Zobrazení otázky a odpovědí
-
Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
5962 otázku odeslal(a) MarLuk v Pondělí 4.Června 2012 23:02:51
http://www.transformotor.cz/wp/inanna-istar/
trocha z poznámek...
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
1 odpověď odeslal(a) admin v Pondělí 4.Června 2012 23:05:22
http://www.transformotor.cz/wp/wp-content/uploads/2012/06/Inanna-a-Lilit.pdf
tenhle odkaz vede přímo k textu:
http://www.transformotor.cz/wp/wp-content/uploads/2012/06/Inanna-a-Lilit.pdf
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
2 odpověď odeslal(a) MarLuk v Úterý 5.Června 2012 20:44:04
http://www.transformotor.cz/wp/wp-content/uploads/2012/06/Inanna-a-Lilit1.pdf
Opravená verze...
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
3 odpověď odeslal(a) Inanna a Ereškigal - díl II. v Úterý 5.Června 2012 21:02:23
http://www.transformotor.cz/wp/wp-content/uploads/2012/06/Revoluce-Venuse.pdf
...a druhý díl je na světě. Snad se nám obloha roztáhne, abychom mohli pozorovat :-)
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
4 odpověď odeslal(a) admin v Úterý 5.Června 2012 22:13:33
http://www.transformotor.cz/wp/wp-content/uploads/2012/06/Revoluce-Venuse.pdf
Tyhle odkazy vedou přímo k textu
http://www.transformotor.cz/wp/wp-content/uploads/2012/06/Inanna-a-Lilit1.pdf
http://www.transformotor.cz/wp/wp-content/uploads/2012/06/Revoluce-Venuse.pdf
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
5 odpověď odeslal(a) Jiří ve Středu 6.Června 2012 10:20:27
Moc se mi to líbí, Martino, jen tak dál !
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
6 odpověď odeslal(a) RadekM ve Středu 13.Června 2012 22:10:22
No, mně by docela zajímalo, zda to co platí o Venuši, lze transponovat - jednotlivé fáze cyklu třeba na takový Měsíc, protože to by mělo taky představovat ženskost, dost mi ale není jasné, jak by to vypadalo pro toto těleso, rámcové představy o rozdílu mezi Měsícem a Venuší mám, ale je nějaký rozdíl přesný, něco čím by se působení obou dalo "rozseknout?" Mně totiž to asi kompikuje fakt, že mám ve vlastním horoskopu mezi oběma sextil, takže je asi těžko rozeznám od sebe.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
7 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 18.Června 2012 11:42:10
Martino, přistupuji k Vašemu zajímavému textu také z hlediska připomínkování, snad mi to nebudete mít za zlé, pokud to má být v budoucnu kniha chyb prostá.
Přečetla jsem zatím narychlo jen jednu část, tam co je nějaký citát od Derridy, mám nejasný dojem, že překlad není úplně v pořádku, ale není nikde uveden zdroj ani přesná citace v originále, ale "přerušení radikální césury" by znamenalo "přerušení radikálního přerušení", tedy soudím, že je nutno tomuto pověnovat větší pozornost. Dále je tam hodně překlepů (nevím, nakolik jsou už mezitím opraveny, ale to je momentálně podružné, to pak budou několikery korektury).
Dál mám dotaz na texty Tokarczukové - neznám je, tedy mám dotaz, zda bude čtenáři přiblíženo (nikde jsem to neobjevila, ale možná to tam někde máte), zda jde o román a fabulace (a do jaké míry) či přímé citace nějakých pramenů sumerských či akkadských či jiných, to je archeoložka nebo co to je za paní?
Dík.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
8 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pondělí 18.Června 2012 12:52:54
k tomu "přerušení césury", to se běžně používá ve smyslu, který jste, hanko, uvedla, tedy přerušení mlčení - je to taková literární ozdoba.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
9 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 18.Června 2012 13:07:51
To je docela možné, ale nikterak to neobjasňuje ani neinterpretuje v nějakém rozumném smyslu onen Derridův výrok. Šlo by sem dát jeho originální znění v nějakém kontextu zařazené, anebo alespoň odkaz na zdroj?
Jak známo - mnohdy už překlad znamená interpretaci, čili originálu v souvislostech je třeba.
Dík.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
10 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pondělí 18.Června 2012 13:57:37
překlad JE interpretace
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
11 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 18.Června 2012 13:57:41
Abych objasnila, kudy se moje uvažování ubírá, a proč jsem se nad daným citátem Derridy zařazeným do tohoto kontextu pozastavila:
Vyjdu z mně známého okruhu dějinných událostí a středoškolských znalostí, které nejsou nikterak valné a jistě objevy již pokročily dále - Innana jako původní patronka-bohyně Uruku šla do podsvětí (podle mýtů), v době, kdy Uruk ztrácel politickou moc. Prostě se tamnímu obyvatelstvu dalo na vědomí, že se cosi politicky mění a bohyně už má své místo kdesi jinde, už není v kurzu ani ona ani politický vliv jejího okršleku v dané geopolitické oblasti.
Tolik tradiční pojetí.
Martina Lukášková na toto navazuje tím zajímavým příběhem o (patrně daleko pozdější) historické události s dcerou Sargona I. Endechuannou (doufám, že jsem se ve jméně nespletla), která chytře upevňuje svou moc, resp. moc svého otce, vycházejíc už z proměněných mýtů v důsledku času a jejich politického použití (snad už spojené Innany-Ištary) - kdy Innana si bere za muže boha Nanna.
Čili standardní nahlížení na proměnu mýtu v dějinách ve službách politické manipulace.
Jak s tím souvisí ten Derrida a jiný náhled?
