Zobrazení otázky a odpovědí
-
Magnetosféra, ranní chór a Venuše
6022 otázku odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 28.Září 2012 11:44:38
http://www.novinky.cz/veda-skoly/279606-kdyz-slunecni-vitr-rozechveje-magnetosferu-zeme-vydava-podivne-zvuky.html
Před časem mě napůl žertem, napůl vážně napadla myšlenka, vysvětlující harmonizující funkci planety Venuše:
Když vyjde Jitřenka, začínají přibližně tou dobou zpívat ptáci. V menší míře a s menší pravidelností se dá říct i to, že postupně končí svůj zpěv se západem Večernice. Platí to samozřejmě se značnou neurčitostí - hodina sem hodina tam, neboť vzájemná poloha Slunce a Venuše se mění v širokých mezích, nicméně statisticky vzato by se tam asi korelace na nějaké rozumné hladině významnosti našla. Je to jen otázka dostatečně dlouhé řady sledování (a finančních prostředků, samozřejmě).
To je příklad ryzí nefyzikální korespondence, úzce související s nekauzální synchronicitou, řekl jsem si:
Venuše nemůže nemít harmonickou funkci, protože když se objeví, ptáci tuto funkci indikují a ohlašují melodickým (obvykle ;-) zpěvem. Jaké proto bylo moje překvapení a potěšení, když jsem si na včerejších Novinkách přečetl a poslechl, jaké zvláštní a krásné zvuky se ozývají (přesněji modulují nosnou frekvenci elektromagnetických vln) při interakci slunečního větru se zemskou magnetosférou na denní straně Země. Zní tam ptačí zpěv! Viz (a slyš) URL.
Krásná astrologická korespondence, která i když zahrnuje fyziku, vůbec není o fyzikálních vlivech. Neboť osvětlená strana Země je zároveň stranou Venušinou, podobně jako nov - na rozdíl od noční strany a úplňku, které jsou na straně Martově. Dalo by se samozřejmě pokračovat, ale méně je více, třeba v nějaké z příštích odpovědí.
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
1 odpověď odeslal(a) Jiří v Pátek 28.Září 2012 13:11:07
http://cs.wikipedia.org/wiki/Harmonices_mundi
Něco málo k tématu hudby sfér od Mistra Keplera.
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
2 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 28.Září 2012 14:28:57
Ano, leccos nás o Keplerovi neučili. Vrací se to zadními vrátky, naštěstí s milosrdnou přímočarostí, kterou se vyznačuje ta ptačí / magnetosférická nahrávka. Milosrdnou vzhledem k tomu, že máme asi přece jen méně času než naši předkové.
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
3 odpověď odeslal(a) Roman v Pátek 28.Září 2012 16:23:17
Krásné téma. Už tu Keplerovu knihu o Harmonii světů někdo přeložil do našeho milého jazyka českého?
-
Re: Kepler
4 odpověď odeslal(a) Roman v Pátek 28.Září 2012 16:34:37
V tomto odkaze na Harm. Mundi v angl. jsou velmi zdařilé geometrické animace, pro názornější pochopení jeho výkladů. Pro badatele:
http://science.larouchepac.com/kepler/harmony-old/site.php?goto=introgoldensection.html
-
Re: Harmonie v pohybu nebeských těles
5 odpověď odeslal(a) Roman v Pátek 28.Září 2012 16:40:30
Zde i audio intervalů(na dalších stranách lze též přehrát jiné poměry zvukově):
http://science.larouchepac.com/kepler/harmony-old/site.php?goto=ellipse.html
-
Re: Harmonia Mundi-audio
6 odpověď odeslal(a) Roman v Pátek 28.Září 2012 16:48:29
Vyčkejte až se stáhnou data, stojí to za poslech a náhled:
http://science.larouchepac.com/kepler/harmony-old/sol/solarsystem.html
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
7 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 28.Září 2012 19:06:33
To je slibný odkaz, Romane. Rád se na něj podívám.
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
8 odpověď odeslal(a) Jiří v Sobotu 29.Září 2012 10:53:13
http://cs.wikipedia.org/wiki/Diesis
Zajímavá hudba sfér, díky, Romane za ten odkaz.
