Zobrazení otázky a odpovědí
-
Jak je to s vědomím a nevědomím?
5275 otázku odeslal(a) KajaK v Pondělí 15.Června 2009 13:10:37
Cituji (Josef Karika): "Viete čo je jednou z najväčších nočných môr veľkej časti praktikov psychologickej astrológie? To, že sa zistilo, že neexistuje žiadne kúzelné nevedomie, žiadna mocná hlbinná myseľ, nič také. Tak ako to tvrdí napríklad diskurzívna psychológia. Zatiaľ čo ideologické opory našeho konceptu - Freud, Jung a Horneyová považujú za najzávažnejšie faktory určujúce ľudské chovanie faktory nevedomé, niektorí ich súčasníci, ale predovšetkým významní modernejší psychológovia, napr. Adler, Fromm,
Sullivan, Maslow, Rogers, Binswanger, Boss, Lewin, Kelly, Allport, Sheldon, Cattell,
Eysenck, Skinner, Miller, Dollard a Bandura, koncept nevedomia buď úplne odmietajú, chápu
ho iba ako mierny determinant, alebo považujú nevedomé motívy za významné iba pri
determinácii psychopatológie či narušeného chovania. (Teoretické práce Freuda, Horneyovej
a z veľkej časti i Junga -tj. práce prisudzujúce nevedomiu zásadný význam-, sú rozhodujúcou
mierou postavené na psychologických ťažkostiach a skúmaniach problematických osobností,
neurotikov, hysterických žien a pod.) Zatiaľ čo Freud prirovnáva vedomie iba ku špičke ľadovca (nevedomie), Adler podáva realistickejšie prirovnanie nevedomia ako koreňov
stromu, ktorého viditeľná časť (vedomie) je podstatne väčšia. Samozrejme všetci vieme, alebo by sme mali vedieť, že objasnenie pôsobenia astrológie pomocou psychoanalytického modelu nevedomia, či hlbinnej mysle je iba konštrukciou; ako také nič neobjasňuje a jeho úloha je iba pomocná. Avšak toto „iba“ sa môže ukázať ako zásadné a nevyhnutné pre ten správny pocit, aký pri práci s astrológiou musíš cítiť. Predstava divocha tancom privolávajúceho dážď je pre nás skoro absolútne neuchopiteľná, pretože chýba dostatočné pomocné (a racionálne) spojivo, ktoré by nám pri podobných pokusoch aspoň z časti milosrdne ubralo z vedomia, že sa správame ako idioti a že náš pokus privolať poskakovaním dážď je vyložene trápny. Zato práca s astrológiou nám pripadá menej trápna, pretože existuje aspoň čiastočná racionálna opora, pomocou kontúr ktorej sa pri praxi cítime menej ako blbci a viacej
ako astrológovia."
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
1 odpověď odeslal(a) Ondřej Klouček v Pondělí 15.Června 2009 13:19:20
Ještě že nelze vědecky dokázat, že nevědomí neexistuje. To by se mi zhroutila celá astrologie :-)
Vlastně nezhroutila, já bych na nevědomí věřil dál. Víru vám žádný vědec nemůže svým hadronovým dělem rozstřílet.
Podle mého názoru tvoří nevědomí asi 80% našeho konání, 20% máme pod kontrolou. A zkuste mi to vědecky vyvrátit...
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
2 odpověď odeslal(a) Jan Šalomoun v Pondělí 15.Června 2009 15:22:26
http://www.salomoun.net
Já bych s ním souhlasil - říká, že žádné kouzelné podvědomí neexistuje. Já si také myslím, že na podvědomí není nic kouzelného :-)
Jinak jakékoliv názory, které se opírají o abstraktní - se zjistilo (kdo, kde jak zjistil???) snad nemá ani cenu číst. Zas na druhou stranu je pravda, že se tímto pojmem zaklínáme častěji než je nutné a velmi často tak zastíráme vlastní nevědomost.
Jinak s tím procentuálním rozdělením na vědomé a nevědomé jste velký optimista. :-)
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
3 odpověď odeslal(a) falcon v Pondělí 15.Června 2009 18:27:36
Ach jo! Zase jeden, co má všechno v paži!
Pokud znám dílo Ericha Fromma, pak jsem si nikde nevšiml, že by zásadně odmítal koncept nevědomí. Myslím tudíž, že autor zahrnul E.F. do svého omračujícího seznamu spíše z bujnosti – snad aby udělal dojem, že dílo všech jmenovaných prostudoval. No – pokud ano,klobouk dolů!
Jenže:“ Samozrejme všetci vieme, alebo by sme mali vedieť, že objasnenie pôsobenia astrológie pomocou psychoanalytického modelu nevedomia, či hlbinnej mysle je iba konštrukciou; ako také nič neobjasňuje a jeho úloha je iba pomocná.“
Netušil jsem, že samozřejmizmus se už ujal také na Slovensku, je to taková klausovina. Netuším, kdo jsou ti „všeci“, leč nepatřím rozhodně k nim, protože působení astrologie je na mne příliš vágní pojem. Budu snad hodně přísný, ale musí to být: Jak může astrologie „působit“? Ona něco zapříčiňuje?! Kdybychom se bavili o tom, proč astrologie funguje, je to něco jiného. A v takovém případě si rozhodně nemyslím, že je to proto, že existuje nevědomí. Dokonce ani netuším, kdo něco podobného tvrdí.