Tomu právě nerozumím.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
12 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 18.Června 2012 14:03:40
A jistě rozumím další vrstvě mytologických příběhů, které nesloužily pouze utilitárním politickým záměrům, ale obsahovaly prapůvodní zrnko pověstí o stvoření, o záměrech celé existence Všeho, o přírodních zákonitostech, spiritualitě a o metaforickém vyjádření těchto "skutečností". Tuto vrstvu pokládám za samozřejmou.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
13 odpověď odeslal(a) hanka v Pondělí 18.Června 2012 14:46:09
Ještě bych to rozvedla dál - moje napětí a očekávání nějakého revolučního náhledu - například z hlediska astrologicko-psychologického se odehrává v tom, zdali se nepřišlo, anebo Martina třeba nebude spekulovat, o proměně a prolínání právě těch archetypálních vymezení - co se nabízí jakoby "samo" - bohyně Inanna jako Venuše, která však nabývá i jakési mateřské funkce v podobě její sestry Ereškigal (Inanna zaměňována a prolínána s Lilith) - a do očí bijící podobnost se jménem jednoho z představitelů nebo bohů Měsíce, jenž se jmenuje Nanna, kterého si Inanna má vzít, čili se s ním nějak prolne.
Tedy jakési energetické přeměny kromě principů sobě odvrácených - temná a světlá (chceme-li dobrá a zlá podoba), ale i mužských-ženských.
Moje očekávání se tedy týká oné dynamické proměny energií - nejen průchodem Inanny podsvětím a její střídání se sestrou (Jitřenka kontra Večernice), či střídání ročních dob. Ale i návaznost na lunární princip nejen ženský ale i mužský (a jak z funkce Venuše-válečnice vyplývá i dynamika proměny venušinského principu v martický).
Ale to je myslím tak už přešpekulované, že to se v těch, navíc zlomkovitých mýtech, dohledat nepodaří.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
14 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 19.Června 2012 09:52:48
Z astrologického hlediska mě mj. zaujalo načasování série těchto článků k přechodu Venuše přes sluneční disk. Z řady podobných zkušeností hádám, že se tak nestalo na základě nějakého naplánování, ale že si dané téma samo našlo svůj čas k dovršení.
Zabývám se, jak známo s oblibou, pokusy o astrologický pohled na jevy spojené se sluneční aktivitou. Snad to nebude za vlasy přitažené, když se tématu dotknu i v této otázce:
Zmíněný tranzit Venuše přes Slunce, který lze chápat jako maximální zdůraznění dolní konjunkce lze vizuálně a bez velkých racionalizací přirovnat k velké (velmi pravidelné) sluneční skvrně. Podobně je možné tranzit Merkura přirovnat ke skvrně malé.
Přechody těchto dvou planet přes Slunce lze tedy chápat jako archetypální symboly slunečních skvrn, v dokonale kruhovém tvaru. Co však znamenají skvrny velké a malé? Lze je považovat za symboly vysoké a nízké sluneční aktivity, jejíž cykly jsou modulovány Jupiterem, Saturnem, Uranem a Neptunem.
Abych příliš neopakoval to, o čem píši v sousední otázce "zvláštní tvar mraků", přejdu rovnou k tomu, že na základě korespondencí mezi tranzity ME a VE, skvrnami různé velikosti a aspekty velkých planet lze říci toto:
Tranzity Venuše přes Slunce - a v menší míře tedy i každá její dolní konjunkce - lze chápat jako podobenství výslednice souhry Jupitera, Saturna a Slunce, která probíhá v době, kdy se vzájemně oslabuje vliv Uranu a Neptuna na Slunce (jsou v opozici). Naproti tomu tranzit Merkurův je podobenstvím stavu, kdy je naopak souhra Jupitera a Saturna chaoticky narušena vzájemným posílením vlivu Uranu a Neptuna (jsou v konjunkci).
Pozn.: Zmíněnými souhrami a vlivy mám zde na mysli výhradně vlivy gravitační, jmenovitě gravitační působení velkých planet na Slunce, které ho cyklicky vychylují mimo těžiště sluneční soustavy (barycentrum).
Nejde o jednotlivosti, chtěl jsem jen ukázat, že i u výslovně osobních planet jako jsou Venuše a Merkur lze nalézt nečekané korespondence (ryze fyzikální i ryze astrologické) s transsaturnskými planetami, tj. i s jejich transpersonálními výklady. Tedy něco, s čím se setkáváme v nemalé míře i v Martinou uvedených sumerských mýtech.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
15 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 19.Června 2012 10:06:09
Předposlední odstavec své předchozí odpovědi jsem se pokusil napsat znovu a srozumitelněji:
Tranzity Venuše přes Slunce, zde symbol velkých skvrn a silné sluneční aktivity - a v menší míře tedy i každou její dolní konjunkci - lze chápat jako podobenství výslednice gravitační souhry Jupitera, Saturna, způsobující pravidelný pohyb Slunce kolem těžiště soustavy (barycentra). Tento způsob pohybu probíhá v době, kdy se vzájemně oslabuje gravitační vliv Uranu a Neptuna na Slunce (jsou v opozici).
Naproti tomu tranzit Merkurův jako symbol malých skvrn a nízké sluneční aktivity je podobenstvím stavu, kdy je naopak souhra Jupitera a Saturna chaoticky narušena vzájemným posílením gravitačního vlivu Uranu a Neptuna na Slunce(jsou v konjunkci).
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
16 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 19.Června 2012 13:10:16
http://www.rezonance.cz
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
17 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 19.Června 2012 13:26:23
http://www.rezonance.cz
tabulka uvádí řadu důležitých přechodových období českých dějin. Jde zejména o 3. a č. sérii
789 a 797 první? kontakt s křesťanstvím
1518 - 1526 3. a konečný nástup Habsburků na český trůn
2004 - 2012 náš nezvládnutý vstup do EU
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
18 odpověď odeslal(a) MarLuk v Úterý 19.Června 2012 13:55:01
citace z Derridy - Vliv díla J. Derridy na současné myšlení - nakl. Filosofického ústavu UK - pochybuji, že by to byl špatný překlad.
Citace se mi líbila ve svém významu a rezonuje mi to s tématem.
O. Tokarczuková (1962) je polská prozaička. vystudovala psychologii na univerzitě ve Varšavě. Anna In je moderní přepracování původního mýtu, které vzniklo pro knižní sérii Mýty.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
19 odpověď odeslal(a) hanka v Úterý 19.Června 2012 14:34:40
http://www.kosmas.cz/knihy/131126/vliv-dila-jacquesa-derridy-na-soucasne-mysleni/
Děkuji Vám, Martino, za odpověď.
