Zobrazení otázky a odpovědí
-
Kalendář a souvislosti
6222 otázku odeslal(a) Viktor v Pondělí 30.Prosince 2013 12:35:02
Téma kalendářů je velice zajímavé.
Vždyť čas – kalendář - tj. jeho pohyb, velikost, význam, jeho vztahy a další souvislosti, je pro člověka z vnějšího pohledu - který je, obecně vzato, díky utvořenému návyku moderního euro-amerického člověka (či jak ho nazvat?) vnímat vše jako to hlavní a příčinné vně sebe (doslova mimo sebe) - velmi až mimořádně důležitý, a je tak více méně determinující.
Dalo by se říci, že vztah člověka ke kalendáři a jeho chápání, utváří jeho dějinné vnímání včetně pohledu do budoucnosti, ne-li přímo a dokonce jeho celý pocit bytí.
Tento vztah je tedy nepřímo silně ovlivňován tím, jaký kalendář ta která civilizace zavedla.
Na toto téma se narazilo v otázce č. 6206 a také v otázce č. 6221 a tak považuji za vhodné přenést toto téma do nové otázky, věnované přímo kalendářům.
-
Re: Kalendář a souvislosti
1 odpověď odeslal(a) Viktor v Pondělí 30.Prosince 2013 12:38:43
http://kalendar.beda.cz/kalendar-rozcestnik
Dovoluji si přeložit Jiřího odkaz na skvělou práci Bédova kalendáře, za kterou Bédovi, alespoň za mne určitě, velký dík.
http://kalendar.beda.cz/kalendar-rozcestnik
-
Re: Kalendář a souvislosti
2 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 30.Prosince 2013 12:43:53
Dík za nosné téma, Viktore! Jo, to je inspirativní, jsem zvědavá, co se vyklube.
-
Re: Kalendář a souvislosti
3 odpověď odeslal(a) Viktor v Pondělí 30.Prosince 2013 13:10:19
http://presny-cas-online.cz/casomira/casova-pasma-casove-zony-casove-pasmo-svetovy-cas
díky Vám hanko za díky:)
Přidávám ještě jeden možná dobrý, samozřejmě na Bédu to nemá, jde především o časová pásma, ale v pravém sloupci jsou popisovány různé druhy používaných kalendářů.
Při této příležitosti bych se také rád a směle zeptal, jestli by se někdo nekouk, na tomto foru astrologů, kteří tolik milují přesné časové údaje, proč je čas uváděný pro vložení otázek/ odpovědí odlišný od reality ?
-
Re: Kalendář a souvislosti
4 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 30.Prosince 2013 13:49:47
Zkouším, co za čas to teď ukáže, protože na mém kompu a zároveň na budíčku řízeném dálkově vysílačem je momentálně 13:17. Asi je všechno jinak, třeba fórum jede na pravý sluneční.
-
Re: Kalendář a souvislosti
5 odpověď odeslal(a) Viktor v Pondělí 30.Prosince 2013 14:41:30
Čili dle mých přesných astronomický výpočtů :) je Mean Time tohoto Fora (MTF) v tuto chvíli o 32 minut oproti SEČ (Vašeho kompu).
Kalendářní den se ale shoduje s obvyklým obecným datem letopočtu Vatikánského diktátu.
...
Ještě přidávám zajímavý odkaz na muslimský kalendář. Je tam dokonce na fotce vidět nejsvatější mešita, v nejsvatějším městě, s nejsvatějším kvádrem, a nejsvatějším černým kamenem na dně nejsvatějšího otvoru.
Zajímavé je, že lunární Muslimský kalendář je odvislý od každoměsíčního pozorování, bedlivého sledování objevivšího se srpku.
Sledování je tak zdá se muslimům velmi blízké a přirozené (naučené, vnucené?) protože směr jejich motliteb 5x denně musí přesně sledovat, cílit, onen černý k kámen na dně oné posvátné štěrbiny.
-
Re: Kalendář a souvislosti
6 odpověď odeslal(a) Muslimský kalendář v Pondělí 30.Prosince 2013 14:43:08
http://www.kalendar.info/datacs/calendar/calislam.php?session
http://www.kalendar.info/datacs/calendar/calislam.php?session
-
Re: Kalendář a souvislosti
7 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 30.Prosince 2013 15:56:49
http://aktualne.centrum.cz/domaci/grafika/2013/08/29/staromestsky-orloj-interaktivni-pruvodce-praha/#utm_source=centrumHP&utm_medium=newsbox&utm_campaign=B&utm_term=position-2
Dobré téma, Viktore, připojím něco k měření času.
-
Re: Kalendář a souvislosti
8 odpověď odeslal(a) Viktor v Pondělí 30.Prosince 2013 18:05:00
Ten orloj je boží. Geniální.
Ani jsem nevěděl, že spodní deska se také otáčí.
Jinak mě osobně se líbí na orloji tzv. babylonský čas, potažmo staročeský. Ukazuje člověku vlastně reálný čás od svítání do tmy a učí ho, že nic není neměnné.
Udávání času od 0 po 24 přesně stejných dílů, jaro, léto, podzim, zima stejné, nám tak možná vnímání času, resp. prožívání dne zrelativizovalo a odtrhlo nás tak od přirozenosti přírodního rytmu.
Člověk je pak např. schopen a ochoten, pracovat v létě stejně, jako v zimě.
Samozřejmě to nemám domyšlené do důsledku, je to v tuto chvíli pouze můj impulzivní pocit.
Proto jak píšu v úvodu - čas, kalendář, letopočet, člověka velmi (psychologicky, ba bytostně) ovlivňuje, a je na tom zvláštní až srandovní, jak snadno lze tyto základní vstupy ovlivnit a dle "potřeby" měnit.
-
Re: Kalendář a souvislosti
9 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pondělí 30.Prosince 2013 21:03:42
když muslimové sledují první záblesk nového měsíce, nedělají nic jiného než židé. Jen si navíc zavedli podmínku, která přikazuje, že nový měsíc musí být viditelný východně od Mekky.
S kalendářem i časem se dá "hýbat" jen do určité míry. Viz jen dočasné zavedení nových kalendářů Francouzskou republikou a Sovětským svazem.
-
Re: Kalendář a souvislosti
10 odpověď odeslal(a) Viktor v Pátek 3.Ledna 2014 19:20:07
http://cs.wikipedia.org/wiki/Astronomick%C3%A9_cykly
pro přehled přidávám i odkaz ně nějaké základní astronomické cykly. Nesouvisí sice přím s kalendářem, ale mohly klidně by mohly.
-
Re: Kalendář a souvislosti
11 odpověď odeslal(a) Viktor v Pátek 3.Ledna 2014 19:29:38
http://www.novorocenky.eu/oslavy-noveho-roku/
Ještě odkaz na počátky Nového roku hlavních současných světových kalendářů.
Mi připadá, že nejpřirozenější je to Jaro, březnová rovnodennost, nebo možná ještě lépe Zimní slunovrat. Čili z tohoto pohledu ty Máyové, ať už to byl či nebyl konec nějakého cyklu, onoho roku 2012 s datem 21.12, byli s tím datem asi nejpřirozenějším datem, věřím.
