Zobrazení otázky a odpovědí
-
práce se sabiánskými symboly
2350 otázku odeslal(a) Koláčková ve Středu 4.Srpna 2004 10:47:36
Už jsem několikrát psala na tuto stránku, odmlčela jsem se, protože jsem neměla téma. Stáhla jsem si však astrologický program a trochu se seznámila s knihou Klíč k astrologické mandale a chtěla bych se podělit o některé zkušenosti.
Minulé pondělí jsem shlédla necelý pořad o drogách a různých věcech, které působí tak, že mohou nějak změnit vědomí nebo něco takového mohou způsobit.
Minulou neděli jsem pekla velmi dobré koláče, jedna osoba mi dala recept a ingridience, ale nevím, jako by něco nehrálo, nevím.
Po tom shlédnutí toho pořadu jsem ty koláče nějak vztáhla k něčemu, co mě překvapilo.
Měla jsem stažený ten program a tak jsem v něm trochu brouzdala a zkoušela tak trochu "astrologičit". Začínajícím dám tipy jak se to dělá.
-
Re: práce se sabiánskými symboly
1 odpověď odeslal(a) Koláčková ve Středu 4.Srpna 2004 10:55:12
takže opravuji: koláče pečeny 25.8., pořad až o dva
dny později, ne v pondělí, nýbrž v úterý.
-
Re: práce se sabiánskými symboly
2 odpověď odeslal(a) Koláčková ve Středu 4.Srpna 2004 10:57:29
Vycházela jsem z Marse. Napíšu jak. Kniha Klíč k astrologické mandale je velmi dobrá a dá se podle ní velmi dobře pracovat.
-
Re: práce se sabiánskými symboly
3 odpověď odeslal(a) Sokrates ve Středu 4.Srpna 2004 11:08:51
Koláče podle ní upečené bývají obzvláště vypečené...
-
Re: práce se sabiánskými symboly
4 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 4.Srpna 2004 11:12:21
http://www.transformotor.cz
a připálené...
-
Re: práce se sabiánskými symboly
5 odpověď odeslal(a) Koláčková ve Středu 4.Srpna 2004 11:36:51
Proč jsem se soustředila na Marse. Měla jsem dojem, že ty koláče i ten pořad spadají pod společného činitele. Slyšela jsem, že Mars oběhne jeden zvěrokruh za dva roky, za dvojnásobně pomaleji než Slunce. Proto je jasné, že se totéž děje v denním rozměru. Protože jsem si pečení spojila s činností, aktivitou, usilováním, velmi dobře mi tam zapadlo, že ty dvě věci musí být spojeny tím Marsem, který je tedy pokrýval společným stupněm. Teď už vypíšu údaje z knihy, už si to skloubíte.
-
Re: práce se sabiánskými symboly
6 odpověď odeslal(a) Koláčková ve Středu 4.Srpna 2004 12:22:40
I. Jak používat sabiánské symboly /odst.ze str.12:
Vycházím z toho, že jsou obrazovým zachycením jinak nezachytitelné věci - vibrace každého stupně.
Symboly mohou být použity pro kterýkoliv prvek horoskopu, který se nachází v tomto vibračním poli - ať jsou to planety, Asc, Desc, IC, MC, hroty domů, citlivé body, antisticie - cokoliv. Fungují stejně skvěle v solárních, lunárních, horárních, partnerských kombinačních horoskopech jako v radixu. Jsou použitelné v mundánní astrologii stejně jako v humánní. Můžete je dokonce použít v direkcích a tranzitech - nakreslit si schéma radixu a dosadit na místa, která tvoří důležité aspekty k planetám radixu, symboly a jejich kombinací k základním symbolům planet pronikat do signatury lekce, která je nám direkcí nebo tranzitem prezentována. Zvláštní pozornost věnujte symbolu Slunce, Luny, základním hrotům, ale také Dračí hlavě a ohonu, Antivertexu a Vertexu a planetám velkých konfigurací.
