Zobrazení otázky a odpovědí
-
Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
5897 otázku odeslal(a) Ondrej Lesak v Sobotu 10.Prosince 2011 12:05:23
a kdy je naopak „nahoře obráceně než dole“?
Odpověď může být často relativní a může spočívat například jen v tom, zda vycházíme z polohy (pohybu) těles na ekliptice nebo z jejich denní polohy (pohybu).
Konkrétním příkladem je rozdílná interpretace významu Merkura podle toho, zda vychází před Sluncem (Prométeus) nebo po něm (Epiméteus). Jedná se o známý výklad Prométea jako symbolu nezávislé, do budoucna zaměřené mysli a Epimétea jako mysli zdrženlivé a konzervativní. Je však třeba mít na paměti, že tento výklad, splňující velmi názorně tradiční korespondenci „jak nahoře tak dole“ vychází právě jen ze vzájemné polohy Merkura a Slunce vůči obzoru.
Pokud bychom však porovnali charakteristiku Prométea a Epimétea se vzájemnou polohou Merkura a Slunce na ekliptice, naplnila by se naopak (vzhledem ke vzájemné orientaci pohybu nebeských těles po ekliptice a vůči obzoru) korespondence „nahoře obráceně než dole“.
Moderně řečeno, byla by naplněna určitá analogie zákona zachování, kterou by bylo možné vyjádřit například jako „orientace určitým směrem (nahoře) je kompenzována orientací opačným směrem (dole)“.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
1 odpověď odeslal(a) hanka v Sobotu 10.Prosince 2011 16:43:36
Ondřeji, nevím, zda dobře rozumím:
Jedná se o souhlasnost:
1. Ve smyslu stejnosměrnosti (např. pohybu)
2. Anebo "zrcadlovosti", nakolik je "dole"
převráceným zrcadlením toho "nahoře"?
,
Takto to myslíš?
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
2 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Neděli 11.Prosince 2011 00:33:56
Ano, Hanko. Ono "nahoře obráceně než dole" by se dalo přirovnat k zrcadlení, ale spíš v obecném, symbolickém smyslu. Například že poloze tělesa v jednom směru (třeba vůči Slunci) odpovídá povahová orientace osobnosti člověka ve směru opačném.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
3 odpověď odeslal(a) Roman v Neděli 11.Prosince 2011 15:01:55
A co třeba včerejší zatmění Měsíce?... tam to platí velmi názorně.:-)
Představa zrcadlení je myslím velmi přesná, zrcadlení horního v dolním, kdy dolním jsou myšleny dolní sféry universa.Nejen tedy naše Země.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
4 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pondělí 12.Prosince 2011 00:50:02
Zatmění Luny, Romane, jsem z tohoto hlediska ještě nestudoval. Zatím nevím...
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
5 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Úterý 13.Prosince 2011 09:12:40
Leda snad, že bychom astrologicky interpretovali nikoli zatmění Luny samotné, ale její "znovuzrození" těsně po zatmění, kdy je úplněk vždy mimořádně jasný. Tento jev, tj. zvýšení jasnosti úplňku těsně kolem zatmění je způsoben lomem a odrazem slunečního světla na částečkách měsíčního prachu podobně, jako u promítacího plátna - je nejjasnější při přesném protisvitu.
Takže tento jasný úplněk těsně po zatmění by symbolizoval (v přímém kontrastu k zatmění samotnému)zvýranění minulosti a tradičních postojů. Zrcadlově opačnou kompenzací tohoto významu by pak byl obvyklý výklad zatmění Luny jako oživení nových, neotřelých způsobů a důraz na budoucnost.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
6 odpověď odeslal(a) kennaz ve Středu 14.Prosince 2011 18:09:31
hm... o klasických dvouhlavých mariáškách kupříkladu asi lze stejně dobře říci "jak nahoře, tak dole", jako "dole obráceně než nahoře"... záležet asi bude na otázce a karta to je stále stejná.
Přeji ezké svátky :-)
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
7 odpověď odeslal(a) kennaz ve Středu 14.Prosince 2011 18:19:18
P.S. a je to důsledně obráceně, nikoli zrcadlový odraz. A nahoře je pořád totéž (jakož dole), ať s kartou vrtíme jak chceme. Takže pak ještě stojí otázka, zda "obráceně" lze vždy a kdykoli považovat za "zrcadlové" či "zrcadlící" (jakož obráceně)...
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
8 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Středu 14.Prosince 2011 23:22:43
Určitě lze diskutovat o tom, zda obráceně znamená podle roviny (zrcadlení) nebo středu (mariášky) symetrie.
Já jsem jen chtěl obrátit pozornost k tomu, že jestliže je v jednom souřadném systému "nahoře jako dole", v jiném může být pro naprosto shodnou situaci "nahoře obráceně než dole". Nemá to být jen hra se slovy, ale pokus o srozumitelnější dialog mezi astrologií a fyzikou. Protože "nahoře obráceně než dole" nebo obecněji "tam obráceně než tady" je jen s velmi malou nadsázkou synonymem zákona zachování v obecném slova smyslu. A zákony zachování jsou nejen základními pilíři přírodovědy, ale hlavně - klíčem k pochopení synchronicit, které už na byly na poli fyziky předpovězeny, pozorovány a mnohonásobně potvrzeny. Byť zatím jen pro speciální případy a situace.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
9 odpověď odeslal(a) kennaz ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 11:26:03
Víte, Ondřeji, ani mně se nejedná o pohou hru se slovíčky. Sám jste níže použil výraz ale spíš v obecném, symbolickém smyslu...
Ke všemu lze přistupovat z různých úhlů, a tedy i k Vaší úvodní otázce Kdy platí „Jak nahoře tak dole“? ... a kdy je naopak „nahoře obráceně než dole“?
Já jsem pro změnu obrátila svou pozornost k tomu, že dle úhlu pohledu (= dle zkoumaného hlediska) platí pro totéž jednou varianta a), podruhé varianta b) a potřetí obě současně a pokusila jsem se to ukázat na jednoduchém a snadno představitelném příkladu prostého středově souměrného dvojrozměrného obrazu. Jestliže již na této 2D úrovni jsou platná současně obě tvrzení, co teprve v našem 3D kosmíru. V něm současně existuje mnohem více hledisek než hledisko fyzikální či astrologické, přestože konstruktivní dialog těchto by byl jistě krásný. Obě hlediska pracují s pojmy jako "zákon", "synchronicita", "jev", "pravděpodobnost", "nahodilost".... Ale pracují s nimi i různá další možná hlediska, i s dalšími. Například souměrnost, inverze, involuce, identita.... "Aspekt" taktéž není jedině úhlová vzdálenost a "sféra" není jenom ideální koule. Pojmy přecházejí z jednoho oboru do druhého a často nemají jediné obecně platné definice (=stále stejný obsah a stále stejný rozsah). O úroveń výše než pojmy stojí výroky, podobně jako (n+1)D nad nD, podobně jako náš svěd nad dvojrozměrnou mariáškou.
Ať už jste chtěl zaměřit pozornost k čemukoli, mou jste zaměřil k tomu, Kdy platí „Jak nahoře tak dole“? ... a kdy je naopak „nahoře obráceně než dole“? a sekudárně k jinému okřídlenému výroku, jenž tvrdí, že "Všechno souvisí se vším".
Za další, astrologie přece pracuje nejen s jevy, pravděpodobnostmi, zákonitostmi, zákony a principy. Pracuje též se slovem, obrazem, analogií, symbolem, imaginací....
Osobně bych si velmi přála, aby nebyla oborem budícím v těch respektovaných oborech despekt, ale nejsem si jista, že toho lze dosáhnout hledáním analogií mezí jí a libovolným dalším oborem, dle Vaší preference fyzikou.
Pokud jsem to sdělila hrubým či invazivním způsobem, omlouvám se.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
10 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 13:08:12
Já jsem zase toho názoru, že hledání analogií mezi astrologickým a fyzikálním jazykem (při respektování toho, že oba obory nelze směšovat, že jsou komplementární) stojí za riziko jakéhosi despektu navíc, pro který si většina vědecké obce stejně nejde daleko a důvod si najde kdykoli jakýkoli, bude-li chtít. To je jejich problém.
