Zobrazení otázky a odpovědí
-
MUZEUM MAŠÍBLU
5551 otázku odeslal(a) kloucek v Úterý 30.Března 2010 18:48:02
Někdo sbírá brouky, já sbírám Předpovědi o roku 2012.
Když vám přijde emailem nějaká šťavnatá Předpověd o konci světa nebo o Transformaci do 5.dimenze, pošlete mi jí, než to smažete.
Zajímá mě to, jako K.J.Erbena zajímaly příběhy o rusalkách a vodnících. Myslím, že je úžasné, co dokáže vytvořit lidská představivost poháněná strachem. V těch zaručených předpovědích jsou vlastně otištěny skryté obavy člověka 21.století + pořádná dávka kreativity.
A protože Zaručených Předpovědí bude každý týden víc a víc, nebojím se, že by má sbírka nekvetla.
Můj mail je "ondrej@kloucek.cz". Díky.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
1 odpověď odeslal(a) kloucek v Úterý 30.Března 2010 18:50:35
Dnes tu mám čerstvý kousek o 3 prosincových dnech 2012:
Ve 3 dnech bude člověk zcela přeměněn v nebeskou bytost a země v nebe.
1.První den, kdy Sluce bude zahaleno světlem Lásky, hojný proud Lásky pronikne vším a vtáhne sluneční světlo zcela do sebe. Vtáhne také světlo, které je roztroušené v a okolo našeho slunečního systému. Země bude pokryta úplnou temnotou a díky intenzitě světla zcela zmizí elektromagnetické záření, které putuje k Zemi. Elektřina přestane existovat. A nebude oheň. Člověk bude muset žít 3 dny ve tmě jako dehet. Během tohoto procesu se naše tělo změní do beztížného těla. Naše mysl a inteligence začne fungovat ve 4. dimenzi, protože v tu chvíli už naše geny budou transformované. Jedině ti, co meditují, budou schopni toto snést snadno.
2.Druhý den, díky absenci slunečního svitu, všechna voda na Zemi zmrzne. Během 48 hodin se celá Země změní v ledovec. Během této přeměny může vyhynout většina zvířat. Ale želva, himálajský jelen, krávy jako kapila, kamadenu, nejpravděpodobněji přežijí dokonce i tuto transformaci. Mořská zvířata, žijící v hlubinách oceánů, mohou také přežít. Přeměnou Země v ledovec Bůh ochrání Zemi od Mahapralaya (zničení těžkými záplavami). Lidé,jako Bhasmasura (viz příběh Sri Chinmoye o králi, který se modlil k Šivovi, aby mu dal dar, kdy vložením své ruky na hlavu jiné bytosti, tato bytost se spálí na prach. – pozn. Překladatele), si přivodí svou vlastní zkázu, protože jen taková místa, kde jsou skladovány bomby, mohou vybuchnout.
3.Během 72 hodin bude celý proces ukončen a hojný proud Lásky vyšle svůj paprsek světla jeden po druhém měkce a jemně (delikátně). Když se ledovec rozpustí a začne proudit jako voda do níže položených oblastí, tam přeživší, budou moci tato místa snadno opustit a dosáhnout nově vytvořených výše položených oblastí, protože v té době budou mít beztížné tělo, které bude moci levitovat. Úplně každý bude zářit zlatým zářivým tělem. Začnou vylétavat v blaženosti jako motýli z kukly. Barva lesů, stromů a rostlin se změní v kurkumově žlutou a zelenou a budou zářit zlatou září. Nebe rozkvete na zemi a my budeme schopni kontaktu s dalšími takovými nebi v naší galaxii. Toto nové zrození pro náš sluneční systém se jistě stane. Slunce, Země, planety všichni budou součástí této Božské Úrovně a usnadní transformovanému člověku (nebeské bytosti) žití. Po této transformaci Země neuvidí noc na dalších 2000 let. Ale těchto 2000 let na zemi bude jako jeden den v nebi.
No, není to krása?
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
2 odpověď odeslal(a) kennaz v Úterý 30.Března 2010 21:01:15
sort of this can only be called, as it were, the Holy Shit, indeed. may the force be with u while building your sacred collection :-)
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
3 odpověď odeslal(a) kennaz v Úterý 30.Března 2010 21:13:39
hele, ale chybí ti tam účaří galaktického centra se Sluncem nebo Plejádami....
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
4 odpověď odeslal(a) kloucek v Úterý 30.Března 2010 21:14:40
Teprve začínám...
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
5 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Úterý 30.Března 2010 21:36:11
Skvělý nápad, pane Kloučku! Doufám, že to jednou vydáte knižně! To bude panečku počteníčko! A nejlepší by bylo, kdyby to vyšlo 22.12.2012! :-)
Podívejte se na Astrology Pacifik (pokud jste to už neudělal). Já jsem se tam zrovna dneska náramně pobavil, když jsem se dozvěděl, že 21.12.2012 se zemská osa, až doposud odkloněná od kolmice pod úhlem 23,5 stupně, postaví kolmo na ekliptiku, takže jednak všichni zemřeme, protože tohle nikdo nemůže přežít, a druhak že tím pádem přestanou existovat roční období, a tak dále. A že to bude způsobeno stejným mechanismem, jako když magnetem přejedete pod papírem, na kterém jsou rozsypané kovové piliny, a ty se všechny naráz ztopoří. To je panečku takový mašíbl, že se mu vyrovná jenom máloco! To je určitě lepší i než to profláknuté „účaří“!:-)
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
6 odpověď odeslal(a) Milena Plachá v Úterý 30.Března 2010 23:12:55
http://www.21122012.cz/
Ondřeji, v odkaze je odpočítadlo, kolik nám ještě zbývá a v dalším odkaze Tě chtějí s knihou předběhnout. Měl by sis pohnout, jinak love půjdou jinam :-))
http://svet2012.info/
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
7 odpověď odeslal(a) kloucek ve Středu 31.Března 2010 00:38:07
Jen ať si knihu vydají dřív. Nebudou mít takové špeky jako já od návštěvníků fóra astrologie.cz. Docela bych to rád ilustroval. Třeba ty 3 dny dehtové temnoty, to by byl hezký barevný obrázek. Nebo veškerá voda na Zemi proměněná během pár hodin v led. Ti australští surfaři zatuhnutí v kostce ledu i s prknem. Joj.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
8 odpověď odeslal(a) zero ve Středu 31.Března 2010 08:24:55
http://www.jung.sneznik.cz/alchymie/faze.htm
Nebo taky:
Den první: Nigredo (Země bude pokryta úplnou temnotou).
Den druhý: mortificatio (Voda zamrzne, většina zvířat zahyne).
Den třetí: omývání (ledovec se rozpustí a voda zaplaví Zemi). Zářící tělo (albedo, cauda pavonis).
Analogie s alchymickými procesy které popisuje Jung jako obrazy transformace je jasná. Moc hezký materiál Ondřeji :)))))
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
9 odpověď odeslal(a) poustevnice ve Středu 31.Března 2010 09:44:17
http://novazeme.ning.com/
Tady si můžete vybírat, dle libosti:
http://novazeme.ning.com/
tam se můžete lidičkovat, sluníčkovat, objímat, posílat si pozitivní energii a tak vůbec.....:))
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
10 odpověď odeslal(a) falcon ve Středu 31.Března 2010 10:34:34
Vylustrujte si v Googlu jméno Eva Puklová - a hned budete mít do muzea ne exponát, ale celý jeden sál plný perel.
Skoro nikdo neví, že ta dobrá děva je autorkou, oslavující ve své někdejší literární tvorbě hrdinky socialistické práce z Gottwaldova. Je to bývalá reportérka Rudého Práva, která šikovně přešla od víry v komunizmus k víře v jakousi Lásku.
Už řadu let si myslím, že bychom nejspíš měli sbírat i autentická svědectví o takových novodobých světcích a jejich působení. Jsou to většinou apoštolové vodnářského věku. A jsou nebezpeční, pokud se montují do léčitelství. Na jejich pojetí Lásky můžete i umřít, jak jsem se přesvědčil na vlastní kůži.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
11 odpověď odeslal(a) falcon ve Středu 31.Března 2010 10:40:35
Tohle je fakt palba:
http://www.transformace.info/index.php?option=com_content&view=article&id=254:poselstvi-pro-rok-2010&catid=64:dali-temata&Itemid=121
Malý úryvek (stojí za to):
Vidíte, postup, na kterém jste dosud pracovali a na který jste čekali po mnoho mnoho životů, abyste se na něm podíleli, je teď zde. Ve skutečnosti žijete ve finálních třech letech 26 tisíciletého cyklu, kdy má planeta Země vstoupit do galaktického středu. Tři roky zbývají do roku 2012, ale je to jen malá část tohoto cyklu trvajícího 26 tisíc let. Vzestup se ve skutečnosti děje Nyní.
-
Komunikační imperativy
12 odpověď odeslal(a) KajaK ve Středu 31.Března 2010 11:27:05
Oxfordský analytický filosof H. Paul Grice (1913-1988) se zabýval filosofií obyčejného jazyka a zformuloval tzv. Principy spolupráce, kterými se podle něj řídí náš běžný diskurz. Zdá se mi, že jde spíše o popis ideálních pravidel, jimiž bychom se při komunikaci řídit měli, než o každodenní komunikační realitu, nicméně jsou to pravidla, která by měli mít na paměti například (ale nejen!) komentátoři ve fórech a na blozích:
Grice tyto principy formuluje v podobě imperativů a rozděluje je do čtyř ‘kantovských‘ skupin:
Kvantita (poskytovaných informací):
1. Čiňte svůj příspěvek tak informativní, jak je požadováno.
2. Nečiňte ho informativnější, než je požadováno.
Kvalita:
Snažte se, aby byl váš příspěvek pravdivý, tj.
1. Neříkejte to, o čem se domníváte, že je to nepravdivé.
2. Neříkejte to, o čem nemáte dostatek přiměřené evidence.
Vztah:
Buďte relevantní.
Způsob:
Buďte jasní, tj.
1. Vyhýbejte se nejasnému vyjadřování.
2. Vyhýbejte se víceznačnostem.
3. Buďte struční (vyhýbejte se zbytečné upovídanosti).
4. Dávejte svým vyjádřením řád.
Grice poukazuje na to, že v rámci běžné konverzace předpokládáme, že jsou tyto principy dodržovány. Osobně bych v tomto směru doporučil spíše opatrnost – často se setkávám s tím, že lidé poruší v jediné výpovědi téměř všechna výše uvedená pravidla. Ostatně – občas při jejich porušení přistihnu i sám sebe. Ale jsem si jist, že kdybychom se těmito imperativy řídili, svět by byl mnohem příjemnějším místem k životu...
Literatura:
PEREGRIN, Jaroslav. Kapitoly z analytické filosofie. Praha: Filosofia, 2005. Str. 178-179 (citace).