II. Jaká je historie původu symbolů /str.10/ ostavec str.11:
Poněvadž je v podtitulu Cyklus transformace, bylo všech 360 stupňů uspořádáno a rozděleno v souladu s tímto záměrem. Tak vznikly 2 hemickly - 1. stupeň Berana až 30. stupeň Panny, 1. stupeň Vah až 30. stupeň Ryb, ty se opět dělí každý na 2 jednání, každé jednání na 6 scén, každá scéna na 3 roviny a rovina na 5 stupňů. Takže vzniká 72 pětidílných sekvencí. Každou z těchto sekvencí se představuje Dane Rudhyar takto:
1. stupeň sekvence:
Téma k vývoji - meditace - introvertní aspekt.
2. stupeň sekvence:
Realizace tématu v zevním projevu - extrovertní aspekt.
3. stupeň sekvence:
Spojuje 1.a 2. stupeň a ukazuje, k jakému výsledku to vede v okolním světě - velkém Celku - co to podporuje. Je to syntéza polarit.
4. stupeň sekvence:
Navrhuje techniku, jak téma vhodně vyjádřit a konstruktivně použít.
5. stupeň sekvence:
Zjevuje výsledek transformace - novou dimenzi.
III. Co mohou nabídnout sabiánské symboly začátečníkům /str.17/
odstavec na str.18:
Mars je mladým mužem, synem, milencem, osobní vůlí a schopností se prosadit, aktivitou a energií vyjádřenou činem.
/jaké jsou vaše osobní hodnoty /Venuše/ a jak je prosazujete /Mars/? Ptejte se sabiánských symbolů.
IV. Symboly jednotlivých stupňů mandaly /str.211/
Z odstavců na str.244:
Lev 21. - Nebezpečí předčasné expanze vědomí.
První mystická n. okultní zkušenost je jako víno - opíjí. Ale je třeba, aby byla dosažena hloubka poznání.
Lev 22. - Duchovní energie, konstruktivně využité, přinášejí zprávy z jiných úrovní. V tom je účel jejich uvolnění. Mají sloužit vyššímu cíli ve prospěch lidstva.
Lev 23. - Odvaha /smělost/ a vytrvalost jsou požadovány, aby kontrolovaly a ovládaly mocné energie na vitální rovině lidské existence.
Lev 24. - Totální koncentrace. Koncentrace jako technika na cestě ke sjednocení s vyšším Já. Jóga.
Lev 25. - Totální nezávislost na okolí a soběstačnost. Zbavili jsme se všech pout světa, jsme emocionálně zcela soběstační, mentálně jsme vstřebali vše důležité z naší staré kultury a nyní jsme schopni čelit poušti, prázdnotě, dokud nedosáhneme hranic "nového světa". Jsme schopni přežít vyčerpávající útrapy.
Lev 26. - Po každém úspěšném překonání krizí se nám zjeví skutečné hodnoty a příslib úspěchu, splníme-li svůj úkol. Je to linka spojující Nebe a Zemi - stav otevřené komunikace.
Lev 27. - Záře svítání na východním nebi. Exaltovaná výzva nových příležitostí na prahu nového cyklu. Iluminace /osvětlení/. Začíná boj s každodenními problémy nového dne, ale stav hlubokého vnitřního vzrušení z "vrcholné" zkušenosti zůstává zpočátku s námi.
-
Re: práce se sabiánskými symboly
7 odpověď odeslal(a) Iveta Marková ve Středu 4.Srpna 2004 21:56:41
V originále jsou sabiánaské symboly hezčí a lépe vysvětlené. Chybí ale to hlavní,paní Koláčková, jak jste se sabiány pracovala? Pomohly Vám osobně v něčem?
-
Re: práce se sabiánskými symboly
8 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Středu 4.Srpna 2004 22:23:45
http://www.transformotor.cz
je 22:19, po 12 hodinách začnu zcela brutálně zmiňovanou brožuru komentovat, Turnovský
-
Re: práce se sabiánskými symboly
9 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 5.Srpna 2004 02:13:25
tady se nikdo s klíčem k mandale roztahovat nebude, od toho jsou jiné stránky, ne tyto
-
Re: práce se sabiánskými symboly
10 odpověď odeslal(a) radmila ve Čtvrtek 5.Srpna 2004 10:49:55
Zájemce o můj komentář k oné knize odkazuji na otázku 1071.