Samozřejmě, že je otázka, jak by to mělo být na jižní polokouli.
A konečně, kdybych bydlel za polárním kruhem, a půl roku tmy, půl roku světlo, tam je konec roku spojený s cyklem přírodním docela otázka k živé diskuzi.
-
Re: Kalendář a souvislosti
12 odpověď odeslal(a) Jiří v Pátek 3.Ledna 2014 20:27:24
http://vladimir_ladma.sweb.cz/czech/cycles/cycles.htm
Dovolím si také připomenout jednu zajímavou stránku.
-
Re: Kalendář a souvislosti
13 odpověď odeslal(a) Viktor v Pátek 3.Ledna 2014 23:34:20
Díky tomu, že původní Starověký římský kalendář měl jen deset měsíců a začínal 1. Března, což se odráží v anglických názvech některých měsíců, které pocházejí z latiny: Září (September – sedmý), říjen (October – osmý), Listopad (November – devátý), Prosinec (December – desátý), to číselně vlastně vůbec neodpovídá názvům měsíců našeho kalendáře, který je ze Starověkého římského odvozen.
Tedy nás čehúny to tolik trápit nemusí, máme „své“, krásné názvy měsíců (že by zásah obrozenců?) např. k Říjen – věřím, že od říje jelenic na podzim, Listopad – netřeba dodávat nic jen zrnko romantiky, Prosinec – prosit za návrat Slunce?...nevím, možná, ale Slováci, opičící se po anglofonních/ germanofonních celebritách :), jakož i sami tyto anglofonní/ germanofonní celebrující vzory v tom musí mít trochu zmatek.
Pak až kolem roku 713 př. n. l. byly, podle tradice králem Numou Pompiliem, k měsícům v roce přidány leden (Januarius) a únor (Februarius) společně s doplňkovým měsícem Intercalaris neboli jinak Mercedonius.
Zajímavé může být, že pojem Mercedonius pochází od Merce myšleno Wages jakožto mzda (myšleno především úředníků/ konzulů – viz další následující odpověď). V tomto měsíci se Patnáctého (tedy 15.3.) počínal Nový rok, který byl odvozen ode dne, kdy konzulové poprvé vstupovali do svého úřadu...
-
Re: Kalendář a souvislosti
14 odpověď odeslal(a) Viktor v Pátek 3.Ledna 2014 23:56:07
Ještě k předchozímu tedy můžu pro přehled dodat, že Září (September – sedmý) = v reálu devátý, říjen (October – osmý) = v reálu desátý, Listopad (November – devátý) = jedenáctý, Prosinec (December – desátý) = dvanáctý měsíc v roce našeho kalendáře.
K přesunutí počátku Nového roku (konce starého) z měsíce Intercalaris neboli jinak Mercedonius, Patnáctého (15.3.), odvozeného ode dne, kdy konzulové poprvé vstupovali do svého úřadu:
tento Úřední/ Konzulární (latinsky consul, pl. consules, což bylo odvozeno z consulere; česky radit se, rozvažovat) byl zaveden od roku 222 př. n. l., ale roku 191 př. n. l. bylo toto datum přesunuto na 1. leden.
Stalo se tak zřejmě vydáním tzv. Aciliova zákona (Lex Acilia), který zrušil cyklus upravující systém obyčejných a přestupných let a úpravu roku nechal na libovůli pontifiků. Zároveň tedy i změnil datum začátku římského úředního (konzulského) roku. Prvním úředním rokem, který začínal 1. lednem byl rok 190 př. n. l..
Vzhledem k tomu, že podle tohoto roku byly datovány úřední písemnosti a navíc občanský rok byl v téže době ponechán na libovůli pontifiků, získával postupně 1. leden stále větší význam a zatlačoval stále více 1. březen, což byl počátek občanského roku.
V roce 45 př. n. l., kdy Julius Caesar zavedl juliánský kalendář, byl vypuštěn měsíc Intercalaris; 1. leden však byl nadále prvním dnem nového roku. Tento den pak jako první den roku uznávali i raní křesťané.
Představitelé církve však měli k uvedenému datu výhradu, protože nemělo žádný vztah ke křesťanství a navíc se v daný den konaly bujaré slavnosti. Koncil v Toursu roku 567 dokonce prohlásil začátek roku 1. ledna za starý omyl a hrozil těm, kdo se ho budou držet exkomunikací. Protože se však tento zvyk přes několikeré zákazy papežů nepodařilo vymýtit, snažila se církev tomuto dni dát náboženský význam.
Tím se stal svátek Obřezání Páně (Circumcisio Domini).
Uznán jako začátek roku církví byl nejdříve v církevním právu. Do stanovení začátku roku na 1. leden papežem Inocencem XII. roku 1691 byl však ve velké části Evropy za počátek roku považován také 6. leden.
výše lehce upravená citace z Wikipedie ( http://cs.wikipedia.org/wiki/Nov%C3%BD_rok )
PS: pokud tedy lid (prostý) slaví Nový rok, povětšinou nevědíc slaví svátek obřezání ( to mě potěš)
-
Re: Kalendář a souvislosti
15 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 6.Ledna 2014 20:12:24
http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_historick%C3%BDch_v%C3%BDro%C4%8D%C3%AD
Pěkná kalendářová vychytávka.
Stačí kliknout na vybraný den v roce.
-
Re: Kalendář a souvislosti
16 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 7.Ledna 2014 10:03:46
a zrovna 6. ledna 1584 skončila v Čechách platnost juliánského kalendáře. Místo 7. ledna bylo 17. ledna. Zdvihl se pokřik: Uloupili jste nám 10 dnů života.
-
Re: Kalendář a souvislosti
17 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 7.Ledna 2014 18:24:04
To je ale opravdu pěkná stránka! Člověk se nestačí divit, co se kdy kde dělo.
-
Re: Kalendář a souvislosti
18 odpověď odeslal(a) Jiří v Sobotu 11.Ledna 2014 14:32:14
http://www.vesmir.cz/clanek/mayske-datovani-%282%29#pozn1
Bratři Bohmové odvedli velice dobrou práci.
Za pozornost, mimo jiné, stojí toto:
"U dvou mayských dat v Drážďanském kodexu se již dříve předpokládalo, že se týkají viditelnosti Venuše a principů zatmění.
Zjistili jsme, že mayská data zde vytvářejí logicky ucelené skupiny, které se týkají první viditelnosti Venuše po průchodu dolní konjunkcí se Sluncem, kruhového zatmění Slunce, konjunkcí Venuše s Marsem a Jupiteru se Saturnem, heliaktických východů a západů Jupiteru a Saturnu, rovnodenností a slunovratů."
I staří Mayové kladli důraz na heliaktické východy a západy Jupitera a Saturna a jejich konjunkce.
