Zobrazení otázky a odpovědí
-
Jsem negr?
4893 otázku odeslal(a) falcon v Pátek 24.Října 2008 10:08:59
http://zpravy.idnes.cz/davni-lide-mohli-osidlit-svet-diky-saharskym-rekam-fwt-/vedatech.asp?c=A081015_085317_vedatech_jw
Bohužel astrologie sotva může přispět k vyjasnění původu lidstva na naší planetě. Podle radarových průzkumů (viz odkaz) to vypadá, že se pradávní obyvatelé Afriky mohli dostat na evropský kontinent s využitím mohutných řek, které kdysi existovaly napříč dnešní Saharou.
I kdyby se něco takového jednou prokázalo, zůstává spousta otazníků. Prý nám pomůže genetika. Těším se, jak mi někdo bude moci vysvětlit, že jsem vlastně původně Afričan. V tom případě bych si uměl vysvětlit, proč většina našich politiků vypadá, jakoby je někdo setřepal z kokosové palmy.
-
Re: Jsem negr?
1 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 24.Října 2008 10:20:54
podle genetickch vyzkumu mame vsichni spolecneho predka odnekud z Konga
-
Re: Jsem negr?
2 odpověď odeslal(a) hanka v Pátek 24.Října 2008 12:10:43
Tak, tak. A geneticky za to může prý buněčná organela, která má funkci buněčné elektrárny a zove se mitochondrie. A informace se přenáší řadou po matce. Je to zajímavý objev vědy, ve světle toho, že po staletí se například židovský původ odvozuje po linii matky a nikoli otce.
-
Re: Jsem negr?
3 odpověď odeslal(a) falcon v Pátek 24.Října 2008 12:52:15
Matka je jistá, otec nikoli - to je už hodně stará zkušenost, Římany dokonce kodifikovaná v právu.
Pojem "pramáti" je nejspíš velice oprávněný, akorát my máme praotce. Čistota rasy, jak ji měly na mysli norimberské rasové zákony, už tenkrát byla blbost, i když promakaná. Samotný pojem "rasa" mi není dost jasný. Rozlišoval bych snad tak nanejvýš bílou, černou, žlutou, rudou rasu, ale i to mě tahá za oči.
-
Re: Jsem negr?
4 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 24.Října 2008 13:14:25
Otázkám rasy se věnoval před časem i Claude-Lévi Strauss, kterého z rasismu rozhodně podezírat nemůžeme
-
Re: Jsem negr?
5 odpověď odeslal(a) falcon v Pátek 24.Října 2008 13:27:13
A co vymyslel, krom texasek?
-
Re: Jsem negr?
6 odpověď odeslal(a) t v Pátek 24.Října 2008 14:24:05
http://www.sweb.cz/hubertxy/strauss.html
Zdá se, že lidé přijímali rozmanitost kultur málokdy jako to, co skutečně je, jako přirozený jev, plynoucí z přímých nebo nepřímých kontaktů mezi společnostmi. Viděli v ní spíše něco skandálního nebo zrůdného. Nejstarší postoj, jistě se opírající o solidní psychologické základy, protože se znovu objevuje v každém z nás, spočívá v čistém a jednoduchém odmítnutí kulturních forem – morálních, náboženských, sociálních, estetických – které se nejvíce vzdalují od těch, s nimiž se ztotožňujeme. „Divošské zvyky“, „tohle není naše“, „tohle by se nemělo dovolovat“ atd. představují hrubé reakce, prozrazující onen záchvěv hrůzy, onen odpor, který pociťujeme, když se setkáme se způsoby života, víry nebo myšlení, jež jsou nám cizí. Tento pohled se snaží Lévi-Strauss vyvrátit.
