Zobrazení otázky a odpovědí
-
Transpersonální úroveň a společenství
6007 otázku odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 28.Srpna 2012 23:22:43
Diskuse na témata otázek č. 5985 a 6001 mě přiměly k hlubšímu zamyšlení nad vztahem toho, co jedni nazývají Božstvím nebo transpersonální úrovní (jiní Univerzální či Kosmickou Myslí a další ještě jinak) a společenstvím, jež lze přeložit tu jako ecclesia (církev), jinde jako synagogu nebo to vůbec nepřekládat.
Domnívám se, že se zde může jednat o vztah dvou druhů čehosi, co se dotýká nekonečna. Na jedné straně nekonečno božské, kosmické, neohraničené, na straně druhé nekonečno praktické, kombinatorické povahy, tj. astronomicky vysoký počet způsobů, jakými lze takové společenství uskutečnit. Vztah mezi nimi lze skutečně symbolizovat vztahem mezi ženichem a nevěstou, přičemž je zde v ideálním případě svobodné místo pro nejrůznější individuální přístupy, skrze něž (trans-) lze tento vztah dvou nekonečen naplnit.
Nelze zřejmě oddělovat jedno od druhého, božské od lidského, nebo jinak vyjádřeno transpersonální od oné hranice individuálního a společenského, která je tak typická pro fungující společenství.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
1 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Středu 29.Srpna 2012 19:52:37
Příkladem takového vztahu mezi dvěma, přinejmenším potenciálními, nekonečny je toto fórum.
Na jedné straně nekonečno kosmické, reprezentované astrologií se svými přesahy přinejmenším do astronomie a kosmologie. Na druhé straně lidské nekonečno kombinatorické, reprezentované počtem způsobů komunikace mezi přispěvateli účastnícími se diskuse: I kdybychom si vzali jen 3-5 otázek, které jsou zrovna živé a aktuální, nějakých 5-10 aktivních přispěvatelů A,B,C,D,E až A,B,C,D,E,F,G,F,I,J do každé z nich, pak možných kombinací typu
A,C,B,J...
B,D,E,K,C,A...
apod. bude velmi mnoho. Kdybychom vzali otázky a odpovědi za jeden rok provozu fóra, počet těchto kombinací budeme moci vyjádřit přinejmenším číslem s mnoha desítkami nul. A to hovořím jen o formě, nikoli obsahu těchto otázek a odpovědí! Tj. z hlediska možných tpůsobů komunikace, z nichž každý uskutečněný je způsob je nanejvýš svébytný a může být mimořádně tvůrčí.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
2 odpověď odeslal(a) oprava ve Středu 29.Srpna 2012 19:55:34
...z nichž každý uskutečněný způsob je nanejvýš svébytný a může být mimořádně tvůrčí.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
3 odpověď odeslal(a) Roman ve Čtvrtek 30.Srpna 2012 09:41:06
Ondřeji, možná mám dlouhé "vedení", ale tuhle otázku by bylo dobré zjednodušit, pokud se někdo ozve. Je asi málo srozumitelné co tím básník chtěl říci. Načteno máte mnoho různých témat, které se mezi sebou prolínají, míchají a je vidět, jak máte velkou potřebu hlubší konzultace a rozpravy. Občas vychází úvaha i z negeometrické dedukce...:-)
Obávám se, že u Vás potenciál hlubšího myšlení nedojde určitého "uspokojení" ve formě tohoto fóra, myslim obecně fora na netu. Doporučil bych takové otázky konzultovat živě, ve společnosti jednoho i více lidí s podobným zaměřením. Kdysi jsem vzhledem k vzdálenostem chtěl založit takové místo na internetu pro všechny podobně uvažující typy osobností, ale došlo mi, že je to k těmto tématům místo nevalných kvalit. Navíc jsou ihned z astrálu emise podobných úvah napadány. Chraňte si více své duševní , duchovní zdraví aj. Snad mi rozumíte. Mám s tim své zkušenosti....:)
-
Re: Ekvilibristika na netu
4 odpověď odeslal(a) Roman ve Čtvrtek 30.Srpna 2012 09:49:36
Já sám osobně své zkušenosti tohoto typu mohu označit jako ekvilibristiku v duchovním smyslu.
jde o určitý cirkusový žánr založený na udržování rovnováhy těla vlastního nebo partnerova(v diskusi).