Další pasáž, parodující rituál přivolávání deště ukazuje, že si autor pouze myslí, že o tom něco ví, ač ve skutečnosti nemá ani ponětí, oč se jedná. Nicméně mu přeji, aby se cítil aj tak viacej ako astrológ…
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
4 odpověď odeslal(a) M.Fridrich v Pondělí 15.Června 2009 19:20:22
Bez ohledu na to, že si myslím, že vědomí a nevědomí jsou komplementární protiklady, tím pádem jednoznačně neupŕednostňuji ani jedno z nich s tím, že jde o vzájemnou interakci, stejně jako je to v psychologii např. s tématem dědičnost versus výchova a dodávám, že iracionálno má podle mého názoru v našich životech větší sílu, než by si naše pyšné vědomí chtělo připustit, navrhuji Falconovi, aby se přestal do přispivatelů zbytečně navážet a pokud možno trochu pozměnil tón svých vlastních příspěvků. Jinak si budu dál myslet, že je to příspěvek zase jednoho velkého a protivného chytráka, bez ohledu na životní zkušenosti a respekt k vaší osobě.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
5 odpověď odeslal(a) falcon v Pondělí 15.Června 2009 20:09:15
Pane Fridrichu, nemám rád tvrzení pro tvrzení a už vůbec ne autory mnohomluvné. Kdyby ten člověk jednoduše řekl, že se domnívá, že nevědomí buďto neexistuje, anebo nemá valného významu, bylo by to něco jiného.
Pokud jde o hrotitost některých mých příspěvků - nemusím dávat tak na plný randál průchod své ironii, to opravdu ne. Avšak právě tak, Vy nemusíte moje příspěvky vůbec číst - postačí, když budete předem vědět, že jsou kousavé (třeba nebudou, ale to už je čistě na Vás). Díky za Vaši péči, ale opravdu netuším, co bych Vám k tomu řekl jiného, než že se sotva změním.
Ostatně - jakmile někdo začne protřepávat takové ty lidové fráze, hemžící se "idioty" a "blbci", mluvě přitom o šamanských parktikách, mám oheň u zadku - asi bych si to nemusel tak brát, ale mne arogance hněvá. Pokud je Vám moje stanovisko ještě v něčem nejasné, můžeme se o tom pobavit raději na mém soukromém mailu.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
6 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pondělí 15.Června 2009 21:01:18
"Viete čo je jednou z najväčších nočných môr veľkej časti praktikov psychologickej astrológie?" Rád bych věděl, kolik praktiků psychologické astrologie pan Karika zná, že může vynášet takové soudy.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
7 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 15.Června 2009 22:13:10
http://cs.wikipedia.org/wiki/Diskurz
"diskurzívna psychológia"
Diskurz nebo také diskurs je odvozen z latinského dis-currere, pobíhat sem a tam...
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
8 odpověď odeslal(a) MarLuk v Pondělí 15.Června 2009 22:48:52
Záleží na tom, jaké kapacity si vybereme. Takto, jak zde výše uvedený pán mluví, je možno povrchně hodnotit cokoliv. Musíme a opravdu musíme sledovat odkud autoři čerpají, jaké je jejich myšlenkové podhoubí, chcete-li inspirace. Je jasné, že behaviorismus (např. Skinner) s nevědomím nebudou operovat z titulu behaviorálního pohledu na člověka a že například Fromm ovlivněn četbou Marxe se dostává do dilematu s Freudem, kterého mimochodem velmi uznával atd....
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
9 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pondělí 15.Června 2009 22:54:49
diskurzivní psychologie - postmoderní proud kritizující současnou psychologii a který za základ vysvětlování v psychologii považuje zkoumání diskursu
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
10 odpověď odeslal(a) M.Fridrich v Úterý 16.Června 2009 00:08:13
Predstava divocha tancom privolávajúceho dážď je pre nás skoro absolútne neuchopiteľná, pretože chýba dostatočné pomocné (a racionálne) spojivo, ktoré by nám pri podobných pokusoch aspoň z časti milosrdne ubralo z vedomia, že sa správame ako idioti a že náš pokus privolať poskakovaním dážď je vyložene trápny.¨
Představa divocha, který tancem přivolává déšť mně není absolutně nepochopitelná a nechybí mně přitom racionální spojivo, které milosrdně ubere z vědomí pocitu, že se chovám jako idiot a že tento pokus je vyloženě trapný.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
11 odpověď odeslal(a) KajaK v Úterý 16.Června 2009 03:31:04
K diskuzi jen připomínám, že kromě konceptu S.Freuda a C.G.Junga (kladou důraz na roli intrapsychických procesů ve vývoji a chování člověka) existují i jiné koncepty. Např. Kurt Lewin a teorie pole, Fenomenologická perspektiva a individuální behaviorismus Donalda Snygga a Arthura W. Combse nebo Holistická teorie Kurta Goldsteina s vlivem tvarové (gestalt) psychologie, a jistě i mnoho dalších...
Nemám nic proti využívání Freudových či Jungových konceptů, zajímavé je např. Jungovo pojetí archetypů. Jung tento pojem převzal ze spisů ranně kresťanského učence Augustina. Přirovnal je k soustavě os krystalu, z nichž každá v sobě už obsahuje tvar skutečného krystalu. Podobně každý archetyp obsahuje jádro představy, významu
a/nebo zvláštního vzorce chování. Archetypy napomáhají k udržení konkrétních představ, což vede k rozpoznávání událostí či osob v konkrétním životě, předznamenaných v archetypech. Tento způsob chápání archetypů se podobá chápání patternů v informačním konceptu, stejně jako fraktálové povaze samostatných informačních
clusterů.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
12 odpověď odeslal(a) Richard z BB v Úterý 16.Června 2009 06:57:50
Nechcelo sa mi ísť do roboty ,tak som si od rána prial,aby začalo pršať a začalo.Bohovia ma vypočuli a ani som neposkakoval,i keď túžba bola veliká
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
13 odpověď odeslal(a) falcon v Úterý 16.Června 2009 08:22:01
Šaman je člověk, který je schopen komunikovat s živly. Jestli při své činnosti využivá bubínek, tanec, nebo různé amulety, není už zase tolik podstatné, neboť jde především o tu komunikaci s živly. Měl jsem možnost absolvovat řadu seminářů u Sandry Epstein, což je Brazilka, která tady u nás prezentuje svůj vlastní systém Araretama, který zahrnuje některé šamanské prvky a čerpá inspiraci v atlantském deštném pralese. Bohužel se ale z Araretamy stal kšeft. To je hrob pro všechna podobná duchovní poselství, ať již k nám přicházejí z východu nebo z opačné strany zeměkoule. Potřeba produkovat zisk přebíjí nakonec obsah i smysl takových sdělení, protože naše (západní) orientace na trh je s orientací na hodnoty nemateriální povahy neslučitelná.