Vždy když se odhodláme označit lidskou kulturu jako inertní nebo stacionární, měli bychom se ptát, zda tato zdánlivá nehybnost neplyne z naší neznalosti skutečných, vědomých nebo nevědomých zájmů dotyčné kultury a zda ona kultura, majíc kritéria, která jsou odlišná od té naší, není ve vztahu k nám obětí té samé iluze. Jinak řečeno, zda si připadáme nezajímaví jednoduše proto, že se sobě nepodobáme.
Západní civilizace se v posledních stoletích soustředila na to, aby lidem poskytla stále mohutnější mechanické prostředky. Pokud toto přijmeme jako kritérium, pak budeme množství energie na hlavu považovat za výraz většího nebo menšího stupně vývoje lidských společností. Z tohoto hlediska vede v západní civilizaci severní Amerika, po ní Evropa, Austrálie, za nimi v závěsu množství asijských a afrických společností. Ovšem stovky, jimž se říká „nedostatečně vyvinuté“ a „primitivní“, které tvoří z hlediska západní civilizace jakýsi nepřehledný celek, se od sebe naprosto liší.
Kdybychom si za kritérium zvolili stupeň schopnosti překonávat nejnepřátelštější geografická prostředí, pak není pochyb o tom, že nejdál jsou Eskymáci na jedné straně a beduíni na straně druhé. Indie zase dokázala lépe než kterákoliv jiná civilizace vypracovat náboženskofilozofický systém a Čína životní styl. Oba systémy dokázaly omezit psychologické důsledky demografické nerovnováhy. Islám formuloval už před třinácti stoletími teorii solidarity všech forem lidského života. Západ ji měl nalézt teprve nedávno, například v jistých aspektech marxistického myšlení. Západ, vůdce v oblasti strojů, vydává svědectví o tom, že má velmi kusé znalosti ve využívání vrcholného stroje, jakým je lidské tělo, a že málo ví o jeho zdrojích. Východ a Dálný východ mají v této oblasti před Západem náskok několika tisíciletí, stejně tak ve věci, jež s ní souvisí, totiž ve vztazích mezi fyzickým a morálním. Tyto oblasti vypracovaly obsáhlé soubory teoretických a praktických znalostí, jako jsou indická jóga, čínské dechové techniky nebo útrobní gymnastika dávných Maorů. Pokud se týče všeho, co souvisí s uspořádáním rodinného života a s harmonizací vztahů mezi rodinnou a sociální skupinou, pak jsou to domorodí Australané, kteří ač zaostalí na ekonomické úrovni, v tomto ohledu zaujímají velmi vyspělé místo. V tomto výčtu oblastí, ve kterých jsou před Západem dále jiné kultury, by šlo samo sebou pokračovat.
Tolerance při vnímaní a hodnocení cizích kultur není kontemplativní stanovisko, udělující odpustky všemu, co bylo nebo ještě je. Je to dynamický postoj, spočívající v předvídání, chápání a podpoře všeho, co jeví odhodlání být. Rozmanitost lidských kultur je za námi, kolem nás a i před námi. Jediný požadavek, který bychom se mohli vůči ní snažit uplatnit, je ten, aby se uskutečňovala v takových podobách, které by přispívaly k větší štědrosti všech ostatních.
-
Re: Jsem negr?
7 odpověď odeslal(a) t v Pátek 24.Října 2008 14:49:07
http://www.my-sites.com/kultura-a-pokrok/
Claude Lévi-Strauss: Rasa a dějiny
Lévi-Strauss se v této knize snaží vyvrátit teze podporující a ospravedlňující rasismus. K tomu využívá své poznatky o vývoji kultur, etnocentrismu, lidského pohledu na dějiny a pokrok, které při studiu sociální a kulturní ekologie nemůžeme přehlédnout.
