Zobrazení otázky a odpovědí
-
Reinkarnace
5481 otázku odeslal(a) Jiří v Pátek 6.Listopadu 2009 12:53:49
http://www.novinky.cz/koktejl/183619-jedenactilety-skolak-z-bostonu-byl-rozpoznan-jako-750-stara-inkarnace-lamy.html
Občas se na těchto stránkách řeší koncept reinkarnace...
-
Re: Reinkarnace
1 odpověď odeslal(a) Vanda v Pátek 6.Listopadu 2009 15:12:41
Pár poznámek na toto téma jsem taky záhledla v autorizované autobiografii Dalajlamy, kterou jsem vzala v knihkupectví do ruky.
-
Re: Reinkarnace
2 odpověď odeslal(a) Lída v Pátek 6.Listopadu 2009 15:36:21
http://www.ikarmel.cz/kniha/Reinkarnace_10283.html
-
Re: Reinkarnace
3 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 6.Listopadu 2009 16:51:52
http://o2active.idnes.cz/show.idnes.aspx?id=357538
před časem jsme zahledl někde zprávu o tom, jak jeden takovýhle kličina vybraný za přetělení jistého lámy stěžoval, e kvůli tomu neměl žádné dětství a že jeho největším snem bylo vrátit se domů mezi své, což se mu nakonec po dlouhých letech podařilo.
PS jsem to našel:
http://o2active.idnes.cz/show.idnes.aspx?id=357538
-
Re: Reinkarnace
4 odpověď odeslal(a) Ondřej v Sobotu 7.Listopadu 2009 18:47:16
Nebylo by bez zajímavosti probrat reinkarnaci více astrologickém kontextu. Jsem v tomto směru ponekud kritický, ale nezaujímám apriori odmítavé stanovisko. Solidních pramenů je zde ovšem pomálu. Za jednu z výjimek považuji reinkarnační koncepci Huberovy školy. Sám jsem se s ní setkal jen okrajově na jedné z přednášek v průběhu Astrologického kongresu v Praze. Vzpomínám si jen, že základem jejich pojetí byly tzv. lunární domy, ekvidistantní 30° výseče počínající severním lunárním uzlem jako analogií As. Kdyby o tom někdo věděl více, uvítám to. Pátral jsem tenkrát další bylo (alespoň tenkrát) obsahem nezveřejněných kurzů. Později jsem se už k tomuto tématu nevrátil.
-
Re: Reinkarnace
5 odpověď odeslal(a) akomon v Sobotu 7.Listopadu 2009 22:11:25
K tomuto tématu mám docela oblíbenou knihu od Mathiase Wendela "Maškarní bál duše". Není to vlastně kniha o reinkarnaci, ale o reinkarnační terapii. To znamená, že autora ani tak nezajímá zda-li existuje reinkarnace, ale zda-li reinkarnační terapie má nějaký smysl. K celé záležitosti má o něco "dospělejší" přístup než mnoho jiných reink. terapeutů.
Při své práci používá také astrologii. V knize se o ní krátce, ale celkem zajímavě zmiňuje.
".... Horoskop představuje abstraktní základní vzor individuální duše, nezávisle na prostoru a čase. Každá inkarnace je eventuální možnost a konkrétní ztělesnění jednoho a téhož člověka. Kulisy a konkrétní úkoly se mění kolem vždy stejných základních témat a vývojových úkolů. To je podobné jako v základní škole, když jsme se učili násobit. Existuje nesčíslně mnoho početních úloh, které ale slouží jenom k jednomu účelu, totiž zvládnutí principu násobení.
Ve všech dobách má člověk jenom jeden úkol - dohodnout se sám se sebou. Vývoj duše probíhá po spirále. Každý kruh je život, a každý kruh, kterým život otáčí, leží nad nebo pod analogickým kruhem. Podíváme-li se ze shora na spirálu a promítneme-li všechny kruhy na ležící pod tím dvorozměrnou rovinu, uvidíme tam vespod náš horoskop. Ve všech životech je podobný.
