Zobrazení otázky a odpovědí
-
Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
3399 otázku odeslal(a) Turnovský v Pondělí 12.Prosince 2005 22:57:35
http://www.rezonance.cz
Příspěvek k debatě, kterou jsme vedli v "rašovicích"
V Psychologických typech z roku 1921 další vydání: 1950,1960,1981, 1986 má Jung příslušné funkce na těch stejných místech kde Rudhyar, tedy myšlení MC, cítění IC, intuice AS, vnímání DS
Přehození intuice a vnímání nejspíš způsobila Jungova vykladačka Jolande Jacobi ve své knize Die Psychologie von C.G.Jung z roku 1973, v českém překladu Praha 1992, kde jsou přetištěny ilustrace z její knihy.
P. Turnovský
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
1 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 13.Prosince 2005 08:12:55
http://www.transformotor.cz
Myšlení
Psychologická orientační funkce. Myšlení je hodnotící funkce; informuje nás o tom, zda je něco správné, nebo nesprávné.
Myšlení spolu s citěním Jung označil za funkce racionální. U osoby, kde je myšlení funkcí hlavní (tj. nejlépe rozvinutou), je funkce cítění automaticky funkcí méněcennou, (protože je rozvinuta nejméně).
Myšlení musí pečlivě vylučovat cítění, pokud chce být opravdovým, svému principu věrným myšlením. To přirozeně nevylučuje existenci jedinců, u nichž je myšlení na stejné výši jako cítění, přičemž mají oba stejně silnou vědomou motivaci. V takovém případě však nejde o diferenciovaný typ, nýbrž o relativně nerozvinuté myšlení i cítění.
Myšlení může být aktivní nebo pasivní.
Aktivní myšlení je aktem vůle, pasivní myšlení je pohou nahodilostí. Aktivní myšlení odpovídá pojmu řízeného myšlení. Pasivní myšlení by mohlo být nazváno intuitivním myšlením. Kapacitu pro řízené myšlení nazývá Jung intelektem, pasivní neboli neřízené myšlení Jung nazval intelektuální intuicí.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
2 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 13.Prosince 2005 08:24:19
http://www.rezonance.cz
Cítění
Psychologická funkce. Cítění je funkcí hodnotící; informuje nás o tom, zda je něco pro nás příjemné či nepříjemné.
Cit je natolik neoddiskutavatelný jako existence nějaké myšlenky.
Je to právě funkce cítění, která leží v základech rozhodování typu "útok, nebo útěk". Jako subjektivní proces může být cítění zcela nezávislé na vnějších podnětech. V Jungově typologickém modelu je cítění funkce racionální (stejně jako myšlení), obě tyto funkce jsou rozhodující měrou ovlivňovány nikoli percepcí, (jak je tomu u funkcí vnímání a intuice), ale reflexí.
Cítění je často zaměňováno za emoce a afekty, které jsou výsledkem působení aktivovaných komlexů. Cítění nekontaminované afektem může být naprosto chladné.
Cítění od afektů se liší tím, že cítění podobně jako obyčejný proces myšlení, nevyvolává žádné zaznamenatelné fyzické změny.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
3 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 13.Prosince 2005 08:48:16
http://www.transformotor.cz
Vnímání
vnímání, percepce, je psychologická funkce, která k uchopení bezprostřední reality využívá smysly (sluch, zrak, hmat, čich, chuť).
Avšak postoj, který má učinit zadost jak nevědomí, tak bližnímu, nemůže spočívat pouze v poznání, pokud se toto skládá jen z intelektu a intuice. Tomuto poznání by chyběla hodnotící funkce, totiž cit a "fonction du réel", zohlednění reality, funkce vnímání (percepce).
V Jungově typologickém modelu patří vnímání (spolu s intuicí) k iracionálním funkcím. Vnímání si všímá konrétním faktům, bez jakéhokoli posuzování jejich významu nebo hodnoty.
Vnímání musí být striktně rozlišováno od cítění, protože to je naprosto jiný proces, i když oba mohou při emočně zabarveném vnímání probíhat společně. Vnímání je nasměrováno nejen k vnějším, ale i vnitřním podnětům, to znamená ke změnám vnitřních organických procesů.