• umění balancovat, žonglovat s předměty i se slovy .
----------------------------
Téma, které jste naznačil je rozsáhlé a složité, dle mého názoru.
-------------------------------
Pokud mi nerozumíte apod., je možné podrobněji napsat na: roman.uraniborg@gmail.com
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
5 odpověď odeslal(a) lenPro ve Čtvrtek 30.Srpna 2012 13:03:59
Opravdu nechápu, oč autorovi v této "otázce" jde. Nechápu tu výše slovní ekvilibristiku okolo rádoby transpersonality, a nechápu, pane Turnovský, proč jste mě smazal?
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
6 odpověď odeslal(a) admin ve Čtvrtek 30.Srpna 2012 13:28:33
vidíte milá lenPro, takhle formulované to je mnohem lepší.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
7 odpověď odeslal(a) lenPro ve Čtvrtek 30.Srpna 2012 13:57:52
No to jó, milý admine. Ale snad tak hustá sem nebyla? Snad by to Ondřej snesl, snad je velký kluk. Někdy nás přece probudí jadrnější formulace. Já Ondřeje neznám, Vy ano, usoudil jste, že má slova ho nejsou hodna, ok, beru.
Ještě jinak.
Přirozeností myšlení je posuzovat, štěpit skutečnost na myšlenkové protiklady, chtít opačný protiklad, než je ten, se kterým ji ztotožňujeme. Myšlení se původně osvědčilo jako součást sebezáchovného systému. Nicméně už dávno překročilo hranici, kdy ještě sloužilo k přežití, a teď se naopak díky své naddimenzovanosti obrátilo proti nám.
A tak, (ovšemže sama posuzujíc), mi Ondřej přišel naprosto vtažený do soukolí své „myšlenkové tvorby“. Co se to řeší? Proč? Nebylo by snad (pro něho) lépe odtotožnit se od procesu myšlení? Či možná Ondra právě díky svému zbytnělému myšlení prohlédne skrze…
A tedy jó, omluva, omluva, omluva. :–)
Snad takto moje vysvětlení původních tří vět,
a i tak se mějte krásně, Ondřeji, Vy obzvlášť.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
8 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 30.Srpna 2012 18:11:25
http://cs.wikipedia.org/wiki/Variace_(kombinatorika)
Myslím, že Vám rozumím, Romane. To, o čem píšete, není bohužel od věci, něco v tom smyslu ovšem neprobíhá jen zde, a rezignovat na další vstupy by z mé strany znamenalo, že jsem toto Fórum odepsal.
Navíc nejsem zas až tak závislý na tom, jestli to, co zde zavěsím bude či nebude pochopeno / uchopeno, nejde mi primárně o nějaké intelektuální uspokojení. Hlavně to nezapomenout.
_____________________________________________________________________________
A nyní se pokusím o vysvětlení toho, co mám na mysli. Nekonečno, či potenciální nekonečno kosmické snad netřeba vysvětlovat. Obrovské vzdálenosti, prostory a časové úseky, reprezentované astrologickými a astronomickými objekty jsou nasnadě, přinejmenším v případě tzv. galaktické astrologie. Ale myslím si, že nemusíme chodit až tak daleko.
Pokud se týká potenciálního nekonečna kombinatorického, jedná se rovněž o poměrně jednoduchou úvahu, jejíž výsledek je v případě tohoto Fóra v principu měřitelný a vyčíslitelný - díky přesným záznamům vstupů, jmen a odpovídajících časů. Vezměme si třeba otázku č. 5912 "Astrologie a fyzika II" ze 4. ledna 2012.
Nejprve trochu odbočím, proč jsem si vybral právě tuto otázku jako příklad: Jednak proto, že diskuze se zde celkem drží pravidel dialogu, tj. je vedena slušně a pokud možno k věci. A Dále proto, že tu máme ukázkovou interakci mezi obecnější kosmickou či fyzikální problematikou (dotýkající se titulního tématu nekonečna) a lidským uchopením této problematiky.