Rozmanitost kultur - rozdíly v lidských kulturách nejsou stejné ani na stejné úrovni, rozmanitost lidských kultur v přítomnosti, a tím více v minulosti, přesahuje všechno to, co kdy můžeme o lidských kulturách poznat. Ve společnostech existují současně síly působící protichůdně, jedny usilují o udržení vzájemných odlišností, druhé naopak podporují procesy konvergence. Společnosti se nevyvíjí v naprosté izolaci od ostatních společností, existují tedy rozdíly, za něž mohla určitá izolace, ale také jsou rozdíly vzniklé vzájemným stykem kultur. Rozmanitost plyne více ze vztahů mezi kulturami, které je spojují, než z jejich izolace.
Evoluce - autor nezpochybňuje Darwina, evoluci však uznává pouze na biologické úrovni. Sociální evolucionismus pouze pohodlně představuje fakta, nelze v něm uplatnit vědeckou důslednost. Zavádí pojem falešný evolucionismus - ten se pokouší potlačit rozmanitost kultur předstíráním, že ji naopak plně uznává. Pokud různé stavy nazýváme etapami jediného vývoje, jde opravdu jen o zdánlivou rozmanitost.
Každá společnost může (ze svého hlediska) rozdělovat kultury na:
--> ty, které jsou s ní současné, ale vyskytují se na jiném místě světa
--> ty, které se projevují na stejném místě, ale časově ji předcházejí
--> ty, které ji předešly v čase a zaujímají jiný prostor
Falešný evolucionismus pokládá staré civilizace za předchůdce současných, avšak jisté aspekty dvou civilizací (současné a zmizelé), které jsou podobné, nemusejí být analogií všech aspektů. Abychom se mohli zabývat některými společnostmi jako "etapami" vývoje jiných společností, bylo by třeba připustit, že zatímco se v jedné kultuře něco dělo, ta druhá stála na místě - často se hovoří o národech bez historie - avšak my pouze jejich historii neznáme. Možná nebyla tak progresivní (hromadící objevy), aby budovala velké civilizace, ale byla stejně aktivní, jen neměla schopnost syntézy inovací.
Idea pokroku - pokrok nelze zpochybnit, ale nelze ho seřadit do pravidelné a nepřerušené posloupnosti. Schémata vývoj pouze zjednodušují, formy civilizace nemůžeme rozložit v prostoru jen proto, že jsme si je představovali v čase postupně. Pokrok není nutný ani nepřetržitý, postupuje skoky, posuny, které nevedou vždy nejdál nebo stejným směrem.
Stacionární a kumulativní historie - pokud považujeme historii nějaké civilizace za kumulativní, znamená to, že její vývoj měl nějaký význam i pro naši civilizaci a naopak, jeví-li se nám jiné kultury jako stacionární, tak proto, že jejich vývoj pro nás nic neznamenal; tato kultura však ve skutečnosti vůbec nemusí být stacionární. Každá historie je kumulativní, jednotlivé historie se liší pouze stupněm kumulativnosti. Lidstvo se nevyvíjí jednosměrně. Pokud se někdy jeví stacionárně, neznamená to, že z jiného hlediska neprodělává změnu. Kontrast mezi progresivními a interními kulturami je dán především místem, odkud je pozorujeme. Kulturní skutečnosti zvenčí pozorujeme prostřednictvím zkreslujícího aparátu našeho odkazového systému (tj. komplexní referenční systém daný naší kulturou). Posuzujeme-li např. kumulativní historii západní civilizace z hlediska technického pokroku, pak jsme jistě na prvním místě. Ovšem např. v otázce využití potenciálu lidského těla a všech jeho zdrojů je Východ a Dálný Východ daleko před námi.
Příklon k životnímu stylu a kultuře západní civilizace je dán především z nedostatku jiné volby, není to svobodné rozhodnutí. Západní civilizace se snaží zvyšovat množství energie na jednoho obyvatele a snaží se také prodlužovat lidský život (což vede ke zvýšení potenciálu). Ovšem existují zde také kompenzační jevy - masakry, nerovnost. Takto se ale odedávna chovaly všechny lidské společnosti. Mnohé archaické společnosti dosáhly výraznějších výsledků, např. na výsledcích neolitické revoluce jsme závislí dodnes (a nepřinesli jsme žádná zdokonalení). Zde Lévi-Strauss cituje Davida Huma: Zajímáme se jen o určitý typ pokroku, vyhrazujeme zásluhu jen kulturám, které ho dovršily v největší míře, ostatní nás nezajímají. Pokrok je determinován vkusem lidí.