Jung dále rozlišuje smyslové neboli konkrétní vnímání a vnímání abstraktní.
Konkrétní vnímání se nikdy nevyskytuje v čisté formě, ale je vždy promíseno s představami, myšlenkami, pocity. Konkrétní vnímání květiny není pouze percepcí květiny jako takové, ale také percepcí stonku, listů, prostředí, v němž roste, atd. Ihned je promíseno s příjemnými nebo nepříjemnými pocity, které pohled na květinu vyvolává, nebo s mnohočetnými čichovými, nebo s myšlenkami na botanické zařazení atd. Ale abstraktní vnímání bezprostředně vybírá charakteristický smyslový atribut, např, zářivou červeň, který učiní základním obsahem vědomí...Abstraktní vnímání je charakteristické hlavně pro umělce. Jako každá abstrakce je také vnímání produktem funkční diferenciace.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
4 odpověď odeslal(a) Turnovský v Úterý 13.Prosince 2005 09:11:11
http://www.transformotor.cz
Intuice
Psychologická orientační funkce. Intuice nehodnotí realitu, ale všímá si v ní obsažených aktuálních možností.
Intuice (něm. Ahnung tušení, předtucha) poskytuje pohled do dálky i prozíravost, raduje se z kouzelných zahrad toho, co je možné jako by byly skutečné
V Jungově typologickém modelu je intuice, stejně jako vnímání, funkcí označovanou za iracionální, i když to, co vypovídá o světě, je založeno na percepci reálných faktů. Narozdíl od vnímání však přistupuje intuice k těmto faktům prostřednictvím nevědomí, a není tedy závislá na konkrétní realitě.
V intuici se obsah představuje celý a úplný, aniž bychom byli schopni objasnit či odhalit původ jeho existence. Intuice je druhem instinktivního porozumění. Intuitivní poznání se vyznačuje velkou vnitřní jistotou a přesvědčivostí.
Intuice může čerpat informace jak z vnitřního prostředí, tak může být stimulována tím, co probíhá vně.
Za prvé je to percepce nevědomých psychických dat
pocházejících ze subjektu, za druhé percepce dat
vycházejících z podprahových počitků objektu společně s vyvolanými pocity a myšlenkami.
Charakteristiky jsou vybrány ze Slovníku základních pojmů psychologie C.G.Junga, které vybral a komentářem doplnil Daryl Sharp. Vydalo nakl. Tomáš Janečka Brno 2005
Navíc jsou všechny tyto funkce zabarveny extroverzí a introverzí - čili jic je 8 typů.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
5 odpověď odeslal(a) Váva v Úterý 13.Prosince 2005 09:35:10
Právě, právě jsem si Junga půjčila z knihovny. Zvláštní a příjemné je, že o tom píšete.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
6 odpověď odeslal(a) Věra v Úterý 13.Prosince 2005 12:25:26
"Cítění je často zaměňováno za emoce a afekty, které jsou výsledkem působení aktivovaných komlexů. Cítění nekontaminované afektem může být naprosto chladné."
To je zajímavé. Odpovídají tomuto popisu také živly? Které prvky horoskopu ukazují na emoce, když voda sama o sobě je chladná?
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
7 odpověď odeslal(a) Božena v Úterý 13.Prosince 2005 22:37:37
A co když se nato podíváme jako na opozici myšlení s cítěním, opozici intuice s vnímáním a kvadratury myšlení s intuicí, intuice s cítěním, cítění s vnímáním a vnímání s myšlením? Dík Bož.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
8 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 14.Prosince 2005 01:22:16
http://www.transformotor.cz
kolem citů nebo emocí panuje názor, že patří pod živel vodní. Podívejme se jak Ruyar ve své Astrologické Mandale (Půdoys 2003) str. 309:
"VODNÍ ZNAMENÍ: Pracují s aktivní silou potřebnou k udržení, podpoře a integraci všeho, co se objevilo jako organizovaný systém aktivity, prostřednictvím stabilizace základních životních rytmů. „Vodní“ síla je schopnost cítit a reagovat jako organický celek.