__________________________________________________________________________________
Ale k věci, nejprve obecně: Počet způsobů, jakým mohli diskutující odpovědět na prvotní vstup otázky č. 5912 je v obecné rovině obrovský, ale v podstatě nevyčíslitelný - lze ho jen obtížně kvantifikovat, pokud vůbec. Jako měřítko, symbol, ukazatel, miniaturu (nehodící se škrtněte) tohoto obrovského počtu lze však alespoň uvést počet způsobů, jakým mohly být vedeny odpovědi. (Tento počet způsobů je jedním ze sledovatelných parametrů zde probíhající mezilidské komunikace a mnohotvárnosti uchopení tématu otázky.)
A nyní k věci konkrétně: Počet možných způsobů vedení odpovědi je možno vyjádřit jako variaci prvků s opakováním (viz link). Přispěvatelů, kteří se zúčastnili celkem nějakých 35-40 vstupů (odpovědí) bylo 5 (slovy pět).
Prvních 5 vstupů, tj. odpovědí se zúčastnilo 3 diskutující, což odpovídá variaci 5. třídy 3 prvků s opakováním, tj. 3 umocněno na 5 = 3(exp)5 = 243 možností
Prvních 10 vstupů se zúčastnili již 4 diskutující, což odpovídá variaci 10. třídy 4 prvků s opakováním = 4(exp)10 = 1048576, tj. cca. 1 milionu možností.
Prvních 15 vstupů odpovídá číslku 4(exp)15 = cca. 1 miliardě možností
Prvních 20 vstupů odpovídá číslu 5(exp)20 = cca. 95 bilionům možností (je tu již plný počet 5 diskutujících)
atd.
I kdybychom uvedená čísla odhadem redukovali o několik řádů v důsledku malé pravděpodobnosti případů, kdy se diskuze účastní v jednom kuse jeden jediný přispěvatel, čísla zůstanou astronomická. A to nejsme na konci otázky, kde je daleko více vstupů, než uvedených dvacet…jedné jediné otázky z celkového počtu cca. 6000. Neuvažujeme dále možné kombinace byť jen ptolemaiovských aspektů, odpovídajících tranzitům časů jednotlivých odpovědí na radixy odpovídajících přispěvatelů, nebereme zatím v úvahu ani synastrie jednotlivých přispěvatelů. Dále zanedbáváme odkazy na nějakých cca. osm linků, které se v této otázce vyskytují, odkazy, které mohly být částečně nebo úplně jiné co do počtu i zaměření. Kdybychom toto všechno uvažovali, dostaneme pravděpodobně číslo o mnoho řádů vyšší, než je počet atomů v pozorovatelném vesmíru – abych se tímto vrátil k „nekonečnům kosmickým“.
Aby mi bylo dobře rozuměno – nejde mi primárně o přesné hodnoty těchto velkých čísel. (Pozn.: Pokud jsem se někde dopustil numerické chyby, budu rád za upozornění) Chtěl jsem jen na příkladu potenciální mnohotvárnosti komunikace zde na Fóru ilustrovat potencialitu kombinatorické mohutnosti jakéhokoli společenství – jako součásti mikrosvěta, které můžeme přirovnat tradičním jazykem ke sňatku nebe a země, kosmického či božského s lidským či jinou, poněkud nečekanou podobu axiomu „jak nahoře tak dole.“ Tato či podobná označení si může dosadit každý sám dle svého světonázoru.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
9 odpověď odeslal(a) Roman v Pátek 31.Srpna 2012 13:38:31
Třeba by na to dokázala dobře odpovědět horární astrologie...:) V hodinu, kdy jste tuhle úvahu a myšlenku zkonstruoval do fora. Víme dobře, že by byla svojí povahou, příčinou i zabarvením zcela jiná před měsícem, za měsíc apod.I ta čísla ve variacích...
V této věci mne oslovila Kniha proměn(I-ťing) se svými 64 hexagramy. Podobné otázky jsem též pokládal a dostával podivuhodné odpovědi. Asi to je spolu jaksi příbuzné téma, téma okamžiku .
Co se týká kombinatoriky vidim to jako jeden způsob vyjádření otázky v souvislostech. Myslim, že staří mistři, jako malíři sochaři i jiní dobře věděli(zkoumali a pitvali leccos), že početní vyjádření, rovnice a obecně číslo, váha a míra jsou jakousi základní kostrou. Na ní postupně rostou svaly a další "tělo" s mnoha složitými doplňky a organismy.
Otázkou je, zda podobné téma ožije, má svojí geometrii aj...:-), tedy když Vám Ondro nezáleží na tom jak kdo věc pochopí, zareaguje.
