Zobrazení otázky a odpovědí
-
ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
4094 otázku odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 29.Března 2007 22:58:58
http://www.rezonance.cz
Na té včerejší besídce jsem zmínil pozoruhodnou analogii (které si jak nepochybuji a doufám všimli i ostatní) mezi cyklickými vztahy Saturna, s Uranem a Neptunem, Uranem a neptunem a do jisté míry i Saturnmem a Plutonem v letech současných po roce 1988 a v letech po roce 1306
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
1 odpověď odeslal(a) Turnovsky ve Čtvrtek 29.Března 2007 23:17:20
http://www.rezonance.cz
Saturn konj. Uran 1306/7 a 1988/9
Saturn konj. Neptun 1306/7 a 1989
Uran konj. Neptun 1307 a 1993
Saturn doběžná kvadratura Pluto 1308/9
Saturn rozběžná kvadratura Pluto 1993/4
atakdále až po
Saturn opozice Neptun 1325/6 a 2006/7
Saturn opozice Uran 1328/30 a 2008/10
atd atp
a včil děcka mudrujte,
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
2 odpověď odeslal(a) Martin Fridrich ve Čtvrtek 29.Března 2007 23:35:48
Ale dyť víte, pane učiteli, jak to s náma je. Byste k tomu mohl něco zamudrovat sám, my se pak všetečně přidáme.
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
3 odpověď odeslal(a) Turnovsky v Pátek 30.Března 2007 01:01:54
http://www.rezonance.cz/skola.htm
jde o to, že tam bylo několik let takový přechodový období, kdy se střídal na českém trůně Jindřich Korutanský s Rudolfem Habsburským, než Jindřícha vypudil Jan Lucemburský v roce 1310. V pátek 13. října začalo ve Francii zatýkání templářů, které skončilo 18. března upálením velmistra de Molay a preceptora de Charnay. Tehdy počali templáři svůj druhý, mýtický život a dán zrod teoriím spiknutí, kterým řada mamlasů tak ráda věří. A přitom šlo hlavně o prachy a moci. Taky v roce 1309 přeložil papež Klement V. své sídlo z Říma do Avignonu a ten se nakonec stal i sídlem vzdoropapežů (nakonec byli už ne dva ale tři papežové), což se podařilo vyřešit až Zikmundovi Lucemburskému na koncilu v Kostnici, bohužel na úkor kauzy Jana Husa, která původně pro něj vypadal docela nadějně (kardinálovi Zabarelovi, který byl Husovi nakloněn byl případ odebrán a jak to všechno skončilo si tu dobře pamatujeme.
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
4 odpověď odeslal(a) Martin Fridrich v Pátek 30.Března 2007 01:18:22
A ta analogie s naší současností?
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
5 odpověď odeslal(a) Turnovsky v Pátek 30.Března 2007 02:23:34
http://www.rezonance.cz
myslím že záchytné body máme prozatím 3.
Vymření kapetovců 1328 dává podnět ke Stoleté válce mezi Anglií a Francií (anglický král si nárokuje francouzský trůn, ale současně uznává skotskou nezávislost), vzestup Moskvy z vůle mongolského chána (moskevský knž pro chána vybírá daně i v Kyjevské Rusi) a založení Tenochtitlanu.
No a teď jde o to kdo je teď v analogickém postavení, jména a názvy právěproto, že jsou bijící do očí, nás nesmí svést na scestí holdování povrchní podobnosti
Pro nás bude asi nejzajímavější to, že Willian Ockham si zachraňuje za opozice Uran-Saturn útěkem z Avignonu patrně život a tak může dát světu svůj břit a mnoho dalších zajímavých filosofických a vědeckých náhledů, které působí změnu paradigmatu.
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
6 odpověď odeslal(a) Turnovsky v Pátek 30.Března 2007 02:40:35
http://www.rezonance.cz/skola.htm
Mimochodem v posledním Salonu v rozkošném rozhovu sociobiolog Jan Zrzavý (profesor) píše mimo jiné:
"Mnoho vědců...opravdu upřímně věří, že věda opravdu objevuje pravdu. (...) Opravdové bigoty potkáte mezi vědci - kupodivu i opravdové bigoty náboženské. Čeští kreacionisté nesídlí, pokud vím na teologických fakultách, ale v akademii věd."
Dále jakoby k tomu co jsme slyšeli na střdeční astrodebatě: "Lidé zásadně nechtějí slyšet, že dobrota je tu sama o sobě. (...) Lidé chtějí slyšet, že na dobrotě se musí strašně pracovat. (...)Když jim řeknete, že ne, cítí se pohoršeni, že by jako slušné chování mělo být zadarmo."