Všechny Sandřiny semináře kladou velký důraz na pohyb - tanec. Přitom si člověk uvědomí, jak neobyčejně účinný výrazový prostředek to je. Skoro bych si dovolil říci, že kdybychom uměli být daleko bezprostřednější, spontánnější a reagovali na závažné životní situace tancem, bylo by nám podstatně lépe na zemi.
Problém nás, zápaďanů, spočívá možná především v tom, že jsme svázání společenskými konvencemi. Abychom si nezadali, povýšili jsme tanec na ušlechtilý druh společenské zábavy - a taneční projev přírodních etnik označujeme za primitivní.
Přitom nám zcela uniká podstata věci - umět projevit a ventilovat své osobní duševní rozpoložení. Nic divného na tom, že se třeba indiánský tanečník dostane do transpersonálního stavu vědomí, zatímco evropský tanečník se ve svém obleku především potí jako vepř a přidusí se v přeplněném, mizerně větraném sále.
Pokud někdo chápe třeba dešťový tanec za primitivní způsob, jak přivolat déšť, uniká mu to podstatné - ten tanečník, přivolávající déšť, je daleko lépe sepjat s přírodou, než se to může kdy podařit účastníkům hasičského bálu. Ostatně - zkuste si někdy zatancovat osamotě na lesní cestě! Dělejte jen naprosto jednoduché, spontánní pohyby a hlavně se nekontrolujte! Pravděpodobně to prožijete jako něco naprosto nového, osvobozujícího.
A možná, že i začne pršet...
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
14 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Úterý 16.Června 2009 08:40:16
„…kdybychom uměli být daleko bezprostřednější, spontánnější a reagovali na závažné životní situace tancem, bylo by nám podstatně lépe na zemi.“
Trefil jsi hřebík na hlavičku, Falcone! A taky jsi mi něco připomněl – Kazantsakisova Řeka Zorbu! Ať kniha nebo film, obojí je skvostným vyjádřením právě tohoto principu! Závěrečná scéna z filmu, kdy Zorba po naprosté zkáze svého díla místo nadávání a zoufání začne na mořském břehu tančit, je nezapomenutelná!
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
15 odpověď odeslal(a) Ondřej Klouček v Úterý 16.Června 2009 11:18:11
Tanečníci, máte naprostou pravdu. Ale bude ještě pár let trvat, než pod prvními obrovskými kapkami letní bouřky roztančí se kola deseti miliónů Čechů, Moravanů a Slezanů.
Naštěstí jak koukám z okna, dneska máme všichni příležitost. Let's dance!
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
16 odpověď odeslal(a) JakubP v Úterý 16.Června 2009 13:01:39
Já myslím, že otázka, jestli existuje nevědomí nebo ne, není vůbec podstatná. Může to být taky tak, že existuje jen jedno „vědomí“, ale lidský průměrný mozek je schopen zachytit jen 20% z něj, uvolněná mysl zkušeného jogína či šamana pak třeba i třikrát tolik. To nezachycené pak označujeme termínem nevědomí.
Další otázka je, zda existuje pro křepčení a zpěv šamanů nějaké racionální vysvětlení. Mám za to, že vše, co funguje, lze racionálně vysvětlit. Když si šaman brouká nějakou píseň, vypadá jako blázen. Ovšem pouze pro toho, kdo neví nic o síle zvuku a jejích fyzikálních principech a účincích. Mnoho bylo napsáno o „zázračných“ účincích zvuků tibetské mísy. Staří tibetští šamani dokázali zvukem i zabít. Každý zvuk je spojen s nějakou vibrací, neexistuje zvuk bez vibrace a vibrace bez zvuku. když šaman zpívá, vyvolává ve svém těle vibraci, která může kvalitativně energeticky zesílit účinnost jeho snah. Kdyby si po těle přejižděl nějakým elektronickým vibračním přístrojem, vypadal by vědecky, ale zpívající šaman je, zcela nevědecky, pokládán za blázna. Ze stejného důvodu používají bubínky, a další zvukové nástroje. S tancem a pohybem vůbec je to zrovna takové. to nevíx vychytali Číňani, ale každý šaman o těle a jeho pohybech musí něco vědět.
Takže já tvrdím, že nevědomí je pouze lidmi uměle vytvořený pojem a na šamanismu není nic iracionálního :)
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
17 odpověď odeslal(a) radmila v Úterý 16.Června 2009 21:05:17
http://www.youtube.com/watch?v=VQ3d3KigPQM
:)
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
18 odpověď odeslal(a) Lída v Úterý 16.Června 2009 21:59:46
Jung zjistil, že neexistuje ostrá hranice mezi vědomím a nevědomím – nefrekventované obsahy vědomí se plynule propadají do nevědomí, nevědomé obsahy pronikají do vědomí, nabízí se tak možnost integrovat je do vědomí.
"Tento proces může být opět nevědomý a souvisí s individuací, s životním cyklem zaměřeným na cíl v osobnostní celosti - Bytostném Já (Self, Selbst). Vzhledem ke skutečnosti, že není možné poznat obsahy nevědomí bezprostředně, používá analytická psychologie řadu metod, jak s nevědomými obsahy udělat zkušenost. Vedle výkladu snů je to aktivní imaginace. Existuje také metoda projekce nevědomého obsahu na neživé předměty nebo osoby. Jung také zavedl pro odkrytí nevědomých komplexů tzv. asociační test.
Podle Junga lze nevědomé obsahy pojmově kategorizovat na archetypy - aspekty nevědomí. Jejich projevy nachází v mýtech, náboženství nebo filosofii či literatuře. Projevy korelují s představami duševně nemocných pacientů, ale objevují se i v nepatologické podobě v představách a jednání normálních lidí. Proto Jung zavádí pojem kolektivní nevědomí.“ (wikipedia)
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
19 odpověď odeslal(a) Ondřej v Úterý 16.Června 2009 22:31:28
Tanečník komunikující s živly, který přitom občas přivolá déšť...
