Zobrazení otázky a odpovědí
-
Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
5976 otázku odeslal(a) Pavel Turnovský v Pátek 29.Června 2012 01:00:37
http://pudorys.firstnet.cz/
Ladislav Moučka: NACHAŠ - Had Mojžíšovy knihy Genesis
O počátku a konci biblického času, návratu ke Stromu života a naději
Formát B5, šitá v tvrdých deskách s přebalem, 400 stran, 150 ilustrací
Prodejní cena: 598 Kč
Naše knihy distribuuje knižní velkoobchod KOSMAS
sklad: V Zahradě 877, 252 62 Horoměřice
tel.: 226 519 387
e-mail: odbyt@kosmas.cz, www.firma.kosmas.cz
Knihy je možno pohodlně zakoupit v internetovém knihkupectví www.kosmas.cz,
nebo přímo u nakladatele pudorys@seznam.cz.
***
Základní body obsahu knihy:
1. Geometrická konstrukce Stromu života
2. Tvar a proporce Božího jména
3. Princip starozákonního času
4. Počátek a konec biblického času
5. Srovnání egyptské genesis s hlavními obrazy evangelií
6. První a Druhý Adam
7. Datační systém Starého zákona a jeho vliv na určení počátku křesťanského letopočtu
8. Mariánská symbolika a vnitřní probuzení
9. Kabalistický výklad Otčenáše
10. Výklad Sefer Jeciry - Knihy utváření na základě posvátné geometrie
Celým Starým a Novým zákonem probíhá jednotná, velice důsledně dodržovaná číselná symbolika. Dodnes se mezi badateli ale vedou spory o jejím smyslu. Biblické příběhy se odehrávají na časové ose, která se nekryje s historickou realitou. Do současnosti nikdo pořádně neví, co tato časová osa vlastně znamená a za jakým účelem byla vytvořena.
Středobodem knihy Nachaš je objev nového řešení, ke kterému jsem dospěl až po mnoha letech práce. Klíč k číselné symbolice je kosmologický a jde v něm o pochopení správného postupu rýsování STROMU ŽIVOTA.
Vše spočívá v nalezení velmi jednoduché analogie mezi rychlostmi planet známých ve starověku vůči proměnné délce dnů roku. Tento vztah se dá geometricky zachytit. Každý geometrický útvar má pevně dané vlastnosti, které lze číselně vyjádřit. Do geometrických vlastností Stromu života zapadá biblická číselná symbolika s mimořádnou přesností, a my ji díky tomu můžeme pozorovat jako celistvý harmonický útvar.
Zlomové momenty biblických dějů se nadto odehrávají v uzlech přesného datačního systému, který byl nade vší pochybnost vytvořen uměle, do biblických knih byl zakomponován až dodatečně a uzavřen mohl být nejdříve až na přelomu 6.-5. století před Kristem.
Společným znakem obou číselných systémů je symetrie chápaná jako všemu nadřazený zákon. Kniha Nachaš - Had Mojžíšovy knihy Genesis zpřesňuje výklad číselné symboliky Starého
a Nového zákona a zároveň je svým způsobem přínosná i pro historii astronomie.
Podobně jako píše Hans Küng, nechci se touto knihou dotknout náboženského cítění těch, pro jejichž víru v Boha jsou důležité zázraky chápané doslovně. Snažím se spíše současnému člověku nabídnout odpovědi na některé otázky, které mu mohou v jeho víře bránit.
Kniha Nachaš obsahuje údaje, které jsou snadno ověřitelné a doposud nebyly publikovány doma ani v zahraničí.
Ladislav Moučka
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
1 odpověď odeslal(a) admin v Pátek 29.Června 2012 01:04:40
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
2 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 29.Června 2012 10:06:56
Už se těším!
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
3 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Neděli 15.Července 2012 10:14:36
Tvar kabbalistického Stromu života (Stromu poznání dobrého a zlého) je dán přesným geometrickým postupem a výsledné proporce se nedají změnit.Poměr Božích jmen JHVH Elohim po gematrickém převodu odpovídá Stromu života s přesností 0,0004 (čtyři desetitisíciny). Elohim vyjadřuje výšku a JHVH šířku Stromu života.