Našla jsem si, že je to práce vydaná dvojjazyčně, jak ve francouzštině tak v češtině:
http://www.kosmas.cz/knihy/131126/vliv-dila-jacquesa-derridy-na-soucasne-mysleni/
Mrknu se do Kaprovky, zdali tam bude v tom filozoficky zaměřeném knihkupectví k mání.
On je Derrida poněkud těžké čtení, a právě proto mě zajímá, jak Vám rezonuje s tím tématem ono téma "revoluce" v jeho pojetí.
Protože "revoluce" Venuše ve smyslu jedna otočka cyklu (jako pracujeme například s pojmem "solární revoluce"), to asi Derridu nepřipomíná, ten má revoluci jako něco, co zneklidňuje nebo vykolejuje svět ze zaběhaných okruhů. A sestup Venuše do podsvětí v astrologicko-psychologickém významu konjunkce-usebrání se k nevědomému - to taky nemá derridovský revoluční význam, přinejmenším od dob Jungových, který je časově dřívější a tuto zákonitost vynesl na povrch. Uvažovala jsem o revoluci tedy ve smyslu "obratu" jako náhlého obrácení každého z nás - resp. každé ženy - neboť je to o ženě, ve smyslu derridovském, že tu dispozici k revoluci má v sobě každý, ale vzhledem k onomu překladu myslí Derrida patrně historicko-politický obrat (s odkazy k levicovosti či marxismu?). Takže jsem zase uvažovala onu histroickou rovinu a manipulaci s původním mýtem v politický prospěch toho Sargona - že tudy se bude ubírat nějaká pointa.
Proto jsem se ptala, v jakém kontextu (a s uvedením originálního znění) ten citát vlastně je obsažen.
Proč Vám rezonuje, když tématizujete a těžiště práce máte v astrologicko-psychologické, avšak nikoli historické rovině.
Chybí mi tam to vypracování k objasnění té paralely, aby to nebylo jenom takové to - "tady revoluce, tam revoluce, šupnem to tam, ať je to trochu intelektuální".
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
20 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 19.Června 2012 14:57:09
Dovolím si poznamenat, že na mě je VŠECHNO čím dál víc intelektuální, i já sám...
Jen velmi pomalu a po dlouhých letech se blížím jakési jednoduchosti, což lze navenek těžko poznat ;-) ale snažím se.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
21 odpověď odeslal(a) RadekP v Úterý 19.Června 2012 16:51:54
V souvislosti s Venuší jsem hledal znamení (Omens) ve starých sumerských textech. Tedy těch fragmentech co byly dodnes přeloženy. Z hlediska vstupu Venuše do Slunce jsem našel odkazy pouze na tři znamení ( Babylonian Planetary OMENS – Erica Rainer, David Pingree)
ve třetím díle uvedeného pramene ( VAT 10218, OMENS 48-50 ):
48) Jestliže Venuše dosáhne Slunce a vstoupí do Slunce: město bude zničeno.
49) Jestliže Venuše vstoupí do Slunce a (ne) vyjde: devastace, varianta: bude invaze nepřátel do země.
50) Jestliže Venuše ráno stojí před (t.j.nad) Sluncem: V zemi bude povstání, bude tam mnoho hladomoru.
K tomu je následující komentář autorů překladu:
První dvě znamení odkazují na události, které nastaly v průběhu několika dní. Události, které se vyskytují v každé horní a dolní konjunkci, zatímco třetí znamení se týká jevu, který nastane vždy, když je Venuše vidět ráno. Zlověstným úkazem musí být, že Slunce, pravděpodobně šedé mraky, je vidět současně s Venuší.
Předešlé řádky jsem napsal jako úvod k zamyšlení co přinese konjunkce Venuše se Sluncem, která nedávno proběhla.
Protože Venuše byla jednou z nejsledovanějších planet ve starém Sumeru, byl ji také přikládán mimořádný význam z hlediska astrologické předpovědi. Pro babylonské astrology bylo nejdůležitější sledování počátku viditelnosti Venuše v jejím 8 letém heliakálním cyklu. V roce 2008 se měla Venuše stát viditelná 10.července jako večernice. Náš kolega bulharský astrolog a jeden z největších znalců babylonské astrologie Rumen Kolev sledoval tento jev z balkonu svého bytu ve Varně. Pro zajímavost Varna byla jednou ze starých babylonských observatoří. Jak píše : Začal jsem sledovat společně s několika studenty událost 9.července, dalších 46 dní se nic nedělo, až 26.srpna jsem ji nakonec viděl. Venuše byla v prodlení 47 dní.
Byl to pro něho šok, hledal různé hypotézy k vysvětlení tohoto jevu. Začal tedy hledat v babylonských znameních, protože Omen - Venuše se neukázala na nebi, muselo pro babylonské kněze znamenat neobyčejně důležité, neobvyklé znamení. Jak obrazně píše:
Pomalu děsivé zvěsti pronikají do města. Inanna, bohyně lásky, královna všech zemí nemusí přijít z podsvětí. Ona je stále tam, její tělo visící na háku v děsivém paláci Ereškigal - bohyně smrti..Celá země v Mezopotámii je v zajetí strachu.
Po 47 dnech se Venuše objevila, ale je velmi slabá, nemá obvyklou světelnost.
Při hledání znamení otevřel knihu uvedenou výše a našel tento odkaz:
Shumma MULDIL.BAT ina AN NU IGI-ir HA.A [KUR]
Pokud Venuše není vidět na nebi: Zničení půdy.
Rumen říká: všichni víme, co se stalo 20 dnů po velmi opožděném objevení Venuše.
15.září 2008 vyhlásila bankrot investiční banka Lehman Brothers a tím se plně ohlásila současná krize. Cyklus Venuše je 8 roků, takže znamení je platné pro období 2008 – 2016. Rumen v roce 2008 píše: ekonomická krize možná bude zuřit více či méně dalších 8 let. S největší pravděpodobností ztratí celý svět bohatství. Ceny všeho budou skákat a růst.Vzhledem k tomu, že Venuše znamená i rozmnožování, mohou být v této době velmi špatné sklizně. Nemusí být dobrá reprodukce zvířat. Může dramaticky poklesnout lidská plodnost.Venuše představuje lásku, náklonnost. Mohou být další konflikty mezi jednotlivými zeměmi, kmeny, rodinami, lidmi..Bůh nám pomož!