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
13 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Středu 31.Března 2010 12:08:22
To je dobré, KajaKu! Při čtení těch Griseových pravidel mě ovšem okamžitě napadlo, že velká většina lidí, kteří se nějak producírují na internetu, je porušuje úplně všechna! A všichni ti, kteří všude možně blábolí o „věku Vodnáře“ nebo o konci světa v roce 2012, obzvlášť! Nicméně vezmu-li to zcela obecně, tak z hlediska těchto pravidel je právě internet naprosto odstrašujícím prostředím! Snad 99% toho, co se všude možně v nejrůznějších diskusích a na nejrůznějších webech dá najít, jsou naprosté sračky, produkované chorobnými grafomany nebo zneuznanými génii, kteří si s podobnými pravidly vůbec nelámou hlavu. Svoboda slova je sice hezká a nepochybně i velmi potřebná věc, ale tohle je její odvrácená a bohužel velmi temná stránka. A dělat s tím nejde nic – zakázat nebo cenzurovat internet může leda tak Severní Korea nebo Čína, možná Castro, Chávez nebo Ahmadínežád. A my ostatní se v tom hnojišti chtě nechtě musíme brodit…
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
14 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel ve Středu 31.Března 2010 18:47:59
http://www.astro.cz/clanek/4210
pan Roman Don upozornil na články na webu České astronomické společnosti o roku 2012
http://www.astro.cz/clanek/4210
a
http://www.astro.cz/clanek/4215
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
15 odpověď odeslal(a) Milena Plachá ve Středu 31.Března 2010 19:31:22
RE
Petr Trnka - máte pravdu, děkuji Vám za všeobecné, rozumné - shrnutí.
Ondřej - knihu bych ilustrovala s radostí s Tebou, už to vidí, jen to hodit na plátno :-))
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
16 odpověď odeslal(a) Radek ve Středu 31.Března 2010 21:45:10
Na zmiňovaných stránkách české astronomické společnosti se mimo jiné píše:
"Pak je tu ještě zmínka o tom, že se má Země, Slunce a hmotný střed Galaxie postavit do přímky právě na slunovrat roku 2012. Ano, to má. Ovšem stejně tak tomu bylo třeba před deseti, dvaceti nebo i před dvěma tisíci lety (kdy k tomu ovšem nedocházelo na zimní slunovrat jako nyní)."
Je to skutečně tak? Pokud ano, má to nějaký zásadní význam? Pokud vím, tak se o tom z astrologického hlediska moc nemluví.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
17 odpověď odeslal(a) falcon ve Středu 31.Března 2010 23:41:22
Dovolím si v souvislosti s "jednou přímkou" zaprotestovat. Ve vesmíru neplatí eukleidovská geometrie - nemůže platit proto, že gravitace zakřivuje prostoročas. Mluvit proto v galaktickém měřítku o nějaké přímce není správné.
Kromě toho, že zde na Zemi pozorujeme vše s časovým zpožděním a vidíme tak vlastně historii, dokonce nesmírně dávnou (řádově tisíce i miliony let), můžeme se v pozicích vesmírných objektů mýlit i z jiného důvodu, a tím je ohyb světla v gravitačních polích, jimiž světelné paprsky prochází.
Takže řekněme raději, že máme dojem, jakoby místo, kde si myslíme že leží střed Mléčné dráhy, bylo v jedné přímce s postavením Slunce (z našeho pohledu). To nastává každoročně a právě tehdy, když Slunce prochází souhvězdím Střelce. Máme-li být naprosto přesní, pak je třeba zjistit, zda místo, zvané "Rádiový zdroj Sagittarius A" leží na ekliptice. Pokud se ovšem astronomové nemýlí a centrum galaxie je s tímto zdrojem totožné.
Astronomické souřadnice zdroje Sag A jsou následující: rektascenze= 17h45min, deklinace= -29°0´28". V dalším příspěvku vlepuji obrázek z něhož je patrné, že Sag A veskutečnosti leží dost daleko pod ekliptikou - poblíž vyznačeného záměrného kroužku a ještě o něco níže (bohužel na mapě rádiové zdroje nejsou), ale ze sítě souřadnic se dá přesnější poloha centra galaxie dobře najít.
Je mi tedy moc líto, ale žádný přímkový zákryt se v roce 2012 určitě nekoná.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
18 odpověď odeslal(a) falcon ve Středu 31.Března 2010 23:42:15
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
19 odpověď odeslal(a) Radek ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 00:25:17
Jak to tedy vzniklo? Neslyším to poprvé. To si to například autor tohoto článku jenom vymyslel nebo tupě převzal? Ještě nikdo neobjasnil, co tím tedy myslí. Zatím na to nikdo neodpověděl. Pořád se mluví o 2012 ale fakta žádná. Říkají tomu různě "velké zarovnání" atd. Jedná se mně pouze o normální jednoduchou geometrii, nevím jestli se v astrologii uvažuje se zakřivením časoprostoru a rychlostí světla i když by to bylo možná výstižnější. U Pluta by to dělalo asi už pár minut. U stálic ještě více, kdybych mněl opravovat polohy podle vzdálenosti a hmotnosti, tak bych se v tom asi nevyznal.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
20 odpověď odeslal(a) Jiří ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 03:41:30
Možná to, Radku, vzniklo tak, že se autoři těchto textů inspirovali krásnou a geniální archeoložkou Larou Croft, která v jednom "dokumentu" také učiní jakýsi objev právě když jsou všechny planety naší sluneční soustavy v zákrytu.
V onom filmu bylo jasně vidět, jak se planety pomalu řadí za sebe do přímky...
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
21 odpověď odeslal(a) Jiří ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 04:37:25
Nicméně skutečností zůstává, že v prosinci onoho diskutovaného léta Páně 2012 vstoupí severní galaktický pól do znamení Vah a tím pádem jižní galaktický pól do znamení Berana.
To znamená, že průsečíky galaktického rovníku s ekliptikou, neboli jakási galaktická obdoba jarního a podzimního bodu, se ocitnou na počátku znamení Raka a Kozoroha.
Dalo by se tedy říct, že slunovratová přímka a přímka spojující průsečíky galaktického rovníku s ekliptikou budou totožné, neboli dojde k "velkému zarovnání".
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
22 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 11:00:00
Radku, já jsem o tom psal už v otázce č. 5528, a dal jsem tam i dva obrázky, jak celá situace v okamžiku zimního slunovratu v roce 2012 bude vypadat v astrologickém kolečku, zkuste se na to podívat. Na stránce České astronomické společnosti mají samozřejmě pravdu – průsečík ekliptiky a galaktického rovníku se nachází v souhvězdí Střelce nepříliš daleko od galaktického centra, a je tam každý rok, takže i Slunce v okamžiku zimního slunovratu je rok co rok v konjunkci s galaktickým středem. Nebude tam tedy nějak výjimečně pouze roku 2012, bylo tam loni, bylo tam před 10 lety, před 50 lety, před 100 lety, bude tam letos, za 20 let i za 100 let… Díky precesi zemské osy se samozřejmě tenhle průsečík obou rovin, galaktické a ekliptikální, posouvá na hvězdném pozadí o 50,371 úhlové vteřiny za rok, ale to je hodnota tak nepatrná, že ji z hlediska jednoho lidského života klidně můžeme zanedbat. Není na tom tedy vůbec nic záhadného a výjimečného, a proč se všelijací mašíblisté neustále ohánějí tím, jaká je to převratná a osudná konstelace, to byste se musel zeptat jich. Podle mého názoru žádný z nich astronomickým záležitostem, jak jsem je tu vypsal, vůbec nerozumí, nic o nich neví, a prostě to jenom jeden od druhého opisují.
Druhá věc je samozřejmě to, co napsal Falcon a co dobře ukazuje obrázek, který sem vlepil – matematicky vypočítaná a tedy de facto jakási teoretická poloha galaktického centra (proč teoretická, o tom jsem také psal v otázce č. 5528) se s průsečíkem galaktického rovníku a ekliptiky neshoduje, tento střed leží 5°37´ po ekliptikou, a v okamžiku zimního slunovratu 2012 bude od tohoto průsečíku také v ekliptikální délce vzdálený 2°58´ (což je, pro názornost, 6 měsíčních úplňků). Takže zmiňovaná konjunkce je jenom velmi přibližná, a hovořit o nějakém zarovnání nebo zákrytu, nota bene ještě nějak výjimečném a osudovém, je proto úplný nesmysl.
Další věc samozřejmě je, že to všechno, co jsem tu napsal (a jak se o tom taky zmiňuje i Falcon), je pochopitelně jenom současná situace, jak se nám na obloze dneska jeví. Protože galaktické centrum je od nás vzdálené 30 tisíc světelných let, je dneska ve skutečnosti už dávno někde úplně jinde, než my ho vidíme Ale s tím nemá smysl se nějak zatěžovat, to nemá žádnou cenu ani pro astronomické pozorování, a pochopitelně ani pro astrologii. Všechny objekty na obloze prostě pozorujeme tam, kde je vidíme, a že jsou ve skutečnosti už někde jinde nám může být šuma fuk.
Stačí Vám to takhle, Radku?
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
23 odpověď odeslal(a) Radek ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 11:04:23
Možná taky je potřeba rozlišovat znamení a souhvězdí. Když astronom (nejen ten) mluví o souhvězdí střelce nemyslí tím samozřejmě znamení střelce. To je samozřejmě jinde. Viz. článek:
"Slunce se díky pohybu Země promítá během roku do 13 zvířetníkových souhvězdí (12 známe dobře z pochybného horoskopu, tím 13. je Hadonoš). Mayové velmi dobře spočetli, že právě na konci jejich periody bude Slunce při zimním slunovratu procházet Střelcem, kde leží i střed naší Galaxie."
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
24 odpověď odeslal(a) Radek ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 11:24:08
k22:
Děkuji za obsáhlé informace. 23 jsem psal když jsem ještě nečetl 22.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
25 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 11:39:24
To je samozřejmé, to jsem na tomto diskusním fóru nepovažoval za nutné zdůrazňovat! (Ta poznámko o „pochybném“ horoskopu je pochopitelná a řekl bych i omluvitelná, když uvážíme, že www.astro.cz je astronomický web…) Nicméně z těch mých obrázků z otázky č.5528 vyplývá, že galaktické centrum není jenom v souhvězdí Střelce, ale i ve znamení Střelce! A ještě hodně dlouho tam taky bude – vyjdeme-li ze současné hodnoty precesní konstanty a z jeho současně platné vypočítané polohy, mělo by se do přesné konjunkce se zimním slunovratovým bodem (a tedy na délku 0°00´ znamení Kozoroha) dostat 26. února roku 2225! I tehdy ovšem bude 5°38´ (11 měsíčních úplňků) pod ekliptikou, takže ani potom samozřejmě o zimním slunovratu ani zdaleka nepůjde o nějaký „zákryt“ galaktického centra se Sluncem.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
26 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 11:40:34
No vida, a pak že nefunguje synchronicita! :-))
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
27 odpověď odeslal(a) Jiří ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 11:59:06
"...takže i Slunce v okamžiku zimního slunovratu je rok co rok v konjunkci s galaktickým středem."