-
Re: práce se sabiánskými symboly
11 odpověď odeslal(a) Turnovský ve Čtvrtek 5.Srpna 2004 13:53:24
http://www.transformotor.cz
to co Vás paní Koláčková uchvátilo:
II. Jaká je historie původu symbolů /str.10/ ostavec str.11:
Poněvadž je v podtitulu Cyklus transformace, bylo všech 360 stupňů uspořádáno a rozděleno v souladu s tímto záměrem. Tak vznikly 2 hemickly - 1. stupeň Berana až 30. stupeň Panny, 1. stupeň Vah až 30. stupeň Ryb, ty se opět dělí každý na 2 jednání, každé jednání na 6 scén, každá scéna na 3 roviny a rovina na 5 stupňů. Takže vzniká 72 pětidílných sekvencí. Každou z těchto sekvencí se představuje Dane Rudhyar takto:
1. stupeň sekvence:
Téma k vývoji - meditace - introvertní aspekt.
2. stupeň sekvence:
Realizace tématu v zevním projevu - extrovertní aspekt.
3. stupeň sekvence:
Spojuje 1.a 2. stupeň a ukazuje, k jakému výsledku to vede v okolním světě - velkém Celku - co to podporuje. Je to syntéza polarit.
4. stupeň sekvence:
Navrhuje techniku, jak téma vhodně vyjádřit a konstruktivně použít.
5. stupeň sekvence:
Zjevuje výsledek transformace - novou dimenzi.
III. Co mohou nabídnout sabiánské symboly začátečníkům /str.17/
odstavec na str.18:
Mars je mladým mužem, synem, milencem, osobní vůlí a schopností se prosadit, aktivitou a energií vyjádřenou činem.
/jaké jsou vaše osobní hodnoty /Venuše/ a jak je prosazujete /Mars/? Ptejte se sabiánských symbolů.
naleznete v Rudhyarově Astrologické mandale (jediné autorizované vydání v češtině v nakl. Půdorys a v SW Johannes) v pregnantní podobě. Zdraví Turnovský
-
Re: práce se sabiánskými symboly
12 odpověď odeslal(a) Martina Lukášková ve Čtvrtek 5.Srpna 2004 21:35:51
1071 otázku odeslal(a) Radmila Valtrová ve Středu 8.Května 2002 12:08:34
Navazuji na otázku č. 1051, "Klíč k astrologické mandale".
Ano, Rudhyarova interpretace vyjde, a to celá, tedy kompletní překlad knihy "An Astrological Mandala"; průtahy způsobila Leyla Rudhyarová, jež je držitelkou autorských práv, a na četné žádosti o jejich poskytnutí reaguje velmi vlažně, takřka vůbec. Nicméně, korespondence probíhá; nakladatelství Půdorys od začátku roku 2000 pravidelně anoncuje vydání knihy ve svém almanachu, protože má autorská práva písemně přislíbena od roku 1999. Jakmile bude podepsána smlouva o poskytnutí autorských práv, Půdorys Rudhyarovu Mandalu vydá a bude zahájeno soudní řízení s nakladatelstvím Sursum, které připustilo zahrnutí výňatků z tohoto díla do knihy Milady Smrčkové "Klíč k astrologické mandale", a to v rozsahu, který je z hlediska autorského zákona neobhajitelný.
Kniha Milady Smrčkové je po obsahové stránce kompilací, výrazně připomínající pověstný dort Pejska a Kočičky. Rozhodne-li se čtenář investovat Kč 399, odnese si z knihkupectví slepenec místy až neuvěřitelně "všeobsáhlých" pravd, vyzdobených kresbami tu tarotových karet, onde čímsi, co je nazváno "úsvit vědomí" a "cesta ke světlu", tužkou vyvedenými obrázky k několika sabiánským symbolům, no a samozřejmě nepostradatelnými horoskopy, mezi nimiž nemůže chybět princezna Dajána a jiné notoricky známé nativity. To celé prošpiknuto numerologií, hebrejskou abecedou, Lilith (uff) a ovšemže zápasem s řeckořímskými mýty.