Nachaš str. 10
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
4 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Neděli 15.Července 2012 13:45:40
jde o poměr - proporce Stromu života
1:1,5773502
zatímco poměr Božích jmen JHVH a Elohim po číselném převodu se od proporcí Stromu života liší pouze o 0.0004271
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
5 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 15.Července 2012 17:16:48
Jen pro zajímavost - přičteme-li k trojce její druhou odmocninu a podělíme tento součet třemi, obdržíme číslo 1,5773502.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
6 odpověď odeslal(a) RadekM v Neděli 15.Července 2012 18:59:41
Nevím, možná tomu jen nerozumím, ale připadá mi, že takové věci jako Elohim se zcela vymykají našemu běžnému chápání - vpodstatě jde o to, že dokázali vytvořit krásu květin za pomoci pro nás nepředstavitelného "sestavení všech prvků" - jako je DNA, buňky z atomů a molekul a tak podobně, že vše nakonec vyjadřuje harmonii vyšších světů, patrně světů v kterých jsou pro nás mozek nepředstavitelné vyšší dimenze. Toto mi tak trochu ale zavání magií - to znamená možností manipulace - nevím, nechci se někoho dotknout, ale vymluví mi tu představu někdo?
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
7 odpověď odeslal(a) RadekM v Neděli 15.Července 2012 19:23:39
Doufám, že moje předchozí otázka nebude připadat příliš pitomou, ale mně prostě připadá, že Andělé ( z nichž jsou jmenovaní Elohim) se pohybují tak trochu v jiných sférách než je sféra primitivní magie, která ať se vykládá jak se vykládá, tak bez magického egeregoru prostě nefunguje.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
8 odpověď odeslal(a) RadekM v Neděli 15.Července 2012 19:34:34
No, možná bych neměl vynášet unáhlené závěry a s knihou se třeba seznámit, třeba by mne mohla přivést na nějakou zatím neprobádanou stezku vědění.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
9 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Neděli 15.Července 2012 23:59:52
protože to po Láďovi přepočítávali nějací matematici tak to tam nejspíš, Jiří, někde bude. Zeptám se autora.
Ostatně kniha vysvětluje ty nesmyslné počty let, kterých se dožili patriarchové (Metuzalém a co.) a které byly vysvětlovány jako počty ne slunečních let ale měsíců. Jde pochopitelně o čísla veskrze symbolická.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
10 odpověď odeslal(a) Jiří v Pondělí 16.Července 2012 07:06:26
Tak to mne zajímá. Svého času jsem o tom diskutoval s panem Špůrkem, který se snažil věk biblických patriarchů vysvětlovat záměnou roků za měsíce.
Podle mne asi nejsprávnější vysvětlení podává pan Wiesner v jedné za svých knih. Jsem zvědav jak se k této záležitosti staví Láďa Moučka.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
11 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 28.Října 2012 13:07:46
Tak jsem se tou knihou prokousal, ufff...
Po grafické stránce je provedena naprosto skvěle, ostatně jako Láďovo knihy vždycky.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
12 odpověď odeslal(a) Vanda v Pondělí 29.Října 2012 18:09:16
Jiří, dá se nějak podrobněji rozvést tvoje ufff ? Díky za ochotu.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
13 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pondělí 29.Října 2012 18:19:06
http://www.literarni.cz/rubriky/zive/rozhovory/cestina-nemuze-byt-posvatnym-jazykem_9383.html
rozhovor o knize
http://www.literarni.cz/rubriky/zive/rozhovory/cestina-nemuze-byt-posvatnym-jazykem_9383.html
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
14 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 29.Října 2012 21:04:28
Téhle tématice utíkám, neboť mám tak silný zážitek snově-mystický, až se o tom bojím veřejně psát.
Abych byla co nejstručnější - v počátku stála moje otázka obrácená k Bohu, neboť jsem věřící, jak bych mohla pomoci nějakým osobním angažmá v složité situaci blízkovýchodní, popř. věcí týkajících se diaspóry.