Má-li tato věta platit, Petře, pak by asi bylo namístě uvést s jakým orbisem uvedená konjunkce počítá.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
28 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 12:09:36
To jsem napsal o kousek dál, že to je konjunkce jenom velmi přibližná. Vyjadřovat ji nějak číselně myslím si nemá smysl.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
29 odpověď odeslal(a) falcon ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 13:05:23
Možná bych měl uvést na pravou míru své zmínky o neplatnosti eukleidovské geometrie ve vesmíru v souvislosti s pozorováním konaným z povrchu naší planety.
Jsme zde (na Zemi) prostě odkázáni jen na to, co můžeme pozorovat a je úplně jedno, zda prostým okem, anebo nejmodernějším dalekohledem. Náš pocit, že se i se Zemí nacházíme ve středu obrovité koule poseté hvězdami, je naprosto oprávněný. Té kouli říkáme nebeská sféra. Nesčetné generace hvězdářů před námi vynaložily spoustu důvtipu a rovnou řekněme geniality na to, aby bylo možno spolehlivě popisovat pozorování toho, co se na nebeské sféře vyskytuje a děje.
Domnívám se, že největší podíl na dávných vědomostech hvězdářů má pečlivé pozorování toho, co se odehrává blízko obzoru. Proslulou ukázkou toho je třeba sledování heliakických východů Siria ve Starém Egyptě. Pozorovat heliakický východ této hvězdy není žádná sranda, protože pozorovatel má šanci něco vidět v rozmezí několika vteřin. Nepochybuji o tom, že obzorová pozorování byla v dávných dobách daleko snazší, než je tomu dnes, kdy máme atmosféru plnou smogu. Krom toho mnohé civilizace konaly svá pozorování v horách, a měli tudíž ještě lepší podmínky, než Sumerové či Egypťané, nebo Babyloňané.
Chci tím vším říci, že lidstvo od nepaměti pozoruje nebeskou sféru a z těchto pozorování činí své závěry, ať už je dnes řadíme do sféry astronomie nebo astrologie. Bez této sofistikované observační praxe, věděli bychom dnes prd. Nemohli bychom plout napříč moři a oceány, neměli bychom ponětí o vztahu povrchu naší planety k pozorovatelné části nebeské sféry - jinak řečeno, sotva bychom měli solidní geografii.
Abych to zkrátil: Jestliže pozorujeme třeba Saturna a popíšeme jeho polohu na nebeské sféře, je to naprosto platné pozorování, z něhož právem vyvozujeme nějaké závěry. Přitom je úplně jedno, že dík omezené rychlosti světla byl ten Saturn vlastně o chlup jinde, než jsem ho pozorovali.
V téhle souvislosti snad stojí za zmínku, že ještě dříve, než fyzikové vymysleli experiment, kterým prokázali konečnou rychlost světla našel se astronom, který takovou možnost odhalil tím, že pečlivě sledoval pohyby Jupiterových měsíců a snažil se na základě spousty měření předpovědět, kdy některý z nich zmizí za okrajem Jupiterova kotouče. Protože se jeho výpočty ustavičně rozcházely se skutečností, dospěl k podezření, že se světlo nešíří okamžitě, nýbrž konečnou rychlostí. K zákrytům měsíců Jupiterem totiž docházelo vizuálně o něco později, než jak to plynulo z výpočtu.
Jsem si vědom, že ještě stále propadáme zvyku předpokládat, že naše pozorování musí být v nějakém fyzikálním vztahu k tomu, co se děje na Zemi. Až teprve dík vývoji fyziky koncem 19. a počátkem 20. století víme, že fyzicky jsou nebeská tělesa v poněkud (nebo dokonce podstatně) jiných směrech, než kde je pozorujeme. Ale to nemá vliv na nic z toho, o čem se tady bavíme. Opozice nebo konjunkce nastává tehdy, když ji pozorujeme (stejně tak každý jiný aspekt). Zde jsme právě ukázali, že nemůžeme pozorovat exaktní konjunkci Slunce s místem, kde je jádro Mléčné dráhy. Bohužel se tím ukazuje, že když někdo rozumí hvězdné obloze jako kůň kafi, snadno dochází k takovým omračujícím sdělením, jako je počátek vodnářského věku a jeho synchronizace se zimním slunovratem roku 2012. Je to stejný nesmysl jako tvrzení, že Věk Vodnáře nastal vstupem Urana do tohoto znamení. I astrologický začátečník by měl vědět, že toto se děje periodicky už odedávna - naposledy v roce 1995 a předtím r. 1912. Kdybych chtěl přistoupit na pseudoargumentaci související s rozvojem počítačů, a všeho možného, co dnes bereme jako výdobytky uranské éry, pak bych musel brát v úvahu, že kolem počátku 20. století tomu všemu byly dány základy. Mohl bych tedy tvrdit, že vodnářský věk začal už tenkrát.
Omlouvám se za poněkud obšírnější úvahu, ale myslím si, že snad napomůže tomu, aby stoupenci astrologie nebrali astronomii za nepřítele, nýbrž právě naopak. Že nám dnes počítač obratem vyvrhne na obrazovku kolečko horoskopu ještě neznamená, že smíme bezuzdně fantazírovat a ignorovat to, co se na nebi skutečně děje.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
30 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Čtvrtek 1.Dubna 2010 13:30:45
Přičemž, abych Tě, Falcone, doplnil, mnoho z dnešních tzv. „astrologů“ sice dokáže (jakž takž!) astrologicky interpretovat to kolečko, které na ně počítač na monitoru vyplivne, ale že by rozuměli tomu, o co vlastně astronomicky jde, že by na obloze dokázali rozeznat planetu od hvězdy, nebo dokonce že by se vyznali v souhvězdích, to ani náhodou! Natož aby vůbec věděli, že mezi znameními a souhvězdími existuje nějaký rozdíl! A nutno dodat, že právě tady celá ta pověra o „věku Vodnáře“ má svůj původ! Staří mistři by takové dnešní „astrology“ nejspíš považovali za úplné hlupáky, počítač nepočítač.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
31 odpověď odeslal(a) Jiří v Pátek 2.Dubna 2010 08:22:15
V souvislosti s diskutovanou polohou galaktického centra, které leží mimo ekliptiku, se nabízí otázka, jaký aspekt je vlastně přesný?
Na obloze často vidíme přesnou konjunkci Luny a třeba Jupitera, jak zjistíme výpočtem, ale přitom jsou od sebe tyto zářící objekty i několik stupňů díly tomu, že nemají stejnou ekliptikální šířku.
Tedy konjunkce nastává pouze u stopníků neboli průmětů oněch objektů na ekliptiku, ale skutečná přesná konjunkce je velmi vzácná.
Stejně tak i v případě všech ostatních aspektů jest otázkou, kdy vlastně nastává přesný trigon, kvadratura, či opozice a podobně, a nastává-li přesný aspekt vůbec?
Neleží náhodou právě zde podstata takzvaných orbisů působnosti ?
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
32 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 2.Dubna 2010 10:28:19
http://www.rezonance.cz/wp
kdybchom čekali na opravdovou konjunkci, tj. na zákryt nebo tranzit vnitřních planet přes Slunce, nebo na zatmění mnoha konjunkcí bychom se nedočkali. Připomínám, že za starých dob pracovalo se s heliakickými východy a západady planet a hvězd, což byly konjunkce planet, hvězd se Sluncem a s achroniemi (doufám, že to píšu správně) což byly opozice vycházejících či zapadajících planet,hvězd vůči zapadajícímu či vycházejícímu Slunci. Další "aspekty" pak byly vpodstatě "kvadratury" v podobě paranatellont, kdy jedna planeta kulminovala v MC a druhá vycházela či zapadala. Další aspekty vnesli do astrologie řečtí filosofové a geometři: (trinus a sextil) a až do Kelerovy mise to bylo asi tak všechno.
Kromě toho si málokdo uvědomuje, že čas přesných aspektů (ale i stacionarit) se v různých souřadných systémech liší. Stačí porovnat údaje z astrologických efemerid (ekliptikální souřadnice) s astronomickými (ekvatoreální).
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
33 odpověď odeslal(a) Jiří v Pátek 2.Dubna 2010 11:25:15
Ty časy se liší proto, že se liší průmětna neboli rovina na kterou se stopníky promítají.
Proto v ekliptikálním systému dojde k délkové konjunkci jindy, než v systému equatorálním, či azimutálním.
Časy se budou v těchto systémech shodovat pouze tehdy, když půjde o opravdovou konjunkci.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
34 odpověď odeslal(a) radmila v Pátek 2.Dubna 2010 16:41:32
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
35 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 2.Dubna 2010 16:57:51
http://www.lidovky.cz/vestec-zatim-popraven-nebude-slibil-to-libanonsky-ministr-pat-/ln_zahranici.asp?c=A100402_120704_ln_zahranici_gaa
Libanonský věštec nebude dnes poraven. Bud epopraven jindy. Islám zakazuje jakékoliv magické praktiky včetně astrologie a provinilc epřísně trestá.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
36 odpověď odeslal(a) akomon v Sobotu 3.Dubna 2010 17:59:50
Tato zpráva mě zaujala, protože jsem de facto nevěděl jaký má islám přístup k těmto esoterním záležitostem. Ani jsem se o to nezajímal.
No ale je pochopitelné (což je dáno kulturní spřízněností), že na to mají stejný náhled jako staří Izraelité: Ukamenovat!!! (viz Starý zákon)
No a také odtud pramení ne příliš přátelský postoj křesťanů k těmto věcem.
A když jsem u toho ... Co na to buddhismus? Ten takové "hloupé počínání" přechází s blahosklonným úsměvem.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
37 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Sobotu 3.Dubna 2010 20:04:03
http://www.rezonance.cz/wp
ve Starém zákoně není vysloven nikde přímý zákaz provozování astrologie. Prošel jsem všechna místa, o kterých se odpůrci astrologie opírají a zjistil, že je to jejich pium desiderium. Všechna mají jiný terč než astrologii. Maximálně se jedná o verdikt nad Babylonem, kterému nepomůže ani porada s hvězdopravci a věštci, neboť jeho osud je v rukou Hospodinových.
Nový zákon je astrologické symboliky plný. A kdyby křesťanství bylo neslučitelné s astrologií, nemohli by být lidé jako Albert Veliký Tomáš Aquinský prohlášení za svaté, neboť se zabývali astrologií a advokat diaboli by to proti jejich kanonizaci použil. Zavržení astrologie proaadil až papež Urban VIII. v roce 1631 a to z toho důvodu, že nějaký mamlas-astrolog vyvěštill jeho brzkou smrt, čehož se chytli něteří kardinálové a začali hledat jeho nástupce. To ho rozzuřilo, astrologii postavil mimo zákon a kardinály potrestal.
Jka se na věc dívá buddhismus přesně nevím, neboť existují různé druhy buddhismů a tibetský lamaismus astrologii pěstuje.
Islám považuje astrologii za druh magie, kterou zakazuje - všechny mgie je pro muslimy černou magií. Neboť osud věřícího je v rukou Allahových a je hříchem plést se do Allahových kompetencí. Přesto se astrologie v muslimských zemích pěstovala, neboť tam není žádné centrum moci, které by prosadilo tvrdě tento názor.