-
Re: Kalendář a souvislosti
19 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Neděli 12.Ledna 2014 23:58:18
Vím, že to patří spíš do otázky 6228 ale myslím, že tady se to taky neztratí. Uvědomil jsem si, že na trojkonjunkci Jupitera a Saturna v r. 7 BC je zajímavé, že proběhla ve znamení stejnojmenném jako souhvězdí, jehož Věk přibližně tou dobou začínal - a zároveň v období uspořádaného pohybu Slunce kolem těžiště sluneční soustavy (viz práce Ivanky Charvátové), které v posledních cca. 5-6 tisíci letech nastává přibližně kolem počátku každého z těchto Věků (chápaných v souvislosti s precesí).
-
Re: Kalendář a souvislosti
20 odpověď odeslal(a) Viktor v Úterý 21.Ledna 2014 15:22:29
Zajímal by mě názor zde na foru přítomných, jaký máte názor na po možnost počítat cyklické (revoluční) horoskopy, kterou nabízí sám Kalendář.
Jde o to, že kalendář má svůj počátek a konec, má své dílčí podčásti, měsíce, týdny, dny. Na tyto okamžiky samozřejmě není technicky problém počítat horoskop(y).
-
Re: Kalendář a souvislosti
21 odpověď odeslal(a) Viktor v Úterý 21.Ledna 2014 15:26:18
Rovnou přidám svůj názor. Z mého pohledu jde o svého druhu hrubý podklad, pozadí proudu času, poplatné té které kultuře. Z tohoto pohledu je takový výpočet pak pro tyto účely tupý, tvrdý, dogmatický a odtažitý (od skutečných dějů přírody).
Což je vlastně možno říci i o kultuře, která kalendář a způsoby takových výpočtů počátků/ konců cyklů a jeho podcyklů takovýmto způsobem vyznává, používá.
Např. náš den, měsíc, rok, začíná vždy přesně o půlnoci. Vždy tedy bude Slunce v takovém horoskopu poblíž IC. Ascendent bude vždy na svém místě vzhledem k jeho ročnímu posunu o cca. jeden stupeň za jeden den.
Zatímco tradiční astrologická technika Revoluce počítaná pro Slunce a Lunu, která má tranzitně dojíti přesně do konjunkce se svou radixovou pozicí, dosahuje tohoto přesného okamžiku vždy v různý čas, i když samozřejmě plus mínus vždy ve stejném daném období (v daném časovém rozmezí), a tak je tedy volnější, přirozenější, živější, poctivější (ve smyslu ne-zjednodušování)...atp.
Už jsem výše v tomto vlákně zmiňoval, a pokud ne pak zmíním nyní, že mi připadá přirozenější (nikoli samozřejmě jednodušší) počátky kalendáře odvozovat od něčeho přirozenějšího ve vztahu k pohybu těla přírody, tedy slunovratů či rovnodenností, východů či západů, pravých půlnocí či pravých polední, novoluní či úplňků.
A tak i přestože je náš kalendář tupý, tvrdý, dogmatický, a odtažitý, nebo řečeno méně ostře - racionalizující, zjednodušující a mechanizující, nebo v tom nejlepším možném případě snad velkoryse sociální, jsem přesvědčen, že je možno na jeho mezní okamžiky počítat horoskop, a to s výpovědní hodnotou související s výše popisovaným.
O tom, že kalendář se svou matricí pro představu a chápání času, vlastně vychovává či formuje jeho uživatele, podmiňuje jejich životy, jejich styl či systém uvažování a chápání vnější situace jsem se už také zmiňoval a přidám, že jsem přesvědčen, že toto podmiňování probíhá opět ve smyslu výše naznačeném.
-
Re: Kalendář a souvislosti
22 odpověď odeslal(a) Viktor v Úterý 21.Ledna 2014 19:24:01
Ad 20 a 21 ještě pro úplnost dodám, že pokud by počátky/ konce roku byly v souladu, synchronu s podle mě přirozeným rytmem Slunovratů (event. Rovnodenností), pak byl by Novoroční horoskop, jakož i další podcyklové odvozeniny, klasickou astrologickou technikou - Ingresů.
-
Re: Kalendář a souvislosti
23 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 22.Ledna 2014 00:50:41
každý kalendář je konstrukt, je to určitý model, který má své rozpory, nedostatky.
píšete Viktore:
"že mi připadá přirozenější (nikoli samozřejmě jednodušší) počátky kalendáře odvozovat od něčeho přirozenějšího ve vztahu k pohybu těla přírody, tedy slunovratů či rovnodenností, východů či západů, pravých půlnocí či pravých polední, novoluní či úplňků."
Jak chcete "přirozeně" sladit přesné časy slunovratů a rovnodenností např. s novoluními, tzn. sladit solární a lunární kalendář jinak než se to dosud dělalo.
-
Re: Kalendář a souvislosti
24 odpověď odeslal(a) Jiří ve Středu 22.Ledna 2014 01:02:57
Solární kalendář nezohledňuje pozici Luny, takže se jedná pouze o přibližné ingresy Slunce. Pokud se nemýlím, tak v našem současném gregoriánském kalendáři k nim dochází cca v průběhu tří dnů po dvacátém dni v měsíci.
Domnívám se, že energetickou situaci lépe vystihuje solilunární kalendář, který bere do úvahy vzájemnou pozici Luny a Slunce.
Nicméně astrologická funkce kalendáře je nepopiratelná. Sedmici dnů přiřazených k jednotlivým chronokratorům si netroufl porušit ani papež Řehoř ve své Bule Inter Gravissimas, kterou v roce 1582 zavedl gregoriánský kalendář.
Po čtvrtku 4.října následoval pátek 15.října.
-
Re: Kalendář a souvislosti
25 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 22.Ledna 2014 01:40:13
jenže v praxi se potvrdilo, že potřebujeme i delší pravidelné časové úseky než je měsíc, tedy"roky" a to zanedbávám diference v délce soli-lunárních měsíců, které jsou řádově v hodinách, oproti nimž je solární strukturace pravidelnější.
-
Re: Kalendář a souvislosti
26 odpověď odeslal(a) Jiří ve Středu 22.Ledna 2014 08:31:56
Připomínka roků, Pavle, je velmi správná, protože i roky mají své chronokratory.
-
Re: Kalendář a souvislosti
27 odpověď odeslal(a) Jiří ve Středu 22.Ledna 2014 11:03:17
Co se diference v délce soli-lunárních měsíců týká,
měl jsem za to, že diskutujeme vztah a využitelnost kalendáře k astrologii a tam je diference řádu hodin zanedbatelná.
Ostatně i gregoriánský solární kalendář svými přestupnými dny švenkuje okolo přesných hodnot.
-
Re: Kalendář a souvislosti
28 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 22.Ledna 2014 12:25:41
no jasně Jiří, většina jevů nemá stabilní hodnotu a ty které ji mají, ji mají jen díky tomu, že nemáme dostatečně dlouhou serii měření.
Vše je v pohybu neb vše je ve vztazích.
Gregoriánská reforma probíhá kontinuálně.
Vše na čem spočine lidské oko, vše co se člověk pokusí popsat, ztrácí v tom okamžiku svoji přirozenost. Definice ovlivňuje jev. Čas vznikl v okamžiku, kdy jsme ho začali měřit.
-
Re: Kalendář a souvislosti
29 odpověď odeslal(a) Jiří ve Středu 22.Ledna 2014 13:21:08
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98%C3%ADmsk%C3%A1_datace
Slovo kalendář zřejmě souvisí s kalendami, kterými v Římě začínal měsíc neb se objevil nový srpek měsíce.