Rád bych nasměroval diskuzi právě sem, kdybych mohl. Teoreticky se teď totiž nebudu moci účastnit, neb jsem od zítřejšího kuropění převážně v temných lesích ;-)
Tak aspoň pár vět. Myslím si, že toto téma je velmi důležité i pro astrologii a zároveň dosti zanedbávané. Kolikrát jsme se tady už odkázali na hermetický axiom "Jak nahoře tak dole, jak dole tak i nahoře." Je možné ho chápat symbolicky, doslovně, fyzikálně i eroticky. Ale to bych odbočoval.
Jde o to, že si z astrologického hlediska si přitom vybavujeme stálice, Slunce, planety a Lunu nahoře a Zemi dole. Myslím, že to je zkreslená a nedůsledná představa, neúplný hybrid starého a nového, která věnuje nedostatečnou nebo žádnou pozornost meziprostoru tzv. sublunárního světa. Tento nejbližší meziplanetární prostor je spolu s pozemskou atmosférou prostředníkem mezi Nebem a Zemí. Jak v pojetí tradiční i netradiční astrologie, tak v pojetí geogyzikálním a astronomickém.
Astrologické interakce - ať už vlivy nebo synchronicity - zřejmě fungují do značné míry právě i díky průchodu tímto prostředím, případně zde dochází k jejich modifikaci. Ať už k tomu dochází v prostoru Mezi Zemí a Měsícem, v ionosféře, mracích nebo v korunách stromů pár metrů nad našimi hlavami.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
20 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Úterý 16.Června 2009 22:36:27
http://www.rezonance.cz
uměle vytvořený pojem?
nevědomí pro mne je zcela reálným jevem hlubokou vrstvou vědomí, ještě hlubší vrstvy můžeme nazývat kolektivním nevědomím. Na opačné straně existují analogické vrsty supervědomí, tedy podobně jako marianské hlubiny kolektivního nevědomí, analogické Mount Everesty kolektivního supervědomí nazývaného supermentat.
O existenci kolektivího nevědomí svědčí funkčnost symbolů, která se nedá odbýt nějakým domluveným arbitrárním významem.
Někdy mám takový pocit, že bagatelizování objevů psychologie počínaje Freudem jde ruku v ruce s neochotou prostudovat tyto složité jevy a teorie snažící se podat jejich vysvětlení. je to moc práce, jednodušší je smést to ze stolu, s tím, že to je všechno výmysl. podobně chovali se stalinističtí dogmatici, kteří stavěli pouze na Pavlovovi.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
21 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Úterý 16.Června 2009 23:12:30
šaman komunikuje s duchy ve změněném stavu vědomí. Ze západní religiozity byly tyto stavy vytlačeny, kněz komunikuje s transcendencí (communio - mše) za běžného stavu vědomí. Mystici a různí jurodivci většinou jsou křesťanským církvím podezřelí v lepčím případě považováni za blázny boží
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
22 odpověď odeslal(a) falcon v Úterý 16.Června 2009 23:15:20
Ondřeji - tos mne zase dostal! Když si připomeneme Van Allenovy pásy a gravitační zakřivení prostoru kolem zeměkoule, pak se docela klidně může něco podobného dít i s informačním polem.
Co je vlastně komunikace s živly? Domnívám se, že každý živel nese svébytnou informační strukturu, která se může doplňovat s tím, čemu říkáváme "náš svět". Jenže nejenom v materiální rovině. Lze si představit, že za jistých okolností si živlové info-struktury protiřečí, zatímco jindy tomu tak není. Pokud se mi nepovede vyjádřit se zrozumitelně, pak odkazuji na Bachovu knížku Iluze, kde je popsáno chození po vodní hladině, případně plavání v pevné zemi, a to způsobem, který považuji za velice inspirující. Zjednodušeně řečeno, jakmile člověk skutečně uvěří tomu, že se po vodní hladině dá chodit, pak po ní chodit může.
Myslím si, že šaman zná způsob, jak vstoupit selektivně do informačního pole tak, aby byl v kontaktu s některým živlem. Nadto je schopen s ním buďto navázat dialog, anebo může pouze čerpat informace (on si v tom živlu doslova "čte"). Možná, že s některým živlem to jde snáze. Je totiž otázkou, proč se nejvíce mluví o přivolávání deště. Asi by bylo možné vyvolat třeba požár, nebo zemětřesení, či vichřici.
Ale nemusí to nutně mít dramatický průběh.
Kdykoli o těchto věcech přemýšlím, nakonec vždy dospěji k tušení, že k opravdu pevnému poutu s přírodou patří i takové možnosti, které lidstvo zřetelně přestává mít k dispozici, neboť se od přírody odtrhlo. Dost možná, že před několika tisíciletími bylo naprosto běžné, že mezi lidmi bylo dostatek jedinců, kteří uměli "dělat divy".
Možná v tom nebylo ani nic tak dalece okultního, jak bychom dnes předpokládali. Jen jsme někde ztratili ty správné klíče k zámkům, které zde existují odedávna.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
23 odpověď odeslal(a) MarLuk v Úterý 16.Června 2009 23:53:09
http://www.samanskajurta.cz/
V pátek máte šanci - šaman u pramene - Očorolovič - vodní šaman v praxi.
Osobně jsem změnu stavu (s ním při bubnování u příležitosti obřadu ohně ) zažila a fakt nebyl čas přemýšlet o tom, zda je to trapné či ne...a jak jsem do toho spadla, tak jsem z toho chtěla pryč. Že by to bylo něco úžasného...to nechám romantickým duším. Vidím to tak, že je to práce, jako každá jiná a má svou rutinu, přesah a smysl...
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
24 odpověď odeslal(a) Jiří ve Středu 17.Června 2009 00:52:54
K Ondrově poznámce dodávám, že čínská astrologie zahrnuje i pozorování oblohy jako takové. Tedy tvaru mraků a světelných jevů v atmosféře jako je polární záře apod.