Pokud je mi známo, Harmonii světů do češtiny ještě nikdo nepřeložil, tak uvádím alespoň výňatek z Wikipedie:
"Zatímco filozofové středověku se metaforicky zmiňovali o "hudbě sfér", Kepler objevil fyzikální harmonie v pohybu planet.
Zjistil, že rozdíl mezi největší a nejmenší úhlovou rychlostí planet na oběžné dráze okolo Slunce přibližně odpovídá harmonickému podílu.
Například maximální úhlová rychlost Země se mezi perihéliem a aféliem mění v poměru 16:15 odpovídajícím půltónu mezi tóny E a F.
V případě Venuše je tento rozdíl pouze 25:24 odpovídající intervalu diesis."
Zaujal mne onen interval diesis, který je zřejmě hudebníkům důvěrně znám, ale já naň narazil prvně.
Na Wikipedii - viz odkaz - píší
"Diesis je malý hudební interval vyskytující se ve dvou variantách: malá diesis a velká diesis.
Tento interval se také nazývá enharmonické koma, protože ve středotónovém ladění odpovídá rozdílu tónů, které jsou enharmonicky zaměněny, např. D# a Eb."
Ptám se, jsa hudební laik, hudebníků - nota D# a Eb není totožná?
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
9 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Sobotu 29.Září 2012 11:25:00
Já bych zkusil odbarvovač na vlasy, Jirko. Bývá silnější než peroxid.
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
10 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Sobotu 29.Září 2012 12:29:08
Tohle samozřejmě patřilo do ot. č. 6021.
Jinak bych si taky rád osvěžil jednu věc z hudební nauky. Co je to pythagorejské kóma?
-
Re: Pythagorejské koma
11 odpověď odeslal(a) Roman v Sobotu 29.Září 2012 13:47:06
Jsem též mini amatérský hudebník, klasická kytara a trochu housle, ale tohle jsem nikdy neřešil. Patří to jistě mezi zákoutí hudební teorie, která nejsou doufám moc třeba ke přehrávání snadných duet a skladeb. Někdy stačí záludné hmaty znějící disharmonicky, natož tyhle vylomeniny. Slyším tohle poprvé a to jsem vlastně z muzikantské rodiny. Spíš jsme dbali vždy na rytmus, takt a aby se nehrálo falešně - možná i v životě...:)
Na anglické wikipedii lze i zvukově přehrát, člověk se rád poučí:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pythagorean_comma_on_C.mid
-
Re: Teorie
12 odpověď odeslal(a) Roman v Sobotu 29.Září 2012 13:56:08
Když se tak člověk zamyslí nad Keplerovou hloubkou znalostí a všestranností, žasne. Dnes by tohle dokázal pochopit asi málokdo...
http://tonalsoft.com/enc/d/diesis.aspx
zde je to více aplikovatelné na ty poměry planetárních drah asi než na hudbu. :-)
-
Re: Dráhová Resonance
13 odpověď odeslal(a) Roman v Sobotu 29.Září 2012 13:58:12
Před časem odpověděl na podobné téma astrolog M. Ponkrác velmi zajímavě k těmto poměrům na jeho webu:
cit.
Ohledně různých vztahů mezi oběžnými dobami planet se můžete z astronomie dočíst také zde:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Komensurabilita
Je třeba si uvědomit, že mezi dobou oběhu a vzdáleností od Slunce je přesný matematický vztah daný 3. Keplerovým zákonem pohybu planet.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Keplerovy_z%C3%A1kony#3._Kepler.C5.AFv_z.C3.A1kon
Tedy oběžná doba a vzdálenost od Slunce lze vzájemně přepočítat, je mezi nimi daný matematický vztah. Je tedy jedno, jestli budeme hledat zajímavé poměry mezi vzdálenostmi od Slunce, nebo mezi oběžnými drahami.
Zde je přesná tabulka astronomicky zjištěných poměrů mezi tělesy Sluneční soustavy:
http://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_resonance#Coincidental_.27near.27_ratios_of_mean_motion
---
V těchto astromicky známých poměrech pak daleko méně krkolomněji vychází zlatý řez a to v poměru oběžných drah Země a Venuše, jejichž oběžné doby jsou přesně v poměru zlatého řezu. Poměr zlatého řezu je velmi blízký zlomku 13/8.