Oproti tomu Idy určovaly polovinu měsíce - úplněk.
Nony zase čtvrti měsíce.
-
Re: Kalendář a souvislosti
30 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 22.Ledna 2014 13:29:18
zajisté je to tak s těmi kalendami a kalendářem.
Doporučuju otevřít Rukověť křesťanské chronologie od Gustava Friedricha, kniha podává vynikající přehled dějin kalendáře nejen našeho.
-
Re: Kalendář a souvislosti
31 odpověď odeslal(a) Jiří ve Středu 22.Ledna 2014 17:41:12
Chtěl jsem jen poukázat na to, že Luna v kalendářích hrála a hraje velkou roli.
-
Re: Kalendář a souvislosti
32 odpověď odeslal(a) Jiří ve Středu 22.Ledna 2014 18:03:26
http://www.astrologer.com/aanet/pub/journal/picatrix.html
Řekl bych, že odtud je jen krůček k lunárním stanicím.
-
Re: Kalendář a souvislosti
33 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 22.Ledna 2014 19:39:54
to máš Jiří pravdu
Slunce, Luna, Slunce a Luna, Slunce a Venuše
to jsou základní vztahy, nad kterými jsou postaveny kalendáře
-
Re: Kalendář a souvislosti
34 odpověď odeslal(a) Viktor ve Středu 22.Ledna 2014 22:16:15
Ad 23) dobrá otázka pane Turnovský :) resp. vůbec jsem o tom neuvažoval, přestože by to bylo třeba uvážit, pokud by pocit, že je dobré takovou „cyklickou evidenci času“ těmto požadavkům solárních a lunárních „kritických bodů“ uzpůsobit.
A teď hned, bez nějakého delšího promýšlení (které si takový Kalendář zajisté zaslouží) mě napadá, že by mi nevadilo roční cyklus uvažovat jako Solární a k tomu zvlášť měsíce jako Lunární. Systém jak chápat souladně oba dva a přesto zvlášť by se snad našel, možná jde jen o zvyk.
Nu a když lidé tolik milují ty svaté věci, pak v případě, že by se Solární a Lunární rok sešli ve stejný den, by mohl být takový den uctíván jako převelmi posvátný…Ale i bez drobní ironie, byl by to určitě den významný.
Možná bych také našel inspiraci v kalendářích, které už fungují, nebo někdy fungovaly v historii…
Ale můj cíl bylo apriori - hledat odpověď, jaký význam lze přikládat horoskopu Nového roku, který vychází ze Starořímského kalendáře začínajícího 1.1. po půlnoci.
Druhý cíl - bylo pouvažovat nad tím, co a proč vedlo k tomu, že začátek roku začíná tohoto 1.1.
Jde mi samozřejmě o hledání významu.
Je jasné, snad, že Počátek cyklu je jeho základem, nejdůležitějším okamžikem, možná dokonce záležitostí existenční/ bytostnou. Možná že bez (svého) počátku žádný cyklus být nemůže být vůbec. A když jsme v otázce o kalendáři – tak možná ani kalendář být bez něj (počátku) nemůže. Nebo aspoň ne tak jak je naše mysl uvyklá.
A třetí cíl - bylo pouvažovat nad tím, co by bylo tím nejpřirozenějším sledováním (popisováním pro mnohé světské účely) času – protože jsem přesvědčen, že jen to co je přirozené, je v souladu a je možno pak mluvit o Ráji na zemi a nečekat na ty posmrtné. Dokonce se o něčem podobném zmiňoval i jeden z nejvýznamnějších „moudrých“ Lao-c'.
A nemusím nutně mít Slunovrat či rovnodennost, tento požadavek bych měl v oblibě asi hlavně jakožto astrolog, tedy možná řže jen rozmar astrologa. Nevím.
........................
Ale ohledně toho „našeho“ roku.
Pokud to dobře chápu, původní počátek roku Starořímského kalendáře 1.Března není špatná volba. Vidím to jako dobrý a dostatečně přirozený začátek Roku. Jaro ťuká na dveře, seje se, vyráží se do práce a to nejen na polích, zima už dává sbohem, teplo (lidské, živočišné, životadárné) počíná hřát atd. Počátek života. (Tedy aspoň relativně – pouze z pohledu fyzického těla tady na planetě Země).
Ovšem počátek úředního/ konzulárního rok (asi tedy byly v té době dva systémy počítání roku – jeden pro lid a druhý pro úřední procesy ?) byl kvůli nějakým okolnostem, mě stále ne příliš jasným, dodatečným vkládáním měsíců a přesouváním změněn na 1.1. a tento úřední rok (že by i úředníci najednou místo v březnu začali nastupovat do svých úřadů v lednu ?) a postupem času tento úřední rok převážil lidský/ občanský rok (začínající v přirozenějším termínu březnu) a tak začal být používán Nový rok 1.1.
Z tohoto pohledu, tento konstrukt datace času a průběhu roků v počátku od 1.1., považuji za příliš velký a násilný.
Vždyť co je přirozeného či normálního, nebo prostě aspoň jen rozuměně opodstatnitelného ukazuje na nějaký počátek v tomto termínu ?
-
Re: Kalendář a souvislosti
35 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 23.Ledna 2014 02:02:28
řadu Vašich otázek by pane Váňo odpověděla ona výše zmiňovaná Rukovět.
Tam se např. dočeteme, že Caesar zvolil za počátek "svého kalendáře" rok 45 před Kr. tj rok -44 protože se blížilo novoluní. Konjunkce Slunce a Luny nastala 2. 1. roku 45 před Kr. (-44) přibližně ve 2 hodiny v noci místního času.
-
Re: Kalendář a souvislosti
36 odpověď odeslal(a) hanka ve Čtvrtek 23.Ledna 2014 08:54:10
Re 35:
Dík za to upozornění na správný zápis, nevím, zda to tady už bylo přesně a výslovně řečeno, že zápis:
-44 se už neuvádí s žádným dalším doplněním, a znamená, že jde o astronomický letopočet, zatímco když jde o zápis historického letopočtu, který nepočítá s "rokem nula", pak tentýž rok se zapisuje 45 př.n.l nebo 45 př.Kr. či 45 BC.
-
Re: Kalendář a souvislosti
37 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 23.Ledna 2014 11:20:45
není zač
měli bychom v tom mít pořádek
-
Re: Kalendář a souvislosti
38 odpověď odeslal(a) Viktor v Pátek 24.Ledna 2014 22:19:21
Děkuji Vám za nápovědu pane Turnovský. I když jen na jednu z mé řady otázek :)
Nejvíce mě zajímala otázka, názor druhých na možnost počítání horoskopů pro klíčové okamžiky kalendáře (tedy počátek roku, měsíce, dne…), protože kalendář a jeho každoročně se opakující, tedy cyklický průběh, může suplovat či napodobovat Sluneční pochod zvěrokruhem, protože je na něm založen.