Konjunkce Venuše se Sluncem proběhla uprostřed cyklu Venuše. Co to tedy pro nás znamená? Platí pro nás OMEN 49). Zatím se zdá, že ano. Dochází k devastaci všeho. Nejen země, která nás živí, ale zejména lidských vztahů, morální odpovědnosti za to co činíme.
Jsme na konci krize nebo začátku obrody? Obávám se, že jsme teprve před skutečnou krizí.
Máme však za čtyři roky naději.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
22 odpověď odeslal(a) hanka v Úterý 19.Června 2012 17:22:55
Radku, ale to platí pro Sumer, ten si zakládal na Venuši!
:o)
Však taky pomněme, jaká devastace se týká oblastí, které přináležejí geograficky této oblasti.
Myslím, že finanční krize a krize morálky Západu spadá do kompetence jiných "božstev".
.
.
.
Tak jsem byla u toho Fischera v Kaprovce a měli!
Pouštím se s chutí do čtení prací z onoho kolokvia, kdo a jakým způsobem tam užil tohoto Derridova citátu.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
23 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 19.Června 2012 20:30:55
Přiznám se, že postrádám astronomické vysvětlení následujících jevů (zdá se klíčových), popisovaných a citovaných R. Kolevem:
- Začal jsem sledovat společně s několika studenty událost 9.července, dalších 46 dní se nic nedělo, až 26.srpna jsem ji nakonec viděl. Venuše byla v prodlení 47 dní...
- Po 47 dnech se Venuše objevila, ale je velmi slabá, nemá obvyklou světelnost.
Při hledání znamení otevřel knihu uvedenou výše a našel tento odkaz...
- všichni víme, co se stalo 20 dnů po velmi opožděném objevení Venuše.
Jinak si taky myslím, že Sumerům co jejich jest, uvedené věštby platily v jejich kontextu a jejich vztahovém systému. Obecné zákonitosti platí obvykle trvale, ale tyto konkrétní věštby mi připadají příliš specifické. Omezující naši svobodnou vůli, jako ostatně mnohé postupy a nástroje archaické či tradiční astrologie.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
24 odpověď odeslal(a) RadekP v Úterý 19.Června 2012 20:42:07
Hanko, bohužel to tak není. OMEN se vztahuje na všechny místa kde je jev viditelný. To, že systém předpovědí byl vytvořen v době před několika tisíci lety neznamená, že nefunguje i dnes.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
25 odpověď odeslal(a) RadekP v Úterý 19.Června 2012 21:19:34
Na svobodnou vůli člověka mám zřejmě poněkud jiný názor, ale v tom není problém. Neuvědomil jsem si spíše, že pokud člověk nestuduje kořeny astrologie, nemůže z mé zkratky nic vyčíst. Porozumět tradiční astrologii, jejím názorům a technikám a ještě navíc pokusit se pochopit systém " archaické " astrologie je běh na dlouhou trať. Nicméně, to že se v daném období roku 2008 objevila Venuše a její AV bylo 9,3°je zcela mimořádný astronomický jev. AV = Arcus visionis - zorný úhel nám říká kolik stupňů pod obzorem je Slunce, když je planeta na obzoru viditelná. Tato hodnota je na Venuši mimořádně vysoká a odpovídá spíše Jupiteru. Kolev vytvořil několik hypotéz proč mohlo k tomuto jevu dojít, zda příčinou nebyla třeba kvalita ovzduší atd. Co bylo dále zvláštní, tak byla změna jasnosti Venuše. Proto dospěl k názoru, že takový extrémě vzácný jev by mohl být zaznamenám v Babylonu jako osudové znamení. Protože správný význam slova OMEN je znamení osudu. A opravdu záznam existuje ve formě jak je uveden. V eposech a mýtech jsou uvedeny i astrologické informace a v různých pramenech i možnosti předpovědi, které jsou obecně platné.
Uvedl jsem to pouze jako zajímavost spojen s tématem Inanny s vědomím toho na jakém fóru se pohybuji. Nechci zde dále rozvíjet toto téma a tím svůj příspěvek uzavírám.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
26 odpověď odeslal(a) hanka v Úterý 19.Června 2012 22:03:22
Pro Radka:
Osud je jedna věc, ale OMEN může změnit Bůh (například na žádost většího počtu vědomých).
Neházela bych tedy flintu do žita.
.
Pro Martinu - obávám se, že v uvedeném sborníku z kolokvia, které se konalo na počest rok předtím zemřelému Derridovi, uvedený výrok není. Mám dobrý důvod se domnívat, že je součástí jeho díla Spectres de Marx (Přízraky Marxe, 1993), nicméně jistá si nejsem. Byla byste tak moc hodná a mohla mi říci, na které je to straně (ať už ve "Vlivu díla Jaquesa Derridy atd." anebo přímo ve zdroji)?
Nicméně jsem moc ráda, že jsem se seznámila s pohledy různých autorů - účastníků kolokvia - na Derridovo dílo, do některých jsem se zhluboka se zájmem začetla.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
27 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 19.Června 2012 22:36:30
http://www.rezonance.cz
místo osudu máme dnes genetický kód a vzorce sociálních konstruktů
Svobodná vůle existuje - do určitého okamžiku
Tím chci naznačit, že jakékoli metody současné i starobylé jsou lokálně a dobově podmíněné. I ty nejstarobylejší byly kdysi novotami
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
28 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Středu 20.Června 2012 00:32:50
Děkuji panu RadkoviP za astronomické vysvětlení toho, co R. Kolev nazval opožděným objevením Venuše.
Chtěl jsem si udělat alespoň přibližnou představu, do jaké míry byl jev podmíněn astronomicky + refrakcí (což zřejmě odpovídá uvedené vysoké hodnotě Arcus Visionis) a do jaké byl ovlivněn sníženou viditelností (čemuž zase odpovídá malá jasnost této planety pozorovaná Kolevem).
Protože až teprve na základě takového, alespoň částečného, oddělení astronomických a atmosférických faktorů můžeme rozhodnout, jaká interpretace má globální a jaká pouze místní dosah! Tradice netradice.