Tedy musíme zpracovávat vždy stejné principy, jenže na různých úrovních. Žalostné zkušenosti jsou znamením toho, že se dorozumívání uskutečňuje (ještě) na velmi nevědomé a nevykoupené úrovni. Osudu je naprosto jedno, zda prožíváme například princip Ryby v chlastu a v náruživosti nebo v meditaci a plném odevzdání se životu. Esoterika je pomocným prostředkem k tomu, abychom se mohli vyvíjet vědomě od nevykoupených jevů principu k vykoupenějšímu. Principy samotné, jak se zobrazují v horoskopu člověka, jsou nezměnitelné. ........
....
Důležité je ale toto: Všechny osoby, které se objevují v dřívějším nebo současném životě člověka, jsou rezonančními a zrcadlovýmí plochami pro vlastní, vnitřní témata. Neobjevují se náhodou, nýbrž zákonitě. Protože chtějí dotyčnému předvést něco z venku, co ztratil ze svého nitra do nevědomí. Když pan Eilig nemůže nebo nechce cítit svou agresi, princip Skopce, potom aranžuje osud právě vnější situací, ve které se setkává s tímto tématem jako přestrojenou osobou: v příkladu pana Eiliga právě křičící šéf. Čím je mu vnitřně cizejší toto téma, tím cizejší a anonymnější pro něj bude vnější postava, a tím větší také síla utrpení."
-
Re: Reinkarnace
6 odpověď odeslal(a) Ondřej v Neděli 8.Listopadu 2009 20:59:28
Ano, může to tak někdy fungovat, akomone, ale zdráhal bych se to absolutizovat. Kdysi mě reinkarnační koncept fascinoval, zejména onou možností dokončit nedokončitelné nebo nedokončené v jednom životě.
Je od něj ale velmi blízko ke konceptu, že vlastně každý zodpovídá za všechno včetně toho, co mu provede někdo jiný. Já vím, že citát, který jste použil, je formulován poněkud jinak, ale spousta autorů, kteří s reinkarnací pracují ji chápou právě takto a to má velmi blízko k duchovní presumpci viny, srovnatelné s presumpcí prvotního hříchu.
Taky bych se rád zeptal, jak přesněji definujete pojem "nevykoupenost".
-
Re: Reinkarnace
7 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Neděli 8.Listopadu 2009 21:59:39
http://www.rezonance.cz/wp
vždyť Ondro přece nic není dokončené a ani dokončit nelze, jdeo štafetový běh, kolík přebereme, neseme a předáme, vše je v procesu a v poslední jeho osmině, či dvanáctině snad bude posouzeno zda vhodné do budoucího cyklokosmu
-
Re: Reinkarnace
8 odpověď odeslal(a) akomon v Neděli 8.Listopadu 2009 23:11:20
re:6 To nejsou Ondřeji moje slova, pouze jsem citoval z Wendelovi knihy. K vykoupenosti - nevykoupenosti říká toto:
"Hřích je, jak jsme vysvětili, odloučenost od větší jednoty. Je to ďábelský (= na množství jednotlivostí drticí) čert, který je symbolickou figurou hříchu. Je pánem tohoto světa protikladů, na kterém se také podílíme, ať chceme nebo ne.
Hříchu a tím i dualizmu jsou vlastní dvě protikladné tendence, které se nacházejí ve věčném konfliktu. Jedna se pokouší zvětšovat rozpor tak dlouho, až jsou vyzkoušeny všechny možnosti tohoto světa.
Konečný bod této snahy nacházíme v reinkarnační terapii označe¬ný poznáním klienta, že ho veškerá moc tohoto světa a s tím spojené možnosti neudělají šťastným. Vstřícná tendence by chtěla z dvojitosti znova udělat jedno. Nazýváme ji touhou po spáse, celistvosti, vykoupení. Tato cesta je podle našeho názoru možná jenom tehdy, když se jde vpřed světem a také hříchem. Ale jak může vzniknout z hříchu vyléčení?
Vyléčení přirozeně nedosáhne ten, kdo klopýtá slepě, bezohledně a egoisticky světem hříchu. Vyléčení předpokládá proces transformace: schopnost a připravenost, vytlačené a jako zle pociťované stíny nejenom vynést z nevědomí, nýbrž je také přijmout a láskou a vědo
mim přeměnit. Jestli se nám to povede, bylo by to posledním krokem syntézy: okamžik plný tajemství, úplně nelogický a plný paradoxů, plný mýtů, plný odevzdání a otevření, plný údivu, skutečné alchymis¬tické změny a transmutace.