Ale abych byl konkrétnější, protože nemám v úmyslu se točit kolem obecných výroků typu že všechno souvisí se vším, pokusím se uvést jeden příklad toho, co jsem měl na mysli. Zákony zachování, analogie onoho "nahoře obráceně než dole", mají docela nečekané důsledky.
Navážu na odpověď zavěšenou zde na Fóru pod číslem 5819/34, kde je zmínka o udělení zlaté medaile fyzikovi Alainu Aspectovi za rok 2005, jako ocenění jednoho z badatelů, kteří mimořádným způsobem přispěli k dobrému jménu francouzské vědy ve světě. Z článku vyjímám:
"V roce 1982 dovršil Aspect se svými spolupracovníky experimenty, z jejichž výsledků vyplývalo, že (v uvedeném případě, pozn.) pravdu neměl Einstein a jeho obecná teorie relativity, nýbrž kvantová mechanika. Při této příležitosti odhalil jeho výzkumný tým existenci tzv. vázaných či korelativních fotonových párů, vyznačujících se pro laika nepochopitelnými vlastnostmi, kupříkladu vzájemnou propojeností bez ohledu na vzdálenost, která tato fotonová dvojčata odděluje..."
O co šlo? Zjednodušeně - při měření spinu (polarizace) dvou fotonů, šířících se z jednoho zdroje do vzájemně opačných směrů je ve chvíli změření spinu jednoho z fotonů OKAMŽITĚ determinován spin korelovaného fotonu opačně letícího. A to i tehdy, kdyby byly od sebe vzdáleny několik světelných let. Nejedná se o porušení kauzality ani překročení rychlosti světla.
Je to (našimi slovy) ryzí synchronicita, vyplývající právě z jednoho ze zákonů zachování: zákona zachování spinu. Součet spinů byl nulový na počátku emise fotonů, musí tedy zůstat nulový i kdykoli později. Z toho vyplývá, že jakmile změříme (náhodně jakoukoli) orientaci spinu jednoho fotonu, je tím (již nikoli náhodně) determinováno jaký spin bude mít foton, který s ním společně vznikl (tj. je s ním korelován). Jev je od té doby využíván prakticky pod názvem kvantová kryptografie.
Jednu z astrologických analogií tohoto jevu (byť zatím vzdálenou, jinak ani nemůže být) jsem uvedl v úvodu této otázky pro příklad Prométea a Epimétea, tj. vybraných charakteristik planety Merkura. Proto se zatím ani příliš nezabývám otázkou zrcadlové symetrie či středu symetrie: Podobně jako ve fyzice, i v astrologii nehovoříme ani tak o tělesech, jako o jejich vybraných charakteristikách. Ve fyzice jsou to náboj, hmotnost a řada kvantových čísel, v astrologii jsou to průměty do roviny ekliptiky, nikoli reálná tělesa, na to nezapomínejme.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
11 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 13:42:32
Ostatně Alain Aspect...Nomen Omen. A i když interpretoval jenom opozice, dělal to velmi dobře.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
12 odpověď odeslal(a) kennaz ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 14:01:09
Neustále hledáme různé anologie, je to dle mého názoru nejvlastnější podstata procesu učení. Vstup výše je již pro mne poněkud nesrozumitelný, neboť nemám dostatek vstupních informací z relevantního oboru. Avšak stále se domnívím, že zákon zachování lze přinejmenším stejně dobře vyjádřit původním "jak nahoře, tak dole", přičemž nevylučuji, že v některých případech a za některými účely může být výhodnější formulovat jej "dole obráceně než nahoře". Dále se stále domnívám,že záleží na úhlu pohledu, a to již při samotné otázce, co vlastně je nahoře a co vlastně je dole, a co vlastně je protiklad a co analogie, symetrie či synchronicita, neboť existuje úhel pohledu, při němž se z nahoře stává dole, ba co hůř, z nahoře a dole stává vpravo a vlevo, například. Stejně tak, jako záleží na pozici pozorovatele, záleží na stavu pozorovaného i stavu pozorovatele a to vše dohromady je průvodním jevem, či dokonce příčinou mnoha paradoxů.
V souhlasu s Vámi je můj postoj k hledání anologií mezi astrologií a libovolným dalším oborem, popisujícím tytéž nebo analogické aspekty "reality" z pohledu svého oboru. S čím více obory bude možné určité analogie nalézt, tím větší je možnost jakéhosi přijetí, lépe řečeno připodobnění k čemusi.
Obavu mám pouze z toho, aby se nestavěly tvrdé vzorce typu dole je to zásadně opačně než nahoře, protože.... nebo třeba že je potřeba rozšířit zvěrokruh o další 4 znamení, protože těch dvanáct je analogií 12 osobnostních typů podle MBTI a těch je přeci 16.
Toto vede při ignoraci kontextu zásadně a vždy k velmi zhůvěřilým konstrukcím a interpretacím toho či onoho a proto při každé příležitosti lobbuji za kontext spíše širší než užší. Tak se nezlobte :-)
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
13 odpověď odeslal(a) kennaz ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 14:02:34
me jméno je Martina, ale válčit se mi nechce :-)
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
14 odpověď odeslal(a) Vanda ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 16:04:28
Tedy Ondřeji, nechci, aby to vyznělo, že vám hážu hračky do kanálu, ale zkusil jste si v praxi ono prometheovské - epoimeteovské tvrzení ověřit na nějakém souboru dat narození? Například v Johannesovi je soubor muzikantů - především hudebních skladatelů. Zkuste například bez zkoumání nativit přiřadit jednotlivým jménům, nakolik je máte v povědomí jako novátory své doby, přinášející nové hudební formy, nové postupy, nakolik spíše využívající stávající formy. Např.sutpnicí od 1 do 5. Pak se podívejte na známá data narození, a uvidíte, zda uvidíte. zda se u osob s výrazně novátorskými přístupy vyskytuje Merkur Prométeus a naopak. Dejte mi vědět, jak vám to vyšlo.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
15 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 16:37:51
http://www.rezonance.cz
tady můžu a vysypat z rukávu Prométey: John Cage, Steve Reich, Phill Glass
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
16 odpověď odeslal(a) Vanda ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 16:40:39
Zkusila jsem si namátkou udělat totéž se souborem ,,věda" z Johannese. Brála jsem jméno po jménu podle abecedy a dělala jsem čárky. Po jedenadvaceti prvních bylo skóre: 11:10 pro Epimétey. Přitom k Epimeteům patřili takoví lidé jako Jean-François Champollion - rozluštitel egyptských hieroglifů, nebo Albert Einstein, madam Curie.
Shrnuto - u souboru vědců, u kterých bych předpokádala více novátorské myšlení, odpovídá postavení Merkura náhodnému rozložení dat cca 50:50. A mezi Epimétey lidé schopni myslet ve velmi neprošlapaných cestách - viz ten Champollion, a mají Epimétea.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
17 odpověď odeslal(a) Vanda ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 16:46:01
Konečně v muzice mají Epimétea takoví typičtí konzervativci jako například Janáček nebo Mozart.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
18 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 16:54:08
to se budeme trumfovat, Vndo?
Mozart není experimentátor, dovádí do dokonalosti tehdejší formy, je samozřejmé úžasný.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
19 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 17:10:01
a dále: je třeba se na to dívat jako na proces.
Janáček původně vpodstatě folklorista se vlivu Smetany, Dvořáka a Wagnera zbavuje postupně a to nač myslíte přichází až na sklonku života.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
20 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 20:53:15
Vando, proč hračky? A pokud - tak jen moje? Vždyť jsem jen zvedl – jen za jiný konec – téma, které se probírá v podstatě od nepaměti (a nejen zde).
A jestli jsem si v praxi zkusil ono prometheovské – epimeteovské tvrzení? Já tady ale přece nedělám nějakou gaquelinovskou studii na téma polohy Merkura vůči Slunci, to je, myslím, zřejmé. Vztah těchto planet beru jako nezanedbatelný příspěvek k charakteru zrozence, nicméně jako jeden z faktorů.
Takže aniž by to vyznělo nějak negativně zase z mé strany, dejte vědět spíš Vy mně, kdo z výše uvedených, tj. Jean-François Champollion, Albert Einstein, Marie Curie, Janáček nebo Mozart měli Venuši Večernici a kdo z nich měl Jitřenku. Jakou měli každý z nich lunární fázi, a jak byl u vědců aspektován alespoň onen Epiméteus / Prométeus vůči Saturnu. A u umělců, jak je to například se vztahem této planety nebo Večernice/Jitřenky vůči Neptunu atd. atd. Nemluvě o tom, v jaké životní fázi se projevovali tak a v jaké onak.
