Zobrazení otázky a odpovědí
-
Ještě o Třech králích
3999 otázku odeslal(a) Ondřej v Neděli 7.Ledna 2007 23:28:09
Před chvílí jsem se dočetl o jedné pozoruhodné středověké legendě. Je o čtvrtém mudrci, který nestihl vyrazit za králem Židů se svými třemi kolegy, a navíc jej pořád jej něco zdržovalo: tu ovazoval rány malomocnému, tu zachránil opuštěné dítě, tu krmil nějaké ubožáky. Zlato, které nesl Mesiáši dávno již rozdal… Dorazil utahaný a zoufalý do Jeruzaléma až ve chvíli, kdy Kristus již visí na kříži. Zničeně se mu omlouvá, ale z kříže slyší: ty, můj synu, jsi mi přinesl ten dar nejvzácnější – svou lásku k potřebným.
-
Re: Ještě o Třech králích
1 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 8.Ledna 2007 08:17:47
Ondro, tento příběh byl nádherně zfilmován a jmenuje se, tuším, Čtvrtý mudrc. Několikrát už jej dávali v TV, stojí zcela jistě za shlédnutí...
-
Zajímavý výňatek ze ZN
2 odpověď odeslal(a) Honza v Pondělí 8.Ledna 2007 10:35:55
Věřím totiž ve znamení na nebi, na zemi a v podsvětí - třech říších, které zosobňují MAGOI - mudrci od Východu (proto "králové") a symbolizují je svými dary, jako zástupci trojího lidského pokolení : pokolení Semova, přinášejícího na velbloudu zlato, Jafetova, přijíždějícího na koni s kadidlem, a Chamova, přibyvšího na slonu s myrhou.
Semitské národy jsou lidé zákona a smlouvy, pro které vynalezly znakové písmo : zápis, spočívající v posloupnosti smluvních značek, jež samy nic neznačí : příznačná a určující je pro ně toliko vzájemná odlišnost. Tyto národy obývající pouště a pustiny se vztahují ke skutečnosti především rozlišovací mohutností logu : vyjadřujíce bytí pomocí rozdílů, přivedly řeč k normativnímu ("zákonickému") myšlení, které v základu světa nachází (do základů skutečnosti klade, za vlastní skutečnost pokládá) text. Semitská plemena svým eremiálním způsobem života (ekologií - řádem domova) vykládají skutečnost syntakticky, obývají (vytvářejí, rozvrhují) svět (dávají světu vyvstat) v řádu souřadné následnosti, a život zakoušejí jako jednání - imperativně ("euprakticky"). Zkušenost - výrazně a příznačně akustickou - vystihují zákony a zákazy, přikázáními a příkazy. Rozlišovací mocí logu (LOGOS = smysl jakožto směr) směřují poslušností a věrností k pravdě jakožto správnosti a spravedlnosti.
Pokolení Jafetovo čítá národy indoevropské, obývající kraje členité a pohledné, šťavnaté a lesnaté. K nim náležíme i my - spolu s Germány, Kelty a Indy. Nejznámější - tj. nejvíce reflektovaná - je pro nás kultura helenistická - kosmologická zkušenost Řeků. Skutečnosti se jejich hyletický (HYLÉ = les, háj, dřevo) způsob života chápe skrze podoby - vztažené k členitému, spolehlivému reliéfu obzoru. V rámci hyletické ekologie je jsoucno vyjadřováno a poznáváno vztahy podobnosti. V základech skutečnosti se na této cestě zjevily ideje. Jsou to "pojmopředstavy", vzory podob (PARADEIGMATA), jimiž se řídí vhled do povahy věcí, jež se sama zračí v jejich vzhledu (EIDOS). Tato zkušenost - převážně zraková a esteticky žitá - našla své vyjádření v pojmovém myšlení. Svět povstává jako jednotný, stálý řád (KOSMOS) podob a smysl se zračí v jednotě náhledu pomocí jiné moci logu - té shrnující, shromažďující na základě podoby - skrze LOGOS ve významu sběr. Tato cesta poznání dospívá k pravdě jako k zjevnosti (ALÉTHEIA - neskrytosti) podobností, zachycovanými představami a vyjadřovanými nápodobami - sochami, obrazy, poezií. Své myšlení obracejí k dobru, kráse, uměřenosti - k rozměrům nečasovým.