V symbolu Raka 1° vidíme „námořníky, jak stahují starou vlajku a vztyčují novou“. Síla Dne (Jang), která v Beranu začala převažovat nad silou Noci, zde nabývá maxima. Rak se vztahuje nejen k domovu, ale i ke konkrétně ustavené a stabilizované osobě. V hlubším smyslu naznačuje, že si mikrokosmos – člověk – uvědomil, že je kosmem, že je analogií celého vesmíru. Bez vodního živlu by nebylo žádného cirkulačního procesu ani žádného pocitu celistvosti; tento pocit je u samého kořene vědomí ega. To, co se dosti pasivně a váhavě vynořilo v Beranu 1°, je nyní definitivně „na moři“ (loď), a je schopno dát najevo své odhodlání být, kurs svého jednání a směr, jímž se vydá.
Symbol Štíra 1° naznačuje, že tento druhý aspekt vodní energie nyní působí při spojování jedince se širším společenským celkem, moderním městem. Člověk cítí a reaguje v rámci širší sféry vztahů. V jistém smyslu teď proklamuje svou novou vázanost na širší a dynamičtější stav skupinového vědomí.
Symbol Ryb 1° (tržiště plné lidí) ukazuje jedince plně a efektivně se účastnícího v organizované společnosti a v jejím komplexním rytmu produkce a distribuce. Z velmi osobní oblasti citové reakce na nové možnosti (Rak 1°) jsme se dostali do sféry všeabsorbující společenské výměny (Ryby 1°) tranzitním procesem, naznačeným v symbolu Štíra 1° (Nacpaný autobus na okružní jízdě po městských památkách)."
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
9 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 14.Prosince 2005 01:35:23
http://www.transformotor.cz
podobně jako Rudhyar i jungovci a Jung sám rozlišuje emoce a cítění:
Emoce jsou samovolné reakce, které působí aktivovaný komplex:
"Emoce je na jedné straně alchymický oheň, jehož teplo probouzí všechno k projrvu a jehož žár spaluje všechny přebytečnosti - na druhé straně je emoce oním oním okamžkem , kdy kosa padne na kámen a vykřeše jiskru, emoce je totiž hlavní příčinou veškerého uvědomění. Bez emoce není proměna temnoty ve světlo a netečnosti v pohyb."*
* Slovník základních pojmů psychologie C.G.Junga
vybral a komentářem doplnil Daryl Sharp, původní vydání 1991, česky nakl,. Tomáše Janečka 2005
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
10 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 14.Prosince 2005 12:37:53
http://www.rezonance.cz
podle Jinga je vždy jedna z komplementární dvojice myšlení a cítění rozvinutější a ta druhá inferiorní. Pokud dochází k tomu, že jsou obě funkce v rovnováze bývá to známkou nevyvinutosti osobnosti
Voda je chladná tak jako může být i chladné cítění
emoce a o to víc afekt mohou být spíš ohnivé (z popisu emocí u Junga vidíme zřetelně Berana a pak i Lva), ale dával bych přednost vztahu mezi planetami a trazity i sekundární direkce k nim.
Turnovský
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
11 odpověď odeslal(a) Věra ve Čtvrtek 15.Prosince 2005 09:04:20
Pane Turnovský,
dík za zajímavý materiál k zamyšlení. Chtěla bych ještě poprosit o jednu informaci. Která kniha od Junga (v češtině) má nejuzší propojení na astrologii?
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přazení psychických funkcí
12 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 15.Prosince 2005 10:36:40
http://www.rezonance.cz
Z mně známých českých překladů v nakladatelství Tomáše janečka by to měl být Jungův Aion a Věštění a synchronicita od Marie-Louise von Franz
Jungovsky zaležená atrologická díla vydává zejména Rudolf Starý ve svém nakladatelství Sagittarius a ve svých kurzech psychologické astrologie viz http://www.sagittarius-rs.cz/cz/nakladatelstvi/
dále je zajímavý Jungův spis Synchronicity, an acausal connecting principl v jeho knize The Interpretation of nature and the Psyché, kterou snad vydá nakladatelství Tomáše janečka v Brně. Kritiku (souhlasnou) statistické části o zkoumání astrologických vazeb vyskytujících se v manželství napsal statistik a matematik Martin Šmíd, kterého jsem požádal o zaslání texty v elektronické podobě, takže jakmile to dostanu, zveřejním.
