Zobrazení otázky a odpovědí
-
Postřehy II
3852 otázku odeslal(a) Marcela Machovičová v Úterý 10.Října 2006 12:55:22
- Velký pátek v r. 1857 inspiroval R. Wagnera k napsání Parzifala /inspirace trvala 21 let/. V tomto roce ale přemýšlel i o jiných dílech, takže ten Velký pátek bych považovala za nosný. Bohužel neznám přesné datum, ale zdá se mi, že došlo ke splynutí hlavních os sek. d. s rad. postavením /velkopáteční kříž/. Zajímavé je i to, že v r. 1878, kdy se R.W. k P. vrátil,se Luna sek. d. dostala do kontaktu se Sluncem sek. d. z r. 1857, jinak šlo o balzamickou Lunu a P. dokončil za konjunce Světel
- M.Bulgakov psal Mistra a Markétku si dvacet let - zkusím se na to podívat
- původně to neměl být Parzival a Kundry, ale Buddhův žák Ánanda a dívka Sávitri a drama Vítězové
- k P. ještě několik vedlejších poznámek:
- heslo gr. rytířů - od Gabriela k Michaelovi, od tr. křesťanství ke kř. nezávislému na pokrevních, rasových, nár. a j. souvislostech - proto má P. černobílého brata, syna pohanky - jeho syn je bájný kněz Jan
- v grálu se spojují duch. síly Slunce s fyz. silami měsíčními - symbol holubice, letící k neviditelnému kruhu ve tvaru srpku
- taky Lapis exillis - kámen odchodu, výstupu a uvolnění z tělesnosti, průchod branou smrti v živém těle, zasv. cesta do říše mrtvých /v Příbytcích filosofů řečno dost/, jen člověk, který podle svého osudu patří již říši mrtvých, je povolán ke grálu - darovaný život
- odraz ideálního člověka /-P.-myšlení, Gawan - srdce- F.- vůle/
- má v sobě spojovat blížence /žít vědomě v řísi ducha a zároveň plnit pozemské úkoly
- hist. kř. je založeno na povolání Petra a na kněžském prostředkování, es. kř. vychází z Janova evangelia
- ptá se Petr Ježíše - Pane, co pak tento? Řekl jemu Ježíš: Chci-li ho nechati, dokud nepřijdu, co tobě po tom? Ty pojď za mnou /Jan 21,21-22/
- Petrova cesta - vnější viditelnost a v historii, Janova - vnitřní, skrytá
- všechno má své opodst., i Petrova cesta, Jan poukazuje na kosmický aspekt kř.
-Poslední večeře - klidný postoj Jana kontrastuje se vzrušeným Petrem
- ke grálu je možno přiblížit se postupně - gradatio
- nejde o umrtvení smyslů, ale o vlastní proměnu - umrtvování nevede k proměně Země - velký význam astr. D.R.
- grálské pověsti - nový liter. druh - christologická pověst, gr. p. se objevují náhle ve 12. stol. a po 100 letech mizí /pokud jde o významná díla/
- díla nevznikala v círk. kruzích, hlavně v oblasti sev. Špan. a okolí Pyrenejí, centrum hnutí Katarů - nesobecké plnění poz. úkolů a trpělivé snášení všech živ. zkoušek /vč. pekelných ohňů - viděla jsem studny, do kterých je házeli, místa, kde je upalovali v houfech/
- Conte du Graal - 1180 - Chrest. de Troyes - předlohou neznámý spis od flanderského hrabětě Filipa d Alsace /padl na kř. výpravě/
- Robert de Boron - Hebron - 1190 - předl Nikodemovo evangelium, Acta Pilati
- Wolfram von Eschenbach - Parcival - předloha Guyot - Provence - nalezná v Toledu - psaná arabsky, tvůrce Flegetanis - znalost hvězd a přírody ho dovedla až k objevu grálu
- Kronika Helinadova - 1204 - Příběh o Grálu - nazýván gradalis - gradale - název mísy, na níž se pokrmy ukládají stupňovitě
- Albrecht von Scharfenberg - Titurel - 1270-1280 - dobytí Jeruzaléma, zničení chrámu a výzva k postavení chrámu vnitřního, neviditelného - hradu Grálu /poz. Monsalvat, kataři atd./
- hrad nesen Anděly se vznáší nad horou, je budován ze sil duchovního společenství - ze společné kontemplace - templ - 30 let - polosextil, 12 - z onyxu - sign. Kozoroh, Vodnář, Saturn, sobota - lidské tělo Ježíšovo
- templáři - duše zemřelých, vyvol. za strážce grálu