Nepozastavila bych se ale nad onou knihou ani na minutu, kdyby ji byla pí Smrčková nazvala cojávím třeba "Z duchovní kuchyňky" nebo pro mě za mě "Cesta ke světlu". Takových knih leží na pultech hromady, že. S obsahem výrazně podobným. Ovšem pí Smrčková nazvala svou knihu "Klíč k astrologické mandale", což je totéž, jako kdyby Pejsek a Kočička svůj dort nazvali "Husí hlava" nebo "Mrtvá myš". Název je naprosto zavádějící, protože dezinformační: jednak odkazuje k Mandale, tedy k Rudhyarově interpretaci sabiánských symbolů, které jsou zde "přeloženy" a čtenáři předloženy tak zmrzačené, že kam se hrabe husí hlava; a druhak, jsou jen (například v poměru k rozsahu kapitoly o Lilith) jen takovým ocáskem. Ale kniha je tlustá a název prodává, že.
Ke kvalitě a rozsahu překladu Rudhyarovy knihy mám co říct; verzi pí Smrčkové znám od roku 1996 (za osm let nedoznala vůbec žádných změn - pro knižní vydání pí Smrčková opravila pouze Býk 1: původně "Čistý božský pramen", nově už "čistý horský potok", sláva aspoň za to). Já na překladu pracuju od roku 1997, od roku 99 je hotov, prošel několika korekturami (překlad mi zadal a konečnou redakci provedl Pavel Turnovský) a je kompletní. Pro porovnání uvedu tři z 360 příkladů:
M. Smrčková, "Klíč k a.m.", Sursum 2002, str. 221:
Býk 7° : Samaritánka u starodávné studny.
Klíčová poznámka: Setkání tradiční minulosti s tvořivým duchem směřujícím do budoucnosti.
Klíčové slovo: Nová kvalita bytí je zjevena, když se staré vzory stanou obsoletními.
Výklad: Je to biblický příběh. Kristus si vybral nejponíženější z ponížených, aby jí jako první sdělil, že je Mesiáš. Nejvyšší se setkává s nejnižším, jestliže je toto prosté všech tradičních pout a předsudků a je otevřeno lásce. Čím více jsme oproštěni od pýchy, slabí a ponížení, tím blíže je Milost, která změní náš život.
Dane Rudhyar, "An Astrological Mandala", překlad připravený k vydání pro nakl. Půdorys:
První hemicyklus: Proces individualizace
Jednání první: Diferenciace
Scéna Tři: Substanciace (Býk 1°-15°)
Úroveň druhá: emocionálně-kulturní
Fáze 37 (Býk 7°): Žena ze Samaří u staré studny.
Klíčová myšlenka: Setkání tradiční minulosti s tvůrčím duchem, mířícím do budoucnosti.
Tento symbol se vztahuje k nejdůležitější, obvykle úzce nebo špatně interpretované epizodě kristova mythu. (Viz pojednání na téma "mythos" v závěrečné části knihy, "Symbolický život"). Nedlouho poté, co začal naplňovat svou službu, potkává Ježíš u staré studny prostou ženu ze Samaří. Je příslušnicí kmene, kterým Židé pohrdají; navíc není provdaná, a tudíž žije na okraji i ve své vlastní komunitě. A právě této ženě zjevuje Ježíš, že je Mesiáš: "Já jsem On", tedy zjevení, které neposkytl dokonce ani svým žákům, alespoň ne slovy. (Slova jsou v okultismu nástrojem tvoření).
Co to znamená? Ježíš jakožto Avatar ztělesňující Impuls Krista přichází nahradit starý kmenový řád novým, založeným na univerzální Lásce. Nemůže však reprezentantům starého řádu, a už vůbec ne těm, kdo na něm doposud lpějí, zvěstovat svůj duchovní, evoluční a společnost transformující status; oni sami musejí napřed dosáhnout bodu, z nějž by mohli sami objevit jeho avatarství - tak jako Petr před aktem proměny. Ale ženě ze Samaří - která už ve své otevřenosti vůči výzvám lásky odvrhla veškerou podřízenost starému řádu - ježíš svůj úkol zvěstovat může. Nejvyšší se setkává s nejnižším tehdy, když je tento nejnižší osvobozen od pout tradice a otevřen lásce. Tvořivá budoucnost začíná tam, kde nastal chaos. Starý řád se nikdy neotevírá novému Zjevení, dokud neakceptuje chaos ve jménu té Moci, jež zahrnuje všechny formy řádu - Lásky.