Podobně v USA jsou státy unie, kde je astrologie trestná jako podvod a šarlatánství, jiné státy jí překážky nkladou (N.Y., Arizona, Caifornie)
Dokonce i v Anglii by bylo možné nejspíš ještě podle zákonů z roku 1736 a 1825 astrologa uvrhnout do žaláře (Stalo se Alanovi Leo 1914 a 1917.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
38 odpověď odeslal(a) Jiří v Sobotu 3.Dubna 2010 20:51:26
http://cs.wikipedia.org/wiki/Tis%C3%ADc_a_jedna_noc
V pohádkách Tisíce a jedné noci je astrologie uznávanou vědou.
Ostatně díky Arabům se leccos ze soudobé tzv. západní astrologie zachovalo.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
39 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Sobotu 3.Dubna 2010 21:05:59
v Pohádkách tisíce ajedné noci se děje ledaccos, na co by pravověrný muslim dneska v některých místech nesměl ani pomyslet.
Zákaz astrologie v islámu je naprosto striktní, jenom se za ni v současnosti až na výjimky netrestá.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
40 odpověď odeslal(a) zero v Sobotu 3.Dubna 2010 22:00:18
Akomone: Budhismus se na věštění i astrologii dívá pozitivně. Dalajlamové kromě astrologie používali i orákula, čaroděje kteří v transu komunikovali s druhým břehem. Na základě věštby orákula se rozhodoval i současný dalajláma při řešení čínské okupace (výborná scéna z filmu Kundun od Scorseseho). Tibetský budhismus přímo vychází ze straré šamanské tradice Bön. Takže budhismus je s principy magie přímo spojen. Navíc: budhismus není náboženství. Není žádné dogma, kterému musí budhista věřit aby mohl být budhistou.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
41 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Sobotu 3.Dubna 2010 22:57:19
lamaismus (nepřesně tibetský buddhismus) je crosover bönismu (který už sám je crossover iransko-indicko-tibetsko-mongolských věr) s buddhismem a nelze ho za typický buddhismus považovat.
Takže si myslím, že postoj buddhismu k astrologii je nejspíš jako ke všemu: co nevede ke spáse není příliš důležité a Buddha o astrologii nikde přímo nemluví jkao nemluví o řadě věcí, které nepovažuje za důležité. Nicméně jsme objevil docela dobrý článek od Buddhism and astrology od Sri Dhammananda na http://what-buddha-taught.net/Books6/
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
42 odpověď odeslal(a) akomon v Sobotu 3.Dubna 2010 23:24:28
re 40: Zero, myslel jsem to přesně tak, jak píše p. Turnovský: "co nevede ke spáse není příliš důležité".
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
43 odpověď odeslal(a) zero v Neděli 4.Dubna 2010 02:27:53
http://www.poustevnik.estranky.cz/stranka/joga-snu_tenzin
Pane Turnovský: nevim ale nějak se mi nezdá že by lamaismus nebylo možné považovat za typický budhismus. Budhistických škol a směrů je sice hodně, ale právě tibetský budhismus je asi nejblíž k podstatě (tantra, dzoghčen). A Dalajlama je jako šéf budhistů autorita pro všechny možné frakce.
Re Akomon: to jo. Ale ke spáse může vést cokoli, včetně vaření čaje. Bylo by dobré kdyby astrologie vedla ke spáse, jinak je nanic :) V tibetských klášterech se astrologie běžně vyučuje. Viz odkaz.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
44 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Neděli 4.Dubna 2010 02:50:13
obávám se že zrovna tántra se svým morálním indiferentismem je v přímém rozporu s vznešenou naukou
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
45 odpověď odeslal(a) zero v Neděli 4.Dubna 2010 03:06:05
Tak teď nevím co máte na mysli...
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
46 odpověď odeslal(a) akomon v Neděli 4.Dubna 2010 09:01:50
Abysme se Zero zase do toho příliš nezamotali.
Podívejte se do mé 36. Nehovořím tam o astrologii (či jiné esoterní záležitosti), hovořím o počínání - jinak řečeno o konání.
Z hlediska buddhismu je celkem jedno co konáte, ale je důležité, aby to odpovídalo Ušlechtilé osmidílné stezce.
Takže pokud konáte tak, že vás astrologie vede k osvícení a pomáhá vám udržet se na stezce. Pak je to OK.
Pokud vás ovšem astrologie oslní a vy uvidíte v ní náplň svého života, tak pak se cestě vedoucí k osvícení vzdalujete.
Jak bylo řečeno v buddhismu je více směrů a mnoho škol. A ten tibetský se právě dost odlišuje tím, že je mystický.
Ale obecně řečeno: Buddhismus se esoterním záležitostem vyhýbá, protože si je velmi dobře vědom nástrah, které v esoterice číhají.
A adepti byli mistry důrazně poučeni, že jejich cesta k osvícení vede přes tuto oblast, a pokud se tam dostanou tak musí zůstat neteční a neustále sledovat svůj cíl. Pokud by totiž jenom trochu uhnuli, hrozí nebezpečí, že je esoterický svět uchvátí a to může být počátek jejich pádu.
Gautama Buddha měl stejné schopnosti jako Ježíš. Zázračně uzdravoval, viděl do minulosti a budoucnosti atd. V buddhismu se ovšem o něčem takové (oproti křesťanství) hovoří naprosto minimálně. A to proto, že to NENÍ DŮLEŽITÉ.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
47 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 4.Dubna 2010 13:29:49
"Zákaz astrologie v islámu je naprosto striktní..."
Která súra Koránu tento zákaz obsahuje?
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
48 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 4.Dubna 2010 13:50:58
http://www.islamweb.cz/koran/
Na uvedeném odkazu je český překlad Koránu, kde jsem nalezl pouze tyto verše, které mi nepřijdou jako protiastrologické, ba právě naopak...
Súra 6
On dává vzejít ranní záři a ustanovil noc pro odpočinek a slunce a měsíc pro měření času. Hle, toto je ustanovení mocného, vševědoucího.
A On je ten, jenž pro vás stvořil hvězdy, abyste se mohli podle nich řídit v temnotách souše i moře.Takto My činíme srozumitelnými znamení pro lid, jenž schopen je poznáni.
Súra 16
A podmanil vám noc i den, slunce i měsíc a také hvězdy podléhají rozkazu Jeho. A v tom jsou věru znamení pro lid rozumný.
A On rozhodil po zemi hory pevně zakotvené, aby se s vámi nekymácela; a také řeky a cesty - snad budete tím správně vedeni - a ukazovatele, a podle hvězd jsou též vedeni.
Súra 81
Hle, přísahám při planetách zpět se vracejících,
spěchajících a mizejících
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
49 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Neděli 4.Dubna 2010 14:26:07
pošli to Jiří nějakému imámovi co ti na to řekne.
Jako vždy něco jiného je v Písmu a něco jiného se praktikuje, známe to ostatně i z křesťanství
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
50 odpověď odeslal(a) zero v Neděli 4.Dubna 2010 14:26:56
Jiří: měla jsem kdysi knihu Sacred geometry. Byla tam spousta historických materiálů od arabských autorů: "magické" číselné mřížky plus jejich souvztažnosti s planetama. Harmonie aspektů atd. Knížku už nemám tak si to přesně nepamatuju. Ale naplnilo mně to dojmem že arabská kultura měla kdysi velmi silný vztah k posvátné geometrii (a astrologii a numerologii a magii). Řekla bych že zákaz věštění v islámu bude nějaký současnější výdobytek :)
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
51 odpověď odeslal(a) Jiří v Neděli 4.Dubna 2010 14:50:35
Také si myslím, že je to nějaký výmysl dneška. Snad i zkomolenina a nebo výplod rigidního fanatika...
Striktní zákaz astrologie platí v katolické církvi a proto je rigidní katolík Grygar takový astrologobijce...
Islám je daleko tolerantnější. To, co jest nám předkládáno masmédii, je velmi účelově zkreslený obraz islámu.
********** jak praví klasik *************
Řekli: „Popros za nás Pána svého, aby nám vysvětlil, jaká má být!“
Odpověděl: „Hle, Pán praví: A má to být kráva ani příliš stará, ani jalovice mladá, nýbrž věku středního mezi nimi. Učiňte tedy to, co bylo vám přikázáno!“
Řekli: „Popros za Nás Pána svého, aby nám vysvětlil, jakou má mít barvu!“
Odpověděl: „Hle, Pán praví: Nechť je to kráva žluté jasné barvy pro radost všem, kdož na ni se dívají!“
Řekli: „Popros za nás Pána svého, aby nám vysvětlil, jaká ještě má být, neboť všechny krávy se nám zdají mezi sebou podobné; a pak budeme - jestliže Bohu se zachce - správně vedeni!“
Odpověděl: „Hle, Pán praví: Nechť kráva ta není znavena obděláváním země a zavodňováním polí, ať je zachovalá, bez vady.“
Řekli: „Nyní jsi nám přinesl pravdu.“ A obětovali krávu, když to málem byli neučinili.
Vy nečtete Korán ?
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
52 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Neděli 4.Dubna 2010 15:04:16
http://imane.sblog.cz/2008/02/
informativní stránky o islámu
http://imane.sblog.cz/2008/02/
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
53 odpověď odeslal(a) zero v Neděli 4.Dubna 2010 15:17:00
Akomone: snažím se pochopit co máte na mysli ale trochu tápu. Píšete: "Buddhismus se esoterním záležitostem vyhýbá, protože si je velmi dobře vědom nástrah, které v esoterice číhají." To se mi nezdá úplně košér formulace.
Budhismus se zabývá podstatou mysli. Mysl je esoterní (skrytá, uzavřená). Budhista je na cestě konfrontován s vnitřním světem a nevyhne se zážitkům které je možné označit jako "mystické". Viz Wikipedia: mystické = zkušenosti bezprostředního a osobního setkání s božským. Jak píšete: někteří důrazně varují a doporučují "zůstat netečný". Osobně dávám přednost cestám které "netečnost" nevyžadují. Těm které energii nechávají plynout spontánně a nestaví jí do cesty překážky.
Pokud jste měl "netečností" na mysli to co označuje dzochčen "setrváním v bdělém vědomí přítomnosti" pak je to ok. Přimlouvám se za ten druhý termín, protože je z něj zřetelné o co opravdu jde.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
54 odpověď odeslal(a) zero v Neděli 4.Dubna 2010 15:45:57
Jiří: kdysi jsem v Istanbulu navštívila čajovnu, kde mladí turci prodávali koberce. Byli zábavní. Měli radost že jsme z Prahy protože dodávali vodní dýmky do klubu Roxy. Začali se s námi bavit o náboženství, což mně trochu znervóznilo. Smáli se a říkali: klid, není žádný problém že ty jsi křesťanka a já muslim. Ježíš byl to samý co náš Prorok. Vy máte kříž a my korán. To je stejný. Byl to zvláštní pocit. Uvědomila jsem si že strach který mám je zbytečný.