Černá pevnost stínů by se proměnila v zámek svatého Grálu, čert by se přijímal jako původní podoba anděla, zakletá žába by zase byla princem. Svět, člověk by byl pro tento okamžik vykoupený, proběhlo by vyléčení, odstranění polarit - jednota. Srdce a láska hrají přitom klíčovou roli. Jsou velkým transformátorem, s nimiž se povede póly světa znova sjednotit a moc přeměnit v sílu, bezmoc v pokoru. Bylo by iluzí věřit, že se poslední krok vykoupení dá vynutit nebo získat terapií. Může se pro tento dar jen více učit otevřít. To znali už staří alchymisté, kteří svá pojednání vždy končili větou: „Tak chce Bůh."
Reinkamační terapie není proto žádnou ulicí do ráje. Může ale při¬spět k tomu, aby člověk uviděl, snad poprvé v historii vývoje, tuto cestu, která ho může vykoupit. Bude potřebovat dalších sto (?) inkarnací, aby jí prošel. Že tato cesta „hříchem" je z esoterického hlediska jedi¬nou možnou cestou, zdůrazňuje také homeopatie."
Ještě k souvislostem viděných optikou astrologie:
" ... U pana Eiliga osud v uvedeném dopoledni zaklepal třikrát - horečka, kouřící chladič auta, zuřící šéf. Chtěl mu asi sdělit následující: " V tomto životě je příliš mnoho stresů a myšlenek na kariéru. Měl bys v aktu¬álních situacích zase občas vypnout, dopřát si klidu, postarat se o své city, svou manželku, své děti." Pan Eilig nic neslyší. Osud říká: „Pocí¬tí své přehřáté tělo, vůbec nechce dnes ráno vstávat." Pan Eilig to ig¬noruje. Osud pokračuje: „Tvé auto zůstane stát, nespěchej, vrať se." Pan Eilig nadává. Osud: „Šéf křičí, je nejvyšší čas věnovat pozornost tématu vztahů. City se přehřívají. Teď nezáleží na kariéře!" Zda tomu pan Eilig tentokrát rozumí?
Teprve, když toto všechno nepomůže, použije osud silnější kanón. Místo zvýšené teploty pošle nemoc, místo hněvu pošle strádání a mís¬to agrese zkázu.
U pana Eiliga by to mohlo v nejhorším případě vypadat tak: Uka¬zuje se, že teplota je začátkem pyelitidy (pozn. red.: pyelitida = hnisa¬vý zánět ledvinové pánvičky), manželka ho opouští, ztrácí práci. Kde je záchrana, ke které chtěl osud pana Eiliga přivést? Záchrana může nastat v okamžiku, kdy se pan Eilig probudí, jeho vědomí se začne měnit. Spíše by se to mohlo stát v nemocnici, na lavici v čekárně úřa¬du práce, nebo když bude trávit o samotě delší večery, než v dosavad¬ním životě.
Podívejme se také na optimističtější variantu, při které pana Eiliga mohlo něco oslnit již dopoledne: Poté co bez ohledu na svoji další kariéru řekne konečně šéfovi svůj názor, koupí manželce kytici růží a jede metrem domů, stráví klidný večer a další dan je bez teploty a v dobré náladě.
Osud je výzva, se kterou se nedá obchodovat, která ale nabízí mno¬ho možností vykoupení. Máme volbu rozumět tomu, co osud říká a chce. Mluví v řeči analogie. Jak dospíváme k myšlence, že auto je symbolem vztahu, voda - symbol citu, a jak se dostáváme k zvláštní¬mu tvrzení, že z vařící vody v chladiči v souvislosti s teplotou lze do¬jít k závěru, že se jedná o infekci močových cest?
Aby se rozluštily nahodilosti života, je třeba ve většině případů udělat překlad z konkrétní události do příslušného nezašifrovaného textu. Mnoho lidí má pro toto překvapivě dobrou intuici. Jiní potřebují slov¬ník. Astrologie je takovým slovníkem. Kdo ji umí používat ve správ¬ném smyslu, má na své cestě k sebepoznání v rukou správný nástroj.