Jinak si taky myslím, že Sumerům co jejich jest, uvedené věštby platily v jejich kontextu a jejich vztahovém systému. Obecné zákonitosti platí obvykle trvale, ale tyto konkrétní věštby mi připadají příliš specifické. Omezující naši svobodnou vůli, jako ostatně mnohé postupy a nástroje archaické či tradiční astrologie.
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
24 odpověď odeslal(a) RadekP v Úterý 19.Června 2012 20:42:07
Hanko, bohužel to tak není. OMEN se vztahuje na všechny místa kde je jev viditelný. To, že systém předpovědí byl vytvořen v době před několika tisíci lety neznamená, že nefunguje i dnes.
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
25 odpověď odeslal(a) RadekP v Úterý 19.Června 2012 21:19:34
Na svobodnou vůli člověka mám zřejmě poněkud jiný názor, ale v tom není problém. Neuvědomil jsem si spíše, že pokud člověk nestuduje kořeny astrologie, nemůže z mé zkratky nic vyčíst. Porozumět tradiční astrologii, jejím názorům a technikám a ještě navíc pokusit se pochopit systém " archaické " astrologie je běh na dlouhou trať. Nicméně, to že se v daném období roku 2008 objevila Venuše a její AV bylo 9,3°je zcela mimořádný astronomický jev. AV = Arcus visionis - zorný úhel nám říká kolik stupňů pod obzorem je Slunce, když je planeta na obzoru viditelná. Tato hodnota je na Venuši mimořádně vysoká a odpovídá spíše Jupiteru. Kolev vytvořil několik hypotéz proč mohlo k tomuto jevu dojít, zda příčinou nebyla třeba kvalita ovzduší atd. Co bylo dále zvláštní, tak byla změna jasnosti Venuše. Proto dospěl k názoru, že takový extrémě vzácný jev by mohl být zaznamenám v Babylonu jako osudové znamení. Protože správný význam slova OMEN je znamení osudu. A opravdu záznam existuje ve formě jak je uveden. V eposech a mýtech jsou uvedeny i astrologické informace a v různých pramenech i možnosti předpovědi, které jsou obecně platné.
Uvedl jsem to pouze jako zajímavost spojen s tématem Inanny s vědomím toho na jakém fóru se pohybuji. Nechci zde dále rozvíjet toto téma a tím svůj příspěvek uzavírám.
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
26 odpověď odeslal(a) hanka v Úterý 19.Června 2012 22:03:22
Pro Radka:
Osud je jedna věc, ale OMEN může změnit Bůh (například na žádost většího počtu vědomých).
Neházela bych tedy flintu do žita.
.
Pro Martinu - obávám se, že v uvedeném sborníku z kolokvia, které se konalo na počest rok předtím zemřelému Derridovi, uvedený výrok není. Mám dobrý důvod se domnívat, že je součástí jeho díla Spectres de Marx (Přízraky Marxe, 1993), nicméně jistá si nejsem. Byla byste tak moc hodná a mohla mi říci, na které je to straně (ať už ve "Vlivu díla Jaquesa Derridy atd." anebo přímo ve zdroji)?
Nicméně jsem moc ráda, že jsem se seznámila s pohledy různých autorů - účastníků kolokvia - na Derridovo dílo, do některých jsem se zhluboka se zájmem začetla.
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
27 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 19.Června 2012 22:36:30
http://www.rezonance.cz
místo osudu máme dnes genetický kód a vzorce sociálních konstruktů
Svobodná vůle existuje - do určitého okamžiku
Tím chci naznačit, že jakékoli metody současné i starobylé jsou lokálně a dobově podmíněné. I ty nejstarobylejší byly kdysi novotami
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
29 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Středu 20.Června 2012 08:34:51
Omylem jsem do své odpovědi vkopíroval několik dalších. V zájmu srozumitelnosti tedy píši znovu:
Děkuji panu RadkoviP za astronomické vysvětlení toho, co R. Kolev nazval opožděným objevením Venuše.
Chtěl jsem si udělat alespoň přibližnou představu, do jaké míry byl jev podmíněn astronomicky + refrakcí (což zřejmě odpovídá uvedené vysoké hodnotě Arcus Visionis) a do jaké byl ovlivněn sníženou viditelností (čemuž zase odpovídá malá jasnost této planety pozorovaná Kolevem).
Protože až teprve na základě takového, alespoň částečného, oddělení astronomických a atmosférických faktorů můžeme rozhodnout, jaká interpretace má globální a jaká pouze místní dosah, tradice netradice.
K tomu bych ještě dodal, že diskuze o předpovědích globálníh dosahu (typu pádu Lehmann Brothers) by snad měly opodstatnění, pokud by byl vysoký AV Venuše způsoben z podstatné části astronomicky, tj. zvláštní kombinací orbitálních parametrů Země a Venuše + zvýšenou refrakcí v globálním měřítku. A její slabý svit by musel být způsoben nějakou masivní erupcí nebo ekologickou katastrofou, které by způsobily sníženou viditelnost opět v globálním měřítku.
Pokud tomu tak není, pak si myslím, že ještě více nabývá na důležitosti to místní podmínění (vedle historického). Pokud bychom se tedy chtěli vrátit k divinaci z heliakických východů planet a hvězd, zřejmě bychom měli tato pozorování doplnit alespoň třeba pozorováním barev lunárního disku při zatmění Měsíce. Je známo, že čím je jeho barva červenější, tím je větší globální znečištění atmosféry.
Jinak si ve vztahu k osudu také myslím, že je tu ještě jiná, vyšší Vůle.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
30 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 20.Června 2012 09:36:48
http://www.rezonance.cz
Jevy na obzoru jsou pochopitelně závislé i na zeměpisné šířce pozorovatelny
Varna 43°13´
New York - sídlo Lehman Bros 40°42´
rozdíl je malý
Ale co se stalo v okolí Varny, tedy zejména v Bulharsku?
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
31 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 20.Června 2012 18:45:23
http://www.rezonance.cz
cca 9° Slunce pod obzorem, to je přece víceméně standardní nautický soumrak,
26.8.2008 stalo se ve Varně ve 20:42 východoevropského letního času, Slunce 9°14´ pod obzorem, Venuše 0°08´ nad obzorem
o minutu později je Slunce 9°24´pod obzorem a Venuše 0°03´pod obzorem.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
32 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 20.Června 2012 19:08:43
http://www.rezonance.cz
heliakický západ Venuše je doprovázen velkým T - Venuše/Merkur, opozice Uran, kvadratura Pluton což sučasně paranatellont Pluton je ve Varně přesně na meridianu, Uran 1°47´nad východním obzorem, Merkur 0°44´pod západním obzorem.