V jedné své knížce cestovatel Pařízek vypravuje o setkání s šamanem, který dokázal vyvolat blesk a nasměrovat jej na předem určené místo.
Cestopis se jmenuje, tuším, Pod souhvězdím Orionu.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
25 odpověď odeslal(a) Ondřej Klouček ve Středu 17.Června 2009 01:00:16
Kontakt se živly jsme neztratili, jen ho neudržujeme. Zajeďte si do Skřidel za Mirkem Kašparem. Ten vás svlíkne i z trenýrek a až po několika hodinách zjistíte, že držíte v ruce buben, křepčíte kolem ohně a jste šťastní.
Ale skupina je důležitá. Sami doma to nezkoušejte.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
26 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel ve Středu 17.Června 2009 07:37:10
pozorování atmosférických jevů bylo součástí i "západní" astrologie, Ondřeji.
Po šamanově přednášce jsem nabyl vážného podezření, že čínská astrologie je původu šamanského, zejmena ta část, která je nejpopulárnější, tedy ta věnovaná kvalitám čau, že ji Číňané doladili.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
27 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 17.Června 2009 18:20:59
Re 16 až 20
Taky si myslím, že je jedno, zda nevědomí existuje jako reálná složka vědomí anebo zda jde o uměle vytvořený pojem. Jednak se zatím vědci, lékaři, filozofové, psychologové ani dosud
nedohodli na nějaké oficiální definici vědomí - a taky to neznamená, že tedy vědomí neexistuje, ledaže bychom byli všichni v bezvědomí.
Jenže psychiatr či psycholog pracuje s pacientem či klientem - a v každodenní praxi zřetelně vidí, že jeho pacient nejenže oplývá tím, čemu jsme si zvykli říkat vědomí, ale že to vědomí má taky nějakou strukturu. No a jedním z geniálních přínosů Junga je to, že tuto strukturu pojmenoval, kromě toho s ní taky pracoval a uzdravoval lidi. Je to podobné jako u něčeho tak banálního, jako je kyselina salicylová, či chceme-li - aspirin či acylpyrin. Zatím nevím, že by někdo dokonale objasnil mechanismus jejího působení, avšak když ji slupnem, tak zpravidla zabere. Dokonce se i prodává v lékárnách, a přestože mechanismus jejího působení není popsán, nejenže neznamená, že neexistuje, ale dokonce proti aspirinu ani žádní vědci nic nenamítají a nemají tendenci jeho účinky popírat.
Samozřejmě, že si dovedu představit taky jinak strukturované složky vědomí. Záleží velmi na tom, jak kdo s tím pracuje. A podle toho si to taky rozstrukturuje a nazve.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
28 odpověď odeslal(a) falcon ve Středu 17.Června 2009 19:19:19
Hanko, promiň, ale Aspirin je kyselina acetylsalicilová. Protirevmatické účinky kyseliny salicilové byly známy už předtím, ale až objev acetylsalicilové kyseliny přinesl onen "univerzální všelék" - Aspirin.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
29 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 17.Června 2009 19:48:50
Hovořím nikoli o účincích, ale o mechanismu působení aspirinu či kyseliny acetylsalicylové či jen salicylové.
To jsou dvě rozdílné věci - účinek - mechanismus působení.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
30 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 17.Června 2009 19:57:24
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kyselina_acetylsalicylov%C3%A1
Ovšem pozóór - mechanismus působení, přestože dlouho nebyl znám, prý byl objeven už v minulém století a dokonce za tento objev byla udělena Nobelova cena.
Pořád se tradovalo, že mechanismus není znám - inu - uniklo mi to.
Opravuji - nejen účinky apirinu jsou známy, ale dokonce i mechanismus jeho působení.
Přesto se aspirin používal a byl povolen i v dobách, kdy tento mechanismus působení nebyl znám.
Děkuji za upozornění, falcone.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
31 odpověď odeslal(a) M.Fridrich ve Středu 17.Června 2009 22:31:40
Z Rudhyara The Fullness of Human Experience
str.53 a kousek dál
It is a question of whether or not one somehow assumes that the experience is outside the situation which mind - one´s own mind - interprets. But nothing can "be" outside the Movement of Wholeness...
...Indeed, human evolution is the gradual process during which the "Presence" of the principle od Unity becomes an ever powerful factor in the most basic situations. These, however, operate as vast currents in the oceanic depths of being, they allow storms to agitate the surface of the water. The power of the principle of Multiplicity, no longer externalized in a multitude of slightly different biological features, is internalized in typically human situations...
...A psychology and an ethics of Wholeness have to be based on the inclusion of all factors in any situation...Total inclusion is the unavoidable attitude of whomever understands and is ready, willing, and able to apply the concept of Operative Wholeness to any situation with which he or she is confronted and accepts to live through and endure...An effective basis for such an understanding should be found in the realization that human situations cannot be fully met in terms of the old psychological and metaphysical dualism of subject and object...
...Consciousness is inherent in any whole because the word consciousness is another symbolic way of referring to the relatedness of the Unity and Multiplicity factors in any phase of the Movement of Wholeness...the biological and functional activity of cells within living organism reveals consciousness at work at a higher level of complexity. A still more inclusive type of consciousness finds expression in the symbols, the capacity for interpersonal cooperation and co-conscious transmission of information characterizing all full-grown human cultures. As levels of organization and activity are reached which transcend personhood and local cultures, and as one acknowledges the existence of spiritual and predominantly subjective communities (Pleromas of quasi-divine beings), the possibility of a type of consciousness that surpasses human understanding also has to be accepted. The immensely inclusive and radiant quality od such a consciousness presupposes states of being of which stars and galaxies may be the material representation, because modern mind is no longer willing to think of celestial gods.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
32 odpověď odeslal(a) M.Fridrich ve Středu 17.Června 2009 23:41:34
A holoontological view of human experience
In ordinary use, the word experience, whether as a noun ("My wife had a wonderful experience") or as a verb ("I experienced much pain"), implies an experiencer... Consciousness, as an operative aspect of Wholeness, condenses itself into a subject when an organized whole accepts to experience the confronting situation...the wholeness of the whole has to focus itself. It has to become at-tentive (i.e. to develop a state of "tension toward" an imminent or already unfolding situation). The consciousness aspect of wholeness must condense itself into a subjective factor in the experience...