Konečně, chamitské, barevné "pronárody" jsou v Betlémě zastoupeny tím posledním králem-mudrcem : oním pověstným "černým vzadu", jež připomíná pomíjivost všeho přirozeného a zosobňuje smrtelnost těla : tím s myrhou k balzamování. Pravda pro tento lid znamená "pravost" (Echtheit) : důvěřují konkrétní, tělesné, materiální skutečnosti, pravdivé tak jako skutečný, nefalšovaný diamant, ostatek, obraz. Sudidlem této pravdy je přirozenost jakožto svébytnost (autenticita) a spojitost (kontinuita). Jim - oněm prokletým, "bídným chámům", jejichž řeč vyjadřuje vnitřní, tělesné city a pocity, žádosti a touhy, slasti a strasti, národům neznalým míry a uměřenosti, nacházejícím smysl v tělesné smyslovosti a smyslnosti, lidu, jemuž "zákon nebyl dán", přišla spása skrze vtělený LOGOS především.
-
Re: Ještě o Třech králích
3 odpověď odeslal(a) Anon Y. Mous v Pondělí 8.Ledna 2007 14:17:00
François Cavanna: Jak to vlastně bylo
(Shrnutí předcházejících kapitol)
Bůh svede Pannu Marii, spíše z politických důvodů než z vášnivé lásky, a udělá jí dítě. Josef, dívčin snoubenec, je v podstatě dobrotisko a smíří se s domácností ve třech, ačkoliv se nemůže zcela zbavit návyku otvírat dveře od skříně, aby uviděl, zda se tam neukrývá Bůh v podvlékačkách. Panna Maria porodí za žalostných hygienických podmínek. Ježíšek se narodí z neznámého otce. Až potud to není příliš mravné. Protože Bůh není křesťan. Strpení!
Když se v Betlémě narodil Ježíš, objevili se v Jeruzalémě tři králové-mudrci, kteří mudrcokralovali v tajuplném Orientě. A rádi opakovali moudré orientální přísloví: Moje království není velké, ale močím v království svém. A jestli to pocáká sousedy, tak ať.
Vlasy prvního byly sněhobílé a brada z cukrové vaty vlála daleko za ním, a jeho oko bylo průzračně azurové s krásnou červenou obrubou, neboť byl expertem svaté vědy elixírů, aperitivů a vůbec osvěžujících nápojů, které pomáhají ženáčům oddálit návrat domů. A jméno jeho bylo Melichar.
A druhý ze tří králů byl mladý a kyprý. A jeho uši byly silné, prostorné jako provincie, a když byl v dobré náladě, hýbal jimi na balkoně svého paláce a lid jeho ho za to uctíval, neboť je málo králů a mudrců, kteří by něco takového dokázali. A jeho oděv byl upleten z těžkého zlata a také z dlouhosrstého lazuritu, což je elegantní a zároveň hřejivé, a knoflíky jeho poklopce byly z největších drahokamů a rubínů, a byla jich taková spousta, že se nikdy nestihl včas rozepnout. A ten se jmenoval Kašpar.
A ten třetí byl úplně černý negr, a chodil za těmi dvěma vzadu a promluvil, jen když se ho někdo zeptal. A jmenoval se Baltazar.
A měli ve zvyku scházet se u jednoho, podruhé u jiného, a diskutovat o báječných věcech, které spatřili na nebi. V každém případě to tak aspoň vyprávěli svým manželkám. Leč tentokrát nalezli na nebi věc naprosto mimořádnou. Hvězdu velikou a zářivou nad všechny hvězdy nebeské. A tato hvězda poskakovala na místě, tancovala břišní tanec, svlékala se lascivními pohyby a gestikulovala kabalistickými znaky. A měla formu sakramentsky velké porce špekových knedlíků se zelím, které spadly ze schodů. A tři králové z toho sestavili horoskop a výsledek byl, že mají dát osedlat své velbloudy, svěřit žezlo a klíče od království, s výjimkou klíče od vinného sklepa, svým manželkám a doporučit jim, aby udržovaly království v čistotě, nevyhlašovaly války jen proto, že chtějí ohromit své přítelkyně, a aby nenechávaly hrát děti v harému… A vydali se na cestu.