-
Re: Smysl pokládání dotazu
10 odpověď odeslal(a) Roman v Pátek 31.Srpna 2012 13:42:36
Postrádá potom smysl, proč je do fora podobná otázka vložena, jest-li tazatel ani neočekává řešení?!
O:
Navíc nejsem zas až tak závislý na tom, jestli to, co zde zavěsím bude či nebude pochopeno / uchopeno, nejde mi primárně o nějaké intelektuální uspokojení.
-
Odkaz na staré astrology
11 odpověď odeslal(a) Roman v Pátek 31.Srpna 2012 14:20:40
Už Giordanno Bruno(mj.) psal otevřeně o otázkách "věčnosti" ve spise:
De immenso et innumerabilis(O nezměřitelném a nespočitatelném).
a též zajímavý spis- De monade, numero et figura( O monadách, počtu a figuře), který ho stál život. Inkvizice a její dogmatici neunesli, že by někdo jiný mohl veřejně učit o tak závažných otázkách jako je téma věčnosti, měřitelnosti a spočitatelnosti jiný, než "vatikánská rada moudrých." :)
Čímž nechci nějak narážet ne nevhodnost tématu, je to spíše zajímavost a souvztažnost, že se o stejné věci v principu zajímali osoby před námi, ze svého dobového úhlu pohledu.
Poz. V archivu jsou i historické práce starých astrologů, scan...
http://warburg.sas.ac.uk/library/digital-collections/bibliotheca-astrologica/
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
12 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 31.Srpna 2012 15:58:38
Na Giordana Bruna jsem si nad tímto tématem taky nejednou vzpomněl, Romane. Jen bych chtěl uvést na pravou míru, že jsem nikde nenapsal, že by mi nezáleželo na reakci přispěvatelů. To se nevylučuje s tím, že se snažím nebýt v tomto směru příliš závislý, vždyť jste mě před něčím takovým sám varoval. To jsou dvě dost různé věci. Ale už bych to, prosím, dál nerozebíral; přejděme k tématu:
Pokud se týká uvedených čísel, uvedl jsem je hlavně pro ilustraci toho, co jsem měl na mysli slovně, přesněji pojmově: význam, smysluplnost, a zřejmě i spřízněnost komunikace "lidského" v rámci určitého společenství s "božským či kosmickým". Dále význam společenství jako takového. A taky že ono božské či kosmické zřejmě neexistuje někde nevšímavě daleko od nás, ale lze zde předpokládat intenzívní interakce - řečeno moderními slovy či tušit kořeny oprávněnosti víry (včetně ateistické) - řečeno slovy tradičními
Zůstaneme-li u astrologie, pak onen kontrast mezi téměř nekonečným počtem možností a relativně nízkým počtem toho, co bylo uskutečněno odpovídá přechodu Ryby / Beran či vynoření AS z neohraničeného, svým způsobem chaotického oceánu potencialit 12. domu. Pokud se tedy dává znamení Ryb či 12.dům do souvislosti s mystikou, náboženstvím apod., odpovídají tyto astrologické významy ze všeho nejvíc oné bezbřehosti možností lidského uchopení těchto témat - spíše tedy lidskému odrazu onoho božského či kosmického, ale mohu se mýlit.
V každém případě zde vidíme nezávislé potvrzení tradičního předpokladu, že znamení Berana je domicilem planety Mars, která zde symbolizuje zaměření určitým konkrétním směrem. Zkrátka jedinečnou orientaci z výběru nekonečna možností jako jeden ze svých nejobecnějších planetárních významů.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
13 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 31.Srpna 2012 17:41:42
PS: Ten odkaz na knihovnu Warburgova institutu je zajímavý!
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
14 odpověď odeslal(a) Roman v Pátek 31.Srpna 2012 17:58:16
Ok! Necháme úvah kolem neplodné půdy vnímání fora.
-----------------------------------------
Píšete o...spřízněnosti komunikace "lidského" v rámci určitého společenství s "božským či kosmickým". Dále význam společenství jako takového.
-----------------------------------------------
Obecně tomu doufám rozumím, ale nevím z toho co píšete, zda hledáte reflex v oblasti astrologie, psychologie, filosofie nebo jiného směru. Možná bude na místě trochu empaticky zhodnotit situaci s některými větami, jak jsou řečeny-není to myšleno jako kritika, ale zhodnocení, korektura.)