...In current usage, the word experience is in most cases restricted to the level of activity and the consciousness of human beings. The experiencernis a "person", Peter or Jane, and the experience involves the three above-mentioned factors: a subject, a mind, and a body able to release power through biological processes...
...The subjectivity factor is only one of the three. The subjective realization realiyation of selfhood - even the subtlest I-feelings - is not essentially external to the experience which a particular situation engenders, yet at the human level of existence, what comes to believe itself the experiencer of the experience has had the power to detach itself from the wholeness of the experience. The experience as a whole is triune. It affects and to some extent changes a whole of being, and for this reason I speak of the "holontological" way of understanding experience (from holos, whole and ontos, being). In every phase of the movement of Wholeness, "being" can experience its fullness. but the level of the experience and the scope and quality of the consciousness of fullness of being differ at every stage of the cyclic process. As the factor of subjectivity changes, so also does the matter in which the formative mind operates and the nature of the power whose release makes the experience possible...
...The condition of subjectivity manifesting at the Pleroma level evidently transcends our mental power of understanding. One can only state that a difficult-to-imagine combination of individual selfhood and group-unanimity seems to operate in it. Though it is a stage of the movement of wholeness beyond the strictly human state, Pleroma beings are still related to humanity and its evolution. They participate in that evolution at both an objective and subjective level...
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
33 odpověď odeslal(a) JakubP ve Čtvrtek 18.Června 2009 09:14:39
Tak se mi zdá, že s vědomím a podvědomím je to jako se všemi dualitami a paradoxy v tomto světě. Podvědomí se považuje za něco „cizího“, kdežto vědomí je „naše“. Člověk by chtěl dostat podvědomí do vědomí, získat nad ním kontrolu, protože to považuje za dobré, kdežto nemít kontrolu nad nevědomím za špatné. Kdyby nebylo podvědomí, nebylo by vědomí a naopak. Co když je však pravé vědomí někde jinde? Co když je vědomí podvědomím a podvědomí vědomím? Jako s každou dualitou, aspoň jak já předpokládám, je to tak, že pravé vědomí tvoří obě složky. Tedy pravé vědomí není naše, ale prostě je, a je všech. Proto ty Jungovy archetypy, které fungují pro každého. Takže to řeknu ještě jinak - vědomí i podvědomí jsou pojmy realtivní:-) (a subjektivní z hlediska lidského vědomí)
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
34 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel ve Čtvrtek 18.Června 2009 09:49:29
http://www.rezonance.cz
vědomí a podvědomí jsou pojmy relativní, protože jsou ve vzájemném dynamickém vztahu (relaci)
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
35 odpověď odeslal(a) falcon ve Čtvrtek 18.Června 2009 10:07:07
Také si myslím, že rozlišení na vědomí a nevědomí je nutno chápat jako vymezení oblastí - jako dva pokoje téhož bytu. I když snad dosud neexistuje uspokojivá definice, přesto mívám dojem, že vědomí je cosi, co existuje také nezávisle na na naší mysli. Domnívám se totiž, že třeba i živel má své vědomí. Jinak si totiž neumím vysvětlit, proč lze komunikovat s přírodními jsoucny - ať už to jsou kameny, nebo řeky, nebo oheň. Archetypy jsou, jak se zdá, jekési samostatné a nezávislé ostrovy vědomí. Neboť i s nimi lze za určitých okolností navázat kontakt.
Mně samotnému velmi vyhovuje Grofův koncept rozšířeného, transpersonálního stavu vědomí, v němž se individuální mysli náhle zpřístupňuje oblast, kterou nikdy nemůžeme mít pod kontrolou a kde je nutno se chovat jako velmi pokorný a uctivý host.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
36 odpověď odeslal(a) Svatava P ve Čtvrtek 18.Června 2009 11:19:45
pokud je mi známo -tak Freud přirovnává nevědomí k části ledovce, které je skryto pod vodní hladinou a vědomí k části, kterou můžeme vidět atp. a nikoliv tak jak vy popisujete.
........Zatiaľ čo Freud prirovnáva vedomie iba ku špičke ľadovca (nevedomie),
Další otázkou je zda představitelé jiných psychologických směrů opravdu zavrhovali koncept vědomí či nevědomí, nebo se rozhodli pracovat s jinými složkami osobnosti. ......
Ať už je to jakkoliv a výčet psychologických osobností je bohatý. Toto téma by bylo spíše námětem k napsání nějakého pěkného literárního díla, nemyslíte???? Svatava P.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
37 odpověď odeslal(a) Ondřej Klouček ve Čtvrtek 18.Června 2009 12:21:38
ad 33:
Vzpomněl jsem si na vlákno před několika měsíci, kde jsme nějak nadhodili, že Bůh (Vesmír) je princip řízení prostřednictvím nevědomí živých bytostí. Pokud by to tak bylo, je celkem pochopitelná snaha dostat nevědomí do vědomí, zpracovat si to, ochočit si to, podrobit si to, využít to pro své cíle. A to nám asi žádný Vesmír nedovolí... Nešahejte šéfovi na jeho nářadí!