Spolupráce mezi kulturami - každá kultura se vždy nachází "v koalici" s dalšími kulturami. Skutečné přispění kultur nespočívá v seznamu jejich jednotlivých vynálezů, ale v diferenčním odstupu mezi nimi. Každý příslušník dané kultury by měl vůči ostatním kulturám pociťovat vděčnost a být si vědom jejich odlišnosti a tolerovat je. Světová civilizace nemůže být v absolutním slova smyslu - je to jen koalice ve světovém měřítku kultur, které všechny uchovávají svou originalitu.
-
Re: Jsem negr?
8 odpověď odeslal(a) falcon v Sobotu 25.Října 2008 11:18:56
To je pro mne velice osvěžující čtení, neboť si uvědomuji, jak jsme velectěně vedle, když se snažíme vysvětlovat vývoj čehokoli jako složitou cestu, jejímž úběžníkem je naše současnost. Řekl bych tedy, že nám sice hodně napoví bádání v oblasti, dejme tomu, mezopotámské astronomie(logie), nicméně dopustíme se nedorozumění, pokud ji budeme chtít chápat jako jakýsi předstupeň našich aktuálních znalostí. Ovšemže je možné konstatovat mnoho společného, akorát nám může unikat, že přístup starých hvězdopravců k tématu byl diametrálně odlišný.
Zdá se, že z tohoto nedorozumění vznikají takové ty ujeté představy o tom, jak staré kulturní okruhy "vehleděly" svá božstva na nebeskou klenbu.
Takto si to, ve své omezenosti, umíme představit my. Jenže my už dávno neumíme hledat, neřku-li vnímat, např. souvislosti mezi chováním Venuše, lunárním a slunečním cyklem, jako to uměli Mayové.
Náš smysl pro čas jde úplně jinudy, než tomu bylo u nich. Domnívám se, že díky tomuto zásadnímu neporozumění, šílí dnes spousta lidí z roku 2012, aniž by si uvědomovali, že se jedná o něco, co nejsme vůbec schopni pochopit v náležitém kontextu.
-
Re: Jsem negr?
9 odpověď odeslal(a) Mae v Sobotu 25.Října 2008 17:51:48
Děkuji pane Turnovský za typ na knihu, určitě se po ní podívám v knihkupectví ... přiznám se, že takto jsem na to nikdy nekoukala a vy jste mi poskytl nový náhled na tuto "problematiku" .
Vážený Falcone,
přiznám se, že i já jsem zvědavá zda se něco v roce 2012 bude dít. Podle jakého kalendáře se to vlastně počítá nebo to předvídají Mayové ?? Náš letopočet začíná údajným dnem narození Ježíše Krista. Muslimové počítají počátek letopočtu od poutě Mohameda z Mekky do Mediny v roce 622 n.l, jiné kalendáře se počítají od údajného stvoření světa, Řekové od roku 5509 př.n.l. , židé od roku 3.761 př.n.l. ...
Přiznám se, že v tom mám trochu guláš :))
Přeji příjemný sobotní večer Mae
-
Re: Jsem negr?
10 odpověď odeslal(a) falcon v Neděli 26.Října 2008 09:14:20
Mae, mne to datum nechává úplně klidným, protože prý v něm končí jakési cykly mayského kalendáře. Z toho mála, co o mayských periodách vím plyne, že reflektují pozorování východů a západů nebeských těles. Zjednodušeně řečeno - oni nalezli překvapivé vztahy například mezi periodami Venuše, Měsíce a Slunce, což vyplynulo z luštění Drážďanského kodexu.
