Zobrazení otázky a odpovědí
-
VÁLKA S PLKY
3163 otázku odeslal(a) Václav Bělohradský v Pátek 12.Srpna 2005 00:44:10
http://pravo.novinky.cz/p187x01a.php
Václav Bělohradský: Válka s plky
Všechny rozhodující změny ve společnosti se ohlašují proměnou jazyka. Například největší přelom v dějinách průmyslové modernosti, vznik postindustriální společnosti v 60. letech, se ohlásil na Západě i u nás novým jazykem - v USA nastupuje beat generation, mládež čte Kvílení Allena Ginsberga, On the Road Jacka Kerouaka, u nás Škvoreckého, Hrabala, Kunderu, Literárky, zpívá písničky S+Š. Začíná se mluvit jinak než dříve, mnohem volněji. Vynořil se jiný "úhel pohledu" -sex a vztah k tělu vůbec se emancipuje od většinového pokrytectví, občanská práva přestávají být jen formální, kultura vzdoruje tržnímu a stranickému diktátu i konzumistickému konformismu, etika se vzdaluje od ideologie. Slova zahnaná na útěk násilím 50. let - mccarthismem i stalinismem - se k nám vracela.
"Ne člověk, jazyk mluví," řekl Martin Heidegger, velký filosof minulého století. A velký znalec češtiny, překladatel a spisovatel Pavel Eisner napsal: nikdo "neovládá jazyk, jazyk vládne nám". A někdy se nám i vysmívá a podráží nám nohy. Každý se v nedohledném oceánu jazyka vydává na svou plavbu, více či méně obyčejnou, jedinečnou, dobrodružnou, odvážnou, zbabělou.
Řekněme, že člověk žije v horizontu své řeči, rodí se do něj a bojuje celý život o jeho rozšíření. Když se mu to nezdaří, zůstane obětí toho, co nedokázal říci. Horizont jazyka určuje náš "úhel pohledu": vidíme jen to, co umíme říci.
Myslím si, že "úhel pohledu" premiéra Paroubka z LN z 2. srpna věnovaný CzechTeku je jedním z varovných příznaků hluboké proměny českého "horizontu řeči". Patří sem i varování Václava Klause před "humanrightismem" (stejně pohrdavě mluvili bolševici o "masarykovském humanismu") a přílišným vlivem občanských iniciativ, výrok Miroslava Topolánka o "noci dlouhých nožů", která nastane po vítězství ODS, či jeho neetické srovnávání multikulturalismu s fašismem a komunismem, prohlašování fašismu za levicové hnutí. Strana, která si libuje v nacistických metaforách a popírá občanské iniciativy, by v případě vítězství "mohla zavést náš stát do kalných vod" - varuje Ivan O. Štampach.
...
Stávající planetární pořádek má tři pilíře: monopol odborníků a lobbistů v procesu veřejného rozhodování, redukce médií na fabriku odpolitizovaného bavičství a zbožnění ekonomického růstu. Politika se všude rychle mění v nepřetržitou řadu komplotů proti veřejnosti podle hesla "Nechte nás v klidu řešit vaše problémy". Přispívají k tomu všechny politické strany, jak u nás dokazuje například návrh poslanců ODS, ČSSD a KSČM na vyloučení občanských sdružení ze správních řízení.
Levice by neměla jít s tímto postdemokratickým proudem. Měla by mít jinou ideologii a jinou politiku.
Pro pravičáka je vše "otázkou pro odborníky", občanské iniciativy jsou jen brzdou ekonomického růstu a každá radikální kritika je ohrožením pořádku. Pro levičáka naopak je vše "otázkou pro veřejnost" a radikální kritika systému je jádrem levicové politiky. Věda, morálka, energie, geneticky modifikované potraviny, pořádek, právo, naše tělo, územní plány - to vše musí být předmětem politických konfliktů. Levice politizuje, pravice odpolitizovává, levice věří v obrozující sílu konfliktů, pravice v autoritu, řád a hierarchii. Česká demokratická levice začíná bohužel bojovat o hlasy voličů tou samou rétorikou "obrany pořádku" jako pravice.
V našem politickém systému tak spolu bojuje pravice Topolánkova s pravicí Paroubkovou. Jedna nám slibuje "noc dlouhých nožů", druhá těžceoděnou policii na ochranu našeho spánku.
To první je trochu moc, to druhé trochu málo.