Zobrazení otázky a odpovědí
-
Vánoce - Slunovrat - Znovuzrození
6352 otázku odeslal(a) Viktor v Úterý 22.Prosince 2015 21:15:48
http://citarny.cz/index.php/vanoce-historie-jak-ji-neznate
V otázce 6350 – K situaci tohoto astr. fóra, padla zmínka o probíhajícím Vánočním čase, tedy o čase zimního slunovratu.
Zakládám tedy tuto novou otázku, ve kterém přikládám milý odkaz, také díky charakteristickým tradičním, hřejivým, vlídným, blízkým, lidským (?), idylickým a možná i naivním obrázkům Josefa Lady. Proč si jich občas neužít ?
Vánoce odkazující v naší žido-křesťanské tradici (obě tradice jsou v základu neoddělitelně spojeny, třebaže to na první pohled nemusí být zřejmé) na narození Spasitele, Mesiáše (zrovna jedna z mnoha souvislostí s židovskou tradicí), Ježíška, Světla v té největší tmě, jsou svátkem převzatým z jiných mytologií, zrecyklovaným a použitým v křesťanské mytologii, do níž jsme po bezmála dva tisíce let chca nechca vedeni, ba tlačeni a „namočeni“ od možných kotníků až po případné uši.
Církev jasně a přímo, stejně jako pokrytecky, navazuje na pohanství, jehož stoupence Církev se slovy o Lásce a vůli Boží s velkou chutí pronásledovala (další odkaz na židovskou dobyvačnou, nenávistnou, elitářskou, starozákonní misi resp. tradici), zabíjela a haněla (poHAN - od slova pohaniti, haněti...), je jen jednou z mnoha dávných Tradicí dávných náboženství světa, které situaci Slunovratu (znovuzrození Světla na severní polokouli) považovali za Klíčový „okamžik“ (stav, situaci, fázi).
Jde o odkaz na situaci dokončení, uzavření cyklu a jeho přechodu do cyklu dalšího a nového. Je to takové symbolické „Novoluní“, „okamžik“ počátku a konce, smrti a znovuzrození. „Místo“, kde se slavný Had, sám sebe zároveň pojídá a vyvrhuje, případně „okamžik“, kdy se pták Fénix rodí z vlastního popela, atp.
Dovolím si více rozvést, snad nebude naškodu a nadmíru.
V souvislosti s Vánocemi, coby Slunovratem, stavem Konce a Začátku, Přechodem a Přerodem tj. „Reinkarnací“ je vhodné poukázat na to, jak se s tímto Procesem popasovala trojice kralujících monoteistických náboženství, která vychází z jednoho stejného zdroje starozákonní tradice (dle historických dokladů Tradice charakteristické mocenskými ambicemi a výraznou agresivitou).
Iniciátorem těchto monoteistických náboženství je stejný starozákonní „bůh“ (entita či božstvo Jahve, Jehovah, JHVH atp. alias Hospodin, alias Aláh - původem z pojmů El, Eloah, Elóhím tj. božstvo a bohové). Tyto „instituce“ zavedly svůj systém - v principu systém paradoxně striktně Materialistický až Mechanistický (což je nejspíš důvod, proč „Nám“ takový systém „vyhovuje“), ve kterém je zrušeno (vyloučeno) zrovinka ono Znovuzrozování (reinkarnace), tj. bylo zrušeno „tradiční“ (viz. např. Védické) učení o „nekonečném“ koloběhu života, znovuzrozování, a tak tedy i o principiální nezničitelnosti a nekonečnosti života, tedy o neexistenci (absolutní) smrti. Stejně tak je v tomto systému zrušeno (vyloučeno) druhé podstatné a doplňující učení o zákonech Karmy a tím tedy i o zásadní souvislosti příčiny a následku. Což má samozřejmě své důsledky...
Zrušením (vyloučením) obou zmíněných fundamentů, pak dochází automaticky !! ke zrušení zodpovědnosti za své vlastní činy, a také ke zrušení lidského „povědomí“ o bytostné, (potencionálně) plnohodnotné svobodě každé lidské bytosti, nezávislé na jakékoli moci a vůli kohokoli či čehokoli jiného. Člověk je zrušením klíčových informací nabádán vzdát se své vlastní přirozené plné (božské) moci, své plnohodnotné (sic potenciální) „božskosti“, svébytnosti, svéprávnosti, soběstačnosti, vzdát se toho, k čemu je člověk utvořen tj. být tvůrcem a strůjcem svého života (své minulosti, přítomnosti i budoucnosti)...
A jakoby to nestačilo, zrušením těchto znalostí a nahrazením svrchovaným, kalkulujícím, vůdčím božstvem se také přímo a automaticky !! objěvuje až nabízí možnost vyhrožování božím trestem za nedodržení hromady zákonů a povinností, které bůh Vůdce po nešťastném člověku požaduje a potřebuje je ku svému uspokojení.