Napadá mě obraz společenství budhistických mnichů kdesi pod štíty velehor a jejich soustředěnost k věcem mystickým v kontrastu malého společenství tzv. křesťanů , kdesi v centru Paříže, Prahy, kteří drnkají na polorozladěné kytary a s moderním pojetím denně prožívají své společenství s božským a kosmickým po svém. Je tu velký prostor na notovém papíře, udal jste zatím jen pár info o partituře, možnosti přehrát partituru, ovšem nevidím detailně v jakém taktu, tónině aj. .:-) omluvte mě, stále nejsem zorientovaný tématem skladby, směrováním....
-----------------------
Společenství s "božským" atd. lze pěstovat opět na různých úrovních a potom i v radixu je to vidět též v jiném domě, např. v devátém, kam se tradičně řadí vztah a cit ve věcech víry. Nejsme jistě determinování v tomto jedním domem, planetou nebo aspektem, protože tyto otázky jsou převážně kromě jistého základu mimozodiakálního charakteru, případně komplexnější. (Planety v nás, vnitřní zodiak a pod. témata).
Duše potřebuje ke svému životu pohyb, jenž je zajištěn přílivem a odlivem nebeského oceánu a sním na naše vědomí narážejí různé vlny, v různé hloubi pobřežního útesu našeho rozšířeného vědomí nebo vůbec nerozšířeného v ulitě egoistické inkrustační tělesnosti, atd. :)
-
Re: Osobnost astrologa
15 odpověď odeslal(a) Roman v Pátek 31.Srpna 2012 18:17:07
Ještě bych rád doplnil, že každá osobnost astrologa nestojí před záznamem zodiakálního dění -radixem- pouze s vírou v astrologické principy samotné. Vnitřní orientace duše, duševního života je silně řízena již vším dalším co pod pojmem víra, společenství "s božským a kosmickým". je spojováno , často i v "geologických" vrstvách osobnosti.
Jak silně jsme omezeni Bydlištěm - místem pobytu na Zemi...:)
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
16 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 31.Srpna 2012 19:07:53
Směrování...ale to jsme právě u tématu otázky. Je to velmi univerzální, takže cokoli vyslovím je jen jedna z možností. Bezprostředním podnětem byla diskuse o Pussy Riots ve vedlejší otázce, jmenovitě o tom, jestli se celá vřava kolem nich dotýká jen věcí lidských / církevních / politických nebo i absolutních / božských / univerzálních.
Chtěl jsem vyjádřit názor, že to nelze jen tak oddělit a snažil jsem se zvolit obecnější formu, která je, jen tak mimochodem, jak už to bývá, taky méně konfrontační. Nemyslím, že je výslovně třeba konkretizovat, je to jako bychom dosazovali čísla do rovnice. Navíc bych byl (právem) pravděpodobně konfrontován s námitkou, že se z mé strany jedná o účelovost. A tak bych naopak rád zdůraznil, že význam interakce mezi kosmickým a lidským nekonečnem či nepočitatelnem vnímám v mnoha rovinách. Koneckonců jsem je naznačil výše.
-
Re: No dobrá...:)
17 odpověď odeslal(a) Roman v Sobotu 1.Září 2012 08:16:11
No dobrá Ondřeji...:)díky za odpovědi.
-------------------------
-
Nejvzacnejsi komodita v nasem zivote
18 odpověď odeslal(a) Olena ve Středu 5.Září 2012 02:35:55
Je CAS. Tak je dulezite co s tim casem.