Pro úplnost odpovědi na tu jednu z řady mých otázek – tedy co a proč vedlo k tomu, že začátek roku začíná tohoto 1.ledna - je vhodné dát dohromady informace z Bédova rozcestníku (pokud tedy je odkazem na tu rukověť myšleno Bédovo rozcestník) a Wikipedie.
Ve Wikipedii je Nový rok v termínu 1.leden. zaveden Gaiem Aciliem – ale jakožto počátek Úředního roku. Tedy nejspíš potvrzení, že byly dva kalendáře (úřední a občanský). Ten úřední byl odvozen od vstupu úředníků (konzulů) do úřadu. Zdá se že úředníci začali na povel Gaia Acilia vstupovat do práce na místo původního 15. března už od 1.ledna. Proč ale ta změna, a jestli skutečně začali nastupovat do úřadu už v zimě, nežli před tím zjara, nevím. Úřední rok pak prorůstal mezi lid a začal zatlačovat občanský rok. Takže později César, při své organizaci reformy kalendáře rovnou definitivně uzákonil pouze jediný termín pro počátek roku, tedy ten který byl Aciliem určen pro úřední rok, tedy ten 1.leden.
Tedy zdá se být jisté, že skutečně za termínem počátku Nového roku, který dnes používáme, stojí nepřímo Acilius, ale nejvíce, oficiálně a definitivně nejvyšší velekněz a největší imperátor (nebo přesněji spíše predátor ? ) Julius Caesar. Ten rozhodl, že upřednostní úřední verzi počátku kalendářního roku, před občanskou, lidskou a věřím i přirozenější.
K jakému termínu vztahoval on (César) letopočet svého kalendáře nevím jistě, nejspíš k založení Říma (jednoho ze tří současných bratrských hlavních center, ze kterého je podnes ovládána většina světového dění), tedy údajnému roku 753 před počátkem Gregoriánského kalendáře.
Je to však jedno, obzvlášť pro mé otázky, které hledám, stejně ho pak se svým termínem počátku letopočtu trumfli muži v kutnách - kázající druhým chudobu, ale sami si žijící lehce a topící v bohatství, kázající druhým lásku, ale sami pobivší a umučivší tisíce a nejspíš stotisíce až miliony lidí, kázající o vztazích mezi mužem a ženou i jejich sexualitou, ale sami se tomuto zdaleka vyhýbající atd. (takové drobné paradoxy, nejspíš způsobené zapeklitostí duchovního života, složitější než si umí mé Vědomí vůbec představit).
Termín počátku Nového roku se zmiňovaným mužům v kutnách změnit už ale nepodařilo, i když remcali dost (ledaskomu za uznávání 1.ledna jakožto počátku Nového roku vyhrožovali, možná i za to sem tam někoho i upálili, láska prý že si obětí žádá), ale protože jim to přeci jen nedalo, ta si aspoň k tomuto termínu připsali ritualizující poznámečku – 1.leden = Den obřezání páně, resp. později Den matky boží a Svátek pojmenování Ježíše (všechny významy směřují podle mého cítění k ujištění, že spasitel musel nutně přináležet k rodu/ rase privilegovaných, počatých na rozdíl od běžných z neposkvrněnosti, a tím tedy nadřazených a nedosažitelných prostým lidem, obřezání navíc na nutnost manipulace se sexuální energií a odkaz na údajný královský rod Davidův - a pojmenování Ježíše, je odkazem na to samé z druhé strany, jen méně okatě - dle zápisu evangelisty Lukáše tvářícího se, jakoby snad byl u porodu Ježíše, se pojmenování páně odehrálo zároveň s obřezáním. Navíc prorokovaný mesiáš se měl jmenovat Emanuel, takže pro ujasnění - tohle je mesiáš, jen byl trochu jinak pojmenovaný, to nevadí, a bylo to přesně na Nový rok, který ustanovil sám César).
-
Re: Kalendář a souvislosti
39 odpověď odeslal(a) Viktor v Pátek 24.Ledna 2014 22:38:04
http://cs.wikipedia.org/wiki/Beda_Ctihodn%C3%BD
Protože v odpovědi číslo jedna a vůbec byl zmiňován Bédův rozcestník věnovaný "našemu" (tj. vatikánskému) kalendáři resp. letopočtu a všemu možnému co se k němu vztahuje, který je vytvořen v duchu odkazu na práci pana Bédy, nebude od věci ho více přiblížit - viz. Wiki odkaz.
-
Re: Kalendář a souvislosti
40 odpověď odeslal(a) Viktor v Pátek 24.Ledna 2014 22:48:25
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kalend%C3%A1%C5%99
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kalend%C3%A1%C5%99
A ještě jeden myslím pěkný tématický odkaz z wikipedie
-
Re: Kalendář a souvislosti
41 odpověď odeslal(a) Jiri v Pátek 24.Ledna 2014 22:51:18
"proč je čas uváděný pro vložení otázek/ odpovědí odlišný od reality"
Řekl bych, že to je otázka na webmastera těchto stránek, pana doktora Žáčka.
Podle mého skromného mínění asi přestal fungovat nějaký skript pro synchronizaci času tohoto webu.
Hodiny v PC, bohužel, jdou poměrně dost nepřesně a je třeba je pokud možno každodenně synchronizovat s časovým etalonem.
-
Re: Kalendář a souvislosti
42 odpověď odeslal(a) Viktor v Sobotu 25.Ledna 2014 22:21:04
Třeba se to k panu Žáčkovi jednou donese a podaří se napravit.
Ono se z toho určitě nestřílí, jen zrovna na astrologickém foru je to trochu zajímavé. Ale jak známo kovářovic kobyla chodí bosa. Možno podotknout, že zase někteří tvrdí, že koně (kobylu) netřeba okovávat. Dokonce že je to pro něj škodlivé. Že kůň(kobyla) rád(a) chodí bos(a). Ale pak zas jiný, že prý pokud má kůň (kobyla) pracovat pro člověka a pohybovat se v místech pro něj(ní) ne úplně přirozených, tak že je to zas jinak. Pak babo raď.
-
Re: Kalendář a souvislosti
43 odpověď odeslal(a) Viktor v Sobotu 25.Ledna 2014 23:24:55
Efekt používání kalendáře je pro lidskou psychiku, lidské podvědomí (návyky) silně formující - i přestože jeho účel je v základu určen „jen“ k evidenci a orientaci v čase, a z toho vyplývající možnost organizace lidské činnosti - ať už v pohledu cyklickém (především každo-ročním) nebo lineární (přímý průběh času od minulosti po budoucnost).
Pokud jde o roční – tedy cyklický význam pro evidenci, orientaci, organizaci, je důležitý zejména pro rozličné lidské práce, především zemědělské a bioenergetické (potrava a znalost klimatologických fází včetně slunečního vlivu je v podstatě to jediné na čem je člověk z hmotného prostředí závislý), ale i jiných činností od nich většinou odvislých.
Takový důsledek kalendáře je sice také formující/ spolu-utvářející (každoročně učí člověka co je dobré a výhodné v daný okamžik učinit), a pokud je v souladu s přirozenými procesy, přírodními a z přírody odvozenými, je takový formativní účinek také přirozený.