Reakce byla otřásající, divoká, nesnesitelná, hluboká. Nemám se vůbec tímto nikterak zabývat, nebo se vrátím zpět do hrůz, mimo něž už mám to darované štěstí se po "tom všem" nacházet.
Přes to všechno, pokud na toto téma narazím, jsem fascinovaná. Vždy nahlédnu "zpátky" do tohoto labyrintu, zase se odvrátím. Cesta z tohoto labyrintu temnot je nicméně velmi krátká a poměrně jednoduchá. Ale přece jen, jako duše i duch vázaný v materii, mě velmi zajímá toto propojení znázorněním Stromu života. Je tam nebezpečí zacyklení, uvíznutí. Starozákonní čas stále trvá a bude trvat, tedy jak komu, tak jsem se chtěla četbě Moučkovy knihy vyhnout, ale asi se nechám zase jednou trochu vcucnout.
Možná se tu zeptám naprosto pitomě, neboť neumím hebrejsky ani aramejsky - JH je naznačením ženského a EL mužského principu?
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
15 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pondělí 29.Října 2012 22:12:08
Pokud jsem se dočetl a pokud má přibližná paměť sahá, Hanko, pak pro dcery a syny toho, který zápasil s Bohem je JH ve vztahu k El (Elohim) spíše zkratkovitým, velmi stručným vyjádřením toho, že
Ten, který Jest je mezi všemi Bohy B-hem jediným a pravým.
Úmyslně jsem vyjádřil česky co jsem mohl.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
16 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pondělí 29.Října 2012 22:23:28
hebrejština podobně jako jiné zejména orientální jazyky nebo jazyky "indiánské" používá ráda opisů.
Všem je známý výkřik: Jsi synem smrti! čímž se chce říci: Zhyneš! Podobně Syn lovce medvědů znamená pokračování dobrodružství lovce medvědů.
Takže jod he odkazuje k Životu (k B_hu Živému) zatímco El je sice obecný název pro boha jakéhokoli, ale v hebrejštině bývá toto slovo spojeno s přívlastkem např. B_h Slitovný tzv. Slitovník.
Nejzajímavější je ovšem elohim, spojovaný s plurálem majestátis nebo samomluvou, ale jde o spojení principu jednoty s principem mnohosti (případně rozmanitosti)
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
17 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 29.Října 2012 22:27:56
K otázce mě vedl počet "božích jmen", kde je zastoupení principů nestejné. Buď jde o zkreslení, anebo se jedná o převahu principu dejme tomu dobově podmíněnému; anebo například aby se konal pohyb, protože se počet vychýlil z rovnováhy.
Protože ten význam, co říkáš Ty, Ondřeji, by vyvážení naznačoval.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
18 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pondělí 29.Října 2012 22:41:33
Možná, Hanko, vždyť já o tom vím tak málo. Snad ještě víc mě ale zaujal ten před chvílí zmíněný vztah mezi jednotou a mnohostí, který koneckonců není bez vztahu k onomu ženskému a mužskému principu.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
19 odpověď odeslal(a) Jiří v Úterý 30.Října 2012 02:31:41
Vando, ve stručnosti, autor mne nepřesvědčil.
Kniha má mnoho slov, ale já v nich nic podstatného nenašel. Podle mého názoru je způsob důkazu, který autor používá, natolik rozvolněný, že vlastně nedokazuje vůbec nic.
Co se týká dlouhověkosti předpotopních patriarchů, zůstávám i nadále zastáncem teorie pana Wiesnera.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
20 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 30.Října 2012 10:22:18
Já bych, Jirko, velmi oponoval tomu, že v knize nic podstatného, resp. nově odhaleného není. Jiná věc je, že vede k zamyšlení, často znepokojivému, nad tím, čím Starý Zákon je a čím naopak není. Nebo - syrověji řečeno - k otázce, zda se s celým svým životem nechat vplést do jejích textových, posvátně geometrických obrazců, či nikoli. Obrazců, které jsou mj. oněmi mnohočetnými časovými symetriemi mnohonásobně jištěny proti manipulaci s textem, což je sám o sobě velmi závažný (znovu)objev.
