Zobrazení otázky a odpovědí
-
Dotaz
4399 otázku odeslal(a) Ladislav Mrázek ve Středu 24.Října 2007 15:26:46
Mám zvídavý dotaz na p. Turnovského.
Napsal v diskuzi při otázce 4391 cituji :
"Kniha dr. Páleše je totiž napsána ze zcela okultistického pohledu (big duchařina), zatímco Špůrkova kniha je vpodstatě vědecká".
Jestli smím se tázat, zajímalo by mě v čem je kniha p.Páleše nevědecká a jaké jsou atributy vědeckosti dílka p. Špůrka.
Děkuje již předem L.M.
-
Re: Dotaz
1 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 24.Října 2007 19:56:57
http://www.rezonance.cz/skola.htm
Samozřejmě, pane Mrázku, rád se pokusím osvětlit co mne k tvrzení o nesouměřitelnosti obou děl vede. V prvé řadě chci předeslat, že knihu ani učení dr. Páleše neodsuzuji, jsem si ale vědom dvou různých pohledů, lépe řečeno východisek obou děl.
Milan Špůrek postupoval tak, že se zabýval různými způsoby, jak odvíjející se cykly hodnověrně měřit. Prozkoumal různé planetární cykly (periodicky se opakující vztahy mezi dvojicemi planet) prozkoumal různá způsoby měření zpětného postupu bodu jarní rovnodennosti (počátku tropického zvěrokruhu) souhvězdími, až nakonec provedl kopernikánský obrat a sledoval průchod fiduaciálních hvězd znameními tropického zvěrokruhu. Nakonec zvolil z různých důvodů Regula a podle jeho postupu 12 znameními zvěrokruhu strukturuje historii. Pokud vím, nikde se neopírá o esoterní sdělení nebo o jasnozření. Jeho dělení je založeno na číslu 12
Dr. Páleš nazývá svoji nauku angelologií, opírá se o tezi, že duch doby je spojen se sedmi archanděli , které znají náboženství pocházející z předního východu a na ně navazující esoterní systémy. S těmito archanděli komunikuje jasnozřivým způsobem jak popisuje v rozhovoru s Milanem Hanušem v 60. čísle revue Prostor, str. 64 pass (2003). Při ověřování svých tezí však postupuje dostatečně racionálně, podobně jako dr. Špůrek.
Meritum věci spočívá ve východisku ale i aplikaci. U Špůrka je to pohled exoterní u Páleše esoterní. Dokonce hodlá budovat učiliště, kde by vybraným jedincům svoje učení předával a stavy jasnozřivosti v nich vyvolával a pěstoval.
Nic proti tomu nemám. Abych pravdu řekl, je mi esoterní přístup dr. Páleše milejší než snahy některých astrologů podpořit hodnověrnost astrologie hledáním kauzálních vztahů fyzikálních. Podobně jako je mi milejší tvrzení, že vzdušné bouře vyvolávají sylfové, než hledat krkolomné způsoby jak spojit poetiku magického myšlení s mechanistickým přístupem striktního racionalismu.
-
Re: Dotaz
2 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Úterý 30.Října 2007 12:30:08
Děkuji za obšírný výklad, díla p.Špůrka mám v knihovně stejně jako díla p. Páleše.
K tomu co píšete o p.Špůrkovi bych měl doplňující dotaz : "Špůrkova kniha je v podstatě vědecká". Vždyť přece v práci p. Špůrka se také v podstatě jedná o "kvalitách času" jistých období ? Kde p. Špůrek ty kvality času >analytickou vědeckou metodou< vyzískal ?
Zkusmo pro velkou řadu variant, pak zpracováním obrovské řady statistických výzkumů - a následně výběrem té, co nejvíce sedí ?
Tvrzení "(Páleš) dokonce hodlá budovat učiliště, kde by vybraným jedincům svoje učení předával a stavy jasnozřivosti v nich vyvolával a pěstoval" -kde jste to prosím vzal ? Jestli je to z jeho stránek, pak - podle mně - vytržené z kontextu a svévolně zkreslené.
Smím - li se ještě ptát : Jakým postupem vznikly Sabiánské symboly ?
Děkuji, L.M.