Nevěděli, zda se dát cestou do Říma, kde se měl narodit Julius Caesar, nebo do Paříže, aby se poklonili Napoleonovi Bonapartovi, anebo přišli na pohřeb generála de Gaula. Po přezkoumání svých astronomických výpočtů (desetinnou čárku podrobili zkoušce majonézou, která se srazí, když je někde chyba) konečně stanuli před Herodesem králem v Jeruzalémě.
A Herodes řekl: „Buďte vítání, kolegové. Takže vy jste ne cestě do Betléma, abyste pozdravili mého nástupce, že jo?“ A tři králové byli velmi spokojeni, protože sami by nikdy neuhodli, že mají jít do Betléma. V Betlémě se vyptávali pastýřů a ti řekli: „Je to támhle.“ A hvězda se rychle umístila nad jeslemi. I vešli dovnitř, padli na tvář před Jezulátkem a nabídli mu dary: zlato, kadidlo a myrhu.
A zlato mu předával Melichar a Jezulátko k němu natáhlo ručičky a řeklo: „Táta!“, což všechny rozesmálo a jeho matka byla pyšná, že má předčasně vyspělé dítě, které se v životě určitě neztratí. A Maria uklidila všechny věci tam, kam se obyčejně uklízejí: kadidlo do kadidelnice, zlato za podvazek, a pokud jde o myrhu, nevěděla dobře, na co se hodí, pomyslela si, že je proti počůrávání do postele a dala ji spolknout Ježíškovi, což mu nezabránilo v počůrávání do postele, ale zbarvilo ho do modra, což je mnohem pěknější a je to navíc zázrak. Maria krále vybídla, aby si něco vzali, a oni odpověděli, kdepak, kdepak, my jsme se jen tak zastavili… A udělali budliky budliky Ježíškovi, řekli, jak je rozkošný, celý tatínek, ale ano, ano, pane Josefe, jako kdyby vám z oka vypadl, tak tedy ahoj.
A tři králové odcestovali jinudy, neboť anděl Páně se jim zjevil ve snu, aby jim řekl, že se nemají vracet přes Herodesův palác, a už o nich nikdo nikdy neslyšel. Když Herodes zjistil, že si z něj tři králové udělali legraci, velice se rozlítil. A poslal své biřice do Betléma a přikázal jim, aby zabili všechny chlapce ve stáří do dvou let, zejména ty, kteří mají svatozář kolem hlavy. Vyvražděných neviňátek bylo víc než dvacet tisíc, což je značný počet, zvláště pro město s třemi tisíci obyvatel. To je nádherný důkaz Boží lásky k lidem, neboť Bůh kdyby chtěl, mohl najít způsob, aby neviňátka nebyla povražděna, stejně jako našel způsob, aby Herodesovi unikl Jeho syn. A když konečně Herodes umřel, poslal Hospodin anděla za Josefem do Egypta. A anděl se ukázal Josefovi ve snu a řekl mu: „Hej! Vzduch je čistý.“ Josef se tedy vydal na cestu, avšak tentokrát kráčeli s Marií za oslem, zatímco Ježíš jel na oslovi, neboť dítě dospělo do krásy, a především do síly, a Josef Ještě více zestaral, a ta děcka nemají opravdu před ničím respekt. A tak se Svatá rodina vrátila do Nazaretu.
Z knihy Písmo,
Z francouzštiny přeložil D. Havlíček
-
Re: Ještě o Třech králích
4 odpověď odeslal(a) Honza v Pondělí 8.Ledna 2007 14:24:11
Zřejmě nějaký asociační experiment na téma tří králů. Vyhlíží to jako slavné automatické texty...
-
Re: Ještě o Třech králích
5 odpověď odeslal(a) Magdalena v Pondělí 8.Ledna 2007 15:13:07
3 odpověď odeslal(a) Anon Y. Mous v Pondělí 8.Ledna 2007 14:17:00
ze sis musel zrovna na nas vzpomenout s timto vykvetem svetove literarury....