Už toho nechám a připomenu jen jeden z hlavních motivů této otázky: Že se domnívám, že tak jako jsou „předmětnou“ předlohou astrologické symboliky relativně běžné fyzikální charakteristiky planet, případně planetárních kovů, pak “funkční“ předlohou této symboliky, zejména pokud se týká synchronicit mohou být některé, již fyzikálně zmapované kvantové efekty, zde jev popsaný A. Aspectem. Líp se mi to vyjádřit nepodařilo, šlo by to jistě říct i jinak.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
21 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 20:57:50
Kennaz, jsem samozřejmě taky toho názoru, že tvrdé vzorce a konstrukce jsou dřív nebo později na škodu, podobně jako např. Babylonská věž, která to dost symbolizuje. Jen jsem chtěl v tomto pokusu o nové uchopení tématu postupovat od jednoduššího ke složitějšímu.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
22 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 15.Prosince 2011 23:04:01
kámen úrazu tvoří nejspíš toto:
pohledy na Merkura a Venuši z hlediska jejich jitřenectví nebo večernictví má za úkolpřidat další dimezi nativitě. Je to součast rozpohybování nativity. Nativita je východisko celoživotního procesu rozvoje.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
23 odpověď odeslal(a) Vanda v Pátek 16.Prosince 2011 13:07:38
Nikoli Pavle a Ondřeji, jen jsem chtěla poukázat na fakt, že je vedena diskuze na zakladě předpokladu platnosti určitého výkladu vlivu Merkura podle jeho postavení před - za Sluncem, které se mi jeví zatím spíše jako velmi nepodložená hypotéza. Například u těch vědců - objevitelů není nijak zvýrazněný, a tam bych ho čekala.
Zkusila jsem porovnat i data lidí v nejbližším okolí, u kterých vím dobře, zda mají myšlení novátorské nebo jsou konzervativní, a tři velmi konzervativní Prométeové na mě vykoukli hned vzápětí. U všech dokážu ten konzevatismus odvodit z postavení planet ve znamení, aspektaci atd... Tj. pokud tam takový vliv je, tak je zřejmě velmi slabý, protože postavení Merkura vre znameních, jeho aspekty atd.. se zatím jeví jako mnohem významnější.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
24 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pátek 16.Prosince 2011 13:20:45
tak to je milá Vando zajisté rozumná řeč. Tyto argumenty mají váhu, protože takové případy také znám.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
25 odpověď odeslal(a) Vanda v Pátek 16.Prosince 2011 13:53:29
Zkusila jsem se podívat i na vývoj vztahu Merkura a Slunce běhu sekundárních direkcí. Takový Einstein měl při svých prvních objevech pořád Epimetea, přes Slunce přešel Merkur cca 1912-1913, a to už byl nositelem Nobelovy ceny.
Naproti tomu Tesla, v radixu Prométeus, v běhu sekundárních direkcí od cca 1885 Epimeteus, tj. většina jeho velkých objevů spadá do epiméteovského období. U těchto dvou by možná byla naznačena důležitost přechodu přes Slunce, ale paradoxně jedno v jakém směru. U mnoha jiných ale zase nic takového není.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
26 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Pátek 16.Prosince 2011 14:10:18
no ano to jsou důležité body obratu, nepochybně a počítáme s nimi, bereme je v úvahu
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
27 odpověď odeslal(a) Vanda v Pátek 16.Prosince 2011 14:10:43
Konečně bych doplnila, že u Janáčka se Merkur dostal před Slunce cca v roce 1881, a do uvedení Jenůfy zbývalo dalších 25 let.
Ona trošku potíž může být v tom, že objevitelé málokdy vyskočí z vany a nahatí běhají po ulici, když je něco převratného napadne. Tj. veřejnost se o jejich objevech dozví až při veřejné prezentaci, která svou podstatou spíše o společenské prestiži než o myšlení, a za úplně jiných aspeků. Ale +- období objevů je známo.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
28 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 16.Prosince 2011 15:15:02
http://en.wikipedia.org/wiki/Leos_Janacek
rok 1880-81 je ostatně velmi bouřlivý, dostává se do sporů na svých studiích, odchází do Brna a žení se s paní Zdeňkou
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
29 odpověď odeslal(a) Vanda v Pátek 16.Prosince 2011 18:52:02
Jo, a dodatečně se Ondřeji omlouvám za ty hračky. Když to po sobě čtu, formulace mohla vyznít trošku nevhodně. Léčila jsem si nachlazení punčem, a tak jsem měla trošku rozvernou a veselou náladu. Nicméně, punč byl výborný :).
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
30 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pátek 16.Prosince 2011 22:55:00
To je v pořádku, Vando. Vždyť jsem se ozval a taky jsem si to mohl odpustit.
Po Epiméteovi a Prométeovi jsem sáhl proto, že jsem je v tu chvíli považoval za nejsrozumitelnější příklady pro podobenství se zmíněným fyzikálním experimentem, který tak názorně demonstruje synchronicitu. Tudíž hledal jsem příklad, kdy lze dvěma polohám (přesněji typům poloh) nějakého tělesa v nepříliš velkém úhlovém rozmezí přiřadit přirozeným způsobem dualitu typu vpředu-vzadu, nad-pod. Neboť taková dualita jednoduše koresponduje s polarizací nebo spinem +1 nebo -1, o který v onom experimentu šlo.
Místo srovnávání Epimétea a Prométea v tomto kontextu můžeme proto klidně srovnávat například doběžné a rozběžné konjunkce planet v různých kombinacích, období pár dní před novem a po novu apod. Víc si zatím netroufám, nanejvýš snad a kdoví jestli planety direktní vs. retrográdní.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
31 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Sobotu 17.Prosince 2011 14:50:47
I když bych se zároveň v rámci tohoto tématu přimluvil za hlubší rozbor problematiky Epiméta a Prométea. Co když právě nejednoznačnost jejich přiřazení v případě známých umělců a hlavně vědců a vynálezců souvisí s určitým směšováním pojmů. Tj. nerozlišováním významu vzájemné polohy Merkura a Slunce (předcházení / zpožďování) vůči jarnímu bodu a vůči obzoru?
Podle toho - za tradičního předpokladu "jak nahoře tak dole" - by pak Prométeus znamenal individuální uchopení starších či dávných témat a idejí novým způsobem, v nových formách či kulisách. Epiméteus naopak individuální uchopení nových témat staršími, tradičními až archaickými způsoby. Takový rozbor jistě komplikuje přepínání Epimétea na Prométea a obráceně v sekundárních direkcích v průběhu života. Navíc dále riziko záměny merkuriálních a venušinských charakteristik, zvlášť u umělců. Ale myslím, že by to bylo řešitelné.
Bylo by tak možné tuto, zatím poměrně novou, interpretaci Merkura, tj. jeho rozlišování na Epimétea a Prométea, postavit na zcela pevné základy. A dále rozhodnout, zda v tomto případě platí tradiční "jak nahoře tak dole". Pokud ano, pak budu první, kdo škrtne zrcadlově obrácenou možnost interpretace "nahoře obráceně než dole".
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
32 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Neděli 18.Prosince 2011 10:43:53
http://www.rezonance.cz
když řekneme, že se něco zrcadlí, tím už mluvíme o obracení
-
Epimetheus
33 odpověď odeslal(a) Roman v Neděli 18.Prosince 2011 13:28:29
Musím před mojí otázkou vložit základní údaje k Epimetheovi a Prometheovi:
Epimetheus je měsíc planety Saturn. Od Saturnu je vzdálen 151 422 kilometrů. Rozměry měsíce jsou 72×54×49 kilometrů.
Ep… v řecké mytologii Titánem. Byl synem Titána Íapeta a Klymené, dcery Titána Ókeana.
Jeho bratry byli Atlás, Prométheus, a Menoitios. Epimétheus byl otcem Pyrrhy, pozdější manželky Deukalióna.