Lineární časová evidence, tedy časový pohyb od PŘED po PO, slouží pro evidenci historie a plánování (prognoze) budoucnosti.
Tento význam kalendáře je pro člověka také formující – tedy také spolu-utváří lidskou psychiku, tedy v představě o průběhu času, a času jako takového, a myslím, že vůbec nelze s jistotou tvrdit, že je formující přirozeně. Průběh času je totiž relativní jako čas sám. Ale budiž, protože toto je nesnadná záležitost. Osobně věřím, že žádný čas neexistuje, aspoň ne pevně daný.
Ovšem je zde ještě třetí formující/ utvářející význam a důsledek a ten je náboženský potažmo ideologický.
Tento význam kalendáře nelze v žádném případě spojovat s přirozeností (lidskou přirozeností je svoboda resp. svobodný přístup a spojení s kosmickým multidimenzionálním zdrojem vědomí).
Náboženství a další ideologické kliky včetně politických, prosazující vlastní mocenské (a sobecké) zájmy, tohoto formujícího efektu vždy využívali a využívají.
Cyklicky se opakující termíny především různé svátky, glorifikující vybrané události, osoby, myšlenky jsou pomocí začlenění do kalendáře dokonalou ritualizací, jsou oficiálně označeny, zvoleny a ustanoveny jako ty správné, pravé a nejlepší kulturní VZORY vhodné k následování. Jsou k tomu s náležitou rituální muzikou zhmotňovány např. stavěním soch, staveb, prováděním rozličných ideologických úkonů, pojmenováváním kde čeho atd. a jsou tak více méně úspěšně implantovány do lidského podvědomí.
Samozřejmě že i počátek kalendáře (letopočtu), který se vztahuje spíše k lineárnímu času než cyklickému je samozřejmě velmi až mimořádně významným ideologickým mementem.
Je pak jasné, proč především církve, mají klíčové fáze (termíny) kalendáře, které často vycházejí z přirozených fází přírodních/ kosmických, a které je možno z jistého pohledu považovat za energeticky mimořádně významné (nabité), vždy obsazeny a proč se tolik snaží přidávat termíny další, nové, reagovat na občanské termíny (viz. např. 1.leden = obřízka páně či den matky bož...atd) a dokonce se snaží jimi vyplnit pokud možno celý (občanský) rok.
Ideologická výchovná nauka, tedy výplach původně svobodného lidského mozku (či lépe vědomí) a jeho následné vyplnění novým a ideologicky správným programem – cíl vší ideologie, je tak realizován pomocí užití kalendáře.
-
Re: Kalendář a souvislosti
44 odpověď odeslal(a) Jiří v Sobotu 25.Ledna 2014 23:34:00
"cíl vší ideologie, je tak realizován pomocí užití kalendáře."
Asi proto soudruzi nevystřelili z Aurory v listopadu ale už v říjnu...
-
Re: Kalendář a souvislosti
45 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Sobotu 25.Ledna 2014 23:55:32
http://www.rezonance.cz
1. leden byl zvolen za počátek roku proto, že navazoval na několikadenní slavnosti obnovy obnošeného času - saturnalie.
-
Re: Kalendář a souvislosti
46 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 26.Ledna 2014 12:07:35
Je zajímavé, že nejen čínský kalendář, ale i židovský kalendář je solilunární.
-
Re: Kalendář a souvislosti
47 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Neděli 26.Ledna 2014 12:19:04
muslimský též
-
Re: Kalendář a souvislosti
48 odpověď odeslal(a) hanka v Neděli 26.Ledna 2014 12:53:13
Muslimský kalendář je solilunární?
Vždy nás učili, že pouze lunární, protože je zakázáno vkládat cokoli přestupného, takže muslimové mají od stanovení svého počátku (7. stol.) napočítáno daleko více let, než co máme napočítáno od té jejich doby my. Právě proto, že mají dvanáct měsíců a nic víc.
Jak to tedy je?
-
Re: Kalendář a souvislosti
49 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 26.Ledna 2014 13:53:09
http://www.kalendar.info/datacs/calendar/calislam.php?session
Současní muslimové používají čistě lunární kalendář, proto také jejich postní měsíc Ramadán postupně putuje celým rokem.
-
Re: Kalendář a souvislosti
50 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 26.Ledna 2014 14:06:17
Solilunární byl pravděpodobně i kalendář starých Keltů, ale bohužel se o něm ví jen málo.
Ústřední body keltského kalendáře - Beltine, Lugnasad, Imbolc a Samain - jsou spojeny se středy znamení Býka, Lva, Štíra a Vodnáře, přičemž je známo, že ctili úplněk.
-
Re: Kalendář a souvislosti
51 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 26.Ledna 2014 14:44:09
Změna původně solilunárního muslimského kalendáře na čistě lunární mi evokuje u nás násilně a zbytečně zavedený letní čas.
Kdykoli se dostane k moci rigidní pitomec, je zle...
Ale zpátky ke kalendáři.
Indové rozdělují měsíc na 30 dílů tzv. tithis a rozlišují světlou polovinu měsíce "Šukla pakša" - od novu k úplňku a tmavou polovinu měsíce "Krišna pakša" - od úplňku k novu.
-
Re: Kalendář a souvislosti
52 odpověď odeslal(a) hanka v Neděli 26.Ledna 2014 16:28:09
Nechci být moc hnidopišská - přesto se o předchozím kalendáři arabském, který byl solilunární (nebo lunisolární?), se asi nedá hovořit jako o "muslimském" či "islámském", anebo ano?
-
Re: Kalendář a souvislosti
53 odpověď odeslal(a) Viktor v Neděli 26.Ledna 2014 16:31:17
S těmi Saturnáliemi se to zdá být reálné sice s výhradou či nejasností. Dohledal jsem, že původně to byl pouze jednodenní svátek slavený 17.12. (k tomu mě mimo jiné mě zaujalo, že v tento den byl odvysílán první díl kresleného seriálu The Simpsons – „revolučního“ roku 1989, který si dělá „srandu“ z kde čeho – viz. možná souvislost s oslavami Saturnálií, a je téměř jistě dílem zasvěcenců tajných společností - když mimo jiné další např. o plánované demolici tzv. Dvojčat 911 v NYC Bárt s Lízou Simpsonovic věděli už téměř 3 roky předem – což komentovali slovy So much fun).
Mimo jiné se také narodil nynější papež František Bergoglio. Tak dobrý (vzhledem k těm Saturnálijským taškařicím)
K prodloužení, protažení oslav Saturnálií až do 30.12. došlo až někdy v roce 45 PO kristu tj. n.l., ale k přesunu počátku úředního roku na 1.leden došlo v roce 191 př.n.l. resp. reformátor kalendáře César zemřel o 100 let už před tímto termínem prodloužení Saturnálií.