Zákon tak připomíná Mandalu a čin rabbiho Ješuy / Ježíše Krista v této souvislosti chápu jako její završení a zároveň osvobození od ní, jmenovitě a přesněji osvobození od syntetického, do sebe uzavřeného pojetí času - hada. Osvobození, které je možná předpokladem ke vstupu do autentické Věčnosti.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
21 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 30.Října 2012 10:23:45
oprava:
"...k otázce, zda se s celým svým životem nechat vplést do jeho textových, posvátně geometrických obrazců, či nikoli."
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
22 odpověď odeslal(a) barča v Úterý 30.Října 2012 10:36:01
re 13. děkuji za odkaz na rozhovor. Pro mě tento rozhovor představuje zcela nový pohled na Bibli, konkrétně Starý Zákon.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
23 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 30.Října 2012 10:53:20
Láďova kniha má jednu zásadní chybu: vyšla česky.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
24 odpověď odeslal(a) Jiří v Úterý 30.Října 2012 10:58:14
Je možné, Ondro, že lze takto chápat poselství oné knihy, ale pro mne to opravdu nejsou podstatné věci.
Říkám ale jen svůj subjektivní názor a pocit, který po přečtení zmíněné knihy mám, a to i s tím rizikem, že se mohu mýlit, třeba proto, že v knize uvedené numerické hrátky nejsou můj šálek čaje.
Pro moje vidění světa vysvětluje bibli daleko lépe pan profesor Karel Makoň.
A stáří předpotopních patriarchů, kvůli kterému především jsem knihu četl, zase pan inženýr Ivo Wiesner.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
25 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 30.Října 2012 14:30:44
Rozumím, Jirko. A já k tomu zase mohu říct, že bych si potřeboval ty autory které cituješ, napřed přečíst. Přiznám se, že v tom mám mezery.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
26 odpověď odeslal(a) Vanda v Úterý 30.Října 2012 18:12:29
Díky za odpověď, Jiří, mám knížku doma a co jsem zatím nakoukla, názor velmi podobný tvému.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
27 odpověď odeslal(a) hanka ve Čtvrtek 1.Listopadu 2012 09:21:38
http://www.stream.cz/cestovani-priroda/769708-had-pozira-vlastni-ocas
Ona to není jen symbolika, ale někdy také příšerná skutečnost - zdroj:
http://www.stream.cz/cestovani-priroda/769708-had-pozira-vlastni-ocas
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
28 odpověď odeslal(a) hanka ve Čtvrtek 1.Listopadu 2012 09:22:27
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
29 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 1.Listopadu 2012 10:52:12
to asi není úplně správný příklad, neboť "kosmický" sám sebe nepožírá, ale "vyvrhuje" čímž se naznačuje, že "se rodí"
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
30 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 1.Listopadu 2012 10:55:11
ale ono je to vlastně úplně jedno.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
31 odpověď odeslal(a) pt ve Čtvrtek 1.Listopadu 2012 10:57:23
Thomas Kuhn: „Čtete-li dílo důležitého myslitele, dívejte se nejdříve na zjevné absurdity v textu a položte si otázku, jak toto kdy mohl napsat rozumný člověk. Jakmile objevíte odpověď, [...] jakmile tyto pasáže začnou dávat smysl, možná zjistíte, že některé centrálnější pasáže, o nichž jste si dosud mysleli, že jim rozumíte, svůj smysl změnily.“
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
32 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pátek 19.Dubna 2013 18:28:12
Recenze Jindřicha Veselého: Ladislav Moučka: Nachaš, Had Mojžíšovy knihy Genesis.
O počátku a konci biblického času, návratu ke Stromu života a naději. 1. vyd.
Praha: Půdorys, 2012. 394 s. ISBN 978-80-86018-39-3.