Další informace najdete v Janečkově produkci:
Robert H. Hopcke: Průvpdce po seraných spisech C.G.Junga
Daryl Sharp Slovník základních pojmů psychologie C.G.Junga, v nichž najdete informace ze všech Jubgových děl tedy i těch, která česky dosud nevyšla.
Psychologie C.G.Junga od Jolande Jacobi nepovažuji za příliš povedenou, vydalo Kocourkovo Psychologické nakladatelství, jehož produkce je spíš zaměřena na vydávání spisu Siegmunda Freuda
Další informace naleznete v 2 dílech Život C.G.Junga od Ronalda Haymana nakl. Práh nebo v knize Árijský Kristus - Tajný život Carla Junga od Richarda Nolla nakl. Triton
Turnovský
Turnovský
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
13 odpověď odeslal(a) Věra ve Čtvrtek 15.Prosince 2005 11:45:43
Děkuji za informace. Věra
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
14 odpověď odeslal(a) Martin Badžič ve Čtvrtek 15.Prosince 2005 19:49:27
V nakl. T. Janečka vyšel i několikadílný výbor z díla C.G. Junga
Práci se symboly se věnuje kniha Mandaly Obrazy z nevědomí(C.G.Jung), kterou vydalo také toto nakladatelství stejně jako třeba Věda o mytologii(K.Kerényi,C.G. Jung.)
Za zmínku stojí i útlá knížka Tavistocké přednášky, kterou sem ale někomu půjčil, takže nakladatelství teď z hlavy nevím. V této knize Jung například popisuje rozdíl mezi emocí a cítěním.Překlad to těžko vystihne, ale jeho přednášky musely být asi docela peprné :)
M.B.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
15 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 16.Prosince 2005 09:08:40
http://www.rezonance.cz
Díky pane Badžiči, na tavistocké přednášky jsem zapomenul, Turnovský
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
16 odpověď odeslal(a) Věra v Pátek 16.Prosince 2005 09:47:39
Také děkuji za doplnění.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
17 odpověď odeslal(a) Martin Badžič v Pátek 16.Prosince 2005 20:00:09
Rádo se stalo.
M.B.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
18 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pátek 16.Prosince 2005 20:57:41
http://www.rezonance.cz/jini/smid.htm
na www.rezonance.cz je zveřejněna kritická studie matematika Martina Šmída (onoho "mrtvého studenta" z Národní třídy 17. listopadu) o Jungově astrologickém experimentu s významností některých astrologických vztahů, které vedou k manželství a taky pár nových starých kreseb a koláž památka na zmizeleého prokletého básníka Karla Šebka. PT
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
19 odpověď odeslal(a) Martin Badžič v Sobotu 17.Prosince 2005 20:18:43
Při vší úctě k práci C.G. Junga se mi zdá, že tento experiment není astrologicky zrovna správně uchopen. Z jednoho prostého důvodu: mezi manželství a lásku nelze vždy klást rovnítko a funkce vzájemného postavení zmiňovaných astrologických prvků nelze omezit jen na skupinu lidí podstupujících tento (původně) náboženský ceremoniál. Astrologii asi prostě nejde podchycovat statisticky(alespoň ne v tomhle směru). To je podobný jako chtít statisticky vyčíslit četnost určitých tónů u skladeb, které byly vydány na CD.
M.B.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
20 odpověď odeslal(a) Martin Badžič v Sobotu 17.Prosince 2005 20:29:24
Je to prostě tak trochu jako známé: Když je v místnosti 10 lidí a 15 jich odejde tak jich musí 5 přijít aby byla prázná.
M.B.
-
Přiřazení psychických funkcí v Tibetské knize mrtvých
21 odpověď odeslal(a) Hornof v Sobotu 31.Prosince 2005 13:10:49
Neboť jsem byl přítomen velmi zajímavé diskuzi v "Rašovicích", mám k ní několik poznámek.
Předně jsem rozečetl Tibetskou knihu mrtvých (Jung k německé reedici z 1938 sepsal úvod a komentář) a k čemu jsem se v Mezistavu prapodstaty nedostal? K psychickým funkcím! A evidentně tento stav zkouší duši z jejich dosažené integrace (jako procesu 'stáří a moudrosti' zatímco jejich diferenciace je funkcí období 'mládí a prosazení se'!