Pak přišla do čajovny výprava mladých američanek. Zaplatily si vodní dýmku, obalily náhubek hygienicky alobalem aby se nenakazily nějakou orientální chorobou a začaly rozpačitě kouřit. Mladým arabům ztuhly obličeje hlubokým pohrdáním. Ptala jsem se co se děje. "Američani jsou empty. Víš co to znamená? Nemají žádnou historii. Jsou prázdní". Ten obalený náhubek na vodní dýmce je urazil.
Chtěli nám prodat koberce. Říkala jsem že nemáme peníze a nic nekoupíme. Arabům to nevadilo. Házeli před nás na hromadu kelimy a sledovali naše reakce. Rychle přišli na to co se nám líbí takže na závěr přinesli něco, nad čím jsem zůstala stát v lehkém transu. Nedokázala jsem odtrhnout oči od toho zvláštního vzoru. Byl to svatební přehoz přes postel, který utkala žena v Iráku. O svatební noci ho položila na postel, a ráno ho pověsila na zeď. Za ten přehoz jsem dala všechny peníze které jsem měla.
Tím chci říct: mám ráda araby a jejich kulturu :)
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
55 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Neděli 4.Dubna 2010 16:08:28
Chtěl bych připodotknout něco k tomu striktnímu zákazu astrologie v katolické církvi. Moje zkušenost je jiná. Před cca 25 lety jsem vedl dlouhé, mnohahodinové debaty o nejrůznějších duchovních a esoterních záležitostech a také o astrologii se zdejším novojičínským katolickým knězem. Ani jednou jsem se nesetkal s tím, že by se k astrologii stavěl odmítavě, natož aby mi připomínal, že je v církvi zakázaná, debatovali jsme o ní (a nejen o ní, také o magii, alchymii a mnoha dalších věcech) naprosto otevřeně a bez jakýchkoliv zábran z jeho strany. Zhruba ve stejné době jsem se pak na jedné zahradní párty setkal s evangelickým pastorem, který, když se dozvěděl, že jsem astrolog, tak se vyděšeně pokřižoval, odsedl si ode mne, a pak se mi celé odpoledne i večer velikým obloukem vyhýbal. Chci tím říci, že všechno je v jednotlivých lidech, a ne v církvi. Ostatně, Pavel Turnovský tady zákaz astrologie u katolíků výstižně komentoval o několik odstavců výše (odp. č. 37).
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
56 odpověď odeslal(a) akomon v Neděli 4.Dubna 2010 19:09:55
re53: Uf. Toho jsem se trochu obával :-). Že mě bude vytýkáno, že slova esoterický či mystický nepoužívám v jejich přesném původním významu.
Používám je v dnešním významu. Takže když se řekne esoterika nabo mystika, tak to pro nás znamená soubor určitých nauk (kam patří astrologie, numerologie, karty, magie, minulé životy, paranormalní schopnosti člověka, reiki atd. atd. atd.)
Mě zrovna nenapadá lepší souhrný termín pro tyto záležitosti. Třeba mi někdo poradí.
Samozřejmě, že se buddhista na své cestě setká s různými mystickými stavy (a to jsem psal i výše), ale rozdíl je v tom, že jeho cíl nebyl dosáhnou tyto stavy. Je to pouze jakési "nutné zlo" na jeho cestě.
Astrolog dělá astrologii pro astrologii. Buddhista může dělat astrologii, ale jeho důvod je naprosto jiný. (Má jiný vnitřní přístup.)
To že se vše nechá volně spontánně plynout, tak to si myslím, že je náš mylný evropský výklad buddhismu. Buddhismus je těžká řehole, a jsou prostě okamžiky, kdy adept musí být pevný jako skála. Takže mimo slova (nebo místo slova) netečnost, bych použil slovo nepodlehnutí nebo sebeovládání.
Gautama by možná řekl, že adept musí správně odadnout situaci, kdy je třeba nechat věci volně plynout a kdy se jim rázně postavit.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
57 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Neděli 4.Dubna 2010 19:28:15
no s tím rozdílným přístupem k astrologii u katolíků a evangelíků mám vlastní zkušenost. Když jem byl v říjnu 1995 na ČT1 v Aréne M. Jílkové, abych tam přesvědčil diváky a skeptiky o tom, že astrologie není šralatánství, tak nejdivočejšími odpůrci byli zástupci evangelických církví, vedle nich bledl i Grygar.
Jílková pak přiznala, že tam chtěla i katolíka, ale na koho se obrátila ten jí řekl, že na astrologii něco je a že proti ní vystupovat nebude.
Pojednání o novém katolickém katechismu už jsem několikrat zveřejňoval, budu to muset udělat ještě jednou
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
58 odpověď odeslal(a) akomon v Neděli 4.Dubna 2010 19:37:49
http://otazky.vira.cz/otazka/Horoskop-a-Davidova-hvezda.html
Výklad proč křesťanství odmítá astrologii na vira.cz.
http://otazky.vira.cz/otazka/Horoskop-a-Davidova-hvezda.html
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
59 odpověď odeslal(a) zero v Neděli 4.Dubna 2010 20:58:42
http://osho.tady.info/osho/promluvy/meprobuzeni.php
Akomone: nemyslím si že budhismus je těžká řehole. A nemyslím si že nechat věci plynout je mylný evropský výklad. Na budhismu je krásná právě idea plynutí, přirozenosti, jednoduchosti. Neusilování. Vše je dokonalé už teď. V linku moc krásný text od Osha.
"Ten den, kdy zmizelo úsilí, jsem zmizel i já."
Velmi podobný náhled má dzogchčen, který je základní esencí tibetského budhismu: základem učení je udržování stavu Rigpa, přirozeného a stále přítomného stavu prapůvodní mysli. Bdělé vědomí přítomnosti. Z podobného základu vychází zen budhismus: tady a teď. Uvolnit křeč mysli tak aby se vrátila zpátky ke své přirozenosti. Mnoho indických guruů to vidí stejně, takže bych neřekla že je to nějaký atypický tibetský nebo evropský výklad.
Budha pod stromem bodhi pochopil že usilování spojené s řeholí (askeze) nevede k cíli. Najedl se, napil, uvolnil se a dosáhl osvícení.
Ale jinak je to asi jedno, všechny cesty vedou do Říma, proto je v budhismu tolik škol a směrů, protože každému vyhovuje něco jiného. Hlavně ať jsou všechny bytosti šťastné :))))
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
60 odpověď odeslal(a) akomon v Pondělí 5.Dubna 2010 08:18:59
Viz moje poslední věta v 56 - jde o to najít rovnováhu.
Narážel jsem na náš evropský přístup, kdy říkáme: toto je v pohodě, to je buddhismus, a toto také, támhleto taky. Jenže to tak není.
Všichni o sobě tvrdí že jsou buddhisté, že chtějí osvícení. Ale když se podíváte na to blíže, tak zjistíte, že po žádné Ušlechtilé osmidílné stezce nejdou, osvícení chtějí tak možná některý den po neděli, a některý den po neděli, taky na tom začnou pracovat. To přeci není buddhismus.
To jsme se dostali k tomu jak ho chápeme zde v Evropě (či USA). Ale zajímavé je zda-li ho vůbec dobře chápou přímo v Asii.
Ohledně buddhismu se nešetří superlativy. Ale za jeho masovým šířením v jeho kolébce nestálo to, že je tak dobrý nebo pravdivý. Stálo za tím to, že je to perfektní nástroj na ovládání davu.
Jednoduše vysvětleno: Jedinec, který něco chce v oblasti, kde nic není, je problémový a nebezpečný.
A buddhismus umí velice sugestivně vysvětlit lidem, že nemají něco chtít.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
61 odpověď odeslal(a) zero v Pondělí 5.Dubna 2010 11:58:58
Možná to bude akomone tím, že budhista je široký pojem. Prodavač v Indii může být budhista a přitom žádnou ušlechtilou stezku systematicky nedodržuje. Není na to žádná definice. Něco jiného je budhistický mnich který se zavazuje slibem k dodržování určitých pravidel. Tento slib ale může kdykoli porušit, přerušit nebo beztrestně ukončit.
Tahle benevolence a relativní svoboda je dobrá. Docela dobře je vidět na křesťanské církvi jak to dopadá když jsou pravidla nastavena přísně a dogmaticky.
Považuju se za budhistku, protože budhova nauka a některá budhistická učení na ni navazující mně silně ovlivnila. Žiju jimi, v rámci možností a omezení vnějších a vnitřních podmínek. Snažím se nekazit si karmu lhaním a dalšíma nekalostma, nejím maso ale občas jím ryby. Co se týče duchovní praxe vycházím z dzochčenu který na prvním místě doporučuje dodržování bdělého vědomí přítomnosti. Vše ostatní z tohoto stavu následně vyplývá. Včetně osmidílné stezky: je-li mysl v bdělém, uvolněném stavu nerozlišování, jde automaticky po tom čemu říkáte osmidílná stezka. Nepovažuji za problém pokud ve čtvrtek na duchovní praxi zapomenu a v neděli se k ní vrátím, protože guruové říkají: lepší minuta ve stavu bdělého vědomí než týdny neúčinných praktik. Taky je mi blízký Osho a tantra vůbec, protože myslím že vášně není dobré potlačovat, ale je lepší nechat je strávit jejich vlastním ohněm.
Vycházím z toho že dům se staví od základů. Dodržování jakýchkoli předpisů je dobré ale je to jako když ořezáváte větve stromu. Účinnější je začít u kořene. Proto žádná speciální pravidla nedodržuju, snad až na to že nesfoukávám vonnou tyčinku ústy abych neurazila Budhu :)
Myslím že je dobré že se nauka šíří do Evropy a taky myslím že vůbec nevadí, když je teď budhista kdekdo. Je to pořád lepší než kdyby byl kdekdo satanista nebo jehovista.
Docela by mně zajímalo co konkrétního máte na mysli tím, že "budhismus je perfektní nástroj na ovládání davu".
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
62 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Pondělí 5.Dubna 2010 16:08:12
Vážím si Vašeho otevřeného přihlášení se k buddhismu, zero, a protože už delší dobu čtu Vaše příspěvky tu i onde, rozhodně si nemyslím, že právě Vy byste si na to jenom hrála, jak je v současné době módou. Nicméně nemohu se přitom ubránit vzpomínce na Egona Bondyho, který kdysi kdesi napsal: „Už padesát let se podrobně a do hloubky zabývám buddhismem, ale netroufl bych si o sobě říci, že jsem buddhista.“ (Cituji zpaměti, takže to nemusí být úplně přesné.) Myslím si, že pro nás Evropany je velmi těžké vymanit se z duchovního archetypu, který naši kulturu formoval dva tisíce let, jakkoliv nám nějaká cizí duchovní nauka může být sympatická. Čímž samozřejmě nechci říci, že to nejde vůbec, ale snadné to asi nebude. Tím směšnější mi ovšem připadá, když někdo z našeho evropského kulturního okruhu dokáže o buddhismu klidně napsat: „…zajímavé je zda-li ho vůbec dobře chápou přímo v Asii.“ A nebo: „Ale za jeho masovým šířením v jeho kolébce nestálo to, že je tak dobrý nebo pravdivý. Stálo za tím to, že je to perfektní nástroj na ovládání davu.“ Za těmihle slovy, ať se na mě nikdo nezlobí, vidím na jedné straně perfektní výsledek 40 let komunistického vymývání mozků, a na straně druhé absolutní nepochopení smyslu jakéhokoliv náboženství! Přesně totéž přece bolševici říkali o křesťanství, že. A za jakým cílem, o tom myslím si není žádného sporu.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
63 odpověď odeslal(a) akomon v Pondělí 5.Dubna 2010 17:39:37
Pojem buddhista bude přesně tak široký, jak si to sami nastavíme. Je ten indický prodavač buddhista nebo ne?