Podobná situace je i v New Yorku, sídlu Lehman Bros.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
33 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 21.Června 2012 00:37:23
Tak mě napadá, že heliakická astrologie by si zasloužila reinterpretaci, fundamentálně začátek na zelené louce, pokud možno celoplanetárně obecný. Nepokusil se o to už někdo? Vždyť heliakické západy jsou tak přiléhavým symbolem například sjednocení, odevzdání, rozpuštění, SOLuce (a východy zase podobenstvím diferenciace, individuace, krystalizace z roztoku), že by to za to stálo.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
34 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 21.Června 2012 09:36:42
http://www.rezonance.cz
no jo, ale to bys musel mít pozorovatelnu a volný obzor v okolí geografického východu a západu, stálé počasí a čučet systematicky na oblohu, neboť heliakické jevy se sice dají dopředu určit, ale realita bývá trochu jiná - viz třeba "ztracené" tranzity Venušiny, chce to delší praxi
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
35 odpověď odeslal(a) Vanda ve Čtvrtek 21.Června 2012 10:03:12
Polský astrolog pan Zawadzki vzpomínal, jak jeho učitel požadaval po svých studenstech,aby bez ohledu na počasí minimálně rok pozorovali každý den východ Slunce, aby tak získali cit pro energii jednotlivých znamení i pro to, jak se energetické poměry v daném místě. Samozřejmě nejlépe ve volné krajině v přírodě, mimo město.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
36 odpověď odeslal(a) Vanda ve Čtvrtek 21.Června 2012 10:04:06
oprava: jak se mění energetické poměry
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
37 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 21.Června 2012 10:33:10
no a jsme u toho, Vando. Ve 20. století většina astrologů vůbec neví, co se děje na obloze, hlavně že vymýšlejí zbytnosti, nebo se drží jako klíšťata ahistorických interpretací z jiných kontextů.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
38 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 21.Června 2012 11:24:36
K určité objektivnější představě o průběhu heliakických úkazů by se možná daly použít záznamy o pozorování nového měsíce (přesněji prvního srpku) v islámských zemích. Ale když nad tím tak přemýšlím, ta pozorování z rozhledny by byla asi jednodušší.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
39 odpověď odeslal(a) Vanda ve Čtvrtek 21.Června 2012 11:57:02
Pozorování je důležitá osobní zkušenost. Přímé pozorování - bez posuzování, ale ve stavu zastavené mysli, je krásná a užitečná věc. Vůbec mám pocit, že lidé moc čtou a málo zažívají bezprostřední zkušenost, málo se života nezprostředkovaně dotýkají.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
40 odpověď odeslal(a) barča ve Čtvrtek 21.Června 2012 12:12:32
39.Vando, máte pravdu. Já myslím, že je to nastavením této doby.Lidé jsou nuceni dnes denně přemýšlet, posuzovat,hodnotit - je to tím, že jsme zavaleni informacemi a hlavně je to o přežití. Jdete na nakupovat - už přemýšlíte, co se vyplatí koupit, za kolik. Dále čtete popisky co potraviny obsahují, protože jste se dočetla, co všechno dnes mohou potraviny obsahovat za jedy. Jste nucena podávat max. výkon v práci - musíte mít znalosti, odbornost. Když máte malé děti - rozhodujete např. o jejich očkování - opět rozhodujete na základě informací. Jsme tedy dnes jako lidé neustále vystaveni stresu, napětí a informačnímu smogu. Útočí na nás reklamy, šikovné triky a manipulace - pokoušíme se nepodléhat klamu a iluzi - tedy racionálně kriticky myslet. Přijdete domů večer - myšlení je unavené, max. člověk prožívá pocit a zážitek vyčerpanosti a druhý den nanovo. V podstatě jak píšete nerušeně prožívat, uvolněně - je jakýsi přepych.Jsou to ukradené vnitřní chvilky během dne - káva v klidu, poslouchání deště před usnutím,vnímání ranní probouzející se přírody cestou pěšky do práce a pak už jen zapnout plně mysl do režimu on. Vypnout až před spaním.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
41 odpověď odeslal(a) hanka ve Čtvrtek 21.Června 2012 15:11:05
Až najdete toho Derridu, dejte mi, prosím, vědět, odkud to je.
Ale jdu se zeptat jako úplný pitomec na onu událost s Venuší a Rumenem Kolevem ve Varně v onom létě 2008:
Co se tedy astronomicky událo výjimečného, že čekal desátého července a uviděl ji až koncem srpna? Nějakým úhlům nejenže nerozumím, ale selský rozum mi říká, že astronomická obec by se asi taky divila a vydávala různá prohlášení, kdyby měla být Venuše na obloze nějak patrná a ona tam, potvora, déle jak měsíc nebyla!
Nebo co jsem zase nepochopila, prosím?
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
42 odpověď odeslal(a) hanka v Pátek 22.Června 2012 07:53:49
Zazněla zde informace, že Varna byla jednou ze starých babylónských observatoří.
Jaké jsou prosím prameny? Nejde o informační šum?
Uruk - město zasvěcené Inanně (Venuši) má totiž pozdější jméno Varka.
Možné je ledacos, připouštím, že mé historické znalosti jsou chabé a opožděné, nicméně mezi Varnou a Varkou je rozdíl deseti stupňů šířky a přes patnáct set kilometrů vzdušnou čarou, navíc šíleným terénem a přes říše, jakou byla chetitská, přes území různých nomádů, doslova "divokým Kurdistánem".
Pak se ovšem také mění podmínky pozorování - ve Varně vychází cokoli nad širým Černým mořem, zatímco ve Varce nad pouští.