"Všechny otázky po smyslu života, jsou z mého pohledu pseudootázky a odpověď na ně není. ted yodpověď, kterou by bylo možno sdílet. Naopak individuálně si na ně můžeme odovídat až do aleluja, každý má svou odpověď, často i několik různých. A otázky typu "každý má svou odpověď" se snad nemají ani veřejně dávat."
"Stát je instituce, která monopolizuje násilí na územípod svou kontrolou. Nám už to moc nedochází, protože jsme už natolik vychovaní a domestikovaní, že máme pocit, že stát není násilný, protože jeho pravidla už nás ani nenapadne porušovat. Žijeme si ve svém chlívku a máme dobrý pocit, že jsme v něm dobrovolně, že nás tam nikdo nezamkl. Ale zkuste si přestat platit daně a uvidíte. No a ve světě, kde jsou nějaké zájmy, ti velcí holt mají velké zájmy.
Neznám z poslední doby absurdnější heslo, než "žádnou krev za ropu". Za co jiného, když ne za ropu? Na čem jiném běží tento svět? Podobně by mohli Tuarégové kdesi na Sahaře v Mali říkat "žádnou krev za vodu".
"Arbitrem úspěšnosti je neexistence těch neúspěšných."
"Oproti klasickému darwinismu si dnes nemyslíme, že by selekce běžela mezi jedincem a neživým prostředím, ona je hlavně sociální, mezi přílušníky téhož druhu. S nimi si nejvíc konkurujeme protože máme nejvíce společných zájmů, které se nám překrývají. Takže selekce se nemůže zastavit, ani kdybychom si dokázali vytvořit tak komfortní prostředí, že nikdo nebude biologicky hendikepován jakoukoli fyzickou vadou, k čemuž se vskutku blížíme. V naší společnosti předávají nejúspěšněji geny do další generace ti, kdož se naučili parazitovat na sociálním státě. Mít brýle nevadí, neumět chodit na sociálku vadí."
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
7 odpověď odeslal(a) Magdalena v Pátek 30.Března 2007 06:02:46
abych navazala na styl Martina,-)
Pane Uciteli,
tak tento "štrudl" je opravdova pochoutka !
Dik a srdecny pozdrav
Magdalena
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
8 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 30.Března 2007 12:55:34
http://www.rezonance.cz/skola.htm
Pokusím se s tím rozhovorem něco udělat, aby se s ním mohla Magdaleno seznámit i ty. Biologové to mívají těžké, když se svým pohledem podívají na lidské záležitosti, bývají pak velmi nepopulární viz Konrad Lorenc.Zrzavý říká na otázku čím se tedy chce řídit, když neuznvá pravidla: "Já se jenom snažím maximálně zpochybnit roli těch různých ideologických a moralistních indoktrinací v životě lidí - prostě proto, že máme tendenci na různé učitelské, novinářské, kněžské a politické indoktrinace věřit víc, než si zaslouží."
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
9 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 30.Března 2007 13:33:11
http://www.rezonance.cz/skola.htm
Zrzavý je si vědom i slabin sociobiologického pohledu: "...je příliš hrubý, málo detailní. Zajímá nás co je společné pro člověka jako druh, plus pohlaví, věkové kohorty a podobně. Náš přístup není schopný vysvětlit valnou většinu individuálních rozdílů mezi lidmi."
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
10 odpověď odeslal(a) radmila v Pátek 30.Března 2007 16:31:43
http://www.literarky.cz/?p=clanek&id=703
Všimla jsem si prof. Zrzavého díky Reflexu "X" nebo jak se ten speciál jmenuje- byl tam s ním výborný rozhovor, ve dvojce - a od té doby ho sleduju. Je to radost. Salón mi bohužel unikl, podívám se po něm. Dávám sem odkaz na moc pěkný článek z Literárek. Sice nesouvisí se zadáním této otázky, ale je to počteníčko:)
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
11 odpověď odeslal(a) Magdalena v Pátek 30.Března 2007 19:07:10
Uz predem srdecne dekuji Pavle za:
..."Pokusím se s tím rozhovorem něco udělat, aby se s ním mohla Magdaleno seznámit i ty...."
a kdyz bude i Zrzavy,- tak to uz budu uplne az v 7.nebicku;-)
Pekny weekend
Magdalena
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
12 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pátek 30.Března 2007 20:29:45
http://www.transformotor.cz/ivanek.htm
Přidávám svoji trošku mouky do mlýna.
Počátek 14 století (odpovídající výše uvedeným, dnešku tak podobným konstelacím) spadá doprostřed střednědobého minima sluneční aktivity, tzv. Wolfova minima.
Střednědobá, 160-180 letá minima sluneční aktivity (vrcholící v obdobích NE kon. UR) bývala v minulých staletích spojená s oslabením společenského řádu, demokracií až anarchií či chaosem. Z klimatického hlediska dochzelo současně k výrazným ochlazením až k malým dobám ledovým.