Vam, Ondrej, uprimne zavidim. Vase starosti na moji hlavu.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
19 odpověď odeslal(a) barča ve Středu 5.Září 2012 09:14:35
re 16. Ondřeji, Vaše smýšlení je mi blízké.Vy jste to výše uvedl jen jinými slovy - více matematicky. Podobně uvažuji, přemýšlím při pročítání příspěvků na jednotlivých vláknech. Jsou to mozaiky. To směrování a plodnost vidím i v té samotné univerzálnosti, v šíři pohledů. Pokud člověk má možnost vidět, vnímat, přijímat různé úhly pohledu o to méně má potřebu prosazovat své "správné" postoje,které vycházejí většinou z ega. Právě v důsledku toho, že si je vědom a chápe kolik se naskýtá takových možných lidských myšlenkových konstrukcí a je si vědom, dalších souvislostí, které nedokáže zaznamenat. Pak se to téma v jednotlivých vláknech stává živým - doslova dýchá. Dýchání je neustálé proudění, tedy změna. Nic strnulého, nic trvalého a definitivního.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
20 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 5.Září 2012 14:43:18
http://www.rezonance.cz
jen pro pořádek připomínám část textu Dane Rudhyara z Astrologie transformace, v němž se nachází definice transpersonality a úlohy astrologa. který se snaží v ní zakotvit svůj přístup, a které zůstáváme věrni:
3. ČTYŘI ÚROVNĚ INTERPRETACE LIDSKÝCH ZKUŠENOSTÍ A ASTROLOGICKÁ DATA
Znaky a symboly vznikají jako reakce na lidské potřeby. Existují však různé druhy potřeb. Psycholog Abraham Maslow hovořil o jejich hierarchii: některé jsou zcela základní a jsou výrazem toho, co jsem v knize The Faith That Gives Meaning to Victory (1942) nazval "obecnou lidskostí člověka", a jiné zas méně vitální, či méně klíčové.
V mé nedávné knize Za hranicemi individualismu: Psychologie transformace jsem spíše než o hierarchii potřeb mluvil o hierarchii funkcí, neboť základním faktem je, že lidské bytosti mohou působit na několika úrovních aktivity a vědomí, jehož rozsah a schopnost mentální asociace a abstrakce rostou s každou novou úrovní.
Čtyři úrovně lidského fungování
l. Všechny lidské bytosti působí na biologické úrovni jako fyzické organismy, jako těla. Jednají a reagují tak, aby uspokojily několik málo základních organických funkcí, jakými jsou okysličování dýcháním, krevní oběh, metabolická potravní asimilace, přizpůsobivost měnící se teplotě a existenciálním situacím, sebeochrana prostřednictvím složitého systému přenosu nervových podnětů a sebereprodukce prostřednictvím sexu. Každá z těchto základních funkcí vykonává i to, co bychom mohli považovat za jakési psychické přesčasové hodiny, jež se projevují jako nutkání a emoce a převládající pocit bytí v podobě zvláštního organismu, jehož vlastnosti ho odlišují od ostatních lidských organismů.
Syntézou všech základních biologických potřeb je potřeba bezpečí člověka, a to nikoli pouze jakožto určitého jednotlivce, nýbrž - a daleko spíše - jakožto člena lidského druhu, neboť na biologické úrovni má zachování a rozvoj druhu jako celku větší význam - jakkoli může být nevědomý - než bezpečí určité části tohoto druhu. Jednotlivý organismus (individuum) je vždycky nahraditelný, to platí pro všechny živočišné druhy; na čem skutečně záleží, je osud druhu. To je to, co stojí v pozadí našeho zájmu o osud nemluvňat, či dokonce samotných zárodků, to je ona nejhlubší a nevědomá podstata mateřské lásky - neboť dítě je symbolem zvěčnění a budoucnosti lidského druhu. Dokonce i v naší době složité intelektuální civilizace se lidé vypravují na kraj světa, aby se pokusili zachránit pár zbývajících exemplářů ohrožených druhů; tato starost je prchavým odrazem toho, co v moderní mysli zůstalo z ryze biologického stavu vědomí - je to pocit biosférické viny.
2. Když na základě této potřeby bezpečí lidské bytosti ucítí nutkání sejít se a spojit své síly proti nepřátelským silám nebo živočichům, a to nikoli jen podle biologického původu (rodiny), ale i bez ohledu na nejhlubší organická či psychická pouta k těmto tak ryze biologickým druhům vztahů, je dosaženo socio-kulturní úrovně fungování. Na této úrovni je lidská bytost čímsi víc než biologickým organismem, "tělem", ona se stává "osobou". Pokud není funkčním účastníkem sociální kolektivity, nemůže se o lidské bytosti hovořit jako o osobě. Sociální participace na úrovni fyzické aktivity vytváří psychický podtext, který je v důsledku toho, že je společný všem účastníkům, postupně a nevyhnutelně organizován do dané "kultury" anebo, abychom použili moderního amerického pojmu, "způsobu života". Avšak kultura je vskutku nepoměrně víc než jakýsi způsob života. Kultura se ustavuje v rámci kolektivní psýchy dané pospolitosti jako síla, jež ovládá základní emocionální reakce na každodenní život a kolektivní mentalitu (primitivní pudovou, či formálně vyvinutější) všech lidí narozených v daném společenském organismu a podrobených po celou dobu vlastního vývoje náboženským vírám, tabu a duševním předpokladům dané pospolitosti či kmene.