To, čím je pro horizontální, kauzální a vědecké myšlení matematika, je pro vertikální, analogické a významové myšlení astrologie. Sice uznávaná přírodověda pracuje také s analogiemi - každý měřící pří¬stroj je toho důkazem -, a astrologie používá matematiku v podobě astronomie, mají obě metody i jinak tolik společného jako svislé a vo¬dorovné nitě, z nichž je utkáno sukno. Abychom mohli pochopit tka-nivo světa, jsou nezbytné oba směry. Spor o tom, kdo má pravdu - věda, nebo astrologie - je nesmyslný, protože se argumenty budou míjet.
Astrologie, nehledě na matematické výpočetní metody, je spíše umění než věda, protože analogické, víceznačné myšlení vyžaduje mimo znalostí o zařazování hodně intuice a zkušeností. I průměrný as¬trolog by mohl poskytnout o člověku výpovědi, které často zarážejí¬cím způsobem odpovídají skutečnosti, i když dotyčného ještě vůbec neviděl. Není divu, že astrologie je tak fascinující.
Mnohokrát citovaný „pohled do budoucna" nemá s astrologií nic společného, zato má ale hodně společného se šarlatánstvím. Sice je možné předpovědět časově přesně budoucí učební úkoly člověka, ale pouze jako téma, ne ve vztahu ke konkrétním událostem. Toto je kom¬petence jasnovidce - ale to je jiná kapitola. Ještě jednou to opakujeme na příkladě astrologie: Vůbec neplatí, že hvězdy kauzálně odpovídají za události a rány osudu v životě člověka. Hvězdy nemají nejmenší vliv na náš osud. Jsou pouze údajovými tabulemi, na nichž je někdo, kdo ovládá umění astrologického výkladu, schopen poznat sám sebe, své úkoly a úmysly osudu.
Astrologie se zabývá významem věcí a (zdánlivě náhodných) udá¬lostí všedního dne s cílem odhalení zákonitostí a výpovědí osudu.
Astrologie redukuje rozmanitost událostí na dvanáct prvotních prin¬cipů, z jejichž kombinací se skládají všechny věci tohoto světa.
Prvotní principy jsou znázorněny symbolickými zkratkami dvanácti zna¬mení zvířetníku. Každý princip má tisíce konkrétních souvislostí ve všech rovinách existence. Najít je, seřadit a vylíčit (ukázat) je úkolem astrologie. Tak končí „Slovník vertikálního myšlení". (Více o tom v knize Nicolause Kleina a Růdigera Dahlkeho: „Vertikální obraz svě-ta".)
Vezměme například princip Skopce: Podle analogie mu odpovídá určitý spontánní druh ohně a horka, agrese a boje, ale také sebereali¬zace - v případě pana Eiliga je to horečka, přehřívání, zuřivost šéfa.
Nebo znak zvěrokruhu Rak: Odpovídá mu kvalita vody, jedná se o city a ženskost, o pasivní postoj přijímání - u pana Eiliga je to podle analogie voda v chladiči jeho auta.
Kombinace dvou principů Skopce a Raka může být přeložena jako „horká voda" nebo „přehřátý cit". Pan Eilig to prožívá ve třech rovi¬nách: jako agresi šéfa, jako vařící se vodu v chladiči a v tělesné rovině se objevuje symptom horečky. Proč má horečku? Protože ve dvou dal¬ších rovinách se jedná o vodu = cit (vertikální myšlení), mohli by¬chom předpokládat, že příčinou (nyní kauzální myšlení v tělesné rovi¬ně na vodorovné přímce!) horečky by nebyla chřipka, ale něco, co má do činění s vodou, tentokrát uvnitř těla - a za to, mimo jiné, odpovída¬jí ledviny. Kdyby se zablokovaly brzdy a šel z nich kouř, jednalo by se o téma Kozoroha a horečku bychom dali do souvislostí s částí těla odpovídající Kozorohu - s kostmi a kůží.
Pro lékaře klasické medicíny takové uvažovaní zní jako holý ho-kus-pokus. Ze takovéto vidění věcí se často strefuje do černého, doka¬zuje následující příklad z praxe:
Paní X přišla kvůli svým problémům na terapii. Mimo jiné vypráví o svém tříletém synovi, který je už několik týdnů nemocen. Sliznice jeho očí je zduřelá a zanícená, ráno nemůže oči otevřít, ze zanícených uší teče hnis. Antobiotika nepomáhají.