Od této chvíle už o životě jedince rozhoduje pouze kalkulující božská entita, hlasem jeho pak duchovní či světská elita. To už ale z jiného soudku.
-
Re: Vánoce - Slunovrat - Znovuzrození
1 odpověď odeslal(a) Kozoroží Ingres - Slunovrat 2015 v Úterý 22.Prosince 2015 22:41:38
-
Re: Vánoce - Slunovrat - Znovuzrození
2 odpověď odeslal(a) RadekM v Sobotu 26.Prosince 2015 17:44:12
Tak tedy konkrétní astrologie - v tomto horoskopu je asi nejakcentovanější konjunkce Merkur-Pluto v kozorohu ve II.domě. Znamenalo by to asi hledání vztažného bodu ( kozoroh ) pro naši merkurickou tedy informační výživu a její regeneraci ( pluto ). Otázka je, vztahuje-li se toto k výživě jako takové anebo spíš k informacím jako takovým? Otázka tedy je jestli je to spíše o jídle anebo o čtení apod.
-
Re: Vánoce - Slunovrat - Znovuzrození
3 odpověď odeslal(a) Viktor v Úterý 29.Prosince 2015 20:00:30
Tak je to už za námi. To byla zase rychlost. Ani nevím, že nějaké Vánoce byly. No ale ty další následující jsou za humny, tak snad se mi podaří prožít je nějak více, intenzivněji. Pokud to má smysl nevím, ale aspoň pro tu potencionální možnost odpočinku, usebrání a uklidnění...
........................
Ale ten Slunovratový horoskop. Na co vlastně by měl ukazovat? Nějaký ten Ingres je tu přeci co měsíc, větší Ingres co čtvrtRok.
Myslím, že může ukazovat třeba zrovna na to niterné prožívání zažehnutí nového (duchovního - niterného) světla a samozřejmě i okolností jeho (roz)hoření. Pro ten biologický a společenský cyklus, proces ukončení starého a počátku nového (umocněno ještě i Novým rokem nedlouho po Vánocích - po tradičním ukončení Saturnálií).
Z toho pohledu souhlasím s RadkeM, že ohniskem Ingersového „Vánočního“ horoskopu 2015 by mohlo být postavení Merkura v konjunkci s Plutem, ve vrcholu T kvadratury Mars, Uran, Merkur s Uranem. Vrchol T kvadratury kotví velkého zemského trigonu.
Pro mě je to dokladem, že ten, kdo se jasně až radikálně rozhodne věnovat svou pozornost svému poslání, svému duchovnímu cíli (přestože je známo, že cílem je cesta :) třebas i jen tomu jednorázovému, ročnímu (MC v konjunkci se vzestupným lun. uzlem), má dveře plně otevřené.
Jeho konkrétní a také ozdravné kroky, budou při „troše“ úsilí a konkrétních kroků korunovány úspěchem. Je při tom záhodno ořezat své myšlenky a věnovat se podstatnému, tj. sobě sama (navzdory tomu, že křesťanská kultura sázící na kouzlo polopravdy, vede lidi k pocitu, že věnovat se Sobě sama je odsouzeníhodné sobectví ba hřích - to ale jen kvůli lepší ovladatelnosti mas a také kvůli přesunu majetku do vyšších pater mocenské církevní pyramidy). Tento proces může být provázen zvýšenou připoutaností ke hmotě (týká se také mentálního materialismu, dogmatismu, předsudků ba i odsudků a strachů), ale může také být, že se takové projeví jako neudržitelné až nesmyslné. Ovšem co je pro jednoho bažením po hmotě a moci, hmotařstvím, může být pro jiného nejnáročnějším duchovním úkolem – tedy zvednout se chudoby, závislosti, nesebeocenění, nesebeúcty resp. nesebelásky. Více půjde o to, zohlednit při své činnosti a snaze nějakou tu změnu, nový stav, při zachování střízlivosti a soudnosti, a také o to vnímat více hlas srdce a citu, hledání opravdových potřeb a trvalejších uspokojení, než jen klouzat po povrchu s upřednostňováním pohodlnosti a návyku.
A jak píše RadekM, věřím, že je i možné očekávat nějaké radikální informace, ovšem nevěřit při tom každému manipulátorovi. Je zde tak šance, že takové případné zásadní informace by napomohou řešení šlamastiky, do které se lidstvo ponořilo. Může platit také a jen pro jednotlivce. To se ale teprve uvidí, a i když by to asi bylo milé, relativně je to nedůležité, spoléhat na něco vnějšího je naivní, pokud nepochází z vlastního nitra, nebo se k němu nijak přímo nevztahuje.