-
Re: Ještě o Třech králích
6 odpověď odeslal(a) Dupor v Pondělí 8.Ledna 2007 19:58:08
Původ je ještě předkřesťanský. Sochy a zvlášť reliéfy na románských kostelích a gotických malbách ve Francii, Španělsku a v Toskáně znázorňují dva muže a jednu ženu. O králích se nezmiňuje ani Matějovo evangelium a v Bibli se píše o mudrcích z Orientu. A králové byli zřídkakdy moudří. Franco Cardini uvádí v Los Reyes Magos (vyd.2001 v Barceloně), že se jmenovali v Persii Hor, Basander a Karsundas. Hor přišel z Persie (Malik Hor) a z něj se stal Melchior. Basander přišel se Sáby a byl ženou, což připomíná královnu ze Sáby. A Karsundas (Kaspar, což vzpomíná Agnello von Ravenna v 9.stol.)pocházel z východu a zní i indicky, čím by byl celý tehdejší svět přítomen.
Reinhold von Dassel, kancléř Friedricha Barbarossy, našel jejich mumie v kostele San Eustorio v Miláně, označil je jako tři kamarády zemřelé na mor a přivezl je v malé zlaté rakvi do Kolína na Rýně.
-
Re: Ještě o Třech králích
7 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pondělí 8.Ledna 2007 20:21:38
Magdaleno, k té AnonYMousově odpovědi mě napadá jediné, a sice výrok francouzského matematika René Thoma: "Pravdivé není omezezeno lživým, ale tím, co nic neznamená."
Když už, tak by se to hodilo jinam - nanejvýš snad jako protijed ke svíčkově-bigotním výlevům nebo uctívání jedné z desítek tisíc (zaručeně pravých) třísek z Kristova kříže a ne jako reakce na ten úžasný úryvek, co sem zavěsil Honza. Musím přiznat, že patří k těm, které dělají toto Fórum čas od času jedním z nejzajímavějších studijních materiálů.
I když musím zároveň říct, že ten AnonYMousem citovaný popis Kašpara (zejména ta kontraproduktivní výzdoba jeho poklopce) je neodolatelný.
-
Re: Ještě o Třech králích
8 odpověď odeslal(a) Honza v Úterý 9.Ledna 2007 09:14:02
Ondřeji, kdybyste měl zájem, mohu zaslat vícero podobně laděných materiálů :o)
-
Re: Ještě o Třech králích
9 odpověď odeslal(a) Anežka v Úterý 9.Ledna 2007 17:35:13
Když se řekne tři králové, každý si vybavíme něco jiného. Můj děda byl astrolog a lecos vyčetl v hvězdách, přesto ženy v rodině na Tři krále pravidelně vykládaly karty všem členům rodiny a známým na příští rok a předpovědi byly dost úspěšné. Děláte to také paní astroložky a páni astrologové? Já se přiznám, že už k tomu nemám odvahu po té, co se do puntíku splnilo i to, o co člověk zrovna nestojí. Nyní už dobře vím, že je někdy lépe nevědět.
Tedy se ptám, děláte i sobě horospopy progresivní a tranzitivní?
-
Re: Ještě o Třech králích
10 odpověď odeslal(a) Magdalena ve Středu 10.Ledna 2007 05:57:01
Ondreji,
pousmala jsem se nekterym vetam rovnez.
Mate pravdu,- navesit nekde jinde snad...
Kdyz ja preci jenom radeji vidim toho meho vnuka chodit s temi tremi, nez-li si hrat na:
..."Již třetí případ oběšení dítěte, které napodobovalo nedávnou exekuci iráckého diktátora Saddáma Husajna..." ;-)))
Vsem pekny den
Magdalena
-
Re: Ještě o Třech králích
11 odpověď odeslal(a) Magdalena ve Středu 10.Ledna 2007 05:58:26
navesit=zavesit
-
Re: Ještě o Třech králích
12 odpověď odeslal(a) Turnovsky ve Středu 10.Ledna 2007 10:52:37
http://www.rezonance.cz
nezbývá mi než připomenutskvělou knihu Michaela R. Molnara Betlémská Hvězda, nakl. Academia