Když jeho bratr Prométheus dal lidem oheň, ukradený bohům, lidé se od něho naučili různá řemesla i umění a žili šťastně, až se to bohům přestávalo líbit. Nejvyšší bůh Zeus proto nařídil, aby Héfaistos, božský kovář, vytvořil z hlíny a vody dívku, jejíž kráse nikdo neodolá. Bohové jí dali jméno Pandóra a obdarovali ji dary, mezi nimi však také nemocemi, bědami, zlem a jinými neřestmi.
Bůh Hermés ji doprovodil na zem k Epimétheovi, kterého Prométheus varoval, aby nebral všechno, co bohové dávají. Ale Epimétheus neposlechl a vzal si ji za ženu. Netrvalo dlouho a Pandóra splnila příkaz bohů: otevřela skříňku s jejich dary a všechny ty bědy, svízele a nemoci se rozletěly do světa. Na dně skříňky zůstala jedině naděje.
------------------
Ondřeji, existuje nějaká studie, text, který popisuje detailněji Merkurovu polohu vzhledem k Zemi, kde je důvod Epimethea označit tak a Promethea jinak, jak píšete výše ve smyslu astrologické korespondence? Velmi mě to zajímá.... Dík za pochopení.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
34 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Neděli 18.Prosince 2011 17:20:46
Pokud se týká interpretace Prométa a Epimétea, vycházel jsem, Romane, z kapitoly o vztahu Slunce, Merkura a Venuše v knize
P.Turnovský" Rozloučení s tradiční astrologií, Půdorys 1994, 2003.
Děkuji za připomenutí souvisejícího bájesloví, občas je třeba si upřesnit, s jakými symboly a mýty zacházíme.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
35 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Neděli 18.Prosince 2011 18:15:13
http://www.khaldea.com/rudhyar/aspc/aspc_c7.shtml
jde o kapitolu v knize Dane Rudhyara An Astrological Study of Psychological Compexis.
V době, kdy jsem psal Rozlučku, jsem ji k dispozici neměl, opíral jsem se o Michaela Meyera.
Rudhyar mj vzpomíná M.E.Jonese, který chrakterizuje Merkura Prométea eager zatímco Epimetea: deliberate
-
Merkurius
36 odpověď odeslal(a) Roman v Pondělí 19.Prosince 2011 20:53:13
Děkuji za odpovědi.
K Merkurovi ještě jeden odkaz na výživné stránky:
http://www.auxmaillesgodefroy.com/planet_mercury
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
37 odpověď odeslal(a) Ondrej Lesak v Pondělí 19.Prosince 2011 22:54:21
Ale to jsou nádherné stránky, Romane! Nejen co se týče Merkura, ale i těch odkazů na hermetickou literaturu, šerm, historické kostýmy apod. Snad nejvíc mě zaujalo brnění na motorku a zvláště na pitbula. Díky.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
38 odpověď odeslal(a) Vanda v Úterý 10.Ledna 2012 09:55:05
Přidala bych k této otázce dalšího notoricky známého novátora: Vincent Van Gogh. V radixu Merkur Epimetheus, před Slunce se dostane už v roce 1965, kde nevím o nějaké důležité události, aby se stal stacionárním v roce 1978 ( působení Gogha jako kazatele a počátek malování ), a pak už zbytek života doháněl Slunce jako direktní Jitřenka.
Tedy opět radixové postavení Merkura na konzervativnost neodpovídá, mohl by proces sekundárních direkcí. Vtip je v tom, že za mnohem zásadnější vliv bych přičítala v běhu sekundárních direkcí postupnému zhušťování shluku planet v Býku a Beranu, kdy nakonec k datu úmrtí v roce 1890 osm z deseti prvků stálo v rozmezí pouhých 32 stupňů, což je nebývalé, a tom Uran, Pluto, Saturn. Počátek malování lépe ukazuje přechod sek. Slunce přes Urana radix a sek. a Venuše sek. přes Pluta, obzvláště když přihlédnu k tomu, jak nutkavá a naléhavá byla potřeba Gogha malovat.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
39 odpověď odeslal(a) Vanda v Úterý 10.Ledna 2012 10:56:27
Já bych se s dovolením vrátila ještě jednou k této otázce. Kdo a kdy a jakým způsobem ověřoval, zda tvrzení a Epemetheovi - Prometheovi platí? Je známá taková studie nebo jak tento názor vznikl? Nebo jenom někomu prostě připadlo, že by to tak mohlo být a bylo by to pěkné ( filozoficky zdůvodnitelné)?
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
40 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 10.Ledna 2012 13:01:21
rávně jste si všimla Vando, že se u Gogha jedná o proces. Jeho průběh je zřetelný nejen z progresía, ale i z tranzitů,
Vincent začíná jako obchodník s uměním, což ho příliš nebaví a v Anglii se začně zabývat náboženstvím, stane se z něj něco jako jáhen, pracuje jako duchovní v Belgii v hornické komunitě a začíná kreslit - kresby i pozdější malby jsou uměřené, snažící se o mimezis tj. nápodobu světa. v Roce 1880 se začne na radu Thea věnovat výtv. umění soustavně (tr Pluton 30°Merkur nat a 45°Slunce nat, konj. Venuše nat.
V roce 1886 odchází do Parízu (a odtud 1888 do Arles tr Uran 180 Slunce, tr. Neptun 30°Merkur nat., seznamuje se impresionismem a dožene ho do krajnosti, vyvine vlastní styl založený na bipolárních opozicích (nejprve žlutá-modrá), který postupně dovede do krajnosti. Rozrušování smyslů hladem, tabákem a zejména absintem. Hospitalizace v blázinci. Klimax, po té co namaloval předposlední obraz Havrany nad obilným polem, následuje další obraz velmi klidná krajina, následuje pokus o sebevraždu
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
41 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 10.Ledna 2012 13:11:56
http://www.rezonance.cz
Merkur jako komunikace: Vincenta schopnost komunikace je zvláštní, sveřepá, v Arles na něj vzpomínají jako na nesnesitelného chlapa. Bohatá komunikace s bratrem v dodnes ceněných dopisech. A jak víme mluvený a písemný projev jsou dvě odlišné sféry. Schopnost číst a psát mění zásadním způsobem náš způsob myšlení, při psaní formulujeme myšlenky jinak rozvážněji, rafinovaněji, atd. než když mluvíme.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
42 odpověď odeslal(a) Vanda v Úterý 10.Ledna 2012 13:35:06
Pavle souhlas, o probíhajícím procesu není myslím pochybnost.
Nicméně zaměřila jsem se, zda v tomto případě uvidíme někde oporu pro tvrzení postavení Merkura na způsob myšlení novátorský - konzervativní.
Gogh jako člověk došel k velmi novátorskému projevu
Přitom Merkur:
radix za Sluncem.
dále v běhu sekundárních direkcí: přechází před Slunce v cca 1865 - jestli byla tehdy nějaká významná událost, nevím o ní
1878 - stacionarita, končí retrográdní fáze, významný předěl, z obchodníka se stává kazatelem, první kontakty s malířstvím.
Nicméně uvolnění malířského projevu v ten rukopis, který ho potom proslavil, proběhlo až o deset let později.
Opět jak u jiných případů se mi potvrzuje, že se předpoklad nepotvrzuje, spíše.
Co se ale začíná projevovat, k čemu bych se opatrně přikláněla, je vliv změny chodu Merkura ( přes Slunce jedno kam, stacionarita) v běhu sekundárních direkcí.
Dívala jsem se, vliv stacionarity můžu potvrdit i u sebe, v době otočky jsem se definitivně rozhodla pro změnu místa bydlení ( Blíženci na IC), dá se říct, že to bylo první místo, které jsem si opravdu vybrala sama.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
43 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský v Úterý 10.Ledna 2012 14:00:17
ale o významu stacionarity progresivních planet během života a to nejen u Merkura, Venuše a Marse, se domnívám nikdo nepochyboval, alespoň já o tom nevím.
Jak už jsem napsal výše: když jsem psal tuto pasáž pro Rozlučku v roce 1994, neměl jsem po ruce Rudhyarovu práci z roku 1968 a vycházel jsem z prací Michaela R. Meyera, které jsou ovlivněny i Marc Edmundem Jonesem.