Na druhém stupni této pětičetné sekvence vstupuje na scénu kontrastní prvek. Už ne kolektivně-kulturní úsilí, založené na znalostech z minulosti - jako v předchozím symbolu - ale "setkání", které uvádí do kolektivní situace úplně nový faktor, jež ji přesahuje. Je zjevena NOVÁ KVALITA BYTÍ, a činí stará schémata zbytečnými.
M. Smrčková, "Klíč k a.m.", Sursum 2002, str. 250:
Panna 19° - Plavecký závod.
Klíčová poznámka: Stimulace, která přichází ze skupinové snahy po duchovním cíli.
Klíčové slovo: Závodění.
Výklad: Voda je astrální svět, dobří plavci se umějí chovat v tomto prostředí a směřují k "druhému břehu".
Dane Rudhyar, "An Astrological Mandala", překlad připravený k vydání pro nakl. Půdorys:
První hemicyklus: Proces individualizace
Jednání druhé: Stabilizace
Scéna Dvanáct: Výchova, vzdělání (Panna 15°-30°)
Úroveň první: akční
Fáze 169 (Panna 19°): Plavecký závod.
Klíčová myšlenka: Stimulace, která vzchází ze skupinového úsilí o dosažení duchovního cíle.
Když se člověk naučí dobře plavat, symbolicky řečeno to znamená, že se naučil, jak působit v novém živlu. Tento živel, voda, představuje věčně proudící tok psychické energie, a (alespoň v jistém smyslu) "astrální" svět. V ještě hlubším smyslu je člověk nyní schopen, mysticky řečeno, překonat řeku a dosáhnout "druhého břehu" - anebo plavat proti proudu zpět k prameni. Je otázkou, zda symbol má nebo nemá vyjadřovat ducha soutěživosti. Na biologické úrovni plave armáda spermií směrem k vajíčku, a každá se dere k cíli, k aktu oplodnění. Ten, kdo se snaží duchovně se obrodit, v tom obvykle není sám. Je to Člověk, kdo prostřednictvím jednotlivců, kteří jsou v čele závodu, činí krok směrem ke "znovuzrození" nebo k nové mutaci. Osobní, egocentrická ambice uspět a "být první" je ovšem znamením toho, že lze očekávat duchovní pád.
Tento čtvrtý stupeň pětičetné sekvence nás staví před interpretační problém. Není ambice pouhou jemnou formou úchylky pod tlakem dávné karmy, a vzájemné předhánění, tolik naší civilizací ceněné, jen znamením nepochopení hlubší reality existence? Potřebujeme USILOVNOST, ne závodění.
M. Smrčková, "Klíč k a.m.", Sursum 2002, str. 269:
Střelec 8°: V hlubině Země se začínají formovat nové elementy.
Klíčová poznámka: Alchymistický oheň, který jak čistí, tak transformuje každičkou substanci člověkova vnitřního života.
Klíčové slovo: Zdůrazněn je druh psychické gestace (porod, zrození).
Výklad: Skupinové ambice a emoce a zvláště silné tenze lásky dokážou člověka přeměňovat. Přeměna může probíhat nepostřehnutelně, ale jednoho dne je dokončena a nová rovina vědomí je dosažena. Jsou to vnitřní změny. Emoce, které jsou často bolestivé, jako oheň mění člověka.
Dane Rudhyar, "An Astrological Mandala", překlad připravený k vydání pro nakl. Půdorys:
Druhý hemicyklus: Proces kolektivizace
Jednání třetí: Skupinová integrace
Scéna Sedmnáct: Abstrakce (Střelec 1°-15°)
Úroveň druhá: emocionálně-kulturní
Fáze 248 (Střelec 8°): V hlubinách Země se formují nové prvky.