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
38 odpověď odeslal(a) JakubP v Pátek 19.Června 2009 12:09:24
Tak mě to zase připomělo co psal McKenna o tom druhém, cizím, neznámém, do kterého projikujeme své touhy, sny, přání a fantazie které toužíme poznat. On se k němu dostával pomocí drog. Ještě názorněji je to v knize Descendent Ernsta Otta (pokud náhodou neznáte, je to jedna z nej knih o astrologii co jsem četl). Tam je taky popsáno, že expanze probíhá vždy směrem na západ, od známého k neznámému, od já k ty, od Ascendentu k Descendentu, přičemž motivací je víra, že tam je to lepší, tam leží ráj, ale zároveň dsc vzbuzuje i ambivalntní pocity strachu z neznámého a touhy po neznámém... Archetypální touhu po poznání lze najít už u Platóna, strach z neznámého (neofilie) je také archetypální záležitost daná už zvířatům... Tak mě to přivádí k otázce, co v astrologii reprezentuje podvědomí? Všude se v té souvislosti píše o vodním živlu, buhví proč, přitom to může být rozložené do všech. Ale i „nenápadný“ vzdušný živel může skrývat hodně. Uvažuji takto - Saturn je konečný strážce dosud známého, Uran už je za tím dosud známým, ten reprezentuje to, co ještě známé není (všechny sny, touhy fantazie...?) Descendent je nejvzdálenější bod Ascendentu, tedy místu, které nejlépe známe, logicky by tedy dsc měl být bodem, který známe nejméně a máme ho nejméně pod kontrolou. Dsc je také místem, kde slunce zapadá, obzor, za který už není vidět. A Blíženci mají učení se, touhu poznávat a šířit informace přímo v programu. Všechny vzdušné domy a znamení mají tedy přímý vztah k podvědomí. Jeví se mi v souvislostech to tak, že vzdušný živel je nástrojem pro poznání podvědomí, vodní živel prostorem pro něj, živel země formou, ve které se dá pochopit a živel ohně - to může být ta touha po poznání.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
39 odpověď odeslal(a) Turnovsky Pavel v Pátek 19.Června 2009 12:43:15
strach z neznámého bude spíš neofobie než neofilie, kterou by se dala nazvat záliba v novotách.
Všechny vrstvy vědomí tedy i podvědomí a nadvědomí jsou symbolizovány všemi prvky horoskopu. Jak nás poučuje strukturalismus a semiotika každý znak má několik vrstev, které nacházíme i v horoskopu (jde ostatně o znakovou strukturu).
Horoskop je v prvé řadě znakem - indexem (vztahuje se k určitému místu a času)
má jak ikonickou jednoznačnou vrstvu (znaky vztahující se k určitým entitám - znak pro Slunce nelze zaměnit se znakem pro Pluta např., číslo 1 bude znamenat opravdu hodnotu 1° apod.)
a vrstvu symbolickou, která proniká všemi vrstavmi vědomí od významů domluvených-arbitrárních po významy otevřené budoucímu výkladu viz Roman Jakobson o vztahu času a symbolu. Dále je třeba rozlišit vrstvu významovou, kterou se lze naučit a smysl, který záleží mnoha faktorech spojených nejn s kolektivní zkušeností, ale i zkušeností ryze individuální. Významová složka astrologického symbolismu se naučit dá, ale to nestačí, to dokáže i počítačový výjezd, musí se jít za interpretaci tohoto druhu, musí se jít ne k hledání, ale k nacházení smyslu horoskopu.
Je ted yzbytečné hledat prvky horoskopu, které jsou blíže vědomí či nevědomí, z určitého hlediska i přísná racionalita má výrazně nevědomý a proto symbolický smysl a význam,
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
40 odpověď odeslal(a) turnov@rezonance.cz v Pátek 19.Června 2009 13:56:27
osa ascendent - descendent odpovídá onomu Já a Ty Martina Bubera, obecně kze mluvit o vztahu Já - NeJá
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
41 odpověď odeslal(a) Buber v Pátek 19.Června 2009 16:00:01
Základní slovo Já-Ty lze říkat jen celou bytostí. K tomu, abych se usebral, aby se všechno slilo a celá bytost se uvedla v pohyb, nemůže nikdy dojít pouze díky mně, ale také ne nikdy beze mne. Stávám se vskutku sebou jen díky svému vztahu k "Ty"; stávaje se sebou, říkám "ty".
Všechen skutečný život je setkáním.
- Co se tedy o "Ty" ze zkušenosti dovídáme?
- Nic. Neboť je nezakoušíme.
- Co o něm tedy víme?
- Všechno. Neboť ó něm nevíme už nic - pokud jde o jednotlivosti.
Vztah je vzájemnost. Mé "Ty" na mne působí stejně tak jako já na ně. Naši žáci nás utvářejí, naše díla budují naši osobnost. "Zlá" osoba se stává člověkem, který nám může zjevit mnohé, dotkne-li se jí svaté slovo. Jak nás vychovávají děti a zvítaq! Náš život je nezbadatelně zahrnut do proudící vzájemnosti všeho jsoucího.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
42 odpověď odeslal(a) Ondřej Klouček v Pátek 19.Června 2009 16:47:23
Příspěvek 41 je krásnou ukázkou, proč nemohu číst filozofická pojednání. Nic ve zlém, Bubere :-)
...
Přestože k tomu nemám žádné oprávnění, hledám nevědomí nejvíc ve 12. domě. Cítím tam určitý protipól 6. domu.
6. dům "Denní vědomá práce na individuální dokonalosti"
12. dům "Životní nevědomá práce na kolektivní celistvosti"
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
43 odpověď odeslal(a) falcon v Pátek 19.Června 2009 20:10:23
Ke 42 : Přijde mi to jako paradox, ten dvanáctý dům, protože v tom případě by neplatilo, že planety nad obzorem jsou zpracovávány především vědomím, kdežto příspěvky planet pod obzorem působí přes nevědomí. Z toho důvodu bych bral v potaz rozhodně čtvrtý dům. Dále se mi zdá, že do záležitostí nevědomí mají co mluvit všechny transsaturnské planety. Analogicky ke dvanáctému domu bychom potom měli rovněž brát v potaz obsazení Ryb.
