterému konec konců býváme vyhledáváni.
Jiným příkladem budiž docela běžný případ klienta, který si chce o sobě poslechnout a neposkytne ani slabiku komentáře. Ovšem, nemusíte mu vyhovět, ale z mého pohledu na to takový přístup k věci má klient právo a na astrologovi je předvést co umí.
Snažím se vyvarovat, toho, aby mé psaní nevyznělo namyšleně. Protože však ze špatných zkušeností se sebou sama vím, že tomu neumím beze zbytku zabránit, prosím o zvýšenou shovívavost. Bau jr.
-
Re: ke všem
9 odpověď odeslal(a) Ljuba Axmannová v Neděli 13.Srpna 2000 19:20:33
Pane Baudyši, nic proti.LA
-
Re: ke všem
10 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:49:55
Vážení diskutující, nebyl jsem tu celý týden – poprvé po deseti letech jsem si dopřál dovolenou – a s uznáním kvituji, že jste se tu pozoruhodně činili. Nebude tedy v mých silách reagovat na vše, co zde bylo řečeno, jen na to, co považuji za nejdůležitější.
V první řadě chci panu baudyšovi jn. připomenout, že se tato stránka jmenuje sice Česká astrologická stránka, ale jak i jeho ostrovtipu neušlo, je věnována transformačním aktivitám v astrologii, tedy dekonstrukci astrologie. Zda nám z toho vyjde znovuzrozená astrologie humanistická, transpersonální, transformační, nebo astrosymbologie, postmoderní astrologie, či dokonce postastrologie nepředjímejme. V každém případě tuto stránku rediguji v intencích právě napsaných, nebo se o to snažím. To ovšem předpokládá osvojit si nový způsob myšlení a nepřistoupit na něco, co bylo používáno v jiné době, nebo v jiných souvislostech.
Na počátku této diskuze zazněl Ljubin návrh, aby ten, „Kdo zadává nativitu, ať k tomu přidá (rozsahem podle vlastního uvážení) VÝZNAMNÉ OKOLNOSTI, KTERÉ S NATIVITOU, TEDY S ŽIVOTEM TOHO ČLOVĚKA (NEBO TOHO-ČEHO KOMU-ČEMU NATIVITA PATŘÍ) SOUVISEJÍ.“ To je myslím požadavek naprosto oprávněný a vycházející z našeho společného názorového východiska. Předkládání otázek typu „co říkáte téhle nativitě, hehe!?“ považuji za kontraproduktivní, neboť tazatel ví víc, než ostatním sděluje a to nepovažuji za férové jednání. Blindfoldtesty (v tomto případě slepé nativity) patří do jiných oborů a na jiné stránky než na naše, kde se snažíme zodpovědně pracovat. Připomínám, že posuzujeme nativity v určitých aktuálních souvislostech, ne jako čirou potencialitu jako by šlo o právě narozené nemluvně. Popis charakterových vlastností a morálního (sic!) založení vypovídá spíš o astrologových předsudcích a neschopnosti uvědomit si jak důležité je prostředí, v němž se člověk narodí, jak důležitou roli hraje výchova dítěte. Rodiče mezi námi to jistě chápou. Žádná nativita jako taková nemůže a ani nesmí být podkladem pro nálepkování „zrůda, nebo světec“. Připomínám slova jednoho z mála opravdových českých esoteriků Františka Kabeláka: „Viděl jsem téma muže, který by měl být dle běžného horoskopického hodnocení řemeslným lupičem, avšak ve skutečnosti je vysokým církevním hodnostářem s pověstí světce.“ (Kabbalistické zasvěcení str. 221, vydání 1995). Pokud se někdo bude ošklíbat, že zde argumentuji názory čarodějovými, pak připomínám, že v těchto věcech je s námi zajedno i Cyril Fagan, o jehož astrologických kompetencích není být pochyb. Myslím, že se Roman o této vyjádřil dostatečně.
Pan Kubík dále píše: že „před syntetickým pohledem musí předcházet dokonalá analýza“. Bylo by dobře si uvědomit že 1/ syntetickému pohledu nemůže nic předcházet, 2/ analýza není totožná s atomizací.
Pan Baudyš jn. uvádí:“Kromě pojetí "astrologie jako symbolického jazyka" existují i pojetí jiná“ V tom má naprostou pravdu, jenže i tato věc má svůj háček, zastánci jiných pojetí si patrně dostatečně neuvědomují, že pracují-li ne v symbolickém jazyce, pak rozhodně pracují se znakovým systémem. „Jeden názor, možná extrémní, ale pro kontradikčnost s předchozím pojetím dostatečně názorný pochází od anglického astrologa R. W. Holdena. Ten soudí, že astrologie nemá teorii, je čistě empirická, vychází z analogií.“ Tvrzení pana Holdena, pokud zní opravdu takto, o čemž silně pochybuji, by bylo známkou jeho intelektuální bídy, a navíc nemístným přeformulováním názoru pana Borůvinky (jak se mu ostatně vede?), že astrologie je děravá jako cedník na :astrologie jsou díry v cedníku. O ošemetnosti empirie byla zde snesena několikrát drsná pozorování (např. Chomskyho).