Poměr oběžný dob Země/Venuše = 1,625496. Poměr zlatého řezu je 1,618034. A zlomek 13/8 = 1,625. Tady je vidět, že poměr oběžných dob Země a Venuše spíše příroda kormidluje do jednoduchého poměru 13:8, než do poměru zlatého řezu, který má podobnou hodnotu.
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
14 odpověď odeslal(a) Jiří v Sobotu 29.Září 2012 15:10:45
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pythagorejsk%C3%A9_lad%C4%9Bn%C3%AD
Na uvedeném odkazu se píše:
"Mezi tóny Eb a D# je velmi malá vzdálenost 531441:524288 = 1.0136…, což je asi 23,5 centů, tedy necelá čtvrtina půltónu. Tento interval se nazývá Pythagorejské koma, někdy též Ditonické koma."
-
Re: Beethoven, Bach
15 odpověď odeslal(a) Roman v Sobotu 29.Září 2012 23:18:19
Mnoho skladeb, kde bylo užito intervalu diesis komponoval R. Wagner a j.:
Příklady: DIESIS
BEETHOVEN- SONATA IN DO DIESIS MINORE OP.27.wmv
----klavír---
http://www.youtube.com/watch?v=jh67nrmYLmU&feature=related
--------------------------------------------
----clavicembalo---
J.S. Bach Fuga III in Do diesis Maggiore
http://www.youtube.com/watch?v=kdS32qdLwMo&feature=related
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
16 odpověď odeslal(a) hanka v Neděli 30.Září 2012 19:19:51
http://www.klavirnictvi.cz/ladeni.htm
http://www.klavirnictvi.cz/ladeni.htm
Pokusím se co nejsrotumitelněji - našla jsem k ladění docela vtipný článek - viz odkaz.
Jde o to, že u přirozeného ladění se enharmonická záměna nedá brát (je to o fous rozladěné), zatímco u temperovaného ano, je to tentýž tón.
Jde o to, že v dobách, dokud nebyly vymakané žádné velké orchestry a hudbu zastupoval pouze lidský hlas plus nějaká píšťalka nebo nějaký lidový strunný nástroj, tak se hudba týkala rozsahu nějakých maximálně tří čtyř oktáv, tam se v přirozeném ladění ještě jakž takž ztratilo takové nesouznění, které se ale například u současného množství nástrojů a rozsahu celého orchestru (od nejnižšího po nejvyšší tón) neztratí.
Proto autor článku vtipně a zároveň srozumitelně vysvětluje, že když se ladí piáno, tak se vlastně "umně rozlaďuje", aby nakonec mohl celý orchestr ladit ve všech polohách (výškách).
Určitě jste někdy byli svědky ladičovy práce. Nevrší nad sebe čisté přirozené kvinty, protože nakonec by nejvyšší tón po oktávách nebyl totožný s tím nejnižším.
Ladič napřed vezme oktávy od prostředka směrem nahoru a dolů a ostatní tóny oktávy doladí. Takže enharmonická záměna při temperovaném ladění je tentýž tón.
Nejsem ladič, možná by mě nějaký opravil z nepřesností pro zjednodušení, ale v zásadě je to, jak popisuji.
Jinak lidský hlas je v ladění přirozeném, proto například mají zpěváci s tzv. "absolutním sluchem" potíže, když se nějakou dobu věnují například gregoriánskému chorálu. Najdu k tomu príma povídání, pokud se mi to podaří najít.
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
17 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Neděli 30.Září 2012 22:08:04
Díky za muzikologické odpovědi. Zrovna jsem narazil na několik zajímavých témat v tomto směru.
-
Re: Magnetosféra, ranní chór a Venuše
18 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 1.Října 2012 12:00:18
http://www.mojeskola.net/hudebni-a-absolutni-sluch
Opravdu velmi srozumitelně napsaný článek, který jasně a poměrně na krátké ploše pojednává o úskalích ladění, intonace, hudebním sluchu:
http://www.mojeskola.net/hudebni-a-absolutni-sluch