Vypraví také, že před půl rokem si chlapeček vrazil kladivem zápal¬ku do ucha, takže mu musel být operován bubínek. Chlapec má Mars v ascendentu Raka.
Rak znamená cit, zranitelnost, matku, mléko, vodu, ledviny, uši, slzy. Skopec = Mars znamená agresi, útok, seberealizaci, zánět, červenou barvu.
Podobné lečí podobné (viz kapitolu homeopatie). Proto zaražená matka dostala takovýto „recept" pro svého syna: vodní pistole červe¬né barvy naplněná mlékem (případně může být i voda). "
Paní X váhala: militantní hračky svému synovi z přesvědčení vždy zakazovala. Přesto to zkusila: není divu, že chlapeček byl nadšen, a sku¬tečně mu to pomohlo. Následující den zánět spojivek skoro zmizel, z uší již netekl žádný hnis, bylo vidět jen pár strupů. A úspěch byl trvalý ...
Samozřejmě takovéto úspěchy jsou hvězdnými hodinami astrolo¬gie, ale jasně ukazují také způsob postupování.
Začneme s tím, co astrologie nemůže: Protože horoskop je nástro¬jem vertikálního myšlení, jsou jeho výpovědi vždy mnohoznačné, toto činí interpretaci velmi složitou. Takže není možné vyčíst z horoskopu konkrétní rovinu, ve které dotyčný něco prožívá. Prožívá-li svého Ští¬ra jako zubní lékař, jako kverulant, jako člověk pudů, jeskynní bada¬tel, nebo reinkarnační terapeut - v horoskopu to není uvedeno, ale nějaká souvislost z řetězu Štíra, který je možno ještě libovolně pro¬dloužit, vyplyne.
Stejně není možno z horoskopu s určitostí vyčíst, jaké stránky své duše dotyčný momentálně zatlačil do podvědomí.
Stává se to zajímavější, když se potom podíváme, co může říct ho¬roskop: Ukazuje nám jak uspořádaní, závažnost a oboustranné vztahy individuálních častí duše člověka, tak i časovou posloupnost úkolu vývoje a úkolů učebních. Ukazuje čistě individuální základní vzoi z kterého vyplývá, kdo jsme byli, kdo jsme, a kým být můžeme a bii deme. Tento vzor je nadčasový a sám sobě vždy podobný. Můžeme z něj vyčíst jak naše aktuální a potenciální problematická témata, tak i naše možnosti a schopnosti. Toto platí pro všechny oblasti života Můžeme vypovídat o tělesných dispozicích, záležitostech profese, výchově dětí, partnerských vztazích, mentálním a emocionálním za ložení a o mnohém jiném.
Pozoruhodné je, že tyto výpovědi jsou objektivní - byť v rámci suli jektivní, ale ne libovolné interpretace. Kdo jsme ve skutečnosti - ne musíme již dále poslouchat od našich partnerů, učitelů, farářů, nebo psychologů, nemusíme si také lámat hlavu sami nad sebou - horoskop to říká zcela jasně.
.....
Co se ale stává, když se klient nachází na obrazové úrovni ve dřívějších životech? Nemohl by potom popsat svými obrazy úplně jiný horoskop? Nebyl tehdy úplně jiným člověkem? Překvapujícím způsobem klient ještě nikdy nezažil ve svém dřívějším životě něco, co by nebylo v souladu s jeho současným horoskopem."
-
Re: Reinkarnace
9 odpověď odeslal(a) Ondřej v Pondělí 9.Listopadu 2009 10:06:11
Díky akomone, za vysvětlení. Ještě si ho podrobněji prostuduji.
Pavle, dobře tedy, nebudu hovořit o dokončení, ale o donošení, tj. naplnění určitého cyklu. Nemám teď na mysli tradiční indickou interpretaci reinkarnace s karmou jako nástrojem trestu, ale jako možnost - více či méně vědomě - navázat na to, co případně nešlo stihnout v jednom životě.
-
Re: Reinkarnace
10 odpověď odeslal(a) Jarmila v Pondělí 9.Listopadu 2009 16:40:10
http://www.jarmila.er.cz
Akomone, píšete zajímavě, knížku ( Maškarní...) jsem si objednala. Váš poslední příspěvěk čtu jedním dechem, jenom se ptám: proč Rak a ledviny? Proč Rak a uši? To mě nikdy nenapadlo.