Dnes je však situace jiná v tom smyslu, že se sice nacházíme poblíž střednědobého minima, ale zároveň na vrcholu maxima 2200-letého, kdy je klima celkově teplejší* a jeho oscilace daleko mírnější, než např. v ranném středověku.
Uvidíme...do jaké míry sehrají roli analogické společenské faktory. Podrobněji jsme se pokusili analyzovat v příspěvku citovaném v URL.
*) Podle odhadu klimatologů a vědců, např. V. Cílka,je současné globální oteplení dáno cca. ze 40% kosmickými a z 60% antropogenními faktory.
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
13 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pátek 30.Března 2007 20:41:12
Zkusím odpovědět Magdaleně...
Je prokázáno, že existuje obrovský tok tepla z nitra Saturnu k jeho povrchu (podobně je tomu u Jupitera). Tento tok tepla je tak velký, že převyšuje množství energie, které tyto planety dostávají od Slunce (!)
Dodnes však není tento jev uspokojivě vysvětlen. Oficiální zdůvodnění předpokládá, že tyto planety jsou ještě dnes mohutně zahřáty od svého vzniku. Alternativní zdůvodnění uvažuje jaderné reakce vodíku - jakési "dounání" v nitru těchto planet.
...a hned zase Hance: Ano, je to pohyblivé a jak správně předpokládáte, kombinace hustoty, viskozity (a tzv. tepelného gradientu, tj. toho, jak rychle se teplota mění s výškou) rozhoduje o tom, zda tyto útvary vzniknou nebo ne. Pokud se kombinace těchto veličin "netrefí" do poměrně úzkého rozmezí, zničí tyto dynamické struktury turbulence. I když jsou ovšem tyto podmínky splněny, mohou tyto struktury rozbít nerovnosti povrchu dřív než vzniknou. To je případ Země a podobných planet.
-
!
14 odpověď odeslal(a) ... v Pátek 30.Března 2007 20:42:52
To sem nepatřilo, už jsem to přesunul
O.
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
15 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 31.Března 2007 22:30:00
Pavle, porovnával jsi mezi oběma obdobími (nějak podrobněji) polohy, resp. aspekty Jupitera?
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
16 odpověď odeslal(a) Turnovský v Neděli 1.Dubna 2007 13:11:06
http://www.rezonance.cz/skola.htm
porovnával Onro, ale bylo toho tolik, že jsme to musel zarazit, abych v té záplavě informační neutopil původní záměr. Navíc se teď musím přenést opět do předbělohorské doby a na Bezděz. PT
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
17 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 1.Dubna 2007 20:23:04
Já jsem si, Pavle, ten Jupiter vybral jen proto, nebo hlavně proto, že jeho aspekty vůči pomalým planetám spoluurčují klimatické a koneckonců i společenské poměry.
Takže když to hodně odbudu:
Není bez zajímavosti, že zatímco v letech 1306/7 Jupiter asistoval při konjunkci Uran-Saturn a Neptun-Saturn rovněž konjunkcí (1306: trojnásobná konjunkce Saturn-Jupiter),
při konjunkcích Uran-Saturn a Uran-Neptun v letech 1988/9 se aspekt Saturn pohyboval cca. od kvinkunxu přes trinus až po kvadraturu.
Tento rozdíl je podstatný z klimatického hlediska
(Jupiter v přibližně současné konjunkci se Saturnem, Uranem a Neptunem tenkrát rozhoupal gravitačně Slunce, tj. i klimaticky Zemi daleko víc, než v současné době. Tomu bych rozuměl, společenskému významu této rozdílné čtyřkombinace velkých planet rozumím méně.
Zkusil by to někdo jen v náčrtku vyložit?
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
18 odpověď odeslal(a) Turnovsky v Pondělí 2.Dubna 2007 19:00:33
http://www.rezonance.cz
Tady je Ondro a ostatní, požadovaná jupitersko-saturnská revoluce z řady
25.12. 1305 Ští 0°49´28"
20. 4. 1306 Váh 28 5 4
19. 7. 1306 Váh 26 0 36
1. 6. 1325 Blí 17 52 38
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
19 odpověď odeslal(a) jupiter-saturn 1306 (3. konjunkce) v Pondělí 2.Dubna 2007 19:06:29
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
20 odpověď odeslal(a) aspektárium v Pondělí 2.Dubna 2007 19:07:10
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
21 odpověď odeslal(a) Turnovsky v Pondělí 2.Dubna 2007 20:08:49
http://www.rezonance.cz
tahle trojitá jupitersko-saturnská revoluce (růstu na materiální, hospodářsko-politické, společensko-kulturní, ideově-náboženské rovině je zajímavá tím, že se odehrává ne v jednom, ale ve dvou znameních (štír/váhy), což se stalo v rozmezí -500 až +2100 jen v letch 411/2 v blížencích a býku.