Téma je třeba přemyslet, reinterpretovat z hlediska současného stavu neuropsychologického badání a experimentování.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
44 odpověď odeslal(a) Vanda ve Středu 11.Ledna 2012 11:46:47
Aha, mám to tedy chápat tak, že teorie o postavení Merkura před - za Sluncem a novátorským -konzervativním myšlením se ve své podstatě nachází ve fázi krčení ramen, tj. neosvědčila se pravdivost?
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
45 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 11.Ledna 2012 14:10:09
ne neosvědčila se, ale: seznamujeme se s původní tezí, Ondřej překládá seminální text a tu pak budeme ověřovat.
-
RUDHYAR - MERCURY PROBLEMS
46 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 11.Ledna 2012 16:24:37
Chapter Seven
Mercury Problems
There is much more to Mercury than is usually taught in astrological textbooks. Mercury is said to be the symbol of the mind; but this term "mind" covers a multitude of mysteries, and Mercury can be seen to represent a variety of processes and functions in the personality, especially as the latter is developing beyond the normal range of activities familiar to the average cultured individual of our day and age.
If we look at the solar system from a heliocentric point of view, Mercury is seen as the first planet revolving around the sun. It thus can be said to refer to the primary differentiation of the undifferentiated solar energy radiating through space. As such Mercury represents the bi-polar electrical force which is the very substance of all organic activity. This Mercury-electricity is the "tone" of life sustaining and ever renewing the organism isolated by birth as an independently functioning unit, foundation for an individual personality. This "tone" (individualized Solar power) is the involutionary expression of Mercury, and it is said to be focused at the center of the cross formed by the human spine and the line of the extended arms. It represents the power-aspect of Mercury.
This mystic Mercury center is the "place" where the Rose blooms at the core of all crucifixions significantly experienced in the spirit of Christ, according to Rosicrucian symbolism. It corresponds to the brachial plexus of modern anatomy, which is the very focus of the Mercury function. Traditional astrology attributes to this planet rulership over arms, hands, lungs and breath; and there seems to be a definite connection between the brachial nerves and the Vagus nerve (pneumogastric system) which originates in the head (Aries rulership) and flows downward in two branches on either side of the neck.
We spoke of this aspect of Mercury as "involutionary" because it refers to the primordial descent and prenatal differentiation of the one Solar power which is the essence of individual life and selfhood. However, what is usually known of the Mercury function is its "evolutionary" aspect which deals with the results of personal and social living; and in this role Mercury is the servant of Jupiter. Mercury then should serve the purpose of personal integration, and of the maintenance and aggrandizement of the wholeness of personality. Mercury in this role is mind, not as a creative electrical power, but as the function of relationship of self to environment and to other selves.
We must differentiate carefully, however, between the type of adaptation to environment which corresponds to the Moon function, and that which carries the characteristics of Mercury. The former is "placental" and psychic; the latter, nervous and mental. The Moon function, being the "feminine" polarity of Saturn, adjusts the personality to its environment within the separative boundaries of the particular body and ego, but it can go no further. It deals with the tribal kind of adaptation to life and is inherently conservative, traditional and appropriative or possessive. On the other hand, the Mercury function, being (in its evolutionary and personalized aspect) the feminine polarity of Jupiter, carries the essential meaning of expansion and accretion, as does Jupiter. It brings to the personality a plus quality; and therefore it can become the very foundation for the development of the substance of personality from one level to the next.
The power actually to accomplish this transference of consciousness from level to level (or metamorphosis of personality) is contained in the functions of transformation symbolized by the planets beyond Saturn, particularly Uranus; yet the revolutionary and regenerative power of Uranus can only be destructive or useless if the individual has not developed the substantial mental foundation upon which the new-level consciousness and individuality can unfold organically and harmoniously. To move from one level to the next means actually to enlarge one's sphere of awareness, thus one's power to operate in an even more inclusive realm of being. And this can only be done by increasing one's capacity for relationship.
But relationship between what? At first, what is to be related are sensations, then, complex images combining sensations; later, the apparent sources of these images (objects, people, etc.). A further step in relatedness is taken as these sources of complex sensation-images are given the attributes of personality, and thus can be related to one's ego. The sense of ego-to-ego relationship, within some larger environmental and tribal (or family) framework of well-defined and life-sustaining experiences, becomes the substance for social living.
The Jupiterian hunger for food and easier living conditions stimulates inevitably this sense of relatedness to external entities, to which at first the attributes of personality are given, whether they be rocks, trees, animals or human beings. Primitive life is difficult; the environment full of dangers and antagonisms. The Jupiter function demands that a way be found to make friends with and influence everything in the environment. Tribal magic, prayers, sacrifices and all the instrumentalities of the religious life are developed through a combination of Jupiterian faith in some underlying universal harmony (without which no man could come to terms with other men, gods or life-spirits), and of Mercurian ingenuity in building bridges of communication and means of commerce through give-and-take operations pleasing all parties concerned. The use of imitative vocal sounds, soon becoming words and taking form as letters and art-symbols, then the use of objects of standardized values as means of exchange (money and all its cultural equivalents) constitutes the basic ways in which Mercury operates, as social experiences grow in complexity and scope.
Inventiveness (born of the faculty to see correlations between facts and phenomena of different kinds), conceptual generalization (which transforms the Jupiterian feeling or intuition of universal harmony into the study of cosmic laws), and the ability to "bind time" through historical records and communal education, are the building stones of civilization Ś and they all are aspects of Mercurian activity. This activity is stirred by the Jupiterian craving for self-preservation and for all types of group-cooperation and group-expansion insuring more comfort and a greater sense of happiness through easier participation in the life rhythms of the universe.
This Mercury activity is so complex, so inclusive, so far reaching that it may normally seek to utilize and control an ever-increasing amount of the energy and power of attention disposable in the personality. But, if it does so at the expense of the polar and complementary Jupiter function, a situation arises in which the means to increase the individual's ability to relate himself to ever larger fields of reality expand at the cost of his power vitally to experience and to assimilate (Jupiter) what he becomes related to. The result is the great disease of modern civilization, from which endless complexes and psychosomatic troubles arise: intellectual congestion. It is the disease responsible for the atomic bomb and the ruthless mentality of men who "know too much for their own good" because their intellectual knowledge is no longer balanced by a deep and intense sense of participation in the whole life of society and the universe. In these men, intellect Ś which should be only a sum-total of means Ś has become a devouring power blinding them to the essential end of human existence, immortality in conscious selfhood. Jupiter, the planet of Soul, has been overcome by its mate and natural servant, Mercury, the planet of technique and efficiency.
The generalized development of the modern intellect, based on Saturnian logic and thus deeply allied with a parallel process of ego-emphasis, can be said to have begun in Greece Ś though India also experienced the results of over-rationalization and of a special type of spiritual selfishness. It led in Greece to sophistry and an orgy of argumentative speculations, and much of it recurred within a new framework during the Scholastic Age in Europe.
With the advent of modern experimental science and of mechanistic-intellectual theories of knowledge, the emphasis became placed upon the technical aspect of the Mercury function and upon a worship of intellectual curiosity, unbalanced by any realization of the fact that to know without the knowledge of what one knows for can be a slow form of suicide. Technical proficiency without the ability to place it at the service of a spiritually valid purpose, or as an escape from facing the need to develop a more effective and less egocentric feeling of participation in humanity, is likewise bound to lead to spiritual selfishness and pride, and perhaps eventually to some kind of moral self-destruction.
Any individual today living, and with a normal amount of Western education and mental training, is faced with the possibility of succumbing to this contagious disease of intellectualism and "knowledgitis," with its by-products of sterile overspecialization and atrophy of the sense of direct and vitally experienced living. However, focalized expressions of this generalized functional unbalance appear only in the lives of individuals who offer a fertile psychological soil for its development; and when this occurs we should look for indications of the condition in everything concerning the natal Mercury.
A whole book might be written studying various approaches to the interpretation of this planet in nativities; here, however, we must limit ourselves to a consideration of what is probably the basic issue where Mercury is concerned: Mercury's relationship to the Sun and the Moon. Psychologically speaking, what is at stake is the particular way in which the individual's mind operates with reference to the bi-polar life-principle represented by the two "Lights."