Jenže potíž je v tom, že horliví křesťanští misionáři v Jižní Americe zničili mayské písemnosti a že vůbec něco zbylo, je spíš zázrak. Dovolím si to přirovnat k situaci, kdy by po naší kultuře zbyla památka v podobě Valouchových logaritmických tabulek. Za pár tisíc let by se někdo mohl divit, proč jsme byli jakožto civilizace tak posedlí matematikou, když jsme (podle jiných vykopávek) vyráběli miniaturní plechové bubínky (konzervy) a podivné plastové bubliny (PET lahve).
A právě proto, že toho o mayské astronomii(logii) víme tak málo, pochybuji, že bychom mohli s jistotou příkládat jakýkoli význam roku 2012.
-
Re: Jsem negr?
11 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Neděli 26.Října 2008 09:51:11
Souhlasím s Tebou, Falcone – o Mayské kultuře obecně toho ze známých důvodů víme velmi málo, což pochopitelně hraje do karet všelijakým magorům, kteří na tom malém zbytku s oblibou staví své fantasmagorické konstrukce. To ovšem není případ jenom Mayů, totéž se týká Sumerů a mnoha jiných starých kultur – doslova líhní všelijakých podobných „zaručených“ záhadologických pseudo teorií, které si z toho dělají dobrý byznys, jsou různé obskurní časopisy a webové stránky typu např. WM Magazínu. Leč k tomu roku 2012: samo o sobě je to samozřejmě jenom číslo, zrovna tak by to mohl být třeba rok 3871, jde však o to, že se tu zřejmě jedná o skutečný časový předěl, a to dost významný. A není to jenom kvůli tomu, že nějak vychází ze zachovaných zbytků mayské kultury – ke stejnému časovému období dospěl z I-ťingu McKenna, a nakonec i z precesního pohybu Regula náš Milan Špůrek – stačí si pozorně přečíst jeho Tajemné rytmy dějin.
-
Re: Jsem negr?
12 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 26.Října 2008 10:41:00
Mae, píšete, že Řekové počítají svůj kalendář od roku 5509 př.n.l
My se ve školních škamnech učili, že staří Řekové počítali léta od první olympiády v roce 776 př.n.l.
Je možné, že od dob mých studií věda historii zkoumající opět pokročila.
Můžete mi, prosím, uvést nějaký pramen, kde by bylo možno dobrati se detailnějších informací?
-
Re: Jsem negr?
13 odpověď odeslal(a) Dupor v Neděli 26.Října 2008 10:51:03
Hledej v "l.Luca Cavalli-Sforza, The History and Geography of Human Genes, Princenton 1994"
-
Re: Jsem negr?
14 odpověď odeslal(a) falcon v Neděli 26.Října 2008 11:41:27
Pokud se nepletu. pak rok 2012 by měl být posledním celým rokem přítomnosti Klause na Hradě. Tak aspoň něco pozoruhodného...
-
Re: Jsem negr?
15 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Neděli 26.Října 2008 11:53:10
http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/451566-chronologie-datovani
rok 5508 je počátek ruského byzantského (pravoslavného) kalendáře a ne počátek kalendáře řeckého, který je opravdu spojen s 1. olympiadou
vynikající seznam počátků různých kalendářů najdete na výše uvedené URL
-
Re: Jsem negr?
16 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Neděli 26.Října 2008 12:13:31
Poslední rok Klause na Hradě je sice příjemná zpráva, leč jak znám naši politickou „reprezentaci“, mohl by se jeho nástupcem klidně stát Zeman, Paroubek nebo Bém. A pak si možná ještě budeme říkat – zlatý Klaus!
-
Re: Jsem negr?
17 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 26.Října 2008 13:42:10
http://www.moraviamagna.cz/kroniky/k_gr_891.htm
Zajímavý odkaz k onomu datování.
-
Re: Jsem negr?
