Zobrazení otázky a odpovědí
-
Spor vědy a víry? - podruhé a snad lépe
6052 otázku odeslal(a) akomon v Pondělí 26.Listopadu 2012 19:09:19
http://ceskatelevize.cz/ivysilani/10095690193-pred-pulnoci/212411058371121/
Marek Orko Vácha, přednosta Ústavu etiky 3. LF UK v Praze: Spor vědy a víry?
-
Re: Spor vědy a víry? - podruhé a snad lépe
1 odpověď odeslal(a) akomon v Úterý 27.Listopadu 2012 19:58:38
Otázka pořadu zněla Spor vědy a víry? Je tedy mezi vírou a vědou spor? A jak vlastně tento pořad s panem Váchou odpověděl na otázku?
Dle mého názoru je vyznění pořadu, že žádný spor se nekoná. Jednoduše proto, že víra a věda se míjejí. A takový je dnes všeobecně společenský postoj či názor. I to, že víra je soukromá záležitost jednotlivce.
Věda je objektivní záležitost. Víra je nepostižitelná.
Zaujalo mne však, co říká pan Vácha okolo 15. minuty. Říká, že : „"jen nemoudrý člověk by dával do souvislostí ....... stvoření v 6 dnech ...nejenom dneska, ale to bylo vždycky známé, že to není deníkový popis událostí, že je to hymnus, písňový text..."
Z toho vyplývá, že nejenom dnes ale i dříve měli lidé vědu oddělenou od víry (ve smyslu křesťanského náboženství, konkrétně katolické církve). Stvoření světa, člověka atd. tak, jak ho podává Bible považovali za metaforické vyjádření. Nepovažovali ho za popis reality, za skutečný průběh.
Ale je to skutečně pravda? Že to tak v minulosti bylo?
Rozeberme si to například na stvoření člověka. Protože pan Vácha je tedy katolík, budeme se zabývat katolickou církví, jak oficiálně vysvětlovala původ člověka před několika staletími, a jaký k tomu má postoj dnes. Jako důkazní břemeno si vezmeme katechismus, což je OFICIÁLNÍ učebnice katolické církve. A to Římský katechismus vzešlý z Tridenského koncilu v 16.století a současný katechismus z roku 1992.
Pokud se podíváme do Římského katechismu vidíme, že Církev tvrdí, že člověk vznikl tak, že ho Bůh stvořil z hlíny. Co je zde důležité je to, že de facto opisuje text z Bible. Tedy považuje biblický text za realitě odpovídající !
Pokud se však podíváme do současného katechismu najdeme §362, že Církev říká: Lidská osoba, stvořená k Božímu obrazu, je zároveň bytost tělesná i duchová. Biblické vyprávění vyjadřuje tuto skutečnost symbolickou řečí, když říká, že „Bůh vytvořil člověka, prach ze země, a vdechl mu v chřípí dech života. Tak se stal člověk živým tvorem“ (Gn 2,7). Celý člověk je tedy Bohem chtěný.
To je značný posun! Úplně jiný význam! Už netvrdí, že člověk byl stvořen Bohem z hlíny, ale říká, že biblický text je symbolický (metaforický).
Já bych tedy řekl, že pan Vácha pravdu nemá. Lidé dříve neměli oddělenou vědu od víry (vy smyslu křesťanského náboženství). Bible, to nebyla pouze učebnice těch tkzv. nepostižitelných záležitostí jako např. i morálka. Byla to i vědecká a historická učebnice. Mnohé její texty nebyly považovány za metaforické (případně nejenom za metaforické), bylo věřeno, že biblické texty popisují realitu.
Že by toto pan Vácha nevěděl? Nebo se jen nevhodně vyjádřil?
Kdokoliv kdekoliv se může vyjádřit nějakým neobratným způsobem, kdy jeho výrok může být špatně interpretován.
Za sebe si ovšem myslím, že pan Vácha se vyjádřil přesně tak, jak se chtěl vyjádřit. – Tedy, že tento biblický text o stvoření je dnes a byl i dříve považován za metaforický.
Proč si to myslím? Protože jsem zaregistroval, že obdobným způsobem se vyjadřují i jiní katolíci či přímo představitelé katolické církve. (Pokusím se dohledat a doložit.)
Jako pan Vácha neví, že dříve to bylo jinak? Nebo se snad nás snaží vědomě zmást z nějakého důvodu?
To opravdu nevím. To bude pravděpodobně vědět jenom přímo on sám.
Je to vůbec důležité, jestli dříve ten biblický text považovali lidé za reálný nebo metaforický?
Z hlediska otázky Spor vědy a víry? je to velmi důležité. Pokud dnes se věda a víra míjejí, ale dříve byla víra a věda jedno, je jasné, že v nějakém okamžiku došlo k rozporu. Ukázalo se, biblická věda neodpovídá realitě.
Církev začala víru „evakuovat“ daleko od vědy. Protože tou (reálnou) vědou byla existence Církve ohrožena. Byla ohrožena věrohodnost a pravdivost křesťanského učení.
V dnešní době je tato „odluka“ celkem úspěšně dokonána, generace, které si pamatovaly, že věda a víra bylo jedno pomřely. Takže celkem nic nebrání tomu tvrdit, že mezi vědou a vírou žádného sporu není, protože tyto dva obory se míjejí, A ŽE TAK TOMU BYLO VŽDY :-) .
-
Re: Spor vědy a víry? - podruhé a snad lépe
2 odpověď odeslal(a) akomon v Úterý 27.Listopadu 2012 19:59:24