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
22 odpověď odeslal(a) Turnovsky v Pondělí 2.Dubna 2007 22:49:00
http://www.rezonance.cz
Zkoumal jsem konjunkce Jupiter Saturn do roku -3000 (dál to nemá smysl) a podobný přechod se odehrál ještě v letch -1496/7 kdy došlo ke konjunkci v Panně a Lvu
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
23 odpověď odeslal(a) Turnovsky v Pondělí 2.Dubna 2007 23:26:14
http://www.rezonance.cz
Staří astrologové seskupovali Jupitersko-saturnské revoluce podle toho, v jakém znamení, živlu a místě se cyklicky odehrávaly, neboť v dlouhodobém průměru se jednotlivé konjunkce posunují průměrně o 243°vpřed, jeden živel opouštějí cca po 200 letech (trigonlis) s tím, že před dlouhodobým poytem v živlu do něho 40 let před usazením "nakouknou". Během 60 let se vystřídají všechny tři mody živlu, každá 40. konjunkce se odehraje přibližně na stejném stupni znamení. (climacteria)
Konjunkce z roku 1307 patří do vzdušné serie (1306 vodní) první nahlédnutí do vzduchu 1186, usazení ve vzduchu 1226, poslední pobyt ve vzduchu 1405, první nahlédnutí do vody (kromě mimořádného 1306) 1365, usazení ve vodě 1425
Znamení vah můžeme považovat za rodící společně sdílené hodnoty a znamení štíra za energii, která vytváří kolektivní bytost; máme tu např. kromě jiného vzorec pro formování evropského kulturně-společenského prostoru
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
24 odpověď odeslal(a) O. v Úterý 3.Dubna 2007 12:38:23
Děkuju moc, Pavle.
Mám o čem přemýšlet.
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
25 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 3.Dubna 2007 23:36:16
http://www.rezonance.cz
v souvislosti se saturnsko-neptunskou opozicí na obloze jsem si při četbě včerejšího Respektu všiml další signifikanterie. V článku Alibismus české vzdělanost se Martin M. Šimečka zamýšlí nad sklandálním rozhodnutím šéfů University Karlovy neudělit titil doktor honoris causa Adamu Michnikovi z průhledného důvodu, že nemá nic společného s UK. MŠ píše:
"Státy střední Evropy procházejí obdobím hodnotového bloudění, které se projevuje v každé zemi různě, ale všude je doprovázeno podezřením, ne-li vášnivým odporem vůči generaci tehdejších intelektuálů z disentu, kteří v roce 1989 určili způsob, jak bez násilí přejít od komunismu k demokracii. Začínají se přepisovat dějiny posledních dvaceti let."
Tuto situaci jsem už jednou zažil a to po 21.srpnu 1968, kdy nejprve pozvolna později zcela otevřeně byli diskereditování všichni, kteří se nějak zasloužili o politické, kulturní, filosofické a jiné tání let šedesátých. Bezzubý antikomunismus některých představitelů pravicového (nejen) politického spektra má v podstatě zakrýt morální selhání těch starších v letech 70. a zbabělost při honu na Chartu 77 a rozkrádání u těch mladších i u těch starších. Z astrologického hlediska došlo i na lunační cyklus v sekundárních direkcích v současnosti prožívá ČR doběžnou kvadraturu Slunce a Luny (reorientace) z 25 Kozoroha na 25 Vah, jakékoli etické zásady je třeba odhodit, aby nás náhodou nesvazovaly při rozkrádání a drancování, při utužování moceských svévolí zastupitelské postdemokracie.
-
Re: ANALOGIE PO 7 STOLETÍCH
26 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 3.Června 2007 13:23:20
Tak jsem již poněkolikáté přemýšlel nad touto analogií, zejména nad aktuálními opozicemi:
Saturn opozice Neptun 1325/6 a 2006/7
Saturn opozice Uran 1328/30 a 2008/10
a řekl bych, že současná léta se týkají náboženství, příp. jeho náhražek a karikatur - víc než si možná jsme ochotni připustit. Vždyť právě v období 1325-1328 nebyl jmenován papež, což na světské úrovni koresponduje s neexistencí ústavní smlouvy EU. V r. 1328 zemřel Filip Sličný, hlava brutálního zátahu proti templářům.
Dnešní situace má ale i přímé náboženské rysy. Je známo, že J.Buš, který nás zítra "poctí" svou návštěvou je potestantský fundamentalista. Jestliže mnoho lidí teoretizuje o Apokalypse (a jsou za to kritizováni), on přikládá ruku k dílu i prakticky. Některé jeho kroky naznačují, že se ji snaží násilně urychlit, podobně jako druhý Kristův příchod na svět. Říká se tomu nahánění bičem do Ráje...