Je křesťan ten, který je křtěný, ale desatero je mu naprosto cizí? Není křesťan ten, co koná dle Ježíšových slov a ctí desatero a přitom není křtěný ani v círki?
Vidíte o tom bysme mohli debatovat do nekonečna. A každý to stejně bude vidět jinak.
Já nikomu neberu to, že o sobě tvrdí že je buddhista. Ani nezkoumám zda-li se drží cesty. Pokud se někdo tak rozhodl, je to jeho věc. Do toho, co ho k tomu vedlo nevidím.
Ale to, o co mi šlo, je že se za buddhismus vydává kde co, podle toho, jak se to aktuálně hodí. A díky tomu, že je buddhismus hodně tolerantní a široký, pěchuje se tam ledacos.
Podle mne to pak může způsobit mylný výklad Buddhova učení.
Ve skutečnosti to ale může být náš evropský omyl, že je buddhismus až tak široký a tolerantní. Proč a jak jsme k tomu omylu u nás dospěli, tak k tomu se dostanu až budu odpovídat p. Trnkovi. A jestli to opět někomu bude k smíchu - tak budiž.
Nic ovšem nezmění na tom jestli to tak je nebo není.
Buddhismus určitě není o nějakém potlačování. Ale kdyby se adepti nechávali nahodile stravovat svými vášněmi, tak to by mohli kláštery hned zavřít :-).
Ale nemám takový názor, že ten kdo se přesně nedrží Gautamových zásad nemá právo se nazývat buddhistou. Některým věcem je třeba dát čas a nelámat je přes koleno, i když to může trvat více životů.
Co mám na mysli tím perfektním nástrojem na ovládání davu jsem přeci vysvětlil:
"Jednoduše vysvětleno: Jedinec, který něco chce v oblasti, kde nic není, je problémový a nebezpečný.
A buddhismus umí velice sugestivně vysvětlit lidem, že nemají něco chtít."
Co na tom Zero nechápete?
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
64 odpověď odeslal(a) zero v Pondělí 5.Dubna 2010 18:50:43
Re 63
Akomone: co na tom nechápu:
Budhismus vznikl v oblasti kde je bída. Říká lidem že mohou přežít s minimem protože hmotné statky nejsou tak podstatné jako duchovní. Domnívám se že tenhle budhistický postoj se vyvinul RUKU V RUCE s vnějšími podmínkami. Nedomnívám se že tento postoj BYL VYTVOŘEN nebo ZNEUŽIT k tomu aby ovládal davy.
K dalším věcem:
Pojem křesťan je pokud se nepletu definován vírou: křesťan VĚŘÍ tomu co je psáno v Bibli. Věří v neposkrvrněné početí, v Ježíše Krista a v to že zemřel na kříži za hříchy lidstva.
Není mi známo nic v co by budhista musel věřit aby mohl být budhistou. Školy ze kterým vycházím naopak doporučují nevěřit: zaměřují se na POZNÁNÍ, ne na VÍRU. Proto je budhismus spíše než náboženství nauka o mysli a o podstatě stvořeného. Dobrým příkladem je zen budhismus, jehož cílem je rozmetání veškerých konceptů, včetně sebe sama :)
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
65 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pondělí 5.Dubna 2010 19:12:32
zero, křesťan zejména katolík se pozná podle toho, že vyznává toto krédo:
Věřím v jednoho Boha,
Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země,
všeho viditelného i neviditelného.
Věřím v jednoho Pána Ježíše Krista,
jednorozeného Syna Božího,
který se zrodil z Otce přede všemi věky:
Bůh z Boha, Světlo ze Světla, Pravý Bůh z Pravého Boha,
zrozený, nestvořený, jedné podstaty s Otcem,
skrze něhož všechno je stvořeno.
On pro nás lidi a pro naši spásu
sestoupil z nebe,
skrze Ducha svatého přijal tělo z Marie Panny
a stal se člověkem.
Byl za nás ukřižován, za dnů Pontia Piláta,
byl umučen a pohřben.
A třetího dne vstal z mrtvých podle Písma.
Vstoupil do nebe, sedí po pravici Otce.
A znovu přijde, ve slávě, soudit živé i mrtvé
a jeho království bude bez konce.
Věřím v Ducha svatého, Pána a Dárce života,
který z Otce (i Syna) vychází,
s Otcem i Synem je zároveň uctíván a oslavován
a mluvil ústy proroků.
Věřím v jednu svatou, všeobecnou a apoštolskou Církev.
Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů,
očekávám vzkříšení mrtvých
a život budoucího věku. Amen.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
66 odpověď odeslal(a) akomon v Pondělí 5.Dubna 2010 19:19:51
re62: Jestli Vám to p. Trnko připadá směšné, tak dobrá. I když mě to trošku překvapuje, protože jsem přesvědčen, že dokážete myslet komplexně.
Jaký má smysl náboženství? Takový jaký mu ho kdo dá. Pro někoho je to cesta, jak šířit pravdu, poznání, umění, pro jiného svoje nemocné představy, pro dalšího záminka k válce, a někdo díky němu může ovládat jiné osoby.
Neodvolával bych se na těch 40 let, ani na dva tisíce roků. Naše evropská kultura stojí na mnohatisícileté historii. A s náboženstvím a ideologiemi jsem si užili až až. Nejsme dokonalí, ale myslím, že některé věci dokážeme posoudit s patřičným nadhledem.
To že buddhismu u nás ne zcela dobře rozumíme je pravděpodobné. A to proto, že může být nám záměrně zkresleně vysvětlován našimi buddhistickými asijskými přáteli. Jako že je širší a opravdu moc hezký. Ale přitom, to tak ve skutečnosti není.
Proč by to ale dělali?
Je to jednoduché. Jsou v tom politické důvody. Tibet potřebuje podporu od západu. Ale musí lidi ze západu nějak zaujmout, a protože vědí, že jsme jako primitivní kmeny, které zaujmou třpytivá cingrlátka, tak nám naservírují svoji nauku a styl života přesně tak, aby se nám to líbilo.
Opravdu to není tak, že by se buddhismus nějak sám šířil. Je tomu vydatně pomáháno z určitých kruhů (které jsem zmínil) a využívají se k tomu běžné marketingové nástroje.
Pro to aby se svět vůbec dozvěděl, že existuje nějaký Tibet a jaké má problémy, udělal mnoho angličan Cyril Henry Hoskin (alias Lobsang T. Rampa). Tibeťané nikdy nepotvrdili pravdivost jeho vyprávění, ale naopak ani nevyvrátili. Vděčí mu totiž za to, že se Tibet dostal do povědomí širších mas. A to určité napětí tajúplnosti bude ten zájem udržovat.
Nedal jsem si za úkol zde napsat, jak to přesně s tím buddhismem je, to ani nevím a zdejších pár řádků na to nestačí (a ani by mne nebavilo psát víc). A na tom, že se to děje, jak se to děje; nevidím nic špatného.
Jenom jsem se snažil o alternativní pohled na celou záležitost (spíš jenom na část té záležitosti).
Budete třeba namítat, že ne všichni buddhisté jsou z Tibetu - na to vám odpovím ... samozřejmě. Nebo řeknete, že toto je takto a tamto zase takto - taktéž vám na to odpovím ... jistě, samozřejmě.
A pokud se někdo směje až se za břicho popadá, tak klidně.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
67 odpověď odeslal(a) akomon v Pondělí 5.Dubna 2010 19:30:03
Možná Zero píšu v jinotajích, či co, že mi vůbec nerozumíte :-)
V buddhismu přeci nejde o to být buddhistou. Jde tam o to, zastavit kolo znovuzrození a zbavit se utrpení. A Gautama Buddha uvedl postup, jak toho dosáhnout.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
68 odpověď odeslal(a) zero v Pondělí 5.Dubna 2010 19:44:04
Pane Turnovský: Aha. Díky za info. Tak to nejsem křesťan ani katolík :)
Petře: máte pravdu. Je těžké se vymanit z duchovního konceptu Evropy a pochopit, beze zbytku a dokonale, učení Východu. Na druhou stranu:
Od malička jsem měla velký problém identifikovat se s křesťanským učením. Když jsem byla malá věřila jsem, silně, v Boha. V někoho kdo mně poslouchá když se k němu modlím. Modlila jsem se často. Tenhle můj "náboženský" instinkt byl ale zcela nekompatibilní s křesťanským učením. Nemohla jsem nikdy přijmout fakt že Kristus umřel na kříži za moje hříchy. Nechápala jsem vůbec proč na kříži umřel. Nelíbilo se mi že Abraham chtěl obětovat Izáka jenom proto že mu to poručil Bůh. Takže: můj duchovní život byl zcela v rozporu s obecně rozšířeným náboženským konsensem. Jsem pokřtěná ale nikdy mně to nijak neobohatilo. Navíc: babička vyrůstala jako sirotek v klášteře s jeptiškami které se nechovaly k dětem nijak hezky. A nakonec: film Kladivo na čarodějnice to celé zpečetil :)
Když jsem vyrostla zjistila jsem že moje duchovní ZKUŠENOST koresponduje se zkušeností budhismu. Probuzený Budha je pro přijatelnější obraz než Kristus přibitý ke kříži který trpí za moje hříchy. Cesta osvobození mysli je pro mně srozumitelnější než křesťanská cesta, která nevím kam přesně vede.