A deep rivalry can exist between the realms of mind and of organic vitality; this rivalry often tears modern man apart. Conscious thought challenges the rule of unconscious instinct, when man seeks to transfer the focus of his being from the bio-psychic tribal level to that of individual differentiation and self-determination through thought. Reason opposes feeling; adaptation in terms of the generic purpose of biological and psychic survival is frustrated and opposed by man's new determination to meet his experiences as a conscious thinker and a "free" individual and to forego mortal well-being for an immortal selfhood established in mind.
It is this conflict which basically produces intellectual complexes Ś either because, try as he may, the individual feels unable to marshal enough mental power to re-focus his individuality from the realm of "life" to that of "mind," or because, spurred on by an overeager and ambitious mentality, he unwillingly loses his sense of rootedness in bio-psychic desires and vitality, though he can as yet not let go of their instinctual pull, which in such circumstances takes on a "fateful" character. In either case he finds himself in between two realms, unrooted and unfocused. In the first instance, instinctual living at the biopsychic level of vital feelings and desires has lost its value, yet the mind is too weak, too uncertain or too confused to carry the burden of complete and integral reality. In the second instance, the mind is strong, restless, or over-stimulated by external influences or various psychological pressures (mainly by some kind of father-complex), but the rest of the personality, clinging to the old desire for life-fulfillment and generic happiness, cannot or refuses to follow the mind.
Indications of such conditions in the natal chart can be of various kinds, depending upon the manner in which these psychological conditions arise during the early development of the personality; yet some important phases of the relationship of Mercury to the Sun and the Moon should always be studied, along the following lines of enquiry.
The most obvious, yet often misinterpreted factor is whether Mercury is "direct" or "retrograde" in its motion. What this actually means, let us not forget, is whether Mercury moves in the direction of the motion of Sun and Moon, or against it. Planetary retrogression is caused by the fact that the observer on earth gets, as it were, a biased or twisted view of the solar system, of which the earth is a part. No one can evaluate with absolute objectivity that in the midst of which one operates. Earthly man's direct evaluation of planetary behavior is thus, partly at least, subjective Ś that is, biased by referring the behavior of the other planets of the solar system to his own geocentric position. This is so particularly in the cases of Mercury and Venus, because these planets are moving within the Earth's orbit.
Mercury, the mind, operates within the human personality. I operates in close proximity to the very source of life in man, the Sun. About three times every year (that is, on the background of a complete solarcycle) Mercury oscillates to and fro around the Sun Ś thus making six geocentric conjunctions. Three times Mercury passes between the Earth and the Sun (inferior conjunctions); three times it moves beyond the Sun (superior conjunctions). Before and after the inferior conjunctions Mercury appears, to the earth-observer, to move backward, thus in a direction opposite to that of the Sun's motion; and at times it appears to stand still or "stationary."
A natal Mercury retrograde does not in any way mean a weak, dull, or lazy mind Ś in spite of many students' idea that this should be the case. It indicates, however, generally speaking, a mind which operates inherently in counterpoint to the instinctual nature and the flow of the life-force. This, of itself alone, can indicate a great many things; and it is never wise to jump to conclusions merely because Mercury is retrograde at birth! Benjamin Franklin is said to have had his natal Mercury retrograde, yet he was one of the most outstanding thinkers of his century. John Gadbury, one of the greatest European astrologers, and Abdul Baha, the great Persian Prophet and religious leader, also had Mercury retrograde at birth; and so did countless great men.
The important factor to consider here is the basic relationship established in the personality between, on one hand, the consciousness and its mechanisms of awareness or attention (Mercury), and on the other hand, the vital drives of the organism or the compelling purpose of destiny (Sun). There are for man stages of spiritual evolution at which the greatest growth is accomplished through contrasting pulls between the Mercury and Sun factors in personality Ś and this may occur at every level of development, in the primitive person (or "young soul") as well as in the highly evolved (culturally or spiritually) person.
Mercury retrograde simply indicates the presence of such a contrast. It may lead to a greater state of individualization by a revolt of the mental life against the instinctual-generic nature of feelings, or it may lead, at its worst, to a neurotic mentality always at war with life, building one fancied self-delusion after another in terms of psychological escape from actual facts. It may mean a lucid mental independence from irrational unconscious energies, or slavery to mental fears and subjective deceptions or rationalizations.
On the other hand, a direct Mercury may mean a mentality conditioned primarily by the need for organic survival and personal expansion (from primitive cunning, to a scientific intellect discovering new relations and new tools for the sake of gain and increase in power), or a mind able to give objectivity and effective formulation to the central Solar will and purpose of the individual.
These mental characteristics (or polarizations) are rarely permanent throughout a life, even if a basic tendency can be detected. And here is where the "progressions" of Mercury throughout the years of a life help us to complete the picture. The retrograde periods of Mercury last about 20 to 25 days; thus, by progression (one day after birth equaling one year of the life), the same number of years. If this retrograde period falls within the span of the individual's life-progressions, a definite change in the conscious attitude of the mind is to be expected during the year when the "progressed Mercury" is stationary (thus changes from "direct" to "retrograde" or vice versa), whether or not the change is emphasized by external events.(1)
The distinction between a direct and retrograde Mercury is not, however, the only one to express the inherent dualism (or bipolar nature) of the mind. Traditional in astrology is the differentiation between a Mercury which rises before the Sun at dawn, and Mercury rising 'after the Sun. in the first case, Mercury's longitude in the zodiac is less than that of the Sun, and Mercury is a "morning star"; in the second case, it is greater, and Mercury is an "evening star."
The same dualism of position with reference to the rising or setting Sun has been used even more widely where Venus is concerned; and logically it should have a similar meaning in the case of both of these "inner" planets Ś that is, of planets moving within the Earth's orbit and in close zodiacal proximity to the Sun. As Morning Star, Venus was called "Lucifer", meaning the Bearer of Light. As Evening Star, Venus was named "Hesperus", meaning "in the West." As morning stars Venus or Mercury can be said to be symbolical heralds of the Sun. At or near their maximum distance in longitude from the Sun (28 degrees for Mercury, 47 degrees for Venus) they shine clearly in the sky; when close to their conjunction to the Sun, they (especially Mercury) are lost in the "aura" of light of the Sun.
Marc Jones has based a classification of mental temperaments on whether the natal Mercury is a morning or evening star (cf. "How to Learn Astrology"). Mercury, as morning star, he writes, indicates a mind that is "eager"; and when more than 14 degrees away from the Sun, a mind "not only eager but also untrammeled." Mercury as evening star is said to point to a mind that is "deliberate" or careful, and when more than 14 degrees from the Sun, deliberate and also untrammeled Ś that is, independent from the Solar will or self.
This Mercury dualism of position is said further to correlate with the fact that "the only important difference between one mind and another is the underlying or general tendency of one individual to reach forward and anticipate things, and of another to lean back and recapitulate them, together with the further distinction by which some minds do this in a rather extreme degree, whereas others remain relatively close to the central balance of will." This dualism was also known to the ancient philosophers under the symbolism of the two mythological figures of Prometheus and Epimetheus, prototypes of the "progressive" and the time the radiance of tomorrow (the Prophet), and of him who gathers to himself the light of the past (or "who takes counsel after the event"). Indeed, just as the Venus function can be known under two aspects as Lucifer and Hesperus, so the Mercury function can operate according to two basic rhythms in relation to the spirit-source within man, as Prometheus and Epimetheus.
Marc Jones is no doubt right on the whole in characterizing the Promethean mind as "eager," and the Epimethean mind as "deliberate"; but underneath this distinction a still more basic one can be discovered. The Promethean mind is one in which the involutionary, electrical and creative aspect of the Mercury function is eminently active; while in the Epimethean mind it is the evolutionary, associative, recapitulative and generalizing aspect of Mercury which predominates.
However, if we accept this classification of the two basic aspects of the Mercury function (that is, of Mercury geocentrically considered), our interpretation of retrograde Mercury must be qualified by it. When Mercury emerges from its inferior conjunction with the Sun in ...
-
Rudhyar - Merkur
47 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Středu 11.Ledna 2012 16:25:32
Chapter Eight
The Cycle of Mercury
and the Functioning of the Mind
In the usual kind of geocentric astrology no distinction is made between the two kinds of conjunction of Mercury and the Sun, except that at "inferior" conjunction Mercury is retrograde, while at "superior" conjunction Mercury is direct. In heliocentric astrology the situation is quite different, because an inferior geocentric conjunction of Mercury and the Sun means that the Earth is conjunct Mercury, while a superior geocentric conjunction indicates that the Earth is in opposition to Mercury. Thus when Mercury is retrograde geocentrically, Mercury is heliocentrically near the Earth; and at the heliocentric conjunction of Mercury and the earth, a line is formed by Sun, Mercury and Earth, with Mercury and Earth, with Mercury between the Sun and the Earth — thus as near to the Earth as it can ever be.