Ale i tak je to docela dobře přijatelné. Saturnálie se mohly slavit i před tím déle než jen ten 1 den, ale třeba neoficiálně. Vždyť takové „super“ oslavy musely být velmi oblíbené. Navíc Saturn, pojídač dětí, je v různých tradicích přisuzovaný symbolice ďábla či satana, který je mocenské elitě vždycky blízký. Už jen doladit, proč Saturnálie zrovna 17.12. a z čeho vychází daný způsob oslavy (copak volení krále popíjení vína je jasné, jde o oblíbený odkaz na sluneční symboliku, křesťanskou révu, ale co ta výměna rolí panstva a vazalů a tolerance nevázanosti a nekázně ? že by to odkazovalo na představu, že Zlatý věk/ aenon má být blízký anarchii, revoltě proti řádu ? )
Ohledně čínského kalendáře ve Wikipedii píší, že tam používají normálně Gregoriánský kalendář, a ten tradiční tzv. lunární je spíše určen na evidenci a určení svátků, zejména začátek roku.
Na židovském je zase pěkné to, že je možné se z jeho letopočtu dozvědět kdy byl stvořen svět. Taková jistota ohledně našeho vzniku je uklidňující a užasná.
To podle zednářů a jejich kalendáře - tzv. Anno Lucis (zednáři velmi holdují symbolice světla, nejčastěji v podobě pochodně a slunce, potažmo světlonoše - LUCIfera, proto jeho sochu umístili všude možně, včetně budovy české národní banky) k počátku světa prý došlo o drobínek dříve, a to roku 4004 př.n.l. Je to také termín korespondující zhruba s „příchodem“ Sumeru, kolébky (e,din) stvoření člověka (dělníka, sluhy =Lu), který byl namixován (Lu.Lu) z prachu země (tit resp. ti.it) a potažmo všeho náboženství a nastavení vzorů - nejmocnějšího nástroje k usměrňování (stvořených) lidí.
Ovšem u nich je numerologická souvislost s tímto datem (termínem) očividná, čtyřka je číslo hmoty, materiálna která jej jim „bohem“ zdrojem života – proto jejich snahy být mistry ve stavění hmoty a ultra mechanické racionality - a 2 x čtyřka je jejich oblíbený symbol osmicípé hvězdy, hvězdy Inanny, Ištar, a nesčetných dalších variací těchto bohyň, Venuší-Jitřních hvězd Luciferek, jinde znázorňované v symbolu tzv. maltézského kříže. Jde o odkaz na posun hlavních os slunečního kříže tvořeného slunovraty/ rovnodennostmi a sním souvisejících pohyb věků/ aeonů a tím i blížící se zlatý věk (zde možná souvislost s těmi Saturnáliemi – tj. v odkazu na Saturnský „zlatý“ věk/ aeon).
-
Re: Kalendář a souvislosti
54 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 26.Ledna 2014 16:37:02
Ve výše uvedeném odkazu se píše toto:
Před působením proroka Mohameda měli Arabové lunisolární kalendář, kdy měsíce měly střídavě 29 a 30 dnů. Čas od času se vkládal přestupný měsíc. Korán jej však zakázal, a to v deváté súře zvané „Lítostná“:
Korán - kniha Alláhova „Hle, Alláh stanovil dvanáct měsíců, v knize Alláhově od toho dne, kdy stvořil nebe a zemi. Čtyři z nich jsou posvátné. Taková je pravá víra. Proto se na nich neprohřešujte a bojujte proti všem modloslužebníkům, tak jako oni bojují proti várn, a vězte, že Alláh je s těmi, kdo jsou bohabojní. Hle, přestupný měsíc šíří bezvěrectví. Jím jsou nevěřící uváděni do zmatku. V jednom roce ho uznávají a v jiném roce ho vynechávají, aby vyrovnali počet Alláhem posvěcených měsíců, a dovolují tak to, co Alláh zakázal Libují si ve svém zlém konání a Alláh za to nechá nevěřící na holičkách.”
Ergo kladívko zřejmě před vznikem koránu existoval v zemích arabského světa arabský solilunární kalendář - můžeme se domnívat, že podobný, jako mají dodnes Židé, bratři Arabů, po zavedení koránu už jen lunární.
-
Re: Kalendář a souvislosti
55 odpověď odeslal(a) hanka v Neděli 26.Ledna 2014 16:44:53
Jo, to jo, před působením proroka Mohameda to bylo, tedy to nebyli muslimové, co měli lunisolární (solilunární) kalendář.
-
Re: Kalendář a souvislosti
56 odpověď odeslal(a) Viktor v Neděli 26.Ledna 2014 18:16:47
http://www.castraromana.cz/Saturnalie.html
http://www.castraromana.cz/Saturnalie.html
Tak jsem ty saturnálie dohledal ještě trochu více. Ve zde uvedeném odkaze je psáno že už Cicero (3. ledna 106 př. n. l. Arpinum – 7. prosince 43 př. n. l. Řím) se prý zmiňuje o sedmi dnech. Je tedy možno předpokládat, že tyto slavnosti musely být velmi oblíbené, vždyť chlastat víno, dělání si čehokoli co se komu zachce a nemít žádné pány – po tom přeci lid velmi touží.
Neví tedy zatím proč 17.12., když Slunovrat je 20-21.12. ale dá se předpokládat, že se slunovratem souvisely.
Nový rok, 1.ledna byl tedy zvolen po vystřízlivění z těchto oslav.
Je jasné, jak pro mě typicky podezíravě popisuji v odpovědi výše, že když dáte lidu možnost oslav, je to pro ďábla, který jak známo nikdy nespí (na rozdíl od po radosti a volnosti toužícího prostého lidu), nejlepší příležitostí k organizaci plánů nastolení totalitní vlády, kontrole a k jeho hře moci. Zednářské heslo Ordo ab chao (pořádek z chaosu) zobrazován pod dvouhlavým (dualitu glorifikujícím) orlem (drakem, hadem, ptákem fénixem) je k takovým okamžiků oslav jako stvořené.
Je také jasné, že tradiční úkony v naší kultuře o Vánocích včetně narození Ježíška jsou jen a pouze ! recyklovanými rituálními svátky, které jsou předávány z po generace a přes mnohé národnosti i s jejich nesčetnými, v jádru však totožnými ! (slunečními) božstvy. Už tomu tak od sumeru, kde roli Ježíše hrál babylonský Tammuz, syn panny Semiramis )zobrazována jako holubice = duch?), sumerský Dumuzi syn Inanny. Tato společnost spolu s Nimrodem pak dává onu slavnou „Niceskou“ „svatou“ trojici (Tammuz a jeho syn Nimrod byly jednou osobou).
O saturnáliích lidé nosily Frygijskou čapku, se kterou je zobrazováno mnoho slunečních božstev jako např. Mitra, Atria, Apollon, Paris trojský atd., která má představovat revoltu, veselí a nespoutanost, dodnes nosí vánoční americký Ježíškův dablér - sluneční hrdina Santa Klaus.
-
Re: Kalendář a souvislosti
57 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pondělí 27.Ledna 2014 14:22:10
Santa Klaus je sv. Mikuláš, který se vyznačuje charitou, neboť dal chudákovi polovinu svého pláště.
Saturnálie se původně slavily pouze 1 den a jak jste správně zmínil, obliba tohoto svátku si vymohla jeho několikanásobné prodloužení, čímž byl symbolicky dorovnáván rozdíl mezi solilunárním a solárním rokem.