3. Většina lidí je dnes primárně ovládána biologickými pohnutkami, modifikovanými a konkretizovanými socio-kulturními silami. Tyto síly souvisejí s temperamentem rasy a prostředí, v němž dávní předkové postupně utvářeli kulturu, a tedy i kolektivní charakter, předávaný z jedné generace na druhou. Nicméně přinejmenším dvě a půl či tři tisíciletí trvající mohutný a neúprosný trend k "individualizaci" prosadil, a to zejména v západním světě po Kruciátách, začátek Humanismu a evropské Renesance. Tento trend nabyl na síle spolu s rozvojem analytického a racionálního myšlení - v Buddhově Indii v VI. století před Kristem, podobně jako v klasickém Řecku - a s novou, sice ne příliš chápanou, leč hluboce cítěnou vírou, že každý člověk je nadán mocí jednat, cítit a myslit jako jedinečný jedinec. Tento jedinec, který byl křesťanstvím symbolicky vnímán jako "syn Boží" a řeckou filosofií považován za "rozumnou" bytost, byl proto pokládán za toho, jenž stojí nad vším biologickým a sociálním nátlakem. Jedinec stál vskutku nad celou tou pozemskou scénou, kam přišel, nezávisle na ní, sehrát jakousi spíše nesrozumitelnou roli. Tomuto hraní byl často přikládán význam dlouhé přípravy, která zjevně vyžaduje podstoupit proces zformování do podoby "lidské přirozenosti" - přirozenosti, jež je bytostně cizí nesmrtelné Duši Člověka.
Současným výsledkem - možná, že výsledkem konečným - tohoto trendu směrem k stále výraznějšímu typu individualizace je naše individualistická americká společnost, jež jedince oficiálně velebí a přikládá mu teoreticky absolutní hodnotu, vybavujíc jej "nezcizitelnými právy" - a současně mu ukládá jen velice málo povinností, jež jsou obvykle plněny formálně a za podmínek, které výkon činí zcela nesmyslným.
Jakmile je lidská bytost v důsledku toto, že se stala socio-kulturním jedincem, schopna fungovat (anebo když sebevědomě a emocionálně prohlašuje, že je schopna působit jako vskutku autonomní jedinec bez ohledu na pohlaví, barvu pleti, rasu, třídu či náboženství), vznikají ve vědomí takového jedince nové potřeby, jimž je nutno vyhovět. Každý jedinec má své potřeby, tyto potřeby však nabývají zvláštní podoby, jedná-li se o skupinu či třídu takových jedinců. Zatímco se každý jedinec snaží svým způsobem prosadit v rámci kultury, v níž se narodil a byl vychován, svou vlastní individualitu, musí také velice často jednat proti pravidlům, rozmanitým druhům tabu a mentálním předpokladům této kultury. Jeho potřeby tak vyvolávají více či méně akutní problémy, jež společenské, kulturní a náboženské organizace založené na vzorech a vírách kolektivní minulosti nemusejí být schopny vyřešit právě proto, že tyto problémy mají vrozeně protispolečenský a protikulturní ráz.
V těchto jedincích (anebo snad spíše rodících se jedincích) stále ještě svůj vliv vykonávají prapůvodní biologická nutkání a "naprogramované" socio-kulturní přístupy, obvykle v podobě hlubokých, částečně nevědomých a neuznaných pout k vše-lidsky biologickým a specializovanějším socio-kulturním či náboženským úrovním bytí. A tak se rodí konflikty, které velmi často bývají vysoce destruktivní, anebo alespoň matoucí a zavádějící. Řešit takové konflikty tak, že si je budeme více uvědomovat, a že je budeme chápat a přinášet přesvědčivé odpovědi na problémy individuálního procesu, to vše může být úkol daného směru astrologie. Taková astrologie se však musí orientovat na požadavky jedinců, kteří se vyrovnávají nejen s generickými a kolektivními faktory působícími uvnitř nich samotných, ale i s nejistotami vlastních vztahů k druhým. Tyto vztahy mají vždy víceméně nejistý, nestálý a dvojznačný ráz; nezakládají se totiž na všeobecně přijatých socio-kulturích reakcích typických pro socio-kulturní úroveň. Na individuální, nebo individualizující se úrovni jsou totiž podřízeny vrtochům egocentrických reakcí a osobních pocitů.