The situation at such a heliocentric conjunction of Mercury and the Earth (i.e. Mercury retrograde in inferior conjunction to the Sun, in geocentric astrology) is thus analogical to that met at the new Moon, when the Moon passes between the Earth and the Sun, thus is in geocentric conjunction with the Sun. Such a Sun-Moon conjunction is taken to be the beginning of the "lunation cycle." At that time, symbolically speaking, the lunar agencies, whose task it is to build life-organisms, are fecundated and given direction by the Sun; the will and purpose of the Sun is impressed upon them, and this impression is like the impact of a sound shaping loose sand into vibratory patterns, or like the effect of a magnet upon iron-filings.
The heliocentric conjunction of Mercury and Earth means very much the same thing in the realm of mind. The Solar will (or energy-potential) flows outward to the Earth and human beings through the channel of Mercury; the latter differentiating it into that electrical power which is the occult essence of mind (considered as "creative power" and not as "associative memory"). This marks the beginning of a new cycle of relationship between Earth and Mercury — a cycle thus measured by the distance between two successive inferior conjunctions of Mercury and Sun in geocentric astrology. This cyclic fecundation of the Mercury-mind by the Solar energy-potential and purpose occurs about every one hundred sixteen days or every four months, thus three times a year. It occurs when Mercury is retrograde; and this obviously throws a new and at first surprising light on the meaning of the retrograde phase of Mercury. Why does Mercury move, from the point of view of man on the Earth, against the direction of the Sun just when it is transmitting in a most focalized manner the Solar potential of energy to the Earth?
This apparent paradox can be understood when one realizes that the emergence of strong and focalized mental activity in man means actually a more or less clear-cut rebellion against the dictates of life-instincts and the irrationality of bio-psychic images or idols. Prometheus is pictured as a rebel, and so are in Hindu mythology the cosmic Intelligences (Manasaputras) who gave to men the "fire of mind" and thus made them potential gods. To ordinary mankind at the geocentric and egocentric stage of evolution the Sun is "the great Autocrat of the Universe," the symbol of emotional and emotion-rousing compulsive power. Likewise Leo, the sign of the Sun's maximum intensity, is the sign of dictatorial and dramatic persons, whose generosity is only matched by their absolutism.
Life gives abundantly, but commands ruthlessly. Its gifts are balanced by its compulsions. It exalts only those who obey unquestionably its rule. Only by rebelling against this rule — and against the secondary rule of Jupiterian religious and cultural traditions which likewise bind while integrating the personality — can mind impress its character upon Earth-conditioned and biologically or socially controlled man. Thus when man begins to realize what mind is and to transfer his focus of awareness from the realm of bio-psychic instincts to that of clear thinking and creative ideas, this new mental activity must inevitably at first appear to him as the enemy of instinctual life. At least the development of the mind must seem to run counter to the natural flow of vitality and even of what, under the Jupiterian rule of religion and the tribal spirit of unanimity, the would-be "free thinker" has been taught to consider God-like.
The development of the mind and of the power to determine one's self and one's individual purpose through clear thinking is at the core of the development of individuality; and as man becomes more and more an "individual" he usually at first sees his vitality impaired. He experiences illness and the psychological curses attached to the Promethean gift. As Mercury-Prometheus bids man to be a thinker and an individual through the use of the Solar fire wrested from heaven, this fire burns and destroys. Though it be one in essence with the very source of all life, mind at first appears to operate against life; thus it is logical indeed to find that Mercury-Prometheus is at first a retrograde Mercury.
Later, however, the originally experienced opposition between the direction of "mind" and that of "life" disappears gradually. Mercury becomes "stationary," then "direct"; and it moves not only in the same direction as the Sun, but toward the Sun, geocentrically speaking. It reaches this Sun at its "superior" conjunction, that is when heliocentrically speaking, Mercury is in opposition to the Earth, and the Sun stands between these two planets — just as, at full Moon the Earth stands between the Moon and the Sun. Actually Mercury can be shown to have phases corresponding to those of the Moon. Mercury is "full" at superior conjunction with the Sun — it is also at its greatest distance from the Earth, and it appears of minimum size.
The Promethean character of Mercury begins at inferior conjunction, when Mercury is retrograde, and between the Earth and Sun; its Epimethean character is revealed at superior conjunction when Mercury direct is on the other side of the Sun. Mercury-Prometheus corresponds to the waxing half of the lunation cycle, which takes on its character from the New Moon. Mercury-Epimetheus corresponds to the waning half.
The following table shows how the dualism of Promethean and Epimethean relates itself to that of retrograde and direct motions, from both the geocentric and the heliocentric points of view. It provides us with the basis for a four-fold classification of human mentality.
Geocentric Heliocentric Prometheus-
Epimetheus Retrograde-
Diect
"New" Mercury. Inferior conjunction. Mercury conjunct Earth Promethean phase begins, negative to the Sun. Mercury is retrograde.
Waxing Crescent phase some 11 days later. Mercury about 25ş ahead of Earth Promethean phase continues, now positive to the Sun. Mercury turns direct.
"Full" Mercury. Superior conjunction. Mercury opposite Earth Epimethean phase begins, positive to the Sun. Mercury still direct.
Waxing Crescent phase some 11 days before inferior conjunction. Mercury approaching the Earth Epimethean phase continues, negative to the Sun. Mercury turns direct.
1. The Promethean-Retrograde mind is one which seeks its independence from the instinctual nature by opposing it more or less violently. It is a mind which has experienced a "mystery," an "initiation" into a new realm of being — however limited or casual this initiation. As a result, the mind has lost its trust or interest in customary impulses, yet is struggling to get free from them. The mind is "eager," but often bound by the very things it wishes to forget, or blinded by what it has realized and is "prophesying" to the personality and perhaps to all men. However, out of this inner conflict great personal growth may come, and the personality may become subjectively identified with a great symbol or image for the actualization of which it is fighting. The Romantic composer Chopin, the official poet of British imperialism Kipling, the Czech leader Edward Benes, faced with the difficult task of keeping an ideal intact against powerful pressures, are illustrations of such a type of Mercury-mind.
2. The Promethean-Direc mind is essentially established in its own nature and at peace with the requirements of life. It eagerly reaches toward the future and seeks to convey the rhythm of tomorrow to the ego, which may or may not listen very attentively. A few days after the "direct" period begins, geocentric Mercury stands farthest from the Sun. It is likely to be the time when the Promethean mind is best able to project its vision in symbols or in significant patterns of behavior which will serve to make actual and concrete the Solar potential and purpose. It is about the time when the heliocentric Mercury is in its "waxing square" (First Quarter phase) to the Earth. Mental activity is very intense in a projective manner.
The turning point occurs when Mercury's geocentric speed of motion becomes greater than that of the Sun. At such a time Richard Wagner was born; and he is a typical example of the Promethean-Direct mind in its most accentuated form — intuitional, inspired, living in the future. The fact that he had his natal Sun and ascendant at the beginning of Gemini enhanced his power of formulation. His friend and sustainer, Liszt, had also the same type of natal Mercury, slightly past the point at which its speed is greater than that of the Sun. Napoleon I and the founder of modern Czechoslovakia, Masaryk, are examples of this type of mentality in the field of politics. Stalin was born at the very beginning of the Promethean-direct period, while Trotsky was an Epimethean type — which throws a curious light on the mentality of the two rivals!
As Mercury's geocentric speed increases, it races, as it were, to meet the Sun in superior conjunction ("full Mercury" phase), and the Epimethean trend of the mind gradually increases. Mercury's motion is fastest just before or around the time of this superior conjunction; then it begins to slow down. In other words, the Promethean phase of the mind is one in which Mercury's motion is constantly accelerating — thus, its "eager" character and its "running ahead of itself." The Epimethean phase is one of deceleration, of constant slowing down, of putting brakes on mental exuberance.