S další tezí pana Baudyše zásadně a bouřlivě nesouhlásím: „Astrologova práce však se sebou přináší jeden zajímavý, téměř kriminalistický rys.“ Z toho do důsledků plyne, že „naši klienti“ jsou téměř kriminálníci, nebo téměř oběti kriminálníků.
Dále ovšem s panem Baudyšem jn. souhlasím: „Klient, klientka přijdou s problémem, resp. s jejich verzí problému. Astrologicky viděno tato verze klienta, klientky utrpí různé trhliny. Na ně je pak rozumné dotyčného, dotyčnou upozornit. Nebudeme klientovi, klientce bránit v protestech, ano, říkejme mu vše laskavě a stravitelným způsobem. Ale jsou případy, kdy je nutné s klientem, klientkou nesouhlasit. Případy, kdy souhlas a přitakání (zpravidla krutému údělu, nepochopení a vůbec vše možným alibi klienta) by byl velmi medvědí službou.“ Je třeba ale dát „klientovi“ prostor k tomu, aby sám objevil cosi nového, je třeba ho k tomuto objevování vést.
„Jiným příkladem budiž docela běžný případ klienta, který si chce o sobě poslechnout a neposkytne ani slabiku komentáře.“ To samo o sobě je docela výmluvné a mnoho o osobnosti „klientově“ vypovídá. „Ovšem, nemusíte mu vyhovět, ale z mého pohledu na to takový přístup k věci má klient právo a na astrologovi je předvést co umí.“ Astrolog nemá předvést co umí, ale svůj způsob interpretace podle toho přizpůsobit, není totiž mlčení jako mlčení. Pokud astrolog zjistí, že za mlčením klientovým se skrývá, něco jiného než neschopnost mluvit o sobě, málomluvnost, nebo podobné záležitosti, měl by práci přerušit a „klienta“ poslat pryč.
Nakonec si dovolím ještě jedno, na rozdíl od pan Baudyše jn. nevím, co je to nezávislý úsudek.
Dobrý večer Vám přeje Turnovský
-
Re: ke vsem
11 odpověď odeslal(a) Martin Šmíd v Neděli 13.Srpna 2000 23:44:27
Ljubo, stejně jako vy a ze stejných důvodů (i astrologických - výrazný Saturn) jsem v možném ubližování velmi opatrný. Je ale smutnou pravdou, že v tomto světě (zejména na biologické, ale i na společenské úrovni) volíme vždy mezi dvěma zly. Například musíme něco jíst, byť to nejspíš chtělo žít. Stejně tak pro svůj vlastní rozvoj musíme mít určitý prostor, který si musíme bránit.
Genialita zmiňovaného příkázání o bližním tkví v tom, že člověka učí spravedlivému kompromisu - jaký prostor chceš sám, takový dopřej druhému. Ale i naopak: sebeumenšování je hříchem!
Ale k naší věci: zda je morální "hrát" si s klientem. Na jedné straně to slouží našemu rozvoji, i kdyby třeba negativním způsobem (například abychom poznali, že info v radixu je příliš obecné). Podle materialistického světového názoru to neubližuje nositeli nijak. Podle mých znalostí je KAŽDÁ pozornost někomu věnovaná pro dotyčného přínosem energie (neboli libida neboli lásky), čili plusem, na druhé straně lze nejspíš na dálku i ublížit (ne tím, že si z člověka udělájm hračku, to je jen má interpretace a já to tak například vůbec neberu, ale myšlenky mají nejspíše také určitou sílu a mohou klienta ovlivňovat). To jsem ale na tenkém ledě vědeckýcha pseudovědeckých znalostí kauzality.
Pokud bych však použil výše zmiňované přikázání, přemýšlel bych, jestli by mně vadilo, kdyby mně rozebíral někdo na dálku, což mi nevadí, čili to, co jsme dělali, za nemorální nepovažuju. Ale pokud to Pavel jako provozovatel těchto stránek, kde jsem hostem, nechce, propříště si to odpustím. Nikoli ze strachu z Božího trestu, ale abych nekazil Pavlův záměr.
Martin
-
Re: ke všem
12 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 23.Dubna 2002 21:49:55
To není, milý Martine, otázka mého chtění nebo nechtění. Oč jde, je prohlubovat nové astrologické přístupy. A já se obávám, že blindfoldtesty se necháváme odlákávat k něčemu horšímu než k věštění. Myslím si, že zpětná vazba je při naší práci důležitá a bez ní se jedná o honění h_v_a na hrušku, abych neurazil. Pokud chcete hrát tuto hru na slepou bábu, hrajte ji, ale pak se nedivte, že ne všichni ji budou hrát s vámi.
K onomu přikázání, které zde, Martine, propagujete, zdá se, že se jedná o Miluj bližního jako sebe sama, bych jen přidal jednu z mála myšlenek, kterou pronesl pater Halík, nevím zda někoho citoval, nebo to měl z vlastní hlavy. Na otázku kdo má být ten bližní, jak daleko má pojetí bližního platnost, odpověděl: Ty buď tím bližním! Což, doufám, neznamená, že se máme ostatním vnucovat, lepit se na ně a otravovat uslintaným zájmem. Zdraví Turnovský