Díky za odpověď.
-
Re: Reinkarnace
11 odpověď odeslal(a) akomon v Pondělí 9.Listopadu 2009 20:58:35
re:10 Jarmile také :-) ... Za sebe jsem nanapsal nic, pouze cituji z Wendelovi knihy.
Spojitost ledvin s Rakem bych si dokázal představit. Ty uši také nevím.
Na podřízenost orgánů pod určité znamení jsou různé názory. Ledviny se přiřazují k Vahám, uši k Býku. Někdo další může mít na to jiný názor.
Koukal jsem Jarmilo na Vaše stránky, píšete, že jste vystudovala psychoterapii, takže si myslím, že Vás Wendelova kniha zaujme. Je to tedy dost naturalistické čtení, někomu to nemusí sednout. Wendel popisuje stinné lidské stránky, tak jaké jsou. Nic necenzuruje.
" 'Jsem vztekem bez sebe', píše Marianne (29) ve svém deníku, 'Sex, sex, lezou ze mne jenom samé sexuální příběhy. Neexistují v tomto světě žádná jiná témata? Copak se musím stát kurvou, abych vykoupila toto téma?' "
Zajímavá je také jeho práce s archetypy.
České vydání knihy má to mínus (aspoň mě to tak připadá), že je poněkud krkolomně přeložené.
-
Re: Reinkarnace
12 odpověď odeslal(a) Jarmila v Pondělí 9.Listopadu 2009 21:29:17
http://www.jarmila.er.cz
Na knížku se těším. Objednala jsem si ji už v sobotu a jediné knihkupectví, které ji ještě má je knikup.Pozoruhodné knihy.
Ten oheň ve vodě...., to mě moc zaujalo. Ledviny a Váhy, to ano. Ale oheň ve vodě? Kde se tělesně projeví konflikt, střet, agrese, boj? Když je Mars v Raku. Tam ho mám taky a celý život taky záněty močového měchýře a několikrát zánět pánvičky ledvinné. K tomu i další drobnosti a to tady nechci rozebírat. Ale oheň ve vodě to taky je. No, to je úžasná myšlenka.
A archetypy, to je základ. Tam najdeme všechno a každého :-).
Děkuji moc za inspiraci :-).
-
Re: Reinkarnace
13 odpověď odeslal(a) akomon v Úterý 10.Listopadu 2009 00:01:46
Ledviny a močový měchýř jsou orgány, které hospodaří s tekutinami v těle. Proto ta možná souvislost s Rakem. Něco na to skutečně bude. Opravdu zajímavé.
Nechci nikomu vnucovat myšlenku reinkarnace, ale její přijetí může třeba astrologii posunou na další úroveň.
M. Wendel:
"... Podíval jsem se na Susannin horoskop, který moje sekretářka vytiskla. Štír - měsíc, tedy žena, jíž mohlo ležet v hloubce její duše "plno mrtvol" - zvlášť co se týká sexuality - kterou by ale nikdy nepřiznala. K tomu byla její potřeba harmonie a zdravého světa příliš velká: ascendent Váhy! To souhlasí. Tedy na jejím příběhu asi něco bylo. Také doba pro konfrontaci s temnými hloubkami duše souhlasila: Pluto se nacházel v tranzitu. A moc nebo ztráta moci přes sexualitu jsou typická právě pro Pluto a jeho princip umírej-a-buď. Susanniny domácí úkoly byly takzvaně "splatné". Její zdánlivě tak zdravý - zdánlivě zdravý? - svět byl připraven se zhroutit. Nyní existovala šance ho nahradit světem čestnějším. To bylo samozřejmě právě to, co Susanna nechtěla. Měla jenom jedno přání: Všechno mít opět takové jako dříve. ..."
-
Re: Reinkarnace
14 odpověď odeslal(a) Jiří v Úterý 10.Listopadu 2009 07:53:16
http://jiri.nitsche@gmail.com
K potížím, které uvádíte, Jarmilo, bych chtěl podotknout, že máte energii času vody v nebeských kmenech měsíce i dne. Rok má energii času kovu a kov je matkou vody. Ergo kladívko energie vody velmi silná.
Hodinu narození neznám, ale bylo by zajímavé zjistit, zda tam bude něco podobného.