3. The Epimethean-Direct mind is a "full" mind, by which I mean a mind which seeks to reflect objectively as much as it can of the meaning of life and events after these have occurred. It is the historical, objective mind, which reasons things out on the basis of precedents. It is often the most "successful," practically speaking — not running ahead of the self, or life, but running things and people. When Mercury's motion equals that of the Sun during the "waning" phase of the Mercury cycle, the greatest possible stress on mental objectivity is likely to be made; this is approximately the "Last Quarter" phase of Mercury — which leads to the Epimethean-retrograde period.
Karl Marx is an instance of a Mercury coming close to the retrograde phase, and of a mentality overstressing objective facts and historical analysis, seeking to build the future in terms of historical patterns rather than according to an intuition of new relationships — thus accentuating the factor of determinism. The Epimethean mind tends to be formalistic in its approach to life-relationships and behavior; which may mean "Olympian" at its best (as against the "Dionysian" character of the Promethean mind), or at its worst strictly materialistic and deterministic.
Franklin D. Roosevelt is another instance of the Epimethean-Direct mind, with Mercury rising some 16 degrees behind the Sun; and this may seem surprising to some. Apparently his "progressive" tendency was due mostly to his rising Uranus, disposing as it were of his Aquarian Sun, Mercury and Venus — and indirectly of all other planets (except the strong Cancer Moon). His New Deal was based on a clear evaluation of the historical necessity of meeting the far-reaching challenges of a new industrial-technological age. Even the supposedly starry-eyed and mystical Henry Wallace has an Epimethean-Direct type of mind, with Mercury at its greatest possible distance from the Sun. In his case the conjunction of Uranus and Sun, and the rising Neptune-Pluto conjunction are responsible for the "mystical" trend, while Mercury shows a very "deliberate" and untrammeled mind. On the other hand, in Cromwell we have the type of Epimethean mind represented by Mercury just past its "full" phase, trying to stamp upon society what it has seen and realized.
4. The Epimethean-Retrograde mind is represented by a Mercury coming to a stop in order to be once more fecundated by the Solar will and purpose. In cases like those of Pope Pius XI and of Abdul Baha (whose life was utterly consecrated to the service of his father Baha'u'llah, acclaimed as the "Manifestation of God") we see this type of mind developing along religious lines. In the cases of Benjamin Franklin and of the politician-scientist-philosopher General Smuts the mentality is found to be of a philosophical character. In both these categories the mind is seeking introspective union with an inner reality; returning to source, as it were. The sense of tradition may be very strong, but it is a means to an end. The mind is not contented with dead-letter worship of the past; there may be a poignant feeling of social discontent, a realization that one should dig underneath, and against the pressure of social patterns and orthodoxy, and thereby be renewed in spirit and in truth.
These four basic categories of mental activity (even more than mental "types") can only give to the astro-psychologist valid indications if they are related to and modified by numerous other factors to be found in the natal chart. To say that F. D. Roosevelt's mind was Epimethean-Direct may seem to be saying little about his overall character and destiny; or to call Queen Victoria's mentality (according to Marc Jones' classification) "deliberate and untrammeled" does not tell apparently very much concerning her temperament as a woman and a queen. Nevertheless, what it tells is very essential in any real psychological evaluation of individual character and of defects or tensions in the temperament. In the case of public personages many factors tend to confuse or to throw into exaggerated relief their mental traits; but the astrologer who seeks to understand more fully himself and his problems, as well as his clients, will find the study of the Mercury cycle a most important key to the mental life.
This cycle does not serve only to analyze the character of the natal Mercury — the basic mental temperament — it can be used in tracing the development of the mind throughout the life of an individual. This is done by studying the progressions of Mercury in the ephemeris at the usual rate of one year per day following birth — and also preceding birth in the case of converse progressions, less used but often quite revealing of "Karmic" compulsions. We saw already that the years when the progressed Mercury turns direct or retrograde are signposts of the greatest importance. The conjunction of progressed Mercury and progressed Sun are equally significant, as they show change from a Promethean to an Epimethean polarization, or vice versa.
This writer, as a creative artist, had a revealing experience of what such a change may mean. Born when Mercury was direct and rising as morning star some 28 degrees ahead of the Sun (maximum distance), at the age of forty-three he faced a superior conjunction of his progressed Sun and his progressed Mercury on Taurus 15ş. Now, since the age of 16 he had been a composer of music, as well as a writer along philosophical and cultural lines. But as the time above-mentioned came near, the focusing of the creative attention along the line of music had to be dropped, for a number of reasons; and a few months after the progressed conjunction of Sun and Mercury, he started to work in an entirely new direction, as a painter.
The significant point here is that music is an essentially subjective and dynamic art-expression, indeed the most Promethean of all arts. Painting, however, stresses objectivity, form and concreteness of meaning. Indeed the change from music to painting had a profound meaning; a sense of inner discovery, as if a new part of the brain and a new facet of personality had begun to operate, was experienced. Yet, because the mental foundation of the natal Mercury remains always a basic factor, the type of painting accomplished still expressed definitely Promethean elements; thus, it was an intuitional type of painting dealing with nonrepresentational, so-called "abstract" and broadly symbolical forms. And some critics insist that it has an inherent "musical" quality.
This personal instance was mentioned only because the contrast between music and the plastic arts is quite expressive of the difference between the Promethean and the Epimethean minds. It might be added also that in this case there has been no change of direction in motion with regard to the normally progressed Mercury; but the changes from Mercury direct to retrograde and again to direct in converse progressions i.e. calculated backward in the ephemeris from birth) have been highly significant.
These changes in the direction and polarization of the mental life can be made use of in mental readjustment and mental healing. Every psychologist facing a new client should know whether he or she is close to such a period of mental transformation, for it is only by working with the Mercury tide that the best and most permanent results can be accomplished. This is obviously not always possible, but then Mercury is never the only factor to be considered! In many cases the main disturbances in the mental life are related to the Moon, rather than to Mercury. What is then primarily stressed is a problem of bio-psychological adjustment to everyday life at the level of the feelings.
The relationship between Mercury and the Moon has indeed been studied already in modern astrology; and Marc Jones has established psycho-mental differences in temperament by combining two factors: 1. Whether Mercury at birth is morning or evening star. 2. Whether the natal Moon is faster or slower than its average speed of 13ş10'. A fast Moon identifies an emotional temperament whose "feelings run high," one might say; or rather which rushes eagerly to meet life insofar as personal day-by-day adjustments are concerned. A slow Moon characterizes a personality which tends to hold itself back and to approach the contests of life with relative cautiousness and perhaps even with over-wariness. The four possible combinations of these two lunar types with the two basic Mercury types produce four fundamental types of overall adjustments to life — adjustments which answer to both the need to meet experience in terms of practical give-and-take and feeling-responses (Moon), and the need for maintaining and expanding the substance of one's selfhood (Mercury) through the fulfillment of ever more inclusive social and universal relationships.
Personality is at root the product of the unceasing relatedness of "life" and "mind" — of the soli-lunar and the Mercury factors, or of parental and social-cultural influences. One may see in this the much advertised interplay of heredity and environment; yet personality is not an expression of heredity and environment, but instead an expression of the functional response of the self to heredity and environment. This expression of the self through the activities of the bio-psychic organism of a human person manifests in the third of the previously enumerated basic functions. This third function deals with self-reproduction and it refers to the planetary pair, Mars and Venus.
-
Re: Kdy platí „Jak nahoře tak dole“?
48 odpověď odeslal(a) Pavel Turnovský ve Čtvrtek 12.Ledna 2012 07:27:45
http://www.rezonance.cz/wp
re 44. Upozorňuju ještě na jednu zásadní věc: Rudhyar nikde v dotyčném textu, ani my, kteří s jevem jitřenka/večernice prométeus/epiméteus NETVRDÍME, ŽE interpertace tohoto jevu NAHRAZUJE interpretace postavení Merkura (Venuše) ve znameních, domech, jejich aspektaci, tranzity a direkce. je to další, pro někoho snad zbytečná informace, která pracuje s cyklickýcm vztahem mezi Sluncem a Merkurem ú(Venuší) a využívá kromě kombinací ve vztahu mezi Sluncem a Merkurem (Venuší) i jejich variace, tzn. pořadí těchto prvků. Rozvíjíme se tu dávné a dnes možná upozaděné jevy jako heliakyckých východů a západů těchto planet.