Zobrazení otázky a odpovědí
-
Pohled Maxe Broda před mnoha lety a dnešní stav
5450 otázku odeslal(a) MMM v Pátek 23.Října 2009 11:26:18
Chtěla jsem sice nejprv napsat, že nemohu sehnat tyrkysové ponožky, jestli je tam, co bydlíte vy, náhodou nemají, ale smysluplnější asi bude opsat toto z Maxe Broda.
Jako nenapravitelný realista, jímž jsem, bych však měl ve svých blouzněních vždycky i koutek pro projekty, jako je např. dr. Sacharina, který byl vypracován u nás v Izraeli a který nyní, v prosinci 1959, má být uskutečněn...ve velkém měřítku. Levné, ekonomicky únosné získávání sladké vody z vody mořské. Takový vynález může mít význam pro celá tisíciletí, může změnit úplně tvář Země a zmírnit utrpení mnoha svobodných už národů. Je pravda, že by pak ovšem musela vzejít obnova duší a spojit se s darovaným bohatstvím za předpokladu, že bude potlačen duch války. Pak by, jak to je slíbeno, zmizely všechny pouště z povrchu zemského.
Už žádný člověk nebude křičet hladem.
Mel, mlýne, mel!
Skoro mi ten citát připadá až cynický, s jiným významem, ale to asi dělá to chmurné počasí a polámané stromy.
Jinak, bohužel to z hlavy nevím přesně, ale asi To, co trvá věčně, tak to je závěrečné povídání M.B. Zmiňuje tu Kusánského. Včera to na mě zrovna působilo rozporuplně a nesmyslně, byla bych tedy ráda, aby ti, kdo to od M.B. znají, vlili nejen do mých žil, ale do žil dalších pochybujících, živou krev. Děkuji za úsilí.MMM
-
Re: Pohled Maxe Broda před mnoha lety a dnešní stav
1 odpověď odeslal(a) MMM v Pátek 23.Října 2009 11:31:55
Omlouvám se za překlepy atd. Místo kvinkunx čtu konkurz, místo Axmannová Anonymous. Popravdě, dnes vidím, co vidět chci a tyrkysové ponožky všechno barví na modro.Přeji hezký víkend s lepším rozpoložením, než je to dnešní moje.MMM
-
Re: Pohled Maxe Broda před mnoha lety a dnešní stav
2 odpověď odeslal(a) Turnovský Pavel v Pátek 23.Října 2009 14:20:17
Zrovna vyšla u Malvernu knížka Zdeňka Neubauera věnovaná pozoruhodné postavě Mikuláše Kusánského
Kardinál Mikuláš Kusánský někde píše, že: Bůh je natolik nad našimi pojmy, že o něm nelze říct ani to, že jest ani to, že není
-
Re: Pohled Maxe Broda před mnoha lety a dnešní stav
3 odpověď odeslal(a) Milena Plachá v Pátek 23.Října 2009 14:34:23
Východiskem a základem Kusánova myšlení je novoplatónská metafysika Jednoho, u Mikuláše ovšem křesťanská:
Bůh je jeden ve třech osobách. V souladu se svou celoživotní snahou smiřovat spory byl Mikuláš jedním z prvních myslitelů o možnostech míru mezi různými náboženstvími:
“Tak dostává jeden Bůh u různých národů vždy jiné jméno, přesto že je všude a ve všem jeden.”
Na druhé straně jej však nelze vystihnout žádnými pojmy, neplatí ani, že JE, ani že NENÍ, nýbrž stojí nad obojím.
Mezi Bohem a člověkem zprostředkuje vesmír jako uspořádaný celek, kde velkou roli hraje geometrie a matematika,
neboť podle přesných matematických poměrů a zákonů jej Bůh stvořil.
Tak jako oko odráží (“kontrahuje”) všechny věci, kontrahuje vesmír Boha a každá věc svým jedinečným způsobem svět.
Tuto zprostředkující roli přebírá v pozdějších Mikulášových spisech lidská mysl.
Vesmír podle Kusána není absolutně nekonečný, ale nemůže mít žádné meze či okraje a tedy ani střed, resp. jeho střed je všude; ani naší Zemi tedy nemůže patřit žádné privilegované postavení a i na jiných nebeských tělesech by mohli žít lidé.
Podobně ztrácejí smysl pojmy jako "NAHOŘE" nebo "DOLE".
Zda se nám něco zdá být v klidu nebo v pohybu, závisí na našem vlastním postavení, takže ani o Zemi nelze říci, že by byla nehybná.
V našem světě vládnou protiklady, které ale v nekonečnu splývají (Kusánova coincidentia oppositorum, na niž později navázal Hegel).
V reálném světě ovšem nic není dokonalé a přesné, takže i lidské poznání je nutně omezené, Mikulášova “poučená nevědomost” či “vědění o nevědění” (docta ignorantia), která je vlastním cílem poznání i filosofie, připomíná Sokratovo “vím, že nic nevím”.
______________________________
Není to z mé hlavy, pomohla mi Wikipedie.
-
Re: Pohled Maxe Broda před mnoha lety a dnešní stav
4 odpověď odeslal(a) MMM ve Středu 4.Listopadu 2009 13:19:28
Knížku určitě nalistuji a ukázky Mileny pohladily. Návratem k M.B. dodám, že Brod užívá pro dvě rozdílné oblasti název vznešené neštěstí a obyčejné neštěstí (To, co trvá).