Začněme ovšem funkcemi a jejich přiřazením v Mezistavu prapodstaty:
0/ z nitra přichází bytostní složka vědomí
1/ z východu "zrcadlová moudrost" = Intuice (voda)
2/ z jihu Cítění (země)
3/ ze západu Vnímání (oheň)
4/ ze severu "nejvyšší schopnost intelektu" = Myšlení (vzduch)
Zde je jednak zajímavé přiřazení živlů jednotlivým elementům a jednak "bytostní složka vědomí", která podle mne determinuje obsazení všech 4 kvadrantů (proto není možné z radixu určit, zda-li se jedná o člověka či jinou bytost či entitu a ani nelze vykládat radix člověku bez znalosti stupně jeho úrovně "bytostní složky vědomí").
-
Mandala - Přiřazení psychických funkcí v Tibetské knize mrtvých
22 odpověď odeslal(a) Hornof v Sobotu 31.Prosince 2005 13:18:33
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
23 odpověď odeslal(a) Hornof v Sobotu 31.Prosince 2005 13:55:12
http://dict.die.net/objective/
Ještě zpět k průběhu rašovické diskuze.
Základ sporu mezi "správným" umístěním Intuice a Vnímáni do kvadrantů, tj. jestli Intuice je v I. či III. a Vnímání v III. či I. je spjat, jak se domnívám z naší 'rušivé' diskuze se Sylvou, s obsahem "objektivního" pólu osy MC - IC.
1/ Pokud se pod pojmem "objektivita" rozumí "emphasizing or expressing things as perceived without distortion of personal feelings or interpretation", tj. blízko světa Platónských idejí, pak by platilo: Intuice III. Vnímání I.
2/ Pokud se pod pojmem "objektivita" rozumí "belonging to immediate experience of actual things or events", tj. důraz na sám konkrétní "objekt", jako instanci Platónských idejí, pak by platilo: Intuice I. Vnímání III.
Oba významy jsou možné, alespoň podle definice "objektivity". Takže podle toho, jaký zvolíme význam, takové dostaneme obsazení kvadrantů.
Toť alespoň můj pocit z celé diskuze:). Zajímavá byla ještě ta poznámka, že přítomné ženy preferovaly rozvržení 1/ a muži 2/.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
24 odpověď odeslal(a) Jiří v Sobotu 31.Prosince 2005 16:21:23
Prosím, můžete mi vysvětlit proč je spojován oheň se západem, voda s východem, jih se zemí a sever se vzduchem?
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
25 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 1.Ledna 2006 23:52:21
Taky myslím, že bychom se mohli víc vrátit k původní formulaci otázky
-
Přiřazení psychických funkcí v Tibetské knize mrtvých
26 odpověď odeslal(a) Hornof v Pondělí 2.Ledna 2006 10:07:13
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
27 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 2.Ledna 2006 10:12:23
Děkuji Vám, pane Hornofe za odpověď, ale mám další otázku. Zkusil jste si ověřit tyto informace z jiných pramenů?
-
Přiřazení psychických funkcí v Tibetské knize mrtvých
28 odpověď odeslal(a) Hornof v Pondělí 2.Ledna 2006 10:32:25
Včera jsem si udělal krátký výzkum na internetu a došel jsem k ledasjakým systémům.
Sám nejsem odborníkem na tibetskou věrouku. Nicméně jako intuitiv nemám s takovýmto přirazením jakýkoli problém (mám k tomu svoji hypotézu:)), protože uznávám, že v jeden a týž okamžik se na různých úrovních muže přiřazení prvků lišit podle specifických vlastností, kterými disponují.
Ale to je asi skutečně už velmi mimo stanovené téma:).
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
29 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 2.Ledna 2006 10:42:27
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
30 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 2.Ledna 2006 10:53:40
Jistěže může být na různých úrovních projev různě zabarven.
Dovolil jsem si onu tabulku přepsat poněkud srozumitelněji.
Pro začátek vypusťme z úvah poslední řádek, ke kterému se můžeme vrátit později.