Otázek souvisejících je ještě daleko více, ale podoba Varna-Varka mi opravdu nedá.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
43 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pátek 22.Června 2012 10:00:59
http://www.rezonance.cz
myslím, hanko, že máte s tou záměnou Varny za Varku pravdu. To jsou holt ty nástrahy mýtopoetického pojetí, které tak často bezhlavě asonuje.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
44 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pondělí 25.Června 2012 15:49:12
http://www.rezonance.cz
ještě jedna poznámka. Konjunkce Venuše se Sluncem, která je tu popsána NENÍ opravdovým počátkem synodického cyklu. Tou je dolní konjunkce z 18.8.2007
Zde zmiňovaná konjunkce z 9.6.2008 je vyvrcholením synodického cyklu započatého 18.8.2007 a přecházejícího 27.3.2009 do dalšího synodického cyklu.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
45 odpověď odeslal(a) RadekM v Úterý 26.Června 2012 14:12:36
Vzkaz Barče (nebo i ostatním): Když jste tak nakousla to téma střelce, tak ještě k té Venuši:Můžete si zkusit prozkoumat, jak to s tím Venušiným cyklem je doopravdy: V těchto dnech totiž Venuše končí svou retrograditu a zakrátko se octne v přímém posunu( ještě ale nevím, zda pro tento bod je důležitější konec retrogradity anebo největší vzdálenost od Slunce.-ta nastane za pár dní). To by mělo být období představ - zkuste si prostě vytvořit nějakou krásnou představu, pak to s průběhem cyklu nějak podporovat a uvidíte, zda se Vám představa vyplní a v jaké fázi Venuše to bude. Představivosti se meze nekladou. Můžou zkusit i ostatní a pak si výsledky svého "snažení" můžeme porovnat.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
46 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 26.Června 2012 16:08:25
http://cura.free.fr/decem/09kolev.html
Možná záměna Varna/Varka mě rovněž zaujala. Důraz na Varnu jako údajnou babylonskou pozorovatelnu pochází zřejmě přímo od citovaného Rumena Koleva, což naznačují určité indicie v přiloženém URL: Varna jako rodiště a dlouhodobé působiště tohoto autora, úvodní fotografie hvězdnatého nebe nad obzorem silně připomínajícím moře atd.
Je-li tomu tak, potom lze z takového pozorovacího místa - vzhledem k permanentnímu oparu - pozorovat značné opoždění u všech heliakických úkazů.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
47 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 26.Června 2012 21:57:15
PS: Možná je to úplná pitomost, ale napadá mě, že zpožďování heliakických východů planet a hvězd, zvlášť když bylo systematické, bylo možná plným právem neblahým omen (pro danou oblast).
Lze je totiž považovat za indikátor systematicky rostoucí prašnosti ovzduší, která mohla znamenat jak globální, obvykle, cyklickou změnu, tak i změnu nevratnou - ať už byla způsobena přírodními vlivy nebo antropogenními, jak bychom řekli dnes. Tenkrát se jednalo zejména o zasolování půd při zavlažování, kácení lesů apod. což vedlo k plíživé desertifikaci, erozi, snižování výnosů a potenciálním hladomorů a nepokojům. Heliakické východy / západy mohly tyto jevy indikovat s velkým předstihem.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
48 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 27.Června 2012 10:51:39
Bingo, Ondřeji, moje uvažování se ubírá obdobným směrem - popis nepříjemných až zničujících událostí (zničení země/města, hlad, nemoci, nájezdy kořistníků a války) musely souviset s neúrodou, čili jakousi změnou v počasí či ještě hlubší - v klimatu. Proto mě to celé s Varnou/Varkou zarazilo a upozornilo, že nad pouští musí být ty observační podmínky o něčem jiném než nad mořem.
Překvapilo mne, že pořekadlo "sedm let tučných a hubených" vzniklo nikoli v Egyptě, ale někde při řekách babylónských, jak jsem se dočetla v prvním díle Toulek minulostí světa.
Ovšem otázkou je, zda tyto sedmileté cykly souvisejí taky nějak s osmiletým cyklem Venuše, či jde ještě o něco jiného. Nebo zda se Venuše za ty věky nějak skřípla v orlojích.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
49 odpověď odeslal(a) RadekP ve Středu 27.Června 2012 11:01:39
Musím napravit mystifikaci, kterou jsem způsobil tím, že jsem nazval Varnu starou babylonskou observatoří. To je samozřejmě nesmysl. Obrázek z odkazu od Ondřeje Lesáka pochází z Kamen Briagu ( někdy se také píše Kamen Bryag ). Toto místo bylo kultovním místem starých obyvatel Bulharska. Tak jak píše Hanka, Varka je novodobější název města Uruk. To, že mi přišla na mysl Varna jako babylonská observatoř vzniklo z toho, že Kolev má na balkoně svého bytu v osmém poschodí paneláku ve Varně zařízenou malou astronomickou observatoř a sleduje jevy v souladu se způsobem používaným v babylonském období. Viditelnost planety nebo hvězdy je podmíněna mnoha faktory a za tisíciletí pozorování došli staří astrologové k určitým závěrům, které byly zapsány ve formě Omen. Jedno z možných variant vysvětlení uvedl v předchozím příspěvku Ondřej Lesák. To, že planeta není viditelná neznamená, že není na svém místě, ale to, že podmínky její viditelnosti při určitém postavení Slunce pod obzorem jsou různé. Proto samozřejmě astronomové nezaznamenali jev v roce 2008. Jak správně podotkl Pavel, museli by se stát pozorovateli ve smyslu starých babylonských astronomů nebo astrologů. Pokud vím tak Kolev studoval astronomii ve Varně na Astronomical High-Scholl Society. Nevím jaká je to škola nebo společnost, jaký má status, ale v každém případě Kolev astronomii rozumí. Je i vynikající matematik a astrolog. Je současně samorost, který vyznává, že k pochopení toho co chtěli autoři děl sdělit je nutné znát jejich řeč. Proto se naučil angličtinu, němčinu, francouzštinu, latinu, starořečtinu, akkadštinu, sumerštinu. To vše proto, aby nebyl zatížen chybami překladů překladů. Tím chci říct, že otázky refrakce, charakteru ovzduší, znečištění, vlhkosti a řady dalších vlivů samozřejmě do svých pozorování zahrnoval. Proto byl šokován průběhem pozorování Venuše v roce 2008. Bořilo to všechny jeho teorie. Matematicky předpovědět AV je velmi obtížné. Nejpřesnější údaje dávají tabulky C.Schocha , které používá ve svém programu i Swerdlow.