Zatím poslední kniha Ladislava Moučky je věnována především symbolice biblické chronologie a přináší kromě nepřeberného množství dílčích poznatků především několik zásadních autorových objevů. Moučka se vrací ke své, už z dřívějších prací známé rekonstrukci sefirotického stromu. Ten v této knize představuje jako abstraktní vzorec, kompoziční síť, shrnující starověká astronomická pozorování, zároveň však jako klíč k biblické (staro- i novozákonní) číselné symbolice. Tento symbol, který jak víme z předcházejících Moučkových knih, zarážející měrou zapadá jako klíč do dalších a dalších útvarů a tradic, se ukazuje jako základ datačního systému, sledovatelného v biblické chronologii. Za zásadní pak můžeme pokládat stěží náhodnou korespondenci nejčastějšího biblického Božího jména JHVH Elohím s proporcemi takto konstruovaného schématu. Abstraktní obrazec, konstruovatelný na základě pozorování hvězdné oblohy, se ukazuje jako způsob danosti Božího jména, jako stopa Stvořitele ve stvoření. Text navíc přináší řešení biblické chronologie: vyjadřuje se k počátku a konci biblického času a na základě symbolického datačního systému, napojeného na historicky doložitelné události, přesvědčivě ukazuje způsob určení počátku křesťanského letopočtu. Navíc patrně určuje samotné těžiště času Zjevení; přesně v polovině cesty mezi stvořením Adama a zrozením druhého Adama, Krista, se nachází spoutání Izáka: střed cesty od padlého člověka k bohočlověku spočívá na ostří Abrahamova nože. Kniha však nezůstává u výpočtů a schémat; v pro Moučku netypické meditativní poloze amplifikuje evangelní motivy prostřednictvím textu Egyptské genesis, což je provázeno El Grecovými obrazy. Nečekaně se dotkne i praktické spirituality: vedle imaginativního zpřítomnění agónie ukřižovaného Krista v trpícím stvoření se setkáme i s kontemplativním komentářem mariánské symboliky, a kniha nás provází i meditací, která má s pomocí Matky Boží prostředkovat klíčovou zkušenost živé víry.
Nachaš je knihou do jisté míry provokativní. Významných objevů s nedozírnými důsledky se v ní nachází tolik, že to může na první pohled vzbuzovat nedůvěru. Přece však je argumentace pečlivá, důkladná a přesvědčivá. Příslovečně skromný autor své závěry formuluje opatrně, výpočty jsou však výmluvné a mluví důrazně ve prospěch jeho tezí. Důvěryhodné a poctivé dílo, jež čtenáři nabízí schéma biblického stromu života, řešení symboliky biblické chronologie a datace, objevuje archetypální střed, počátek i konec času, a nádavkem vepisuje do samotné struktury stvořeného světa i dějin spásy Dekalog i Modlitbu Páně, by nemělo zůstat nepovšimnuto, i kdyby se mělo stát třeba podnětem ke kritice a alternativnímu pohledu na všelidsky závažnou problematiku, jíž se týká. Další bádání by se mělo zaměřit jednak na metafyzický rámec díla, jehož důsledné vypracování Moučka nenárokuje ani neprovádí, jednak na jeho teologické implikace. Symbolická vnitřní spjatost utváření časoprostoru, dějin a biblického slova (až na rovinu gematrie), tedy vztah poměrů panujících stvoření a poměrů, vládnoucích ve stvoření, sepjetí symbolické, archetypální chronologie s doložitelnými historickými událostmi, oběť jako tajuplné významové srdce času, Boží jméno vepsané do rysů nebeského dění – to všechno jsou vpravdě propastné otázky, které kniha čtenáři staví před oči, avšak nedává odpovědi.