Na první pohled je vidět jakýsi barevný chaos v prvních dvou sloupcích (dnech), zatímco další tři dny a elementy jsou zabarvené jednoznačně.
-
Přiřazení psychických funkcí v Tibetské knize mrtvých
31 odpověď odeslal(a) Hornof v Pondělí 2.Ledna 2006 11:09:29
Ano, jeste napriklad samotne casove useky trvani jednotlivych stavu nejsou v jednom podani uplne konzistentni. V tomto pripade na to prekladatel nezapomnel upozornit (Kolmas, J., Vysehrad 2004).
-
Přiřazení psychických funkcí v Tibetské knize mrtvých
32 odpověď odeslal(a) Hornof v Pondělí 2.Ledna 2006 11:15:04
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
33 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 2.Ledna 2006 11:29:40
Otázkou zůstává, jaké prameny měl onen překladatel k dispozici. Moje zkušenost se starými texty nebo spíš s jejich překlady je velice tristní.
Je třeba si uvědomit, že překlady do některého z evropských jazyků jsou mnohdy už kdovíkolikátým překladem a stejně tak i tento "původní" text už dávno není textem původním, neb byl mnohokrát přepisován z důvodu životnosti záznamového materiálu.
Proto je nutné k těmto informacím přistupovat nanejvýš kriticky a všude, kde je to alespoň trochu možné, používat srovnávání s jinými prameny.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
34 odpověď odeslal(a) Turnovský v Pondělí 2.Ledna 2006 11:34:54
http://www.rezonance.cz
tibaťané vzývají dost zvláštní jejich původním náboženstvím bonismem ovlivněnou verzi buddhismu. PT
-
Prirazeni psychickych funkci v Tibetske knize mrtvych
35 odpověď odeslal(a) Hornof v Pondělí 2.Ledna 2006 13:40:07
http://argo.cz/detail.asp?id=104500
"Kniha mrtvých je základním dílem tibetského buddhismu. Její vznik se datuje do 8. stol. po Kristu, kdy byla patrně poprvé zapsána, avšak v následujících zhruba šesti staletích patřila k tajným, „zakopaným“ knihám, které nepronikly na veřejnost. O její rozšíření se zasloužil až ve 14. století asketa Karmalingpa, jenž ji údajně objevil na hoře Gampodar a předal svým následovníkům. Tato kniha přináší poučení zemřelému na jeho cestě do zásvětí – v „mezistavu“, který následuje po fyzické smrti."
Tuto Karmalingpovu verzi také překladatel použil pro svoji knihu. Jak ale sám udává, kritické vydání (s původními komentáři, různočteními v jiných vydáních atd.) dosud neexistuje. Proto je obezřetnost nejvýše nutná.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
36 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 2.Ledna 2006 14:20:03
Doplnil bych, že čínské prameny, které jsou doloženy minimálně od roku 2637 před n.l. uvádějí spojení planet, barev a elementů takto:
Jupiter - dřevo - zelená
Mars - oheň - červená
Saturn - země - žlutá
Venuše - kov - bílá (nebo také modrá)
Merkur - voda - černá
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
37 odpověď odeslal(a) Vanda v Pondělí 2.Ledna 2006 15:33:44
K čínským pramenům Jiří nedoplnil světové strany.
K oněm systémům barev myslím je podstatné doplnit, k čemu se má barva vztahovat. Zda jde o barvu tomu kterému prvku ,,vlastní", zda jde o barvu, kterou chci daný prvek iniciovat, či zda jde, jako si myslím, že tak pracuje právě systém čínský, o barvu nejlépe harmonuzující daný prvek tak, aby celek prvek + barva byl optimálně vyladěný v systému dynamické rovnováhy.
-
Re: Jungovo a Rudhyarovo přiřazení psychických funkcí
38 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 2.Ledna 2006 15:41:01
Světové strany jsem nedoplnil zcela úmyslně, Vando, neb toto přiřazení závisí na zeměpisné šířce, pro kterou horoskop počítáme.
Takže velmi zjednodušeně řečeno - jiná pravidla platí pro severní polokouli, jiná pro jižní.
Číňané to vyjadřují poeticky formou takzvaných paláců, které mají proměnlivou velikost i barvu.