Pro Venuši nám udává AV:
Almagest 5°
Handy Tables 6°
Al- Kvasini 9°
Hindu 9°
Schoch 5,2 – 5,8°
Pozorovaný AV Venuše v roce 2008 tedy odpovídal tropickému podnebí. Takže zde byla otázka kvality ovzduší.. Protože Kolev měl ze stejného období hodnoty měření Regula (13.7.2008) a ty se shodovaly ze záznamy ze 14.7.2004 mohl tuto eventualitu vyloučit.
Jinak cyklus Venuše je 8 roků – 2 dny.
Protože přechod Venuše přes Slunce je také řídkým jevem vedlo mě to k úvaze hledat zda existuje k tomuto jevu Omen v babylonských tabulkách. Výsledek jsem uvedl. Protože můžeme průchod Venuše přes Slunce svým způsobem považovat za “zatmění“ Slunce je možné uvažovat i o délce jeho působení v regionu, kde nastává. Pokud vezmeme stejnou míru jako při slunečním zatmění tak víme, že jev nastal 6.6.2012 4h 54m a skončil 6h 55m tedy dvě hodiny - 2 roky? Problém je, že máme málo materiálu ke srovnání. Druhý skutečně pozorovatelný průchod Venuše přes Slunce u nás nastal 8.6.2004 v 7h 20m a skončil 13h 23m, tedy trval zhruba 6 hodin – 6 roků? Můžeme se tedy zajímat co pro nás přineslo období 2004-2010. Bylo by ovšem správné zjistit z jakého směru Venuše do Slunce vstupovala a kde vycházela. To stejné pro letošní rok. I to znamenalo hodně pro posouzení daného jevu a jeho vlivu. Protože Venuše je nejen bohyní lásky( také její odvrácené tváři..), ale i války, záleží zda byla jako Jitřenka nebo Večernice.
Co se týče záznamů uvedených Pavlem v tabulce, tak předchozí přechody od roku 1631 u nás nebyly pozorovatelné (tuším až na jednu výjimku, ale to bylo několik minut). Starší záznamy jsem neanalyzoval, ale určitě by to mohlo být zajímavé.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
50 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 27.Června 2012 14:56:21
Radku P.
z jakého směru stupuje Venuše do Slunce při tranzitu tzn. při dolní konjunkci je přece jasné, stejně jako to, zda je Jitřenka nebo Večernice.
Venuše je v takovém případě VŽDY retrográdní a v okamžiku konjunkce se mění retrográdní Večernice na retrográdní Jitřenku.
Pak také může Venuše vstupovat do Slunce buď z jihu, anebo ze severu, podle toho se dělí do serií.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
51 odpověď odeslal(a) hanka ve Středu 27.Června 2012 15:35:15
Ale mně se zase, Pavle, docela zamlouvá, jak klidně a trpělivě a polopatě vysvětluje RadekP i takovým astronomicky natvrdlým osobám, jako jsem já, souvislosti. Například mi díky tomu docvaklo, jak jsem se v č. 41 pitomě ptala, a přesto se mi nevychechtal, ale vysvětlil mi, že né všecko musí být vidět, i když by to vidět být mělo. To je podle mě skvělý pedagogický přístup, a, ba co dím, talent. Tohle každý neumí.
:o)
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
52 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 27.Června 2012 16:13:38
hanko nezpochybňuji znalosti RadkaP ani jeho způsob vedení pedagogického výkladu. Je mi jasné, že RadekP ví, z které strany vstupuje Venuše do Slunce při dolní konjunkci zleva doprava, při horní konjunkci zajíždí za Slunce zprava doleva myšleno ve směru zvěrokruhu, ze severu na jih při změně kladné šířky severní v zápornou jižní.
ta slova JASNÉ a VŽDY byla zdůrazněním pravidelnosti těchto úkazů pro ty, kteří tomu dosud nevěnovali pozornost.
Ale pokud se Tě to RadkuP dotklo, tak se Ti sebekriticky omlouvám. Nemusíte, hanko, tou sebekritičností dnes hýřit jen Vy.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
53 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Středu 27.Června 2012 23:46:26
Hanko, mě k té klimatické úvaze přivedla mj. Tvoje věta v jedné z předchozích odpovědí: "...ve Varně vychází cokoli nad širým Černým mořem, zatímco ve Varce nad pouští." Napadlo mě přitom - A byla to vlastně vždycky poušť?
RadkuP, to upřesnění o různých faktorech, ovlivňujících AV je zajímavé. Není v mých možnostech jít více pod povrch, vede mě to alespoň k zamyšlení nad hlubokými rozdíly mezi dávnou a současnou astronomií, nejen astrologií:
Kdysi byla pozorování prováděna s minimem technických prostředků, často s velkým záběrem zorného pole a v centru pozornosti byl nebeský řád. Dnes, kdy používáme rafinované přístrojové vybavení, často se zaměřením na partikulární objekty pozorujeme často naopak chaos či nepravidelnosti, typické pro svět pozemský (krátery, mračna mlhovin, sluneční skvrny).
Je otázka, jestli to není zákonité. Pojetí často chaotických rušivých vlivů (oparu, refrakce, prašnosti) bylo v archaické astrologii implicitní, promítalo se nepřímo do výsledků pozorování. Dnes jsou rušivé vlivy v maximální míře odfiltrovány a chaos či nepravidelnosti nebeských těles pozorujeme explicitně.
Každopádně mělo pravidlo "jak nahoře tak dole, jak dole tak nahoře" přímočařejší význam než dnes - nebe bylo tehdy definováno poněkud jinak.
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
54 odpověď odeslal(a) Pro HANKU v Úterý 14.Srpna 2012 13:00:11
Zdravím Hanko, konečně jsem si rozpomněla , kde jsem vzala citát z Derridy. Takže je to J. Derrida a E. Roudinesco - Co přinese zítřek, nakl. Karolinum. Str.121 nahoře. Tak další rest z krku. Hezké léto Martina
-
Re: Inanna-Ištar a Lilit, Inanna a Ereškigal díl 1.
55 odpověď odeslal(a) hanka v Úterý 14.Srpna 2012 15:47:57
Díky, Martino, že jste si vzpomněla, taky přeji krásné prázdniny.