-
Re: Kalendář a souvislosti
58 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 27.Ledna 2014 15:50:00
Toť otázka, protože by se muselo jeden rok slavit deset dní, druhý rok dvacet dní a třetí rok žádný den.
Spíš to vypadá na dorovnání těch pěti "přebytečných" dní, které jdou jaksi nadpočet snad někdy původní délky roku 360 dní...
-
Re: Kalendář a souvislosti
59 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 27.Ledna 2014 20:13:31
http://www.matrix-2012.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1247:rok-o-360-dnech&catid=62:historie&Itemid=86
Pro připomínku...
-
Re: Kalendář a souvislosti
60 odpověď odeslal(a) Slovanský kalendář neboli Koladův dar ve Středu 30.Dubna 2014 23:13:37
http://vedy.sk/sk/slovansky_kalendar.php
http://vedy.sk/sk/slovansky_kalendar.php
-
Re: Kalendář a souvislosti
61 odpověď odeslal(a) Kruholet ve Středu 30.Dubna 2014 23:21:17
-
Re: Kalendář a souvislosti
62 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 1.Května 2014 15:29:33
http://www.rezonance.cz
dorovnání rozdílu 5 dnů mezi 360 a 365. Tak jsem to Jiří myslel, ale nedbale formuloval
-
Re: Kalendář a souvislosti
63 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 2.Května 2014 16:51:16
Nedá mi, abych v určité obměně nezopakoval, co jsem zde před několika měsíci napsal na adresu jednoho z tehdejších přispěvatelů:
Kdyby si někteří politici přečetli nejeden ze zdejších příspěvků, co víc by si mohli přát. Hle, oni se mezi sebou kvůli nám hádají, sami od sebe, dobrovolně! Ruce by si zamnuli všichni, ať už se jedná o výtečníky zleva, zprava, z východu, ze západu, ze strany polední či půlnoční. Takže to, na co se odkazuje re 111 bych si dovolil modifikovat:
Každý podle JEJICH psychopatií.
-
Re: Kalendář a souvislosti
64 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 2.Května 2014 16:52:44
To samozřejmě patřilo do 6254, inu - co se dá dělat.
-
Re: Kalendář a souvislosti
65 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pátek 2.Května 2014 21:29:45
vidím Ondřeji, že už nám oběma tyhle hrátky lezou krkem. Přistihl jsem se, že už si nekupuju ani čtvrteční Právo kvůli Salonu, ani A2, ze zpráv na Právě dnes čtu už jen titulky.
Dostal jsem se samovolně do stavu, který požadoval Kršnamúrti, když ve 40. letech zaprovokoval: měla by vás zajímat válka, která se děje ve vás
-
Re: Kalendář a souvislosti
66 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Sobotu 3.Května 2014 00:40:35
To je trefně řečeno, Pavle. K tomu se nedá nic přidat ani tomu ubrat. Snad jen vyslovit naději, že dobrodružství - která dávají životu příběh, barvu a šťávu - jsou možná i bez těch válek, o kterých Krišnamurti mluví.
-
Re: Kalendář a souvislosti
67 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Neděli 4.Května 2014 20:35:16
Přece jen mi to nedá, abych se ještě nevyjádřil k re 65, neboť se zde cítím jako na jakési křižovatce, navíc jako to Z k tomu. A nejsem si jist, kudy se dát dál, jmenovitě zda mlčet či nemlčet k ukrajinské krizi:
Třeba takový Martin L. King, Jan Hus, možná i Nepomucký, mnozí další a konečně i rabbi Ješua zůstali věrni pravdě až do té míry, že se stala mečem. A nebylo to proto, že by v sobě řešili vnitřní válku.
Nemyslím si, že bychom na tomto Fóru změnili svět, ale nějaký význam z hlediska názorového tříbení, podloženého alespoň částečně astrologickým jazykem, zde snad zůstal zachován
-
Re: Kalendář a souvislosti
68 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 5.Května 2014 08:45:01
Nu, vždyť se to v současné době jen hemží samými kvadraturami a opozicemi...
-
Re: Kalendář a souvislosti
69 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pondělí 5.Května 2014 20:18:19
Ano, to je pravda. Koneckonců to patří k tématu této otázky. Já se s načatým tématem vracím zpět do ot. č. 6254.
-
Re: Kalendář a souvislosti
70 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Středu 7.Května 2014 09:34:53
doplnění k re 65-67: zkusím to říct jednodušeji. Tak jako se vnitřní konflikt může promítnout do vnějšího a porušit tak vnější soulad, může vnější indiference a neutralita probudit konflikt vnitřní, který pak, neovládnut, často vyhřezne na místě zcela nepatřičném.
-
Re: Kalendář a souvislosti
71 odpověď odeslal(a) el ve Středu 7.Května 2014 13:00:35
Když se návštěvníci ptali Maharišiho nástupce Nisargadatty Maharádže, proč se vůbec nezajímá o svět, o čínsko-indickou válku, útlak v Tibetu, bídu a hlad ve světě i v jeho okolí, odpověděl zhruba v tomto smyslu: „Zajímám. Ale mé reakce jsou jiné než vaše. Chcete léčit tento nemocný svět..., ale tak dlouho, dokud se lidé budou považovat za omezené individuální osoby, tak dlouho se budou bát o sebe, tak dlouho budou sobečtí, chtiví a agresivní, a potom hrůzy, o kterých zde mluvíte, se budou pořád opakovat, tak jako předtím, jen v jiné podobě. Tak dlouho, dokud se lidé budou ztotožňovat jen se svými individuálními já, tak dlouho bude stejný i svět a dění v něm. Já dělám všechno, co mohu, abych překročil svoji osobní totožnost a přebýval co nejdéle v nadosobním stavu. A zároveň k tomu inspiroval pár dalších lidí. A to je tak asi všechno, co s tím vším mohu dělat.“ odpověděl Maharádž.
-
Re: Kalendář a souvislosti
72 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 7.Května 2014 13:23:03
tak nějak, milá el
-
Re: Kalendář a souvislosti
73 odpověď odeslal(a) Viktor v Pondělí 21.Července 2014 09:04:43
ad 65) sice nesouvisí s tématem otázky...
Kršnamúrti svým požadavkem (?) možná zaprovokoval ve čtyrycátých letech, ale jak teprve musel provokovat český velikán Petr Chelčický ve 14-15.století, který říkal tuto nespornou, radikální a zásadní moudrost –
že jedinou válku, kterou je člověk oprávněn vést je ta uvnitř něj.
Husitům to rozhodně žlučí hýbalo dost.
Tento radikální a nadčasový velikán mimo mnohé další, tvrdil, že spravedlivou společnost představují jen lidé tělesně pracující. (což je důvod, proč dnes dnešní společnost fyzickou práci náležitě neoceňuje, a odměňováni jsou sportovci, modelky, mediální celebrity, obchodníci, právníci, manažeři atd. atp.)
Chelčický je postavou trochu záhadnou, a tak se ani pořádně neví, jestli zemřel jako Kršnamúrti na vážnou nemoc (sic ten v požehnaném věku), ale zdá se že zemřel přirozeně, jak se na správného guru jediné sluší a patří.