Individualistická úroveň vědomí a aktivity je proto třetí základní úrovní, na níž mohou lidské bytosti fungovat. I tato úroveň má své vlastní specifické potřeby, k jejichž naplnění je zapotřebí nového druhu symbolů - neboli nového druhu interpretace starých biologických obrazů a kulturně-náboženských mýtů.
4. O základ, jejž představuje individuální úroveň, se opírá možnost čtvrté úrovně: úrovně transpersonální. Slovo transpersonální se v mých představách netýká pouze toho, co je za hranicemi osobního. Zahrnuje v sobě "sestoupení" síly, jež vychází vstříc aspiracím, neboli "vzestoupení" lidského jedince, který své dlouhotrvající úsilí směřoval k cíli stát se vskutku svobodným a autonomním člověkem dychtícím zdůraznit svou jedinečnost a originalitu, a přitom shledal, že jeho úsilí vedlo k vážným krizím víry a identity. Tyto krize mohou přinést množství matoucích zkušeností a možná i nejasných zjevení - nové pocity, které si člověk nedokáže vysvětlit, nové vize a přání splynout s jakousi tajemnou subliminální realitou, nový pocit jakési "přináležitosti" neznámo čemu, a to vše často doprovázeno zvláštními vnitřními hlasy.
Všechny tyto převážně nevysvětlitelné vnitřní události, jež se velice pravděpodobně rovnají - pakliže je nepřekonávají - vnějším otřesům nebo psychosomatickým onemocněním, lze čekat vždy, když trend k individualizaci a autonomii dosáhne akutního a možná nebezpečného stupně. Stane-li se tak, pak ten, jenž to zakusí, může emocionálně a bouřlivě reagovat tak, že se vrhne opačným směrem a zatouží po pospolitém životě anebo náboženské jistotě - ať už po stopách dávných vzorů anebo nějaké zářivé, exotické osobnosti či tradice. V každém případě, vyvarovat se konfliktů či nejistot je téměř nemožné. Hledá se rada; potřeba nových symbolů, nových mythos, se stává naléhavou.
Astrologie může přinést odpověď na tuto potřebu právě tak, jako dokázala vycházet vstříc potřebám vznikajícím na úrovni individualizace. Efektivní a přesvědčivou odpověď na potřeby nové úrovně vědomí však může přinést jen nový druh přístupu k astrologii. Na staré symboly, odvozené od viditelných světelných kotoučů nebo teček na obloze, je nutno vrhnout nové světlo. Musejí se objevit nové, takové, které dokážou reagovat na dnes ještě neznámé krizové situace - a moderní astronomie nám nabízí potenciálně použitelný a velmi důležitý základ, z něhož se může zrodit nový astrologický mythos. Na takovém základě může být založen transpersonální druh astrologie nikoli proto, aby skutečně "řešil" osobní problémy, nýbrž proto, aby je transcendoval osvětlením procesu, který je vyvolává, a - což je důležitější - ukázal cestu, jak jich využít z hlediska nového cíle.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
21 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 6.Září 2012 00:55:52
Děkuju, Barčo, za nematematický pohled. Sám jsem si dost neuvědomil, do jaké míry souvisí mnohotvárnost uchopení tématu (kterou jsem měl původně hlavně na mysli) s (ne)egoismem.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
22 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 6.Září 2012 18:27:57
re 20: Na Rudhyarově pojetí transpersonální úrovně mě snad nejvíc zaujal onen pojem "trans" ve významu "skrze osobnost" - i když ve své úvaze o síti vztahů ve společenství mám sám na mysli spíše ono "skrze společenství nebo skupinu". Koneckonců se to nevylučuje.
-
Re: Transpersonální úroveň a společenství
23 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Neděli 7.Října 2012 19:47:52
http://www.rezonance.cz