Akomone:
No, co k tomu říct? Pokud jste opravdu přesvědčen o tom co jste napsal, tak asi nemá cenu vám to vyvracet :))))
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
69 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Pondělí 5.Dubna 2010 20:12:13
Mluvíte mi z duše, zero! Ani já se s krédem, jak je sem vlepil Pavel, nedokážu ztotožnit, a s tím, co uvádíte (že Ježíš zemřel za naše hříchy atd.), mám odjakživa potíž taky. Taky jsem sice pokřtěný (jako 3 dny staré děcko), ale za katolíka se nepovažuji, do kostela nechodím, křesťanská liturgie mě neoslovuje, atd. A přesto se považuju za křesťana! Důvodů k tomu mám celou řadu, některé jsou historické, jiné současné (například s biblí, ať se Starým nebo s Novým zákonem, jsem nikdy žádný problém neměl), a možná tu hraje důležitou roli i to, že si hluboce vážím mnoha moudrých lidí, z minulosti i z dnešní doby, kteří byli a jsou katolíky. A protože oni s přijetím Krista jako spasitele a s katolickými dogmaty obecně žádný problém neměli a nemají, přesto že to nebyli a nejsou žádní hlupáci, spíš právě naopak, domnívám se, že chyba nejspíš bude u mne. Potřeboval bych asi některého z takových lidí, aby mi leccos vysvětlil. Jenomže nikoho takového přímo a osobně neznám. Zmínil jsem se výše o katolickém knězi, se kterým jsme před 25 lety vedli dlouhé zasvěcené debaty (a taky jsme přitom spolu vypili nejednu lahvičku slivovice). Ten by mi určitě na mnohé moje otázky dokázal odpovědět, ale bohužel, komunisti ho už v roce 1987 kamsi „odveleli“, a od té doby s ním nemám žádné spojení. A ani nevím, kde je. Takže s tím zápasím sám, a jsem docela zvědav, kam se jednou prozápasím. :-)
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
70 odpověď odeslal(a) kloucek v Pondělí 5.Dubna 2010 20:13:38
K čemu tyhle nálepky? Já jsem římský katolík, ty jsi zenový buddhista. Vždyť se teď myšlenky o nadpozemských věcech tak proplétají v synergických tancích, že už tohle označování úplně ztrácí smysl.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
71 odpověď odeslal(a) Petr Trnka v Pondělí 5.Dubna 2010 20:27:41
Máte zřejmě pravdu, pane Kloučku, ale já s tím přesto už dlouho zápolím. Na jedné straně mám ke katolické víře úctu a cítím se jí být přitahován, ale na druhou stranu nedokážu přijmout ona katolická dogmata, včetně toho kréda, jak ho sem Pavel dal, které přitom jsou pro katolíky (a křesťany vůbec) základním kamenem jejich víry. A co teď s tím?
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
72 odpověď odeslal(a) akomon v Pondělí 5.Dubna 2010 21:17:20
Doufám Zero, že si např. ty cingrlátka neberete nějak osobně. Nic takového si o vás nemyslím. Hovořím v obecné rovině.
To že se buddhismus využívá (či dokonce zneužívá), tak tomu samozřejmě věřit nemusíte. Ale buddhisté v Asii jsou také pouze lidé.
Já nejsem člověk, který by urputně trval na nějakých dogmatech, které se ukáží jako nesprávné. Takže jestli máte něco, co vyvrátí moje slova, tak sem s tím.
(Uf, to jsem si pěkně naběhnul, protože po mě může chtít také někdo důkaz, že jsou moje slova správná, či nějaký zdroj. No něco bych vyštrachal, ale tajné video Dalajlamy, kde podává instrukce jakým způsobem šířit buddhismus na západě to asi nebude :-)
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
73 odpověď odeslal(a) zero v Pondělí 5.Dubna 2010 21:47:46
Akomone: důkaz opravdu nemám. Cingrlátka mně neurážejí. Žiju prostě a jednoduše, bez cingrlátek :)
Dalajlama někde řekl, že okupace Tibetu Čínou přinesla jednu dobrou věc: DHARMA SE VYLILA DO SVĚTA. Dříve tajné nauky se dostaly i na Západ, a to je dobře, protože je to pro lidstvo prospěšné.
Nemám co bych k tomu dodala. Pro mně je to silné sdělení. Upřímně soucítím s tibeťany, kteří jsou nespravedlivě okupováni zhovadilou čínskou totalitou. Mám ráda tibetskou kulturu a je mi smutno že ji číňani likvidují. Je dobře že Západ respektuje Dalajlamu a zajímá se o Tibet a o budhismus ve všech jeho formách. Je mi hluboce líto tibetských mnichů kteří jsou za svoje přesvědčení vězněni a zabíjeni. Z tohoto hlediska je mi úplně jedno kdo financuje prodej cingrlátek na podporu svobody Tibetu.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
74 odpověď odeslal(a) akomon v Pondělí 5.Dubna 2010 21:50:15
Ještě.
Napsala jste: "Není mi známo nic v co by budhista musel věřit aby mohl být budhistou." To platí možná tak pro vás jako Evropanku. Můžete si vybrat. Pokud vás teoreticky buddhismus přestane oslovovat, tak s ním můžete skončit ze dne na den.
Ale v Asii je buddhismus nerozlučně provázán s běžným životem. Tam si vybrat nemůžete. Tak jako se u nás rukovalo na vojnu, tak tam se rukuje do klášterů, malé děti nevyjímaje. Líbí nelíbí, to nikoho nezajímá. Samozřejmě je to různé od oblasti.
A není to pouze toto.
Jen říkám to, že máme na celou problematiku buddhismu příliš idealizovaný náhled.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
75 odpověď odeslal(a) akomon v Pondělí 5.Dubna 2010 22:13:58
To co se děje v Tibetu je neštěstí. Soucítíme s nimi, vážíme si jich pro jejich nauku, mnozí jim pomáhají.
Ale není pouze Tibet. Je mnoho okupovaných a potlačovaných národů (typicky Afrika). Téměř nic o nich nevíme, nezajímáme se. Nemají nic, čím by na sebe upozornili. Nemají nám co nabídnout. Jsou snad kvůli tomu něco míň? To určitě ne. V konečném důsledku ale jakoby byli - nikdo jim totiž nepomůže.
No jo, takový je svět, takový jsme my.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
76 odpověď odeslal(a) zero v Pondělí 5.Dubna 2010 22:39:21
http://vicsvetla.blogspot.com/2010/03/ze-vzpominek-cgjunga-iii.html
Re 69: Pro Petra Trnku : k tématu :)
http://vicsvetla.blogspot.com/2010/03/ze-vzpominek-cgjunga-iii.html
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
77 odpověď odeslal(a) zero v Úterý 6.Dubna 2010 01:20:52
Petře: k prolínání kultur: mutace které vznikají jsou někdy zajímavé. Mám ráda způsob kterým křesťanství pojímají v Latinské Americe. Je to silné a živé. Květinama ozdobené sochy Panny Marie, oltáře na ulicích, barevná procesí. Kristus na kříži je v jejich pojetí opravdové drama, a je vidět že téma krvavé oběti jim není historicky cizí :) Viz odkazy. Další příklad: černošské gospel mše.
Problém bude asi v tom, že náboženství by mělo být "živé", emocionální, a mělo by vycházet ze ZÁŽITKU. Ne z tisíckrát opakovaného dogmatu. Je možné že v Mexiku bych se neptala proč Kristus visí na kříži: působilo by to na mně jako mýtus, divadlo, zasáhlo by mně to emocionálně.
Něco se ve mně bouří když mi pan farář vysvětluje že kvůli mně Kristus umřel. Ale teď si uvědomuju: hluboce chápu smysl krvavého sebeobětování Krista v kontextu lidských obětí dávných jihoamerických kultur. Tomu rozumím. Přestože je to civilizace vzdálená v čase i v prostoru. Je to pravdivé. Je to někde hluboko ve mně: magické myšlení. Smrt a krev a bolest. Oběť nejvyšší k usmíření Bohů, aby lidé byli zachráněni.
http://www.flickr.com/photos/pandemonium80/2367537963/
http://www.flickr.com/photos/eneas/3479287374/
http://www.flickr.com/photos/ilhuicamina/2531992198/
http://www.flickr.com/photos/himnoda/3163320681/
http://www.flickr.com/photos/princepsautemjustus/634541940/
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
78 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Středu 7.Dubna 2010 10:10:05
Jak tak o tom díky téhle diskusi přemýšlím, zero, začínám se přiklánět k názoru, že my oba, Vy i já, a zřejmě i mnozí další lidé, se ve vztahu ke křesťanství a ke katolické doktríně dopouštíme jedné dost zásadní chyby – že totiž leccos bereme až příliš doslovně. Například Ježíšovo ukřižování a vzkříšení, to je přece archetypální mýtus, který najdeme v různých podobách i u mnoha jiných starých kultur (smrt a vzkříšení slunečního boha)! A nejen Ježíšovo ukřižování, i celý jeho život a působení v Palestině má mnoho dalších, hlubších rovin, než jenom tu na první pohled viditelnou. Je zřejmě zapotřebí chápat celou věc citem, intuitivně, a ne rozumově a logicky. A je možné, že právě k takovému chápání Ježíšovy oběti mají ty jihoamerické kultury, které zmiňujete, opravdu blízko, blíž než my s naším evropským racionalismem. A že nedokážete skousnout, když Vám kněz vykládá, že Ježíš zemřel za Vaše hříchy? Mně to taky nešlo moc pod fousy, ale jenom do chvíle, než jsem si včera večer opět vzpomněl na svého dávného přítele, kněze Václava. Někdy před těmi 25 lety jsem mu při jedné naší diskusi dost zapáleně vykládal o mystice, o esoterice, o józe, o Rámakrišnovi a o mnoha jiných věcech, a srovnával jsem to všechno s katolickou liturgií, která mi připadala vyprázdněná a formální. Václav mě klidně poslouchal, a potom mi řekl: „Máš pravdu, je to tak, jak říkáš. Já to znám, taky jsem tyhle věci studoval. Jenomže to má háček – to je cesta pro jednotlivce, a ne pro dav! Tohle, co mi říkáš, já nemůžu vykládat lidem v kostele při kázání, protože tomu by rozuměl z tisíce lidí jeden, možná dva. A já jako kněz musím být pastýřem pro všechny, ne jenom pro ty dva.“ Uznal jsem tenkrát, že má pravdu. A dneska si říkám, jestli právě tady nespočívá řešení té mé otázky, proč tolik moudrých a inteligentních lidí nemá s přijetím katolické doktríny žádný problém, když mě (i Vám) tam připadá mnoho věcí neskousnutelných. Že to prostě nechápou doslova, tak jednoduše a přímočaře, jak je to podáváno lidem v kostelích, ale vidí to, co je ZA TÍM. Vždyť je to přece mystérium!
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
79 odpověď odeslal(a) zero ve Středu 7.Dubna 2010 12:11:43
http://glosy.info/texty/lidska-obet-a-sebeobet-v-mezoamerice/
Petře: Už dva dny se mi moc nedaří tohle téma vnitřně opustit :) Našla jsem zajímavý článek o lidské oběti v mezoamerice. Je tam hodně paralel s Kristovou obětí. Trnová koruna: trny používané při rituálním pouštění krve. Obětované srdce. Krev a tělo Kristovo: viz pojídání obětí v nejstarších kulturách. Lidská oběť se pak změnila v obětování zvířat (Beránek Boží).
Vzpomněla jsem si na dokument o záhadné tibetské mumii: rekonstrukcí se podařilo zjistit, že v obdobích kdy bylo ohroženo přežití tibeťanů (např. sucho) se mnich vydal do hor. Dlouho se postil a v meditaci zemřel: s použitím meditačního pásu se pravděpodobně pomalu uškrtil. Jako oběť, aby zachránil svůj lid. Jeho tělo se přirozeně mumifikovalo a tyto mumie jsou po staletí v Tibetu uctívány.
Včera šel na Cinemaxu Jesus Christ Superstar. Osmiletá dcera byla napjatá jak to dopadne a ani nedutala. Je to trochu hippies naivní ale roztomilé a díky hudbě a příběhu silné.