18 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pondělí 27.Října 2008 09:29:44
http://www.vulgo.net/index.php?option=com_content&task=view&id=1078&Itemid=0
odkaz na toho Bělohradskýho ze Salonu
http://www.vulgo.net/index.php?option=com_content&task=view&id=1078&Itemid=0
-
Re: Jsem negr?
19 odpověď odeslal(a) falcon v Pondělí 27.Října 2008 11:09:11
Ten Belohradského článek je velice osvěžující čtení. Hodně mi připomněl právě konec šedesátých let, kdy se ještě psalo pdobným stylem - jednak dobrou češtinou, a zadruhé se sdělovaly myšlenky, aniž by autoři upadali do nicneříkající mnohomluvnosti. Jsem rád za jeho ostrý pohled z naprosto jiného úhlu, kterým důsledně obchází dobové mýty.
Skoro se těším na to, jaká nabubřelá slova v souvislosti s 90. výročím uslyším z Hradu, kde sedí muž, který mýty sám vyrábí. Občas bych měl chuť zorganizovat třetí defenestraci. Jenže to by se neujalo, protože národ mýty potřebuje, aby si mohl opravit své pošramocené sebevědomí. První Vašek včera názorně ukázal, jak málo politického i lidského charaketru v sobě nosí. Dnes všechno svedeme na Topolánka, aby byla včas umlčena možná reakce významného množství občanů, kteří si myslí, že by do prdele měli jít všichni, a to napříč politickým spektrem. Něco takového nemůže připustit žádná partaj, a tak se v posledních dnech dojemně ocitají jejich lídři na stejné lodi a hodlají obětovat bohům Topolánkovu hlavu. Nejspíš v zájmu další šťastné plavby a jejich udržení se na palubě.
-
Re: Jsem negr?
20 odpověď odeslal(a) Mae v Úterý 28.Října 2008 09:16:59
http://zivotni-energie.cz/mayove-vyspela-civilizace-dumyslny-kalendar-proroctvi-na-rok-2012.html#id06
dobré ráno přeji,
pane Jiří, této jak vidím mylné informace jsem se dopídila na internetu. Odkaz viz výše.
Je mi známo, že o této civilizaci se toho moc nedochovalo a to dává prostor ke spekulacím. Osobně se více "pitvám" v egyptologii.
-
Re: Jsem negr?
21 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Úterý 28.Října 2008 09:39:55
napsala jste to Mae do jiného vlákna, nicméně já bych se rád dozvěděl, jak zněly v mayštině termíny jako např. "Galaktická synchronizace"
-
Re: Jsem negr?
22 odpověď odeslal(a) Jiří v Úterý 28.Října 2008 09:53:08
Mae to sem napsala správně, Pavle.
Uvedla totiž svůj pramen informací o začátku datování řeckého kalendáře.
Mae, děkuju Vám zaň.
Píšete, že se stejně víc zajímáte o Egypt.
Ve vlákně "Ještě jednou Abhijit" vedeme dišputaci na téma Zodiaku z Dendery.
Jedná se o stropní desku Osiridovy svatyně z chrámu bohyně Hathor, kterou uloupili Napoleonovi vojáci a lup odvezli do Francie, kde jej pečlivě překreslili, načež se originál ztratil, jak už to s originály bývá.
Pokud máte jakoukoli povědomost o tomto artefaktu, budu rád, zmíníte-li se.
-
Re: Jsem negr?
23 odpověď odeslal(a) Ondřej v Úterý 28.Října 2008 18:15:45
Ahoj Falcone, pozdě ale přece si dovoluji repliku na samotnou Tvoji titulní otázku: I kdybychom všichni z té Afriky kdysi dávno přišli, neznamená to, že jsme potomci černochů nebo křováků.
Zejména jižní Afrika bývala cca. před statisíci lety kolébkou velké druhové i rasové diverzity (doufám, že jsem se nedopustil nekorektnosti, že jsme vůbec použil toho strašného, opovrženíhodného slova rasa).