Dává však zahlédnout lidský svět v jeho přírodním i historickém ohledu jako chrám (což mimo jiné znamená: nikoli jako tržiště, bojiště či chaos); dává vidět, jak je tento chrám vystavěn. Zprostředkuje anamnesis: vzpamatování a uvědomění, kde se vždy už nacházíme. A stejně jako podoba chrámu do značné míry odkazuje k liturgii, poukazuje i s Moučkou viděný svět k nebeskému dění, k dramatu božské lásky, jak se otiskuje do Veroničiny roušky pozemského slzavého údolí. Kniha, zdánlivě pojednávající především o abstraktních problémech chronologie a datace, se tak stává chválou Stvořitele, ale také naléhavým a v dnešním nesnadném světě více než potřebným ujištěním, že se zdánlivě nesmyslné pozemské hemžení odehrává v prostoru, nesoucím vlastnoruční podpis Boha, zjevujícího se ve svém ukřižovaném Synu jako sebedarující láska-agapé. Abstraktní mapa stvoření se proměňuje v Tvář dobrého stvořitele, jehož velké skutky zvěstuje už i starý had, po němž se tato nesnadná, avšak památná kniha jmenuje.
Jindřich Veselý
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
33 odpověď odeslal(a) hanka v Sobotu 20.Dubna 2013 10:59:19
Tak si představte - už jsem o tom mluvila v č. 14 tady shora. Koupila jsem si tuto knížku, začala jsem ji s velkou chutí číst, opoznámkovávat, srovnávat s jinou literaturou a to vše s velikým zaujetím, kdy moje počáteční skepse postupně ustupovala ve smyslu tom, o čem se píše taky v recenzi.
V té chvíli se semlely události takovým způsobem, že jsem toho MUSELA nechat a věnovat se intenzivnímu hloubkovému studiu a praktickému užití něčeho zcela jiného, takže teď mám skoro strach se k tomu Moučkovi zase vrátit.
Ale doporučuji, poukazuje k mnoha souvislostem, které se mi zdají být prozkoumání hodné.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
34 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 8.Srpna 2014 01:44:03
http://projecteuclid.org/download/pdf_1/euclid.ss/1177010393
Pokusím se po určité časové přestávce pokračovat v titulním tématu.
Již před dvaceti lety prokázala trojice jeruzalémských statistiků Witzum, Rips a Rosenberg, že pokud se text Tóry, označované někdy také jako prvních pět knih Mojžíšových čte jako dvojrozměrné pole - „matice“ - objeví se ekvidistatntním způsobem uspořádané, smysluplné skupiny písmen. Jsou uspořádány kolmo, vodorovně nebo úhlopříčně, přičemž sousední skupiny písmen spolu i významově souvisí. Často představují osobní nebo místní jména, na které jsou jako na základní strukturu navěšeny různé biblické příběhy. Souvislosti tohoto druhu byly studovány rabíny již po staletí, tentokrát to však bylo zpracováno metodami „tvrdých věd“; článek vyšel ve Statistical Science.
Porovnám-li to se symbolickou časovou strukturou, o které píše Ladislav Moučka, která přesahuje Starý Zákon a provazuje s ním Zákon Nový, je tak zřejmě skutečně namístě hovořit o skryté významové a časové struktuře obou částí jako o mandale.
-
Re: Ladislav Moučka: NACHAŠ Had Mojžíšovy knihy Genesis
35 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 8.Srpna 2014 01:45:01
Lze se domýšlet, co měla „redakční rada“ kanonické formy Bible tímto provázáním v úmyslu. Zda mj. i samovolné, celosvětové rozšíření Starého Zákona prostřednictvím proselytického a univerzalistického křesťanství, nebo naopak výzvu (vyjadřuji se symbolicky):
„Pohleďte na tuto mandalu dovedenou k dokonalosti, tj. zralou ke zrušení, k (znovu zdůrazňuji: symbolickému) obětování.
Je zde ale ještě třetí možnost – ani zachování, ani zrušení zvenčí. Je zde možnost výzvy k podobnému procesu ZEVNITŘ, který by bylo možné dobře srovnat s mnohonásobným vykrácením velmi složitého zlomku. Byl by tím symbolicky a výstižně vyjádřen návrat Stvořeného ke svému Tvůrci ve stádiu nejvyšší zralosti, chcete-li dokonalosti. Slova rabbiho Ješuy / Ježíše Krista z Kázání na hoře „Nepřišel jsem Zákon zrušit, ale naplnit…“ v Matoušově evangeliu by s tím zřejmě nebyla v rozporu.