-
Re: Dotaz
3 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 30.Října 2007 12:50:57
vážený pane Mrázku,
co jsem napsal o plánu dr.Páleše na vybudování učilište jsem převzal z citované revue Prostor. Pokud budu mit čas, přepíšu to sem kompletně. Uznávám, že některé materiály, které jsou k dispozici na www.sophia.sk jsou pozoruhodné (myšleno v dobrém a s uznáním)
Zakladní rozdil mezi Špůrkem a Pálešem je podle mého názoru ve způsobu hledání "bodu alfa" Špůrek používá hvězdu Regula, jejíž pozice v ekliptikální délce je přesně měřitelná. U dr. Páleše jsem si ničeho takového nevšiml, pokud mne můžete upozornit na omyl rád se o něm přesvědčím.
Sabiánské symboly vznikly "slepou". Ani Jones ani Wheelerová nevěděli, který stupeň zaznamenávají viz Astrologická mandala.
-
Re: Dotaz
4 odpověď odeslal(a) Marcela Machovičová v Úterý 30.Října 2007 13:29:37
Je právě proto až neskutečný obraz Starého učitele.Máca
-
Re: Dotaz
5 odpověď odeslal(a) Ladislav Mrázek v Úterý 30.Října 2007 15:07:49
P.Páleš publikoval v Prostoru v číslech 60, 66 a 75. Článek v čísle 60, který patrně máte na mysli, je přístupný i odkazem z internetu.
Rozhodně tam však nepíše o tom, že by v druhém člověku (on osobně) vyvolával a pěstoval stavy jasnozřivosti.
Můj dotaz ale směřoval k tomu, do jaké míry je vědecká práce p. Špůrka, a do jaké p. Páleše.
-
Re: Dotaz
6 odpověď odeslal(a) dr.PALES O SKOLE S HANUSEM 1 v Úterý 30.Října 2007 16:55:39
-
Re: Dotaz
7 odpověď odeslal(a) dr.PALES O SKOLE S HANUSEM 2 v Úterý 30.Října 2007 16:56:09
-
Re: Dotaz
8 odpověď odeslal(a) dr.PALES O SKOLE S HANUSEM 3 v Úterý 30.Října 2007 16:56:43
-
Re: Dotaz
9 odpověď odeslal(a) Jiří v Úterý 30.Října 2007 17:49:38
Tedy, při vší úctě k panu doktoru Pálešovi, mi dúkaz, který uvádí naprosto nesedí.
Nikterak nezpochybňuji telepatii, jasnovidnost a další "siddhis" jak tyto schopnosti nazývají Indové.
Ale ptám se, jak rozpozná pan doktor Páleš, že doopravdy viděl ony stavby a určil s pomocí kohokoli jejich skutečné stáří?
Je totiž stejně tak dobře možné, že uvedené informace četli přímo z oné archeologické publikace, kterou vzápětí, metodicky podle mne zcela chybně, používá jako důkaz.
Doporučuju ke studiu knihu Úvod do experimentální psychologie, kde její autor, pan Břetislav Kafka, popisuje celou řadu podobných experimentů, které sám vykonal, a badatele na tomto poli velmi vážně varuje před snadným sklouznutím ke spiritismu a potažmo k bezbřehému fantazírování.
-
Re: Dotaz
10 odpověď odeslal(a) PeTrnka v Úterý 30.Října 2007 18:04:41
Jsem rád, Jiří, že jsi tady zmínil „Experimentálku“ Břetislava Kafky! V polovině 70. let to byla taková moje „bible“. Řadu Kafkových pokusů jsem sám zopakoval, často mě při nich vedl jeden moudrý pán z Náchoda, který Kafkovy pokusy ze 30. let sám pamatoval, a bylo to velmi poučné. To je taky hlavní důvod, proč jsem dodnes maximálně skeptický ke všelijakým channelingům, mimozemšťanům, minulým životům a podobně. Myslím, že by si Kafku měli pozorně prostudovat všichni, kdo o takovýchto věcech tak rádi bájí. (Tím samozřejmě nemám na mysli pana Páleše, jeho knihu jsem nečetl, jenom kdysi namátkou několik málo úryvků. Ale chystám se k tomu, mám ji zrovna teď půjčenou od kamaráda. Jenom si na to musím najít čas.)
-
Re: Dotaz
11 odpověď odeslal(a) dr.PALES O SKOLE S HANUSEM 0 v Úterý 30.Října 2007 18:12:20
-
Re: Dotaz
12 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 30.Října 2007 18:34:00
mně na tom celém vadí ta proklamovaná SLOVANSKÁ spiritualita. Spásu světa od Slovanstva jsme už jednou zažili, na místě dr. Páleše bych se tomuto sousloví vyhnul, jsou s ním spojeny dost nepěkné resentimenty analogické árijství