Pak šlo Poslední pokušení Ježíše Krista od Scorceseho. Tři hodiny emocí, totální drama. Sebeobětování vysvětlené způsobem o kterým nepochybuju. Věrohodné, silné, dojímá mně to, rozumím tomu, pláču u toho.
Tím chci říct: potřebuju prožitek, ne mrtvé dogma. Mysterium (jak píšete). Pak o tom nepřemýšlím. Prožitek mi zprostředkoval Scorsese, kterého za to ale církev odsoudila. Problém bude trochu v tom že křesťanská církev po staletí odsuzovala autentický zážitek jako herezi.
Osobní vhled: zajímavá exkurze ale trochu mně to pohltilo :) Vidím pořád před očima krvácející tělo a hřeby a bolest a krev v kalichu. Ráda bych se teď vrátila zpátky. K obrazu probuzeného Budhy, který se vysvobodil z koloběhu utrpení, šťastně si sedí pod stromem a je mu dobře :)))))))
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
80 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel ve Středu 7.Dubna 2010 12:34:22
pokud bych měl co k tématu říci pak jedině to, že Kristus zemřel za dosavadní hříchy. Od okamžiku jeho vzkříšení se jelo s čistým listem obecně. Před tím vždycky někoho opravil (resetoval jak by řel Tomáš Kubec) a řekl mu jdi a nehřeš více. Svojí obětí na kříži říká všem, a zejména těm, kteří se k němu hlásí, tzn. uvěřili v něj a v jeho misi: běžte a nehřeště více!
PS je to zcela jistě pokrok, neboť předtím to Hospodin zplanýroval en bloc Potopou. Nbízí se paralela potopa jako očištění, křest vodou jako očištění, mytí nohou učedníků jako očštění, (proto má každý lazebník větší radost, kdyř vylévá z lavoru hodně špinavou vodu, než když myl umytého tzn. takového, který lazebníkovi-hospodinovi nevěří a nafoukaně si myslí si že se umyje líp sám) čínské pořekadlo: ráno si umyj obličej, večer nohy
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
81 odpověď odeslal(a) Petr Trnka ve Středu 7.Dubna 2010 13:31:18
No vidíte, zero, Vám se nedaří tohle téma vnitřně opustit dva dny, a mně už léta a léta… :-)
Cinemax nechytám, takže ty Vámi zmiňované filmy jsem neviděl – respektive Jesus Christ Superstar už před lety ano, Poslední pokušení od Scorseseho jsem neviděl nikdy (ale zato jsem četl stejnojmennou knihu od Nikose Kazantzakise). Viděl jsem ale (a natočil) dvoudílný film Svatý Petr na ČT2. Jeho závěr je dobře známý od Sienkiewicze („Quo vadis, domine?“ „Když ty opouštíš můj lid, jdu do Říma, abych se nechal ukřižovat podruhé.“), ale ta výpověď o Petrově ukřižování jako oběti za druhé je velmi silná. A to i bez ohledu na fantastický výkon Omara Sharifa v hlavní roli.
Ty paralely, o kterých píšeš, Pavle, křest vodu atd., jsou myslím si dobře známy i ze zednářských obřadů. Viz například Mozartova Kouzelná flétna. Mýtus o potopě k tomu nepochybně patří taky.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
82 odpověď odeslal(a) zero ve Středu 7.Dubna 2010 15:47:30
http://www.redhawk.sk/magia/rozdelenie.html
No každopádně je to dost mocné téma :) Něco se mi rozjelo, nevím přesně co to je, asi taky jak mám chřipku a horečku tak jsem nějak podivně mimo sebe, což v posledních hodinách docela graduje a není to úplně příjemné. Nějak to souvisí s obrazem ze sna: včera se mi zdálo o tváři s více (4?) očima. Vygooglila jsem analogii viz odkaz. Trůnové, andělé, ti s mnoha očima. Nikdy jsem to neslyšela. Víte o tom něco?
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
83 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel ve Středu 7.Dubna 2010 18:11:14
systematický přehled andělů a jejich hierarchií podává sv. Dionýsius Areopagita v díle "O nebeské hierarchii"
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
84 odpověď odeslal(a) Jafal ve Středu 7.Dubna 2010 20:43:40
Já vidím neochotu nás Čechů uznávat katolickou církev v tom, že tato církev staví na tom, že o evangeliu se nediskutuje, evangelium se hlásá. A my přeci rádi diskutujem, ne?
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
85 odpověď odeslal(a) zero ve Středu 7.Dubna 2010 20:54:18
Díky aha mrknu. Mezitím jsem našla našla beránka božího se sedmi očima. Už tohle téma opouštím protože bych skončila ve svěrací kazajce na chlorpromazinu. Docela by mně zajímal poměr psychotických atak křesťani versus budhisti :) PS: Teď jsem viděla dokument o vymýtaní démonů (National Geographic). Ve Vatikánu probíhá regulérní teologická výuka exorcistů. Oficiální křesťanští exorcisti jsou přesvědčeni že démoni opravdu fyzikálně existují a velká část lidské populace je posedlá. Hmmmm. Tak dobrou. Mír všem :)
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
86 odpověď odeslal(a) akomon ve Středu 7.Dubna 2010 22:39:01
Koukám, že Jafal(84) a Zero(85) se dotkly něčeho, o čem chci také napsat. Je možné, že to opět nebude úplně někomu sedět.
Diskuze s křesťany je bezpředmětná (v tom smyslu, aby je o něčem přesvědčila). Budou vždy trvat na své víře. A v té je nic nezviklá. Jedině když změnu vyhlásí jejich koncil, pak to budou akceptovat.
Bavíme se zde o tom, že křesťané odmítají esoteriku. Ale jedna věc je zajímavá. Křesťanství je plné magických úkonů. Ať je to vysvěcování, sloužení mší, modlení za určitou věc atd. Ateisté v tom vidí prázdné rituály, ale mnozí křesťané by přísahali, že mše pomohla nebo že vysvěcení domu je zbavilo duchů. Ateisté by takové prohlášení vysvětlili placebo efektem nebo náboženským poblouzněním.
Ale já věřím, že tyto křesťanské rituály skutečně na nějaké jemnohmotné úrovni působí. Opravdu je to magie.
S něčím takovým by samozřejmě žádný křesťan nesouhlasil a řekl by, že to byla Boží vůle.
Hmmm zajímavé, když to dělají oni sami je to Boží vůle, a když to dělá někdo jiný je to dílo ďáblovo.
To že si to neuvědomují - tak to bych asi nazval provozní slepotou.
No možná by se zde hodilo i přísloví: Zloděj křičí, chyťte zloděje.
Pozn.: O exorcismu Vatikán podává minimálně informací, ale netajího. Dá se předpokládat, že zkušení (zasvěcení) exorcisté používají různé magické úkony.
Myslím, že buddhisté psychotickými atakami trpí daleko méně. Protože za prvé se nesnaží dostat do tranzu, a druhé meditace tomu úspěšně zabraňuje.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
87 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel ve Středu 7.Dubna 2010 23:04:47
http://www.rezonance.cz/wp
křesťanství je dostatečně esoterní, hermetické, okultní, magické i mystické - jen to na každém rohu nevytrubuje do světa. Kdyby se bralo vážně, okradlo by leckterému slavnému esoterismu show. (Agrippa, Paracelsus, Dee, Blake, Swedenborg, Boehme, t. Martin, Lévi, Guaita, Peladan, Papus, Kefer, Steiner atd byli křesťané)
Existuje řada křesťansky zaměřených psychoterapeutů (úspěšných), kteří jsou přesvětčeni o tom, že některé pacienty poléčí nejlépe exorcismem.
Že by byli buddhisté prosti "psychických ataků"? Proč by se tedy některé stavy mysli spojovaly s démony? Nebo snad buddhistou se stává jen ten, kdo už je psychických potíží prost? A co král Ašóka? Opravdu máme tu o buddhismu zkreslené představy, všímáme si většinou jen toho co se nám hodí do krámu, idealisujeme nebo demonizujeme.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
88 odpověď odeslal(a) akomon ve Čtvrtek 8.Dubna 2010 00:31:08
re87: Takto jsem to nemyslel. Křesťanský mysticismus je známý. Tito mystici se klidně ke křesťanství hlásit můžou, ale je spíše otázka zda-li se křesťanství (katolicismus*) se bude hlásit k nim.
*možná by bylo dobré být konkrétnější, protože termín křesťan se může stát poměrně širokým (stejně jako buddhista).
Já si nemyslím, že jsou toho prosti. Jenom, že tyto případady řeší méně než křesťané. To je dáno odlišným přístupem. Na křesťana je vyvíjen tlak, aby podněcoval svoji víru - což je dobrý základ proto, aby si takovou ataku přivodil.
Buddhista jde přesně opačnou cestou - vše odhazuje. To ho činí méně náchylného k psychickým obtížím. Navíc při meditaci se spouštějí samovolně mechanismy, které psychiku čistí a činí ji odolnou.
Pod atakou si představuji nežádoucí chorobný stav, to ale nemá nic společného s niternými prožitky meditujícího i když jsou popisovány jako démonické. Tyto prožitky nemají devastující účinek na mysl (jako ataka), ale právě naopak. Díky nim se mysl transformuje a rozšiřuje.
Samozřejmě trochu jiný případ bude, pokud se jedná o pokročilého adepta, který chce (nazvěme to) dosáhnou vyšších úrovní, tak tam samozřejmě takové riziko hrozí, pokud není k tomu dostatečně způsobilý.
-
Re: MUZEUM MAŠÍBLU
89 odpověď odeslal(a) zero v Pátek 9.Dubna 2010 22:16:42
http://www.dharmagaia.cz/kniha/679-guru-padmasambhava-rady-mistra-zrozeneho-z-lotosu/text/303-namireni-holi-na-stareho-muze
Ještě posledni dodatek, pro akomona, k tématu "jednoduchost" budhismu. Viz link: Pokyny hole namířené na starého muže. Aneb jak Padmasambhava totálně zjednodušil nauku.
"Hleď do probuzené mysli svého prvotního bdělého vědomí. Nemá tvar ani barvu, střed ani okraj. Nemá žádný začátek, ale je prázdná. Nedlí na žádném pevném místě, ale je prázdná. Nemá žádné předurčení, ale je prázdná. Tato prázdnota není složena z ničeho, ale je jasná a bdělá. Když ji vidíš a poznáváš, znáš svou přirozenou tvář.
Toto je přirozenost mysli, jež není složena z někoho, kdo vnímá, a něčeho, co je vnímáno, na čem bychom mohli ulpět. Překonává omezení trvání a zániku. Není v ní nic, co by se mělo probudit. Probuzený stav osvícení je tvé bdělé, přirozeně probuzené vědomí. Není v něm nic, co by se propadlo do pekel - bdělost je přirozeně čistá. Není v ní třeba provádět žádné praxe, neboť její podstata je přirozeně bdělá a přítomná. Tento velký náhled přirozeného stavu je už v tobě obsažen"
Protože hůl byla namířena na srdce Šerab Gjalpa, nazývá se tento text "Pokyny hole namířené na starého muže". Šerab Gjalpo z Ngogu byl osvobozen a dosáhl realizace.