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
44 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 19.Června 2009 20:26:43
http://www.rezonance.cz
nad obzorem převažuje objektivní orientace, pod obzorem orientace subjektivní. Východní nadzemní kvadrant je spojen s myšlením, ale myšlením zde není míněno jen pojmové myšlení ale i jiné druhy myšlení mnapř. myšlení obrazné. Navíc řada kroků při myšlenkových pochodech probíhá v předvědomých či nevědomých vrstvách našeho vědomí. Jak už jsembyl napsal výše, všechny prvky horokopu ať už se jedná o planty, znamení, domy či aspekty zasahují jako sondy všemi vrstvami vědomí, je tedy jen na nás pro kterou významovou nebo smyslovou vrstvu či strukturu se rozhodneme při práci a zda se budeme držet papouškování významové vrstvy, nebo se pustíme hlouběji do hledání smyslu. Ostatně říká se běžně "hlubší smysl"
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
45 odpověď odeslal(a) falcon v Pátek 19.Června 2009 21:45:09
Nedovedu nyní přesně domyslet, v čem se projevuje rozdíl mezi objektivní a subjektivní orientací. Je to snad v tom, že objektivně jsem orientován okolnostmi, kdežto subjektivně dle mého uvážení?
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
46 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 19.Června 2009 22:24:58
http://www.rezonance.cz
v kostce by se to dalo ukázat na rozdílu mezi subjektivně zaměřenou sociologií Maxe Webera a objektivně zaměřenou sociologií marxistickou
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
47 odpověď odeslal(a) falcon v Sobotu 20.Června 2009 11:26:21
Jo, ale mně šlo o to, jak to vztáhnout k nositeli horoskopu, jak pojednat rozdíl mezi denní a noční polovinou z jeho hlediska, aby zřetelně vyvstal onen rozdíl mezi objektivním a subjektivním zaměřením. Možná jsem je natvrdlej a časem mi to docestuje...
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
48 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Neděli 28.Června 2009 17:11:44
http://www.rezonance.cz
falcone, překročit cliché subjektivismu a objektivismu lze. Viz podnětná a už zde několikrát zmiňovaná kniha George Lakoffa a Marka Johnsona: Metafory, kterými žijeme (Host 2002, orig 1980) nebo Lakoff: Ženy, oheň a nebezpečné věci (Co kategorie vypovídají o naší mysli) Triáda 2006, orig. 1987. Knihy se věnují kritice mýtu objektivismu (na ten mají autoři opravdu spadeno) i mýtu subjektivismu a nabízejí experiencialistickou zkušenostní alternativu
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
49 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel ve Čtvrtek 27.Srpna 2009 20:09:39
Právě jsem dostal email od PhDr. Jozefa Kariky, v němž mne žádá, abych sem vložil jeho vyjádření, což činím.
Dobry den,
bol som upozornený, ze na diskusii na Vasich strankach
www.astrologie.cz sú pouzívané nejaké moje citáty. (Myslim diskusiu
tu: http://www.astrologie.cz/cgi-bin/forum.pl?akce=display&id=5275 )
Pozrel som sa na to, rád by som uviedol veci na správnu mieru.
Uzivatel KajaK zavádza, ked píše, že ma cituje a následne moju tzv.
citáciu drzo prepisuje a vkladá do nej veci, ktoré tam vôbec nepatria.
V prvom rade - nikdy a nikde som sa nevyjadroval k psychologickej
astrologii. Clanok z ktoreho KajaK cerpá sa volá Nové psychologické
modely mágie a v danych pasážach sa píše o sigilárnej mágii (co KajaK
drzo prepísal na "psychologickú astrológiu"). Clanok som pred par
rokmi publikoval tu: http://chaospace.hyperlinx.cz/index.php?pgid=245
Na danej adrese sa dá moje tvrdenie rýchlo overit. V mierne upravenej
podobe vysiel clanok aj v mojej knihe Kurz praktickej mágie pre
začiatočníkov, no ani tu sa psychologická astrológia nikde nespomína.
Svoje názory na astrologiu (tradičnú), som vyjadril v knihe Zony
stinu, no ani tam sa k psychologickej astrologii nevyjadrujem - tymto
astrologickym smerom som sa nikdy nezaoberal, neskumal ho, takze by
som si nedovolil sa k nemu nejako vyjadrovat.
Moj clánok v zásade hovoril o tom, že pri magickej praxi je potrebný
určitý racionalny kontext, do ktoreho sa magické konanie zasadí. Tento
kontext zabezpecuje model, v ramci ktoreho magik pracuje. Na príklade
modelu fungovania sigilarnej magie (zalozenom na nevedomí), som
demonstroval, ako sa tieto koncepty mozu casom menit - niektoré sa
stávajú zastaralé a postupne sú čoraz menej presvedcivé i pouzitelné.
V tomto duchu teda treba chápat aj moju poznámku o divochovi
privolávajúcom tancom dázd. V clanku hovorim, ze keby tento model
pouzil dnesný západný človek, pravdepodobne by mu taká magická prax
nefungovala, pretoze by sa pri tom cítil ako hlupák, nebola by pre
neho dostatočne presvedcivá. Teda nie ze divoch je hlupák ked tancom
privoláva dázd (co mu možno moze aj fungovat - v ramci jeho mapy
reality), ale ze dnesný západný clovek by sa tak asi cítil - preto
západný magik pouzíva také koncepty, ktoré moze aspon ciastočne
intelektualne uchopit (zmensit odpor racionalnej mysle) a tymto
uchopenim dodat magickému konaniu na presvedcivosti (predovsetkým pre
samého seba) a následne aj ucinnosti.
Uzivatel KajaK v dalsej diskusii rovnako drzo a celkom mimo povodného
kontextu operuje aj s dalsimi mojimi myslienkami.
Na tieto skutocnosti som Vas chcel upozornit. Ak je to mozné,
umiestnite prosim text tohto emailu aj do danej diskusie. Situacie
vyvolané individuami ako KajaK ma netesia.
S pozdravom a zelanim vsetkého dobrého
PhDr. Jozef Karika
-
Re: Jak je to s vědomím a nevědomím?
50 odpověď odeslal(a) falcon ve Čtvrtek 27.Srpna 2009 20:44:35
Pane doktore, těší mne, že jste takto reagoval - ono to všechno rázem dostává velmi racionální a přijatelnou podobu. Děkuji Vám, děkuji Pavlovi, že to zde uveřejnil...