Klíčová myšlenka: Alchymický oheň, který čistí i transformuje samu substanci vnitřního života člověka.
V nejhlubších vrstvách psyché pracují síly, které po svém reagují na vnější podněty, pocházející z intenzivního zapojení do skupinových ambicí a emocí, a ještě více na ty, které pocházejí z mocných tlaků a vzplanutí lásky. Alchymický proces pokračuje, obvykle nepovšimnut vědomým egem, dokud se neukáže, že došlo k určité proměně a že bylo dosaženo nového stupně uvědomění a reakcí na život.
Na tomto třetím stupni pětičetné sekvence se jedná jak o základní rytmus růstu lidské bytosti, tak o reakci na individuálnější prožitky, jež probouzejí emoce. Sama podstata přirozenosti jedince prochází změnami, na jejichž základě je možno učinit další krok. Tento symbol zaměřuje naši pozornost k vnitřním změnám. Máme si je začít uvědomovat. Symbol implikuje určitý druh NOŠENÍ PSYCHICKÉHO PLODU.
***
Je nutno dodat, že 360 reinterpretovaných symbolů tvoří jen třetinu rozsahu Rudhyarovy knihy; jeho práce upozorňuje na cyklickou strukturu této symbolické soustavy - která vykazuje mimořádně pozoruhodné, navzájem integrálně propojené členění (proto vždy na závěr výkladu symbolu neopomene zdůraznit, o který krok v pětičetné sekvenci - jichž je 72 - se jedná). Tyto pětice jsou výsledkem postupného dělení struktury cyklu na dva Hemicykly- čtyři Jednání- dvacet čtyři Scény-sedmdesát dvě pětice; každá Scéna obsahuje tři pětice, první akční, druhou emocionálně-kulturní a třetí individuálně-mentální. Jako takový se pak cyklus sabiánských symbolů dá aplikovat na JAKÝKOLIV cyklus, dělitelný na 360 Fází (proto Rudhyar před označením znamení/stupně uvádí číslo Fáze). Ovšem jak Rudhyar říká, pro nás je nejpřirozenějším (nerovná se jediným!) polem pro jejich aplikaci cyklus střídání Světla a Tmy – roku - střídání ročních období atd. A tady vstupuje do hry faktor EXISTENCIÁLNÍ, protože rok nemá 360 dnů, ale 365, a člověk není stroj a do archetypů leze naživo - za určitých pravidel, a vesmír není počítačová hra a vcelku kašle na celá čísla - za určitých pravidel, takže: je třeba respektovat strukturu a nevytrhávat jednotlivé symboly z kontextu a vzájemných vazeb - je to věčná škoda! - (práci s nimi a s jejich vzájemnými vztahy se Rudhyar obšírně zabývá ve třetí části knihy) - a zároveň si prohlédnout svoje sabiány na obrazovce vlastní představy a prožitku (anebo naopak), zkrátka ať žije, a až to vyjde tak si to fakt přečtěte! Celé!
-
Re: práce se sabiánskými symboly
13 odpověď odeslal(a) Koláčková v Sobotu 7.Srpna 2004 20:49:48
Práce s těmi symboly mi osobně pomohla, obohatilo mě to po stránce práce se strukturou, myslím si, že jakákoli zajímavá a nová forma struktury může být přínosná a podstatná pro rozvoj určitých duševních funkcí.
Kniha se mi líbí, je to tak a nevím proč bych měla po vás chtít, abyste můj vkus respektovali. Nic takového přece ani nevyžaduji.
-
Re: práce se sabiánskými symboly
14 odpověď odeslal(a) Sokrates v Neděli 8.Srpna 2004 11:59:19
Je neděle, dejte si koláčky...
-
Re: práce se sabiánskými symboly
15 odpověď odeslal(a) radmila v Neděli 8.Srpna 2004 12:22:32
Sokrate, Sokrate. Dej si Xantipu. Opakovaný vtip není vtipem, navíc paní Koláčková sem chodí pod svým jménem, což je dost vzácné, takže dosti nejapných poznámek.