Opět nedopadlo jednání Izrael-Palestina, jak by mělo, proto tu ocituji M.B., který zemřel v roce 1968. …den, kdy divadlo Habimah bude moci hrát…a kdy si velkomyslný arabský sultán Salah-ed-Din bude moci vyměnit slova smíru s Židem Nathanem, bych pokládal za jeden z nejšťastnějších darů života, který mi zbývá…
…moje paměť se nemůže mýlit…na hluboký smutek, který mě tenkrát zaplavil, se totiž nedá zapomenout…Arabové z Herzlie odevzdali klíče uzavřených obydlí svým židovským sousedům...
Myslím si, že Max Brod je velice zajímavá postava a určitě by si každý, kdo se chce něco dozvědět o Werfelovi, Kafkovi atd. měl se zmíněnou knihou seznámit.MMM
-
Re: Pohled Maxe Broda před mnoha lety a dnešní stav
5 odpověď odeslal(a) Milena Plachá ve Středu 11.Listopadu 2009 17:40:32
Max Brod
* 27. 5. 1884 Praha
_ 20. 12. 1968 Tel Aviv
Svou generaci nazýval generací všemu navzdory.
Tragickou zkušenost válečného utrpení svého národa i vlastní rodiny promítl do řešení otázky nesmrtelnosti duše a problému teodiceje. Zaměřil se na problém poznání Boha a sjednocení s dokonalou boží bytostí.
Úkolem filozofie je ukázat vysokou pravděpodobnost předpokladu dokonalého a dobrého Boha a překlenout prožitkem absolutního jsoucna propast racionálních rozporů mezi bytím a děním, jednotou a rozmanitostí. Je přesvědčen o reálné existenci nekonečna, ve kterém nezaniká rozmanitost individualit.
Člověk žije ve dvou oblastech, které jsou svou podstatou odlišné, ve vznešeném a obyčejném neštěstí.
Vznešené neštěstí, jež je třeba přijímat v tiché pokoře, plyne z toho, že člověk, který je postaven do nekonečné vesmírné souvislosti, je jako konečná, smrtelná bytost ve svém poznání omezený a závislý.
Obyčejné neštěstí, odstranitelné zlo, jako válka, nenávist mezi národy, sociální útlak, lze odvrátit vlastní silou aktivitou člověka. B. apeluje na žádoucí spojení obou těchto postojů (uctívej a pomáhej).
-
Re: Pohled Maxe Broda před mnoha lety a dnešní stav
6 odpověď odeslal(a) MMM ve Čtvrtek 12.Listopadu 2009 12:09:18
Jsem po chřipce (vřele na doléčení doporučuji zmíněný Wobenzym)a konečně jsem dočetla zbývajících deset stran o Maxi Brodovi. Takže ještě několik poznámek.
Nejde o protichůdné spojení zde zmíněných autorů, přesto zajímavý podnět: láska na distanc. Uvažována byla u spojení Židé x Němci.
M.Brod, kterého si dovoluji opět citovat, uvádí Werfelův názor, že zlo se nedá zdolat, zatímco láska na distanc by (například Bar Kochba) zlu mohla čelit. Jenže jak sám M.Brod podotkl, reakcí na nacionální humanismus byl nacionální socialismus.
A neodpustím si vsuvku. Robert Walser, kterému M. Brod umožnil publikovat v Arkadii (jediné a poslední číslo básnického almanachu, který vyšel před vypuknutím I. světové války) čelil „zpustlému“ životu dobrovolným odchodem do ústavu pro choromyslné, život v ústavu pro něj znamenal nejpřirozenější životní formu.
MMM
-
Re: Pohled Maxe Broda před mnoha lety a dnešní stav
7 odpověď odeslal(a) MMM ve Čtvrtek 12.Listopadu 2009 12:12:01
Mílo, vy jste pilná včelička. Děkuji za dodatek k neštěstí.Máca
-
Re: Pohled Maxe Broda před mnoha lety a dnešní stav
8 odpověď odeslal(a) Milena Plachá ve Čtvrtek 12.Listopadu 2009 13:56:20
Máco,
kdysi jsem knihu o M.B.četla. Dnešní zmínka o
Robertu Walserovi mě přiměla pohledat víc a jeho slova stále sdělují mnohé:
" Kdo nemiluje, nemá jsoucnost, neexistuje, umřel. Kdo chce milovat, vstane z mrtvých, a jen ten, kdo miluje, je živ. "
" Být stále spravedliví, usebraní a umravnění je tvrdé a blíží se nelidskosti, kdežto našim nezměnitelným údělem je být lidský. "
" Nemám si nač stěžovat, stejně jako nemám proč skákat radostí, ale mám všechny důvody mlčet. "
" Rozehřát se! Jak báječné! Vždycky se budu umět rozehřát, protože mi nebude nikdy nic osobního a sobeckého bránit v tom být vřelý, rozpálit se a být plný účasti. Jak jsem šťastný, že na sobě nedokážu vypozorovat nic ctihodného ani pozoruhodného! Být a zůstat nepatrný.
A pokud mě nějaká ruka, nějaká okolnost či vlna vyzdvihnou a vynesou tam, kde vládne moc a vliv, pak poměry, které mi budou takhle nadbíhat, rozvrátím a sám sebe uvrhnu do nízké, nic neříkající temnoty. Dýchat mohu jen tam, dole. "