-
Re: Vánoce - Slunovrat - Znovuzrození
4 odpověď odeslal(a) Viktor ve Středu 30.Prosince 2015 15:51:18
http://zpravy.idnes.cz/25-prosince-se-narodil-jezis-spasitelu-ale-lidstvo-pamatuje-vic-p7a-/zpr_archiv.aspx?c=A091225_141730_kavarna_chu
Ještě lze dodat, proč vánoční oslava (tj. tzv. narození páně) probíhá o 3 dny později, než samotný (zimní) Slunovrat. Je to nesjpíš dáno více důvody, přičemž ten první je předpokládám hlavní.
Datum bylo převzato (jako vše ostatní) z románského kultu Sol Invictus (resp. z vícero kultů Slunečních- za mnohé např. kult Elagabalus, Mithraismus, kult Dionýsa, atd ) - tj. kult Neporaženého Slunce - konkrétně jde o Slavnost Dne narození neporaženého Slunce, slavené v Římském impériu 25.12.
Další důvod vychází ze zprávy z evangelia, jak zabitý (ukřižovaný - viz. Astrologický sluneční kříž, tvořený Horizontem a Meridiánem vprostřed nějž je umístěn Sluneční hrdina) Ježíš vstal třetího dne z mrtvých, tj. slunovrat 21. - 22.12 + 3 dny pro regeneraci ze smrti = 24. resp. 25.12. Těchto Slunečních hrdinů, křižovaných či jinak podobně umrtvených a znovu oživených bylo před Ježíšem s podobnou symbolickou historkou mnoho.
Dalším odkazem na znovunastolení vlády (světla?) může být Ježíšova věta z evangleia J2, 19: " Zbořte (zničte) tento chrám a ve třech dnech jej postavím (vzkřísím)“.
A ještě další možná souvislost, opět dle evangelia Lukáš 23-44,45 „...Okolo poledne se po celé zemi setmělo až do tří hodin odpoledne. Slunce se zatmělo a chrámová opona se roztrhla vpůli...?"...jde o návaznost na situaci zatmění při křižování a rozjasnění, ukončení temnoty (zatažená mračna), když se Ukřižovaný Sluneční hrdina probral z komatózního stavu a jeho následném frustrujícím zvolání (Bože proč jsi mě opustil?), k čemuž došlo dle Lukáše ve tři hodiny odpoledne. Což jsou od Poledne právě ty 3 hodiny, resp, ty hledané 3 dny navíc od okamžiku astronomického zimního slunovratu.
Trnová koruna je symbolem slunečních paprsků, přesně jako koruna s hroty na hlavě Sochy Svobody. Kříž je pradávnou symbolikou už nejméně od dob Sumeru, a je mimo jiné také další sluneční (astrologickou) symbolikou.
Leonardo da Vinci, údajný Velký Mistr Převorství Sion (Son - Syn, Sun - Slunce, Sion - Hora vycházejícího Slunce), používal tentýž (astrologický) symbolismus na své malbě Poslední večeře.
A ještě trocha k té jesličkové romantice...
Ježíš se nenarodil ve stáji a ani jediné evangelium netvrdí, že by tomu tak bylo. Tento pojem pochází z Lukášova evangelia, které říká, že Ježíš byl uložen do koryta, zvířecího boxu na krmení, neboť v hostinci nebylo žádné místo. Ale řecká verze, z níž vyšel anglický překlad, praví, že v ‚kataluma‘ nebyl žádný ‚topos‘ - v místnosti není žádný prostor. Matoušovo evangelium specificky tvrdí, že byl Ježíš v domě: „A když vešli do domu, uviděli malé dítě s Marií, jeho matkou, padli na zem a klaněli se mu.“
Koryta byla často používána pro děti, když nebyla k dispozici řádná kolébka, ale přestěhovali koryto za dítětem, nikoli dítě ke korytu.
A samotná idylická scéna Narození páně má původ u svatého Františka z Assisi, v Greccio v Itálii v roce 1223. Ten dal dohromady několik místních lidí a jejich hospodářská zvířata, aby ilustroval Ježíšovo narození. Tento výjev narození páně se rychle uchytil. Scény s korytem vyryté do dřeva se staly populární na Vánoce po celé Itálii. Ani dávání dárků není křesťanským zvykem. To započalo v pohanském světě na Nový rok dávno před křesťanstvím. Tvůrci Křesťanství si to jednoduše „vypůjčili“, stejně jako všechno ostatní.
-
Re: Vánoce - Slunovrat - Znovuzrození
5 odpověď odeslal(a) RadekM ve Středu 30.Prosince 2015 21:06:54
Hlavním důvodem proč se Vánoce slaví tři dny po slunovratu je, že světlo nabývá síly právě největší silou právě po těch třech dnech. Netřeba žádných složitostí. Poznáte to když půjdete do lesa v den kračůnu tedy slunovratu 21.12 a pak 24.12. Je to totiž zásadní rozdíl - zatímco 21.12 příroda spí tak 24.12 se vše jakoby zázrakem probudí a zároven k nám tohoto dne přichází onen zázrak Vánoc - je to tím probuzením přírody právě po třech dnech po slunovratu. Vážou se na to různé kulty jako římský i praslovanský ale podstata není že by to byla nějaká zvláštnost daných kultů ale je to jakož i mnohé další během roku odpozorováno z rytmů přírody. To mnohé během roku znamená například Velikonoce a dobu 40 dní před a 40 dní po, jakož i další dny během roku např. rovnodennosti nebo letní slunovrat, letnice apod.
-
Re: Vánoce - Slunovrat - Znovuzrození
6 odpověď odeslal(a) Viktor v Pátek 1.Ledna 2016 20:29:35
http://janprazak.blog.idnes.cz/c/445332/Zimni-prodluzovani-dne.html
Ad 5) Předpokládám, že poměr světla a tmy se s průběhem roku mění nějak pozvolně, lineárně a ne skokově. Je jasné, že na vrcholu (či spodku) sinusoidy grafu s poměrem délek dne a noci v průběhu roku, se nárůst či úbytek „zpomalí“. Ale myslím, že není možno mluvit o nějakém přesném období trvajícím ty přesné 3 dny. To spíš o tom „bleším“ převalení – viz. odkaz. Pokud se tomu kdo věnoval přímo, a získal jasný živý dojem, pocit že tato fáze (snad možno říci kritická fáze, v číně nazývaná Tchai chi - v latince psáno různě) trvá nějaké jasně rozeznatelné 3 dny, tak o tom nevím, ale nebráním se tomu.
Ale spíš věřím, že jestli se denní světlo očividně (pocitově?) začne prodlužovat za 3, 4 nebo 5 dnů, lze asi těžko přesně určit. Předpokládám tedy, že jde v první řadě o symboliku čísla 3, tvůrčí ba božské dokonalosti a úplnosti.
Rytmus přírody je neoddělitelně a přímo vázán na pohyb Slunce a na to zase navazuje astrologie. Není pak divu, že se slunečním náboženstvím (kterým je, sice v okultním resp. pokryteckém stavu, i křesťanství) dostává takové pozornosti a doslovné posvátné úctě. Sám rád „kreslívávám“ různá sluníčka.
Ovšem Slunce ve svém symbolickém významu je celistvé, „ideální“ přičemž zahrnuje jak plus tak mínus. Člověk se ale v reálu pohybuje místy až v ostré dualitě a musí si vybírat ze dvou cest, musí volit mezi živou a mrtvou vodu. Co pro jednoho symbolem života, pro druhého snadno symbolem smrti. Taková je povaha okultismu.
Symbolické Slunce je vznešeným, štědrým, přirozeně spravedlivým králem, spravujícím své království, sedíc na svém trůnu uprostřed kruhu, ale stejně tak je i žárlivým autokratem, oligarchou, vůdcem, (egáčem:), držícím pod krkem své poddané (viz. význam kravat a motýlků), stojíc křečovitě na vrcholku pracně a uměle budované mocenské pyramidy.
A teď člověče vyber si. …ale vlastně to je docela jednoduché… ty miliony zabitých, mučených, okrádených a znásilňěných v historii Jahveho působnosti ve formě třech světových náboženství jsou prostě jasným dokladem, že jde tu druhou zmiňovanou půlku symboliky.
Ale co je možná podstatnější.
Slunce NENÍ dárcem (tvůrcem) života. Ani symbolickou. Je jen jeho případnou personifikací, zprostředkovatelem. Je něco jako viditelnou pochodní (pozlátkem) skutečného (pročež ?) neviditelného „Tvůrce“.
Život, principielně, musí být přítomen už před jeho fyzickou manifestací, protože nelze - aby Něco (tj. život) vzniklo z Ničeho (tj. nic, mrtvo, neživot alias smrť).
Skutečný život se tedy nachází hlouběji – „na druhé straně“. Tedy Uvnitř, nikoli kdekoli Vně - třebas v podobě „zářícího pozlátka na nebi“. Orientace na zářící předmět je v důsledku klasickým fetišismem. Ten je pochopitelný u tzv. poHANů, které církev HAŇela (tj. ve jménu božím zabíjela a terorizovala), protože ty jsou zásadně spjati s (Matkou) Přírodou (což je z pohledu zájmu zachování života nanejvýše moudré), a Slunce je tak součástí takové Přírody. Pohané si tak tedy pravděpodobně celkem dobře vystačily i bez oligarchických a totalitářských systémů…ale u tak sofistikovaného náboženského systému jakým se vyznačuje Jahveho dílo, je takový fetišismus přinejmenším zavádějícím pokrytectvím. (nebo že by spíš dobře promyšlenou hrou :?)